Raport z wypadku śmiertelnego PPG w Szymanowie w 2017 r.

Tomasz Poznański

Robert_nealko

W dniu piątek, 19 stycznia 2018 21:46:47 UTC+1 użytkownik Tomasz Poznański napisał:
> https://dlapilota.pl/files/upld/Informacjaozdarzeniu196217.pdf

Z całym szacunkiem dla osoby czy też grupy osób, które uczestniczyły w sporządzeniu tego raportu, ale mi się wydaje osobiście, że tego typu raport np. na temat śmiertelnego wypadku samochodowego mogłaby sporządzić przysłowiowa "Pani Krysia" na podstawie wypowiedzi, bliżej nieokreślonej grupki gapiów, też kierowców, którzy widzieli wypadek z daleka...
Jeżeli powstaje DOKUMENT o mocy prawnej, sygnowany powagą PKBWL, to moim zdaniem powinien on się opierać na rzetelnie przebadanej sytuacji a nie opisie bliżej nieokreślonej grupki pilotów o nieznanych kwalifikacjach, tudzież wzmiance, że ten co zginął to już kiedyś coś tam źle zrobił. Raport chyba powinien oceniać zdarzenie, którego dotyczy a nie inne, przeszłe wydarzenia, nie przebadane przez nikogo.
Mogło być tak, że pilot miał problem zdrowotny podczas lotu np.; skurcz, zawał, atak padaczki, udar mózgu, jakaś utrata przytomności itp. i opisany przez gapiów "ostry skręt" nie był przyczyną tylko w pewnym sensie skutkiem wcześniejszej przyczyny. W raporcie nie ma żadnej wzmianki o wynikach sekcji. O wywiadzie w kwestii zdrowia, o stanie zdrowia generalnie.
Pilot mógł mieć problem ze sprzętem; pękła jakaś linka, coś się zaplątało, coś się zablokowało, coś się odczepiło itd.
W raporcie nie ma żadnej wzmianki o stanie sprzętu.
W raporcie jest stwierdzenie, że podczas spirali upadkowej pilot się zorientował i świadomie dodał gazu... A skąd Komisja (PKBWL) wie co myślał i czuł tenże pilot oraz czy to co się działo było wynikiem zamierzonego działania z jego strony, hmm?
Zaleceń brak.
Skoro Raport stwierdza, że przyczyną wypadku był zbyt ostry zakręt na zbyt niskiej wysokości to w zaleceniach chyba powinno być coś o wykonywaniu zakrętów ogólnie albo w danej konfiguracji sprzętowej czy warunkach meteo, tak aby w przyszłości nie dochodziło do wypadków z tej samej przyczyny...

Pozdrówka,
eR :-)

voice

W dniu 2018-01-19 o 22:44, Robert_nealko pisze:

> A skąd Komisja (PKBWL) wie co myślał i czuł tenże pilot

Jak "skąd", a nie wymienili ostatnio składu komisji na super fahofcuf ?

v.

paraptaszek

Znalazłem tam taki oto nowatorski opis stanu lotu: "lot z naborem wysokości".

A gdyby pilot zniżał pułap lotu, to jak autor, czyli p. Rychter by to wyraził?

Zbigniew Gotkiewicz

Stało się zgodnie z życzeniami tu wyrażanymi przez Pawła Skorlińskiego czy byłego instruktora Szmeję. Niech teraz tłumaczą działania komisji.

voice

W dniu 2018-01-19 o 23:32, paraptaszek pisze:
> Znalazłem tam taki oto nowatorski opis stanu lotu: "lot z naborem wysokości".
>
> A gdyby pilot zniżał pułap lotu, to jak autor, czyli p. Rychter by to wyraził?

"lot z utratą wysokości" ?

v.

paraptaszek

Może lepiej wrócić do używania tradycyjnych i zrozumiałych terminów wznoszenie i zniżanie zamiast "nabór" bo skończy się nowym NABOREM do komisji badania wypadków lotniczych.

furtak

Czyli zrobił parę pseudo wingowerow i przeszedł do spirali i zaskoczyła chłopa ziemia.Latajac 25 nucleonem spirale dokrecalen do 25 metrów i nie była to upadkowa ale w oczach ciemnialo zaś na chili 15m/s i mogłem śmiało kłaść łapki na taśmach .Szkoda chopa był pewnie dobry pilotem

Zbigniew Gotkiewicz

Piloci dzielą się na dobrych i starych. Nie ma starych dobrych pilotów.

ppgs...@gmail.com

A ja slyszalem ze na odwaznych i starych, nie ma starych odwaznych pilotow :-)
Slyszalem tez, ze bledy kucharzy kryje majonez lub maka a bledy pilotow kryje ziemia...

Zbigniew Gotkiewicz

Masz rację. Chodziło o odważnych.

PawelPoznan

W dniu 19.01.2018 o 22:44, Robert_nealko pisze:
Jak by był "sygnowany powagą ..." jak piszesz, to by był poważny.
Prawdę mówiąc jak by twórca tego czegoś, napisał że pilot zginął,
i nic więcej,
wyszło by na to samo.
Brak słów, ciężko zrozumieć takie podejście do bezpieczeństwa innych nie
stwierdzając w raporcie że np. nie zawiódł sprzęt..., czy też że
wyeliminowano inne przyczyny na skutek których doszło do tego wypadku.
Niestety tak będzie do czasu kiedy nie zajmą się tym ludzie z
wieloletnim doświadczeniem w paralotniarstwie.

Pozdrawiam
PawelPoznan

bartoszs...@gmail.com

Trzeba najpierw kręcić spirale wysoko i nauczyć się wychodzić bez hopki.Ludzie naoglądają się wyczynowców w necie i potem są skutki.Lepiej nawet wydać kasę na siv niż zafundować starej i dzieciom wybieranie trumny i garnituru.To już któryś w ciągu kilku lat taki wypadek.

Zbigniew Gotkiewicz

Co roku ktoś tak ginie. W zeszłym roku ten jędrne był śmiertelny. W drugim pilot przeżył bo robił to nad wodą, ale złamał kręgosłup.

