PC P-W Altherma - podsumowanie rok/rok.

yarecky

Cześć,
Trochę zaspałem w tym roku, ale na szczęście dane się zapisały.

Dane za ostatni rok + historyczne do porównania:
1) 04.03.2011 - stan podlicznika: 4570kWh (+4570kWh / 365 dni)
2) 04.03.2012 - stan podlicznika: 8841kWh (+4271kWh / 366 dni - ok.
1623PLN - CO w sezonie + CWU cały rok)
3) 04.03.2013 - stan podlicznika: 12978kWh (+4137kWh / 365 dni - ok.
1654PLN - CO w sezonie + CWU cały rok)
4) 04.03.2014 - stan podlicznika: 17029kWh (+4051kWh / 365 dni - ok.
1650PLN - CO w sezonie + CWU cały rok)
5) 04.03.2015 - stan podlicznika: 20173kWh (+3144kWh / 365 dni - ok.
1380PLN - CO w sezonie + CWU cały rok)
6) 04.03.2016 - stan podlicznika: 23752kWh (+3579kWh / 365 dni - ok.
1503PLN - CO w sezonie + CWU cały rok)
7) 04.03.2017 - stan podlicznika: 27856kWh (+4104kWh / 365 dni - ok.
1805PLN - CO w sezonie + CWU cały rok)
8) 05.03.2018 - stan podlicznika: 31324kWh (+3468kWh / 366 dni) - ok.
1530PLN - CO w sezonie + CWU cały rok)
9) 05.03.2019 - stan podlicznika: 34982kWh (+3658kWh / 365 dni) - ok.
1600PLN - CO w sezonie + CWU cały rok)

Dodatkowe koszty: przegląd pompy 200pln przed sezonem grzewczym.
W domu trzymamy temp. 20-21 st., w łazienkach 22-24st.

Grzane było: 140mkw - parter 78m2 + poddasze (po podłodze 70m2, użytkowo
ok. 60m2). Wysokość pomieszczeń na parterze - 2,6m, na poddaszu 2,55m,
ścianka kolankowa 0,75m, nachylenie dachu 40st.
Pompa ciepła powietrze-woda: Altherma 8,4kW, ogrzewanie podłogowe w
całym domu. Temperatura zasilania podłogówki 27 - 38st określana przez
krzywą pogodową. CWU pobiera 5 osób, zużycie wody ciepłej znacznie
wzrosło ostatnio (nastolatki) ;-).
Ocieplenie - ściany 16cm E/S/W i 20cm N (styro z felcem, klejone pianą
na ramkę); dach 30-36cm (Toprock); podłoga na gruncie 12cm (na zakładkę).
Okna - 1,1 2-szybowe - większość od południa i zachodu.
Dachowe - 2x Fakro
Balkony - brak
Położenie chatki: wschodnia WLKP.

Pozdrawiam,
yarecky.

Lisciasty

W dniu wtorek, 12 marca 2019 18:09:38 UTC+1 użytkownik yarecky napisał:
> Cześć,
> Trochę zaspałem w tym roku, ale na szczęście dane się zapisały.

Super że publikujesz, w tym roku braciak się będzie budował
i się zastanawiam mocno czy by mu tam powietrzniaka nie wpakować
zamiast gruntówki...

> Dodatkowe koszty: przegląd pompy 200pln przed sezonem grzewczym.

Ten przegląd daje coś? W sensie ktoś tam faktycznie zagląda
w zakamarki i jakieś wnioski wyciąga?

L.

Budyń

ja to sie zawsze obawiam ze po rozkręceniu sprzęta przez serwisanta jakies uszczelki sie potem nie spasują itp
Tam gdzie trzeba czyścić, smarować to jeszcze - ale rozbierac sprawne, co to to nie.

Ale wyniki z tej pompy są zacne.

b.

yarecky

On 12.03.2019 21:25, Budyń wrote:

> ja to sie zawsze obawiam ze po rozkręceniu sprzęta przez serwisanta jakies uszczelki sie potem nie spasują itp
> Tam gdzie trzeba czyścić, smarować to jeszcze - ale rozbierac sprawne, co to to nie.

