De OV-fiets API!

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com, ns-api
Achtergrond muziek verplicht aan: https://www.youtube.com/watch?v=9jK-NcRmVcw

IT HAS BEEN DONE

De meest innovatieve afdeling binnen onze nationale trots de NEDERLANDSE SPOORWEGEN heeft op ieder station een mannetje neergezet die vertelt hoeveel OV-fietsen er nog beschikbaar zijn op dat station. Het is nu het moment om te investeren in een smartwatch en de vruchten te plukken van deze fantastische innovatie uitgevoerd door het meest relevante instituut binnen NS: Mlab.

Wil je alle 178 medewerkers van het Mlab persoonlijk bedanken? Dat kan! Je taarten en gebak kan worden opgestuurd naar:

NS MLab
Katreinetoren
Stationshal 17
3511 CE Utrecht

En nu het het meest relevante stuk van deze e-mail. Alle gegevens zijn 1 HTTP request (112KB uncompressed) away:

En je dacht dit alles was? Er staat ook een enterprise service bus klaar gezet die je realtime van updates voorziet:
Wil je alle stations subscribe je op:
/OVfiets

Maar je kunt natuurlijk ook filteren op stationscode:
/OVfiets/ASD

Stefan

Aar Clay

to openov, ns-...@googlegroups.com
Dat is zeker een leuke verrassing op deze dinsdag! :-)
Overigens, hoe vaak wordt de JSON-feed op http://fiets.openov.nl/locaties.json aangepast? Ik zie dat de 'fetchtime' ergens in de afgelopen nacht ligt?

Ik ga straks eens kijken naar de ZeroMQ-feed.

Tim van den Biggelaar

to openov, ns-...@googlegroups.com
Dat viel mij ook al op ja, vannacht om 5:33.
Daarnaast krijg ik ook in de nieuwe versie van de NS Reisplanner Extra app voor Android het niet voor elkaar de fietsinformatie tevoorschijn te krijgen, krijg gewoon een lege map.

Zou er een service van de NS down kunnen zijn?

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com, ns-...@googlegroups.com

> [...]
>
> Ik ga straks eens kijken naar de ZeroMQ-feed.

De NS heeft zichzelf afgesloten van hun eigen data. Kuddo's voor de incompetentie :)

Maar gelukkig was ik vannacht wakker genoeg om ook een twee tweede variant te maken. Momentje WE WILL BE BACK!

Stefan

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com, ns-...@googlegroups.com
Back :)

Geert Wirken

to ope...@googlegroups.com
On 13-10-15 04:16, Stefan de Konink wrote:
> [...]
> Wil je alle stations subscribe je op:
> /OVfiets
>
> Maar je kunt natuurlijk ook filteren op stationscode:

Nice! Ziet er zeer nuttig uit, hopelijk zien we binnenkort veel nieuwe
appjes of sites met deze data.

Hoe stabiel is deze API? Is dit met medeweten/goedkeuren van NS of is er
een kans dat deze service binnen afzienbare tijd weer wordt afgesloten?

Groeten, Geert

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com

> [...]
>
> Hoe stabiel is deze API? Is dit met medeweten/goedkeuren van NS of is er
> een kans dat deze service binnen afzienbare tijd weer wordt afgesloten?

Als je nu eerst appjes maakt waar ze de stekker niet uit willen trekken, omdat ze toch wel "erg mooi zijn", dan hoef je, je daar weer minder zorgen over te maken.

Stefan

Rens Bloom

to openov
Aangezien het een mooie functionaliteit is, ben ik er nu (een maand na lancering) ermee begonnen om de data te gebruiken. Ik loop momenteel alleen tegen het volgende bij de openingstijden, bij bijvoorbeeld locatie ut004 (Utrecht Centraal Oost, Smakkelaarsveld):
"openingHours":
[{"dayOfWeek": 1, "endTime": "02:00", "startTime": "05:00"},
{"dayOfWeek": 2, "endTime": "02:00", "startTime": "05:00"},
{"dayOfWeek": 3, "endTime": "02:00", "startTime": "05:00"},
{"dayOfWeek": 4, "endTime": "02:00", "startTime": "05:00"},
{"dayOfWeek": 5, "endTime": "00:00", "startTime": "05:00"},
{"dayOfWeek": 1, "endTime": "02:00", "startTime": "00:00"},
{"dayOfWeek": 6, "endTime": "00:00", "startTime": "00:00"},
{"dayOfWeek": 7, "endTime": "00:00", "startTime": "00:00"}]
De maandag is hier tweemaal aanwezig, een keer met 05:00 - 02:00 (twee uur is hier de volgende dag) en een keer 00:00 - 02:00.
Als ik het vergelijk met de info van de NS-site: http://www.ov-fiets.nl/huurlocaties?locatie=utrecht&POST_AUTOCOMPLETE=%2Fhuurlocaties.xml zou ik ook nog openingstijden moeten zien die niet 24h zijn voor zaterdag en zondag:

