Jak rozpocząć pracę jako programista Java

Greg

Obecnie pracuje od 9 lat w budownictwie, ale zawsze chciałem pracować jako
programista. Aby to osiągnąć sam rozpocząłem naukę języka Java. Tworze już
małe projekty w tym języku, które wspomagają moje codziennie wykonywane
obowiązki.

Zastanawiam się czego musiałbym się jeszcze nauczyć i na co zwrócić uwagę
w dalszej nauce, aby moje marzenie o pracy jako programista mogło się
spełnić. Mieszkam we wschodniej części Polski (Łomża) dlatego chciałbym
pracować w formie zdalnej, dlatego proszę o podpowiedz jak wygląda taka
praca i na co należy zwrócić uwagę aby się do niej dobrze przygotować.
Interesuje mnie również jak wygląda dokumentacja na podstawie której są
realizowane projekty, oraz jakie dokumenty tworzy programista.
Za wszelkie sugestie będę bardzo wdzięczny

Greg

Ps.
Do programowania w języku Java wykorzystuje NetBeans IDE 6,5.W projektach
do komunikacji z bazą danych używam Persistence. Zainteresowałem się
również subversion.

stasio

Greg wrote:
> Do programowania w j�zyku Java wykorzystuje NetBeans IDE 6,5.W projektach
> do komunikacji z baz� danych u�ywam Persistence. Zainteresowa�em si�
> r�wnie� subversion.

do�wiadczeni programi�ci pewnie odpowiedz� na Twoje pytania. mnie
interesuje jak doszed�e� do tego etapu, na kt�rym jeste�? czy m�g�by�
si� podzieli� do�wiadczeniem? sam jestem pocz�tkuj�cym, korzystam z
ksi��ek a jako edytora do pisania u�ywam oprogramowania stworzonego dla
student�w. szukam sposobu na wyj�cie poza "etap poprawnej sk�adni" i
"zrozumienie j�zyka" ale na razie takie s�owa klucze typu netbeans,
persistence brzmiďż˝ jak czarna magia.

co pomog�o Ci w przekroczeniu progu pomi�dzy wiedz� ksi��kow� a
narz�dziem powszechnie stosowanym do powa�nego pisania aplikacji? czy
mo�esz poleci� jakie� ksi��ki lub materia�y, kt�re okaza�y si� Tobie
pomocne?

stasiek

Greg

Dnia 03-02-2010 o 19:25:53 stasio <sta...@com.pl> napisał(a):

> [...]
> się podzielić doświadczeniem? sam jestem początkującym, korzystam z
> książek a jako edytora do pisania używam oprogramowania stworzonego dla
> studentów. szukam sposobu na wyjście poza "etap poprawnej składni" i
> "zrozumienie języka" ale na razie takie słowa klucze typu netbeans,
> persistence brzmią jak czarna magia.
>
> co pomogło Ci w przekroczeniu progu pomiędzy wiedzą książkową a
> narzędziem powszechnie stosowanym do poważnego pisania aplikacji? czy
> możesz polecić jakieś książki lub materiały, które okazały się Tobie

więc tak
NetBeans http://netbeans.org/downloads/ - program do tworzenia projektów
między innymi w języku Java, zamieszczony adres jest miejscem do pobrania.
Zaletą tego projektu jest to że można bez problemu tworzyć projekty
graficzne(w Eclipse miałem z tym problemy).

Używam książki core Java2 podstawy i techniki zaawansowane. Książka jest
trochę przerażająca na początku dlatego na początek radze coś lżejszego.
Zrozumienie programowania obiektowego pomogło mi „PHP programowanie
obiektowe” Niby to inny język ale założenia są te same i sposób napisania
tej książeczki pozwolił mi zrozumieć założenia programowania obiektowego.

