Found perhaps ET-nuclearwar-warning (Nyopdaget komet på vej mod vores solsystem (C/2019 Q4)) - Re: 2019 uge 37 (news samlet)

Found perhaps ET-nuclearwar-warning
(Nyopdaget komet på vej mod vores solsystem (C/2019 Q4))

File 21.773 ...
https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/2019-12-08-c/21-773
Nuclearwar-Warning (Atomkrig-Advarsel)
https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/nuclearwar-warning/21-773
https://sites.google.com/site/kallpol4/home/issues/nuclearwar-warning/21-773

Google-auto-translation:
From Danish to English (and many other languages)...
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/nuclearwar-warning/21-773

Catholic Church (Den Katolske Kirke)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-773
Excorsismus (Eksorcisme, dæmon- og djævleuddrivelse)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/excorsismus/21-xxx/21-773
Saints (Helgener)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/saints/21-773
Wrong Doctrine (Vranglære)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/wrong-doctrine/21-773

Google-auto-translation:
From Danish to English (and many other languages)...
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-773

Other news:

Trump: Iran vil gerne mødes med USA

2332 days to Nuclearwar (± unknown)

-

Dagens Ord:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Mar+9&version=BPH

Markus 9, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

Tre disciple ser et glimt af Jesus i hans herlighed

[ ... ]

Skulle „Elias” ikke komme før Messias?

[ ... ]

Alt er muligt for den, som tror

[ ... ]

Jesus taler igen om sin død og genopstandelse

[ ... ]

Den største er den, som vil tjene

[ ... ]

Den, der ikke er imod, er for

[ ... ]

Fristelser, som fører til fortabelse

[ ... ]

Gennem prøvelsernes ild til hellighed

(Jesus siger:)

49
Enhver discipel skal renses gennem prøvelsernes ild.

50
Et liv levet i fuld lydighed til Gud er et prisværdigt liv
— men et liv uden lydighed er lige så nytteløst som salt,
der har mistet sin kraft. Lev med visdom og hold fred med
hinanden.”[f]

Footnotes:

9,49-50 Den græske tekst i disse to vers lyder i en ordret
— og uforståelig — gengivelse: „For enhver vil blive saltet
med ild. Salt er godt. Men hvis saltet bliver til ikke-salt,
hvordan vil I så give det kraft igen? I skal have salt i
jer, og hold fred med hinanden.” Baggrunden for billedtalen
i v. 49 er, at ofrene i den gamle pagt blev helliget Herren
ved at blive blandet med salt eller smurt ind i salt, før
de blev ofret i ilden. Se 3.Mos. 2,13 og Ez. 43,24.
Saltningen er altså en renselsesproces, som er nødvendig,
før Gud kan acceptere ofret. En anden baggrund er, at
metaller blev renset for urenheder ved at blive smeltet
over ilden, så urenhederne blev skilt fra. Derfor betegner
ilden en renselsesproces, som kan være smertefuld.
Baggrunden for v. 50 er, at salt i jødisk tankegang
forbindes med visdom og lydighed over for Guds befalinger.
En anden baggrund er, at salt er forbundet med et fælles
måltid, så hvis man deler salt med hinanden, lever man i
fred og harmoni og har indbyrdes fællesskab. Salt
symboliserer både visdom, troskab og fællesskab, jf.
4.Mos. 18,19, hvor grundteksten taler om en saltpagt.

Kommentar:

Hmm ... (memory on from) ...

Subject: al-Qaida uppmanar till attacker => Excorsismus -
Re: 2019 uge 37 (news samlet)
Date: Thu, 12 Sep 2019 09:48:52 +0200, GMT 07:48
21771 news:5d79f874$0$692$1472...@news.sunsite.dk
Excorsismus (Eksorcisme, dæmon- og djævleuddrivelse)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/excorsismus/21-xxx/21-771
Terror (abuse of power)
https://sites.google.com/site/kallpol4/home/issues/terror/al-qaeda/21-771
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/EjmY8dh91GQ/zAMVoV9iAwAJ

