Dobór śmigła do zespołu napędowego

stanlee

Chcę zbudować lekki napęd na silniku elektrycznym. Czy jest jakiś kalkulator , który obliczy mi jakie zastosować śmigło w zależności od mocy silnika obrotów i przełożenia?

Stanlee

Zbigniew Gotkiewicz

A jak kalkulowałeś masy? Bo nie wiem co to znaczy lekki:)

Paweł Radziszewski

W dniu 14.07.2017 o 11:07, stanlee pisze:
> Chcę zbudować lekki napęd na silniku elektrycznym. Czy jest jakiś kalkulator , który obliczy mi jakie zastosować śmigło w zależności od mocy silnika obrotów i przełożenia?

Jakie przyjąłeś podstawowe założenia konstrukcyjne?
(moc, masa, długotrwałość lotu)

--
PMR

Zbigniew Gotkiewicz

Paweł. Wyjdzie z założonych mas:)

mirek...@poczta.fm

Jak lekki to nie elektryczny
i odwrotnie

mirek...@poczta.fm

W dniu piątek, 14 lipca 2017 11:07:13 UTC+2 użytkownik stanlee napisał:
> Chcę zbudować lekki napęd na silniku elektrycznym. Czy jest jakiś kalkulator , który obliczy mi jakie zastosować śmigło w zależności od mocy silnika obrotów i przełożenia?
>
> Stanlee

I masz większy kłopot niż śmigło , Akumulator !

ark

to niewiele sie różni od doboru smigieł do napędów silnikowych . Masz oznaczenie w kW na silniku , masz też obroty . I lecisz dalej , skoro silniki spalinowe mają do 9 tyś obrotów i przekładnie 1: 2,5 to śmigło wiruje z ? (3,6 tyś obr/min przykładowo ) więc silnik elektryczny o mocy 10 kW i 10 tyś obr. potrzebuje przekładni ? a jeżeli ma 3,6 tyś obr/min to ? .
Oczywiście moc znamionowa nie jest nigdy dostępna w pełni , masz straty na przesyle , złaczkach i potencjometrze .I w miarę słabnięcia akumulatora moc będzie mniejsza .

midia...@gmail.com

W dniu piątek, 14 lipca 2017 14:23:33 UTC+2 użytkownik ark napisał:
(3,6 tyś obr/min przykładowo ) więc silnik elektryczny o mocy 10 kW i 10 tyś obr. potrzebuje przekładni ? a jeżeli ma 3,6 tyś obr/min to ? .

...to duże nieporozumienie;) co najmniej o tysiąc za dużo.

Paweł Radziszewski

W dniu 14.07.2017 o 14:23, ark pisze:
> to niewiele sie różni od doboru smigieł do napędów silnikowych . Masz oznaczenie w kW na silniku , masz też obroty . I lecisz dalej , skoro silniki spalinowe mają do 9 tyś obrotów i przekładnie 1: 2,5 to śmigło wiruje z ? (3,6 tyś obr/min przykładowo ) więc silnik elektryczny o mocy 10 kW i 10 tyś obr. potrzebuje przekładni ? a jeżeli ma 3,6 tyś obr/min to ? .

"Się da", np:

https://www.youtube.com/watch?v=43hXwV-6UnM

Ale porównując gęstość energii dla benzyny (ok. 44 MJ/kg) z gęstością
energii dla najlepszych pod tym względem aktualnie dostępnych
akumulatorów (rzędu 1 MJ/kg, a w praktyce - znacznie mniej), na razie
należy traktować takie napędy raczej jako ciekawostkę, a i to dla
przypadku dość rachitycznego silnika pomocniczego (wykręcić się do
najbliższego komina i wyłączyć).

Do dostojnego lotu poziomego potrzebne jest przeciętnie ok. 5 kW.

--
PMR

mirek...@poczta.fm

Pewnie ze się da ale czy warto
1,5 Kg ciągu z 1kg wagi

Yti

Dziwne pytanie, jeżeli masz pojęcie o budowie takiego napędu, masz wiedzę która pozwoli ci okiełznać problemy z napędem elektrycznym to kwestia samego śmigła powinna być pestką. Skoro pytasz o śmigło to napęd jest juz gotowy i chcesz dobrać optymalne?

ark

W dniu piątek, 14 lipca 2017 15:32:21 UTC+2 użytkownik Paweł Radziszewski napisał:
To miałoby sens przy wyprawie w dzikie ostępy Afryki czy Syberii gdzie nie można kupić benzyny i jedyną dostępną opcją jest ladowanie poprzez panele słoneczne .Tylko gdzie nie można kupić benzyny ?

stanlee

To ma być bardzo leki napęd założyłem sobie że będzie ważył ok 8 kg. 5 kg baterie i reszta 3 max 4 kg. Nie jest to napęd strikte ppg lecz napęd wspomagający loty zboczowe dzięki któremu można poczekać nad zboczem na komin , a nie zrobić dupozlota i zasuwać powrotem na górę. Napęd ten jest dopiero w produkcji . Pomysł swój opieram nasilniku modelarskim turnigy rotomax 50 cc 5,3 kw i przekladni zębatej 1:2,11. Przypuszczam, ze śmigło będzie gdzieś miedzy 32 a 40 cali. Jedno takie śmigło to jakieś. 60 -70 dolarów,żeby mieć jakiekolwiek porównanie trzeba ich parę sztuk kupić.