Greg

stasio

Greg wrote:
> [...]
> obiektowe” Niby to inny język ale założenia są te same i sposób
> napisania tej książeczki pozwolił mi zrozumieć założenia programowania

dzięki! a jeśli chodzi o programowanie baz danych to "natchnienie" i
wiedzę skąd czerpałeś?

stasiek

Greg

Ja akurat zaczynałem od MS Access dopiero jak zrozumiałem założenia,
zaczełem się interesować MySql i PostGreSql

stasio

Greg wrote:
> Ja akurat zaczyna�em od MS Access dopiero jak zrozumia�em za�o�enia,
> zacze�em si� interesowa� MySql i PostGreSql

z SQLem nie b�dzie problem�w, mam do�wiadczenie. mia�em na my�li wiedz�
do po�enienia baz danych i javy.

stasiek

Greg

Dnia 03-02-2010 o 20:27:31 stasio <sta...@com.pl> napisał(a):

> z SQLem nie będzie problemów, mam doświadczenie. miałem na myśli wiedzę
> do pożenienia baz danych i javy.
>
> stasiek

1.Zainstaluj i odpal NetBeans
2.Utwórz nowy projekt
3.Wykonaj polecenie Plik/New file/. Pokarze ci się menu w którym
wybierzesz Swing GUI Forms/JFrame. Gdy utworzy plik wstaw do niego
panel(JPanel) i to panelu wstaw tablice(JTable). w tabeli prawym klawiszem
wybierz z menu kontekstowego Table contents... i wybierz opcje bound.
Zobaczysz pola wyboru i wybierz Import Data to Form utwórz bazę danych i
stwórz tabele jeżeli wszystko będzie ok zobaczysz dane z tabeli w JTable.
4.Następnie przejdź do kodu i spróbuj zrozumieć co program stworzył, radze
poszukać również w internecie. Można ten stworzony automatycznie kod
przystosować do swoich potrzeb i wykorzystać go do sytuacji gdy nie możesz
skorzystać z gotowca i musisz samemu stworzyć model tabeli. Ja w ogóle nie
wykorzystuje gotowego rozwiązania ale bardzo ładnie on obrazuje
wykorzystanie takiej komunikacji z bazą danych
5.Kombinuj

maciej

Fajnie, że realizujesz swoje marzenia :) Co do strony warsztatowej, to
cóż mogę Ci poradzić: pisz, ucz się, czytaj książki i tutoriale.
Poznaj trochę najważniejszych frameworków takich jak Spring, Hibernate
i jakieś webowe MVC, bo jako programiście Java częściej przyjdzie Ci
pisać aplikacje webowe niż desktopowe.

Niestety, muszę Cię zmartwić z pracą zdalną. Jej specyfika promuje
raczej ludzi doświadczonych niż początkujących: jesteś sam, nie masz
pod ręką nikogo kogo mógłbyś poprosić o pomoc, zaś terminy gonią.
Podobnie, aby dostać taką pracę, musiałbyś udowodnić potencjalnemu
kontrahentowi, że potrafisz napisać coś dobrego i zmieścić się w
wyznaczonych terminach. O to może być w Twojej sytuacji trudno. Mało
kto zaryzykuje zatrudnienie zdalne kogoś początkującego, podczas gdy o
pracę stacjonarną byłoby łatwiej - mając taką osobę na miejscu można
mieć na nią oko, trochę podszkolić oraz posadzić obok bardziej
doświadczonego kolegę. Na to w pracy zdalnej nie ma czasu, tam liczą
się efekty i terminy - zawsze napięte.

Dokumentacja na podstawie której tworzy się projekty wygląda
przeróżnie - od kilku zdań zapisanych w mailu i komentarza "no róbcie,
wiadomo o co chodzi", po setki stronic dokumentów: opisów, diagramów
UML, słowników, analiz. Zależy na co trafisz. Programista zaś tworzy
takie dokumenty, jakich od niego wymagają i od tworzenia których nie
będzie się w stanie wykręcić ;) Czyli w praktyce najczęściej
dokumentację techniczną, instrukcje, czasem i jakąś analizę bądź
wycenę. Byłem kiedyś w sytuacji, że nie miałem co robić przez kilka
dni, to napisałem niemal kompletną odpowiedź na zapytanie ofertowe
klienta (no i projektu nie wygraliśmy :)))

WOJSAL

W dniu 03.02.2010 18:41, Greg pisze:

> [...]
> małe projekty w tym języku, które wspomagają moje codziennie wykonywane

