Dron jako napęd paralotni, filmik

Łukasz Prokop

Cześć Wszystkim.
Chciałbym się pochwalić w pełni udanymi testami na modelu zrzucania napędu :)

https://youtu.be/FJQAB2Nxl9Q

Czas na projekt pełnowymiarowy...

Łukasz Serafin "QbaEPP11"

No Panie szacuc.

JaroXS

Rewelka

Jarek Borowiec

hynek...@onet.eu

W dniu poniedziałek, 2 grudnia 2019 06:31:30 UTC+1 użytkownik Łukasz Prokop napisał:
duzy szacun :)
poz.pawel

AREK Gołębiowski

> Czas na projekt pełnowymiarowy...
Łukasz to będzie HIT!! trzymam kciuki

Łukasz Prokop

Dzięki, Cieszę się, że projekt się podoba.
Na pełnowymiarowy trzeba jeszcze długo poczekać, tzn na sam zrzut.

Już połowa konstrukcji za mną :)
W pierwszym etapie muszę oblatać jako napęd elektryczny PPG bez zrzutu
Kolejnym etapem uruchomienie jako dron

I dopiero jako ostatni, najtrudniejszy etap zamontowanie do uprzęży swobodnej z możliwością bezpiecznego zrzutu.

altus0

Szacun. Teraz szybciutko do biura patentowego... Nie zwlekaj

Łukasz Prokop

W dniu poniedziałek, 2 grudnia 2019 14:25:53 UTC+1 użytkownik altus0 napisał:
> Szacun. Teraz szybciutko do biura patentowego... Nie zwlekaj

Zdecydowanie NIE :), projekt celowo otwarty.
Niech robi kto chce, chętnie kupię dopieszczonego gotowca :)

kowal...@gmail.com

Super projekt. Przy okazji, gdzie można kupić taki model paralotni???

Łukasz Prokop

W dniu poniedziałek, 2 grudnia 2019 15:09:56 UTC+1 użytkownik kowal...@gmail.com napisał:
> Super projekt. Przy okazji, gdzie można kupić taki model paralotni???

Firma STRIBO udostępniła mi do testów :)

Marcin J.

Chętnie bym kupił taką dronominiparalotnie dla dzieciaka do zabawy, przy okazji sam bym miał uciechę :)

u2

https://stribo.pl/sklep/paramodele-rc/paralotnie-rc/nucleon-rc-1-5/

--
u2

Merytoryczne dyskusje paralotniowe przeniosly sie na www.pgforum.pl

Marcin J.

Dzięki :)

Tomasz Poznański

W dniu 02.12.2019 o 14:06, Łukasz Prokop pisze:

> I dopiero jako ostatni, najtrudniejszy etap zamontowanie do uprzęży swobodnej z możliwością bezpiecznego zrzutu.

Ten projekt jest już wysoce zaawansowany w autonomicznym lataniu, więc
gdyby w pierwszym etapie testowania w skali 1:1 użyć pełnowymiarowej
paralotni i balastu ze zdalnym sterowaniem, na prostym wózeczku, zamiast
żywego pilota, byłoby to jeszcze bardziej nowatorskie w technice
testowania paralotni. Dopiero w ostatnim etapie testowanie przez pilota
na w pełni sprawdzonym systemie odrzucania zespołu napędowego.

Pozdrawiam i życzę sukcesu
Tomek

Sppawel Airwave

A nie lepiej zastosować go jaga wyciągarki wyciąga Cię na lince wypinasz się
on wraca i ląduje samodzielne dopada wiele problemów

Sppawel Airwave

Sorki jako i odpada.

cmr...@wp.pl

Nie. Zakładając niebotycznie większe zapotrzebowanie na moc, ciągnięta lina przez coś co ląduje w pionie to zagrożeniowy idiotyzm.
Message has been deleted

Łukasz Prokop

W dniu wtorek, 3 grudnia 2019 06:38:21 UTC+1 użytkownik Sppawel Airwave napisał:
> A nie lepiej zastosować go jaga wyciągarki wyciąga Cię na lince wypinasz się
> on wraca i ląduje samodzielne dopada wiele problemów

Jest to bardzo kłopotliwe/w moim odczuciu prawie niemożliwe
dużo by tu pisać ale w dużym skrócie:
1. Dron potrzebuje bardzo dużo energii, żeby utrzymać samego siebie (w pionie)
2. bardzo mała siła działająca w poziomie
3. Jak sterować tym dronem podczas holu w 3 wymiarach?
4. Prawdopodobieństwo wlecenia w takiego drona przed tobą jest bardzo duże

paradz...@gmail.com

Użytkownik Łukasz Prokop napisał:
> Cześć Wszystkim.
> Chciałbym się pochwalić w pełni udanymi testami na modelu zrzucania napędu

> https://youtu.be/FJQAB2Nxl9Q

Szczęka mi opadła :)
SZACUN Chłopie ! Teraz to działa perfekcyjnie.

Ogromny przełom w paralotniarstwie nizinnym.
Takiego wynalazku chyba nikt się nie spodziewał.

voice

W dniu 03.12.2019 o 10:52, paradz...@gmail.com pisze:

> Ogromny przełom w paralotniarstwie nizinnym.

A widziałeś może kiedyś pełnowymiarowy, załogowy helikopter wywijający
takie akrobacje ?
Nie model, pełnowymiarową maszynę...

https://www.youtube.com/watch?v=PptMrBFAO-A

pozdrawiam
v.