Przegląd polega w sumie na myciu wentylatora i chłodnicy - zawsze jakieś
pyłki i śmieci się tam znajdą, oraz sprawdzeniu czujnikiem szczelności
układu i połączeń.
Przegląd roczny jest też wymagany w okresie gwarancji pompy - taka
polityka producenta. Na szczęście nic nie rozkręcają w instalacji, bo
też bym się obawiał ;-)

> Ale wyniki z tej pompy są zacne.

Zacne - u mnie nie było jak montować pompy gruntowej, dlatego pojawiła
się powietrzna. Jeśli ktoś ma działkę i może ją przeryć, to pewnie
gruntowa jest trochę tańsza w eksploatacji i dłużej podziała, zobaczymy
jak długo u nas będzie ok.

> b.
yarecky.

Bolko

> Zacne - u mnie nie było jak montować pompy gruntowej, dlatego pojawiła

Żebym dobrze zrozumiał płacisz 1600zł i masz w tym ciepło w zimie
i ciepłą wodę w lecie?

uciu

W dniu wtorek, 12 marca 2019 21:07:21 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

> Ten przegląd daje coś? W sensie ktoś tam faktycznie zagląda
> w zakamarki i jakieś wnioski wyciąga?

mój instalator powiedział ze przeglądów nie robi bo mnie nie będzie naciągał na kase. Mam tylko raz w roku filtr wyczyścić i jednostkę zewnętrzną. Filtr zamontował tak by był łatwy dostęp (nie trzeba rozkręcać jednostki wew bo tam oryginalnie jest zamontowany filtr). Mowił jak coś będzie nie tak to błędy wyskoczą.

uciu

yarecky

Si :-)
Jako backup kominek - użyty 5-6 razy w tym roku, w tym raz jak byliśmy
odcięci na dobę od elektryczności.
W kolejnej chacie kominka bym już nie robił, bo tylko miejsce zajmuje...

yarecky.

Marek

On Wed, 13 Mar 2019 08:37:54 +0100, yarecky <ne...@or.pl> wrote:
> Si :-)

I jaka temperatura w domu? 17? :)

--
Marek

Kris

A przeczytałeś posty Yareckiego do końca czy tylko z przyzwyczajenia głupia wstawkę dałeś?

Bolko

to ja też zapłaciłem 1600zł za CWU i CO
tylko że
grzanie gazem i mieszkanie 50m2 na drugim piętrze

sorry ale mi to wygląda na właściciela passata który musi odlewać z baku
jak samochodem jedzie

Kżyho

W dniu 13.03.2019 o 14:48, Bolko pisze:
Nie, to się nazywa dobrze ocieplony dom z nowoczesnym ogrzewaniem.
Tak, węgiel to nie jest tanie i fajne grzanie wbrew mądrościom ludów
polskich...

Pzdr

--
/__/_* /
/ ) /_(//)()

Marek

On Wed, 13 Mar 2019 04:29:27 -0700 (PDT), Kris <kszys...@gmail.com>
wrote:
> A przeczytałeś posty Yareckiego do końca czy tylko z przyzwy
> czajenia głupia wstawkę dałeś?

Oczywiście, że nie. W takich przypadkach od razu piszę w ciemno bo
każdy znajomy jak mi się chwali, że mało płaci za ogrzewanie to sie
później okazuje że ma albo 17 stp w domu albo klitkę poniżej 350m2
:)

--
Marek

losspi...@gmail.com

"sorry ale mi to wygląda na właściciela passata który musi odlewać z baku
jak samochodem jedzie "

Te koszty są jak najbardziej realne.

sczy...@gmail.com

Duzo sie nie machles, wspomiane bylo 20-21.
Co jak dla mnie jest zimno.
Choc pewnie dalo by sie przezyc jakby nie bylo za duzo wiatru.
Ale mam podejrzenie ze bym tam marzl.