Maandag - vrijdag: 05.00 - 02.00 uur

Zaterdag: 06.00 - 02.00 uur

Zondag: 07.00 - 02.00 uur

Dus: tweemaal een foutje, of eenmaal een foutje in de API (za/zo) en eenmaal een ontwikkelaar die niet snapt hoe de tweede maandag geïnterpreteerd moet worden?

FrankM

to openov

Op woensdag 18 november 2015 14:38:56 UTC+1 schreef Rens Bloom:
[...]

Is het sowieso niet vreemd dat de tijden zo weergegeven worden? Wanneer is 'endTime' nu precies 'de volgende dag'? Geen idee of er contact is met de opsteller van deze 'specificatie', maar netjes aan de etmaaluren houden lijkt me het gebruik van de interface enorm vereenvoudigen. Dan krijg je dus wel dubbele dagen, maar zonder ambiguiteiten.

Verder nog een woord van waarschuwing: NS geeft zelf (in Reisplanner) aan dat deze telling in hoge mate experimenteel is. Laatst was ik op Amsterdam CS waar volgens de app nog 14 fietsen stonden en er stonden er 0. Ik heb op twee fietsen gewacht, reed weg, keek 5 mn later en toen "stonden" er 18. Zoals gezegd: de Reisplanner heeft een vrij duidelijke disclaimer, handig om dat zelf ook te doen als je de data gaat presenteren.

Gr/F

Rens Bloom

to openov
Wat dat betreft kunnen er dus dezelfde afwijkingen optreden als met de automatische tellers hoeveel plekken er nog vrij zijn bij fietsstallingen zoals bij station Delft. Goed om te weten, dus dank voor je reactie!

FrankM

to openov

Op maandag 23 november 2015 22:56:29 UTC+1 schreef Rens Bloom:
Wat dat betreft kunnen er dus dezelfde afwijkingen optreden als met de automatische tellers hoeveel plekken er nog vrij zijn bij fietsstallingen zoals bij station Delft.

Ja, hoewel ik denk dat het bij de OV fietsen vooral veroorzaakt wordt door defecte fietsen. Die worden apart gezet, maar - voor zover ik kon zien - niet als zodanig gemarkeerd bij inname. Volgens mij omdat ze 'officieel' heel snel gerepareerd zouden moeten worden. Maar mijn ervaring bij (tenminste de Amsterdamse) stallingen is dat ze vaak veel fietsen lang in reparatie hebben. Zo heb ik bij Paradiso wel eens een stuk of 12 fietsen gezien met een lekke band. Als die allemaal als 'beschikbaar; gemarkeerd zijn, tsja...

Succes verder.

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Ik heb een voorstel voor een GeoJSON formaat dat we kunnen gebruiken om een
minimale set van informatie eenduidig uit te wisselen. Gaarne feedback.

{
"type": "FeatureCollection",
"features": [
{
"type": "Feature",
"id": "ut-1",
"geometry": {
"type": "Point",
"coordinates": [5.1142, 52.0890]
},
"properties": {
"naam": "Utrecht Centraal",
"operator": "OV-fiets",
"icon": "http://ovfiets.nl/icon.png",
"lastUpdate": 13413141000,
"veiligstallenId": "1000_001",
"rental": [
{
"type": "bycycle",
"available": 3,
"capacity": 3
},
{
"type": "ebike",
"available": 0,
"capacity": 1
}
],
"parking": [
{
"type": "bicycle",
"surveillance:type": "guard",
"available": 10,
"capacity": 100
}
],
"openingHours": [
{
"dayOfWeek": 1,
"startTime": "02:00:00",
"endTime": "26:00:00"
},
{
"dayOfWeek": 2,
"startTime": "02:00:00",
"endTime": "26:00:00"
}
]
}
}
]
}

Stefan
ovfiets.json

Tim van den Biggelaar

to ope...@googlegroups.com
Goed plan! Ook die extra data erbij ziet er veelbelovend uit!

