Przekładniki prądowe

Cavallino

Na wejściu czujki regulatora mam dostarczyć (w celu jego sterowania) prąd
0 -20 mA.
Szukam czegoś co z prądu 230 V i mocy 3 kW (czyli ok. 10-15A) zrobi taki
pożądany prąd 750 razy niższy.
Czy jakiś przekładnik by się do tego nadawał?
Byłbym wdzięczny za jakiś link.

janusz_k

W dniu 2015-05-25 o 21:08, Cavallino pisze:
np LEM
http://www.dacpol.eu/pl/przetwornik-pradu-z-zamknieta-petla-sprzezenia-
zwrotnego-cl-2113/product/przetwornik-pradowy_LA-
55-P_LEM?gclid=Cj0KEQjwkIurBRDwoZfi1bGCxocBEiQAmcs-
ejG6LxKidOhR4AoLK1aYnYEzJMVv-VNaLRZtGo1TiisaAqHb8P8HAQ

tu taniej
http://allegro.pl/lem-przetwornik-pradowy-100a-przekladnik-bocznik-i5372246419.html

--
Pozdr

Janusz_K

J.F.

Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości
> [...]
>taki pożądany prąd 750 razy niższy.
>Czy jakiś przekładnik by się do tego nadawał?

Nadawalby sie, ale pewnie te 0-20mA to pradu stalego, a za
przeksztaltnikiem wyjdzie przemienny.
Wyprostowac, wygladzic ...

No i co to za regulator i obiekt, bo IMO - dosc rzadko sie mierzy taki
prad, albo nim zadaje nastawe do regulatora ...

J.

Piotr Wyderski

Przekładnik hallotronowy, np. taki:

https://elty.pl/pl/p/Czujnik-WCS1800/1210

Na wyjściu dostaniesz napięcie proporcjonalne do mierzonego prądu
i przesunięte o 2,5V.

Pozdrawiam, Piotr

Cavallino

Użytkownik "J.F." <jfox_x...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup

> Nadawalby sie, ale pewnie te 0-20mA to pradu stalego, a za
> przeksztaltnikiem wyjdzie przemienny.
> Wyprostowac, wygladzic ...

Czyli musi być jakieś inne urządzenie.
Jakie?

> No i co to za regulator i obiekt, bo IMO - dosc rzadko sie mierzy taki
> prad, albo nim zadaje nastawe do regulatora ...

Regulator taki:
http://www.pamel.pl/sklep/prestashop/pl/jednofazowe/122-regulator-mocy-i-temperatury-prd2u-maks-2-sondy.html
A chodzi o sterowanie poborem prądu w bojlerze w zależności od produkcji
prądu z fotowoltaiki.

Cavallino

Użytkownik "Piotr Wyderski" <pete...@neverland.mil> napisał w wiadomości
grup dyskusyjnych:mk1pu3$te5$1...@node1.news.atman.pl...
Czyli konkretnie ile w zadanym przypadku?
Bo regulator jest ze sterowaniem prądowym, nie napięciowym.

J.F.

Użytkownik "J.F." <jfox_x...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
grup

>Czyli musi być jakieś inne urządzenie. Jakie?

No, wydaje sie, ze mostek prostowniczy i kondensator powinny
wystarczyc, choc dobrze byloby sprawdzic.

Bo czegos takiego to chyba nie chcesz ... kupowac :-)

http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&pi=198997

> [...]
>A chodzi o sterowanie poborem prądu w bojlerze w zależności od

Aaa, pamietam, no tak, to musisz prad mierzyc.

Bo ten regulator niby moc reguluje, a zaloze sie, ze pradu ktory
przepuszcza nie mierzy :-)

J.

Cavallino

Użytkownik "J.F." <jfox_x...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup

> No, wydaje sie, ze mostek prostowniczy i kondensator powinny wystarczyc,
> choc dobrze byloby sprawdzic.

No tak, ale to już budowa jakiegoś urządzenia, ja tego nie zrobię - totalnie
nie moja działka.
Wolałbym gotowca.

> Bo czegos takiego to chyba nie chcesz ... kupowac :-)
>
> http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&pi=198997

Nie chcę bo cena nie ta, poza tym to chyba nie jest do mierzenia DC.

> Aaa, pamietam, no tak, to musisz prad mierzyc.
>
> Bo ten regulator niby moc reguluje, a zaloze sie, ze pradu ktory
> przepuszcza nie mierzy :-)

Przede wszystkim reguluje na podstawie danych, które trzeba mu dostarczyć.