Łukasz Prokop

W dniu wtorek, 3 grudnia 2019 22:45:11 UTC+1 użytkownik voice napisał:
> widziałeś może kiedyś pełnowymiarowy, załogowy helikopter wywijający
> takie akrobacje ?
> https://www.youtube.com/watch?v=PptMrBFAO-A

Bardzo mocno naciągane porównanie przykładowego modelu ale również jest skalowalne. Skala to nie tylko wielkość ale i masa a tym samym bezwładność / szybkość reakcji / manewrowość.

podałeś przykład modelu który pewnie waży około 1kg przy czym pełnowymiarowy śmigłowiec waży 1000kg i ma pewnie z 1000x większą objętość/powierzchnię itd. to przepaść do porównania z moim projektem.

Skrzydło modelowe ma 1,5m2 co do paralotni 25m2 daje współczynnik 1:16, masa drona modelowego 1,5kg a docelowego 15kg co daje współczynnik 1:10 ( nie jak w Twoim przykładnie 1:1000 ).

Duże drony istnieją, latają wyśmienicie, napędy elektryczne też i oczywiście mają większe masy, bezwłądności i o wiele mniejsze szybkości reakcji niż modele.

Pokaż model helikoptera o masie 50kg co wywija jak na Twoim filmiku ;) fizyka na to nie pozwoli.

Oczywiście prototyp pełnowymiarowy dopiero powstaje i nie mam pewności że wszytko pójdzie jak należy ale jestem nadzwyczaj spokojny o skalę. Dron zabawka może się ustabilizować po 3-5m, nawet gdyby się to spadanie też przeskalowało to mamy 30-50m a z takiej wysokości nie ma sensu zrzucać ;). A skalowanie nie jest liniowe i działa na korzyść tych dużych obiektów latających, są bardziej przewidywalne i łatwiejsze do stabilizacji.

pozdrawiam.

Łukasz Prokop

No to powoli zabieram się za składanie prototypu w wersji Full - Size :)

https://pgforum.pl/viewtopic.php?p=33138

Tomasz Poznański

W dniu 05.12.2019 o 11:16, Łukasz Prokop pisze:
> No to powoli zabieram się za składanie prototypu w wersji Full - Size :)
>
> https://pgforum.pl/viewtopic.php?p=33138

Nieźle! Może być z tego rewolucyjna innowacja w lataniu PG.

Pozdrawiam
Tomek

P.S
Nawiązując do dyskusji zaadoptowania uprzęży swobodnej (zupełnie
przedwcześnie na obecnym etapie prób), to może zamiast adoptować uprząż
do drona...równie innowacyjnie można by zaadoptować drona do uprzęży.
Mam na myśli modyfikację drona o coś takiego:
http://u-turnusa.com/trikes/
lub
https://paraelement.pl/paraelement-koza/
Oczywiście w wykonaniu jeszcze bardziej minimalistycznym, bo będzie
tylko służyć do startu i nie będzie normalnie wykorzystywana do
lądowania. Dostosowanie trajki do uprzęży swobodnej z airbagiem chyba
będzie najprostsze.

Łukasz Prokop

pomysł nie głupi bo pozycja pilota/uprzęży nie ulega zmianie.
po drugie kilogramy zaczynają nie grać roli.
nie wiem czy łatwa w realizacji.

cmr...@wp.pl

Trajkę sugerowałem rok temu.

Łukasz Prokop

W dniu czwartek, 5 grudnia 2019 21:16:19 UTC+1 użytkownik cmr...@wp.pl napisał:
> Trajkę sugerowałem rok temu.

Pamiętam takie hasło. Wtedy ciężko było mi wyobrazić sobie latający napęd ppg ( zresztą nadal mi ciężko ) a co dopiero latającą trajkę :). Ma kilka zalet ale obawiam się, że koszty i konstrukcja to dużo większe wyzwanie.

Sppawel Airwave

A jak linę odepniemy przy dronie to co się stanie

Łukasz Prokop

W dniu piątek, 6 grudnia 2019 12:16:51 UTC+1 użytkownik Sppawel Airwave napisał:
> A jak linę odepniemy przy dronie to co się stanie

jaką linę ?

Sppawel Airwave

Dron jako holówka po osiągnięciu wysokości wypina się i wraca na start
a my w wolnych chwilach wciągamy linę lub ją zrzucamy

orzel

Ręce opadają, 9 postów wcześniej ta kwestia została wyjaśniona. Czytałeś cały wątek?

paradz...@gmail.com

Ręce opadają. Projekt drona jako holownika jest wałkowany od kilku lat a jakoś nie widać prototypu a nawet prototypu modelu. Nikomu się nie udało, tylko idea

https://projet-tasa.fr/description

Prawdopodobnie masz Łukaszu rację, że to gra nie warta świeczki a ludziska się pakują.

Twój projekt jest mega! Niesamowite są bardzo niskie koszty materiałów jakie podałeś.

Kibicuję mocno!
Kiedy pierwszy oblot?

Widzę że prototyp prawie gotowy?

voice

W dniu 2019-12-03 o 23:34, Łukasz Prokop pisze:

> Oczywiście prototyp pełnowymiarowy dopiero powstaje i nie mam pewności że wszytko pójdzie jak należy ale jestem nadzwyczaj spokojny o skalę.

Łukasz, bez urazy mam nadzieję.
Ja podobnie jak Ty jestem nadzwyczaj spokojny o skalę, natomiast
podobnie jak Ty nie mam pewności czy wszystko pójdzie jak należy.