> [...]
> navneordet) er *ulydige* mod Guds Ord (fx. mht. utugt og hor);
> fordi ...
>
> Djævelen har - i så fald - jo allerede vundet denne åndskamp,
> når/hvis vi kristne går på kompromis mht. Guds Ord, ikke
> sandt?
>
> Så ...
>
> Læresætningen er, at ...
>
> Vi kan IKKE forvente, at Gud *aktivt* gør et-eller-andet
> (apropos exorcisme), så længe vi OGSÅ tilbeder *møgguder*
> (hvilket altså fx. hor og utugt er)!
>
> Omvendt, vil jeg vove at påstå, at ... (input memory from) ...
[ ... ]
> Når/hvis vi kristne *omvender* os til Herren vor Gud, da vil
> Han MÅSKE *bønhøre* os, OGSÅ mht. Jeres ondskabens
> *hjernevask*, at I må komme ud af den og fatte, hvem Gud
> egentlig er!
>
> Gud er nemlig Nådig og barmhjertig af natur (og IKKE vil, at
> noget menneske skal gå fortabt)!
>
> Amen?

Et liv UDEN *lydighed* er lige så nytteløst som salt, der har
mistet sin kraft.

Amen?

-

Dagens Ord fra ...

BibelLæserRingens andagtstekst
(fås som hæfte, der udgives 4 gange om året: jan, apr, jul og
okt), http://blr.dk/

https://www.biblegateway.com/passage/?search=1+Th+2.13-20&version=BPH

1 Tessalonikerne 2:13-20, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

Guds ord forhindres ikke af forfølgelser

Paulus længes efter at besøge dem

I er vor glæde

Paulus fortsætter med at takke Gud for de kristne i
Thessalonika. Han takker for, at Gud lod dem se sandheden. Gud
lod dem forstå, at hans Ord er mere [end] menneskeord. Og
dermed er det ham, der har æren for, at der overhovedet er en
kristen menighed i Thessalonika.

Alligevel vil Paulus også godt tage lidt af æren. Ikke
sådan at forstå, at han er for stolt af sig. Nej, men
menigheden er hans glæde og hæderskrans over for Jesus.

På den måde kan Paulus altså finde glæde i at tænke på
andre kristne. Og det er en meget vigtig del af det kristne
fællesskab. Når vi selv kan have svært ved at finde glæden, så
kan vi blive opmuntret ved at se på andres tro. Vi kan være
stolte over at høre sammen med andre kristne.

Det er faktisk noget af det, der ligger i den katolske
tanke om helgener. I vores kirke taler vi sjældent om
helgener. Men det kunne vi faktisk godt gøre. Vi kunne godt
tale om kristne kvinder og mænd, der opmuntrer os med deres
tro. Mennesker, som vi er stolte over at høre sammen med.

Refleksion:

Hvem er din glæde over for Jesus?

Info:

1. Thess 2,14-16 handler om jøderne. Ordene er hårde, og de er
blevet brugt til at retfærdiggøre jødeforfølgelse. Men Paulus
siger netop, at vreden - altså Guds vrede - er kommet over
Israel til fulde. Det er altså Gud, der er dommer over Israel
- ikke mennesker

Kommentar:

Og tillad mig lige her at tilføje, at Paulus ord IKKE må rives
ud af deres sammenhæng: De er skrevet til nogle mennesker år
ca. 51 e.Kr. Og ja! *Dengang* var der nogle jøder, der troede
ligesom al-Qaeda gør nu om dage, at de tjerner Gud ved at
forfølge og udrydde andre mennesker! Og det er *dem*, Gud er
vred på (altså år 51 e.Kr.); IKKE alle jøder til enhver tid!

Amen?

Øh ... (memory on from) ...

News:dk.livssyn.kristendom
News:dk.politik
Subject: ADVARSEL til samtlige katolikker, der IKKE har rent
mel i posen -
Re: Kan en "protestant" bli' katolik? -
Re: 2019 uge 36 (news samlet)
Date: Fri, 6 Sep 2019 11:32:21 +0200, GMT 09:32
21760 news:5d7227b4$0$695$1472...@news.sunsite.dk
Catholic Church (Den Katolske Kirke)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-760
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/vatican/21-760
https://sites.google.com/site/kallpol4/home/countries/vatican/21-760
Assurance of salvation (Frelsesvished)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/assurance-of-salvation/21-760
Purgatory (Skærsilden)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/purgatory/21-760
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/xeUP-RDIN4w/KDWZYNVMAgAJ
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/ireBe6C6V5I/mIu0NnqtAQAJ

Jeg har holdt BibelLæserRingens andagtshæfte *Bibelnøglen* i
mange, MANGE år (i hvert fald MERE end 23 år), og i alle disse
år synes jeg IKKE, at emnet "den katolske tanke om helgener."
har været drøftet!