Rewanz w takim razie weglowy bylby taki:
Dom 130m2, piec weglowy, temperatury w okolicy 25 stopni.
CWU grzane tym samym.
Poza sezonem CWU grzane przeplywowym - koszt w okolicy 80pln na dwa miesiace.
Koszt wegla 3500pln na sezon.

Roznica w sumie jakies 2kpln na rok.
PC zwracala by sie jakies 10-15-20 lat. Czy jakos tak. Trudno porownac bo w domu mam cieplo.

Kris

25stC w domu to jak dla mnie jakaś sauna.
A uwierz mi ze na ogrzewaniu oszczędzać nie musze ale 25stC to jakiś kosmos dla nas
22stC w salonie, 19-20stC w sypialniach i ze 24 w łązienkach
Tak mamy od lat i nikt nie narzeka .
Ale co tam kto lubi
U mojej siostry jest w chacie faktycznie 25stC więc dłuzej jak "kawę" tam nie wytrzymuję zima
Ale ona z tych co to jak z wanny wyszła to za pół godziny jakbyś do tej wanny wlazł to byś się poparzył jeszcze
Poważnie;)

Kris

W dniu środa, 13 marca 2019 18:33:04 UTC+1 użytkownik sczy...@gmail.com napisał:
Nie uwzględniłeś że w tych 10-15latach kocioł węglowy wymienić byś musiał.
A ceny tych kotłów dzięki ekooszołomom jakie są to sobie sprawdź(na dzisiaj tak min 25% kosztów przyzwoitej PC)
No chyba ze sam jakiś kociołek pospawasz(ja taki w latach 90tych pospawałem)ew kupisz coś co na paragonie będzie miało nazwę "ogrzewacz CWU" czy jakoś tak bo kotłów stałopalnych niespełniających norm jakiś tam sprzedawać nie wolno to rodacy nazwy na paragonach zmienili
Przynajmniej na Kaszubach tak to działa

sczy...@gmail.com

W dniu środa, 13 marca 2019 12:51:57 UTC-5 użytkownik Kris napisał:

> Nie uwzględniłeś że w tych 10-15latach kocioł węglowy wymienić byś musiał.

Uwzglednilem, Dlatego napisalem 10-20lat.

> A ceny tych kotłów dzięki ekooszołomom jakie są to sobie sprawdź(na dzisiaj tak min 25% kosztów przyzwoitej PC)

PC tez po 20 latach nieco nakladow wymaga.

Nie ma sensu sie tu spierac o te pare lat w te czy te.
Istotne jest ze dzis wielkiego ruchu w kierunku PC nie bedzie bo oplaca sie tak se.
Szczegolnie w juz wybudowanych domach.

Gdyby roznica byla wieksza i okres zwrotu np. na poziomie 5-7 lat to wieszczyl bym ze ludzie zaczna robic remonty i to brac pod rozwage.
A tak to nie bardzo.

Kris

W dniu środa, 13 marca 2019 19:18:57 UTC+1 użytkownik sczy...@gmail.com napisał:

> Nie ma sensu sie tu spierac o te pare lat w te czy te.
> Istotne jest ze dzis wielkiego ruchu w kierunku PC nie bedzie bo oplaca sie tak se.
> Szczegolnie w juz wybudowanych domach.

Tu pełna zgoda
Tylko kompletni ignoranci pokroju Myjka mogą twierdzić że PC w starych domach ma sens
Tam niestety bez większych nakładów na docieplenie PC sensu nie ma póki co
Aczkolwiek jesienią będą likwidował kopciuch i wstawiał kocioł gazowy w domu z 1969roku- stosowny watek niedawno tu założyłem
Z wyliczeń teoretycznie wychodzi ze koszt gazu będzie porównywalny jak dzisiejszy koszt węgla ale wyjdzie w praniu jak zwykle.
Koszt inwestycyjny na razie 2200zł gazownia za skrzynkę zażyczyła sobie + 10 metrów przyłącza zrobię sam to pewnie w 1000ozł się zmieszczę z papierologią + z 5 tysi skromnie licząc na kocioł i inne pierdoły
Czyli tak 10tys na dzień dobry
Zwrotu w stosunku do węgla nigdy nie będzie;)

> Gdyby roznica byla wieksza i okres zwrotu np. na poziomie 5-7 lat to wieszczyl bym ze ludzie zaczna robic remonty i to brac pod rozwage.
> A tak to nie bardzo.

