AMUNICJA win.308

Gupik

Mam skromne pytanko:
Czy w POLSCE mozna kupic AMUNICJE kalibru 308 WINCHESTER z pociskami 168grains
tzw. match bullets ? Jesli tak to ile ta przyjemnosc kosztuje ?
POLSKI PROSIACZEK, GUPIK obgryzajacy raciczki i z niecierpliwoscia czekajacy
na odpowiedz.

dzieciol

Gupik wrote:

Chcesz sie ubic wieprzku? Jak tak to podaj adres-przysle gratis i bez zobowiazan.

Gupik

Nie mam zamiaru sie ubijac. Do tego i siekierka starczy dobry czlowieku. Ale
pytam bo znajomy wojak z USA wybiera sie polowac w Polsce i na Slowacji. Rzecz
w tym ze facet ma karabin przystrzelany do tej amunicji. ( jak pierdolnie w
dzieciola to ino kupka pierza sie ostanie i to wszystko !!! ) Ciekaw jestem
czy to mozna w Polsce dostac taka amunicje i za ile. To ostatnie jest o tyle
wazne ze nawet w Hameryce nie jest rzecz tania a w Polsce prawdopodobnie b.
droga. No a tyroz jak juz Dzieciolku wiesz to na sosne sie melduj i robakow
szukaj !!! tylko mi tym czerwonym LBEM nie swiec bo szkoda by Cie bylo na
poduszki puchowe !!!! Z taka swinia jak ja to zupelnie inna sprawa!!
Twoj zawsze Oddany Wieprzek GUPIK, smetnie lypiacy swinskim okiem na sosny co
szumia na gor szczycie ( z letka obsrane przez DZIeciolki) !!!!

dzieciol

Gupik wrote:

A tak w gore to za bardzo nie spozieraj, bo i od dzieciole tez moze ci sie co
trafic!
Ale co tam wieprzek sie oblize i poprosi o jeszcze.

Ace

Gupik wrote:

> Mam skromne pytanko:
> Czy w POLSCE mozna kupic AMUNICJE kalibru 308 WINCHESTER z pociskami 168grains
> tzw. match bullets ? Jesli tak to ile ta przyjemnosc kosztuje ?

Mozna (nie jestem pewien co do 168-grainage, ale .308 Win jest dostepna)Wiecej
info pod:
http://www.malik-malik.com.pl/Firma/firma.htm

-Ace-

Ace

Gupik wrote:

> [...]

> czy to mozna w Polsce dostac taka amunicje i za ile. To ostatnie jest o tyle
> wazne ze nawet w Hameryce nie jest rzecz tania

To zalezy gdzie i w jakich ilosciach sie ten tym ammo w tej Hameryce kupuje. Ja za
pudelko (20 szt.) .308 Win/150-grains (ktorej uzywam do swojego L1A1(FAL/FN) place
ok. $13 gdy kupuje pojedynczo i ok. $11 gdy kupuje w wiekszych ilosciach. 308
Win/168-grains 'match,' ktorej tez czasami uzywam, jest juz troche drozsza, bo ok.
$20 za paczke, ale jak sie kupuje w wiekszych ilosciach to zwykle mozna dostac
lepszy deal.

> a w Polsce prawdopodobnie b.
> droga.

Prawdopodobnie tak... Dlatego tez rozsadniej dla znajomego z USA byloby przyjechac
na polowanie do Polski z czyms o kalibrze 30-06 zamiast .308. Roznica (mam
oczywiscie na mysli polowanie na zwierza, a nie 'match shooting'), w sumie
niewielka jesli chodzi o osiagi i skutecznosc obu tych kalibrow (szczegolnie wtedy
gdy uzywa sie 30-06 'boat-tail' typu amunicji), a i duzo taniej by go to polowanie
wynioslo.

