"Zuid-Afrikaanse taal"

Nieckq

74.800 Googletjes.

Niet allemaal relevant.

Maar in een oogopslag is duidelijk dat ook
de term in subject in het Nederlands taalgebied
veel en vaak wordt genoemd...

bol.com | 20001#Zuid-Afrikaanse taal, Zuid-Afrika, Europa | Boeken
www.bol.com/...zuid-afrikaanse-taal/.../in... - Pays-Bas2
0001#Zuid-Afrikaanse taal Boeken koop je gemakkelijk online bij bol.com.
Verschillende aanbiedingen voor 20001#Zuid-Afrikaanse taal Boeken. Snel en
===================================================================================
Suid-Afrikaanse Instituut - Wikipedia
nl.wikipedia.org/wiki/Suid-Afrikaanse_Instituut
Het zwaartepunt van de collectie ligt op de gebieden van oude
en moderne Zuid-Afrikaanse taal- en letterkunde, geschiedenis, kunst,
politiek, theologie en ...
Zuid-Afrika Zuid-Afrikaanse taal verdwijnt - Zuid-Afrika.nl
www.zuid-afrika.nl/id/1/267/
De Afrikaanse taal dreigt te verdwijnen in Zuid-Afrika.
Het Engels wordt steeds gangbaarder en ook op scholen en
universiteiten lijkt men zich liever tot het ...

Nieckq

Fe

"Nieckq" <nie...@xyz.invalid> wrote:
> [...]
> 0001#Zuid-Afrikaanse taal Boeken koop je gemakkelijk online bij bol.com.
> Verschillende aanbiedingen voor 20001#Zuid-Afrikaanse taal Boeken.

Engels. Zulu. Afrikaans. Zijn allemaal boeken over te krijgen.

Snel en ...
> ===================================================================================

Ja, een Zuid-Afrikaanse taal bestaat wel ja. Sterker nog, er bestaan veel
Zuid-Afrikaanse talen. Als je bedoelt: talen die in Zuid-Afrika worden
gesproken. Er zijn zelfs wel dialecten: Kaaps Afrikaans bijvoorbeeld. En
Oost-Afrikaans. Maar de Germaanse taal die naast het Engels daar wordt
gesproken, heet Afrikaans.

> [...]
> ================================================================================
> Zuid-Afrika Zuid-Afrikaanse taal verdwijnt -

Er verdwijnt een Zuid-Afrikaanse taal. Namelijk: het Afrikaans.

Zuid-Afrika.nl

--
Fe

Sietse Vliegen

Fe <addre...@invalid.invalid> schreef:

>Maar de Germaanse taal die naast het Engels daar wordt
>gesproken, heet Afrikaans.

En dat is raar. Erkenning van zo'n woord is natuurlijk leuk. Maar een
Chinees zou zich rotlachen, als in een officieel woordenboek aldaar,
onze taal "Europees" zou heten. Om over te gaan op de orde van de dag.

Ruud Harmsen

Sat, 19 Jan 2013 20:09:48 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>
schreef/wrote:
TRouwens Nou Jullie het er Toch over hebben. Dat doet me denken: wat
is ijlijk de hoofstad van Golland.?? Weet iemand dat?

Ruud Harmsen

Sat, 19 Jan 2013 21:33:47 +0100: Sietse Vliegen <flyw...@hotmail.com>
schreef/wrote:
Gehoord de beraadslaging, ook wel, mag ik toch hopen?

h@wig

Ruud Harmsen:
[...]
>TRouwens Nou Jullie het er Toch over hebben. Dat doet me denken: wat
> is ijlijk de hoofstad van Golland.?? Weet iemand dat?-

geertijdenburg?

Thomas

On 19-1-2013 20:09, Nieckq wrote:
> 74.800 Googletjes.
>
> Niet allemaal relevant.
>
> Maar in een oogopslag is duidelijk dat ook
> de term in subject in het Nederlands taalgebied
> veel en vaak wordt genoemd...

Net als het octaangehalte van benzine... :P

Ruud Harmsen

Sat, 19 Jan 2013 22:26:57 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
schreef/wrote:

>TRouwens Nou Jullie het er Toch over hebben. Dat doet me denken: wat
>is ijlijk de hoofstad van Golland.?? Weet iemand dat?

ERAAN denken, kluns!!!!

http://rudhar.com/lingtics/temaken.htm

Ruud Harmsen

Sat, 19 Jan 2013 13:31:04 -0800 (PST): "h@wig"
<hedwig.d...@planet.nl> schreef/wrote:
Doertrecht dagt ik aan? Waar ze nou die ouwe Romeinen onder de
stoptegel aan het uit trekken zijn?