Wyszarpię co się da z "czystego powietrza" i za ok rok napisze jak wyszło.

uciu

widze ze przegadywanki się zaczęły :-)

u mnie w domu 23-24*

PC PW

Styczeń CO+CWU 270zł
luty CO+CWU 160zł

3osoby
południe polski :-)

losspi...@gmail.com

"A ceny tych kotłów dzięki ekooszołomom jakie są to sobie sprawdź(na dzisiaj tak min 25% kosztów przyzwoitej PC) "

Przy powietrznej PC to chyba już pod 50% podchodzi.

yarecky

Zapraszam w mrozy - gwarantuję że nie zmarzniesz :-)
20-21st przy podłogówce to naprawdę przyjemna temperatura - równomierne
ciepło na całej powierzchni podłogi - w dotyku ręką czujesz chłód, ale
dla stopy jest to przyjemne ciepło.
Wg nas jest trochę za ciepło - w nocy śpimy przy uchylonych (lekko, ale
zawsze) oknach, mamy trójkę dzieciaków w tym jedno małe, więc nie
oszczędzamy na ogrzewaniu - uwierz mi.

Fakt, że zimy prawie nie było w tym roku na pewno pomógł - kilka lat
temu były większe zużycia, teraz jedno z niższych.

yarecky.

yarecky

On 13.03.2019 19:32, Kris wrote:
> [...]
> Zwrotu w stosunku do węgla nigdy nie będzie;)

> Wyszarpię co się da z "czystego powietrza" i za ok rok napisze jak wyszło.

To prawda - stary dom i PC to proszenie się o wysokie rachunki. Chatka
musi być dobrze ocieplona, grzejnik niskotemperaturowy o jak największej
powierzchni.
Za to Ty po wymianie na gaz zauważysz jedną zmianę na plus - dodatkowy
czas dla rodziny :-) Przerabiałem to jeszcze mieszkając z rodzicami - do
momentu wymiany pieca węglowego na gaz trzeba było poświęcić 0,5-1h
dziennie na obsługę pieca. Nawet nowoczesne kotły węglowe wymagają obsługi.
Gaz lub PC ustawiasz i zapominasz.

yarecky.

sczy...@gmail.com

Tu nie chodzi o to ze Tobie niby mialo by nie byc cieplo.
Chodzi o to ze opublikowales dane (chwala ci ze pelne czyli wraz z temperatura jaka masz) i z nich wynika co wynika ale trzeba pamietac ze dla kogos kto woli cieplej te numerki wyjda wyzsze.

Kiedys mowilo sie ze obnizenie temperatury o 2 stopnie to spadek kosztow o 10%.
Nie wiem jak to sie teraz ksztaltuje ale jesli tak zalozymy to dla kogos kto lubi cieplej to jest od 10 do 20% wyzsze koszty. O ile oczywiscie PC dziala liniowo w tym zakresie.

Przedpisca napisal o tych 17 stopniach bo tu na grupie juz kiedys byli tacy co pisali jak tanio grzeja a potem sie okazywalo ze w zimnicy siedza albo pol tony drewna w kominku pala. I zeby nie bylo, jak kto lubi tak niech se ma. Ale niech uczciwie napisze jak ma.

I tu szacunek ze napisales jak masz. Tlumaczyc sie nie musisz. Nie ma potrzeby.

yarecky

On 14.03.2019 03:21, sczy...@gmail.com wrote:

> [...]
>
> I tu szacunek ze napisales jak masz. Tlumaczyc sie nie musisz. Nie ma potrzeby.

Dla powietrznej PC może to być nieco wiecej niż 10% - wynika to z tego,
że pracuje ona często poniżej punktu rosy i wymaga odszraniania
wymiennika. Wiadomo - jak jest mróz to wilgoci w powietrzu nie ma zbyt
wiele, ale obniżenie nawet o 1-2st temperatury wymiennika będzie
powodowało częstsze odszranianie. Rozwiazaniem może być zagęszczenie
rurek w podłogówce - u nas są jeśli dobrze pamiętam co 15cm na całości i
co 10-12cm przy otworach. Więcej rury to większa moc bez podnoszenia
temperatury, może to by zadziałało - niech się wypowiedzą eksperci.

yarecky.

Lisciasty

W dniu czwartek, 14 marca 2019 09:53:29 UTC+1 użytkownik yarecky napisał:
> co 10-12cm przy otworach. Więcej rury to większa moc bez podnoszenia
> temperatury, może to by zadziałało - niech się wypowiedzą eksperci.

Ja mam nawalone rur co 10cm w całej chałupie, nie bawiłem się w zmienne
wymiary, tyle że pod zabudową kuchni i w spiżarni nie ma w ogóle.
A przepraszam, garderoby są co 15cm chyba.
Śmiesznie wyszło momentami bo korytarz to jeden wielki rurociąg,
ale generalnie działa toto bez zarzutu.

L.

Mateusz Bogusz

> 25stC w domu to jak dla mnie jakaś sauna.

Może ma reku? Bo wtedy wyższe temperatury łatwiej osiągnąć i uczucie
ciepła przesuwa się do góry.

Mateusz Bogusz

Budyń

> [...]
> 1530PLN - CO w sezonie + CWU cały rok)
> 9) 05.03.2019 - stan podlicznika: 34982kWh (+3658kWh / 365 dni) - ok.

z kosztu prądu wychodzi 0,44zł/kWh. No to ja mam pytanie - jak organizujesz zeby toto pracowało jak najczęsciej w II taryfie?

b.

Myjk

Sun, 17 Mar 2019 05:14:09 -0700 (PDT), Budyń

> z kosztu prądu wychodzi 0,44zł/kWh.

Mnie bez grzania domu wychodzi 0,47zł/kWh w G12(W)
wszystko z prądem bytowym i ładowaniem PHEV (9kWh baterii).

Ciekawe jeszcze jaki średnioroczny COP wypada tej pompie.

--
Pozdor Myjk

Janusz

W dniu 2019-03-19 o 12:39, Myjk pisze:
> Sun, 17 Mar 2019 05:14:09 -0700 (PDT), Budyń

> Mnie bez grzania domu wychodzi 0,47zł/kWh w G12(W)
No to sporo bierzesz w nocnej bo mi wychodzi 0,50 zł.

--
Pozdr
Janusz

Budyń

no własnie mnie interesuje jakim algorytmem uzyskać najtańszą energię - w dzień jest cieplej to cop większy, ale w nocy prąd prawie 3x tańszy. 3x wiekszy COP to sie nie uzyska - czyli co - grzać nocą?

b.

Kris

W dniu wtorek, 19 marca 2019 14:20:08 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

> no własnie mnie interesuje jakim algorytmem uzyskać najtańszą energię - w dzień jest cieplej to cop większy, ale w nocy prąd prawie 3x tańszy. 3x wiekszy COP to sie nie uzyska - czyli co - grzać nocą?

ZrobiC gruntową PC i nie będzie problemu ze noca COP mniejszy jak w dzień

Budyń

Nie mówimy o gruntowej bo tam to oczywiste.

Powiedzmy ze moglbym tylko pw.

b.

Myjk

Tue, 19 Mar 2019 14:04:10 +0100, Janusz

> No to sporo bierzesz w nocnej bo mi wychodzi 0,50 zł.

CWU jest na tajmerze tylko w 2T, PHEV też głównie w 2T na tajmerze (choć
przymierzam się do zakupu mocniejszej ładowarki, bo na oryginalnej nie
mieszczę się czasem w dziennym oknie i zarywam 1T -- ale to już do nowego
domu zakup), pralko-suszarka, zmywarka też na tajmerach w 2T jadą. Z
drugiej strony pracuję w domu, żona z niemowlakiem też w domu więc
większość dupereli w 1T jednak. Sporo wody pitnej w 1T kotłujemy.

--
Pozdor
Myjk

Janusz

W dniu 2019-03-19 o 14:20, Budyń pisze:

> no własnie mnie interesuje jakim algorytmem uzyskać najtańszą energię - w dzień jest cieplej to cop większy,
Ale za "krótka" taryfa, pytanie czy w ogóle warto na te 2 godz odpalać PC,
no chyba że jest mróz.

ale w nocy prąd prawie 3x tańszy. 3x wiekszy COP to sie nie uzyska -
czyli co - grzać nocą?
No pewnie tak, szczególnie na początku nocy, temp spada dość powoli,
najniższa jest nad ranem, więc powinno wyjść lepiej niż w dzień.
Sam się zaczynam zastanawiać nad jakąś małą PC powietrzną aby zejść
trochę z gazu w niższą taryfę, energie w g12w już mam, przyłącza także,
nic tylko wpinać :)
Mam nawet źródło w miarę ciepłego powietrza, bo mam gwc :)

--
Pozdr
Janusz

Janusz

W dniu 2019-03-19 o 14:55, Myjk pisze:
To mamy podobnie, też w domu i głównie idzie 1T ale pranie, piekarnik,
zmywarka
idą w 2T, cwu mam na gazie podobnie jak auto więc tutaj 0 z 2 taryfy :)

--
Pozdr
Janusz

Zenek Kapelinder

Gdzie tak jest ze w nocy prad trzy razy tanszy jak w dzien?

Myjk

Tue, 19 Mar 2019 16:24:07 +0100, Janusz

> To mamy podobnie, też w domu i głównie idzie 1T
> ale pranie, piekarnik, zmywarka idą w 2T,

Paczam na fakturę to mam 3MWh w 2T i 1,2MWh w 1T.

> cwu mam na gazie podobnie jak auto więc tutaj 0 z 2 taryfy :)

Zawsze możesz CWU z gazu przeliczyć na 2T ;P

--
Pozdor
Myjk

Myjk

Tue, 19 Mar 2019 06:20:06 -0700 (PDT), Budyń

> no własnie mnie interesuje jakim algorytmem uzyskać najtańszą energię - w
> dzień jest cieplej to cop większy, ale w nocy prąd prawie 3x tańszy. 3x
> wiekszy COP to sie nie uzyska - czyli co - grzać nocą?

Zaiste. ;) Także lepiej się pakować w 2T nawet mniejszym COPem. Niemniej
zastanawia mnie jaki średni COP wypadł na tej pompie. Nie widzę co prawda
info o wentylacji, ale patrząc po parametrach domu to z 8MWh na samo CO
pewnie leci?

--
Pozdor
Myjk

Janusz

W dniu 2019-03-19 o 19:30, Myjk pisze:
> Tue, 19 Mar 2019 16:24:07 +0100, Janusz

> Paczam na fakturę to mam 3MWh w 2T i 1,2MWh w 1T.
No mam mniej razem 3,3MWh.

> Zawsze możesz CWU z gazu przeliczyć na 2T ;P
No mogę ale to i tak razem z gotowaniem.
No i wyszło dość sporo bo 4,2MWh :( czyli ponad 2kzł.

--
Pozdr
Janusz

Zenek Kapelinder

Czytaj na co odpowiadasz. Budyn ma prad w nocy po 20 groszy za kilowatogodzine. W takim przypadku kombinacje z oszczedzaniem sa zbiezne z jedzeniem swojego gowna bo w nim jest 15% niestrawionego zarcia.

Budyń

W dniu wtorek, 19 marca 2019 18:11:54 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> Gdzie tak jest ze w nocy prad trzy razy tanszy jak w dzien?

napisałem "prawie". 0,25zł/kWh nocą i 0,68zł/kwh w dzień.
No i całe weekendy są tanie - przy duzym buforze moznaby sporo zgromadzić.

b.

yarecky

On 17.03.2019 13:14, Budyń wrote:

> z kosztu prądu wychodzi 0,44zł/kWh. No to ja mam pytanie - jak organizujesz zeby toto pracowało jak najczęsciej w II taryfie?
>

> b.