Statler

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 01:24:52 UTC+1 użytkownik paraptaszek napisał:
> Może lepiej wrócić do używania tradycyjnych i zrozumiałych terminów wznoszenie i zniżanie zamiast "nabór" bo skończy się nowym NABOREM do komisji badania wypadków lotniczych.

"Nabór wysokości" to powszechny termin w normalnym lotnictwie;)
Podobnie jak "zniżanie". Nie mylić z "utratą" wysokości:)

gi...@wp.pl

Jest tak dlatego iż raport został oparty w dużej mierze na zeznaniach naocznych świadków. Zalecenia raczej nasuwają się same.
Pozdrawiam

Statler

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 12:05:47 UTC+1 użytkownik bartoszs...@gmail.com napisał:
> Ludzie naoglądają się wyczynowców w necie i potem są skutki.

Jasne! Naoglądają się F1 i potem siadają za kierownicę;) Albo kolarstwa górskiego;) Tych kolarzy to kiedyś w Szczyrku na Skrzycznem połamało się 11-stu w jedną sobotę;) Była kolejka do karetki pogotowia:)

Statler

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 10:43:23 UTC+1 użytkownik ppgs...@gmail.com napisał:
>, nie ma starych odwaznych pilotow :-)

Jak nie?
A Praszczur?
Jak ogromną odwagę trza mieć, żeby latać na paralotni w wieku 90+ lat?

Pozdrawiam Praszczura
Statler

Zbigniew Gotkiewicz

Paweł Skorliński napisał na temat specjalistów PKBWL:

"Niestety tak będzie do czasu kiedy nie zajmą się tym ludzie z
wieloletnim doświadczeniem w paralotniarstwie. "

A mam ci przypomnieć co pisałeś na temat tych specjalistów którzy odeszli z komisji?

Statler

No, no! Ci, co odeszli z Komisji (ULC), to mieli więkrze doświadczenie w spadaniu, a nie lataniu;)

Zbigniew Gotkiewicz

Szmeja. Co możesz powiedzieć na temat doświadczenia Agaty w paralotniach oraz w badaniu wypadków paralotniowych?

Zbigniew Gotkiewicz

Poza tym pkbwl nie jest częścią ulc.
Message has been deleted

PBl

W dniu piątek, 19 stycznia 2018 21:46:47 UTC+1 użytkownik Tomasz Poznański napisał:
> https://dlapilota.pl/files/upld/Informacjaozdarzeniu196217.pdf

Abstrahując od tego przykrego zdarzenia, ostatni raz widziałem podobnego państwowego gniota, przeglądając "Raport z weryfikacji WSI".

PBl

Statler

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 16:39:11 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> Poza tym pkbwl nie jest częścią ulc.

"Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych – polska niezależna stała komisja działająca przy ministrze właściwym do spraw transportu." Wikipedia

Z naciskiem na "niezależna" ;)

A w ULC-u było i jest wiele osób, które niejednego diabła trzymają za ogon;)

Zbigniew Gotkiewicz

Mam poszukać jak podważałeś autorytet komisji przed "dobrą" zmianą?

Statler

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 17:45:10 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> Mam poszukać jak podważałeś autorytet komisji przed "dobrą" zmianą?

Ty se lepiej gajer na jutro do kościoła odprasuj, zamiast marnować czas na pieprzenie w podniebienie;)

Statler

Może jednak poszukaj. Pośmiejemy się z Ciebie pospołu:)

gi...@wp.pl

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 17:56:27 UTC+1 użytkownik Statler napisał:
Statler zamknij drzwi bo Ci komary błota na jame nanisą. Cokolwiek wiesz w tej sprawie czy z letargu w ten wątek się wpisałeś?

PawelPoznan

W dniu 20.01.2018 o 18:03, gi...@wp.pl pisze:
I po co te docinki?
Dajecie się prowokować temu małemu, skrzywdzonemu przez los
człowieczkowi z przerośniętym ego, i lejecie wodę na jego młyn.

Pozdrawiam
PawelPoznan

Zbigniew Gotkiewicz

Paweł. Stara komisja była według ciebie skorumpowana a na nowej też przy byle okazji psy wieszasz. Po co to robisz? Niszczenie autorytetów to największa choroba naszego środowiska. Nie dziwi mnie że ktoś próbuje to robić, bo tacy zawsze się znajdą. Dziwię się że jest na to milczące przyzwolenie. A takimi działaniami pozbawiamy się wszystkiego co z mozołem było budowane latami.

gi...@wp.pl

Nie Paweł. Pytanie jast czy Statler wie coś w tej sprawie? A nie wie nic i wieje wiochą. Ja rozmawiałem z naocznym świadkiem tego wypadku.
Fakt raport nie zawiera informaci o stanie sprzętu co wcale nie oznacze że nie było to badane i jak wiele innych kwesti nie ujętych w raporcie.
Pozdrawiam

Marcin Spychal

W dniu piątek, 19 stycznia 2018 21:46:47 UTC+1 użytkownik Tomasz Poznański napisał:
> https://dlapilota.pl/files/upld/Informacjaozdarzeniu196217.pdf

A dla ludzi ?

Statler

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 18:03:37 UTC+1 użytkownik gi...@wp.pl napisał:
> Cokolwiek wiesz w tej sprawie czy z letargu w ten wątek się wpisałeś?

Gramatyka i interpunkcja paskudna, ale może dobrze to interpretuję:

Jeden "niezależny" expierd, odcięty od żłoba, piekli się tutaj nie bardzo wiadomo o co;)

Statler

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 18:23:14 UTC+1 użytkownik gi...@wp.pl napisał:
> Pytanie jast czy Statler wie coś w tej sprawie? A nie wie nic i wieje wiochą.

Jak nie wie?
Przecież Komisja wyraźnie napisała, że Pilot nie żyje;)

>Ja rozmawiałem z naocznym świadkiem tego wypadku.

No to podaj chociaż nr badania alkomatem tego świadka!

> Fakt raport nie zawiera informaci o stanie sprzętu co wcale nie oznacze że nie było to badane i jak wiele innych kwesti nie ujętych w raporcie.