Så HVORFOR lige nu?

Er der noget, som ligger Gud på sinde?

Ja! Det tror jeg faktisk, idet Jesus jo har sagt:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Joh+17&version=BPH

Johannes 17, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

Jesus beder til sin Far

20
Jeg beder ikke kun for dem, der er her, men også for dem,
som i fremtiden kommer til tro på mig gennem deres
vidnesbyrd.

21
Jeg beder om, at de alle må blive ét, ligesom du og jeg er
ét, så verden kan tro, at du har sendt mig.

[ ... ]

23
... Så vil verden indse, at du har sendt mig, og at du
elsker dem, ligesom du elsker mig.

Vi beder Dig, Gud Helligånd om at *overbevise* verden om synd,
retfærdighed og dom! *Overbevis* de *hjernevaskede* om, at Du
*elsker* dem og ønsker at frelse dem fra fortabelsen! Vi kan
IKKE overbevise dem, men vi véd, at det kan Du!

Det beder vi om - i Jesu Kristi velsignede navn!

Amen!

-

Dagens Ord fra ...

Det Danske Bibelselskabs bibellæseplan 2019 ...
http://www.bibelselskabet.dk/ressourcer/bibellaeseplan

https://www.biblegateway.com/passage/?search=2+Ki+23.1-14&version=BPH

Anden Kongebog 23:1-14, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

Josias og folket lover atter at overholde pagtens betingelser

*Vi* kristne (Katolikker, Ortodokse, Protestanter osv.) lover
atter at overholde pagtens betingelser (herunder *lydighed*
overfor Guds Bud bl.a. vedr. hor og utugt)!

Amen?

-

Dagens Ord fra ...

Et Ord til Dagen ...
http://www.ucb.dk/dagensord/

(Her kan du også få tilsendt gratis andagtsteksten i et hæfte
4 gange om året: dec, mar, jun og sep, og det er jo meget
smart, hvis man er væk på retræte eller noget andet.)

=== citat start ===

Ordet for 2019-09-13

Om at undgå stress (2)

"... jeg søger ikke at gøre min egen vilje, men hans vilje,
som har sendt mig."
Joh 5,30

Find ud af, hvem det er, du prøver at behage. ...

[ ... ]

Når du ikke er helt afklaret omkring, hvem, du forsøger at
behage, vil du altid ende op med disse tre ting:

Kritik, fordi du er alt for bekymret over, hvad andre
tænker og synes om dig.

Konkurrence, fordi du er bange for, at nogen vil opnå mere
end dig.

Konflikt, fordi du føler dig truet af enhver, som er uenig
med dig.

=== citat slut ===

-

TODAY'S BIBLE VERSE (from CBN) ...
http://www1.cbn.com/cbnnews/cwn
http://bible.cbn.com/#!/reading-plan/1/
http://www1.cbn.com/devotions

(2019-09-12, CET 11:3x, GMT 09:3x:)

So whether we are here in this body or away from this body,
our goal is to please him.
2 Corinthians 5:9

-

Mogens Kall skrev ...

