SG bAss

Andreas Holen

Hvor mye koster en brukt Gibson SG Bass?

Per Rannug

Andreas Holen wrote:

> Hvor mye koster en brukt Gibson SG Bass?
Oj, det vet jeg ikke - mulig at dersom du kontakter Myhrbraathen
Musikk i Oslo så kan du få litt mere info rundt dette?
Myhrbraathen innbiller jeg meg at det er den butikken som ligger
nærmest til å kalles 'Gibson' forhandleren i Oslo (kanskje hele Norge?)

Mulig at tre45 i Trondheim kan også hjelpe?

Gibson SG bass er en sjelden utgave av en bass som jeg regner med
ikke er så lett å få tak i, men noen pris tør jeg ikke antyde.

Har du forsøkt annonsene i MusikkPraksis?

Gulmoen & Engh ute ved Langhus v/Ski er importøren for Gibson
i Norge.
--
Per Rannug
http://home.sol.no/~prannug/

Vegard B. Havdal

Per Rannug <per.r...@nospam.alcatel.no> writes:

> Gibson SG bass er en sjelden utgave av en bass som jeg regner med
> ikke er så lett å få tak i, men noen pris tør jeg ikke antyde.

Heter de ikke egentlig EB? Den som Bent Sæther har har det navnet,
mener jeg i hvert fall.

Vegard

Ivar Arnesen

Vegard B. Havdal skrev i meldingen ...

EB0 var den billige utgaven med en pickup, mens EB3 hadde to pickuper. Og
disse bassene produseres ikke lenger, og har vel ikke blitt det siden
slutten av 70-tallet en eller annen gang. Det finnes fortsatt noen av dem
ute i landet, jeg holdt på å kjøpe en for 1000.- på auksjon for et par år
siden, men den var heller råtten. Du må nok regne med å betale mer for dem
nå. Alle tror jo at halv-gamle Gibson og Fender instrumenter er så
fantastisk bra og mye verdt. Piss og overtro. Kjøp en Epiphone, de holder
mye høyere kvalitet enn en gjennomsnitts 70-talls Gibson.

Ivar

Andy Walker

Vegard B. Havdal wrote:

> Heter de ikke egentlig EB? Den som Bent Sæther har har det navnet,
> mener jeg i hvert fall.
>
> Vegard

Gibson EB-3 bass er vel den klassiske 'SG' type bass. Tror ikke
Gibson lager disse lenge, men Epiphone har en EB-0 model som også
er 'SG' formet.

-Andy

Per Rannug

Ivar Arnesen wrote:

> Vegard B. Havdal skrev i meldingen ...

Ja, jeg mente EB og aller helst EB-3. Den har jo en SG form.
Sorry for forvirringen.

> [...]
> fantastisk bra og mye verdt. Piss og overtro. Kjøp en Epiphone, de holder
> mye høyere kvalitet enn en gjennomsnitts 70-talls Gibson.

Vet ikke om jeg er helt enig...du snakker om både basser og gitarer
i forholdet Gibson/Epiphone?

Jeg er litt enig i din vurdering av 70-talls Gibson (Les Paul modeller).
De hadde en svak periode rent design messig og utførelse da.

En Epiphone er mye lettere i vekt fordi den er bygget av matriale
av en annen tresort. Matrialet som de bruker for å lage Gibson
gitarer ser ut til å bli vanskeligere å få tak i for hvert år, så
prognosene til de som har greie på det sier at Gibson gitarer kan
bli mer verdifulle i fremtiden fordi de kan bli vanskeligere å
produsere. (Er det mahagny som brukes i Gibson, tro? En Gibson
Les Paul er tung å ha på seg - jeg har to stk!! I en LP Standard
har man ved noen modeller brukt lønn i halsen, vet jeg). Det var
nå matriell og pris antydninger, men hva med Epiphone?

Gibson har vel fraskrevet seg 'bekjennskapet' over å ha Epiphone
pga av måten den blir tilvirket på (matrialet etc...) Det viser
seg at holdbarheten til en Epiphone ikke er så god som den burde
være. Den er nok bra i begynnelsen, men slites fort etter hvert.