I całej tej "komisi".

Statler

Ciekawe, czy chociaż zbadano ś.p. Kolegę na trzeźwość. Bo onegdaj było, że jak poszkodowany jest po spożyciu, to Komisja odstępuje od badania, co też uważam za arogancję tej całej "Komisji".
Dawno temu wielokrotny Mistrz Europy i.t.d...polatał se chwilę samolotem (extra 300) i zabił siebie i kolegę mając 3,8 promila w gałce ocznej;)

Ciekawe, czy KL i KS poszli siedzieć?

bartoszs...@gmail.com

Ten zabity kolega nascie lat wczesniej rozbił się u nas w Olsztynie zlinem.Wyszedł z pętli w kartoflisko.Mój ojciec wtedy komentował pokazy.Udało się ale na krótko.....

PawelPoznan

W dniu 20.01.2018 o 18:23, gi...@wp.pl pisze:
> [...]
> Fakt raport nie zawiera informaci o stanie sprzętu co wcale nie oznacze że nie było to badane i jak wiele innych kwesti nie ujętych w raporcie.

Co innego rozmowy kolegów ze świadkami a co innego raport, mówimy o
raporcie.
Czy Statler coś wie to mnie nie interesuje w tym momencie, wyraził jakąś
tam opinię i jego sprawa, wie pewnie tyle co ja i wielu innych czyli nic
poza tym że pilot zginął. Piszesz że rozmawiałeś ze świadkiem, ok. ale
co to ma wspólnego z raportem o jakim rozmawiamy?
Nikt, nie musi nic wiedzieć w tej sprawie do momentu kiedy komisja
nie wyda raportu. Należy przyjąć że raport jest dla tych którzy dopiero
po jego publikacji dowiadują się o wypadku. Większość z nas wszystkich
którzy nie byli świadkami, nie rozmawiali z nimi, czy też nie mieli w
rękach sprzętu jaki brał udział w wypadku, o wyniku badań pilota po
wypadku nie wspominając nie wie nic. Może słyszałem o wypadku ale
czekałem na raport który to wyjaśni, a nie opowieści czy jakieś domysły
oparte na czyiś opiniach o tym co pilot robił kilka dni albo miesięcy
czy lat przed wypadkiem lub że się nie słuchał kolegów i latał
niebezpiecznie.
Jak czytam takie opinie o zachowaniu pilota przed wypadkiem czy domysły
co chciał zrobić zwiększając obroty silnika, to daruj, z
profesjonalizmem ma to nie wiele wspólnego.
Ja chcę wiedzieć czy zbadano sprzęt, eliminując tym badaniem np.
ewentualne "usterki" mogące być przyczyną wypadku, czy pilot nie dostał
zawału albo nie cierpiał na jakieś inne dolegliwości które mogły być też
przyczyną wypadku, i na końcu po wyjaśnieniu powyższych jeśli sprzęt był
ok, pilot zdrów, prawdopodobny opis zdarzenia połączony z wzmianką o
zeznaniach świadków dotyczącą tego co widzieli, a nie sądzili o pilocie.
Opinie świadków bywają cenne, ale też często są stronnicze lub oparte na
przeświadczeniu...

Pozdrawiam
PawelPoznan

adamparagliding

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 20:21:31 UTC+1 użytkownik bartoszs...@gmail.com napisał:
> Ten zabity kolega nascie lat wczesniej rozbił się u nas w Olsztynie zlinem.Wyszedł z pętli w kartoflisko.Mój ojciec wtedy komentował pokazy.Udało się ale na krótko.....

Pewny jesteś ?
Codziennie słuchałem narzekań kumpla, co dziś wywinął ten ukrainiec Iwan zatrudniony w policji. Kupił napęd od mojego kumpla, na którym sie zabił. On go szkolił, ale to było niepokorne ciele od początku. Nie chciał słuchać, uważał że wie lepiej. Na kilka dni przed śmiercia prosili nawet jego ojca, by na niego jakoś wpłynął, bo sie chłop ubije, rezultat wszystkim znany.

Łukasz Serafin "QbaEPP11"

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 20:49:15 UTC+1 użytkownik adamparagliding napisał:

> [...]
> Codziennie słuchałem narzekań kumpla, co dziś wywinął ten ukrainiec Iwan zatrudniony w policji. Kupił napęd od mojego kumpla, na którym sie zabił. On go szkolił, ale to było niepokorne ciele od początku. Nie chciał słuchać, uważał że wie lepiej. Na kilka dni przed śmiercia prosili nawet jego ojca, by na niego jakoś wpłynął, bo sie chłop ubije, rezultat wszystkim znany.

Jak by to nie brzmiało Adam ma sporo racji. Znam chłopaków z Szymanowa, czasami latamy razem. Iwan był przykładem odważnego pilota, a jak to się kończy to wszyscy wiedzą.

Zbigniew Gotkiewicz

Skorliński. Na jakiej podstawie twierdzisz że ocena pilota jako osoby lubiącej ryzyko i nie przyjmującej krytyki nie powinna znaleźć się w raporcie jako jeden z czynników które doprowadziły do wypadku?

adamparagliding

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 20:59:08 UTC+1 użytkownik Łukasz Serafin "QbaEPP11" napisał:

> Jak by to nie brzmiało Adam ma sporo racji. Znam chłopaków z Szymanowa, czasami latamy razem. Iwan był przykładem odważnego pilota, a jak to się kończy to wszyscy wiedzą.

Łukasz, są takie elementy, którym odwaga miesza się z głupotą i brakiem doświadczenia, to jest widoczne mięso armatnie, to kwestia tylko czasu. Ekipa z Szymanowa to wcześnie zrozumiała, wyrzuciła przyszłego samobójce ze swoich szeregów, zrobili, co mogli , by zapobiec tragedii. Niestety próbowali go reanimować, ale było za pózno, by mógł pójść do do głowy po rozum. Niestety nie on pierwszy i nie ostatni.

bartoszs...@gmail.com

Moskalenko ,pilot ś.p. który leciał z Kasperkiem extrą.To ten wypadek z badaniem płynu z oka.

