Theodorus Bergman, d. 1719, Røros

Hogne Holst

Theodorus Bergman skal vistnok ha vært direktør på Røros. Han var gift
8.1.1705 med Abel Margrethe Frost (1688 - 1759, Røros). Hun ble gift påny
med Bernt Mølmann etter Theodorus død. Jeg vet ikke når han var født, men
han døde i 1719, antageligvis på Røros. Kjenner kun et barn fra ekteskapet:

Johanne Bergman (1715 - 1748, Røros) g.m. Claus Paulsen Holst (1714 -
1786). Han var overstiger på Røros verk.

Er det noen som kan ha flere opplysninger om Theodorus, er jeg takknemlig
for svar.

Med vennlig hilsen
Hogne Holst

http://home.sn.no/~hoholst/index.htm
hoh...@sn.no

Lars Steinar Hansen

"Hogne Holst" <hoh...@sn.no> wrote:

> [...]
>
>Johanne Bergman (1715 - 1748, Røros) g.m. Claus Paulsen Holst (1714 -
>1786). Han var overstiger på Røros verk.

På gode gamle Slektsforum kom Alf-Inge Johnsen en gang med følgende
opplysning med henvisning til Slekten Schjelderup 400 år i Norge (som
trolig er en bok):

Christine Bergman, f. 1719, datter av T. Bergman, direktør for Røros
kobberverk. Gift med Jørgen Evenson Meldal (1706-1773), sogneprest til
Romedal, senere til Fana. De hadde sønnen Jørgen Peter Meldal
(1751-1815), sogneprest til Volda.

Ellers fantes det en Sylvester Bergman som var fogd over Strinda og
Selbu omkr. 1720.

Mer kan jeg dessverre ikke bidra med.
--
Lars Steinar Hansen
lar...@online.no

Jon Gunnar Arntzen

On 16 Mar 1997 17:21:13 GMT, "Hogne Holst" <hoh...@sn.no> wrote:

> [...]
>1786). Han var overstiger på Røros verk.
>

>Er det noen som kan ha flere opplysninger om Theodorus, er jeg takknemlig

Ifølge E. A. Thomles artikkel "Magister Jochum Angells Optegnelser" i
PHT 2-VI (1891), ss. 181-184, var Theodorius Bergmand fadder ved
Jochum Angells sønn Lorentz' dåp 9/5-1700, og omtales da som
"directeur". Han var også fadder ved Angells datter Karens dåp
11/11-1708, også denne gang omtalt som direktør. Bergmands kone Abel
Margrethe var gudmor for Angells sønn Jens i april 1705, og fadder ved
Angells datter Margrethe Marias dåp 21/2-1710.

I Erlandsen: Geistligheden i Tromsø Sift s. 59 omtales proprietær
Peter Dass på Tjøtta i Helgeland (sønn av sogneprest i Alstahaug
Anders Pedersen Dass og sønnesønn av dikterpresten Petter Dass). Han
døde 1760 uten barn. Han hadde fra 1738 vært gift med Susanne BERGMAND
(død 1744). Kan det tenkes at hun er en søster av Johanne Bergman og
Christine Bergman?

Når det gjelder Theodorius Bergman(d)s hustru Abel Margrethe Frost, er
det mye som taler for at hun har vært søster (eller datter) av
trondheimskjøpmannen Christian Frost, som var gift med Margrethe
Lorentzdatter Angell. Navnet Abel Margrethe går igjen i slektene
Angell og Coldevin i senere generasjoner, og kan ha kommet fra
Frost-slekten. I ekteskapet med Bernt Møllmann hadde Abel Margrethe
Frost bl.a. datteren Elisabeth Marie Møllmann, som 1744 ble gift med
sogneprest i Stod Christian Hersleb, som var sønn av sogneprest i Stod
Jacob Hersleb og Inger Marie Frost (datter av Christian Frost). Hvis
Abel Margrethe og Christian var søsken, ble m.a.o. den enes datter
gift med den andres dattersønn, mens dersom Abel Margrethe var
Christian Frosts datter skulle Christian Hersleb og hans hustru ha
vært fetter og kusine, noe som vel i så fall burde ha vært nevnt i
kildene. Inger Marie Frost er for øvrig nevnt som fadder i samme
barnedåp som direktør Bergmand (Karen Angell, 1708) og Margrethe sal.
Christian Frosts (Inger Maries mor) som fadder i samme barnedåp som
Abel Margrethe Bergmand (1710). Dessverre har jeg ikke klart å finne
noe nærmere på slekten Frost.