Sustainen i en Epiphone er heller ikke så god som hos en Gibson.
Det tunge matrialet i en Gibson gir bedre sustain og toner.

Jeg vet ikke hva slags pick-ups som brukes i Epiphone. Det vet
ikke importører selv, for når jeg ringte importøren for å vite
dette, kunne han ikke svare meg...da antar jeg at det ikke sitter
pick-ups makne til Gibson gitarer - da hadde jeg vel fort fått greie
på det (min oppfatning av det hele).

Til slutt må jeg få presisere at det er en voldsom pris forskjell
på en Gibson kontra en Epiphone! Nye priser på Gibson Les Paul
gitarer er astronomiske høye og uasannsynlige... Hvem spaserer
ut og kjøper en Les Paul Custom ny i butikken til ca. 33.000,-?
Nei, man får som regel avslag på disse prisene dersom salget
skal tilpasses markedet. Ellers må man ty til bruktmarkedet.

Ivar Arnesen

Per Rannug skrev i meldingen <35E525...@nospam.alcatel.no>...

> [...]
>seg at holdbarheten til en Epiphone ikke er så god som den burde
>være. Den er nok bra i begynnelsen, men slites fort etter hvert.

Gibson har ikke fraskrevet seg Epiphone, snarere tvert i mot!De siste årene
har Gibson brukt masse penger på å gjøre Epiphone til et stuerent merke, og
i dag vil jeg våge å påstå at Les Paul'ene til Epiphone i enkelte tilfeller
kan måle seg med Gibson sine, spesiellt de litt eldre fra Gibsons "down"
periode på 70-tallet.

>Sustainen i en Epiphone er heller ikke så god som hos en Gibson.
>Det tunge matrialet i en Gibson gir bedre sustain og toner.

Hæ?
På 70-tallet trodde man at tungt tett treverk ga bedre lyd, men det er en
oppfatning man har gått bort fra etterhvert. Tungt treverk "stjeler" tone,
de mest ettertraktede gamle Gibson og Fender gitarene er nå de letteste
typene, jeg var borti en Tele for en stund siden, fra rundt 65, den veide
"ingenting", og for en tone og sustain! Selv har jeg en tung 79 strat, og
den er spinkel og dau i lyden i forhold. Det som er viktig i
Gibson-gitarene, er blandingen av mahogny i bunn, og lønn i lokket. Det gir
en fin balanse i lyden. Her kan jeg be deg sjekke ut de nye Les Paul DC
modellene, både Studio og Standard modellen har lydkammere inne i kroppen,
dels for tyngden sin del, og dels for tonen sin del. I tester blir det
påstått at disse gitarene føles og lyder mye mer som de gamle 57-60 Les
Paulene, i forhold til vanlige Les Pauler, som ikke har disse lydkamrene.
Når det gjelder Epiphone, har noen av gitarene or istedet for mahagony. Da
blir selvsagt lyden noe forskjellig. Når det gjelder Epiphone, tror jeg
slagordet må være "let, og du skal finne", det finnes noen bra og noen
dårlige gitarer der ute.

>Jeg vet ikke hva slags pick-ups som brukes i Epiphone.

Mik'ene i Epiphone er Gibson-designete, men er laget i Korea. Kvaliteten er
ikke på USA-nivå, men her kan man også snuble over bra ting.

> [...]
>Nei, man får som regel avslag på disse prisene dersom salget
>skal tilpasses markedet. Ellers må man ty til bruktmarkedet.

Spesiellt når man kan få dem til cirka halv pris i England og USA, der er
det normalt å få 40% avslag på listeprisen, listeprisen regnes av mange som
kunstig høy, nettopp for at avslaget skal virke større. I Norge derimot, har
musikkbransjen lurt oss til å tro at listepris er det samme som utsalgspris,
når du får 20% avslag hos din lokale utstyrsdealer føler du deg sååå heldig.
I virkeligheten tjener han fortsatt 20% mer enn konkurrentene sine i
utlandet......

