UNIVERSAL 1.1

nc-ko...@netcologne.de

Witam uzytkownikow i nie tylko,
czy macie wrazenie ze sterowanie ALC+ w waszym Universalu
jest bardzo nieskuteczne/zdupczone ? Przesiadlem sie z Nucleona i mam uczucie ze zakrecam na 3 wojewodztwa przy odpuszczonych trymerach.Nucleonem wystarczylo lekko pociagnac i od razu lecialem w inna strone.Universala ciagne az do bolu i malo co sie dzieje. Przy zaciagnietych trymerach lata jak mercedes ,pieknie skreca i fajnie sie nim leci.
Pozdrawiam Artur

u2

W dniu 2017-05-20 o 16:36, nc-ko...@netcologne.de pisze:
Przesiadles sie ze skrzydla o wydluzeniu 5,4 na wyluzenie 5,1 i dziwisz
sie ze nie slabo dziala sterowanie, ktorego skutecznosc zalezy od wydluzenia

--
u2

Merytoryczne dyskusje paralotniowe przeniosly sie na www.pgforum.pl

nc-ko...@netcologne.de

Tak,to prawda, ale zeby byla taka duza roznica przy otwartych trymerach ,dosyc mnie to zdziwilo.Sterowanie ALC + w Universalu 1.1 uwazam dlatego za malo skuteczne i nie wyobrazam sobie jeszcze gorszego.

slawe...@gmail.com

Reaction TST 😊

cmr...@wp.pl

Musisz się zastanowić nad podstawami. Po pierwsze dla kogo jest adresowane skrzydło. Po drugie w jakim celu odpuszcza się w nim trymery i po trzecie czy w takiej sytuacji oczekiwana jest przez adresata mocna reakcyjność skrzydła.

nc-ko...@netcologne.de

Am Sonntag, 21. Mai 2017 15:55:46 UTC+2 schrieb cmr...@wp.pl:
> Musisz się zastanowić nad podstawami. Po pierwsze dla kogo jest adresowane skrzydło. Po drugie w jakim celu odpuszcza się w nim trymery i po trzecie czy w takiej sytuacji oczekiwana jest przez adresata mocna reakcyjność skrzydła.

W nim nie ma prawie zadnej reakcji,musisz ciagnac do upadlego az zacznie skrecac.Wydaje mi sie ze to tylko 20 proc. reakcji Nucleona.No ale nie mozna wszystkiego miec,na zaciagnietych za to lata super,jest chyba raczej do tego stworzony.

cmr...@wp.pl

cyt. ze strony producenta:
Universal 1.1 jest przeznaczony dla początkujących i rekreacyjnych pilotów latających.

Sam latam od 5 lat na Hadronie i wiesz co ci napiszę ?
Przy odpuszczonych trymerach sterowanie nie jest mi potrzebne prawie wcale.
Bo odpuszczam je po to by dolecieć do punktu B szybciej. Wykonywanie zakrętów mi w tym nie pomoże. Korekty lotu w przypadku bąbli termicznych czy podmuchów wykonuję ciałem. Sterówki na magnesach, ręce na kolanach i paramotorowa turystyka. Jeśli chcę się powygłupiać, trymery zaciągam, a hopki wygładzam przyśpieszaczem.

zxc

W dniu 2017-05-21 o 12:17, u2 pisze:

> Przesiadles sie ze skrzydla o wydluzeniu 5,4 na wyluzenie 5,1 i dziwisz
> sie ze nie slabo dziala sterowanie, ktorego skutecznosc zalezy od
> wydluzenia

To jakaś nowa teoria?

???
zxc

Yti

Tez mnie to zdziwiło

u2

W dniu 2017-05-22 o 13:48, zxc pisze:
Sterowanie OLC to nic innego jak przyhamowywanie stabilem, przez jego
deformacje. Mozemy przyjac, ze opor stawiany przez takie zdeformowanie
jest podobny w kazdym skrzydle. Skutecznosc skretu zalezy w takim
przypadku od odleglosci stabila od srodka plata (czyli dlugosci ramienia
na ktorym dziala). Skrzydlo o wiekszym wwydluzeniu, (ale tej samej
powierzchni) bedze mialo wieksza rozpietosc, a wiec wieksze ramie, przez
co moment skrecajacy bedzie wiekszy.

Zbigniew Gotkiewicz

To nie hamowanie powoduje zakręt, ale wytworzenie siły nośnej skierowanej w bok.

zxc

W dniu 2017-05-22 o 22:04, u2 pisze:
Sterowanie poprzez ciagniecie za stabil to nie jest sterowanie oporem
lecz wektorem sily nosnej na koncowce, na paralotniach poprawnie
zaprojektowanych (jak Dudek) nie trzeba 'sterowac oporem' w normalnych
sytuacjach a szczegolnie w locie przyspieszonym to slaby pomysl.

Mniejsza zwrotnosc skrzydel szkolnych i rekreacyjnych jest celowa, coby
pilot mnial mniejsza mozliwosc przesterowania. Duze wydluzenie jest
generalnie antagonistą duzej zwrotnosci w lotnictwie generalnie, zobacz
jakie zwrotne sa szybkie spadochrony i speed-gliding-owe glajty ...

pozdrawiam
zxc

u2

W dniu 2017-05-22 o 23:53, zxc pisze:

> [...]
> zaprojektowanych (jak Dudek) nie trzeba 'sterowac oporem' w normalnych
> sytuacjach a szczegolnie w locie przyspieszonym to slaby pomysl.

Moment to sila razy ramie. Jesli cale zrodlo tego sterowania jest na
koncu ramienia, to im dluzesze to ramie to moment bedzie wiekszy.

Zbigniew Gotkiewicz

Ta sama siła przełożona do krótkiego ramienia spowoduje szybszy obrót ramienia niż przyłożona do długiego.

zxc

W dniu 2017-05-23 o 07:16, u2 pisze:

> Moment to sila razy ramie. Jesli cale zrodlo tego sterowania jest na
> koncu ramienia, to im dluzesze to ramie to moment bedzie wiekszy.

Czyli najbardziej zwrotne powinny być tandemy bo mają największą rozpiętość.

pozdrawiam
zxc

zxc

W dniu 2017-05-23 o 20:44, zxc pisze:
Aaaa i zapomniał bym ... w podanej przez Ciebie uproszczonej definicji
nie ma wydłużenia.

;-)
zxc

Krzysztof Romicki

Witam,
pomijając przyczyny i dogłębną analizę aerodynamiki, warto mieć świadomość, że Universal 1.1 jest skrzydłem przeznaczonym dla początkujących, nadaje się do szkolenia, co niesie za sobą konieczność "wybaczania" błędów, czyli sterowanie nie ma być tak dynamiczne, jak w Nucleonie. To jest paralotnia, która daje możliwość szybkiego i bezpiecznego latania pilotowi, który lata rekreacyjnie. Różnica w skuteczności sterowania w stosunku do kolejnej paralotni, czyli Reportaira jest całkiem spora i to jest bardzo dobrze, bo nie wszyscy oczekują dynamicznych reakcji na sterówki czy ALC.

Pozdrawiam
Krzysztof Romicki

PARAELEMENT
www.paraelement.pl