Yti

Skoro to rotomax to nie kombinuj, masz gotowe rozwiązania przetestowane przez modelarzy. Bardziej by mnie martwiło zasilanie, za nic w świecie bym nie wsadził swojego tylka na aku LiPo.

stanlee

W dniu piątek, 14 lipca 2017 21:11:18 UTC+2 użytkownik Yti napisał:
> Skoro to rotomax to nie kombinuj, masz gotowe rozwiązania przetestowane przez modelarzy. Bardziej by mnie martwiło zasilanie, za nic w świecie bym nie wsadził swojego tylka na aku LiPo.

W modelarstwie rzadko stosuje się przekładnie bo modele są lekkie i nie ma takiej potrzeby , jak trzeba to się daje większy silnik i już , na zużyciu prądu też nie bardzo zależy , bo i tak dłużej niż kilka ,kilkanaście minut nikt nie lata modelem . Co innego jak to ma nosić człowieka, tu już przydałoby się żeby działało jak najdłużej i do tego oszczędnie. https://www.youtube.com/watch?v=WgNMc35zqYo&t=45s Tutaj mas link do filmu, widać na mim co może zdziałać przekładnia i duże śmigło przy tym samym silniku. Ciąg wzrósł o połowę w stosunku do napędu ze śmigłem bezpośrednio mocowanym na wale silnika.
Natomiast co do zasilania to zastosuję li-iony mają zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem więc nie ma strachu . Robiłem już testy z silniczkiem 1400W 24V przez kilka minut na maksymalnym prądzie i nawet się nie zagrzały.

Paweł Radziszewski

W dniu 14.07.2017 o 22:46, stanlee pisze:

> Robiłem już testy z silniczkiem 1400W 24V przez kilka minut na maksymalnym prądzie i nawet się nie zagrzały.

1400 W może zmniejszyć opadanie o orientacyjnie 0,3-0,4 m/s.

Takie wsparcie przez kilka minut Cię satysfakcjonuje?

--
PMR

Józef Dusza

Jaki problem, przedłużacz i lata jak mucha na nitce
:-)

stanlee

Chodziło mi o testy akumulatorów . Moim celem jest 25 kg ciągu przez 20 minut. To mnie usatsfakcjonuje.

Paweł Radziszewski

W dniu 14.07.2017 o 23:09, stanlee pisze:

> Chodziło mi o testy akumulatorów . Moim celem jest 25 kg ciągu przez 20 minut. To mnie usatsfakcjonuje.

A jaką moc silnika zakładasz do uzyskania takiego ciągu?

--
PMR

Zbigniew Gotkiewicz

To lepiej dać możliwie duże śmigło jakie dostaniesz do słabego silnika (łopaty z dużym wydłużeniem) a potem dobrać przekładnie. Pogadaj z Witkiem Surgielem firma Vetec. Coś doradzi A może dobierze któreś ze śmigieł które produkuje.

Paweł Radziszewski

W dniu 14.07.2017 o 23:27, Zbigniew Gotkiewicz pisze:
> To lepiej dać możliwie duże śmigło jakie dostaniesz do słabego silnika (łopaty z dużym wydłużeniem) a potem dobrać przekładnie. Pogadaj z Witkiem Surgielem firma Vetec. Coś doradzi A może dobierze któreś ze śmigieł które produkuje.

Odnoszę wrażenie, że większym problemem jest bilans mocy, energii i
czasu, nawet dla przyjętych, niezbyt wyśrubowanych założeń.

--
PMR

Zbigniew Gotkiewicz

myślę że przyjęte założenia są realne, jednak warto przyjrzeć się innym konstrukcjom stworzonych według tych założeń. Myślę że najlepszym przykładem jest napęd elektryczny sprzedawany przez Skywalka. Taki napęd nie nadaje się ani do latania napędowego ani do swobodnego. Tym niemniej trzymam kciuki za powodzenie. Gdy kiedyś kalkulowałem napęd elektryczny 10 kW dający 40 kg ciągu przez 15 minut z akumulatorem LiFe to mi i tak mada nie chciała zejść poniżej 20 kg. A z taką masą to mam masę napędów spalinowych. Gdyby 10 kg było realne to warto by było powalczyć.

Zbigniew Gotkiewicz

acha. Oglądałem kiedyś filmiki jakiegoś Rosjanina który robił napęd elektryczny na elementach z Hobby Kinga. Okazało się że miał duże problemy z uzyskaniem maksymalnych obciążeń bez przegrzania zarówno silnika jak regulatora oraz akumulatorów. Dlatego założenie dłuższej pracy na maksymalnych obciążeniach takiego zestawu może być po prostu niemożliwe.

Halina Kaczmarek

sobota, 15 lipca 2017 o 01:15:17 UTC+2 z_g...@poczta.onet.pl napisał(a):
> acha. Oglądałem kiedyś filmiki jakiegoś Rosjanina który robił napęd elektryczny na elementach z Hobby Kinga. Okazało się że miał duże problemy z uzyskaniem maksymalnych obciążeń bez przegrzania zarówno silnika jak regulatora oraz akumulatorów. Dlatego założenie dłuższej pracy na maksymalnych obciążeniach takiego zestawu może być po prostu niemożliwe.
Ludzie nie macie podstawowych wiedzy o śmiglach te artykuły pisane tobzdury porównanie pila ma wiele zębów A tnie tylko jeden ząb

stanlee

> Ludzie nie macie podstawowych wiedzy o śmiglach te artykuły pisane tobzdury porównanie pila ma wiele zębów A tnie tylko jeden ząb

O co ci chodzi kobieto , odgrzewasz kotleta z przed czterech lat bo cię teraz coś olśniło ? Zachowujesz się jak uriuk , któremu nadepnąłem na odcisk, kiedy zacytowałem jego wypociny z forum pod pewnym filmikiem , a teraz szuka okazji ,żeby się zemścić. Jak chciałaś podyskutować o śmigłach to się ciut spóźniłaś.