Ivar

Vegard B. Havdal

"Ivar Arnesen" <iarn...@online.no> writes:

> Spesiellt når man kan få dem til cirka halv pris i England og USA, der er
> det normalt å få 40% avslag på listeprisen, listeprisen regnes av mange som

Ikke overalt i England. Jeg var nettopp i Denmark Street i London, som
er noe av en gitar-gate har jeg inntrykk av. Et eldorado, der får du
det meste, men det koster til dels mer enn her i Norge. En ny Studio
Les Paul kostet 100-200 pund _mer_ enn hva jeg ga for den på Larsen
Musikk i Trondheim, og da sjekket jeg flere steder.

Målet for turen min var en SG. 799 pund for en brukt 62 eller 61
Reissue uten kasse var det beste jeg fant. Jeg var i tvil, og vel
hjemme fant jeg fram gamle Gullmoen og Engh-kataloger. En av de to
modellene (61 eller 62) hadde listepris ca. 8000, den andre 16000. Og
det var et par års forskjell på de katalogene. Jeg husker ikke hvilken
jeg så i London, bare at den hadde ikke originale lydknotter. Glad jeg
ikke kjøpte. Mye mulig var det en 'dodgy' 70-talls Gibson.

Annet eksempel: Santa Cruz OO (knøtt-modell mindre enn OM) kostet 2200
pund. En OM på Tre45 (som skal brenne i Helvete om de ikke skjerper
servicen sin snart) var priset til 18000, og gikk til meg for 13500 da
den hadde vært utleid.

Vegard

Per Rannug

Ivar Arnesen wrote:

> Gibson har ikke fraskrevet seg Epiphone, snarere tvert i mot!De siste årene
> har Gibson brukt masse penger på å gjøre Epiphone til et stuerent merke, og

Jeg har sett på siden til Gibson at Epiphone er fortsatt et produkt
likeverdig med alt annet som Gibson har.

Nei, jeg sa heller ikke at Gibson har fraskrevet seg Epiphone, kun
sa det at de vil ikke være så bekjent av den. Bl.a. er labelen
'Epiphone By Gibson' vekke på flere Epiphone modeller før pga dette.
Mulig at denne labelen er kommet tilbake igjen etter det du sier nå om
at Gibson bruker resurser på Epiphone? Mulig at Epiphone modellene
er meget forbedret idag enn hva de var for en tid tilbkae?
Jeg har ikke fulgt opp dette up-to-date, så jeg skal selvsagt være
litt varsom. Jeg bare uttaler meg på bakgrunn av det jeg har hørt
fra eksperter før om årene. Selv har jeg aldri eid en Epihone gitar,
men prøvd noen i butikker.

> Hæ?
> På 70-tallet trodde man at tungt tett treverk ga bedre lyd, men det er en
> oppfatning man har gått bort fra etterhvert. Tungt treverk "stjeler" tone,

Det er selvsagt kombinasjonen av hva slags matriale og hvilke
pick-ups som benyttes. Jeg mener også at utformingen av matrialet
også er vesentlig.

> en fin balanse i lyden. Her kan jeg be deg sjekke ut de nye Les Paul DC
> modellene, både Studio og Standard modellen har lydkammere inne i kroppen,

Hvor nye må disse være? Jeg har en Studio 94 modell - er den
for gammel?

> Mik'ene i Epiphone er Gibson-designete, men er laget i Korea. Kvaliteten er
> ikke på USA-nivå, men her kan man også snuble over bra ting.

OK, takk for denne opplysningen. Forhandlere og importører har
ikke klart å forklare dette til meg.