Subject: 2019 uge 37 (news samlet)
Date: Mon, 9 Sep 2019 08:07:03 +0200, GMT 06:07
21765 news:5d75ec18$0$700$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/EjmY8dh91GQ/6e-gUQSOAgAJ

https://sites.google.com/site/kallpol4/home/issues/nuclearwar/21-xxx/21-221

https://groups.google.com/d/msg/no.kultur.folklore.ufo/I0YKzGo4NjU/-MKW2MicslIJ

https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/kanzi-fortjent-beloenning/19-084

https://sites.google.com/site/kallpol4/home/countries/north-korea/21-xxx/21-286

https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/1-pfgcv8r74/lFNV1Br7AgAJ

https://groups.google.com/d/msg/no.kultur.folklore.ufo/koRifFcgF9g/ggBb8KzVBwAJ

https://sites.google.com/site/kalllitteratur/home/0/maa-jeg-godt-vaere-vred

> [...]
> af Ross Campbell
>
> Kapitel 2:
> Samfundet og vreden, side 18-25
>
> side 20
>
> Oprør mod autoriteterne
>
> Mennesker, der aldrig har fået tilfredsstillet deres behov
> for kærlighed, bliver vrede og lader ofte deres vrede
> komme til udtryk i oprør. Og her har vi den egentlige
> grund til respektløshed og anti-autoritære holdninger.
>
> Kommentar:
>
> Kan dette være årsagen til al den megen had (med vold, mord,
> død og ødelæggelse), vi observerer i Mellemøsten ?

[ ... ]
> [...]
> Jeg kan lide at få et knus
>
> Nr. 2
> Jeg kan godt lide at ...
>

> Med venlig hilsen,
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-) ?
> Last OUTPUT: 21700 news:5d4f0d11$0$694$1472...@news.sunsite.dk
> https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/SKf1MoGSFgAJ
> Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 21765

Found perhaps ET-nuclearwar-warning (Nyopdaget komet på vej mod vores

Paludan om finte med vælgererklæringer: It-systemet hos ministeriet var
ringe
kl. 16:52
https://www.dr.dk/nyheder/politik/paludan-om-finte-med-vaelgererklaeringer-it-systemet-hos-ministeriet-var-ringe

-

Ransagninger i mindst 40 byer: Russisk politi slår til mod oppositionen
kl. 19:35
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ransagninger-i-mindst-40-byer-russisk-politi-slaar-til-mod-oppositionen

-

Fire uger efter mystisk missileksplosion: 'Folk køber jod og overvejer
at rejse væk"
kl. 20:17
https://www.dr.dk/nyheder/udland/fire-uger-efter-mystisk-missileksplosion-folk-koeber-jod-og-overvejer-rejse-vaek

I den russiske Arkhangelsk-region ved indbyggerne stadig ikke,
hvad konsekvenserne af en fejlslagen missiltest er. Få
overblikket her.

-

Økologen Aleksej måler stråling efter russisk eksplosion: 'Usikkerheden
fortsætter'
12. Sep. 2019 kl. 22:10
https://www.dr.dk/nyheder/udland/oekologen-aleksej-maaler-straaling-efter-russisk-eksplosion-usikkerheden-fortsaetter

-

DR S165 fre 13 sep 09:54:15
13.september dr.dk/nyheder 06:01

TRUMP: IRAN VIL GERNE MØDES MED USA
USA's præsident, Donald Trump, siger,
at Irans regering ønsker et møde.
Dermed er han med til at øge
spekulationer om, at de to lande, som
blandt andet har haft en række
uoverensstemmelser om Irans
atomprogram, måske mødes ved FN's
kommende generalforsamling i september.

- Jeg kan fortælle jer, at Iran gerne
vil mødes, siger han torsdag til de
fremmødte journalister foran Det Hvide
Hus.

Trump har gentagne gange givet udtryk
for, at han gerne vil mødes med Irans
præsident, Hassan Rouhani, der
forventes at deltage ved FN's
generalforsamling i New York.

Trump: Iran vil gerne mødes med USA
kl. 06:01
https://www.dr.dk/nyheder/udland/trump-iran-vil-gerne-modes-med-usa

-

168
10:32

samt ...

Australsk par forsvandt på drømmerejse - nu er de dukket op i berygtet
iransk fængsel
12. sep. 2019, 20:03
https://nyheder.tv2.dk/udland/2019-09-12-australsk-par-forsvandt-paa-droemmerejse-nu-er-de-dukket-op-i-berygtet-iransk

-

Nyopdaget komet på vej mod vores solsystem
13. sep. 2019, 07:01
https://nyheder.tv2.dk/udland/2019-09-13-nyopdaget-komet-pa-vej-mod-vores-solsystem

Kometen, som ses på billedet, skulle bestå af en sammensætning
af is og støv og forventes at være tættest på Solen 8.
december.