Pod pojęciem "czy wszystko pójdzie jak należy" mam na myśli nie tylko to
czy uda się zabrać z sobą "pelnowymiarowego" drona i go w powietrzu
zrzucić (bo to się na pewno da) ale czy to rozwiązanie będzie czymś
więcej niż tylko ciekawostką dla pilotów testowych... Czy nie skończy
się na jednym (bez urazy) zdrutowanym prototypie demonstrującym
wyłącznie że się da i wydaną kasą... Bo że się da to jestem przekonany w
100%

Mam nadzieję że zgodzisz się ze mną że dla figurki pilota (w modelu)
jest bez większego znaczenia czy w trakcie próby zrzutu/odłączenia drona
figurka dostanie w głowę ramieniem drona, czy po plecach 'hlasnie" ja
jedno ze śmigieł, czy tez odłączenie się nie uda a dron zacznie
realizować procedure powrotu. Ale dla żywego pilota to już ma znaczenie
fundamentalne. Przynajmniej mi tak się wydaje.

Więcej tutaj upatruje pracy testowo-programistycznej niż typowo
mechanicznej. Ale mogę się mylić....

tak czy inaczej trzymam kciuki
sukcesów
v.

alu...@op.pl

> [...]
> Cześć Wszystkim.
> Chciałbym się pochwalić w pełni udanymi testami na modelu zrzucania napędu :)

Cześć.
Jeśli nie "ogarnąłeś" manetki bezprzewodowej ,daj znać .
Mam kompletną PI-WI. fr , w pełnym zestawie .
Kombinacji i ustawień, do "bólu".:)
Pozdrawiam-Grzegorz.

Łukasz Prokop

Dzięki Grześ, manetkę już mam ogarniętą. Kończę kosmetyczne drobiazgi.

Voice! Zgadzam się z Tobą. Też sądzę, że powstanie tylko jeden egzemplarz. Ale ja go robię tylko i wyłącznie dla siebie tylko dlatego, że potrzebuję :)

Wszystko szczegółowo opisuję publicznie.

Tak samo było z moją zdalnie sterowaną wyciągarką na której wykonałem ponad setkę holi, dzięki niej mogłem latać w czasie mojego napiętego grafiku a przy okazji kolega zbudował podobną / lepszą.

Ja nie zamjerzam ale może ktoś się podejmnie zrobienia tego co ja profesjonalnje a nie hobbystycznie.

paradz...@gmail.com

Z tego co rozumiem, wszystko udostępnisz.
Czy na Twoje oko projekt będzie mógł zrobić sobie "każdy" samodzielnie?
Poza elektroniką/programem nie wygląda na skomplikowany.

Łukasz Prokop

Na to pytanie będę mógł odpowiedzieć za pół roku ;)

voice

W dniu 10.12.2019 o 13:11, paradz...@gmail.com pisze:
> Z tego co rozumiem, wszystko udostępnisz.
> Czy na Twoje oko projekt będzie mógł zrobić sobie "każdy" samodzielnie?
> Poza elektroniką/programem nie wygląda na skomplikowany.

Nie byłbym tego tak pewny. Dla przykładu na ilu punktach będzie mocowany
do uprzęży dron ? Na 1 czy 2u odpada, minimum to 3 punkty. Jak będą
uchwyty wyglądać i jak będzie odbywało się ich zwolnienie, mechanicznie
czy "wireless"? A może jeden centralny uchwyt? Jeśli jeden to jak będzie
zapewniana stabilność konstrukcji? Dron nie powinien "pchać krzywo" ani
się "kolebać"
Jakiej dokładności, staranności i jakości narzędzi trzeba użyć aby
wykonać mocowania poprawnie? Czy aby każdy ma je w swoim garażu? :-)

Jeśli mocowanie będzie wielopunktowe to jak zostanie zapewniona pewność
"wszystkie zwolnione albo żaden", czy w ogóle będzie takowe
zabezpieczenie a jeśli nie to jak zostanie rozwiązany przypadek w którym
któreś z mocowań się nie zwolni? Jeśli do "stwierdzenia" tego faktu
zostaną użyte czujniki przeciążeniowe to jak odróżnią błędne wyczepienie
od termicznego szarpnięcia?

Czy uprząż będzie dowolna czy tez specjalistyczna, dedykowana czy trzeba
będzie dokonywać adaptacji i czy każdy amator będzie mógł to bezpiecznie
zrobić?

Widziałem zdjęcia napędów PPG robionych "po taniości" które bardziej
reprezentowały pragnienie konstruktorów niż poziom szeroko pojętej
kultury technicznej ale w swojej prostocie dawały olbrzymią szansę że
zadziałają zgodnie z oczekiwaniami. W przypadku projektu Łukasza nie
widzę za bardzo takich szans. W tym wypadku na 'drutowanie" nie bardzo
jest miejsce. Aczkolwiek kto komu zabroni ...

Niemniej, trzymam kciuki. Projekt niezwykle ambitny a jego wartości
świadczyć będzie miejsce do którego dotrze...
"Bo leko ni ma" :-)

pozwodzenia
v.

fram...@gmail.com

Mocowanie może być w kształcie centralnie umieszczonego dość szerokiego stożka z jedną blokadą u wierzchołka. Zaletą takiego rozwiązania jest ułatwione dokowanie i nie ma potrzeby ustalania względem trzech punktów. Nie jest wówczas istotna pozycja obrotu drona wokół własnej osi ciągu.

voice

W dniu 11.12.2019 o 00:05, fram...@gmail.com pisze:
> Mocowanie może być w kształcie centralnie umieszczonego dość szerokiego stożka z jedną blokadą u wierzchołka. Zaletą takiego rozwiązania jest ułatwione dokowanie i nie ma potrzeby ustalania względem trzech punktów. Nie jest wówczas istotna pozycja obrotu drona wokół własnej osi ciągu.