Et spørsmål til deg, Ivar (jeg tar det for gitt at du kjenner
Epiphone gitarer ganske bra):

Jeg har idag to Gibson Les Paul, men drømmen min er å ha en
sort Gibson Les Paul Custom som jeg en gang håper å kunne kjøpe
brukt. MEN, dersom jeg tolker dine vurderinger av Epiphone
gitarer korrekt, ville du da anbefale meg kanskje å kjøpe en ny
Epiphone (sort Les Paul kopi) og bytte ut pick-up'ene med orginale
Gibson f.eks. 490R og 498T? er dette en god ide for å spare
masse penger? En ny sort Epiphone custom kopi koster jo rundt
7500,- i butikken, og en Gibson humbucker koster litt over 1000,-
stk. En brukt Gibson av denne type koster ikke under ca.13000,-,
antar jeg.

Dersom Gibson satser mer på Epiphone nå enn før, så burde dette
følges opp med en bedre markedsføring?

Andy Walker

to Vegard B. Havdal
Vegard B. Havdal wrote:

> [...]
> Les Paul kostet 100-200 pund _mer_ enn hva jeg ga for den på Larsen
> Musikk i Trondheim, og da sjekket jeg flere steder.

Dette overrasker meg litt, men jeg har ingen erfaring med butikkene
i Denmark St. Jeg sjekket prisene hos Peter Cook i vest-london
(hvor jeg kjøpte Telecasteren min for ikke så lenge siden) og
de selger LP Studio'en til 575 pund (listepris 899 pund). Du får
den neppe så billig i Norge.

> [...]
> jeg så i London, bare at den hadde ikke originale lydknotter. Glad jeg
> ikke kjøpte. Mye mulig var det en 'dodgy' 70-talls Gibson.

SG 61 reissue koster 949 pund ny, med kasse på det samme stedet.
Listepris ligger rundt 1200 pund tror jeg.

> Vegard

-Andy

Ivar Arnesen

Per Rannug skrev i meldingen <35E53B...@nospam.alcatel.no>...

>Hvor nye må disse være? Jeg har en Studio 94 modell - er den
>for gammel?

Ja!:-) Les Paul DC står for "double cutaway", og er en ny serie som kom sent
i fjor. De ligner litt på PRS og Hamer gitarer, som i sin tur lignet litt på
gamle Les Paul dobbelt-cutaway Les Paul'er (JuniorSpecial) fra 50-tallet.
(Orginalen kopierer kopien?)

> [...]
>7500,- i butikken, og en Gibson humbucker koster litt over 1000,-
>stk. En brukt Gibson av denne type koster ikke under ca.13000,-,

Vel, nå trør jeg på litt tynn is, jeg eier ikke Epiphone eller Gibson
gitarer selv, men følger da litt med...:-)
Hvis du går inn på Immerslund i Oslo f.eks, og tar en Epiphone "black
beauty" ned fra veggen, glemmer at det er en koreansk gitar, og tester den,
er jeg ikke sikker på at du merker så veldig stor forskjell. Nå har du
lenger erfaring med Gibson enn meg, selv om jeg har eid noen Gibsoner i
årenes løp, så du vet vel selv hva du liker. En kompis kjøpte en svart
Epiphone Les Paul Custom for et par år siden, og byttet til Gibson Classic
57 mikrofoner på den. Sinnsvakt bra spør du meg. Vi har en felles kompis som
har en uhyggelig sjelden Les Paul (uhyggelig bra også for den saks skyld,
Per på Immerslund vil bytte den til seg mot 2 nye Les Paul'er!!) han var svæ
ært overrasket over kvaliteten på Epiphonen.
Hvis du klarer å la vær å tenke på navnet, og går etter det fingrene og
ørene dine forteller deg, kan du gjøre et varp på Epiphone. Dessuten har vel
Immerslund salg på Epiphone akkurat nå, så du kan sikkert få en billigere
enn det du antyder. Ellers er det jo fortsatt billig å ta seg en tur til
London da... (Sjekk postingen fra Andy Walker på pris/sted å handle!)
Det eneste er at pundet pr. i dag ligger på nesten 14 kroner, mot 13 i går.
Grøss, børskrakk, here we come.....