[ ... ]

En nyopdaget komet, som suser med retning mod Mars' bane, har
sat videnskabsmænd på overarbejde for at finde ud af, om den
kommer fra et fremmed solsystem.

Flere vurderer, at det meget vel kan være tilfældet, hvilket
vil gøre objektet til det kun andet objekt, der er blevet
observeret i vores solsystem, som kommer fra en anden stjerne.

Kometens bane går i en skarp bue i retning af Solen, og den
bevæger sig med usædvanlig høj hastighed.

Det skulle være et tegn på, at den kommer fra et fremmed
solsystem.

[ ... ]

... kometen med navnet C/2019 Q4 ...

Kommentar:

Hmm ...

2019-12-07, day no 341, Pearl Harbor 1941
2019-12-08, day no 342

> [...]
> samt en meteor nær havde ramt og udslettet
> Psykopatistan/Kleptokratistan (Rusland)! Se evt. ...

=>

2397
+ 90
=
2487

Hmm ... (memory on from) ...

News:dk.politik
News:dk.videnskab
Subject: Found ET-target (Joseph 45 year) -
Re: Found Chandrasekhars grænsemasse på 1,4 solmasser
udfor Josef (Gen 41,34) -
Re: 2019 uge 36 (news samlet)
Date: Sat, 7 Sep 2019 11:57:47 +0200, GMT 09:57
21760b news:5d737f2b$0$706$1472...@news.sunsite.dk
https://sites.google.com/site/etbible/home/abraham-code/21-760
https://sites.google.com/site/etbible/home/markpointer/14/21-760
https://sites.google.com/site/etbible/home/markpointer/39/21-760
https://sites.google.com/site/etbible/home/markpointer/45/21-760
https://sites.google.com/site/etbible/home/markpointer/100/21-760
https://sites.google.com/site/etbible/home/isotope-evidence/78-pt-193/78/21-760
https://sites.google.com/site/etbible/home/objects/homestar-of-et/g-lon/21-760
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/ireBe6C6V5I/BGADTHL9AQAJ
https://groups.google.com/d/msg/dk.videnskab/1ediUeKnKJQ/Hvy2RLtSAAAJ

> =>
>
> Year____144__Adam__Joseph__Note
> -2015__2304__2160____-100, 144,000 * 16
> -1916__2403__2259_______0, Joseph born
> -1899__2420__2276______17, Joseph sold and taken into Egypt
> -1877__2442__2298______39, The year Jacob entered Egypt.
> -1877__2442__2298______39, 143,647 * 17
> -1871__2448__2304______45, 144,000 * 17

2487 /144
=
17,27083...

=>

=
2448

and ...

2487
-2448
=
39

Compare with ...

> -1877__2442__2298______39, The year Jacob entered Egypt.
> -1877__2442__2298______39, 143,647 * 17

Hmm ...

> I dag Mandag den 9. september 2019 (dag 252 i året) ...
[ ... ]
> 2336
> dage til
> Nuclearwar (see file 21.221)
> (om ca. 6½ år, around 2026-01-31)

=>

2336
- 90
=
2246

=>

2246 /144
=
15,5972...

and

=
2160

and ...

2246
-2160
=
86

(UPS! Dette tal *genkender* vi utrolig godt:)

Compare with ...

86 (43*2):
https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/markpointer/86

=>

News:dk.livssyn.kristendom
News:dk.politik
News:dk.videnskab
News:no.kultur.folklore.ufo
Subject: Found Tunguska 86 +
Rettelse: 175 (Delta Temple-crater) -
Re: Found 18 -
Re: Found 104 (Delta Temple-crater) -
Re: ET-*Copyright*:
Found 65 (time of Asteroid Chicxulub crater)
at 14.700 (4.Mos Num 16,17) -
Re: 2019 uge 19 (news samlet)
Date: Mon, 13 May 2019 02:56:53 +0200, GMT 00:56
21461 news:5cd8c0dd$0$705$1472...@news.sunsite.dk
https://sites.google.com/site/etbible/home/chicxulub-crater/21-461
https://sites.google.com/site/etbible/home/markpointer/18/21-461
https://sites.google.com/site/etbible/home/markpointer/104/21-461
https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/markpointer-86/21-461
https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/tunguska/21-461
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/9XhfkBKPolA/UFEtp8JOAwAJ
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/vGeozRxkaqw/5xEwd18eBQAJ
https://groups.google.com/d/msg/dk.videnskab/4WzXosOtLuI/OdFUDIEGAgAJ
https://groups.google.com/d/msg/no.kultur.folklore.ufo/f1V0Gg2luhA/n9fctk0NAgAJ

> Distancen mellem ...