TheBoss

Sietse Vliegen <flyw...@hotmail.com> wrote in
Die vergelijking gaat niet op.
De taal Afrikaans is namelijk niet genoemd naar het continent Afrika of
naar de bewoners ervan, de Afrikanen, maar zoals heel veel andere
Afrikaanse talen naar een ethnische groep (*): de Afrikaners/Afrikaanders.
Dat maakt ook dat 'Afrikaans' een betere naam voor de taal is dan Zuid-
Afrikaans; de verwarring ontstaat doordat de naam van de taal daarmee
gelijk is aan het bijvoeglijk naamwoord dat betrekking heeft op het gehele
continent.

(*) Kijk maar eens naar de lijst van groepen en hun talen op:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_groups_in_Africa#List
of
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_groups_in_Africa#Southern_Africa

Overigens denk ik dat diezelfde Chinees zich waarschijnlijk wel rot zal
lachen om onze benaming 'Chinees' als overkoepelende naam voor de vele
door Chinezen (cq in China) gesproken talen, die onderling net zo
veel/weinig op elkaar lijken als pak-'m-beet Nederlands en Grieks.

--
Jeroen

Sietse Vliegen

TheBoss <The...@invalid.nl> schreef:

> [...]
>naar de bewoners ervan, de Afrikanen, maar zoals heel veel andere
>Afrikaanse talen naar een ethnische groep (*): de Afrikaners/Afrikaanders.

Zal best. Maar lacht die Chinees zich daardoor minder snel dood?

>Dat maakt ook dat 'Afrikaans' een betere naam voor de taal is dan Zuid-
>Afrikaans;

Beter? Het gaat keihard voorbij aan de generieke betekenis van
'Afrikaans', te weten betrekking hebbende op het werelddeel Afrika.
Daarbij is het feit dat een miniem clubje, om onopgenelderde redenen,
zichzelf Afrikaanders noemde, nogal marginaal.

> de verwarring ontstaat doordat de naam van de taal daarmee
>gelijk is aan het bijvoeglijk naamwoord dat betrekking heeft op het gehele
>continent.

Noem het maar verwarring. Het is zo logisch als je maar kan bedenken.
Jaja, Marokko is geen Afrikaans land, ik snap het allemaal best.

> [...]
>door Chinezen (cq in China) gesproken talen, die onderling net zo
>veel/weinig op elkaar lijken als pak-'m-beet Nederlands en Grieks.

Onderschat nooit de Chinees. Wie het laatst lacht, lacht het best.

--

Sietse

TheBoss

> Zal best. Maar lacht die Chinees zich daardoor minder snel dood?

Oei, eerst alleen nog maar 'rot', nu al 'dood'!

> Beter? Het gaat keihard voorbij aan de generieke betekenis van
> 'Afrikaans', te weten betrekking hebbende op het werelddeel Afrika.

Daar staat tegenover dat de benaming 'Zuid-Afrikaans' voor de taal afwijkt
van wat overal elders in de wereld gebruikelijk is, waar de generieke naam
"betrekking hebbend op het werelddeel" niet samenvalt met de naam van de
taal; vergelijk b.v. Engels: African vs. Afrikaans. Mag ik overigens
aannemen dat jij ook de benaming "Amerikaans" louter en alleen gebruikt in
de generieke betekenis "betrekking hebbend op de beide (of desnoods een
van beide) werelddelen", en niet zoals toch bij velen gebruikelijk in de
betekenis "betrekking hebbend op de V.S."?

> Daarbij is het feit dat een miniem clubje, om onopgenelderde redenen,
> zichzelf Afrikaanders noemde, nogal marginaal.

> Noem het maar verwarring. Het is zo logisch als je maar kan bedenken.

??
Ik neem aan dat je onlogisch bedoelt?
Zo niet dan mis ik de clou, vrees ik.

> Jaja, Marokko is geen Afrikaans land, ik snap het allemaal best.

Nogmaals: ??
Marokko komt voor onder het kopje North Africa.
Met als ethnische groepen: Berbers, Arabs
En als talen: Berber, Arabic languages

> Onderschat nooit de Chinees. Wie het laatst lacht, lacht het best.

Als hij (M/V) zich zoals je boven veronderstelde al doodgelachen heeft,
zal hij vast niet het laatst gelachen hebben, wel "voor het laatst". En of
dat het best is, laat ik dan maar even in het midden.