Ivar

Per Rannug

Ivar Arnesen wrote:

> [...]
> gamle Les Paul dobbelt-cutaway Les Paul'er (JuniorSpecial) fra 50-tallet.

AH, jeg glemte å lese 'DC' i posteringen din...selvsagt har du
rett i dette. Paul Reed Smith, ja...dyre greier...

> [...]
> er jeg ikke sikker på at du merker så veldig stor forskjell. Nå har du
> lenger erfaring med Gibson enn meg, selv om jeg har eid noen Gibsoner i

*** Jeg har testet denne sorte Epihone Custom hos Romerike Musikksenter
i Strømmen Storsenter. De har det meste av Epiphone gitarer.
Den var slettes ikke dårlig..min betenkelighet går på holdbarheten.

> [...]
> Per på Immerslund vil bytte den til seg mot 2 nye Les Paul'er!!) han var svæ

Så kameraten din satte på Gibson pick-ups og han merket forbedringer?
Interessant...

Ja, Per Olsen har mye fint. Jeg antar at denne Les Paul'en du snakker
om er hans Gold Top '54 reissue. Han har en av de 5 som kom til
Norge. 3 av disse havnet i Oslo distriktet (jeg vet hvilke personer
her som har hver sin) og en havnet i Trondheim (tre45) og en visstnok
i Bergen.

> ært overrasket over kvaliteten på Epiphonen.

Javel, Per Olsen er en mann jeg gjerne lytter til. Den mannen
har vel Norges beste erfaring og vitenskap innen el-gitaren.

mulig jeg ringer han en dag - takk for tipset.

> [...]
> Immerslund salg på Epiphone akkurat nå, så du kan sikkert få en billigere

Jeg har også de samme tilbudene i Strømmen, antar jeg.

> enn det du antyder. Ellers er det jo fortsatt billig å ta seg en tur til
> London da... (Sjekk postingen fra Andy Walker på pris/sted å handle!)

Tja, men prisen på flybilletten kommer jo i tillegg da, så jeg vet ikke
om en Epiphone lønner seg da..?

> Det eneste er at pundet pr. i dag ligger på nesten 14 kroner, mot 13 i går.
> Grøss, børskrakk, here we come.....

14 kr!!!! Jeg hørte mellom 12 og 13 for to dager siden.....

> Ivar

Per...som er like skremt som Ivar!

Andy Walker

Per Rannug wrote:

> Tja, men prisen på flybilletten kommer jo i tillegg da, så jeg vet ikke
> om en Epiphone lønner seg da..?

Det gjør nok ikke det, med mindre du skal til England av andre
årsaker. Når det er sagt, så har jeg sett billeter helt ned i
599,- retur med Ryan Air fra Torp.

> 14 kr!!!! Jeg hørte mellom 12 og 13 for to dager siden.....

> Per...som er like skremt som Ivar!

14 kr har ikke jeg klarte å bekrefte, men det ligger ihvertfall over
13,5 i skrivende stund. Dollar kursen ligger godt over 8.

Sheesh!

-Andy

Ivar Arnesen

Per Rannug skrev i meldingen <35E549...@nospam.alcatel.no>...

En kompis kjøpte en svart
Classic

>Så kameraten din satte på Gibson pick-ups og han merket forbedringer?
>Interessant...

Er det noe koreanerne ikke helt har fått til enda, er det vel akkurat
pickupene. Jeg har en nydelig Samick jazz-gitar, (Samick lager forøvrig alle
Epiphone-gitarene, og lagde en stund alle Fender-korea gitarene, så de vet
hva de driver på med), og denne gitaren holder meget høy kvalitet, bortsett
fra pickupene, som var en vits. I søpla med dem....

