Hiërarchie

Michel Huibers

Weet iemand waarom een woord als hiërarchie een trema krijgt?
(of soortgelijke woorden die uit het Grieks of Latijn afkomstig zijn)

Mies

Luc Pycke

Michel Huibers wrote:

> Weet iemand waarom een woord als hiërarchie een trema krijgt?
> (of soortgelijke woorden die uit het Grieks of Latijn afkomstig zijn)

Gewoon omdat je het anders verkeerd zou kunnen lezen als HIERarchie,
terwijl het hi-eerarchie is.

Luc P.

annelies

On Thu, 23 Jul 1998 20:09:55 +0200, "Michel Huibers"
<huib...@iaehv.nl> wrote:

>Weet iemand waarom een woord als hiėrarchie een trema krijgt?

>(of soortgelijke woorden die uit het Grieks of Latijn afkomstig zijn)

Ik geloof dat de vuistregel is: een trema schrijf je om verwarring te
voorkomen.

-ie wordt uitgesproken als -ie; dus als het anders moet, schrijf je
een trema om dat aan te geven.
-iee bijvoorbeeld is eenduidig ie-ee ; daarom geen trema in dieet
(wel weer in diėtiste, waarom? zie boven).

Annelies

annelies

On Thu, 23 Jul 1998 20:44:53 +0100, Luc Pycke
<luc....@pophost.ping.be> wrote:

Luc, hoe kan het dat jouw message, ook net gestuurd kennelijk, het
tijdstip 21.44 heeft in mijn kopregel, terwijl m'n eigen Reply het
juiste tijdstip draagt?

Annelies

Luc Pycke

Dat komt omdat ik een verschrikkelijke kluns ben als het op
computerklokken aankomt. ;-) Zomertijden, tijdzones... ik krijg
kop noch staart aan die dingen. Ik heb een speciaal programmaatje
(Tardis) dat de datum en de klok op mijn computer regelt, maar
blijkbaar doe ik nog iets verkeerd. Komt daar nog bij dat ik van
tijd tot tijd mijn datum een paar jaar achteruit moet zetten om
een oud DOS-programma te kunnen gebruiken. Soms vergeet ik wel
eens om die datum achteraf terug juist te zetten, waardoor het
net lijkt alsof ik vanuit het verleden berichten stuur. :)

Het vreemde is wel dat op mijn computer het tijdstip van mijn
reply 20:44 was! Hoog tijd dus dat ik me eens serieus verdiep in
dat tijdgedoe...

In ieder geval bedankt voor de opmerking, ik zal proberen het
in orde te brengen.

Luc.

Roel Verbunt

Luc Pycke heeft geschreven in bericht <35B7BB...@pophost.ping.be>...

Volgens mij kun je je de moeite besparen. Die tijd is, geloof ik, niet de
tijd op _jouw_ computer, maar op de server waar je je bericht naar toe
stuurt.

Roel verbunt

(Computertijd: 24-7-98 15:29)

Michel Huibers

Luc Pycke heeft geschreven in bericht <35B792...@pophost.ping.be>...

>Gewoon omdat je het anders verkeerd zou kunnen lezen als HIERarchie,
>terwijl het hi-eerarchie is.

Ik ben het helemaal met je eens dat je een moet trema plaatsen wanneer het
woord anders verkeerd gelezen kan worden.
Als de uitspraak inderdaad hi-eerarchie is dan heb ik er heel m'n leven
flink naast gezeten. Ik zeg altijd HIERarchie. Weer wat geleerd zullen we
maar denken.
Ik moet bekennen dat ik ook altijd HIERoglief zeg tegen hiëroglief. Is de
uitspraak dan ook hi-eeroglief?
Ik wil het best van je aannemen, maar ik zal er wel aan moeten wennen ben ik
bang.

Mies

Wugi

annelies wrote:

> -ie wordt uitgesproken als -ie; dus als het anders moet, schrijf je
> een trema om dat aan te geven.
> -iee bijvoorbeeld is eenduidig ie-ee ; daarom geen trema in dieet
> (wel weer in diėtiste, waarom? zie boven).

op je blote knieen?
dieet - mv. diėten: alle logika zoek

Guido

Luc Pycke

Michel Huibers wrote:

> [...]
> maar denken.
> Ik moet bekennen dat ik ook altijd HIERoglief zeg tegen hiëroglief. Is de

Ja, want zowel hiërarchie als hiëroglyf hebben hetzelfde Griekse voorvoegsel,
namelijk hiëros, wat heilig betekent. Andere "heilige" woorden zijn
hiëratisch, hiëroduul, hiërofant en hiërogamie.

LP

Gerard van Wilgen

On Thu, 23 Jul 1998 18:55:30 GMT, opsc...@tref.nl.nospam ( annelies)
wrote:

>Ik geloof dat de vuistregel is: een trema schrijf je om verwarring te
>voorkomen.

Dat is juist, wat niet wegneemt dat ondanks het trema hele
volksstammen dat woord hardnekkig als "hierarchie" blijven uitspreken.

Gerard van Wilgen

Peter Elderson

En zo hoort het ook. Ik zeg geen hie-ee-rarchie (met de -ee- van
eer) maar hie-je-rarchie met de e van je, en dan nog snel ook,
dus je hoort hiejrarchie. Als ik oplees: hierarchie, dan zeg ik
in feite ook hiejrarchie.

Maar ik spreek Randstads. Ik spreek "hierheen" ook ook als
'hiejreen', en tandpasta als tampesta. Dat laatste schrijf ik
tegenwoordig ook.

-- PE

Jacob Abas

Ik ben het woord 'lettergrepen' in deze draad nog niet tegengekomen. De
trema is het hulpmiddel om twee lettergrepen van elkaar te scheiden waar de
schrijfwijze (of zelfs de klemtoon) dat niet duidelijjk maakt. Dat maakt de
andere uitleggingen niet minder waard, die werken ook goed.

Bart Van Stappen

Wugi meende in bericht <35B8E6...@ping.be>...
>annelies schreef:

(zucht)
knieen -> [knie.n]? neen, dus knieėn -> [kni.@]
dieet -> [die.t]; prima.
diėten -> [die.t@]; prima. Zonder trema zou het dieten [di.t@] worden. Dat
bestaat natuurlijk ook, maar is het mv van diet [di.t]

Ooit gehoord van het onderscheid tussen open en gesloten lettergrepen?

Kan je helpen de logica terug te vinden hoor.

Groeten,

Bart.

Guido Reijnders

> [...]

> Ooit gehoord van het onderscheid tussen open en gesloten lettergrepen?
>
> Kan je helpen de logica terug te vinden hoor.

Ik vind je sarcasme een beetje misplaatst, Bart. Als we allemaal zo veel
van taal wisten als jij, was deze nieuwsgroep overbodig. Wees blij!

Guido Reijnders

Wugi

Geeft niet, hij zet alleen zichzelf te kijk.

In mijn tijd werd het trema erbijgehaald als er verwarring mogelijk was tussen
minstens twee oplossingen. Dat trema moest beide oplossingen dan wel aangeven,
en onderscheiden.

Dus:
prieel = priëel want niet prieël
knieen = knieën want niet kniëen.

We moesten ook glooiďng en samenvloeiďng schrijven.

De beslissing om het trema voor bepaalde formaties toch weer niet te gebruiken
doet afbreuk aan deze logika.

Zat, end zat eunly, voz mey point.

Guido