--
Jeroen

Ruud Harmsen

19 Jan 2013 23:45:17 GMT: TheBoss <The...@invalid.nl> schreef/wrote:

> [...]
>door Chinezen (cq in China) gesproken talen, die onderling net zo
>veel/weinig op elkaar lijken als pak-'m-beet Nederlands en Grieks.

Nee, want ze (vooral de regeringen) houden zelf de mythe in stand dat
het om ��n taal gaat. En in geschreven vorm is dat tot op zekere
hoogte ook zo.

Ruud Harmsen

Sun, 20 Jan 2013 01:31:36 +0100: Sietse Vliegen <flyw...@hotmail.com>
schreef/wrote:

>Daarbij is het feit dat een miniem clubje, om onopgenelderde redenen,
>zichzelf Afrikaanders noemde, nogal marginaal.

Hollanders die naar Afrika waren ge�migreerd. Afrikaanders. Logisch
toch?

Klaartje

Elke giraffe zingt zoals zhij genekt is, zo ook Ruud Harmsen die zegt:

>Hollanders die naar Afrika waren geëmigreerd. Afrikaanders. Logisch
>toch?

Misschien is een Afrikaander zelfs wel een 'Afrika-gaander'.
--

Klaartje

brood en spelen: www.klabru.nl

Sietse Vliegen

TheBoss <The...@invalid.nl> schreef:
>Sietse Vliegen <flyw...@hotmail.com> wrote in

>Oei, eerst alleen nog maar 'rot', nu al 'dood'!

Er zijn dan nog een heleboel over.

>Daar staat tegenover dat de benaming 'Zuid-Afrikaans' voor de taal afwijkt
>van wat overal elders in de wereld gebruikelijk is,

Tsja, Duits heeft in de meeste talen nog sterker uiteenlopende namen.
Meestal lijkend op German Allemand. In maar een paar talen lijkt het
op Deutsch.

> [...]

>van beide) werelddelen", en niet zoals toch bij velen gebruikelijk in de
>betekenis "betrekking hebbend op de V.S."?

Nou is 'American' geen taal, en is er ook geen werelddeel Amerika.
Maar goed, officieel heet dat land niet Amerika (of America). Het
wordt echter veelvuldig zo genoemd, zowel door Amerikanen als door
anderen. Van Canadees en Mexicaan, tot Filippino noemt men het land
bij die officieuze naam, en het bijvoeglijk naamwoord ervan
dienovereenkomstig. Tot en met de vermelde betekenis in woordenboeken.

>??
>Ik neem aan dat je onlogisch bedoelt?

Ja, of logisch dat velen die naam niet gebruiken. En daarvoor in
plaats een benaming die iedereen snapt. Het enige misverstand dat je
kunt krijgen door Zuid- ervoor te plakken, is dat het suggereert dat
die taal _de_ officiele voertaal van Zuid-Afrika is.

--

Sietse

Sietse Vliegen

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> schreef:
O ja, destijds emigreerde men niet in groten getale naar andere delen
van Afrika. Dus toen lag dat voor de hand. Mooi mazzeltje, dat ze zich
toen niet Afrikanen genoemd hebben.

--

Sietse

Sietse Vliegen

Klaartje <nieuwsgro...@diteruithalenKlaBru.nl> schreef:
>Elke giraffe zingt zoals zhij genekt is, zo ook Ruud Harmsen die zegt:

>Misschien is een Afrikaander zelfs wel een 'Afrika-gaander'.

Gut ja, als je maar genoeg inslikt. En daar kunnen ze wat van.

--

Sietse

Sietse Vliegen

Sietse Vliegen <flyw...@hotmail.com> schreef:

>Meestal lijkend op German Allemand.

Moet zijn: German of Allemand.

J. J. Lodder J. J. Lodder

Maar de Chinezen hebben wel een geschreven taal
die al een paar duizend jaar over het hele rijk begrepen wordt.
(en die gewoonlijk als Chineees aangeduid wordt)

Dat zie ik Grieken en Nederlanders toch niet zo gauw
met elkaars teksten doen,

Jan

Klaartje

Elke giraffe zingt zoals zhij genekt is, zo ook Sietse Vliegen die
zegt:

>Gut ja, als je maar genoeg inslikt. En daar kunnen ze wat van.

Ja. Vogelstruis, voëlstruis, volstruis.

Nieckq

"Sietse Vliegen" meldde:
[...]

> [...]
> kunt krijgen door Zuid- ervoor te plakken, is dat het suggereert dat
> die taal _de_ officiele voertaal van Zuid-Afrika is.

Nou.
Je zou er bijna door vergeten dat er ook op grote schaal
Engels wordt gesproken.

Nieckq