Piotr Wyderski

Cavallino wrote:

> Czyli konkretnie ile w zadanym przypadku?

Datasheet nie jest tajny. 60mV/A przy jednokrotnym przeprowadzeniu
przewodu przez rdzeń i proporcjonalnie więcej przy "cewce".

> Bo regulator jest ze sterowaniem prądowym, nie napięciowym.

No ale zamiana 2,5V+U(I) na potrzebny prąd to już chyba trudna nie jest?

Pozdrawiam, Piotr

J.F.

Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości
Użytkownik "J.F." <jfox_x...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
grup

>Nie chcę bo cena nie ta, poza tym to chyba nie jest do mierzenia DC.

Ale Ty chyba chcesz mierzyc AC ?

Jesli naprawde chcesz mierzyc DC (prad prosto z paneli ?) to zaden
transformatorowy przekladnik, tylko hallotronowy.

J.

Cavallino

Użytkownik "Piotr Wyderski" <pete...@neverland.mil> napisał w wiadomości
grup dyskusyjnych:mk272n$bp8$1...@node1.news.atman.pl...
Dla mnie to czarna magia, więc jeśli można jaśniej (w sensie jakim
urządzeniem) to bym poprosił.

Cavallino

Użytkownik "J.F." <jfox_x...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup

> Ale Ty chyba chcesz mierzyc AC ?

Nie, no racja, mierzyć będę za inwerterem.
Tylko ta cena.

BTW: czy z czegoś takiego:
http://nettigo.pl/products/bezinwazyjny-czujnik-natezenia-pradu-ac-max-100a

da się coś zrobić?

J.F.

Użytkownik "J.F." <jfox_x...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
grup

>Nie, no racja, mierzyć będę za inwerterem.

> [...]

To jest dokladnie to samo co "zwykly przekladnik", taki transformator,
tylko niepotrzebnie takie drogie.
Nadal trzeba wyprostowac i wygladzic ... zakladajac, ze to wystarczy i
nie potrzebujesz jakiegos ambitniejszego przeliczenia sygnalu.

J..

Cavallino

Użytkownik "J.F." <jfox_x...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup

> To jest dokladnie to samo co "zwykly przekladnik", taki transformator,
> tylko niepotrzebnie takie drogie.

Nie to samo, bo nie znalazłem innego przekładnika, który by mi zapewnił prąd
o odpowiednich wartościach w mA.
Ten to robi.
I jest tańszy niż przekładniki na szynę.

> Nadal trzeba wyprostowac i wygladzic ...

Zdaję sobie sprawę.
Pytanie - czym najprościej, żeby nie trzeba było lutować?

Zachariasz Dorożyński

Masz coś co robi z prądu stałego jaki dają panele prąd przemienny 50Hz taki jak jest w gniazdju?

Cavallino

Użytkownik "J.F." <jfox_x...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup

> To jest dokladnie to samo co "zwykly przekladnik", taki transformator,

Kupiłem, zadziałało, przynajmniej sprzętowo.
Elektryk wyprostował prąd jakimiś czterema diodami, zlutowanymi na kształt
rombu.

Niestety, w regulatorze soft do poprawy, bo nie uwzględnia przedziału 0-4
mA, czyli tego który przy takim przełożeniu jest najczęstszy.

Cavallino

Mam kolejny problem, bo oprócz przekładnika zastosowałem w instalacji
przekaźnik priorytetowy.
http://www.fif.com.pl/produkt/42/676

Jego zadaniem jest odłączenie zasilania bojlera gdy pracuje pralka,
zmywarka, mikrofala lub czajnik.

I dopóki nie włączy się pralki, wszystko działa jak należy.
Natomiast silnik w pralce powoduje totalne ześwirowanie przekaźnika, można
zaobserwować szybkie odłączanie/załączanie obwodu niepriorytetowego co
ułamek sekundy (a za nim bojlera) - i tak w kółko.
Najbardziej chyba w momencie startu silnika pralki.

Czy jest możliwe aby silnik który wg obserwacji bierze 100-200 W czyli grubo
poniżej ampera, pobierał skokowo nawet kilkanaście amper?

Czy raczej to może być skutek złego podłączenia przekaźnika?

ACMM-033

Użytkownik "Cavallino" <cavallino...@konto.pl> napisał w wiadomości
> Czy jest możliwe aby silnik który wg obserwacji bierze 100-200 W czyli
> grubo poniżej ampera, pobierał skokowo nawet kilkanaście amper?
>
> Czy raczej to może być skutek złego podłączenia przekaźnika?