> [...]
>Norge. 3 av disse havnet i Oslo distriktet (jeg vet hvilke personer
>her som har hver sin) og en havnet i Trondheim (tre45) og en visstnok

Niks, kompisen min har en "Guitar trader" Les Paul, en kopi av en 59-Les
Paul, laget spesiellt for en vintage-gitar sjappe i USA på 80-tallet. Den er
så sjelden at kompisen min sannsynligvis har den eneste i Europa!(Firmaet
gikk konk etter at Gibson hadde lagd mindre enn 100 av disse gitarene)
Gitaren ble laget av Gibson, og skulle være den "perfekte" kopien av en
gammel 59 sunburst Les Paul. Og som den samlermaniske fyren Per Olsen er,
ville han gjerne slå kloa i den....

Ellers er det jo fortsatt billig å ta seg en tur til

>Tja, men prisen på flybilletten kommer jo i tillegg da, så jeg vet ikke
>om en Epiphone lønner seg da..?

Epiphone lønner seg sikkert ikke, men Gibson kan fortsatt lønne seg. Sånn
mellom oss sagt (he he), kan jeg nevne at Per Olsen kjøpte seg en Les Paul
DC Standard i London nylig, så kanskje han også synes det er billigere
der......hmmm....:-)

Ivar

Per Rannug

Andy Walker wrote:

> 14 kr har ikke jeg klarte å bekrefte, men det ligger ihvertfall over
> 13,5 i skrivende stund. Dollar kursen ligger godt over 8.

US dollar = 8,05 på TV2 nyhetene idag morges.

Per Rannug

Ivar Arnesen wrote:

> [...]
> hva de driver på med), og denne gitaren holder meget høy kvalitet, bortsett
> fra pickupene, som var en vits. I søpla med dem....

Akkurat ja, det var det jeg ville vite....egentlig begynner dette
å bli ganske interessant. Mulig at Gibson humbuckere kan settes
på en Epiphone og derav komme ut med en rimelig bra gitar av
kvalitet?

Jeg har en Samick mini el-gitar som er tilpasset små unger (og fingre).

Hvordan er stemmeskruene på en Epiphone Les Paul modell? Holder
stemminga...noen som vet dette?

> [...]
> Gitaren ble laget av Gibson, og skulle være den "perfekte" kopien av en
> gammel 59 sunburst Les Paul. Og som den samlermaniske fyren Per Olsen er,

Jøss!

> [...]
> mellom oss sagt (he he), kan jeg nevne at Per Olsen kjøpte seg en Les Paul
> DC Standard i London nylig, så kanskje han også synes det er billigere

Hvor mange gitarer skal denne fyren ha da? Han må jo ha et lager
alene...jeg vet han er ivrig og spiller fortsatt.

Ja, han vet godt at London er billigere enn sin egen butikk, Imerslund.

Bjorn Skauge

On Thu, 27 Aug 1998 14:44:46 +0200, Per Rannug
<per.r...@nospam.alcatel.no> wrote:
> [...]
>å bli ganske interessant. Mulig at Gibson humbuckere kan settes
>på en Epiphone og derav komme ut med en rimelig bra gitar av

Javisst, Epiphone mikrofonene er jo ikke akkurat kjent for å skape
knall-lyd, så sett inn Gibson eller Seymour Duncan's '59, JB eller
Seth Lover, som går for å være bedre. Du kan sjekke dette stedet
for sammenligner av mik'er, eller snarere anmeldelser :
http://www.harmony-central.com/Guitar/Data2/

>Hvordan er stemmeskruene på en Epiphone Les Paul modell? Holder
>stemminga...noen som vet dette?

De er ikke så bra, har nylig bestilt meg orginale Gibson-stemmeskruer
selv, og venter i spenning.

-Bjørn Skauge

Bjorn Skauge

On Thu, 27 Aug 1998 11:24:04 +0200, Per Rannug
<per.r...@nospam.alcatel.no> wrote:
>En Epiphone er mye lettere i vekt fordi den er bygget av matriale
>av en annen tresort.