Zwykły napęd ma "jedną oś ciagu". A co się stanie gdy mocowany na twoim
stożku dron nagle straci jeden z silników ?

pozdrawiam
v.

fram...@gmail.com

Problemy trzeba określić i znaleźć ich rozwiązanie. Samo dostrzeganie trudności nie wpływa na postęp. Czasami trzeba poczekać na odpowiednie środki ale w końcu ludzie dawno temu wylądowali na Księżycu.
Dało się? Dało.

fram...@gmail.com

Na stratę jednego z silników też jest prosty sposób. Gdyby dronowi zechciało się obracać wystarczy na obwodzie stożka umieścić rodzaj wielowypustu lub w ogóle zrobić połączenie jako np. ostrosłup z podstawą np sześciokąta foremnego.

voice

W dniu 11.12.2019 o 00:18, fram...@gmail.com pisze:
> Problemy trzeba określić i znaleźć ich rozwiązanie. Samo dostrzeganie trudności nie wpływa na postęp. Czasami trzeba poczekać na odpowiednie środki ale w końcu ludzie dawno temu wylądowali na Księżycu.
> [...]

sugerujesz że błędem jest dostrzeganie trudności? Należy o nich milczeć ?

Niemniej nadal aktywne pozostaje pytanie "co kiedy w twoim rozwiązaniu
mocowania padnie jeden z silników drona"?
Zakładam że przemyślałeś tą sytuacje opierając się na twoim stwierdzeniu
cytuję: Problemy trzeba określić i znaleźć ich rozwiązanie: koniec cytatu...
A zatem ? Co wówczas? Masz rozwiązanie czy to luźna propozycja?

pozdrawiam
v.
ps. dla ułatwienia, ja tego urządzenia nie buduję... :-)))

voice

W dniu 11.12.2019 o 00:29, fram...@gmail.com pisze:
> Na stratę jednego z silników też jest prosty sposób. Gdyby dronowi zechciało się obracać wystarczy na obwodzie stożka umieścić rodzaj wielowypustu lub w ogóle zrobić połączenie jako np. ostrosłup z podstawą np sześciokąta foremnego.

dobre, naprawde.... :-))))
podoba mi się.... :-)))

pozdrawiam
v.

fram...@gmail.com

Nic takiego nie sugeruję. Wręcz uważam dostrzeganie trudności za pierwszy dobry krok, tylko nie można na tym poprzestać. Rzeczy i nie tylko rzeczy, z reguły są bardziej skomplikowane niż się pobieżnie może wydawać. Tak twierdzę "fizjologicznie".

fram...@gmail.com

Jakoś mało merytorycznie.
Więcej wizualizacji proszę Voice. W czym jest problem?

fram...@gmail.com

Widzę Voice, że odszedłeś chyba od problemu skutecznego połączenia napędu z uprzężą a wskakujesz na zmianę symetrii ciągu. Myślę, że automatyczne wyłączenie silnika po przekątnej w takim przypadku nie jest niewyobrażalną przeszkodą w konstrukcji.

voice

W dniu 11.12.2019 o 00:46, fram...@gmail.com pisze:
> Nic takiego nie sugeruję. Wręcz uważam dostrzeganie trudności za pierwszy dobry krok, tylko nie można na tym poprzestać. Rzeczy i nie tylko rzeczy, z reguły są bardziej skomplikowane niż się pobieżnie może wydawać. Tak twierdzę "fizjologicznie".

I tu masz całkowitą rację.

v.

cmr...@wp.pl

W dniu środa, 11 grudnia 2019 01:11:59 UTC+1 użytkownik fram...@gmail.com napisał:
> Widzę Voice, że odszedłeś chyba od problemu skutecznego połączenia napędu z uprzężą a wskakujesz na zmianę symetrii ciągu. Myślę, że automatyczne wyłączenie silnika po przekątnej w takim przypadku nie jest niewyobrażalną przeszkodą w konstrukcji.

Firmy kurierskie chcą drony wpuścić do miast a fabryki wozić nimi nad miastami towary z centr logistycznych, samochody mają wyposażane są już obecnie w aktywne tempomaty piątego stopnia i potrafią jeździć bez kierowcy a Isiu jest ciągle w epoce kamienia łupanego.
Smutne to.
Isiu, ty nadal będziesz snuł złowieszcze wizje tragicznych wypadków, a Łukasz będzie sobie na tym latał.

Łukasz Prokop

> [...]
> Cześć Wszystkim.
> Chciałbym się pochwalić w pełni udanymi testami na modelu zrzucania napędu :)

Voice gada mądrze, należy przeanalizować najwięcej problemów zanim się pojawią.
Tak też robię od 6 miesięcy :) dopiero teraz zaczynam budowę.