-Ace-

Gupik

Ano Bog Wam zaplac dobry czlowieku za odpowiedz. Ja nie mam nic semi auto w
kalibrze 308. Ino poczciwe bolt actions.
Moj znajomek ma Browninga jeszcze z lat 70 tych z tzw heavy barel 24 cale
dluga. Zmienil tam spust i lufe na custom made. Scope jest na tym LEUPOLD max
powiekszenie 20 razy, dodane fabrycznie target turrets i ta slynna "military
reticle". Strzela toto bardzo dokladnie. Na 100 metrow pakuje lekko trzy
strzaly w kwadrat o boku 1 cala (grupy sa w granicach 05 cala ). z 300 yardow
spokojnie mozna walnac w pudelko papierosow. Problem w tym ze, ten karabin nie
bardzo lubi ta tansza amunicje jak WIN czy AMERICAN EAGLE. Teoretycznie te
pociski 168 gr nie sa dla mysliwych ( ale tylko teoretycznie) zeszlego roku
widzialem calkiem sporego jelonka w Pensylwanni ktorego walnieto wlasnie z tego
typu. Rzecz w tym ze ta amunicja jest bardzo dokladna. Zyjatko dostalo w czape
bezblednie. Obawiam sie ze w Polsce moze ona kosztowac i ze 100 - 150 zl za
pudelko. A mimo tego moga byc klopoty ze znalezieniem.
Co do 30 -06 to sie zgadzam ale on jako wojak ma za darmo dostep do 308 i stad
ta milosc do tego kalibru !!! Moja zas milosc do 308 wynika stad ze mam za
darmo luski !!! ( do zaladowania) BUZI > GUPIK

Ace

Gupik wrote:

> Ano Bog Wam zaplac dobry czlowieku za odpowiedz. Ja nie mam nic semi auto w
> kalibrze 308. Ino poczciwe bolt actions.

Ja z kolei nie posiadam (jeszcze...) nic z bolt-action w .308. Niemniej nosze sie z
zamiarem nabycia czegos w tym kalibrze w niedalekiej przyszlosci. Mam juz nawet cos
konkretnego na oku, a mianowicie SigArms SHR 970 heavy barrel. Z syntetycznym
stockiem i w black matte wykonczeniu prezentuje sie to calkiem niezle. No i cena!
Tylko $325 co, uwazam, za tego rodzaju i tej firmy rifle jest to bargain.Napisz co
w .308 bolt-action posiadasz i jakiej optyki uzywasz (no i ogolnie, jak ci sie to
sprawuje...)

> [...]
> powiekszenie 20 razy, dodane fabrycznie target turrets i ta slynna "military
> reticle". Strzela toto bardzo dokladnie.

Ha! Leupold... Cudo uchodzace za najleposze w swiecie... Tylko pozazdroscic
znajomkowi.Ja na swoim Remington Sendero, jako ze jest to powerful .300 Win Mag
long-range rifle, zalozylem rownie potezny Tasco Mag-5 5x20x50. Nie jest on moze
tej klasy co Leupold, ale tez nie jest najgorszy. Jest wykonany i skladany w
Japonii i posiadada najwyzszej klasy oryginalne japonskie szkla.

> [...]
> bardzo lubi ta tansza amunicje jak WIN czy AMERICAN EAGLE. Teoretycznie te

To prawda, .168-grain match uzywane sa z reguly w competition match shooting, a nie
w myslistwie.

> [...]
> typu. Rzecz w tym ze ta amunicja jest bardzo dokladna. Zyjatko dostalo w czape

Na sporych rozmiarow White Tail najpewniejszym moim zdaniem kalibrem jest 30-06
'boat-tail.' Amunicja ta ma odpowiednia sile (dalszy zasieg) i jest wrecz
niesamowicie celna. Wszystko to jest jednak niczym przy kalibrze .300 Win Mag. Przy
tym kalibrze, odpowiedniej optyce (i wprawnym strzelcu) jelonek, nawet najcwanszy,
nie ma zadnych szans na dystansie 600-700 yards.)

> [...]
> ta milosc do tego kalibru !!! Moja zas milosc do 308 wynika stad ze mam za

Jak lubisz reloading to, rzeczywiscie, koszty strzelania sa nizsze. Ja, niestety,
nie lubie sie w produkcje reloads bawic. Nie mam do tego cierpliwosci, wole raczej
dolozyc i kupic juz gotowa, fabrycznie nowa amunicje.

