Latanie - Rumunia

Marcin Chudy

Witam.
Jakie obecnie obowiązują przepisy dotyczące latania swobodnego w Romuni.
Jakie polecacie miejscówki w pólnocnej i pólnocno wschodniej części tego kraju.
Pozdrawiam Chudy

Zbigniew Gotkiewicz

Myślę że przepisy są podobne jak w całej Europie, a nawet poza nią. Nie ma żadnych szczególnych ograniczeń. Na północy w Karpatach przestrzegano mnie jedynie przed niektórymi cygańskimi wioskami gdzie można stracić cały sprzęt.

Roman

No i uważać na wilkołaki w Karpatach :) .

Zbigniew Gotkiewicz

No tak. To w Karpatach, bo poza Karpatami grasują wampiry.

Jakub Mendys

Z miejscówek polecam (w kolejności własnych preferencji):
- miasteczko/wioskę Rimetea - przeurocze miejsce i bardzo fajne latanie nawet do późnych godzin, ale wymaga podeścia na starty. Ja się w tym miejscu zakochałem i nie mogę się doczekać by tam wrócić. Ponoć najlepszy okres to kwiecień/maj.
- Clopotiva - wygodne, z wyjazdem na samą górę. Wg miejscowych najlepsze do latania w godzinach popołudniowych (po 15:00)
- Deva - wielka skała wystająca pośrodku niczego ;-)
- Kluż-Napoka - wygląda rewelacyjnie i ponoć takie jest, ale nie udało nam się tam dojechać, bo ciągle jakieś drogi były pozamykane lub nieprzejezdne.

Przemek Pepe

[...]

A mógłbyś uściślić te ostatnie dwie miejscówki. Bo nie mogę ich namierzyć. O czym jeszcze warto pamiętać latając w Rumunii?

Zbigniew Gotkiewicz

W samym Cluj Napoka to z lataniem słabo. Są górki na dojedzie do miasta i tam latają miejscowi ale nie jest to na Time fajne żeby specjalnie tam jechać. Warto za to pojechać kawałek za Cluj. Tam masz fajną miejscówkę koło Turdy i Rimetea. Tyle że to centrum Rimuni.

Damian22

Rimetea jak najbardziej, tylko zwrócić trzeba na strefy wojskowych amerykańców. Zrobili sobie gnojki bazę wojskową w nieziemsko pięknej okolicy i latają myśliwcami nad głowami. Mieliśmy przypadek, kiedy według oficjalnych informacji strefę mieli włączyć dopiero po 14-tej. Byliśmy na startowisku o 10-tej. Był z nami miejscowy tandemiarz, którego poprosiliśmy, żeby zadzwonił czy można latać. Otrzymał informację że tak. Odpalił pierwszy ale na szczęście się nie załapał. Kiedy my zaczęliśmy się zapinać, zza góry wyskoczył F-16 czy co to było i przeleciał nam nad głowami tak nisko, że ziemia zadrżała. W tym dniu piliśmy już tylko świetne miejscowe piwo :-)
Z reguły w weekendy wyłączają tą strefę.

Jakub Mendys

W dniu wtorek, 28 marca 2017 00:09:58 UTC+2 użytkownik Damian22 napisał:
> [...]
> Z reguły w weekendy wyłączają tą strefę.

Słyszałem tę historię na miejscu, ale też słyszałem taką, że amerykańce też latają na glajtach, miejscówkę znają i nie przeszkadzają tam latać. Jest to jednak niewątpliwie dodatkowy czynnik stresu i ryzyka.

Pozostałe dwie miejscówki o których mówiłem to:
- Deva - na paraglidingmap.com szukaj "Simeria Magura Uroi"

- Kluż Napoka: na paraglidingmap.com szukaj "Floresti" - obrzymi, piękny, trawiasty wał ziemi - wygląda bardzo zacnie! Nie wiem co się Zbyszkowi tam nie podoba :O

Co warto wiedzieć o Rumunii? Bez problemu można rozbić namioty i nocować na dziko na startowiskach lub w ich okolicach! Jak ktoś lubi takie klimaty to będzie zachwycony.

Zbigniew Gotkiewicz

Nie podoba mi się na tym krawężniki dość trudne dojazd na stanowisko i samolotu pasażerskie pochodzące do lądowania na lotnisku w Cluj. Gdyby to jeszcze było zamknięcie doliny, ale to takie miejsce gdzie albo planujemy zloty albo problemy.