Waarom kies je bij een 24/7 opening trouwens voor deze oplossing in plaats van 0:00 en 0:00? Of is dit enkel even om aan te tonen hoe je een sluiting in de nacht volgend op de dag zou aan willen geven?

Stefan

--
Je hebt dit bericht ontvangen, omdat je je hebt aangemeld bij de groep 'openov' van Google Discussiegroepen.

Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar openov+un...@googlegroups.com.
Bezoek voor meer opties https://groups.google.com/d/optout.

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Saturday, December 19, 2015 5:21:24 PM CEST, Tim van den Biggelaar
wrote:
> Waarom kies je bij een 24/7 opening trouwens voor deze
> oplossing in plaats van 0:00 en 0:00? Of is dit enkel even om
> aan te tonen hoe je een sluiting in de nacht volgend op de dag
> zou aan willen geven?

Omdat ik oprecht niet weet wat je hier nu zou moeten doen.

Wil je volgens het OV-model een oplopend interval modelleren of wil je een
view maken voor een presentatie laagje zoals de Google Places API. Als ik
een planner zou maken die me een OV-fiets zou adviseren zou ik het toch wel
heel-erg-makkelijk vinden om te kunnen bepalen of de stalling bij aankomst
daadwerkelijk open is...

--
Stefan

Alexander Overvoorde

to openov
Het lijkt alsof al een paar dagen de OV fiets data niet ververst wordt. Er komt niks binnen op de socket en de JSON verandert niet.

Stefan de Konink

to openov
On Fri, 22 Jan 2016, Alexander Overvoorde wrote:

> Het lijkt alsof al een paar dagen de OV fiets data niet ververst wordt. Er komt niks binnen op de socket en de JSON verandert niet.

Het systeem kon in python geen HTTPS verbindingen meer maken. Opgelost met
hulp van:
https://stackoverflow.com/questions/18578439/using-requests-with-tls-doesnt-give-sni-support/18579484#18579484

Stefan

Adriaan van Natijne

to openov
Op zaterdag 23 januari 2016 05:09:10 UTC+1 schreef Alexander Overvoorde:
Het lijkt alsof al een paar dagen de OV fiets data niet ververst wordt. Er komt niks binnen op de socket en de JSON verandert niet.

In mijn beleving was het laatste bericht van 14 januari 2016? Dacht dat het een fout aan mijn kant was, maar was dus hoger op. Vanochtend rond 11:46 ontving ik weer het eerste bericht. Klopt dat ook?
Mooi dat het probleem verholpen is!

Adriaan

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
NS is bij Amazon aan het bezuinigen geweest en heeft SNI aangezet. Daar waren de ssl libraries in Python net te oud voor.

We gaan dit weekend een nieuw systeempje optuigen dat voor alle extra data gaat zorgen, mooi moment om er ook monitoring op te zetten.

Stefan

to openov

Is er nog iets met het GeoJSON  formaat gedaan? In deze feed zit iig geen  http://fiets.openov.nl/locaties.json onderscheid tussen e-bikes/brommer/normale fiets. Is deze data wel beschikbaar?

Daarnaast vroeg ik me af of het misschien handig is om verhuurlocaties ook aan places/stopplaces (uit het CHB) te kunnen linken. Op dit moment is de verhuurlocatie van Capelsebrug (metro) aan het station Rotterdam Alexander gelinkt, dat is een beetje gek aangezien het station een aantal kilometer verder opligt.

Groet,

Sven

IVC Apps

to openov, ns-...@googlegroups.com
Sinds 28 augustus zo rond 17:00 lijken de gegevens niet meer geüpdatet te worden. Is de API op vakantie gegaan? ;-)

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Monday, September 5, 2016 7:02:40 PM CEST, IVC Apps wrote:
> Sinds 28 augustus zo rond 17:00 lijken de gegevens niet meer
> geüpdatet te worden. Is de API op vakantie gegaan? ;-)

Nou binnen het uur gefixed. Klinkt al bijna als een SLA.