Nie na darmo silniki, zwłaszcza te duże, wielkie, często zabezpiecza się
Cetkami, jeśli nie D...
Może być w pierwszym uderzeniu duży prąd (nieraz obserwowałem w momencie
włączenia wirówki lekutkie przygaśnięcie światła) i on powodować wariactwa.
Gdyby udało się opóźnić czynność przekaźnika poza czas pierwszego uderzenia,
wydaje mi się, że powinno być dobrze. Skoro dzwonki elektroniczne do drzwi
potrafią zadzwonić, gdy sąsiad włączy odkurzacz...
Spróbuj w jakiś sposób opóźnić przekaźnik i problem powinien zniknąć, bo tak
masz coś jakby wzbudzenie się układu. Jeśli to zbytnio nie skomplikuje,
zmniejszyłbym, też jego czułość, zobacz czy i o ile się da. Pachnie mi to
sytuacją, gdy wskutek odłączenia obwodu podrzędnego, skok napięcia w górę
powoduje, że wykrywane jest obciążenie mniejsze od zadanego, może impuls
jest na tyle duży, że następuje wtórny impuls prądowy uruchamiający znów
odłączenie bojlera... i tak da capo al fine. Zobacz, czy przy7 wyłaczonym
bojlerze układ też będzie wariować?
Podsumowując - Twój przekaźnik wydaje mi się po prostu zbyt czuły i za
szybko łapiący. Odczul go na próbę i/lub opóźnij, jeśli się da...
Przypomniała mi się sytuacja z mojej byłej pracy - mieliśmy na siłowni
wadliwy stycznik, któremu czasem zdarzało się, przy zakłóceniach z prądem,
bardzo hałaśliwie próbować się przełączać, kolega elektryk musiał chyba coś
ręcznie popychać... Na szczęście siłownię w końcu wymieniono ma kontrolowaną
przez komputer.
Sposób, w jaki wariował sugerował, że mógł się "podbudzać". Dlatego o tym
napisałem.

896510439 896126048
(ten ostatni palant, to mnie o 7:47 rano w piątek obudził)
(A ten przedostatni miał dla mnie "dobrą wiadomość", jehowita nawiedzony...)

Maciek

Użytkownik Cavallino napisał:
Tego nie wiem, nie miałem takiego przypadku, więc nie wiem jak to jest z
czułością tych przekaźników priorytetowych.
Silnik może powodować duże skoki prądu gdy ma zużyte szczotki,
uszkodzony komutator. Sprawdź to.
Sprawdź czy pralka jest podłączona do gniazdka z bolcem i czy ten bolec
faktycznie jest podłączony do przewodu ochronnego PE lub (mniej
bezpiecznie) mostkowany z PEN w starych instalacjach.
Sprawdź filtr przeciwzakłóceniowy w pralce. Po coś go tam wstawiają.

J.F.

Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości
Silniki tak maja ... ale malenstwo z pralki raczej nie az tak duzy.

Z tym, ze w dzisiejszych czasach:
-moze to silnik komutatorowy i iskrzy,
-moze ma falownik czy inny triakowy regulator i smieci.

J.

Cavallino

Użytkownik "ACMM-033" <valh...@interia.pl> napisał w wiadomości grup

> [...]
> elektroniczne do drzwi potrafią zadzwonić, gdy sąsiad włączy odkurzacz...
> Spróbuj w jakiś sposób opóźnić przekaźnik i problem powinien zniknąć,

Jasne, ale to wymaga wymiany przekaźnika na taki, ze zwłoką czasową.
Traktowałem to jako ostateczność, bo nie chce mi się wierzyć w te 15 A.
A tak kolejne 100 zł w plecy.

>bo tak masz coś jakby wzbudzenie się układu. Jeśli to zbytnio nie
>skomplikuje, zmniejszyłbym, też jego czułość, zobacz czy i o ile się da.

Zmniejszyłem do 15 A, nadal klika jak szalony, chociaż rzadziej niż przy
większej czułości.

> [...]
> prądowy uruchamiający znów odłączenie bojlera... i tak da capo al fine.
> Zobacz, czy przy7 wyłaczonym bojlerze układ też będzie wariować?

Tak, wariuje, bojler już czasowo przełączyłem na inne gniazdko, bo bałem się
o jego elektronikę.