Statler

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 21:07:45 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> Skorliński. Na jakiej podstawie twierdzisz że ocena pilota jako osoby lubiącej ryzyko i nie przyjmującej krytyki nie powinna znaleźć się w raporcie jako jeden z czynników które doprowadziły do wypadku?

Ja też lubię ryzyko i nie przyjmuję krytyki (za bardzo) przez 25 lat. Czy to oznacza, że nie żyję? Ja nic o tym nie wiem. Trzaby to zgłosić do wyżej wzmiankowanej Komisji. Może wyda jakiś komunikat i się okaże, że jednak żyję:)

gi...@wp.pl

Więc w takim razie skieruj swoje pytania do PKBWL. Ciebie może nie obchodzi a w zasadzie słusznie co pilot robił w zeszłym tygodniu. Jednak to nie ja pisałem ten raport . Fakty są takie że prawy , lewy prawy na 70 m czyli świadomy zamiar spirali . Paweł co chcesz badać jeśli chodzi o sprzęt . Siła uderzenia w tej rotacji była tak duża że pilot leżał cytuję świadka z którym rozmawiałem " 20 m od miejsca w którym uderzył w ziemię".
Jak ktoś jedzie 120, po oblodzonej drodze i wali w drzewo to niestety niediostosowanie prędkości do warunków i raczej nikt nie pyta czy auto było sprawne.

Znam inny wypadek konsensus był taki że pilot odpuścił nie ten trymer ( bo są dwa ) ok sprawdzono sprzęt trymer był dopuszczony . Skąd wiadomo napewno że to pilot go odpuścił a nie sam się odpuścił ?
A no stąd że mają taką a nie inną konstrukcję.
Pozdrawiam

adamparagliding

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 21:25:48 UTC+1 użytkownik bartoszs...@gmail.com napisał:
> Moskalenko ,pilot ś.p. który leciał z Kasperkiem extrą.To ten wypadek z badaniem płynu z oka.

Grzesio Moskalenko mieszkał ze mną w pokoju przez 4 lata i był to bardzo poukładany facet, do dziś mam gitarę, którą mi kupił. On nie popełniał błedów.

adamparagliding

Mieszkał od urodzenia na Saskiej Kepie w Warszawie, chyba go z kimś mylisz.

adamparagliding

Wracajac do meritum sprawy, mnie raport komisji w pełni satysfakcjonuje, może dzięki moim dodatkowym informacjom. Byli jemu podobni, którzy próbowali zrobić loopa z 12-stu metrów. W ubiegłym roku w czerwcu mineło mi 41 lat w lotnictwie, może dzięki temu umie odróznić bohatera od frajera.

PawelPoznan

W dniu 20.01.2018 o 21:27, gi...@wp.pl pisze:
> Paweł co chcesz badać jeśli chodzi o sprzęt . Siła uderzenia w tej rotacji była tak duża że pilot leżał cytuję świadka z którym rozmawiałem " 20 m od miejsca w którym uderzył w ziemię".

Wszystko co mogło być przyczyną.
Zakładam że zbadali ale nie ma o tym ani słowa.

> Jak ktoś jedzie 120, po oblodzonej drodze i wali w drzewo to niestety niediostosowanie prędkości do warunków i raczej nikt nie pyta czy auto było sprawne.
Pyta, choćby czy miało aktualny przegląd, sprawdza stan ogumienia,
hamulców itd.

Pozdrawiam
PawelPoznan

Zbigniew Gotkiewicz

Adam. Czy mógłbyś powstrzymać się z ocenami pilota? Popełnił błąd, bo każdy popełnia błędy. Choćby dlatego to nie powód pisania o ludziach dla których popełnione błędy były tragiczne w skutkach frajerami. Pomiędzy szczęśliwym zakończeniem zdarzenia a śmiercią w lotnictwie jest bardzo cienka granica. I nie ma takich którym nie grozi przekroczenie tej granicy. Myślisz, że jak nazwiesz ofiarę wypadku frajerem, to możesz się poczuć bezpieczniej?

adamparagliding

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 22:03:27 UTC+1 użytkownik Pawel Poznan napisał:
> Pyta, choćby czy miało aktualny przegląd
> Pozdrawiam
> PawelPoznan

Paweł, on się zabił na nawiutkim glajcie, do którego nie dorósł.

Statler

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 22:02:55 UTC+1 użytkownik adamparagliding napisał:
> W ubiegłym roku w czerwcu mineło mi 41 lat w lotnictwie,

A ja się urodziłem na lotnisku! Tak, tak! W lotniskowej Izbie Chorych:)

PawelPoznan

W dniu 20.01.2018 o 22:12, adamparagliding pisze:
Adam, właśnie się o tym przed chwilą dowiedziałem,
od Ciebie.
Czytałem raport i nic tam o tym nie było!
mam dopisać,
uwierzysz?

Pozdrawiam
PawelPoznan

adamparagliding

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 22:10:52 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> Adam. Czy mógłbyś powstrzymać się z ocenami pilota? Popełnił błąd, bo każdy popełnia błędy. Choćby dlatego to nie powód pisania o ludziach dla których popełnione błędy były tragiczne w skutkach frajerami. Pomiędzy szczęśliwym zakończeniem zdarzenia a śmiercią w lotnictwie jest bardzo cienka granica. I nie ma takich którym nie grozi przekroczenie tej granicy. Myślisz, że jak nazwiesz ofiarę wypadku frajerem, to możesz się poczuć bezpieczniej?

Zbysiu, to przychodzi z wiekiem, jeszcze ze 20 lat i pojmiesz w czym dzieło.Już na etapie szkolenia można wyróżnić "mięso armatnie", to tacy od statystyk wypadkowych. Trudno, ja nie mam do nich szacunku i nie muszę ich na siłę szkolić za pieniadze.Stary system szkolenia wojskowego, eliminował takie przypadki podczas szkolenia. Na przykładzie szybowców, 20 kręgów i lot samodzielny, dla inteligentnych inaczej 23 kregi, jeśli instruktor powie, że dalej kicha, to koniec szkolenia dla adepta. To tylko przykład a haczyków było wiele. Dziś świat skomercjalizowany z każdego można zrobić pilota ( za kasę ). Nie zawsze, ale często źle się to kończy.

bartoszs...@gmail.com

Adam dobrze napisał.Teraz nie zdarza się,że instr kogoś pogoni.A z reguły jak czub albo antytalent to jak najprędzej ma zrobić śk albo licencję żeby ubił się na swoje konto.Dotyczy to teraz każdego rodzaju latania.