1. strata ciągu - przy tej mocy bardzo duże zagrożenie skręcenia w taśmach - mierzę prądy płynące w każdej gałęzi - jeśli podczas konfiguracji jako napęd będą zbyt duże odchyłki pobieranego prądu ( uszkodzenie silnika, przewodów, regulatora czy jednej z baterii, śmigła, poluzowanie śruby itd... ) wyłączam silniki.
2. wykrywanie zrzutu / spadania - już w modelu mam system, że dopiero po zrzucie ( fizycznym wyczepieniu ) analizuję czy dron spada i dopiero ten algorytm po odpowiednio przebytej w drodze w dół uruchamia stabilizację.
3. wyczepienie - trzypunktowy z czego dwa dolne "zawiasy" są samowypadające po odchyleniu napędu i tam nie ma szansy się blokować a na górze jeden centralny zaczep.

voice

W dniu 11.12.2019 o 01:11, fram...@gmail.com pisze:
> Widzę Voice, że odszedłeś chyba od problemu skutecznego połączenia napędu z uprzężą a wskakujesz na zmianę symetrii ciągu. Myślę, że automatyczne wyłączenie silnika po przekątnej w takim przypadku nie jest niewyobrażalną przeszkodą w konstrukcji.

Niezupełnie.

1. Bez urazy ale ja nie mam problemu z połączeniem drona z uprzężą bo
tego nie robię zatem trudno mówić o "odchodzeniu od problemu".
2. Nie "wskakuję na zmianę symetrii ciągu" zauważam jedynie potencjalny
problem.

Co więcej wydaje mi się (ale mogę się mylić) że obydwa zagadnienia
nawzajem się łączą i są od siebie zależne. I nie można rozpatrywać ich
osobno jeżeli projekt ma być technicznie dopracowany na poziomie
pozwalającym na jego skopiowanie/użycie przez amatora PPG.

Twój pomysł o wyłączeniu silnika po przekątnej jest rozwiązaniem,
pytanie co dalej. Jak rozumiem lądujemy z dronem na plecach bo dron (4
silniki) na 3 silnikach chyba nie poleci (nie znam się,nie wiem)

pozdrawiam
v.

Łukasz Prokop

W dniu środa, 11 grudnia 2019 09:12:23 UTC+1 użytkownik voice napisał:
> pytanie co dalej. Jak rozumiem lądujemy z dronem na plecach bo dron (4
> silniki) na 3 silnikach chyba nie poleci (nie znam się,nie wiem)
> v.

Nie jest to samolot pasażerski gdzie warto rozpatrywać dalszy lot po utracie jednego silnika ;) , wręcz przeciwnie - wyłączam pozostałe ;)

cmr...@wp.pl

W dniu środa, 11 grudnia 2019 09:12:23 UTC+1 użytkownik voice napisał:
Isiu. Potraktuj to jak PPG. Jak masz rozwiązane podwieszenie napędu w PPG z ruchomymi dolnymi wyporami ? Tu można to zrobić identycznie.
Odrzucanie napędu ? Przecież w PPG to było. 10 lat temu. Nie przyjęło się, bo nie było wcale potrzebne. Z zamysłem przeznaczone do acro PPG.
Na dwóch silnikach też poleci. Zakładając, że ma odpowiedni ciąg. Nie ma. To z minimalnym opadaniem doleci do miejsca startu. Taka to różnica od jednosilnikowego PPG, że lądowanie w życie jest mniej prawdopodobne. Ostatecznie gasi się wszystko i ląduje się w tym życie. Jak od ponad 20 lat PPG.
Padnie jeden silnik w trakcie samodzielnego lotu? No to sterownik wyłącza silniki i odpala spadochron. Przecież spadochrony do dronów są już typowym wyposażeniem drogich zabawek.
Bo na samochód spadnie, na dom, stodołę, okolicę. Wystarczy latać zgodnie z przepisani, Nie nad budynkami, ludźmi, porzucić parcie na ekran Problem rozwiąże się sam. Bezzałogowe drony samolotowe latają nad nami każdego dnia. Samoloty same startują, lądują, lecą a powodem wypadków najczęściej okazuje się czynnik ludzki a nie technika. Rozumiem, że w pewnym wieku ukorzenia się konserwatyzm, ale po co go usilnie, acz mało skutecznie próbować krzewić u innych wynajdując problemy najbardziej błahe pośród spraw, które już dawno temu rozwiązano ?

voice

W dniu 2019-12-11 o 08:48, cmr...@wp.pl pisze:
Powiedz to rodzinie kobiety zabitej przez autonomiczny samochód (bodajże
volvo).
Ale możemy udawać że nie ma problemu.
Poza tym, jeśli udało by Ci się przeczytać co piszę to może (zaznaczam
może, nie mam pewności) zorientował byś się ze nie neguję tego pomysłu a
jedynie zauważam problemy i jestem sceptycznie nastawiony co do jego
'powszechności'.
Bo że się da to już pisałem, nie wątpię.

pozdrawiam
v.
ps. ale kurierskie firmy jeszcze dronów nie wpuściły, fabryki towarów
nie wożą, samochody same nie jeżdżą a budżety te firmy na bank maja
większe niż nasz kolega. Czyżby istniały jakieś problemy? A może na
przekór temu co piszesz te firmy są w tej samej co ja epoce a jedynie Ty
nas wyprzedzasz :-))

paradz...@gmail.com

Voice!

Śledzę temat intensywnie i mocno kibicuję ale tu się zgodzę - mimo, że Łukasz bardzo ale to bardzo dużo debatuje i doszukuje zagrożeń to mam obawy, czy na jednego ludzia nie jest to zbyt duże przedsięwzięcie. Właśnie patrząc na inne tego typu projekty nie są realizowane przez jedną osobę, nie za takie pieniądze i nie w takim czasie, nie klei się to kupy.