--
Stefan

IVC Apps

to openov
Dat is inderdaad heel erg snel, bedankt! :)

Bram Joosten

to openov, ns-...@googlegroups.com
Hoi allemaal,

Ik heb wat zitten spelen met de OV fiets api maar het lijkt erop dat niet alle punten erop staan. Zo mis ik Amsterdam Amstel en Amsterdam Lelylaan locaties. Weet iemand of de Api een update moet worden?

Groetjes,
Bram

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On vrijdag 27 januari 2017 21:43:04 CET, Bram Joosten wrote:
> [...]
> erop dat niet alle punten erop staan. Zo mis ik Amsterdam Amstel
> en Amsterdam Lelylaan locaties. Weet iemand of de Api een update

Als ik naar de locaties kijk waar naar wordt gezocht, staat Amstel er zeker
in. Enig idee wat precies ontbreekt?

--
Stefan

Bram Joosten

to ope...@googlegroups.com
Hoi Stefan,

Ik zie het, foutje aan mijn kant!

Groet
Bram

--
Je hebt dit bericht ontvangen, omdat je je hebt aangemeld bij een onderwerp in de groep "openov" van Google Discussiegroepen.

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Op basis van een tip uit de parkeergarage: de OV-fiets realtime API heeft
nu een update interval van 20 seconde voor gegarandeerd *alle* stations!

--
Stefan

IVC Apps

to openov
Een mooie verbetering, dank daarvoor nog!

Op dit moment lijken de gegevens echter niet meer ververst te worden, sinds 21-03-2017. Denk dat er een technisch probleem is?

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On zaterdag 25 maart 2017 11:19:58 CET, IVC Apps wrote:
> Een mooie verbetering, dank daarvoor nog!
>
> Op dit moment lijken de gegevens echter niet meer ververst te
> worden, sinds 21-03-2017. Denk dat er een technisch probleem is?

Proces herstart.

--
Stefan
Message has been deleted

Hinke Gerla

to openov, ns-...@googlegroups.com
Beste Stefan,

Ik vind dit een hele interessante ontwikkeling en ben mij even gaan verdiepen in de JSON output.
Wat ik mis zijn de locaties waar OV fietsen staan, maar waar geen NS station bij in de buurt is (als voorbeeld Waalwijk Busstation).
Is er een mogelijkheid om álle locaties te krijgen waar OV fietsen staan? De beschikbaarheid van een OV fiets is van ondergeschikt belang.

Vriendelijke groeten,
Hinke Gerla

Stefan de Konink

to Hinke Gerla, openov, ns-...@googlegroups.com
On dinsdag 4 juli 2017 09:46:24 CEST, Hinke Gerla wrote:
> [...]
> Is er een mogelijkheid om álle locaties te krijgen waar OV
> fietsen staan? De beschikbaarheid van een OV fiets is van

De vraag is waarschijnlijk: is het actuele aantal beschikbaar op de
locaties die /niet/ station zijn.

--
Stefan

Hinke Gerla

to openov, h.g...@bnvmobility.com, ns-...@googlegroups.com

Op dinsdag 4 juli 2017 10:10:40 UTC+2 schreef Stefan de Konink:

De vraag is waarschijnlijk: is het actuele aantal beschikbaar op de
locaties die /niet/ station zijn.

--
Stefan

Beste Stefan,

Nou, dat dus nog niet eens zo zeer.
Ik zou graag enkel en alleen de locaties willen weten waar überhaupt de mogelijkheid bestaat om een OV fiets te kunnen meenemen.
Dit kan ik ook uit de JSON halen (want alle informatie die niet relevant is, negeer ik dan gewoon).
Maar in de JSON lijkt alleen de output te zitten van de OV fietslocaties bij NS stations, en ik zou dus alle andere locaties met OV fietsen er ook bij willen hebben.
Weet jij of dit mogelijk is?