Zbigniew Gotkiewicz

To czy instruktor kogoś "pogoni" czy nie nie ma najmniejszego znaczenia. Można komuś powtarzać że robi błędy, ale to nic nie zmienia jeśli te błędy wynikają z konstrukcji pilota.

furtak

A ja zauważyłem zupełnie co innego ze to kozaki odpadają wcześniej i znikomy procent lata długo zaś to mięsno o którym Adam mówi lata i lata ale oczywiście jest zawsze ktoś komu nie idzie.Jak dla mnie mieszanie szkolenia wojskowego z cywilnym nie ma sensu

adamparagliding

W dniu niedziela, 21 stycznia 2018 10:12:26 UTC+1 użytkownik furtak napisał:
> A ja zauważyłem zupełnie co innego ze to kozaki odpadają wcześniej i znikomy procent lata długo zaś to mięsno o którym Adam mówi lata i lata ale oczywiście jest zawsze ktoś komu nie idzie.Jak dla mnie mieszanie szkolenia wojskowego z cywilnym nie ma sensu

Masz Marek rację, że to dwa rózne swiaty. Wojsko płaciło za szkolenie adepta, który wszystko miał za darmo. Teraz sobie wyobraź, ze instruktor paralotniowy miałby płacić za wyszkolenie pilota. Czy myslisz, że brałby na kurs każdego ?

furtak

Ok.Ostatnio były dwa filmy ze szkoleń jeden instruktor kurwial bez pojęcia w drugim miód i malina .Tyklo ten pierwszy jakoś wypadków nie miał wiec wrzucanie wszstkich do jednego wora nie ma sensu.Mam swój własny styl latania bo uczyłem się sam na bazie własnych doświadczeń dlatego mogę się mylić ale grupa to już nigdy.Sądzę że jak by przeżył dalej by tak latał może przez jakiś czas wyżej , szybko się zapomina.Zawsze miałem idealnie poskładanego spadaka raz kolega mi ułożył i się ratowalem.I co powiem ze jego wina czy tak miało być

Budyń

W dniu sobota, 20 stycznia 2018 20:48:12 UTC+1 użytkownik Pawel Poznan napisał:

> [...]
> ok, pilot zdrów, prawdopodobny opis zdarzenia połączony z wzmianką o
> zeznaniach świadków dotyczącą tego co widzieli, a nie sądzili o pilocie.

sprawa wydaje sie prosta - pilot sie wygłupiał, no i się wygłupił raz ostatni. A ty chcesz szukac usterek sprzętu i zdrowia, i masz pretensje do komisji ze tego nie zbadala.
Odnies to do smoleńska. Komisja ustaliła co ustaliła, brzoza te sprawy. Ale znaleźli się ludzie, którzy komisji zarzucają ze nie zbadała kolejnych hipotez.
Stoisz po stronie komisji czy "sekty smoleńskiej"? Jesli komisji to dlaczego podwazasz jej wyniki w przypadku paralotniarza?

b.

PawelPoznan

W dniu 21.01.2018 o 11:00, Budyń pisze:

> sprawa wydaje sie prosta - pilot sie wygłupiał, no i się wygłupił raz ostatni. A ty chcesz szukac usterek sprzętu i zdrowia, i masz pretensje do komisji ze tego nie zbadala.

Zakładam że zbadała, tyle że nic o tym nie pisze.
Każdy użytkownik, posiadacz identycznego sprzętu, (skrzydło, napęd itd.)
jaki brał udział w tym tragicznym locie, raczej chciałby wiedzieć czy on
nie zawiódł.
Ilu z nas się wygłupia? pewnie sporo, w przypadku gdyby coś pękło,
urwało się, pilot zginął, to nie chciał byś wiedzieć dlaczego? co
zawiodło? powiedział byś wszystko było ok. tylko spadł bo się wygłupiał!
a inni dalej używali by np. serię wadliwie wykonanych karabinków!,
akurat pękł, taśma odmaszerowała, ale to wina pilota bo się wygłupiał.
Widzę że opowieść typu, pilot wystartował, poleciał tam, później skręcił
tam, następnie wszedł w spiralę, dodał gazu po czym zginął a tak w ogóle
to był niekoleżeński i latał niebezpiecznie Tobie wystarcza, mi nie.

> [...]
> Stoisz po stronie komisji czy "sekty smoleńskiej"? Jesli komisji to dlaczego podwazasz jej wyniki w przypadku paralotniarza?

Podważanie a wytykanie braków, to dwie różne rzeczy.
Sekta od zamachów działa na mnie jak płachta na byka więc lepiej nie
poruszajmy tego tematu.
To że nekrofile li tylko z pobudek politycznych no i pewnie finansowych
bo doją państwową kasę za wymyślanie coraz to nowych przyczyn, nie ma
nic wspólnego z tym o czym rozmawiamy.

Pozdrawiam
PawelPoznan

Zbigniew Gotkiewicz

Z tego co wiem to w tym wypadku karabinek nie pękł i taśma nie odmaszerowała, więc wymyślaj dalej.

Zbigniew Gotkiewicz

Skorliński. Raport ma zawierać opis zdarzenia i ustalić przyczyny. Nie musi zawierać opisu okoliczności które nie miały wpływu na zdarzenie. Rozumiem że ty byś chciał aby teraz w każdym raporcie było napisane że na miejscu zdarzenia nie stwierdzono obecności brzozy.

Statler

W dniu niedziela, 21 stycznia 2018 12:28:29 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> Z tego co wiem to w tym wypadku karabinek nie pękł i taśma nie odmaszerowała, więc wymyślaj dalej.