Chyba, że ktoś tu nas ściemnia ;)

Z drugiej strony czy to z projektem dość zaawansowanej wyciągarki czy modelu zrzucanego drona poradził sobie wyśmienicie więc nie mam podstaw nie wierzyć.

cmr...@wp.pl

Isiu. Odpowiedź jest prosta. A ty znów palisz głupa. To są podmioty nastawione na zysk. A takich rozwiązań nie można wprowadzić wbrew przepisom. Czyjeś lobby ma mniejszą siłę przebicia niż inne lobby, w którego interesie są te obecne. Na świecie jest tylko jedno miejsce, stan California, który przepisami umożliwił poruszanie się samodzielnym samochodom. Wielu producentów testuje tam swoje rozwiązania na ulicach i jakoś o masowych mordach się nie słyszy. Tylko Tesla mając wszystkich w dupie wpisała sobie gwiazdkę pod aktualizacją i testuje online na klientach swoich aut na całym świecie. I jakoś częściej słyszy o tym że jakaś spłonęła niż kogoś zabiła. A lobby elektryczne ma się mocno. Co raz mocniej. I wszyscy zagrożenia bezpieczeństwa ładowania czy utylizacji albo zachowania w przypadku kolizji mają w dupie. Dochodzi do tego, że na siłę się wciska ludziom elektryczne auta a do dziś nie ustalono unifikowanych procedur działań ratowniczych na okoliczność ryzyka zapłonu, a określono krzywiznę ogórka i że ślimak to ryba. W czyim interesie? Odpowiedź jest zawsze ta sama. Jeśli nie wiadomo o co chodzi to zawsze chodzi o pieniądze.

cmr...@wp.pl

Pociągnę wątek dalej. Od 10 lat w samochodach są ogólnodostępne jako opcja systemy rozpoznawania znaków. Są aktywne tempomaty. Są systemy rozpoznawania przekroczania pasa. Od przyszłego roku obowiązkowo w każdym wyprodukowanym aucie w UE. Tak jak montaż systemu gsm do połączeń SOS w razie kolizji. Do tego dochodzi ogólnodostępna nawigacja z informacją o aktualnych zagrożeniach. Gdyby tak bardzo zależało komukolwiek na bezpieczeństwie, mamy sprawdzone narzędzie do przepisowej jazdy dla wszystkich. Bez przekraczania prędkości, podwójnej ciągłej, a system rozpoznawania znaków można z powodzeniem przeprogramować na rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej. Zatem dlaczego się z tego nie korzysta? Bo w czyimś interesie jest kierowców karać. Tak jak pozwalać na produkcję zakup i sprzedaż alkoholu, tytoniu pomimo, że ogólnie wiadomo, że ich nadużywanie mocno niszczy zdrowie a nawet zabija. W imię wolności wyborowa ktoś powie? To dlaczego tytoń tak a marihuana, której szkodliwości jeszcze nie udowodniono a zdolności lecznicze tak? A bo upaja, człowiek traci zdolność percepcji. A po alkoholu nie?. Płacz i lament, bo kolejki do lekarzy i ostatnie grosze na leki. Tak ma być i chuj. Bo jest to w czyimś interesie. A my możemy iść z prądem albo pod prąd. Nie oglądać się za siebie, albo ulec sugestii, no przecież tego nie ma, zapewne powodem są kwestie bezpieczeństwa naszego wspólnego. Głupi lud łyknie wszystko.

voice

W dniu 11.12.2019 o 19:14, paradz...@gmail.com pisze:

> Z drugiej strony czy to z projektem dość zaawansowanej wyciągarki czy modelu zrzucanego drona poradził sobie wyśmienicie więc nie mam podstaw nie wierzyć.

To nie jest kwestia wiary :-)

Być może warto byłoby zrobić rozpoznanie czy nie dało by się na to
przedsięwzięcie zorganizować jakiegoś finansowego granta, czy to w
programie własnym na jakiejś politechnice, czy na przykład z funduszy UE

Bo może "Praktyczne modelowanie funkcjonalności wielowirnikowców w
funkcji wykonywanych zadań na przykładzie rozwiązań PPG" lub podobnie
brzmiące zadanie naukowo-analityczne :-) pozwoliło by uzyskać dostęp do
jakiejś kasy choćby na wynajem podnośnika żeby przetestować działanie
elektroniki po zrzucie drona. Tego pełnowymiarowego...
Zawsze to jakaś ulga finansowa...

pozdrawiam
v.
ps. tak przy okazji, trochę w kontekście tych paczek co je drony
dostarczają :-), mówi się że samochody będą latać. Od latania są
samoloty ale niech będzie. Kojarzycie popołudniowy komunikacyjny szczyt
w mieście? To teraz wyobraźcie sobie że te wszystkie auta startują i
każdy leci w swoją stronę. Po 47 sekundach 90% wraca na ziemię w postaci
złomu...
tak, tak, wiem, średniowiecze, kotwica itd... Ale ja tylko obrazuję
skalę problemu do rozwiązania (na obecną chwilę)

Tomasz Poznański

W dniu 11.12.2019 o 08:48, cmr...@wp.pl pisze:

> .... samochody mają wyposażane są już obecnie w aktywne tempomaty piątego stopnia i potrafią jeździć bez kierowcy a Isiu jest ciągle w epoce kamienia łupanego.

Eee, z tą jazda na tych tempomatach, to coś nie do końca tak świetnie
się udaje jak niby świetnie wygląda.

https://www.chip.pl/2019/12/tesla-model-3-uderzyla-w-radiowoz/

Pozdrawiam
Tomek

cmr...@wp.pl

Isiu. Zaczynasz gadać jak nieporadny przyszły lobbysta. Co tu zrobić by się nie narobić a zarobić. A przy okazji może kogoś wyjebać. Sęk w tym, że tu nikt nie ma chęci robić tego zarobkowo, za cudze i w celu popularyzacji. A już tym bardziej za publiczne. Przyszłość to komunikacja wielokierunkowa wszelkich środków lokomocji i zupełny brak wypadkowości.

Z tą teslą to typowy klikbajt. Nie wiadomo gdzie niewiadomo kto. Jest tylko jakieś zdjęcie, jedno, najlepiej z boku i rozczulająca historyjka o piesku wyssana z palca. Nie ma co komentować. "Panie władzo, tylko jedno piwo i to tylko woczraj. I wcale nie prawdą jest, że kierowałem. To autopilot. Mój pies mi świadkiem".

voice

W dniu 12.12.2019 o 07:37, cmr...@wp.pl pisze:

> Isiu. Zaczynasz gadać jak nieporadny przyszły lobbysta. Co tu zrobić by się nie narobić a zarobić. A przy okazji może kogoś wyjebać.
Zróbmy tak, skoro dyskusja zaczyna schodzić z głównego tematu i zaczyna
dotyczyć tego kim jestem, co chcę i jak gadam to najlepiej będzie jak
sobie odpuścimy. Przynajmniej ja sobie odpuszczam.

powodzenia
v.

paradz...@gmail.com

Zastanawia mnie jedna rzecz. Skoro twierdzisz, że twoj naped jest dużo wydajniejszy niż inne elektryczne ppg ze względu na 4 większe śmigła to dlaczego takich nie stosują w żadnym innym napędze?
Wszyscy stosują 4 malutkie śmigła (albo jedno duże) .
Nie zastanawia cie z czego to wynika?
Może robisz błąd wymyślając to na nowo?
Może nie masz racji?

cmr...@wp.pl

"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, aż znajdzie się taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on to robi."

Łukasz Prokop

może nie mam racji to się okaże - po prostu małe mi się nie opłacały. Potrzebują więcej mocniejszych/droższych silników przez co i baterie muszą być większe, cięższe i droższe , regulatory też.

może tak jak cmr napisał - nikt wcześniej nie wpadł na to, żeby śmigła poprzesłaniać / ponakładać na siebie na różnych poziomach przez co byli mocno ograniczeni wielkością śmigieł na jednej płaszczyźnie.

bartoszs...@gmail.com

Nie jestem ekspertem ale wszyscy bazowali na gotowych rozwiązaniach z dronów.tam jest potrzebna mała bezwładność śmigieł do stabilizacji.wolnoobrotowy silnik do większego śmigła jest za ciężki do drona a tu się nada.

gre...@poczta.onet.pl

Ja uważam, ze zaprojektowany sprzęt powinien działać jako zwykły napęd paralotni.
Skręcanie tylko za pomocą sterówek a wektor siły zawsze ten sam.
Funkcja dron-a tylko i wyłącznie po wykonaniu zrzutu.
Napisałem to bo gdzieś przewinęło mi się ze wektor ciągu (skręcanie drona) będzie kontrowany przez pilota. Raczej powinniśmy ograniczyć się tylko do siły żeby się nie okazało ze nagle pilot będzie skręcony w taśmach z powodu ze przeholował podczas skrętu.
Tak czy inaczej funkcja pilota powinna pozostać tylko do zwiększania i zmniejszania ciągu...

Łukasz Prokop

Zdecydowanie tak. Chyba przeoczyłem tak twórczy wpis :) zgadzam się z Tobą w 100%

Łukasz Prokop

Tymczasem test jednego śmigła

https://youtu.be/-6uGlk_Dy88

pokazuje, że zabezpieczenie przed ewentualnym niesymetrycznym cięgiem jest mocno wskazane nad czy właśnie pracuję ( porównanie prądu na każdym z ramion)

gre...@poczta.onet.pl

Ufff już myślałem że znowu cię będę musiał przekonywać...

Łukasz Prokop

Manteka gotowa :)

https://youtu.be/PjgQM0izB84

0lea...@gmail.com

W dniu środa, 11 grudnia 2019 23:30:04 UTC+1 użytkownik voice napisał:

> [...]
> jakiejś kasy choćby na wynajem podnośnika żeby przetestować działanie
> elektroniki po zrzucie drona. Tego pełnowymiarowego...

Jak ktoś miałby spędzić pół roku na przepychaniu wniosku o dofinansowanie to projekt ruszyłby za 2 lata z przewidywanym rezultatem: "prace nad prototypem wykonane - możliwości zastosowania praktycznego wyeliminowana" :D

Message has been deleted

o o

Super,
Droga do aktywnego tempomatu w PPG jest juz otwarta a od tego juz tylko krok do autopilota ;)
Tylko patrzec kiedy zmarzniety pilot znudzony dlugim powrotem na ladowisko zwroci sie do swojego smartfona slowami; "OK autopilot, przejmij ster, do domu"

cygan

cmr...@wp.pl

I w ten o to sposób paralotniarze odkryją na nowo samo lot. :)

Łukasz Prokop

Mały kroczek do przodu, uruchomiony jako napęd ppg - pozostaje założyć śmigła, kosz i na plecy

https://youtu.be/lrs1gA7RtnI

mirek...@poczta.fm

W dniu czwartek, 9 stycznia 2020 20:33:20 UTC+1 użytkownik Łukasz Prokop napisał:
> Mały kroczek do przodu, uruchomiony jako napęd ppg - pozostaje założyć śmigła, kosz i na plecy
>
> https://youtu.be/lrs1gA7RtnI

na ile minut lotu wystarczą te akumulatorki ? ,wycisnie się z tego z 40-45Kg?