-Ace-

Gupik

Ano dobry czlowieku chetnie Ci odpowiem co posiadam. Otoz najlepsza ( nie tylko
moim zdaniem ) okazja do kupienia czegos tanio a dobrego sa wyroby firmy
SAVAGE. Przez przypadek od kupilem od znajomka uzywany SAVAGE 110 Tactical w
308 Win, long action z LEUPOLDEM takim samym jak moj znajomek ale bez target
turrets i military reticle.. Te karabiny jak mi powiedzial rusznikarz " sa
brzydkie ale strzelaja b. dobrze. " Podobno maja njlepsze lufy robione
fabrycznie ? Facet zna sie na rzeczy bo pracuje w tym fachu juz ponad 20 lat.
Dal mi tez jedna rade za ktora mu stokrotnie dziekuje i uwazam ZE MUSISZ to
wziac pod uwage. Otoz NIGDY nie kupuj dobrego karabinu i dodawaj do niego
sredniej jakosci optyke !!!! JAK kupowac to TYLKO LEUPOLDA !!!! ja mam kilka
scopes i powiem Ci jedno, jak nie mozesz sobie pozwolic na nowy Leupold to kup
Uzywany ! Ja tak zrobilem. ZAWSZE staraj sie dokupic orginalne montowanie
Leupolda (BASES AND RINGS). zadnej taniochy!! Ja lubie TASCO a nawet SIMMONSA
ale nie do 308. Te scopy sa OK dla rem223. (ODRZUT < przyjacielu ODRZUT, tanie
scopy tego nie wytrzymuja !!)Mam SAVAGA w tym kalibrze( 223) z stainless stell
barel ( reszta karabinu jest czarna, dlaczego dodali mi ta lufe do dzis nie
wiem ale nie narzekam, nawet sprzedawca byl zaskoczony) i simmons sprawuje sie
tam calkiem dobrze.
Co do,Leupolda to powiem Ci ze mam w okolicy sklepik gdzie jest masa uzywanych
scopow i mozna przebierac w nich jak w ulegalkach. Sa tam i LEUPOLDY. Ceny sa
czasami 50 60% nizsze od nowych!!! O ile wiem to Leupold ma bardzo dobry
serwis. Musze zbadac czy nie oplaci sie kupic takego obdrapanca i wyslac go do
przegaldu. nawet jesli zaplace za to 100 $ to i tak wypadnie taniej niz nowy.
Latem sie kolo tego zakrece !!!
Reloading lubie bo jesli sie robi tzw neck size to mozna tej samej luski uzywac
6 -7 razy ( ale nie BELTED CASE jak win 308 magnum !!!!)
Pozdrowionka, GUPIK !!! A napisz cos jeszcze to postaram Ci sie odpowiedziec !!

Ace

Gupik wrote:

> Ano dobry czlowieku chetnie Ci odpowiem co posiadam. Otoz najlepsza ( nie tylko
> moim zdaniem ) okazja do kupienia czegos tanio a dobrego sa wyroby firmy
> SAVAGE.

Tez slyszalem ze, jak na tania bron, to Savage jest zupelnie niezly, szczegolnie
modele 110 i 111.Osobiscie, gdybym znalazl takiego .308 w wydaniu w jakim szukam
(czyli: z szerszym regulowanym, stockiem i z heavy floating-barrel) to pewnie bym
kupil. Cena za sztucer w takim wydaniu bylaby wtedy jednak zblizona do uchodzacych
za lepsze Winchestera lub Remingtona.
Jeden Savage, ktory ewentualnie by mi odpowiadal ze wzgledu na options jakie
posiada, to Model 12VSS. Niestety, jest z tego co wiem dostepny tylko w kalibrach
.233Rem i w .22-250Rem, a nie w .308.

> Przez przypadek od kupilem od znajomka uzywany SAVAGE 110 Tactical w
> 308 Win, long action

?? Czy aby nie short-action masz na mysli? .308Win to przeciez short-action.

> [...]
> turrets i military reticle.. Te karabiny jak mi powiedzial rusznikarz " sa
> brzydkie ale strzelaja b. dobrze. " Podobno maja njlepsze lufy robione

No wlasnie, te lufy... Ja slyszalem opinie specjalistow wrecz odwrotne... Wg. tych
opinii, gdyby nie kiepska, w porownaniu z jakoscia luf takiego np. Remingtona
Rugera czy Winchestera, jakosc luf w Savage to bron ta uchodzilaby pewnie za jedna
z najlepszych na rynku. Chodzi konkretnie o rodzaj stali z jakiej lufa jest
wykonana i o rate of twist rowkow niej. W przypadku Savage, rate jest zwykle 1/9
lub 1/10, podczas kiedy w takim np. Winchester jest 1/12 a w Remington jest on 1/14
co powoduje, ze pelny skret nastepuje na dluzszym niz w Savage dystansie. Sily
dzialajace na dluzszym dystansie skretu powoduja wolniejsze zuzycie rowkow, podczas
gdy te same sily dzialajace na krotszym dystansie powoduja szybsze ich zuzycie. Gdy
dodac do tego jakosc materialu z jakiego lufa jest wykonana (a stal w lufach Savage
nie jest podobno na miare stali uzywanej przez Remington czy Winchester) to wynika
z tego ze lufom Savage rzeczywiscie troche brakuje (byc moze prawa rynku zmusza
firme Savage do nadgonienia technologii, ale podejrzewam ze gdyby to nastapilo to
cena za wyroby firmy Savage poszlaby znacznie w gore...)

> Facet zna sie na rzeczy bo pracuje w tym fachu juz ponad 20 lat.

Wniosek z tego jeden, a mianowicie, ze rozni ludzie maja z roznych wzgledow rozne
opinie :-)

> Dal mi tez jedna rade za ktora mu stokrotnie dziekuje i uwazam ZE MUSISZ to
> wziac pod uwage. Otoz NIGDY nie kupuj dobrego karabinu i dodawaj do niego
> sredniej jakosci optyke !!!!

To prawda, klipa z dobrym sprzetem nigdy w parze nie idzie. Na szczescie w moim
Tasco optyka, jak i assembly, jest najwyzszej jakosci (after all, it's made and
assembled in Japan, and that says it all :-) )

> [...]
> ale nie do 308. Te scopy sa OK dla rem223. (ODRZUT < przyjacielu ODRZUT, tanie

Nie ma watpliwosci ze Leupoldowi nic nie dorowna. Niemniej, kopniak jaki powoduje
wystrzal z .300 Win Magnum nie wplywa jakos negatywnie na mojego Tasco, trzyma on
ustawienie znakomicie, zadnych adjustments po strzelaniu robic nie musze. Co do
Simmonsa, to slyszalem niezbyt pochlebne opinie o nim (szczerze mowiac, jestes
pierwsza osoba ktora chwali sobie Simmonsa). Z innych scopes jakie uzywam, to rozne
rodzaje Bushnella (ktore mam zamontowane na semi-auto .223 jak rowniez i na
bolt-action 30-06) i, nie moge powiedziec, wszystkie sprawuja mi sie znakomicie.
Nie przecze jednak ze Leupold przewyzsza je wszystkie jakosciowo. W przyszlosci tez
pewnie z czasem zmienie Bushnelle na Leupoldy (przy Tacso Mag-V jednak chyba
pozostane bo sprawdzil mi sie on i uwazam ze jst swietny).

> [...]
> przegaldu. nawet jesli zaplace za to 100 $ to i tak wypadnie taniej niz nowy.

Wiele osob robi podobnie, kupuja uzywane Leupoldy za przyslowiowe grosze i wysylaja
do firmy do renowacji. Ja tez juz o tym myslalem. Innym sposobem na wejscie w
posiadanie tanim kosztem Leupolda (lub innego dobrej klasy scope'a) jest nabycie go
wraz z uzywana bronia na ktorej jest on juz zamontowany. Jak pewnie wiesz,
rzeczywistosc panujaca na amerykanskim rynku broni uzywanej jest taka, ze ceny za
uzywana bron odnosza sie do samej broni tylko, a nie do broni i do zamocowanego na
niej scope'a. Na przyklad: wyceniony na $400 second-hand Winchester, wystawiony na
sprzedaz z zamontowanym na nim scopem np. Leupolda o wartosci $700, nie ma wartosci
wiekszej niz na ile wyceniona zostala (zwykle wg. 'blue book') sama bron, czyli
wartosc tej broni bedzie $400 a nie $1100 tylko dlatego ze posiada ona scope
wartosci $700. Tak juz poprostu na rynku broni uzywanej w Stanach ze scope'ami jest
i nie pytaj mnie dlaczego bo nie wiem. Zdarza sie wiec ze wiele osob korzysta z
tego ze tak jest i kupuje uzywana bron tylko dla samego scope'a ktory jest na niej
zamontowany (bron potem, juz bez scope'a wystawia sie na sprzedaz za czesto juz psi
grosz). Wszystko sie jednak oplaci. Czesto takze zdarza sie ze mozna znalezc na
rynku tanio wyceniona bron z dobrej jakosci scopem na niej. Sam widzialem kiedys w
jednym z gunshopow uzywanego, lekko odrapanego bolt-action Winchestera z
zamontowanym na nim scopem Leupolda Vari-XIII 8.5-25x50 Target Dot. Sam scope
prezentowal sie calkiem niezle, a cena za wszystko byla tylko ok. $400!! Gdyby nie
to ze strzelba byla 'put on hold' to jeszcze tego samego dnia bylaby ona moja i
tanim w sumie kosztem mialbym scope Leupolda ktory, jakbym mial kupowac nowego,
kosztowalby mnie ok. $700.Mam jednak nadzieje, ze przy odrobinie szczescia mozliwym
bedzie nabyc w ten wlasnie sposob, czyli tanim kosztem, jakiegos porzadnego
Leupolda. A takim porzadnym, ktorego chcialbym miec i na ktorego sie nastawiam,
jest Leupold M3-10x40mm Mil Dot. Cena takiego nowego jest jednak wysoka, bo ok.
$1200 a i rings do niego (30mm tube) nie sa tanie, bo ok. $200..., czyli tyle co
cena jakiegos fajnego fabrycznie nowego semi-auto...

> Reloading lubie bo jesli sie robi tzw neck size to mozna tej samej luski uzywac
> 6 -7 razy ( ale nie BELTED CASE jak win 308 magnum !!!!)
> Pozdrowionka, GUPIK !!! A napisz cos jeszcze to postaram Ci sie odpowiedziec !!

Czy Savage w bolt-action jest tylko czyms co posiadasz, czy moze masz jeszcze cos
innego, w semi-auto np., lub posiadasz moze jakies shotguny lub bron krotka (i,
jesli tak, to moze jakies opinie na ich temat...)

Pozdrawiam,
-Ace-

Gupik

> [...]
>szukam
>(czyli: z szerszym regulowanym, stockiem i z heavy floating-barrel

A no ten stock to mozesz sobie kupic dodatkowo.Nie wiem czy widziales ale
bodajze CHOATE wypuscila specjalny stock snajperski. Kosztuje ta przyjemnosc
160 $ ale jest ladna. Pasuje do wszystkiego od Remingtona do savaga

>Przez przypadek od kupilem od znajomka uzywany SAVAGE 110 Tactical w
>
>?? Czy aby nie short-action masz na mysli? .308Win to przeciez short-action.

Otoz Savage ma dwa rodzaje actions LONG produkowana od dawna i Short
produkowana od roku albo dwu. Jak montowalem swoj scope to musia;em kupic
specjalna BASE robiona przez Leupolda. Wszyscy mieli oczywiscie krotkie Bo MASZ
RACJE!!! win 308 to powinna byc Short action. No ale SAVEGE robil jak w dawnym
Sojuzie wsio na jedno kopyto byle taniej ! Co do luf to tez masz czesciowo
racje. One moze nie sa najgorsze ale "wolne". Kupilem kiedys 69 granowe pociski
do REM 223. jakby nie bylo MATCH bullet, no i w nic nie moglem trafic ! Moj
VARMINT zwariowal. Twist byl za wolny i pociski zupelnie sie nie stabilizowaly,
:( Zeby sie lufa nie zuzywala tak jak napisales to mozna uzyc MOLLY COATED
bullets. Natomiast co do jednej rzeczy to SAVAGE rzeczywiscie ustepuje innym
producentow . JEST to mianowicie nieszczesny spust. Twardy jak cholera i za
BOGA nie nalezy go regulowac bo tonic nie da. Mozna go wymienic no ale to tez
od niedawna.
Scopy Simmonsa moze nie sa az tak zle ale trzeba trafic ja z jednym trafilem a
z drugim nie. Wiecej juz ich nie kupie.

> [...]
>ok.
>$1200 a i rings do niego (30mm tube) nie sa tanie, bo ok. $200...

Wiesz ja to bym jednak zrobil tak jak moj znajomek. KUPILBYM leupolda zoom do
20 i kazal zainstalowac snajper reticle. To wieksze powiekszenie nikomu nie
zaszkodzilo.
Moim ostatnim zakupem byl RUGER KARABINE 9mm. Ladna to zabawka i tania w
uzyciu. zaladowalem do tego ammo z pociskiem 90 grains XTP czyli dla szpanu
exterme terminal preformance. NA tym siedzi ten maly RED DOT leupolda. Przy
pomocy tej zabawki rozwalilem pare ksiazek telefonicznych namoczonych uprzednio
w pobliskiej kaluzy. NO istotnie preformance jest OK. przyjemnosc polega na tym
ze jak masz red dot to nie musisz zamyka oka aby celowac.Ruger ku mojemu
zdziwieniu jest calkiem dokladny nawet powyzej 100 yardow. Jak sie ociepli to
postaram sie zobaczyc co bedzie na 200 yardow. GUPIK :)

Ace

Gupik wrote:

> A no ten stock to mozesz sobie kupic dodatkowo.Nie wiem czy widziales ale
> bodajze CHOATE wypuscila specjalny stock snajperski. Kosztuje ta przyjemnosc
> 160 $ ale jest ladna. Pasuje do wszystkiego od Remingtona do savaga

Wiem, ogladalem je, sa rzeczywiscie fajne i jest duzy wybor. Widzialem gdzies
jakiegos bolt-action w .308 w wydaniu tactical posiadajacego wlasnie Choate camo
stock. Ze scopem, ktory tez byl w camo, prezentowal sie naprawde extra.

> [...]
> w pobliskiej kaluzy. NO istotnie preformance jest OK. przyjemnosc polega na tym
> ze jak masz red dot to nie musisz zamyka oka aby celowac.

Znam ta przyjemnosc, Red Dot ADCO Mirage-Ranger (z 1-10 regulacja punktu) mam
zamontowany na rewolverze Anaconda .44Magnum. Mam rowniez w planie nabycie Red Dot
Tactical i wrzucenie go na Bushmastera, to dopiero bedzie frajda!

> Ruger ku mojemu
> zdziwieniu jest calkiem dokladny nawet powyzej 100 yardow. Jak sie ociepli to
> postaram sie zobaczyc co bedzie na 200 yardow. GUPIK :)

Mialem kiedys strzelbe Rugera M77 Mark-II w 30-06 bolt-action i musze stwierdzic ze
Ruger robi solidne rzeczy (akcja spustu moze nieco za twarda, ale poza tym jest
okay). Zamienilem go jednak na Winchestera M 70, tez w bolt-action i tez w 30-06
(Winchester bardziej mi podchodzi. Ma dluzsza lufe i jest dostepny w 'tactical'
option). Co do self-loading Rugera, ten co masz jest tez niezly. Mialem okazje
trzelalc z Mini-14 w .223 kilka razy i musze przyznac ze pukawka jest bardzo fajna.
Jedna z niewatpliwych zalet self-loadera jest m. in. to, ze magazynki do niego sa
tanie (w porownaniu z innymi, takimi jak HK np.), nawt te hi-caps i jesli
znalazlbym jakiegos taniego i w dobrym stanie w wersji pre-ban to niewatpliwie
karabinek Rugera bym kupil.

-Ace-

HANZ

A tak wogóle to jak się na tle Rugerów albo Wichesterów prezentują karabiny
SAKO albo Accuracy international ???

Ace

HANZ wrote:

> A tak wogóle to jak się na tle Rugerów albo Wichesterów prezentują karabiny
> SAKO albo Accuracy international ???

Bron tych firm jest swietna. Jest to jednak porownaniu z bronia Winchestera i
Rugera (kazda w swojej klasie) bron niesamowicie droga (szczegolnie Accuracy
Int'l., ktorej ceny za bolt-action sztucery, jako ze nie jest to bron
produkowana seryjnie w duzych ilosciach, sa niesamowicie drogie).
Taki np. Sako TRG-21/41 potrafi kosztowac (w Stanach) zaleznosci od kalibru i
od szczescia gdzie i za ile sie trafi miedzy $2500-$4300 (wydanie w kaliberze
.338 Lapua Magnum jest zwykle o $700-$800 drozsze od wydania w kalibrze .308
Win) Jest to w sumie taktyczny rarabin sportowy/snajperski, bardzo celny i
bardzo fajny z wygkadu, ktory fabrycznie posiada opcje ktore w przypadku
Winchestera i Rugera trzeba by specjalnie zamawiac i dodatkowo za to placic.
Opcjami takimi sa: eliminator blysku, ustawiana kolba o wzmocnionej aluminium
construkcji, dwu-stadiowy ustawiany system spustowy z mozliwoscia precyzyjnego
ustawienia nacisku na spust (nacisk w przedziale miedzy mniej-wiecej >1-<2 kg),
oraz tzw. 'free-floating' lufa (polega to na tym, ze lufa nie styka sie z
przednim wydluzeniem stocka, co zapewnia wieksza celnosc).
Sztucery firmy Accuracy Int'l. w wydaniu 'tactical' tej klasy takiej co opisany
powyzej Sako sa do siebie nieco podobne tak z wygladu, jak i ze wzgledu na
jakosc. Sa one jednak drozsze niz Sako. Cena takiego AI AWP w kalibrze .308
jest ok. $4300, a w zaleznosci od opcji jaka sie wybierze moze byc nawet
jeszcze drozsze (nawet o kilka tys. $US!).
Jesli chodzi o Rugera, to nie widzialem nigdy zadnego wydaniu 'tactical.' Sa
one niezle, jak na w sumie niezbyt droga bron i celne, nie sa jednak jakies
rewelacyjne, lub na miare Winchestera lub Remingtona ktore, jesli chodzi o
dostepnosc opcji, celnosc, cene, wygode i latwosc operacji i utrzymanie
(maintenance) i, co chyba najwazniejsze, niezawodnosc, dorownuja Sako i AI.
Taki na przyklad Winchester M70 Custom Sharpshooter w kalibrze .308 w wydaniu
'tactical' spokojnie dorownuje i Sako i AI. Podobnie jest z Remingtonem 700
PSS, 700 VSSF-UARS, lub SR-8, jeden w kalibrze .308, drugi w .223 (7.62x51
NATO) a trzeci w kal. .338 Laupa Mag. Wszystkie trzy sa na wyposazeniu armii i
policji amerykanskiej, jak i niektorych amerykanskich jednostek specjalnych i
wszystkie dorownuja, jak nie przewyzszaja w niektorych wypadkach, Sako i Acc.
Int'l. w tej samej klasie.

Mozna je zobaczyc tu:
AI AWP .308: http://www.accuracyinternational.com/_borders/AWP.jpg
Sako TRG-21/41: http://www.snipercentral.com//trg.jpg