mvh
Jon Gunnar Arntzen
Norsk Biografisk Leksikon
Norwegian National Dictionary of Biography
Kunnskapsforlaget
tel. (+47) 22 03 66 63 fax (+47) 22 03 67 18

Bjorn Flor

Hogne Holst wrote:

> [...]
> 1786). Han var overstiger på Røros verk.
>
> Er det noen som kan ha flere opplysninger om Theodorus, er jeg takknemlig

Theodorus Bergmann, direktør ved Røros kobberverk (f.1666 Christiania - 1719 Røros), (omtalt bl. a. i Nissen:
Røros kobberverk s.71++ og Prytz: Bosettingen i Røraas 1610 - 1710), gift med Abel Marie Frost (1.11.1668 -
13.7.1759 Røros)
Foreldre til Theodorus:
Johan Pedersen Bergmand, f. ca 1640, forlist på reise fra Holland med to barn i 1701, Kjøpmann og borgermester
i Christiania, og
Susanne Elisabeth Møllmand, f. 10.5.1646 i Brecklum, Tyskland, begravet 18. nov. 1707 i Christiania.
Foreldre til Johan P.:
Peter Hansen (hans sønner tok navnet Bergmand), sansynligvis bosatt på Kongsberg, og Magdalene (Malene) Müller,
datter av Peter Frantzen Müller og Margrethe Ouw (f. etter 1593), som igjen var datter av
sogneprest Gerhard Ouw d.e. (5.mai 1561, Flensburg, Tyskland - 22.3.1634 sst) og Magdalena Schwelundt (datter
av rådmann i Flensburg Martin S.)
Gerhard Ouw d.e. var sønn av farger Marcus Ouw d.e. (død 15.11.1572 Flensburg) og Maria Slewert (1537 -
16.1.1611),
datter av Anna Goltsmidt og sogneprest Gert (Gerhardus) Slewert (ca 1490 Camden, Ober-Yssel, Nederland -
30.11.1570 i Flensburg),
sønn av Lambert Slewert og Margaretha Slewert, begge muligens født i Nederland

Susanne Møllmand var datter av
sogneprest i Brecklum Theodor Møllmann (1613 Flensburg - 1.11.1648 Flensburg ) og Margarethe Moth (1618 eller
19 Flensburg - 1704) (Hun ble gift 2. med Martin Luther, ssv ættling av reformatoren)
Theodor Møllmann var sønn av
silkehandler Gerhard Møllmann (f. Recklinghausen, Westphalen Tyskland, død 10.1.1632 Flensburg) (sønn av
rådmann Recklinghausen Johann Møllmann og Anna Mussweinim) og Catharina Eckholdt eller Beckholdt

Margarethe Moth var datter av
Susanne Nielsdatter Gerhardi (30.9.1589 Sønderborg, Danmark - 24.12.1626 Flensburg) (datter av Nicolaus
Gerhardi og Dorothea Berndes) og rektor, prest Johannes Moth (24.11.1574 Flensburg - 17.1.1642 sst) , som var
sønn av
bartskjær Paul Moth (død 8.3.1597 Flensburg) og Margaretha Volradi eller Schrøder (f. ca. 1543) (datter av
Volrad Schrøder (ca 1507 - 24.2.1586 Flensburg) og Margaretha Petersdatter Laverensen)
Paul Moth var sønn av
Anna Godskedatter (død 16.2.1595 Flensburg) og Mathias Moth, sønn av
skriver Johann Moth og Margaretha Paulsdatter Rathlau.

Hvis jeg altså har tolket og skrevet rett av Knud Gether: Middelalderfamilier ..... (1986-87)

Hogne Holst

Hogne Holst <hoh...@sn.no> wrote in article
<01bc322f$42976100$0100...@hoholst.sn.no>...

> [...]
>
> Johanne Bergman (1715 - 1748, Røros) g.m. Claus Paulsen Holst (1714 -
> 1786). Han var overstiger på Røros verk.

TAKK til alle som har bidratt med velutfyllende opplysninger om Theodorus
Bergman og hans aner.