Łukasz Prokop

to małe akumulatory testowe na niecałą minutę ciągu 60kg lub 8-9min latania jako dron ale tylko czysto teoretycznie po pomiarach na ziemi, muszę określić rzeczywistą prędkość wznoszenia i rzeczywistego poboru prądu żeby dobrać odpowiednie akumulatory docelowe, rzeczywistość dopiero pokaże ile potrzeba energii na wzniesienie na 300-400m i powrót drona.

bartoszs...@gmail.com

Nie czytałem całości.To ma lądować na spadaku wisząc czy na silnikach?

o o

W dniu piątek, 10 stycznia 2020 12:14:53 UTC+1 użytkownik bartoszs...@gmail.com napisał:
> Nie czytałem całości.To ma lądować na spadaku wisząc czy na silnikach?

Na silnikach.

cygan

Łukasz Prokop

W dniu piątek, 10 stycznia 2020 12:14:53 UTC+1 użytkownik bartoszs...@gmail.com napisał:
> Nie czytałem całości.To ma lądować na spadaku wisząc czy na silnikach?

nie trzeba czytać całości tylko pierwszy wpis :)
na silnikach po GPS w zadane miejsce

https://www.youtube.com/watch?v=FJQAB2Nxl9Q

bartoszs...@gmail.com

Trzymam kciuki.Mam nadzieję ,że niedługo będzie też coś do ppg czym polata się ze 30 min.Coś co jak się zjebie to kupię tanio części bez użerania się z pseudogwarantem i bez słuchania,że nie umiem regulować gaźnika :-D.Rezo nie pęknie wał nie klęknie ot tak.....

Łukasz Prokop

W dniu piątek, 10 stycznia 2020 22:28:58 UTC+1 użytkownik bartoszs...@gmail.com napisał:
> Trzymam kciuki.Mam nadzieję ,że niedługo będzie też coś do ppg czym polata się ze 30 min.Coś co jak się zjebie to kupię tanio części bez użerania się z pseudogwarantem i bez słuchania,że nie umiem regulować gaźnika :-D.Rezo nie pęknie wał nie klęknie ot tak.....

już jest OpenPPG przykładowo.
Możesz też typowe elektryczne ppg sobie zbudować sam bo to nie jest trudne. Kopiując moją konstrukcję (jeden ring dla ppg wystarczy) to przy 20kg masy i cenie za podzespoły 10tyś zł spokojnie polatasz ponad godzinę.

mirek...@poczta.fm

20kg????
To jaka waga akumulatora na ten ponad godzinny lot ?

Łukasz Prokop

około 12-13kg tzn to kalkulowałem na swoje potrzeby czyli dla skrzydła klasycznego - samostatek potrzebuje więcej energii.

Łukasz Prokop

> około 12-13kg tzn to kalkulowałem na swoje potrzeby czyli dla skrzydła klasycznego - samostatek potrzebuje więcej energii.

Chcę użyć połowę tych pakietów ale to wyjdzie po pierwszym locie na tych malutkich pakietach. Teraz to czysta teoria po pierwszych pomiarach ciągu na ziemi.

mirek...@poczta.fm

W dniu sobota, 11 stycznia 2020 16:59:19 UTC+1 użytkownik Łukasz Prokop napisał:

> Chcę użyć połowę tych pakietów ale to wyjdzie po pierwszym locie na tych malutkich pakietach. Teraz to czysta teoria po pierwszych pomiarach ciągu na ziemi.
Moim zdaniem 1h lotu dla pilota 80-90kg to 27-30 kg wagi , Ale manetka gazu
cacy 😊

Łukasz Prokop

pomiary statyczne dla jednego śmigła przy 50V:
prąd [A] / moc [W] / ciąg [kg]

1. 11A / 550W / 5,5kg
2. 13A / 650W / 6,7kg
3. 18A / 900W / 8,6kg
4. 24A / 1200W / 9,6kg
5. 32A / 1600W / 10,5kg
6. 40A / 2000W / 13kg
7. 46A / 2300W / 14kg
8. 53A / 2650W / 15kg

Teoretyczny ciąg dla lotu poziomego to masa startowa/doskonałość.
Dodaj 50% żeby to w miarę zbliżyć do rzeczywistości i policz...

waga mojego drona to niecałe 9kg z koszem dwuringowym bez baterii ( mam nadzieję że wystarczy do tego +7kg baterii )

Gorun

Witam, jakiej marki używasz silników, chcę też zrobić podobne urządzenie, tylko do holowania. Chcę obliczyć koszty i wynik. dzięki

ghs blar

poniedziałek, 3 maja 2021 o 12:33:43 UTC+2 Gorun napisał(a):
> Witam, jakiej marki używasz silników, chcę też zrobić podobne urządzenie, tylko do holowania. Chcę obliczyć koszty i wynik. dzięki
Jeśli to nie będzie holowanie na nartach po śniegu, to potrzebujesz małego śmigłowca :)

Gorun

понеділок, 3 травня 2021 р. о 21:08:17 UTC+3 cm...@wp.pl пише:
https://www.dhv.de/medien/archiv/artikel-archiv/geraetetechnik/drachen/multicopterschlepp/