Beertema! in RTL

Fe

Piet Beertema! in RTL4-nieuws:

Blondje: "Dhr. Beertemaa was de eerste die e-mail gebruikte. Inmiddels
is hij dat natuurlijk allang niet meer..."

--
Ralf Negennek

de lachende panda

On Mon, 17 Nov 2008 18:23:49 +0100, Fe <nos...@invalid.com> wrote:

>Piet Beertema! in RTL4-nieuws:
>
>Blondje: "Dhr. Beertemaa was de eerste die e-mail gebruikte. Inmiddels
>is hij dat natuurlijk allang niet meer..."

LOL

Mijn dag is weer goed.
En nu gauw de deur uit. Tot later, op 't feestje!

--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

DirkJan

Fe schreef:

> Piet Beertema! in RTL4-nieuws:

> Blondje: "Dhr. Beertemaa was de eerste die e-mail gebruikte. Inmiddels
> is hij dat natuurlijk allang niet meer..."

Kwam ik nog een afdruk tegen van het eerste mailtje, met
handgeschreven onderschrift van Piet Beertema.
Gefeliciteerd!

http://tinyurl.com/5s5he6

DJ

Piet Beertema

Fe wrote:
> Piet Beertema! in RTL4-nieuws:
> Blondje: "Dhr. Beertemaa was de eerste die e-mail gebruikte.
> Inmiddels is hij dat natuurlijk allang niet meer..."

Blond? Nee, dat klopt.

-p

Ruud Harmsen

Mon, 17 Nov 2008 18:49:35 +0100: Piet Beertema
<www.godfatherof.nl/@opt-in.invalid>: in nl.taal:

VССr internet e-mail waren er toch ook al diverse andere soorten?
--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

P@ndabear, eats shoots and leaves

Er staat wel drie keer 'RE:' in; dat kan dus nooit de eerste e-mail zijn
geweest.

P@ndabear, eats shoots and leaves

Ruud Harmsen

Tue, 18 Nov 2008 09:44:02 +0100: "P@ndabear, eats shoots and leaves"
<Gustaaf@ Schokland.nl>: in nl.taal:

>Er staat wel drie keer 'RE:' in; dat kan dus nooit de eerste e-mail zijn
>geweest.

'RE:' is om twee redenen in strijd met de RFC (althans die van
usenet), het moet 'Re: ' zijn.

Fe

Ruud Harmsen schreef:

Ja, dan kan je dat gechat met die bulletin-boards ook wel e-mail noemen.

--
Ralf Negennek

Peter Elderson

Fe:

Ik heb met cc-mail gewerkt, dat kon op servernivo synchronizeren met
andere cc-mailservers in een WAN. Later kreeg het een internetmailkoppeling.

Fe

"Peter Elderson" <so...@puppet.invalid> schreef in bericht

> Fe:

> Ik heb met cc-mail gewerkt, dat kon op servernivo synchronizeren met
> andere cc-mailservers in een WAN. Later kreeg het een
> internetmailkoppeling.

Tsja, maar is dat e-mail. Of is het een tekstbestandje kopiëren.

--
Ralf Negennek

Peter Elderson

Fe:

Sluit dat elkaar uit?
Wanneer is het dan e-mail?

Ruud Harmsen

Tue, 18 Nov 2008 09:56:52 +0100: Fe <nos...@invalid.com>: in nl.taal:

Er was toch ook iets met X100? (nee, 400, zie onder)

Maar ook wikipedia beperkt zich tot internetachtige e-mail:
http://nl.wikipedia.org/wiki/E-mail
"De eerste e-mail over een computernetwerk werd in 1971 door Ray
Tomlinson verzonden. "

Zie ook voor iets heel anders, dat vroeger toch ook wel van invloed is
geweest:
http://nl.wikipedia.org/wiki/X.25
http://nl.wikipedia.org/wiki/ITU-T

E-mail is X.400, dus:
http://nl.wikipedia.org/wiki/X.400

Heeft allemaal niks met internet te maken, en is er hopelijk inmiddels
totaal door verdrongen.

Fe

Dat zou ik niet weten. Misschien toen @ geďntroduceerd werd?

--
Ralf Negennek

Ruud Harmsen

Tue, 18 Nov 2008 11:15:14 +0100: "Fe"
<n...@ja.invalid.poterdorienogesaantoezeg>: in nl.taal:

Nee hoor, zulke adressen als mcvax!piet deden het ook prima met
e-mail.

Zie bijv.
http://groups.google.nl/group/comp.unix.questions/msg/b790740ff02356ea
waarin ene Olaf Kaestner het adres pyramid!nixntc!olaf had.