> [...]

Tunguska har det til fælles med en atombombe, at den
*ødelægger* ting i MEGET STOR målestok, så byen og ligefrem
lande lægges øde!

=>

It's perhaps a ET-nuclearwar-warning (to Mankind)!

-

Går Jorden under om 200 år? Her er fire klimaforskeres svar
13. sep. 2019, 08:53
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-09-13-gaar-jorden-under-om-200-aar-her-er-fire-klimaforskeres-svar

-

Favoritten til at udfordre Trump blev hånet i nat, men han huskede ikke
forkert
13. sep. 2019, 10:19 ...

-

104 SVT Text Fredag 13 sep 2019

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

* Trump öppen för tillfälligt avtal..130

* Demokrater angrep Trump i debatt...131
* De tio ledande kandidaterna.......175-

* Bahamas bävar inför nytt oväder....132

* Maduro kommer inte till FN.........133

* Omstridd staty i Prag tas bort.....134

* Planerad drönarkupp - fem gripna...135

Sju döda i explosion i Turkiet.....136

Övriga rubriker 105

-

105 SVT Text Fredag 13 sep 2019

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

Explosioner vid turistanläggning...137

Google-miljarder till Frankrike....138

ECB stödköper och sänker ränta.....139

* Notiser: Flera drunknade i Indien..148

-

133 SVT Text Fredag 13 sep 2019
UTRIKES PUBLICERAD 13 SEPTEMBER

Maduro kommer inte till FN

Till skillnad från 2018 kommer inte
Venezuelas omstridde president
Nicolas Maduro till FN:s
generalförsamling i New York i år.

I Maduros ställe åker vicepresident
Delcy Rodriguez och utrikesminister
Jorge Arreaza. De kommer att ha med
sig 12 miljoner underskrifter
i protest mot USA:s sanktioner mot
Venezuela, säger Maduro enligt
nyhetsbyrån Reuters.

Stats- och regeringschefer deltar
ofta i generalförsamlingen varje
höst. USA ser dock inte längre Maduro
som Venezuelas rättmätige ledare.

-

134 SVT Text Fredag 13 sep 2019
UTRIKES PUBLICERAD 13 SEPTEMBER

Omstridd staty i Prag tas bort

Lokala myndigheter i Tjeckiens
huvudstad Prag har beslutat att
avlägsna en staty av fältmarskalk
Ivan Konev som ledde sovjetiska
styrkor i dåvarande Tjeckoslovakien
under andra världskriget.

-Vi kommer att sträva efter en
konsttävling för ett minnesmärke för
befriarna av Prag i slutet av andra
världskriget i stället, säger Ondrej
Kolar, distriktets borgmästare.

Statyn restes 1980 och har varit en
källa till kontrovers sedan
kommunismens fall 1989.

-

136 SVT Text Fredag 13 sep 2019
UTRIKES PUBLICERAD 12 SEPTEMBER

Sju döda i explosion i Turkiet

Sju människor omkom och tio skadades
på torsdagen då en sprängladdning
exploderade intill en väg i sydöstra
Turkiet, uppger sjukhuskällor.

Händelsen inträffade i distriktet Kulp
i provinsen Diyarbakir. Enligt
provinsguvernörens kansli drabbade
explosionen ett fordon med bybor som
passerade.

I området har strider mellan
regeringsstyrkor och kurdiska grupper
inträffat flera gånger genom åren,
skriver Reuters. Sprängladdningen hade
sannolikt lagts ut av PKK-gerillan,
enligt guvernörens kansli.