Til sammenligning og informasjon :

Epiphone Les Paul Standard :
Hardware - Chrome
Scale - 24.75"
Nut Width - 1.68"
Neck Material - Mahogany
Body Material - Mahogany/Alder
Top - Flame Maple

Gibson Les Paul Standard :
Scale - 24.75"
Nut Width - 1.68"
Neck Material - Mahogany
Body Material - Mahogany
Top - Maple

Som man ser er det ikke store forskjellene i bruk av treverk, så
sustain og tyngde er lik uansett. Når det gjelder sustain er det
en del Epiphone-modeller som har påskrudd hals, og de gir
mindre sustain i forhold til en hals som er "limt på". Når man
velger seg en Epiphone bør man passe på slike ting.

Forskjellen mellom Epiphone og Gibson ligger i elektronikk og
pynten, men det kan jo byttes.

-Bjørn Skauge

Vegard B. Havdal

bsk...@online.no (Bjorn Skauge) writes:

> Som man ser er det ikke store forskjellene i bruk av treverk, så
> sustain og tyngde er lik uansett. Når det gjelder sustain er det

Enig, men man kan innvende at det er forskjell på f.eks mahogny og
mahogny. (Gartnerlosjen-fans vet jo at det finnes TO typer mahogny.)
Kvist og slikt trekker ned. Om dette har noe å si for lyden skal jeg
ikke å sagt. På kassegitarer er i hvert fall førsteklasses gran meget
pent.

Denne karen i London som jeg nesten kjøpte SG av sa at Les Paul Studio
alltid fikk den dårligste rosewooden og den dårligste mahognyen, mens
de dyrere modellene får det som er førsteklasses.

Vwgard

Bjorn Skauge

On 28 Aug 1998 13:26:40 +0200, veg...@idb.hist.no (Vegard B. Havdal)
wrote:

> [...]
>alltid fikk den dårligste rosewooden og den dårligste mahognyen, mens
>de dyrere modellene får det som er førsteklasses.

Det samme gjelder for Epiphone, dårlig mahogny eller annet tre, får
stempelet Epihone Les Paul Studio. Standard-utgaven har like bra
treverk som i en Gibson, med det forbehold at man sammenligner
med samme type tre (mahogny-mahogny, or-or osv...).

- Bjørn Skauge

Per Rannug

Bjorn Skauge wrote:

> De er ikke så bra, har nylig bestilt meg orginale Gibson-stemmeskruer
> selv, og venter i spenning.

Hva slags Epiphone gitar har du og hvilke planer har du med å
modifisere denne gitaren? Har du kanskje allerede gjort noe med
den fra før?

Bjorn Skauge

On Fri, 28 Aug 1998 13:37:43 +0200, Per Rannug
<per.r...@nospam.alcatel.no> wrote:

>Hva slags Epiphone gitar har du og hvilke planer har du med å
>modifisere denne gitaren? Har du kanskje allerede gjort noe med
>den fra før?

Jeg kjøpte meg en Epiphone Les Paul Standard utgave for ikke så
lenge siden (grønn, visstnok Limited Edition). Halsen var limt på, og
jeg fikk den for kr 3900,-.

Nye stemmeskruer er bestilt (ca 900,-), og jeg har planer om å bytte
ut mikrofonene med to stk Seymour Duncan, Pearly Gates (neck),
og Alnico II Pro (bridge) eller '59 (bridge). Sånn for synets skyld,
hadde det vært ålreit å få byttet all hvit "plastikk" med svart.

Etterhvert har jeg også tenkt å bytte bridge'n, men det har ikke
så høy prioritet foreløpig, tiden vil vise om den er god nok den
jeg har.

Med nye stemmeskruer og mikrofoner, har jeg oppgradert gitaren
med omtrent kr 3.500,- , og er da oppe i en samlet verdi på ca
7.500,-. Da har jeg fullverdig ny og god gitar, som likeså godt
kunne ha vært en Gibson.

-Bjørn Skauge

Per Rannug

Bjorn Skauge wrote:

> [...]
> treverk som i en Gibson, med det forbehold at man sammenligner
> med samme type tre (mahogny-mahogny, or-or osv...).