Gratulacje za wytrwalosc i prace jaka juz wykonales. :)
Radzilbym Ci bys poznal kolejno takie zagadnienia jak:
0. programowanie (jak sie konstruje duze programy, stosowanie analizy itp)
1. jezyk Java (w szczegolnosci stosowanie: dziedziczenia, abstrakcji,
generycznosci, nazewnictwo stosowane w Javie)
2. klasy, biblioteki nalezace do standardu JEE (w tym rowniez
technologie JSP, JSF)
3. doskonal znajomosc swojego narzedzia (Ty uzywasz NetBeans - wiec
pozostan przy tym, ja stosuje Eclipse)

Co do frameworkow niestandardowych (Spring, Struts itp) czy innych
bibliotek niestandardowych - radzilbym poznawac je w pozniejszej kolejnosci.

Pozdrawiam,
Wojtek

milosc

On 2/3/2010 6:41 PM, Greg wrote:
> Aby to osiągnąć sam rozpocząłem naukę

Czapki z glow :) A moje dwa grosze to: nie ma jak praca na caly etat w
firmie, gdzie bedziesz otoczony ludzmi duzo madrzejszymi od siebie :(
Jesli nie masz takiej mozliwosci to koniecznie znajdz jakiegos
"mentora", najlepiej takiego, ktory ma doswiadczenie z kilku
firm/projektow, doswiadczenie z calego lifecycle projektu(od kontaktu z
"klientem" po support/operations), roznych metodologii prowadzenia
projektow, roznych "technologii"(core java, web, blizej hardwaru). I
ciagnij z niego wiedze, ile sie da. Wg mnie ludzie generalnie lubia sie
dzielic wiedza, wiec nie powinno byc problemow ze znalezieniem takiej
osoby - nawet zdalnie. Jesli nie masz mozliwosci podjecia pracy na
miejscu to polecam przegladanie pl.praca.oferowana i
alt.pl.praca.oferowana, zeby jakis "komercyjny" projekt zlapac(ok, moze
byc ciezko), bo miedzy projektem na wlasne uzycie a takim release-ready
bywaja roznice :)

Polecam jeszcze szczypte sceptycyzmu, jesli chodzi o rzucanie sie w
nauke nowych frameworkow. Sa rozne branze, rozne place i rozne
wymagania, pewnie nie orientujesz sie jeszcze dobrze jak to wyglada, z
solidnymi podstawami(programowanie obiektowe, watki, podstawy
algorytmow) bedziesz czul sie ogolnie pewniej.

No i na koniec jeszcze angielski :) wszystkie dokumentacje, tutoriale,
googletechvideos, se-radio, parleys.com i setki innych materialow,
angielski, angielski, angielski...

pozdrawiam!

jacem

Użytkownik "milosc" <mil...@gazeta.pl> napisał w wiadomości

> Czapki z glow :) A moje dwa grosze to: nie ma jak praca na caly etat w firmie,
> gdzie bedziesz otoczony ludzmi duzo madrzejszymi od siebie :(

To równie cenne jak finanse, a może i cenniejsze. :)

> [...]
> nawet zdalnie. Jesli nie masz mozliwosci podjecia pracy na miejscu to polecam

Osobiście mam trochę inne doświadczenia w tym względzie.
"Dorastałem" swego czasu wśród ludzi programujących w FoxPro/VFP i z
uszczknięciem wiedzy od innych, wobec skąpej ilości materiału w sieci, w tamtych
czasach, nie miałem lekko.
Musiałem sobie radzić raczej sam.
Być może javovcy są inni. ;)

> alt.pl.praca.oferowana, zeby jakis "komercyjny" projekt zlapac(ok, moze byc
> ciezko), bo miedzy projektem na wlasne uzycie a takim release-ready bywaja
> roznice :)

Dobrze, gdyby od kuchni zobaczył, jak takie "profesjonalne" projekty powstają.
Tylko kto go dopuści na tym etapie? :(

> [...]
> googletechvideos, se-radio, parleys.com i setki innych materialow, angielski,

I pytania: Czy dla kogoś takiego, kto ma kilkanaście lat w branży budowlanej
przepracowane, ma sens szukanie etatu w firmie IT jako programista, zwłaszcza,
że jako początkujący rewelacyjnie zarabiał nie będzie. I przypuszczam, że będzie
pracował wśród ludzi od siebie młodszych wiekiem, a starszych stażem. Czy będzie
się z tym dobrze czuł?