Vriendelijke groeten
Hinke Gerla

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On dinsdag 4 juli 2017 10:17:50 CEST, Hinke Gerla wrote:
> Ik zou graag enkel en alleen de locaties willen weten waar
> überhaupt de mogelijkheid bestaat om een OV fiets te kunnen
> meenemen.

Ik zal eens zoeken ;)

--
Stefan

Bram Joosten

to openov
Hoi Stefan,

Ik ben ook wel benieuwd. Maar ik mis ook locatie 't Harde. Een locatie bij een station dus.

Afgelopen paar maanden heb ik alle mutaties in de json opgeslagen, hier een interface: www.ovfietsradar.nl ook wat veldonderzoek gedaan maar er zijn erg veel factoren waardoor de data niet klopt. Iemand een ingang bij de NS om eens een praatje te houden? Haha

feedback welkom!

groetjes,
Bram

Stefan de Konink

to openov
On Tue, 4 Jul 2017, Bram Joosten wrote:

> [...]
> veel factoren waardoor de data niet klopt. Iemand een ingang bij de NS om

Er zijn op dit moment wel een paar dingen waar ik met ProRail, NS-Stations
en NS Reizigers over zou willen praten. OV-fiets is een leuke, het LiRo
project (defecte liften & roltrappen tonen), en StreetView op stations...

Stefan

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com

Hinke Gerla

to openov
Dank je wel Stefan, dit is precies wat wij zochten!

Groetjes
Hinke

Bram Joosten

to openov
Hoi Stefan,

Enig idee of we alle locaties in de json terug gaan zien?

groet
Bram

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On donderdag 3 augustus 2017 23:20:32 CEST, Bram Joosten wrote:
> Enig idee of we alle locaties in de json terug gaan zien?

Je bedoelt de actieve telling? Ik acht de kans vrij klein.

Maar de fysieke locaties komen van do ovfiets website, is het toch niet
compleet?

--
Stefan

Bram Joosten

to openov
Als ik de regels in de CSV tel dan kom ik op 309, als ik de locaties in mijn db tel zit ik op 305 op z'n hoogst. Het zijn er nu 300..

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On donderdag 3 augustus 2017 23:32:59 CEST, Bram Joosten wrote:
> Als ik de regels in de CSV tel dan kom ik op 309, als ik de
> locaties in mijn db tel zit ik op 305 op z'n hoogst. Het zijn er
> nu 300..

Dus je zegt dat het er minder zijn geworden?

--
Stefan

Bram Joosten

to openov
Wat er af en toe gebeurt in de json is hele key/value pairs verdwijnen, tijdelijk. Als er een nieuwe bijkomt dan sla ik die op. Het kan zijn dat er naamswijzigingen zijn geweest natuurlijk :)

Maar 't harde is een mooi voorbeeld; deze is ook niet zichtbaar in de NS app. Maar er zijn wel OV fietsen, ik ben er zelf een keertje geweest :)

Sven Boor

to openov
Goedenavond,

Ik wilde de ovfiets api voor een projectje gebruiken, sinds vrijdag 16 maart 2018 11:44:05 is het aantal beschikbare fietsen echter niet meer bijgewerkt. Is het duidelijk hoe dat komt? Op de NS site lijkt de OVfiets data overigens wel bijgewerkt.

Groet,

Sven

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Wie had gedacht dat er in de OV-fiets API ooit nog eens locaties zouden
komen die niet bij een NS station hoorde. Ik niet :-)

We zijn weer actueel.

Stefan
--
Stefan

Sven Boor

to openov
Ah die metro stations die aan stations kilometers verderop gekoppeld werden ;-).

Maarten ten Brinke

to openov
Goedemiddag,

Kan het zijn dat de json met locaties niet helemaal up to date is. Ik kan bijv. http://www.ov-fiets.nl/huurlocaties?locatie=Oudenbosch&POST_AUTOCOMPLETE=%2Fhuurlocaties.xml deze niet terugvinden, of kijk ik niet goed? Evenals deze: http://www.ov-fiets.nl/huurlocaties?locatie=Zevenbergen&POST_AUTOCOMPLETE=%2Fhuurlocaties.xml

Groet,
Maarten

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Zijn het misschien locaties die geen actuele informatie hebben?

Maarten ten Brinke

to openov
Dat zal het zijn ja. Worden ze dan uitgesloten? En geen andere feed die dit wel terug geeft? De NS-app is overigens ook niet consistent, want zevenbergen geeft ie wel terug en oudenbosch niet. En fietskluizen op busstations zoals http://www.ov-fiets.nl/huurlocaties?locatie=Werkendam+De+Tol&POST_AUTOCOMPLETE=%2Fhuurlocaties.xml en http://www.ov-fiets.nl/huurlocaties?locatie=Waalwijk&POST_AUTOCOMPLETE=%2Fhuurlocaties.xml kom je al helemaal nergens tegen.

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Wednesday, 4 April 2018 16:23:46 CEST, Maarten ten Brinke wrote:
> [...]
> feed die dit wel terug geeft? De NS-app is overigens ook niet
> consistent, want zevenbergen geeft ie wel terug en oudenbosch

Raad eens uit welke databron deze feed komt...

--
Stefan

Joel Haasnoot

to ope...@googlegroups.com
Je kan het beste even a...@ns.nl mailen dat je ze in de app niet ziet, dan komen ze als dat is opgelost vanzelf weer in de feed.

Met vriendelijke groet,

Joel Haasnoot

--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep "openov" van Google Discussiegroepen.

Maarten ten Brinke

to openov
Ik heb ze gemaild. We gaan het zien.

Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar openov+un...@googlegroups.com.

Bram Joosten

to openov
Hoi Stefan,

De ZeroMQ publisher op tcp://vid.openov.nl:6703/  geeft mij om de +/- 10 seconden de volledige stationslijst.

1. Is er iets wat ik kan doen aan mijn client, bv een flag die ik kan meegeven zodat ik alleen mutaties ontvang zodra ze gebeuren, ipv gewijzigde stations
2. is er documentatie voor deze api
3. kunnen we dichter bij de bron komen
4. zijn er nog ontwikkelingen gaande op dit vlak?

Cheers,
Bram

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On zaterdag 1 december 2018 12:35:09 CET, Bram Joosten wrote:
> [...]
>
> 1. Is er iets wat ik kan doen aan mijn client, bv een flag die
> ik kan meegeven zodat ik alleen mutaties ontvang zodra ze

De manier hoe het werkt is dat de hele lijst in 1x wordt opgevraagd, dus er
zou wel een service achter kunnen die wijzigen doet, maar dat zit er dus
niet achter. Misschien dat we met Sven Boor eens moeten kijken hoe openbike
een ruwe data (direct bron) en changes feed kan ontsluiten nog voordat er
GBFS van wordt gemaakt.

> 2. is er documentatie voor deze api

Nee.

> 3. kunnen we dichter bij de bron komen

Dit is letterlijk de bron eenmalig bevragen en direct uitserveren, om te
voorkomen dat iedereen dat doet.

> 4. zijn er nog ontwikkelingen gaande op dit vlak?

Als de mannetjes van m-lab deze api ook op developer.ns.nl durven te zetten
zullen we daarheen migreren.

--
Stefan

Sven Boor

to ope...@googlegroups.com
We kunnen altijd is kijken ;-).

Waar wil je het precies voor gaan gebruiken?

Op za 1 dec. 2018 om 13:10 schreef Stefan de Konink <ste...@konink.de>:
[...]

Sven Boor

to openov
Beste allemaal,

Als gebruiker van deze data valt het me de laatste tijd op dat de locatie van de OV-Fietsstallingen niet altijd (meer) overeenkomt met de werkelijke locatie van de OV-fietsen, dit maakt het lastig om de locatie te vinden als je niet bekend bent op een station. Is er een manier om dit aan te kaarten en verbeterd te krijgen? Een voorbeeld is AH001 (de OVFietsstalling bij Arnhem Centraal) die in werkelijkheid hier ligt 51.98412660883923, 5.9016177632658655 en de OVFietsstaling Utrecht stationsplein die in werkelijkheid hier ligt 52.09063133909773, 5.1106861692032455. In de NS app staat het overigens ook niet goed, dus het is ook een verbetering die voor de NS zelf nuttig is. Het liefst heb ik natuurlijk dat NS van alle OVFiets locaties zelf nog een keer nagaat of ze goed liggen i.p.v. dat ik dat proefondervindelijk ervaar.

Groet,

Sven