hole - Uwaga Kierownicy Startów - Uwaga Piloci.

Kacper Kowalski

hola!

Wszystkim kierownikom startów w startach holowanych i wszystkim pilotom chciałbym przypomnieć. Jak pilot zawoła: "czy ktoś ma radio i mnie wypuści?" - to NIE WOLNO tak na lenia wziąć radio i zawołać do holówki o wstępny naciąg. Kierownik MUSI najpierw podejść do pilota i sprawdzić pilota. Podczepienie, ułożenie glajta, klarowność linek, zapas, czy sterówka nie jest przełożona, czy pilot jest wpięty w hol i uprząż. I inne takie punkty z listy. Jesteśmy po zimie, zaczyna się nowy sezon i o błąd w rutynie prosto jak nigdy.

To samo dotyczy pilota proszącego o wypuszczenie. Pilocie - daj sobie szansę - żądaj, aby kierownik startu, Twój kolega, sprawdził Cię przed wypuszczeniem punkt po punkcie wg procedury. Jak nie sprawdzi, polecisz i będziesz miał wypadek być może stracisz życie, a on wolność. Daj sobie szansę.

Tyle samo startów!
Kacper

PS.
Wiem, zrzędzę, ale samemu wiele lat temu w pierwszym locie w sezonie uległem rutynie (wszystkie błędy były po mojej stronie) nie naciągnąłem linek w glajcie po zimie (bezoplotowe) i startowałem jakbym miał PPG z profilem samostatecznym - czyli po oderwaniu od ziemi wsparłem się na heblach - w efekcie spadłem i sezon miałem z głowy...

Baron

Ale z kolegą co Cię wypuścił się nadal lubicie ?

7van.krzysztof

No, wczoraj do Borska już leciał śmigłowiec po kogoś. Szczegółów nie znam, ale widziałem na FB, że ktoś już miał wypadek, a jak Borsk, to pewnie na holu.

Kacper Kowalski

W dniu poniedziałek, 8 kwietnia 2019 10:37:08 UTC+2 użytkownik Baron napisał:
> Ale z kolegą co Cię wypuścił się nadal lubicie ?

Dziękuję za troskę. Tak lubimy się. Ale w tym kontekście to nie jest wartość, bo kierownika nie powinno się oceniać w kategorii lubię czy nie lubię. Kierownik jest na służbie i powinien być upierdliwy ze swoją procedurą.

Mój wypadek miał miejsce z 10 lat temu. Byłem instruktorem i miałem tytuły za przeloty z holu właśnie. I zawiodła mnie rutyna. Przecież nikt nie musi mnie kontrolować. Od tamtej pory sam przypominam kierownikowi - jakbym dotknął sterówek, a bo mogę mieć odruch - to krzycz łapy do góry - z czego kierownicy z lubością korzystają mnie wypuszczając. I taką kontrolę lubię i doceniam :)

pozdrowienia!
Kacper

Baron

Dziękuję za troskę. Tak lubimy się
To fajnie
Rozumiem że kolegą nie był wtedy Kaesem..

Baron

i startowałem jakbym miał PPG z profilem samostatecznym - czyli po oderwaniu od ziemi wsparłem się na heblach

Dobre to jest

furtak

Kacper kierownik startów nie ma takiego obowiązku.Rozumiem że to wynika z dobrej praktyki to pilot potwierdza gotowość do startu.Zaś strefa czy organizator ustalają zasady holu.Nie widziałem też nigdzie wytycznych ulc na szkolenie kierownika

Kacper Kowalski

W dniu poniedziałek, 8 kwietnia 2019 12:22:15 UTC+2 użytkownik furtak napisał:
> Kacper kierownik startów nie ma takiego obowiązku.

No właśnie takiego, czyli jakiego? Co oznacza zdanie: proszę o wstępny naciąg, pilot podpięty, podczepienie sprawdzone?