Połączenie wiedzy i doświadczenia z branży budowlanej i załapanie się na projekt
JEE dla klienta w tejże branży, byłoby idealne, ale musiałby się znaleźć po
prostu w odpowiednim miejscu i czasie, mieć jakieś znajomości...

j.

"Przemysław C."

Greg pisze:

> 1.Zainstaluj i odpal NetBeans
[ciach]
A ja bym bardziej proponowa� poszuka� materia��w o JDBC na pocz�tek.
Po�niej mo�na si� zainteresowa� JPA, Hibarnate. Wyjdzie to na lepsze ni�
od razu Netbeans, kreatory itp.

Przemys�aw C.
pc83_at_NoSpAmErS_tlen.pl gg: 7267664

Sherkan

Tutaj taka fajna stronka, może się przydać:

http://www.javapractices.com/home/HomeAction.do

Tomek Nurkiewicz

> [...]

> realizowane projekty, oraz jakie dokumenty tworzy programista.
> Za wszelkie sugestie będę bardzo wdzięczny

Zerknij na program "Grasz o staż" [1]. Mają sporo ciekawych zadań,
dzięki którym możesz:
* poznać semi-prawdziwe problemy programistyczne
* zobaczyć, jak wygląda semi-prawdziwa dokumentacja/wymagania
* zdobyć staż, co jest świetnym początkiem kariery i CV

> Zainteresowałem się również subversion.

Bardzo słuszny wybór (z zawodowego punktu widzenia), spójrz też na maven
2. I powodzenia!

[1] http://www.grasz.pl/secms/pl/zadania/lista/2010

pozdrowienia

--
Tomek Nurkiewicz
http://nurkiewicz.blogspot.com

Jacek Rybicki

On Feb 3, 6:41 pm, Greg <b...@mail.pl> wrote:
> [...]
> małe projekty w tym języku, które wspomagają moje codziennie wykonywane

Wszystkie fajne rzeczy w byciu programistą nie wymagają pracy za
pieniądze, a często stoją z pracą dla kogoś w opozycji. Programowanie
to hobby. Nawet jeżeli ktoś ma w sygnaturce "programista", to zajmuje
się głównie utrzymaniem jakichś systemów, a większość czasu zajmują
czynności nie związane z używaniem narzędzi czy bibliotek, które
wymieniłeś. Przykład: http://moishelettvin.blogspot.com/2006/11/windows-shutdown-crapfest.html

Zastanów się w jaki sposób chciałbyś pracować, a niekoniecznie jakich
narzędzi używać w pracy. Programistów ze znajomością java jest sporo.
Zastanów się czym przebijasz studentów, którzy mają więcej czasu na
naukę. Może zarabianie na programowaniu będzie dla Ciebie możliwe
przez znalezienie ludzi, którzy potrzebują Twoich programów w
budownictwie. Ale wtedy nie będziesz martwić się jakiego frameworka
użyć do dostępu do bazy, ale jak zapakować swoje wyroby, tak żeby były
najłatwiejsze w obsłudze.

pozdrawiam,
Jacek

Greg

Z tą pracą zdalną to biorę pod uwagę prace w firmie przez jakiś czas a
dopiero przejście na prace zdalno jeżeli pracodawca będzie w stanie mi
zaufać a ja będe sobie radzić. Miałem nadzieje że na razie nie będe musiał
się uczyć j2ee ale jak widze to nie ma wyjścia.
Bardzo dziekuje za odpowiedz

Greg

Greg

próbowałem również używać Eclipse ale nie mogłem uruchomić graficznego
tworzenia projektu i dlatego postanowiłem przejść na NetBeans
Dziękuje za odpowiedz

Greg

Greg

Dnia 04-02-2010 o 18:39:02 Przemysław C. <pc83@wytnij_to_prosze.wp.pl>
napisał(a):

> [ciach]

> A ja bym bardziej proponował poszukać materiałów o JDBC na początek.
> Poźniej można się zainteresować JPA, Hibarnate. Wyjdzie to na lepsze niż