Maciek

Użytkownik Cavallino napisał:

> Użytkownik "ACMM-033" <valh...@interia.pl> napisał w wiadomości grup

Zaraz - a czy lodówka ze swoim wyłącznikiem rozruchowym nie spowoduje
podobnych objawów? Silnik bez komutatora ale za to naprawdę skokowo
pobiera prąd. Zmierz pobór prądu (lub moc) przy pomocy jakiegoś
watomierza z marketu. Zwykle rejestrują maksimum i może to Ci rozjaśni
sytuację.

Cavallino

Użytkownik "Maciek" <mac...@polobox.com> napisał w wiadomości grup

> Zaraz - a czy lodówka ze swoim wyłącznikiem rozruchowym nie spowoduje
> podobnych objawów?

Nie.
Tylko pralka, a dokładniej tylko jej silnik.
O wiele mocniejsza grzałka nie powoduje tego typu objawów.

Silnik bez komutatora ale za to naprawdę skokowo
> pobiera prąd. Zmierz pobór prądu (lub moc) przy pomocy jakiegoś watomierza
> z marketu.

Pobór prądu gniazdkowym miernikiem pokazuje nieco ponad 100 W, tak jak
pisałem.
Ale toto nie rejestruje chyba prądów chwilowych.

ACMM-033

> Jasne, ale to wymaga wymiany przekaźnika na taki, ze zwłoką czasową.
> Traktowałem to jako ostateczność, bo nie chce mi się wierzyć w te 15 A.
> A tak kolejne 100 zł w plecy.

Z tego, co widziałem na stronce, którą podlinkowałeś, to chyba jest
możliwość zmian w tym temacie? Znaczy się, zmian czasów
zadziałania/odpuszczenia.
A spróbuj może przypiąć do zacisków przekaźnika kondzioła tak 0.1-1u? Xc
policzyłem, że będzie31-3.1 około, kOmów. Ograniczy udary prądu. Jeśli
można, to spróbuj w szereg na gorącym przewodzie z felerną pralką dać
dławik, trudno mi orzec jak duży indukcyjnościowo, może taki świetlówkowy
wystarczy... ten też zgładzi ostre udary i może to coś da? Pamiętaj, aby nie
zapuścić grzałki, aby nie usmażyć dławika...

> Zmniejszyłem do 15 A, nadal klika jak szalony, chociaż rzadziej niż przy
> większej czułości.

To może ten kondzioł do przygładzenia udarów?

> Tak, wariuje, bojler już czasowo przełączyłem na inne gniazdko, bo bałem
> się o jego elektronikę.

Acha, czyli wątek udaru pośrednio prądu, od włączania/wyłączania bojlera,
upadł, zatem rzeczywiście pralka.
Ech, ta elektronika, taka czuła...

Cavallino

Użytkownik "ACMM-033" <valh...@interia.pl> napisał w wiadomości grup

> [...]
>
> Z tego, co widziałem na stronce, którą podlinkowałeś, to chyba jest
> możliwość zmian w tym temacie? Znaczy się, zmian czasów

To może podlinkowałem zły model, w moim jest tylko regulacja czułości.

ACMM-033

> To może podlinkowałem zły model, w moim jest tylko regulacja czułości.

Możliwe... dlatego spróbowałbym wybiegu z dławikami, czy kondziołem
blokującym ten przekaźnik, tak, żeby jeszcze 50 Hz nie dusiło, ale wyższe
już zaczęło sprowadzać do parteru, np. udary prądu, energia w.cz. Widzę
jeszcze jedną możliwość, skoro w pralce jest sterownik elektroniczny, to
może on się podbudza przy starcie silnika i to podbudzenie rozbraja
przekaźnik? W tym przypadku dławik i/lub kondensator też powinien dać
chociaż niewielką poprawę... bo domyślam się, że w przekaźniku również jest
jakaś elektronika? Może pierścionki ferrytowe na doprowadzeniach coś pomogą?
Raz, czy dwa, zdarzyło się moim TRX-em, jak nacisnąłem "nośną", wyzwolić
alarm w samochodzie, koło którego przechodziłem... coś takiego? - Energia z
nadajnika rozbroila chyba któryś czujnik, albo fragment układu - i zawyło.
Bo niezabezpieczona przed w.cz. elektronika lubi zwariować, gdy się z w.cz.
spotka. A to nie muszą od razu być megaherce... I przyjść może po sieci w
gniazdku prądowym. Ergo - może to być filtr zasilania w pralce, jak ktoś już
powiedział, uszkodzony, wadliwy, albo brak.