wat zijn de zelfstandig naamwoorden in deze tekst

alice destrait

Geen last van hoogtevrees?
Dan kan je eens een ritje gaan maken in het grootste reuzenrad ter
wereld dat pasgeopend is in Singapore.
De Singapore Flyer is 165m hoog.
Dat is 30m hoger dan de Londen Eye, dat tot nu toe het hoogste rad ter
wereld was.
Per ritje kunnen er 784 mensen mee, verdeeld over 24 bakjes.
Een rondje maken duurt een halfuur.
Bij helder weer kan je zelfs buurlanden Indonesië en Maleisië zien.
Of de Singapore Flyer lang het grootste reuzenrad zal blijven, is nog
zeer de vraag.
De Cinezen zijn druk aan het bouwen aan een nog groter reuzenrad waar
liefst 1900 mensen in kunnen.

dank u vooru hulp

alice destrait

er is al zeker :
-reuzenrad
-Singapore
-Singapore Flyer
en -Londen Eye

alice destrait

ik heb erbij ook rad, mensen, Indonesië, Maleisië, vraag en bouwen.

Izak van Langevelde

In article
<6481a280-2fb4-4ca8...@eo2g2000vbb.googlegroups.com>,
Je kunt hier best 'ns een vraag over je huiswerk stellen, maar verwacht
niet dat men het hier voor je gaat zitten maken, gratis en voor niks...

--
Grinnikend door het leven...

Sietse Vliegen

alice destrait <aliced...@gmail.com> schreef:
> [...]

Zo heet dat ding vast niet.

>ik heb erbij ook rad, mensen, Indonesi�, Maleisi�, vraag en bouwen.

Doe de helft van halfuur er dan ook maar bij. En de m van 30m en 165m
. Cinezen niet, want die bestaan niet. Bovendien lijken ze allemaal op
elkaar, en erg zelfstandig komt dat niet over. Over buurlanden twijfel
ik, omdat er geen lidwoord voor staat. Ritje is wel een zelfstandig
naamwoord, maar hoort niet thuis in de tekst. In een reuzenrad kun je
helemaal geen ritjes maken. Nou ja, het kan wel, maar in zulke landen
kun je dat maar beter niet in het openbaar doen.

--

Sietse

Sietse Vliegen

Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> schreef:
> [...]
>
>Je kunt hier best 'ns een vraag over je huiswerk stellen, maar verwacht
>niet dat men het hier voor je gaat zitten maken, gratis en voor niks...

O jee, ik dacht dat het een soort grap was. Van een volwassene.

Wat heb ik gedaan!!

d @nopandoradotbespam.invalid d@n

"Izak van Langevelde" <eeza...@xs4all.nl> schreef in bericht
> [...]
>
> Je kunt hier best 'ns een vraag over je huiswerk stellen, maar verwacht
> niet dat men het hier voor je gaat zitten maken, gratis en voor niks...

Maar ze mag wel eens nadenken over "bouwen".
Er staat een lidwoord voor. Dan is het toch een zn?
Of niet ;-)

Maar goed, ik ben aan het zeuren.

Message has been deleted

Izak van Langevelde

In article <ntfre8hsoob3v270o...@4ax.com>,
Van Bakel <ba...@bakel.invalid> wrote:

> Ze mag de vraag dus wel stellen, maar als ze antwoord wil, moet ze
> dokken.

Klopt...

Johannes

>"alice destrait" <aliced...@gmail.com> schreef in bericht
>Geen last van hoogtevrees?
>Dan kan je eens een ritje gaan maken in het grootste reuzenrad ter

Liever: dan kun je.... (enz.).

>wereld dat pasgeopend is in Singapore.
>De Singapore Flyer is 165m hoog.
>Dat is 30m hoger dan de Londen Eye, dat tot nu toe het hoogste rad ter
>wereld was.

Dit hoort te zijn: "... het London Eye"(zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/London_Eye), dus "... het London Eye, dat
....".
En niet "... de London Eye, dat ..". Als het correcte lidwoord "de" was, dan
zou nhet altijd nog "... de London Eye, die..." zijn.
Dus "... de London Eye, dat..." is sowieso fout.

