Konsultacje PAŻP

Robert

Yti

Nie bardzo rozumiem po co wprowadzać strefy RMZ? Skoro dalej będą mogły tam latać statki powietrzne bez łączności.

Mateusz SP8EBC

W dniu 25.09.2017 o 16:29, Yti pisze:
> Nie bardzo rozumiem po co wprowadzać strefy RMZ? Skoro dalej będą
> mogły tam latać statki powietrzne bez łączności.

"Loty statków powietrznych nie posiadających sprzętu radiowego są
możliwe po telefonicznym zgłoszeniu lotów do odpowiedniego organu FIS
najpóźniej na 15 minut przed planowanym lotem w strefie RMZ poprzez
podanie:"

Chodzi o to, że będziesz musiał zadzwonić na FIS nie później niż 15 min
przed startem i w razie W dostaniesz informacje telefonicznie, że np
mają jakąś obsówe czasową itp.

ML

Yti

To to ja rozumiem, ale nie widzę sensu wprowadzania strefy, do tej pory i tak się zgłaszało loty do FIS, czyli nic się nie zmieni

Mateusz SP8EBC

W dniu 25.09.2017 o 19:30, Yti pisze:
> To to ja rozumiem, ale nie widzę sensu wprowadzania strefy, do tej
> pory i tak się zgłaszało loty do FIS, czyli nic się nie zmieni

No formalnie obowiązku żadnego nie było, ale dobrze że dla niektórych
jest to tak oczywiste :)

Tomasz Poznański

W dniu 2017-09-25 o 18:47, Mateusz SP8EBC pisze:

> [...]
> możliwe po telefonicznym zgłoszeniu lotów do odpowiedniego organu FIS
> najpóźniej na 15 minut przed planowanym lotem w strefie RMZ poprzez

Nie wiem jak to się ma z tymi telefonami, bo poprzedni cytat głosi:
"Zgodnie z przepisami ruchu lotniczego strefa obowiązkowej łączności
radiowej (RMZ) oznacza przestrzeń powietrzną o określonych wymiarach, w
której obowiązkowe jest posiadanie na wyposażeniu działających urządzeń
radiowych."

Ale OK, jesteśmy w Polsce, a to jak wiadomo kraj nieograniczonych
możliwości gdzie nawet strefy czasowo wydzielone maja status stref
stałych i tu raczej nic zdziwić nie może. Zapewne więc powstaną lotnicze
wersje Samsungów :).
Bardziej natomiast intryguje mnie ta mapka z planowanymi strefami RMZ, bo:
- po pierwsze jest ich tam ze dwadzieścia a nie jak tekst rzecze osiem,
- po drugie granice pionowe i poziome nie są w żadnym razie tożsame z
granicami CTR/TMA jakiegokolwiek lotniska w Polsce.
Alternatywy nasuwają się trzy:
- albo jakiś artysta tworzył te mapę,
- albo jakiś artysta pisał i redagował tekst
- albo czekają nas znów niezłe jaja.

Pozdrawiam
Tomek

u2

W dniu 2017-09-26 o 00:45, Tomasz Poznański pisze:
> [...]
> Alternatywy nasuwają się trzy:
> - albo jakiś artysta tworzył te mapę,
> - albo jakiś artysta pisał i redagował tekst

Ja znalazlem jeszcze jedna mozliwosc: jakis artysta nie przeczytal
podpisu pod rysunkiem "Rys. 1 Mapka zasięgów radiowych FIS z
naniesionymi planowanymi strefami RMZ"
Te szare kola to zasiegi radiostacji FIS, ale w OSMIU sposrod tych kolek
dostrzezesz zarysy ctrow, a wiec palnowanych stref RMZ.
Generalnie chodzi o to ze jesli w okreslonych godzinach CTR zostaje
znikniety, to zeby nie paletac sie tam bez wiedzy FIS, bo to jednak
calkiem spore lotniska sa.

--
u2

Merytoryczne dyskusje paralotniowe przeniosly sie na www.pgforum.pl

Tomasz Poznański

W dniu 2017-09-26 o 00:53, u2 pisze:

> Ja znalazlem jeszcze jedna mozliwosc: jakis artysta nie przeczytal
> podpisu pod rysunkiem "Rys. 1 Mapka  zasięgów radiowych FIS z
> naniesionymi planowanymi strefami RMZ"

No cóż, może rzeczywiscie jakiś artysta coś źle przeczytał, ale obecnie
w podanym linku mapka pod rys. 1 już ma inny podpis :
"Rys. 1 Mapka z naniesionymi planowanymi strefami RMZ" i też inaczej
wygląda mapka w tytułowej części artykułu.
Mapka o kórą mi sie rozchodziło to obecnie mapka na rys.2
Nie wiem jaki miała ona podpis wczoraj i wyglad, może rzeczywiscie były
naniesione w tych kółkach CTR-y i TMA i źle to zainterpretowałem.

pozdrawiam
Tomek

Tomasz Poznański

W dniu 2017-09-26 o 20:09, Tomasz Poznański pisze:

> No cóż, może rzeczywiscie jakiś artysta coś źle przeczytał, ale obecnie
> w podanym linku mapka pod rys. 1 już ma inny podpis :

Sprawdziłem archiwalna wersję:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:145cYxednooJ:dlapilota.pl/wiadomosci/polska/konsultacje-spoleczne-pazp-projektu-wprowadzenia-stref-obowiazkowej-lacznosci-woko+&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl
Jednak jakiś artysta wymienił mapę w tytułowej części i dodał nową mapę
pod rys. 1. z konkretnymi strefami RMZ.
Co nie przeczy, że rzeczywiście źle zainterpretowałem mapę wczoraj
funkcjonujacą pod nr.1.

Tomek