Når jeg leser dette, så kan ikke jeg fatte hvorfor det ikke
kjøres større kampanje for å få solgt mer Epiphone gitarer.
Det virker som at matrialet til Epiphone ikke er noe særlig
dårligere enn Gibson gitarene, men selvsagt er det forskjell
i mekanikken. Skal dette slå virkelig ut i så mange tusen
kroner forskjell på disse to merkene?

Det er selvsagt mye tradisjon tilknyttet Gibson navnet som må
tas med i betraktningen.

Jeg blir snart fristet til å kjøpe en Epiphone Les Paul Custom
og sette på kanskje 490 og 498 Gibson humbuckere samt kanskje
Schaeller stemmeskrue mekanikk på denne (utføres av den glimrende
Knut "gitardoktor'n" Myhrvold ved Bamble i Telemark), og vips,
så har jeg en gitar som er (nesten) like bra som en Gibson samt
at jeg sparer masse penger på dette?
Er denne teorien riktig?

(Riktignok har denne diskusjonen vært lang nå, men kanskje vi
går mot en konklusjon snart? Dette begynner å bli meget interessant
for meg ihvertfall)

Ivar Arnesen

Per Rannug skrev i meldingen <35E69D...@nospam.alcatel.no>...

Min konklusjon er; bruker du øra og ikke øynene, kan du spare penger på
Epiphone. Eller, for å gjøre det vanskelig, finn deg en eldre Ibanez eller
Tokai Les Paul, det er bra gitarer det!

Ivar

Message has been deleted

Andy Walker

Ivar Arnesen wrote:

> [...]
> Epiphone. Eller, for å gjøre det vanskelig, finn deg en eldre Ibanez eller

Jeg har kommet til den samme konklusjonen når det gjelder Fender,
selv om Fender prisene i utgangspunkt ikke er på lang nær så ille
som Gibsons. Jeg er på utkikk etter en Ibanez Telecaster kopi,
gjerne Tele Deluxe eller alle helst Thinline. Med ny hardware
får man en knallbra gitar.

-Andy

Per Rannug

Ivar Arnesen wrote:

> Min konklusjon er; bruker du øra og ikke øynene, kan du spare penger på
> Epiphone. Eller, for å gjøre det vanskelig, finn deg en eldre Ibanez eller
> Tokai Les Paul, det er bra gitarer det!

Mener du det med Ibanez og Tokaii? Jeg hadde en sort Ibanez Les Paul
Custom kopi tilbake i 1974 som jeg kjøpte for 800 og solgte for 700
kroner. Jeg husker den hadde vanskeligheter for å holde stemminga.

Jeg har sett Les Paul kopiene til Tokaii - de ser ganske like ut
som origanlen.

Jeg ville tro at Epiphone var bedre enn disse?

Frode Vatvedt Fjeld

[Bjorn Skauge]

> Som man ser er det ikke store forskjellene i bruk av treverk, så
> sustain og tyngde er lik uansett.

Nå er det jo ikke akkurat sikkert at f.eks "mahogany" er det samme som
"mahogany" da..

--
Frode Vatvedt Fjeld

Andreas Holen

Apropos bass, hver gang (nesten) jeg har nytt strengesett, så ryker
e-strengen når jeg skrur den på, helt oppe ved skruen. Det blir liksom
feil vinkel, altfor spiss, åsså blir den liksom strekt altfor mye
rundt skruen, så ryker den...noen råd?

Ivar Arnesen

Andy Walker skrev i meldingen <35E6A576...@lysaker.kvaerner.no>...

> [...]
>som Gibsons. Jeg er på utkikk etter en Ibanez Telecaster kopi,
>gjerne Tele Deluxe eller alle helst Thinline. Med ny hardware

He he, jeg har et par kompiser som skjønte det tidlig, en har en Ibanez
telecaster thinline-kopi, kjøpt for 600, hvis du går etter kvalitet, verdt
det ti-dobbelte, og en annen har en Ibanez-tele kopi med en ESP hals, kjøpt
for 800, verdt det dobbelte bare halsen. Glem navnet, gå etter lukta....

Ivar