>Per ritje kunnen er 784 mensen mee, verdeeld over 24 bakjes.

Een rekensommetje leert dat als deze egtallen kloppen, niet alle bakjes even
groot zijn.

>Een rondje maken duurt een halfuur.
>Bij helder weer kan je zelfs buurlanden Indonesi� en Maleisi� zien.

Liever: kun je.... (enz.). En "de buurlanden" (met lidwoord).

> [...]
>zeer de vraag.
>De Cinezen zijn druk aan het bouwen aan een nog groter reuzenrad waar

Dit hoort te zijn: "Dank u voor uw hulp.

Je bedoelt natuurlijk "Welke zijn de zelfstandig(e) naamwoorden in deze
tekst?" En niet "wat zijn de ... (enz.)".

Welnu dit zijn zeker zelfstandige naamwoorden:
last
hoogtevrees
ritje
reuzenrad
wereld
Singapore Flyer (geldt in zijn totaliteit als ��n zelfstandig naamwoord)
London Eye (idem)
rad
wereld
ritje
mensen
bakjes
rondje
halfuur
weer
buurlanden
Indonesi�
Maleisi�
Singapore Flyer
reuzenrad
vraag
Cinezen (die bestaan niet, maar desondanks is het nog wel een zelfstandig
naamwoord); maar je bedoelt waarschijnlijk Chinezen (ook een zelfstandig
naamwoord).
reuzenrad
mensen
hulp

De getallen heb je in cijfers/symbolen vermeld. Idem de eenheden (m voor
meter). Dat maakt het lastig deze in deze vorm te classificeren als
woordsoort. Maar uitgesproken of in letters is "meter" ook een zelfstandig
naamwoord.
De getallen zijn telwoorden (hoofdtelwoorden), maar "honderd" en "duizend"
kunnen ook als zelfstandig naamwoord gelden. Hoe het echter zit bij ,
bijvoorbeeld, "negentienhonderd" of bij "eenduizend negenhonderd"
(geschreven in cijfers - 1900 - kan dit allebei bedoeld zijn), dus met voor
het honderd of het duizend eraan vastgeplakt? Of je dan een woordd��l (ook)
als zelfstandig naamwoord kunt opvatten, is dubieus. Ik denk niet dat dat
dan nog zelfstandige naamwoorden zijn.

Het woord "dank" in "dank u voor uw hulp" kan op twee manieren worden
gelezen:
1. Als verkorte vorm van "Ik dank u voor uw hulp". In dat geval is "dank"
een werkwoord (een vorm van het werkwoord danken).
2. Als "Dank aan u voor uw hulp". In dat geval is "dank" (de dank) een
zelfstandig naamwoord.

Nieckq

"alice destrait" meldde:
[...]

>De Cinezen zijn druk aan het bouwen aan een nog groter reuzenrad waar
>liefst 1900 mensen in kunnen.

En kunnen ze er ook weer vlot uit?

Nieckq

Loekie Ratelkous

Nieckq heeft uiteengezet op 12-1-2013 :
Liefst wel, alle 1900. :-)

--

groetsels

Loek

Sietse Vliegen

Loekie Ratelkous <mail...@hetnet.nl> schreef:
Simpel te doen, gewoon even de knop naar 500 rpm.

--

Sietse

Loekie Ratelkous

Sietse Vliegen gebruikte zijn klavier om te schrijven :
LOL...
Ik krijg nu de neiging om de zwaartekracht te berekenen in een wiel met
deze doorsnede bij 500 RPM. Blijkt de doorsnede niet gegeven...

--

groetsels

Loek

Peter Smulders

daarover verschillen de meningen. Volgens het jeugdjournaal 1480 meter.
http://jeugdjournaal.nl/item/279114-hoogste-reuzenrad-ter-wereld.html

Meer realistische schattingen houden het op zo'n 200 meter

Peter Elderson

Of het wiel nou groot of klein is, de ligg^H^H^H^Hzwaartekracht verandert
er niet door.