> od razu Netbeans, kreatory itp.
> Pozdrawiam

Ja osobiście zauważyłem taką dziwną sprawę jeżeli zaczynasz się czymś
bawić i zaczyna to ci wychodzić jest większa motywacja aby dalej to
rozwijać. Dla mnie osobiście najgorsze była praca przez kilka dni gdy nie
było nic widać. Dlatego dobrze zobaczyć że to na prawde działa i dalej
poszukiwać materiałów.
Dzięki za odpowiedz

Greg

Greg

Dnia 05-02-2010 o 17:13:28 Tomek Nurkiewicz
<nurkiewic...@gmail.com> napisał(a):

Dzięki

Greg

Greg

Dnia 04-02-2010 o 14:43:04 jacem <ja...@10g.pl> napisał(a):

> [...]
> "Dorastałem" swego czasu wśród ludzi programujących w FoxPro/VFP i z
> uszczknięciem wiedzy od innych, wobec skąpej ilości materiału w sieci, w

W tej kwesti raczej nie będzie problemu, w internecie jest wszystko co
trzeba, w moim przypadku problemem jest praca w budownictwie po 10
godzinach już naprawde nie wiele się chce.

> [...]
> będzie. I przypuszczam, że będzie pracował wśród ludzi od siebie
> młodszych wiekiem, a starszych stażem. Czy będzie się z tym dobrze czuł?

Ja uważam że ma to sens przede wszystkim dla tego że do pracy w
budownictwie trafiłem przez przypadek. Nie mam zamiłowania do tej pracy i
nigdy nie miałem. Czas ten pozwolił mi skończyć studnia zreszto
informatykę, a teraz pozwala mi się przygotować do nowego zawodu.
Najgorsze w życiu jest to gdy wykonujesz zawód bez zamiłowania, nic wtedy
nie cieszy.

> [...]
> projekt JEE dla klienta w tejże branży, byłoby idealne, ale musiałby się
> znaleźć po prostu w odpowiednim miejscu i czasie, mieć jakieś

Miałem doczynienia z automatyką, uczestniczyłem przy naprawie urządzeń
wytwórni, ale nikt mi nie chce napisać w etacie odpowiednią adnotacje.
Pracowałem również w hurtowni jako wysyłkowicz. Od tej pracy zaczeło się
moje zamiłowanie programowaniem, zreszto dzięki pewnemu informatykowi.
Dziękuje panowie za odpowiedz

Greg

Greg

Dnia 05-02-2010 o 17:44:29 Jacek Rybicki <jack.r...@gmail.com>
napisał(a):

Myślałem również i o takim rozwiązaniu, jednak na razie chcem sie
zoriętować jak to wygląda być programistą. Dzięki za odpowiedz.

Greg

"Przemysław C."

Greg pisze:
> Ja osobi�cie zauwa�y�em tak� dziwn� spraw� je�eli zaczynasz si� czym�
> bawi� i zaczyna to ci wychodzi� jest wi�ksza motywacja aby dalej to
> rozwija�. Dla mnie osobi�cie najgorsze by�a praca przez kilka dni gdy
> nie by�o nic wida�. Dlatego dobrze zobaczy� �e to na prawde dzia�a i
> dalej poszukiwa� materia��w.

Z po��czeniem Javy z baz� danych nie ma a� tyle roboty �eby cz�owiek
zaraz si� zniech�ca� ;-)
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/jdbc/ zajrzyj tutaj. Wszystko
�adnie opisane w jednym miejscu :-) Do JPA/Hibernate znajdziesz pomoce
na hibernate.org. Te� bardzo dobry guide, od kt�rego mo�na zacz�� nauke.

"Przemysław C."

Greg pisze:
[ciach]
> Mia�em nadzieje �e na razie nie b�de
> musia� si� uczy� j2ee ale jak widze to nie ma wyj�cia.
Hmm Java stoi na Java EE ;-) W tym si� najwi�cej aplikacji pisze.

Jacek Czerwinski

Przemys�aw C. pisze:

> Greg pisze:
> [ciach]
> Hmm Java stoi na Java EE ;-) W tym si� najwi�cej aplikacji pisze.