Cześć,
Mam betonu prawie 10cm na podłodze, akumulacyjność podłogi i ścian
pozwala grzać prawie całkowicie w 2T. Krzywa grzania jest ustawiona tak,
że jeśli np. w dzień trzeba grzać poza 2T, to podczas 2T pompa pompuje
więcej ciepła w podłogę, a potem przez kolejne 1-3h tylko podtrzymuje
temperaturę wody. To tak jak z rozpędzaniem auta - najwiecej energii
idzie podczas przyspieszania, jazda ze stałą prędkością pożera mniejsze
ilości energii. W 1T często za to działa CWU, kiedy 300l wody okazuje
się za małą ilością.
Rozkład temperatur podłogi odpowiada cyklowi życia (pompowanie 4h w
nocy, ciepła podłoga o poranku, lekko stygnie do 13-ej, potem znowu
pompowanie do 15-17 kiedy wracamy do domu, stygnięcie wieczorem).
Wahania temperatury są poniżej 1st dobowo.

Żeby nie było: robiłem testy z pracą pompy 24h/dobę jedynie na
sterowaniu pogodowym. Zużycie ciepła było podobne (przy mniej korzystnym
stosunku 1T/2T), komfort cieplny nieco niższy (bo wieczorami kiedy za
oknem zimno pompa niepotrzebnie podnosiła temp. wody).

yarecky.

Myjk

Thu, 21 Mar 2019 11:45:02 +0100, yarecky

> [...]
> stosunku 1T/2T), komfort cieplny nieco niższy (bo wieczorami kiedy za
> oknem zimno pompa niepotrzebnie podnosiła temp. wody).

Średnioroczny COP pompy jesteś w stanie określić?

--
Pozdor
Myjk

Adam Sz.

W dniu wtorek, 12 marca 2019 18:09:38 UTC+1 użytkownik yarecky napisał:

> Trochę zaspałem w tym roku, ale na szczęście dane się zapisały.
[...]
> [...]
>
> Dodatkowe koszty: przegląd pompy 200pln przed sezonem grzewczym.
> W domu trzymamy temp. 20-21 st., w łazienkach 22-24st.

Ja już od chyba 3 lat przestałem zliczać. Choć też w sumie samo się na
serwerze zlicza ale nawet nie patrzę na te dane ;) Odkąd jest nas 2+2 to
rachunki za energię za cały dom (pełna wartość faktury razem z gotowaniem
indukcją etc) wzrosły z 4k pln do 4,8k pln. Ale to raczej przez to, że
podkręciłem ogrzewanie (do ok 24 stC - trochę ciepło ale jakoś żyjemy) i
używamy z 5 x częściej pralki plus kupiłem sobie też suszarkę. Więc można
przyjąć z dużą dozą prawdopodobieństwa, że CO+CWU skoczyło mi o 200-400
pln na rok. Mieszczę się na pewno nadal poniżej 2500 pln za ogrzewanie
CO (a grzeję teraz wszystko - nawet piwnice, łącznie ok 300m2) i CWU
za pełny rok. Pompa gruntowa ecopol 9kW, chodzi jakoś chyba od 2011 albo
2012. Zero przeglądów, czy dodatkowych opłat. Raz w tym czasie
dopompowałem do DZ ~100ml glikolu. Polecam :)
pozdr.

--
Adam Sz.

Piotrek Paradysz

do ok 24 stC - trochę ciepło ale jakoś żyjemy)

Potem się będziesz dziwił ze dziecko choruje

Adam Sz.

W dniu sobota, 13 kwietnia 2019 14:24:05 UTC+2 użytkownik Piotrek Paradysz napisał:
> do ok 24 stC - trochę ciepło ale jakoś żyjemy)
>
> Potem się będziesz dziwił ze dziecko choruje

Bo grzeję do 24? :-) Jakbym grzał do 28 to bym się mógł martwić.
Spoko - nie martw się, od 1,5 roku (od 3 miesiąca życia) śmigam z nią na
basen - bez względu czy jest +30 czy -20stC na zewnątrz, gdzie nabrała już
takiej odporności że jeszcze nigdy nie była u lekarza i nie miała nawet
kataru ;)
pozdr.