--
pe

Chris R

"Peter Smulders" <de...@home.nl> wrote in message
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ferris_wheels
http://en.wikipedia.org/wiki/Future_Ferris_wheels#Future_wheels

Als het hier gaat om
http://en.wikipedia.org/wiki/Beijing_Great_Wheel
(past wel goed bij het genoemde passagiersaantal - 48 gondels met max. 40
personen: totaal 1920 passagiers)
dan heeft het ding een doorsnee van ruim 200m. Dat betekent een omtrek van
ca. 625m. Bij 500rpm is dan de hoeksnelheid 312.5km/minuut, dwz 18.750km/h.
Hmm, nog geen ontsnappingssnelheid

Sietse Vliegen

"Chris R" <cren...@hotmail.com> schreef:
Je bedoelt de baansnelheid?

>Hmm, nog geen ontsnappingssnelheid

Je ontsnapt er wel mee uit dat ding ;-) G-kracht: bijna 28 duizend
maal zoveel als door de zwaartekracht. Bij 16g kun je al het loodje
leggen, dat is bij 12 omwentelingen per minuut. Bovenin is de g-waarde
1 minder, en onderin 1 meer. Dus daar is de kans het grootst dat je
eruit knalt. Horizontaal gelanceerd, hopelijk richting restaurant.

--

Sietse

Loekie Ratelkous

Peter Smulders heeft uiteengezet op 14-1-2013 :
Maar mijn kinderen zijn allang de jeugdjournaaltijd voorbij, en ik ben
er nog lang niet aan toe.

--

groetsels

Loek

Loekie Ratelkous

Chris R formuleerde de vraag :
Een hoeksnelheid druk je uit in radialen/s.
Desgewenst kun je daaruit een tangentiale snelheid uit berekenen,
afhankelijk van de straal.

Maar het ging mij om de ondervonden versnelling/vertraging in radiale
richting (eerst foutief zaartekracht genoemd)
Ach, wat doet het er ook toe... al die eenheden! Als het moet, en i heb
er een bloknoot bij, denk ik dat ik er nog wel uit kom :-)

--

groetsels

Loek

Loekie Ratelkous

Peter Elderson had uiteengezet :
Ne, op Madagascar niet... :-)

--

groetsels

Loek

Peter Smulders

Hm, stel je eens voor dat je in zo'n ding zit. Werkt een kracht van
28000 g (niet nagerekend) radieel en vrijwel 0 g horizontaal. Hoe wou je
dan horizontaal gelanceerd worden?

Loekie Ratelkous

Peter Smulders plaatste dit op zijn scherm :
Bij de lancering op het laagste punt, waar dee ondervonden versnelling
het grootst is, heb je in dat wiel een horizontale tangentiele
snelheid.
Of dat helemaal genoeg is voor horizontale lancering durf ik niet te
zeggen...

--

groetsels

Loek

Sietse Vliegen

Peter Smulders <de...@home.nl> schreef:
De kracht werkt naar het midden, maar alleen zolang je in het bakje
zit. Vlieg je eruit, dan heb je alleen nog de zwaartekracht (en een
forse luchtweerstand, die je alleen maar afremt). Je richting is in
het onderste punt horizontaal. Zodra de kracht stopt, verandert die
richting alleen nog door de zwaartekracht. En de snelheid was al door
Chris bepaald op 18.750km/h, oftewel 6,75 km/sec. Bij die snelheid is
de eerste kilometer een vrijwel rechte lijn. En als dat restaurant
niet verder weg is dan een kilometer, vlieg je er dus horizontaal in.
En aan de andere kant er weer uit, maar dan heb je wel mooi een
biertje kunnen pakken. En geen tijd gehad om af te rekenen.

--

Sietse

Sietse Vliegen

> [...]
>snelheid.
>Of dat helemaal genoeg is voor horizontale lancering durf ik niet te

Ja hoor, de kracht valt weg du moment dat je bakje het begeeft.
Dan vlieg je rechtdoor, zoals een auto uit de bocht. Of zoals hier:

<https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=GxKLVRtXtBg#t=509s>

--

Sietse

Peter Smulders

OK, duidelijk. Je moet dat soort problemen altijd aanpakken in een
inertiaalstelsel en niet in een meedraaiend stelsel.

Johannes

"Chris R" <cren...@hotmail.com> schreef in bericht
Maar wel genoeg om uit de bocht te vliegen. :-)