En hier word ikzelf geciteerd als zijnde ru...@targon.UUCP maar zelf
gebruikte ik in mijn herinnering die aapjes nog niet:
http://groups.google.nl/group/sci.crypt/browse_thread/thread/839143f467dea93c

Ruud Harmsen

Tue, 18 Nov 2008 11:42:17 +0100: Ruud Harmsen
<realema...@rudhar.com.invalid>: in nl.taal:

Dit is een betere:
http://groups.google.nl/group/soc.culture.esperanto/browse_thread/thread/c251e57703314e69
waar ik mijn eigen adres opgeef als hp4nl!targon!swpvia!ruud

Fe

Ruud Harmsen schreef:

> Dit is een betere:
> http://groups.google.nl/group/soc.culture.esperanto/browse_thread/thread/c251e57703314e69
> waar ik mijn eigen adres opgeef als hp4nl!targon!swpvia!ruud

x = -b+-sqrt((b**2)-4ac) | x = -b+-kvrad((b**2)-4ac)
-------------------- | ---------------------
2a | 2a

/* kvadrata formulo */

Leuk, Esperantoworteltrekken. Als je maar niet vergeet dat x twee
oplossingen heeft vanwege de graad van de vergelijking ;-)

--
Ralf Negennek

Dik T. Winter

In article <cj45i4lqe0ijctgnh...@4ax.com> Ruud Harmsen <realema...@rudhar.com.invalid> writes:

> Maar ook wikipedia beperkt zich tot internetachtige e-mail:
> http://nl.wikipedia.org/wiki/E-mail
> "De eerste e-mail over een computernetwerk werd in 1971 door Ray
> Tomlinson verzonden. "

Alleen was dat niet internetachtig.

> Zie ook voor iets heel anders, dat vroeger toch ook wel van invloed is
> geweest:
> http://nl.wikipedia.org/wiki/X.25
> http://nl.wikipedia.org/wiki/ITU-T

Nauwelijks van invloed geweest.

> E-mail is X.400, dus:
> http://nl.wikipedia.org/wiki/X.400

En dit al helemaal niet. Gelukkig maar.

Je kennis van zaken is sub-optimaal.
--
dik t. winter, cwi, kruislaan 413, 1098 sj amsterdam, nederland, +31205924131
home: bovenover 215, 1025 jn amsterdam, nederland; http://www.cwi.nl/~dik/

Dik T. Winter

Ik zou zeggen dat bij e-mail de verzender het laat copieren waarna de
ontvanger bericht krijgt dat er iets voor hem is aangekomen. Ik heb
zat e-mailtjes verstuurd zonder '@' in het adres. Doe ik nog wel
trouwens. Mijn eerste e-mail adres was: "...!decvax!mcvax!turing!dik"
voor vanuit de VS.

Peter Elderson

Dik T. Winter:

> [...]
> zat e-mailtjes verstuurd zonder '@' in het adres. Doe ik nog wel
> trouwens. Mijn eerste e-mail adres was: "...!decvax!mcvax!turing!dik"

En ook de ethernetkabels waren toen nogal dik [1] , dus dat komt weer
mooi uit.

[1] De buigcirkel kon met gemak een gemiddeld voetbalveld omvatten.

Dik T. Winter

In article <KAJ3H...@cwi.nl> "Dik T. Winter" <Dik.W...@cwi.nl> writes:

> En dit al helemaal niet. Gelukkig maar.

Mijn e-mail adres in X-400:
G=Dik;S=Winter;O=cwi;P=surf;A=400net;C=nl
Goddank is dat niet de standaard geworden.

Johannes

"Fe" <nos...@invalid.com> schreef in bericht

> Piet Beertema! in RTL4-nieuws:
>
> Blondje: "Dhr. Beertemaa was de eerste die e-mail gebruikte. Inmiddels is
> hij dat natuurlijk allang niet meer..."

Weet je wie nu de eerste is?

Ruud Harmsen

Tue, 18 Nov 2008 12:17:24 GMT: "Dik T. Winter" <Dik.W...@cwi.nl>: in
nl.taal:

>Nauwelijks van invloed geweest.

>En dit al helemaal niet. Gelukkig maar.
>
>Je kennis van zaken is sub-optimaal.

Van de X.standaard wel ja, en ik ben blij dat ik dat, de weinige keren
dat ik er bijna tegenaan liep, zo kon houden. Heb eens een
detacheringsopdracht geweigerd, waarbij iets KPN-erigs er rond 1996
opeens nog iets aan wilde gaan doen. Toen was de nieuwe echte
internetgolf dus al zwaar in opkomst, daarom zag ik in dat X-spul geen
toekomst. En ik kreeg gelukkig gelijk.

Wat ik er ooit wel van zag maakte op mij een stoffige, ouderwetse,
starre, mainframeachtige, "een record moet 80 bytes zijn want dat is
handig met ponskaarten"-achtige indruk.