--
Adam Sz.

Kris

W dniu sobota, 13 kwietnia 2019 04:01:03 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
> Odkąd jest nas 2+2

Pincet plus zadziałało;)

Budyń

niech robi dalej :-)

b.

Kris

Młody jest niech robi;)

Ile to będzie pincet plus razy 4?

losspi...@gmail.com

To będzie niemało ale teź i nie dużo.

Adam Sz.

W dniu poniedziałek, 15 kwietnia 2019 09:04:55 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

> niech robi dalej :-)

Produkcja zakończona ;)
pozdr.

--
Adam Sz.

Kris

W dniu poniedziałek, 15 kwietnia 2019 10:44:07 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

> Produkcja zakończona ;)
> pozdr.

Narzędzie straciłeś?

Budyń

> Produkcja zakończona ;)

oj tam, ja po pierwszej dwójce mialem 9lat przerwy :-)

b.

Adam Sz.

W dniu poniedziałek, 15 kwietnia 2019 11:01:04 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

> oj tam, ja po pierwszej dwójce mialem 9lat przerwy :-)

Ale panie drogi kiedy miałeś tą pierwszą dwójkę?:)
Ja już prawie 40cha na karku, w tym wieku to już się powoli dziadkiem
zostaje, a nie ojcem kolejny raz :P
pozdr.

--
Adam Sz.

yarecky

E tam :-)
Jak zobaczysz że pierwsze egzemplarze w miarę udane, to co się
powstrzymywać ;-)
My odczekaliśmy 10 lat przed trzecim podejściem i jest znowu zabawa ;-)

yarecky.

yarecky

Cześć,
starym zwyczajem: dane zużycia energii pompy PC P-W.

[...]
10) 05.03.2020 - stan podlicznika: 37947kWh (+2965kWh / 366 dni) - ok.
1330PLN - CO w sezonie + CWU cały rok.

Zimy praktycznie nie było, raptem kilkanaście dni z mrozem za oknem.
Strach się bać ile robactwa będzie w tym roku.

[...]
całym domu. Temperatura zasilania podłogówki 25 - 36st określana przez
krzywą pogodową. W domu trzymamy temp. 20-21 st., w łazienkach 22-24st.
CWU pobiera 5 osób.

Lisciasty

W dniu niedziela, 8 marca 2020 00:45:02 UTC+1 użytkownik yarecky napisał:
> Zimy praktycznie nie było, raptem kilkanaście dni z mrozem za oknem.
> Strach się bać ile robactwa będzie w tym roku.

W 2015 było niemal identycznie, a mówią że teraz niby ciepła zima ;)

L.

Tomasz Gorbaczuk

W dniu .03.2020 o 00:40 yarecky <ne...@or.pl> pisze:

> Zimy praktycznie nie było, raptem kilkanaście dni z mrozem za oknem.
> Strach się bać ile robactwa będzie w tym roku.

W kwestii formalnej :-) - mrozy w zimie mają znikomy wpływ na ilość
robactwa na wiosnę.
Decydujące są opady śniegu/deszczu - więcej wody w zimie, lepsze warunki
dla namnażania robactwa na wiosnę.
Robactwa będzie w normie lub mało - nadal u nas jest sucho.

TG

Mateusz Bogusz

On 08.03.2020 00:40, yarecky wrote:
> Cześć,
> starym zwyczajem: dane zużycia energii pompy PC P-W.
>
> Dane za ostatni rok + historyczne do porównania:
> [...]

10 lat już, nieźle. Jakiś log z "awarii" w tym czasie, jakiś czujnik padł?

Mateusz Bogusz

yarecky

On 10.03.2020 18:27, Mateusz Bogusz wrote:

> 10 lat już, nieźle. Jakiś log z "awarii" w tym czasie, jakiś czujnik padł?

Odpukać - bezobsługowo. Jedynie filtr wody i chłodnica zewnętrzna
czyszczone co rok.

yarecky.