Gocio! Nie wyzłośliwiaj się, bo to urodzie szkodzi:)

Statler

Statler

W dniu niedziela, 21 stycznia 2018 12:37:05 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> Raport ma zawierać opis zdarzenia i ustalić przyczyny.

A gdzie tam widzisz "ustalone przyczyny"?
Te opowieści kolegów, którzy Go nie lubili?

Nie błaznuj Gotek chociaż teraz gdy kolega nie żyje- durniu!

voice

W dniu 2018-01-20 o 22:02, adamparagliding pisze:

> w czerwcu mineło mi 41 lat w lotnictwie, może dzięki temu umie odróznić bohatera od frajera.

Pisząc "w lotnictwie" zaliczasz do tego okresu latanie na paralotni ?

pozdrawiam
v.

voice

W dniu 2018-01-21 o 10:12, furtak pisze:

> dla mnie mieszanie szkolenia wojskowego z cywilnym nie ma sensu

Szkolenie wojskowe (metodyka) z okresu lat 50-tych do współczesnych
standardów ma się jak fso Syrenka do gaz Kamaz.
Strategia a przede wszystkim taktyka działań uległa tak znaczącym
zmianom ze porównywanie czy podawanie za przykład szkolenia z lat
50-tych czy 60-tych faktycznie mija się z celem i tu masz całkowitą rację.

pozdrawiam
v.

voice

W dniu 2018-01-21 o 11:00, Budyń pisze:

> sprawa wydaje sie prosta - pilot sie wygłupiał, no i się wygłupił raz ostatni.

Źle się stało, bardzo źle bo zginą człowiek. To śmierć, nie małe
złamanie które po 2 miesiącach się zagoi i będzie można tańczyć, nie
zadrapanie które się zarośnie tylko śmierć, był człowiek i nie ma
człowieka jakikolwiek by nie był....

I trzeba by sprawdzić dlaczego, jak to się stało, w jakich
okolicznościach, na jakim sprzęcie, w jakich uwarunkowaniach choćby po
to aby jak najbardziej (choćby hipotetycznie) zmniejszyć szanse na to ze
taka sytuacja się powtórzy.
Bez względu na wszystko przebadać i zanalizować sprzęt, warunki meteo,
teren, motywacje i nawyki pilota. Bo jak napisałem wyżej zdarzyła się
śmierć, niestety....

Ale można tez i tak:

- o, dobrze ze Cie widzę, podpiszesz mi raport
- no nie ma sprawy, jasne, a co tam masz?
- a jeden gość się wygłupiał i się zabił, wiesz tam na tej tam paralotni
czy coś
- na tych szmatach co latają, no tak. A skąd wiesz ze się wygłupiał,
może był pijany?
- No bo mi zeznali ze zrobił dwa zakręty a potem walna w ziemię. To
napisałem ze zginął bo walna w ziemię...
- samo życie, samo życie. Daj ten papier, gdzie podpisać tutaj ?
- nie, nie, tu i tu mi podpisz.... OK dzięki.
- Dobra, to mamy z głowy. Jak wracasz, masz auto czy Cię powieść ?

pozdrawiam
v.

Zbigniew Gotkiewicz

Isiu. Byłeś przy tym? Bo według mnie posunąłeś się właśnie do pomówienia.

Statler

W dniu niedziela, 21 stycznia 2018 14:04:47 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> Isiu. Bo według mnie posunąłeś się właśnie do pomówienia.

Jeśli tak twierdzisz, to jak już pisałem, jesteś durniem!
Statler

Statler

I idź się wypróżniać na pgforum!

Dla nie wtajemniczonych: Zbigniew Gotkiewicz niedawno napisał na Grupie, że tu pisze, wyłącznie po to, żeby się wypróżnić;) (czytaj: wysrać!)

Statler

Statler

Jesteś nierozgarnięty, bo nie odróżniasz zdrowej satyry od faktów! Na piśmie;)

PawelPoznan

W dniu 21.01.2018 o 13:46, voice pisze:

> [...]
> - nie, nie, tu i tu mi podpisz.... OK dzięki.
> - Dobra, to mamy z głowy. Jak wracasz, masz auto czy Cię powieść ?

Masz rację w 100%
Może kiedyś zaczną traktować poważnie to wszystko co wiąże się z naszym
bezpieczeństwem.

Pozdrawiam
PawelPoznan

xcmichal

> Piloci dzielą się na dobrych i starych. Nie ma starych dobrych pilotów.

to jest trochę inaczej: są piloci starzy i odważni, ale nie ma starych odważnych pilotów
Message has been deleted

Budyń

W dniu niedziela, 21 stycznia 2018 13:46:55 UTC+1 użytkownik voice napisał:
> [...]
> złamanie które po 2 miesiącach się zagoi i będzie można tańczyć, nie
> zadrapanie które się zarośnie tylko śmierć, był człowiek i nie ma

jasne ze żle sie stało, całą reszte moich poglądów znacie

> [...]
> okolicznościach, na jakim sprzęcie, w jakich uwarunkowaniach choćby po
> to aby jak najbardziej (choćby hipotetycznie) zmniejszyć szanse na to ze

no i wygląda na to ze raport to opisał. Nie znaleziono winy sprzętu, pogody itp
Wina była człowieka, i tyle zostało napisane.

> [...]
> - nie, nie, tu i tu mi podpisz.... OK dzięki.
> - Dobra, to mamy z głowy. Jak wracasz, masz auto czy Cię powieść ?

żenada roku....

b.

Statler

W dniu niedziela, 21 stycznia 2018 14:22:05 UTC+1 użytkownik Statler napisał:
> I idź się wypróżniać na pgforum!
>
> Dla nie wtajemniczonych: Zbigniew Gotkiewicz niedawno napisał na Grupie, że tu pisze wyłącznie po to, żeby się wypróżnić;) (czytaj: wysrać)!

"Rozpoczęcie manewru ostrego zakrętu na zbyt niskiej wysokości."

To powyżej jest z raportu Komisji;)

Panie i Panowie!

Codziennie setki paralotniarzy to robi i jakoś trup się nie ściele!