> Rozumiem że to wynika z dobrej praktyki to pilot potwierdza gotowość do startu.Zaś strefa czy organizator ustalają zasady holu.Nie widziałem też nigdzie wytycznych ulc na szkolenie kierownika

Taką mam intencję. Każdy zrobi z tym co zechce. Może nie ma zapisu który precyzyjnie reguluje procedurę. Te wszystkie zaplątane sterówki, nie wpięte taśmy udowe, wypadające zapasy itp. Błędy i tak odczuje pilot który poprawność startu sprawdza własnym organizmem. KS jest ostatnią szansą pilota. Pamiętajmy o tym i dajmy sobie szansę :)

Baron

No zapisu nie ma są zalecenia..
A odpowiedzialność K.S taka sama jak Woprowca.

voice

W dniu 2019-04-08 o 11:49, Kacper Kowalski pisze:

> Mój wypadek miał miejsce z 10 lat temu. Byłem instruktorem i miałem tytuły za przeloty z holu właśnie.

Masz na myśli te tytuły którymi się podobno oszukany czułeś ?

żenada
v.

fotolot

Kacper Kowalski napisał: " Wiem, zrzędzę, ale samemu wiele lat temu w pierwszym locie w sezonie uległem rutynie (wszystkie błędy były po mojej stronie) nie naciągnąłem linek w glajcie po zimie (bezoplotowe) i startowałem jakbym miał PPG z profilem samostatecznym - czyli po oderwaniu od ziemi wsparłem się na heblach - w efekcie spadłem i sezon miałem z głowy..."

Kacper, jeśli chodzi o profilaktykę i bezpieczeństwo to jestem zwolennikiem właśnie takiego "zrzędzenia" na forach czy zwracania uwagi przez kogokolwiek(nie tylko KS) znajdującego się w pobliżu pilota(można też np. uświadomić swoją dziewczynę o przedstartowych procedurach...).
Co do powyższego to dobrze, że przestrzegasz innych o rutynie w swoim zdarzeniu. W tym przypadku , kierownik startu czy jakiekolwiek postronne osoby raczej nie mogły nic przewidzieć by zwrócić uwagę.
Odnośnie niebezpiecznego mieszania się nawyków sterownia z latania na PPG i póżniej na skrzydle do latania swobodnego np. klasy C , to również potwierdzam swoje podobne pomieszanie nawyków z przed wielu lat i upadek z ok. 3-4m, skutkujący drobnym urazem nogi w kostce( dwa tygodnie nielatania)

Pozdrawiam Wiesiek

henryk...@gmail.com

"Kacper, jeśli chodzi o profilaktykę i bezpieczeństwo to jestem zwolennikiem właśnie takiego "zrzędzenia" na forach"
...no i tylko zrzędzenie mu pozostało😂

Sławomir Butryn

Bravo Kacper ... mam nadzieje ze tylko jeden zrozumie o czym piszesz i będzie sukces

Pozdrawiam
Sławomir butryn

furtak

Właśnie możecie Panowie rozwinać się z tematem jak jest z tymi kierownikami.Temat bardzo mnie interesuje bo powoli holowka wraca do łask .Do tej pory stosowalismy własne procedury dostosowane do sprzętu i miejsca holi.

fotolot

furtak napisał: Właśnie możecie Panowie rozwinać się z tematem jak jest z tymi kierownikami.Temat bardzo mnie interesuje bo powoli holowka wraca do łask.Do tej pory stosowalismy własne procedury dostosowane do sprzętu i miejsca holi.

Cześć, nie wiem jak jest formalnie z tymi kierownikami. Ale wg. relacji na forum "równoległym", jeden z pilotów, buduje sobie osobistą, zdalnie sterowaną (przez siebie) wyciągarkę stacjonarną. Prawdopodobnie właśnie dlatego, że nie chce zawracać gitary i zabierać czasu kierownikom. Chcąc stosować się do własnej procedury, adekwatnej dla tej nowatorskiej holówki.