Wim van Bemmel

On Tue, 18 Nov 2008 12:56:47 +0000, Dik T. Winter wrote:

> Mijn e-mail adres in X-400:
> G=Dik;S=Winter;O=cwi;P=surf;A=400net;C=nl
> Goddank is dat niet de standaard geworden.

Ik heb er nog eens mee geknoeid in Roermond waar de gemeentelijke Unisys
aangesloten moest worden op de kentekenregistratie in Veendam. Met X.25
via Datanet1. Alles was er mis. De modemkabel, de Unisys software.. ik
ben 2× heen en weer gereden naar Hoofddorp om een nieuwe tape te halen.
Tenslotte, toen het bijna leek te gaan werken, was Roermond niet als
gebruiker te Veendam aangemeld..

--
Groet, salut, Wim.

Wim van Bemmel

Sterke vraag, Johannes!

--
Groet, salut, Wim.

Fe

"Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> schreef in bericht

De laatste?

--
Ralf Negennek

Fe

"Dik T. Winter" <Dik.W...@cwi.nl> schreef in bericht

> [...]
> zat e-mailtjes verstuurd zonder '@' in het adres. Doe ik nog wel
> trouwens. Mijn eerste e-mail adres was: "...!decvax!mcvax!turing!dik"

Maar noemden jullie dat e-mail? Of had het een andere naam?

--
Ralf Negennek

de lachende panda

Nu al?

--
Bauk/je
www.delachendepanda.nl

Ruud Harmsen

Tue, 18 Nov 2008 16:30:12 +0100: "Fe"
<n...@ja.invalid.poterdorienogesaantoezeg>: in nl.taal:

>Maar noemden jullie dat e-mail? Of had het een andere naam?

Zoals ik het me herinner wel degelijk. Inclusief kreten als "stuur 'm
effe een mailtje daarover" en "Schick mir mal 'ne Mail, OK?".

Wim van Bemmel

Nee, gewoon mail. Het 'handigheidje' daarvoor heette ook mail. Mail adres
opties. Mail gaf het door aan meestal Sendmail die het adres zonodig naar
UUCP vertaalde, later naar IP adres, en queuede voor verzending.

Wanneer men het fenomeen e-mail is gaan noemen weet ik niet. Wel dat de
papieren post snailmail werd genoemd.
Dit was wel voor Microsoft Windows. De commando's werden op de terminal
ingetoetst. GUI's waren nog niet volop in gebruik. Apple en Sun waren
daarin pioniers.

--
Groet, salut, Wim.

Dik T. Winter

In article <4922df85$0$195$e4fe...@news.xs4all.nl> "Fe" <plop> writes:
> "Dik T. Winter" <Dik.W...@cwi.nl> schreef in bericht

> Maar noemden jullie dat e-mail? Of had het een andere naam?

Toen spraken we over e-mail, soms ook gewoon mail, en slinger-a.

Piet Beertema

Wim van Bemmel wrote:

> [...]
> via Datanet1. Alles was er mis. De modemkabel, de Unisys software.. ik
> ben 2? heen en weer gereden naar Hoofddorp om een nieuwe tape te halen.

Was maar even langsgekomen voor een hartversterking; zo te horen
kon je die toen wel gebruiken. :-)

-p

Ruud Harmsen

Tue, 18 Nov 2008 15:58:11 GMT: "Dik T. Winter" <Dik.W...@cwi.nl>: in
nl.taal:

>Toen spraken we over e-mail, soms ook gewoon mail, en slinger-a.

Slingeraapje, Klammeraffe.

Bart Dinnissen

P@ndabear, eats shoots and leaves schreef op Tue, 18 Nov 2008 09:44:02
+0100:

>Er staat wel drie keer 'RE:' in; dat kan dus nooit de eerste e-mail zijn
>geweest.

:-)

De derde re betekent zo te zien gewoon 'inzake'.

--
Bart

It's a hard world, it's a cold world
I could never say what I mean
- The Be Good Tanyas

Bart Dinnissen wrote:
> P@ndabear, eats shoots and leaves schreef op Tue, 18 Nov 2008 09:44:02
> +0100:

> :-)
>
> De derde re betekent zo te zien gewoon 'inzake'.

Vast en zeker, Stephen Wolff is absoluut in zaken gegaan:
http://newsroom.cisco.com/dlls/ts_073002.html

Piet Beertema

"P@ndabear, eats shoots and leaves" wrote:

> Vast en zeker, Stephen Wolff is absoluut in zaken gegaan:

;-)

> http://newsroom.cisco.com/dlls/ts_073002.html

"Wolff spent 14 years as a communications and technology researcher
for the United States Army".
Meer specifiek: het Ballistics Research Lab (BRL). En een van mijn
latere directe collega's op het CWI kwam van datzelfde BRL. En zijn
baas op het BRL was... Steve Wolff. It's a small world.

-p