A w raporcie nagle TAKI "kwiatek" !

voice

W dniu 2018-01-21 o 20:00, Budyń pisze:

> no i wygląda na to ze raport to opisał.

No to super ze "wygląda na to". Jak sam napisałeś, "wyglądanie na to" to
jak widzę podstawa badania śmiertelnych wypadków. Takie czasy...
A możesz wskazać fragmenty wyglądające na to że zawierają analizy
sprzętu... Takie wiesz, wykonane choćby z szacunku do innych, takie
jakby choćby z szacunku do pracy jaką się wykonuje...

> żenada roku....

Dzięki temu twój wpis błyszczy poziomem merytorycznym jeszcze bardziej.
Nie cieszysz się ?

v.
ps. Podobno ta żenada to do czasu aż się budyniom tudzież rodzinie nic
nie stanie. Jak się stanie to się "optyka zdecydowanie zmienia", ale to
podobno tylko...

stanlee

Przeczytałem sobie inny raport ze śmiertelnego wypadku na paralotni z 2014 roku . Nie podważam rzetelności przeprowadzonego dochodzenia , ale jedna różnic a od razu daje się zauważyć . W tamtym raporcie komisja nie odwołuje się do opinii innych pilotów .
Komisja PKBWL w mojej ocenie powinna być bezstronna i opierać się tylko i wyłącznie na swojej pracy i na swoich spostrzeżeniach , a nie opinii innych pilotów.
Stanley

PawelPoznan

W dniu 21.01.2018 o 21:35, stanlee pisze:
> [...]
> Komisja PKBWL w mojej ocenie powinna być bezstronna i opierać się tylko i wyłącznie na swojej pracy i na swoich spostrzeżeniach , a nie opinii innych pilotów.

I między innymi o to chodzi,
tyle że "merytoryczne" trolle nie chcą tego przyznać
bo to nie zgodne z opinią ich "guru" :-)

Pozdrawiam
PawelPoznan

Zbigniew Gotkiewicz

Czyli w tym wypadku dopuszczalne by było jedynie obiektywne badanie psychologiczne pilota pod kątem skłonności do ryzyka. Albo badanie genetyczne czy posiada geny odpowiadające za taką skłonność. Opinia innych pilotów jest w tym wypadku jak sądzę z wypowiedzi zupełnie nieobiektywna. I oczywiście fakt popełnienia przez pilota szeregu błędów też jest całkowicie pomijany przez niektórych dyskutantów, bo oni by ten raport napisali zaczynając od wymienienia tych czynników które nie miały wpływu na wypadek.

Statler

W dniu niedziela, 21 stycznia 2018 21:35:35 UTC+1 użytkownik stanlee napisał:
> [...]

Całkiem słuszne:)

>a nie opinii innych pilotów.

No, powinna brać pod uwagę i wyciągać własne wnioski;)

Statler

W dniu niedziela, 21 stycznia 2018 21:51:49 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> Czyli w tym wypadku dopuszczalne by było jedynie obiektywne badanie psychologiczne pilota pod kątem skłonności do ryzyka. Albo badanie genetyczne czy posiada geny odpowiadające za taką skłonność. Opinia innych pilotów jest w tym wypadku jak sądzę z wypowiedzi zupełnie nieobiektywna. I oczywiście fakt popełnienia przez pilota szeregu błędów też jest całkowicie pomijany przez niektórych dyskutantów, bo oni by ten raport napisali zaczynając od wymienienia tych czynników które nie miały wpływu na wypadek.

Znowu przyszedłeś się tu wysrać?

stanlee

> [...]
> Czyli w tym wypadku dopuszczalne by było jedynie obiektywne badanie psychologiczne pilota pod kątem skłonności do ryzyka. Albo badanie genetyczne czy posiada geny odpowiadające za taką skłonność. Opinia innych pilotów jest w tym wypadku jak sądzę z wypowiedzi zupełnie nieobiektywna. I oczywiście fakt popełnienia przez pilota szeregu błędów też jest całkowicie pomijany przez niektórych dyskutantów, bo oni by ten raport napisali zaczynając od wymienienia tych czynników które nie miały wpływu na wypadek.

Ni Zbyszku, opinia innych pilotów najprawdopodobniej jest obiektywna , ale to jest raport państwowego organu powołanego do badania wypadków , a nie raport innych pilotów . Jeśli wystarczy nam raport innych pilotów to takie ciało jak KKBWIL jest zbędne .
Nie podważam wniosków przedstawionych przez komisję(każdy z nas sam wyciągnie wnioski z tej lekcji) , chodzi mi o standardy .

Budyń

> [...]
> Komisja PKBWL w mojej ocenie powinna być bezstronna i opierać się tylko i wyłącznie na swojej pracy i na swoich spostrzeżeniach , a nie opinii innych pilotów.

powiedz mi to dużymi literami - komisja ma zignorowac zeznania świadków? Tośmy doszli do jakiejs nowej techniki badania zdarzen.

b.

Statler

W dniu niedziela, 21 stycznia 2018 22:13:28 UTC+1 użytkownik stanlee napisał:
>chodzi mi o standardy .

Gocio się właśnie do aktualnych standadów podkleił;)

Kiedyś (15-20 lat temu) był autorytetem, ale zmienił się za "drobne" ;)

Dla nie wtajemniczonych: Zbigniew Gotkiewicz niedawno napisał na Grupie, że tu pisze, wyłącznie po to, żeby się wypróżnić;) (czytaj: wysrać!)

stanlee

Komisja nie ma ignorować zeznań świadków . Komisja powinna podać co było przyczyną wypadku i się pod tym podpisać , ewentualnie podać zalecenia. Jeżeli wykorzystuje zeznania świadków i dochodzi na ich podstawie do jakiejś konkluzji to bierze odpowiedzialność za to co napisze w raporcie .

Statler

W dniu niedziela, 21 stycznia 2018 22:28:47 UTC+1 użytkownik Statler napisał:

> Gocio się właśnie do aktualnych standardów podkleił;)
>
> Kiedyś (15-20 lat temu) był autorytetem, ale zmienił się za "drobne" ;)

Miało być: rozmienił się na "drobne";(

> Dla nie wtajemniczonych: Zbigniew Gotkiewicz niedawno napisał na Grupie, że tu pisze, wyłącznie po to, żeby się wypróżnić;) (czytaj: wysrać!)

To, co powyżej aktualne;)

JaroXS

W dniu piątek, 19 stycznia 2018 21:46:47 UTC+1 użytkownik Tomasz Poznański napisał:
> https://dlapilota.pl/files/upld/Informacjaozdarzeniu196217.pdf

Hej,

przeczytałem piszę jeden post i spadam. W mojej ocenie raport jest bardzo pobieżny. Brakuje podstawowych informacji np. rozmiar skrzydła, rodzaj napędu, rodzaj punktów podwieszenia, model uprzęży, rodzaj silnika i jego moc, strona mocowania manetki gazu, rodzaj zapasu i jego punkt mocowania itp. to tak na szybko. Myślę że dało się zrobić bardziej szczegółowy raport który wniesie więcej niż tylko stwierdzenie że była upadkowa, gaz i uderzenie. Trochę zadziwiające że w raporcie brakuje analizy sprzętu pilota i informacji o jego choćby masie startowej.

Pozdrawiam,

Jarek Borowiec

fram...@gmail.com

Nie wygląda zbyt profesjonalnie a zawieranie tego rodzaju opinii nie licuje z powagą urzędu. Profesjonalnie by było powołać się na opinię biegłego. Z drugiej zaś strony oczekiwanie na rozbudowaną analizę banalnego przypadku przeszacowania umiejętności nie jest zbyt mądre.

Statler

W dniu niedziela, 21 stycznia 2018 22:59:17 UTC+1 użytkownik fram...@gmail.com napisał:
> oczekiwanie na rozbudowaną analizę banalnego przypadku przeszacowania umiejętności nie jest zbyt mądre.

Że przeszacował, to wiesz pewnie z Informacji o Zdarzeniu;) Zresztą nie podpisanej;)

stanlee

> [...]
> Nie wygląda zbyt profesjonalnie a zawieranie tego rodzaju opinii nie licuje z powagą urzędu. Profesjonalnie by było powołać się na opinię biegłego. Z drugiej zaś strony oczekiwanie na rozbudowaną analizę banalnego przypadku przeszacowania umiejętności nie jest zbyt mądre.

Przypadek nie był banalny , bo zginą człowiek. Gdyby rozwalił się szybowiec , to ruszyłaby cała machina dochodzeniowa. Nasze szmaciane lotnictwo jest traktowane po szmacianemu i taki jest też raport . Nie oszukujmy się państwo nie będzie wykładać pieniędzy na porządne zbadanie wypadku paralotniarza.
Ale gdyby raport był sformułowany tak: Na podstawie zeznań świadków najprawdopodobniej przyczyną wypadku było to to i tamto to nie miałbym się do czego przyczepić . Wiedziałbym wtedy ,że komisja nie ma pewności co było przyczyną wypadku , bo z jakichś przyczyn tej pewności mieć nie może.

Tomasz Poznański

W dniu 2018-01-21 o 22:49, JaroXS pisze:

> Trochę zadziwiające że w raporcie brakuje analizy sprzętu pilota i informacji o jego choćby masie startowej.

Analiza masy startowej, to chyba dość trudne by było. Nie słyszałem aby
prokuratura ważyła kiedykolwiek denata po śmierci.

Pozdrawiam
Tomek

adamparagliding

W dniu poniedziałek, 22 stycznia 2018 01:01:46 UTC+1 użytkownik Tomasz Poznański napisał:
> Analiza masy startowej, to chyba dość trudne by było. Nie słyszałem aby
> prokuratura ważyła kiedykolwiek denata po śmierci.

https://www.youtube.com/watch?v=jGvzAoNwkzw
Apco Force Sport 2 rozmiar S ( 2D ) Pilot 125kg
Napęd Black Devil 35kg bez paliwa
Wcześniej latał na Reaction 29
Motto pilota - " Latam dla ludzi, którzy mnie podziwiają "

cygan

Adam, czy wszystko Ci sie zgadza z tymi kilogramami?
Wychodzi ze on miał mase startowa ponad 160kg. A Force S to nawet dla trajki chyba sie w tym nie mieści.
Teraz kluczowe jest jak dawno sie przesiadl z Reactiona na Force bo przy takim rozmiarze to jak przesiadka z Forda Galaxy na Mustanga.

cygan

adamparagliding

Nie wiem Cygan, takie informacje dostałem od jego "Instruktora". Miał tego nowego glajta kilka miesięcy, ale latał na nim niewile. Na jego kanale YT jest więcej filmików. Usłyszałem też, że zupełnie nie radził sobie z 2D i nie rozumiał jak to działa.

cygan

Z opisu wnioskuje ze sie nie "przestawił" jeszcze na nowe skrzydło bo pamiętam ze ja też wchodziłem w spirale na Reactionie w trzecim wahnięciu. Natomiast na tych nowych, małych skrzydełkach wystarczy pomyślec ze chce sie skręcić i to już sie dzieje (odczucie w porównaniu do Reactiona)

cygan

Zbigniew Gotkiewicz

A to jakaś napędowa moda, żeby wchodzić w spiralę z wingowera?

adamparagliding

W dniu poniedziałek, 22 stycznia 2018 11:58:58 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> A to jakaś napędowa moda, żeby wchodzić w spiralę z wingowera?

Moim skromnym zdaniem Reaction był bardzo udaną, przewidywalną w reakcjach konstrukcją Dudka. Do spirali wchodził bardzo leniwie i długo, szybciej niedoświadczony pilot mógł przeciagnąc połówkę ciagnąc raptownie jedną sterówkę, niż wejść w ostrą spiralę. Większość pilotów inicjowała spirale z wahnięcia, co ustawiało Reactiona komorami w dół w niecałym obrocie.

Bogusław Rojek

Adam Black devil bez paliwa zdaje się waży 25 kg
It is loading more messages.