-

137 SVT Text Fredag 13 sep 2019
UTRIKES PUBLICERAD 12 SEPTEMBER

Explosioner vid turistanläggning

Totalt tolv personer skadades på
torsdagen i en rad explosioner på
ett ammunitionslager på Cypern. Två
av dem vårdas ännu på sjukhus.

En turistanläggning i närheten
skadades och turister evakuerades.
Bilder visar krossade fönster på
anläggningen.

Olyckan inträffade på ett militär-
område öster om Kyrenia, en historisk
hamnstad på nordkusten som är populär
bland turister, skriver Reuters.

En utredning om vad som orsakade
explosionerna har inletts.

-

148 SVT Text Fredag 13 sep 2019
VÄRLDEN I KORTHET 13 SEPTEMBER

Sudan Tusentals personer protesterade
i går åter i Khartum. De kräver en ny
chef för rättsväsendet, och hoppas att
myndigheten ska driva ett åtal mot
säkerhetsstyrkor som anklagas för att
ha dödat demonstranter vid tidigare
protester, rapporterar Reuters.

-

NRK:
12. september 2019 kl. 09:54 - 13. september 2019 kl. 07:36, error

13. september 2019 kl. 10:28

-

Venskabet mellem Trump og Netanyahu slår revner
Af Anders Hjorth Vindum 12. September 2019
https://www.ordetogisrael.dk/aktuelt-2-2-2/venskabet-mellem-trump-og-netanyahu-slaa-revner

Rygter om israelsk aflytning i Washington og ny linje over for
Iran bekymrer i Jerusal

-

USA straffer Rusland for trosfrihedskrænkelser
13. september 2019, kl. 0:00, opdateret kl. 9:10
Af Sidsel Nyholm, Korrespondent, USA
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/usa-straffer-rusland-trosfrihedskraenkelser

USA har netop bedt Rusland om at løslade hundredvis af
religiøse samvittighedsfanger, heriblandt danskeren Dennis
Christensen. Han blev sidste år anholdt af kampklædt politi
under et bibelstudie og senere idømt seks års fængsel. Her ses
han i forbindelse med retssagen tidligere på året.

Den amerikanske regering straffer to højtplacerede russere
efter beskyldninger om tortur af Jehovas Vidner og beder
Moskva om at løslade dansker

-

Den kristne frihedskæmper, der igen påkalder sig Kinas vrede
13. september 2019, kl. 0:00, opdateret kl. 9:23
Af Johan Varning Bendtsen
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/den-kristne-frihedskaemper-der-igen-paakalder-sig-kinas-vrede

22-årige Joshua Wong er blevet ansigtet på Hongkongs kamp for
demokrati. Retfærdighedssansen blev grundlagt i kristen
skolegang

-

9/11 attacks: US to reveal key name in Saudi lawsuit

48 minutes ago, (time now CET 10:45)
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-49686128

The victim's families believe the person is likely to be a
Saudi official who helped the attackers.

The US Department of Justice has said it will reveal a key
name sought by people suing Saudi Arabia for alleged
involvement in the 9/11 attacks.

-

Has another interstellar visitor been found?
By Paul Rincon Science editor, BBC News website

https://www.bbc.com/news/science-environment-49676757

The newly discovered object - initially given the designation
gb00234, but now known as Comet C/2019 Q4 (Borisov) - has an
eccentricity of 3.2, based on current observations.

It was noticed by the amateur stargazer Gennady Borisov on
30 August at the Crimean Astrophysical Observatory in
Bakhchysarai. At the time, it was about three astronomical
units (about 450 million km) from the Sun.

[ ... ]

... C/2019 Q4 (Borisov), meanwhile, is still approaching our
Solar System and shouldn't reach perihelion until 10 December.

+

Newfound comet likely an 'interstellar visitor,' scientists say

The comet, an apparent amalgam of ice and dust, is expected to
make its closest approach to the sun on December 8.

By REUTERS
September 13, 2019 05:02
https://www.jpost.com/OMG/Newfound-comet-likely-an-interstellar-visitor-scientists-say-601576

Kommentar:

Se ovenfor under TV2-emnet 'Nyopdaget komet på vej mod vores
solsystem'

-

21773