Dla mnie EE to s�owo z pogranicza marketingu.

Obejmuje servlety (rzecz ca�kiem prosta do ogarni�cia i chyba nie ma
javowca kt�ry by nie mia� kontaktu) i "reszt�", z czym ju� jest r�nie.
Na pewno J2EE fajnie siďż˝ pisze w CV ....

Darek

Hej,

Jeśli Ci sie udało ukończyć studia to kolejnym krokiem jest zdobycie
doświadczenia. IMHO to bardzo dużo, skoro programowanie jest Twoją
pasją to na pewno na studiach realizowałeś projekty, którymi będziesz
mógł się pochwalić przed przyszłym pracodawcą(może nawet w Javie).
Niestety w nowym zawodzie będziesz startował od 0, więc nie spodziewaj
się "kokosów", aczkolwiek w którymś z większych miast miałbyś szanse
na lepsze perspektywy. Nie przywiązuj się zbytnio do 1 języka,
frameworku czy narzedzia, trzeba znać ich wiele i ciągle się uczyć.
Nie wiem ile sobie dajesz czasu na poszukiwanie pracy, ale praktyka w
dobrej firmie(produkującej oprogramowanie) pod okiem doświadczonych
kolegów może zaowocować w przyszłości, więc im szybciej zaczniesz
pracować w zawodzie tym lepiej(ja zaczynałem na 2 roku studiów). Znam
osoby, które pracowały zdalnie już na studiach więc jest to możliwe,
aczkolwiek osób takich było znacznie mniej niż tych które pracowały na
etat. A czy to będzie C++, C#, Java, Python, JakiśNowyJęzyk to moim
zdaniem sprawa drugorzędna, język to tylko narzędzie, niektóre znikają
lub są zastępowane nowymi. Co to warsztatu programisty to warto znać:
- algorytmy oraz strukury danych - zupelna podstawa,
- OOP,
- wzorce projektowe,
- książki "Pragmatyczny programista"/"Sztuka pisania
oprogramowania"/"Sprzedaj swój program"(wbrew nazwie nie jest to
książka o marketingu).

Pozdrawiam i życzę sukcesów
Darek

Greg

Miałem do czynienia z różnymi językami PHP Java C++ Pascal jednak aby móc
się czym pochwalić przed przyszłym pracodawcą muszę się skoncentrować na
jednym. Wybrałem Javę z kilku powodów, między innymi dlatego że sam w domu
używam Debiana i chciałem programować w języku przenośnym między tymi
dwoma systemami. Takie rozwiązanie po prostu ułatwiało mi pracę, po drugie
na ten język jest sporo ofert pracy. Gdy uda mi się zrealizować moje
zamierzenia to na pewno zajmę się programowaniem w C++ dla systemu Linux,
już od dawna mam zamiar się z tym zmierzyć ale brak czasu.
Wyjazd do większego miasta jest związanie z rozłąkę z rodziną dlatego
poszukuje wszystkie możliwości aby taka sytuacja nie trwała zbyt długo. Z
drugiej strony mam świadomość że nie dostanę kokosów i nie będę w stanie
przenieść się z rodziną na przykład do Warszawy. Więc będę musiał sam
pomieszkać w stolicy i po pewnym czasie podjąć decyzje co dalej.
Sam nie wiem ile daje sobie czasu. Jak by nie było prace mam a im dłużej
będzie to trwało tym lepiej będę się w stanie przygotować, dlatego w tej
kwestii nic na razie nie zakładam.

Greg

Piotr Rezmer

Greg pisze:

> Miałem do czynienia z różnymi językami PHP Java C++ Pascal jednak aby
> móc się czym pochwalić przed przyszłym pracodawcą muszę się
> skoncentrować na jednym.

Polecam kilka książek i kursów:
Head First - Software Developement
Head First - Object Analysis and Design

szkolenia:
Master OOADD using UML - nauczysz się tworzyć architekturę
oprogramowania - (naprawdę polecam, byłem w firmie Premium Technology -
chyba najlepsze szkolenie w moim życiu)
Spring AOP - jedna z najlepszych rzeczy która pojawiła się w ostatnich
latach w programowaniu

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar