Anglicismen an sich steeds meer bon ton

Linea Recta

Flibsy

"Linea Recta" <bleep...@bleep.invalid> wrote:
> http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11207/De-Speld/article/detail/3500442/2013/08/29/De-Speld-Anglicismen-an-sich-steeds-meer-bon-ton.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=

WEGKOMT en IVVMSVHL.

Dat verdient integraal-aanhaal:

De Speld: 'Anglicismen an sich steeds meer bon ton'
SATIRE - Diederik Smit − 29/08/13, 10:11

© ANP. 'Het is bon ton om Amerikaanse termen en passant in ons repertoire
op te nemen'

SATIRE Het aantal Engelse leenwoorden in onze taal is het afgelopen jaar
met tien procent gestegen. Taalkundigen maken zich zorgen, meldt satirisch
weblog De Speld.

Het is zum kotzen
Wim Bakker
Jan Dijkstra, neerlandicus aan de Vrije Universiteit, vindt de toename
onwenselijk: 'Woorden van Nederlandse origine vormen niet alleen de crème
de la crème van ons vocabulaire maar ook het pièce de résistance van onze
contemporaine couleur locale. Door de saillante entree van Engelse
leenwoorden is het cachet van onze flux de bouche op zijn retour: het
prestige van het Nederlands pur sang is passé.'

Volgens Dijkstra is er te weinig respect voor de moedertaal: 'Het is bon
ton om Amerikaanse termen en passant in ons repertoire op te nemen, zonder
te zoeken naar Nederlandstalige remplaçanten. Enfin, dat notoire dedain
voor de eigen taal is au fond het echec van ons nationale discours.'

Mensen die het tij pogen te keren, krijgen met weerstand te maken: 'Du
moment dat je sans rancune een cordon sanitaire voor anglicismen bepleit,
word je en plein public als larmoyant enfant terrible avant la lettre
weggebonjourd door de éminence grise. Mocht deze misère een fait accompli
blijken, soit. Toch blijf ik cordon bleu hopen op een renaissance van
linguïstische grandeur.'

Ook taalkundige Wim Bakker is bezorgd: 'Het is zum kotzen. Angelsaksische
spielerei an sich is sowieso salonfähig geworden en een hetze tegen die
kitsch lijkt überhaupt niet eens in frage. Einzelgängers die er anders over
denken, worden rücksichtslos kaltgestellt.'

Bakker vindt het onzin dat onze taal geen bezieling zou hebben: 'Volgens
sommigen heeft het Nederlands geen schwung, maar dat is quatsch. Ik krijg
een unheimisch gevoel bij het hineininterpretieren van onze leitkultur en
dat is echt geen weltschmerz voor de bühne.'

Gijs Jans, leraar Noors in Waalwijk, is minder pessimistisch: 'Personlig
denk ik dat het Nederlands kraftig nok is om invloeden fra utlandet te
vær.'

Diederik Smit is redacteur van satirisch weblog De Speld

--
Flibsy

Ernie

"Flibsy" <fli...@nl.taal> wrote in message news:kvnfmd$8gg$1...@nltaal.nl...

> WEGKOMT en IVVMSVHL.
>
> Dat verdient integraal-aanhaal:
>
> De Speld: 'Anglicismen an sich steeds meer bon ton'
> SATIRE - Diederik Smit ? 29/08/13, 10:11
Ik geef de volle tien punten aan De Speld
E/

Sietse Vliegen

"Ernie" <t...@1251.nl> schreef:

>Ik geef de volle tien punten aan De Speld
>E/

Negen volstaat, ze hadden er al een.

--

Sietse

pe

BRAVO! BIS!

--
pe

Frits

Op 2013-08-29 16:41, pe schreef:
Ik vind het ook kassian dat de taal van de blanda zelfs hier op de pasar
of in de desa tida ada meer gesproken wordt. Dat buitenlands is onnodige
barang: de orang orang verstaan elkaar niet meer.

Toean Frits

Frits

L. Etterpletter

Linea Recta wrote:
> http://www.speld.nl/2013/08/29/anglicismen-an-sich-steeds-meer-bon-ton/

Ach, hoe lang is het helemaal geleden dat Frans-in-het-Nederlands
net zo in de mode was als Engels-in-het-Nederlands nu. En wat is
er van die mode overgebleven? Hoogstens wat 'sjieke' restaurants
lijden nog aan dit fenomeen.

+.

Luc

Flibsy:

> [...]
> contemporaine couleur locale. Door de saillante entree van Engelse
> leenwoorden is het cachet van onze flux de bouche

Altijd een rare uitdrukking gevonden, die flux de bouche. Het is niet
eens Frans, hooguit nep-Frans.

[knip artikel]

> Gijs Jans, leraar Noors in Waalwijk, is minder pessimistisch: 'Personlig
> denk ik dat het Nederlands kraftig nok is om invloeden fra utlandet te
> vï¿œr.'

Opvallend dat het artikel over anglicismen gaat, maar het bijna geheel
uit Franse en Duitse leenwoorden bestaat...

Overigens gaat het soms toch wel wat ver. Dat je tegenwoordig je
profile moet sharen om maximum exposure te hebben is Facebooktaal waar
we ondertussen al aan gewend zijn, maar toen ik onlangs online aan het
shoppen was in een Nederlandse webwinkel en daar in grote letters
"pre-order nu!" zag staan moest ik toch even slikken. Ik weet het wel,
taalevolutie en zo, maar je kunt met die evolutie toch ook niet alles
goedpraten, vind ik.

Boude stelling van de week: het Nederlands is heden ten dage vᅵᅵl meer
door het Engels beï¿œnvloed dan dat het Nederlands in Vlaanderen ooit
door het Frans beï¿œnvloed is geweest.

Gelukkig maar dat het deze keer ook in Nederland gebeurt en niet alleen
in Vlaanderen, anders was het gegarandeerd weer oorlog.

L. Etterpletter

Luc wrote:
> [...]
> aan het shoppen was in een Nederlandse webwinkel en daar in grote
> letters "pre-order nu!" zag staan moest ik toch even slikken.

Het mankeert er nog maar aan dat je een artikel eerst moet liken
voordat je het kunt bestellen.

+.

Rein

pe <elde...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
html?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=

SATIRE - Diederik Smit ? 29/08/13, 10:11
<

Loekie Ratelkous

Luc bracht volgend idée uit :
> Flibsy:

[...]
> Altijd een rare uitdrukking gevonden, die flux de bouche. Het is niet eens
> Frans, hooguit nep-Frans.

Flux
1 Vloed
2 stroom
- de bouche, - de salive : Speekselvloed
(CRC Herckenrath, Albert Dory: Frans Woordenboek, f 9,75, JB Wolters,
Groningen, 13e druk, 1958)
Kennelijk wel Frans dus, maar hier in een tweede betekenis.

[...]

--

groetsels

Loek

Luc

L. Etterpletter:
Microsoft ontwikkelt momenteel iets gelijkaardigs. Hun nieuwe Kinect
zal naast liplezen ook je focus kunnen volgen en je punten toekennen
als hij merkt dat je naar banners en advertenties kijkt. Met die
verdiende punten kun je dan gebruik maken van een nieuw soort
betaalsysteem waarmee je korting op games kunt krijgen en zo. Google
gaat nog een stapje verder en gaat met z'n Glass je emoties uitlezen en
je aan de hand daarvan bijpassende advertenties voorschotelen. Liken
zal dan niet meer nodig zijn, want hij weet al dat je het liket.

En dit is echt nog maar het begin, vrees ik. Minority Report was geen
fictie paar een preview, zo lijkt het wel.

Luc

Loekie Ratelkous:
> [...]
> Groningen, 13e druk, 1958)
> Kennelijk wel Frans dus, maar hier in een tweede betekenis.

Okᅵ, het schijnt bij tandartsen wel bekend te zijn (misschien staat het
zo in de handleiding van hun speekselpompje), en ook in (meestal oude)
woordenboeken staat het vermeld. In de hedendaagse Larousse en Petit
Robert staat het in ieder geval niet (meer). Hoe dan ook, de moderne
tandarts zal het toch eerder over "flux de salive" of "flux salivaire"
hebben, vermoed ik. De Nederlandse "flux de bouche" zou in het gewoon
Frans "flux de paroles" zijn - en dat staat trouwens ook in de Van
Dale. Dat laatste is te allen tijde te verkiezen boven het zeldzame en
blijkbaar door weinigen begrepen flux de bouche.

Loekie Ratelkous

Luc had uiteengezet :
> [...]
> tijde te verkiezen boven het zeldzame en blijkbaar door weinigen begrepen

Flux de bouche is hier een door velen, waaronder de redacteuren van De
Speld, begrepen term. Ik heb deze velen nog nooit flux de paroles
horen zeggen, hoewel ik denk dat van degenen die redelijk Frans hebben
gehad op de middelbare school, de meesten het wel spontaan zullen
herkennen.
Flux de bouche staat ook in een -indertijd- vooraanstaand F-NL
woordenboek.
Maar het is geen Frans, neem ik op jouw gezag aan. Gewoon, omdat zoiets
kan.

--

groetsels

Loek

Sietse Vliegen

Luc <.@.> schreef:
> [...]
>Dale. Dat laatste is te allen tijde te verkiezen boven het zeldzame en
>blijkbaar door weinigen begrepen flux de bouche.

Aha! Flux flux in de Van Dale kijken hè?

iMark

Luc <.@.> wrote:

> [...]
> Dale. Dat laatste is te allen tijde te verkiezen boven het zeldzame en
> blijkbaar door weinigen begrepen flux de bouche.

Zie ook:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/289/

Linea Recta

"L. Etterpletter" <+.@-.invalid> schreef in bericht
Vive la Frans.

Luc

Loekie Ratelkous:

>>> Flux
>>> m
>>> 1 Vloed

> Flux de bouche is hier een door velen, waaronder de redacteuren van De
> Speld, begrepen term.

Hier leeft het enkel als woordenboekenwoord, denk ik. Ik heb het nog
nooit iemand horen zeggen.

> [...]
> meesten het wel spontaan zullen herkennen.
> Flux de bouche staat ook in een -indertijd- vooraanstaand F-NL

Inderdaad, het staat vooral in oudere woordenboeken. Ik vond het ook
nog in Vercoullie's F-NL woordenboek uit 1927. Daar staat:

-- flux de bouche ou de salive: speekseltoevloed.

> Maar het is geen Frans, neem ik op jouw gezag aan. Gewoon, omdat zoiets
> kan.

Ik zal het van de week nog wel eens checken bij een Franstalige, ik ben
nu zelf wel benieuwd.

Luc

Sietse Vliegen:

>>> Flux
>>> m
>>> 1 Vloed

> Aha! Flux flux in de Van Dale kijken hᅵ?

O, ik kan in wel 25+ woordenboeken tegelijk zoeken met een paar
toetsaanslagen. En de boekenkast staat ook niet ver weg.

Trouwens, spreek jij flux uit als fluks? Nee toch he.

Frits

Op 2013-08-31 22:58, Luc schreef:
> [...]
>
> -- flux de bouche ou de salive: speekseltoevloed.

> Ik zal het van de week nog wel eens checken bij een Franstalige, ik ben

Ik zei en zeg het best wel eens! Heel gewoon.

Frits

Ruud Harmsen

Sat, 31 Aug 2013 23:01:52 +0200: Luc <.@.> schreef/wrote:
>Trouwens, spreek jij flux uit als fluks? Nee toch he.

Hoe anders? Fluuks?

--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Message has been deleted

M a r i o

Op 1-9-2013 0:08, Frits schreef:
Het lijkt me 'gewoon' Nederlands, althans: verbloemd Nederlands dan, uit
samengesteld leenwoordengebruik om de betreffende persoon niet tegen de
haren in te strijken.
Dacht dat het uit de Sonneveldstal kwam, althans, ik hoor het hem, in
gedachten weliswaar, zo zeggen.

Mario... zo heb je ook schuiluitdrukkingen voor lieden waarmee je in
gesprek bent en die gigantisch uit hun straatje meuren, dan zeg je óf
niks óf je gebruikt omfloerste taal, je gaat niet lopen roepen dat
iemand uit zijn bek stinkt als je er mee in gesprek bent, of ben ik te
netjes opgevoed?..

Ruud Harmsen

Sun, 01 Sep 2013 08:34:16 +1000: Van Bakel <ba...@bakel.invalid>
schreef/wrote:

>Zoals in het Frans: flu.

Wat raar dan.

Sietse Vliegen

Luc <.@.> schreef:

>O, ik kan in wel 25+ woordenboeken tegelijk zoeken met een paar
>toetsaanslagen. En de boekenkast staat ook niet ver weg.
>
>Trouwens, spreek jij flux uit als fluks? Nee toch he.

Wel als ik eerst fluks als flux heb geschreven.

--

Sietse

H@wig

M a r i o formuleerde de vraag :
Welnee. Flux de bouche is gewoon hetzelfde als rap van tong zijn, van
de tongriem gesneden zijn. Niks omfloersd want helemaal niet beledigend
of pijnlijk.

> [...]
> gebruikt omfloerste taal, je gaat niet lopen roepen dat iemand uit zijn bek
> stinkt als je er mee in gesprek bent, of ben ik te netjes opgevoed?..

Vast wel. Ahum. Ik zeg niks:)

Frits

Op 2013-09-01 0:43, M a r i o schreef:
Nee, nee, nee, in die betekenis ken en gebruik ik het niet.
Voor mij is het "welsprekendheid".

> [...]
> niks óf je gebruikt omfloerste taal, je gaat niet lopen roepen dat
> iemand uit zijn bek stinkt als je er mee in gesprek bent, of ben ik te

Frits

M a r i o

Op 1-9-2013 9:25, Frits schreef:
Oh?
Dan is het nog vriendelijker dan door mij gedacht als ik het gebruik.

Mario... Nou goed, dan, moet ik mijn omgangstaal maar eens wat aan gaan
passen, enigszins antidateren dan maar...

H@wig

Luc:
> [...]

> -- flux de bouche ou de salive: speekseltoevloed.

> Ik zal het van de week nog wel eens checken bij een Franstalige, ik ben nu

Spectrum woordenboek (1994)
flux de bouche radheid van tong, welbespraaktheid (...) quasi-Frans
In Brabant maken ze ervan fleu de bouche, maar daar spreken ze wel
vaker kwaasie Frans.

Luc

H@wig:
> [...]

> flux de bouche radheid van tong, welbespraaktheid (...) quasi-Frans
> In Brabant maken ze ervan fleu de bouche, maar daar spreken ze wel vaker

Van u naar eu vind ik toch ietsje minder kwaasie dan het uitspreken van
die x, dat moet pas echt raar klinken.

Maar goed, alles went.

A.G.

Op 01-09-13 09:40, M a r i o schreef:

> Oh?

O. Oh=kort en Engels, O=lang en Nederlands.

--
Afknel Grenen

Woorddanser

On 01.sep.2013 9:57, H@wig wrote:

> Spectrum woordenboek (1994)
> flux de bouche radheid van tong, welbespraaktheid (...) quasi-Frans
> In Brabant maken ze ervan fleu de bouche, maar daar spreken ze wel
> vaker kwaasie Frans.

Jij woont toch in het Eendenbosch? (Bois-le-Duck)

M a r i o

Op 1-9-2013 10:24, A.G. schreef:

> O. Oh=kort en Engels, O=lang en Nederlands.

Oh?

Mario... Mag ik me misschien even op geheel eigen wijze verbazen?

Woorddanser

On 01.sep.2013 10:24, A.G. wrote:

> O. Oh=kort en Engels, O=lang en Nederlands.

Oh la la!

A.G.

Op 01-09-13 10:28, Woorddanser schreef:
C'est quasi Fran,cais.

--
Afknel Grenen

H@wig

Luc :
Doet iemand dat dan? Sietse? Maar die heeft flux de plume. Fluks van
ehh toetsenbord..

> Maar goed, alles went.

Eg nie.

A.G.

Op 01-09-13 10:27, M a r i o schreef:
Tuurlijk, doe ik ook. Over hardnekkigheid bijvoorbeeld.

--
Afknel Grenen

Klaartje

Elke giraffe zingt zoals zhij genekt is, zo ook H@wig
<hedwig.d...@planet.nl> die zegt:

>van de tongriem gesneden zijn

Ik meen dat die uitdrukking nog een woordje meer nodig heeft, ik ken
hem als 'goed van de tongriem gesneden zijn'.
--

Klaartje

brood en spelen: www.klabru.nl
Message has been deleted

M a r i o

Op 1-9-2013 10:38, A.G. schreef:
Oh?

Mario... lijkt me meer een eigenaardigheidje van giraffes bij een koutje
onder de atlas, toch?

Luc

H@wig:
Hij zei het niet met zoveel woorden, maar ik maakte dat wel op uit zijn
antwoord op mijn vraag of hij die x uitsprak. En indien hij die x toch
niet uitspreekt, dan moet hij het voortaan maar gaan doen, anders klopt
deze draad niet meer.

> Eg nie.

Kom kom. Als je aan nl.taal kunt wennen, kun je aan alles wennen.

H@wig

Klaartje:
> H@wig zegt:

> Ik meen dat die uitdrukking nog een woordje meer nodig heeft, ik ken
> hem als 'goed van de tongriem gesneden zijn'.

Oja. Dat eerste doen ze letterlijk, bij papegaaien geloof ik. Gelukkig

Sietse Vliegen

H@wig <hedwig.d...@planet.nl> schreef:
Normaal niet. Maar wel als ik weet dat er fluks bedoeld wordt.
Bijvoorbeeld door mijzelf.

> Maar die heeft flux de plume. Fluks van
>ehh toetsenbord..

Officieel heet dat Achilles de la Clavierette.

>Eg nie.

Klopt. Sterker nog: bijna niets went. Daarom is het ook altijd weer
schrikken, als je toch ergens aan went.

--

Sietse

Peter Elderson

Sietse Vliegen :

> Klopt. Sterker nog: bijna niets went. Daarom is het ook altijd weer
> schrikken, als je toch ergens aan went.

:-D

--
pe

iMark

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

> Hoe anders? Fluuks?

Flu.

pe

Die het niet kennen en het oplezen zullen er al gauw flaxdeboetsj van
maken. Frans herkennen is een verdwijnende vaardigheid.
--
pe

Loekie Ratelkous

M a r i o stelde de volgende uitleg voor :

[...]

> Mario... Nou goed, dan, moet ik mijn omgangstaal maar eens wat aan gaan
> passen, enigszins antidateren dan maar...

AntEdateren is effectiever.

--

groetsels

Loek

Loekie Ratelkous

in 40 jaar Brabant nooit zo gehoord.

--

groetsels

Loek

Loekie Ratelkous

Ruud Harmsen was zeer hard aan het denken :
Nou val ìk van mijn stoel

--

groetsels

Loek

M a r i o

Op 2-9-2013 11:49, Loekie Ratelkous schreef:
> M a r i o stelde de volgende uitleg voor :
>
> [...]
>
> AntEdateren is effectiever.

Dat introduceert me maar bar weinig, die ei wil ik dan nog wel effe leggen.

Mario... bij ante moet ik altijd aan mierenneuken denken, en daar ben ik
anti tegen, gek hè?

M a r i o

Op 2-9-2013 11:54, Loekie Ratelkous schreef:
Mevrouw heeft duidelijk een alcoholprobleem, da's zonneklaar.

Mario... misschien is de A.A. iets voor u?
(de ante alcoholisten)

Ruud Harmsen

Mon, 02 Sep 2013 11:54:32 +0200: Loekie Ratelkous <mail...@hetnet.nl>
schreef/wrote:
>Nou val ěk van mijn stoel

Frans is mijn eerstgeleerde maar slechtstonthouden vreemde taal.
Volgorde van leren: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Spaans,
Esperanto, Portugees.
Volgorde van beheersen: Nederlands, Engels, Duits, Portugees,
Esperanto, Spaans, Frans.

Ik vind het ook geen mooie of interessante taal, dus het gaat ook niet
beter worden.
--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Rein

pe <elde...@xs4all.nl> wrote:

[over 'flux de bouche']

> Die het niet kennen en het oplezen zullen er al gauw/

floxdeboetsj?
flexdeboetsj?
flixdeboetsj?
Ik geef het op.

> /flaxdeboetsj

Ah.

iMark

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

> Wat raar dan.

Wat is er raar aan het Frans uitspreken van een Frans woord? Zeg jij
trottoor?

iMark

Van Bakel <ba...@bakel.invalid> wrote:

> Ja, want van de tongriem gesneden zijn we allemaal.

Niet allemaal. Er zijn mensen die letterlijk niet van de tongriem
gesneden zijn. Het komt bij ongeveer 3% van de mensen voor. Eigenlijk
hebben ze dan last van een te korte tongriem en om dat probleem op te
lossen, wordt de tongriem dan losgesneden.

pe

Je hebt weer niks te vertellen, he zeikstuivertje?

--
pe
Message has been deleted

Ruud Harmsen

fMon, 2 Sep 2013 13:58:23 +0200: nie...@nergenshuizen.invalid (iMark)
schreef/wrote:

> [...]

Raar omdat ik geen Frans ken en iets anders verwachtte.

>Wat is er raar aan het Frans uitspreken van een Frans woord? Zeg jij
>trottoor?

Ik ben een notoore trottwaarzegger. Doen officjees van zjustitie ook
in hun rekizitwaar, of -toor.

B. B.

Op 2-9-2013 20:42, Van Bakel wrote:
> Gelukkig worden we steeds beter in Engels.

Denken we...
--
B. B.

Peter Elderson

Op 2-9-2013 20:42, Van Bakel schreef:
> On Mon, 2 Sep 2013 08:11:03 +0200, pe <elde...@xs4all.nl> wrote:
>
> Gelukkig worden we steeds beter in Engels.

Zet see joe nou well, bat is zet oak so?
Message has been deleted

Peter Elderson

Op 2-9-2013 21:58, Van Bakel schreef:
> We waren natuurlijk ook nooit goed in Frans. Dat waren voornamelijk
> wat losse woordjes.

Leta semwah. Onni swaki malli panse. Sjemen tjen dree.

Loekie Ratelkous

M a r i o beweerde :

> Dat introduceert me maar bar weinig, die ei wil ik dan nog wel effe leggen.

Nou, ik ben de beroerdste niet: wat zou je je geintroduceerd willen
zien?

--

groetsels

Loek

Loekie Ratelkous

Ruud Harmsen beweerde :

> Frans is mijn eerstgeleerde maar slechtstonthouden vreemde taal.

Dat soort dingen komen voor. Sterker nog, een nieuwe taal kan een
oudere verdringen. Toen mijn dochter een jaar in Rusland had gezeten,
had ze gewoontegetrouw de haar omringende taal als een spons opgezogen.
Gewoon, net zoals ze moppen kan vertellen met Surinaamse tongval, en
als eerstejaars in drie weken een grunnens accentje en uitdrukkingen
paraat had. Na haar terugkomst uit Siberie heb ik haar horen bellen met
Aeroflot over een terugreisdetail met schadevergoeding etc., dus dan
kun je het echt.
Toen ik haar in die periode iets Frans toevoegde, kwam het absoluut
niet meer over. Maar Grieks, Latijn, Engels en zelfs Duits (nooit
actief gebruikt) zaten allemaal nog gebruiksklaar in haar hoofd...

> [...]
> Esperanto, Spaans, Frans.
>
> Ik vind het ook geen mooie of interessante taal, dus het gaat ook niet

Voor mij blijft Frans de mooiste, hoewel moeilijkste taal op mijn
repertoire.

--

groetsels

Loek

Loekie Ratelkous

Peter Elderson drukte met precisie uit :
Deze moest ik echt hardop lezen...

> Onni swaki malli panse. Sjemen tjen dree.

Dit ging sneller

--

groetsels

Loek

Rein

Loekie Ratelkous <mail...@hetnet.nl> wrote:
> Ruud Harmsen beweerde :

[knip]

> [...]
> niet meer over. Maar Grieks, Latijn, Engels en zelfs Duits (nooit
> actief gebruikt) zaten allemaal nog gebruiksklaar in haar hoofd...

En wat wil je daarmee zeggen?

[knip]

--
<

M a r i o

Op 2-9-2013 23:49, Loekie Ratelkous schreef:
> Ruud Harmsen beweerde :

> Dat soort dingen komen voor. Sterker nog, een nieuwe taal kan een oudere
> verdringen. Toen mijn dochter een jaar in Rusland had gezeten,

Tjees, je krijgt het wel voor je kiezen hᅵ?

Waarvoor zat ze, lesbienneï¿œsme? (dat hoor je wel vaker, tegenwoordig)

had ze
> gewoontegetrouw de haar omringende taal als een spons opgezogen. Gewoon,
> net zoals ze moppen kan vertellen met Surinaamse tongval,

Dolkomisch, ha ha, BB met R, ᅵᅵk leuk.

> [...]
> had. Na haar terugkomst uit Siberie heb ik haar horen bellen met
> Aeroflot over een terugreisdetail met schadevergoeding etc., dus dan kun

Ze is geweldig, merk ik.

> Toen ik haar in die periode iets Frans toevoegde, kwam het absoluut niet
> meer over. Maar Grieks, Latijn, Engels en zelfs Duits (nooit actief
> gebruikt) zaten allemaal nog gebruiksklaar in haar hoofd...

Hoe bijzonder...

> Voor mij blijft Frans de mooiste, hoewel moeilijkste taal op mijn
> repertoire.

parbleu d'orange, oui oui Sisi, ajuu paraplu...

Mario... nou nou nou, wat een doodgewone mensen zijn er toch op deze
planeet, is een wikkeltje Mars of een enkeltje Mars niks voor haar, of jou?
(Want dat kan tegenwoordig voor polyglotte potten, ï¿œn pannen uiteraard
ook (het quasi Surinaams accent moet je er hier even zelf bij denken.)

H@wig

Loekie Ratelkous:
> M a r i o beweerde :

>>> [...]

> Nou, ik ben de beroerdste niet: wat zou je je geintroduceerd willen zien?

Als je dacht dat je aan Mario een leuke gesprekspartner had...not. Die
komt hier alleen om te zieken. Zijn omgangstaal aanpassen gaat niet
lukken. Binnen de kortste keren krijg je een sneer over je geslacht of
dat van je familie.

Overigens is antidateren en antedateren allebei juist.
http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/taaltip-antedateren-antidateren/36960/

M a r i o

Op 3-9-2013 4:59, H@wig schreef:
> Loekie Ratelkous:

> Als je dacht dat je aan Mario een leuke gesprekspartner had...not. Die
> komt hier alleen om te zieken.

Ik zit hier niet voor 'de leuk' of om te klessebessen, daarvoor ben je
beter af bij nl.theemutsen.
Het is daarnaast maar wat je zieken noemt. Ik ga in de regel met
iedereen correct om maar met jouw NSB-mentaliteit heb ik de nodige
moeite en dat manifesteert zich uiteraard vroeg of laat, niets
menselijks is ook mij niet vreemd.

Als er iemand hier ziekt ben jij de eerst aangewezene en dat ook nog op
de meest achterbakse wijze welke een in d'r spiegels kijkende stiekem
vloekende Zeeuwse vissersvrouw op de dag des Heeren niet zou misstaan.

> Zijn omgangstaal aanpassen gaat niet

Ik pas mijn taal altoos stufenlos aan aan de geadresseerde, let wel; ik
hou me deze keer in, het is immers niet mijn stiel om in gesprek te gaan
met stiekemerds.

> lukken. Binnen de kortste keren krijg je een sneer over je geslacht of
> dat van je familie.

Kent u de Bijbelse zegswijze al over die balk en de splinter?

> Overigens is antidateren en antedateren allebei juist.
> http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/taaltip-antedateren-antidateren/36960/

Daar was ik ook al achter toen ik het woord verkoos boven het andere.

Mario... en verder hou ik het vooralsnog wel voor gezien met u.

Woorddanser

On 03.sep.2013 5:53, M a r i o wrote:

> Mario... en verder hou ik het vooralsnog wel voor gezien met u.

Mooi zo. Sodemieter je nu dan eindelijk eens een keer op?

pe

Bedankt voor de tip. Ik ga voortaan antedateren zeggen. Ik gebruik dat
woord zeker eens in de 5 jaar, dus tel uit je winst!

--
pe

pe

En anteciperen.

--
pe

Woorddanser

On 01.sep.2013 0:43, M a r i o wrote:

> Mario... zo heb je ook schuiluitdrukkingen voor lieden waarmee je in
> gesprek bent en die gigantisch uit hun straatje meuren, dan zeg je ï¿œf
> niks ï¿œf je gebruikt omfloerste taal, je gaat niet lopen roepen dat
> iemand uit zijn bek stinkt als je er mee in gesprek bent, of ben ik te
> netjes opgevoed?..

Ik wil best aannemen dat je arme moeder haar best heeft gedaan om je
netjes op te voeden maar het blijkt nergens uit.

Ruud Harmsen

Tue, 03 Sep 2013 05:53:47 +0200: M a r i o <ma...@easy.com>
schreef/wrote:
>Het is daarnaast maar wat je zieken noemt. Ik ga in de regel met
>iedereen correct om maar met jouw NSB-mentaliteit heb ik de nodige
>moeite en [...]

Hedwig? Een NSB-mentaliteit? Goh, daar heb ik nou nooit iets van
gemerkt.

Ruud Harmsen

Mon, 02 Sep 2013 23:49:01 +0200: Loekie Ratelkous <mail...@hetnet.nl>
schreef/wrote:

>Voor mij blijft Frans de mooiste, hoewel moeilijkste taal op mijn
>repertoire.

Frans mooi? Met dat enge dunne s'je waarvoor ze maar 2 milliter tong
mogen gebruiken? En voor de rest alles achter in de keel? Nee, ik kan
dat echt niet mooi vinden, sorry.

Ruud Harmsen

Tue, 03 Sep 2013 00:23:45 +0200: M a r i o <ma...@easy.com>
schreef/wrote:
>Tjees, je krijgt het wel voor je kiezen h�?
>
>Waarvoor zat ze, lesbienne�sme? (dat hoor je wel vaker, tegenwoordig)

Je leest de klemtoon verkeerd. "[...] in RUSland had gezeten", niet
"in rusland had geZEten".
Message has been deleted

Woorddanser

Antidaten: Met een megemeurende muil op nl.taal proberen een willig
vriendje te scoren.

pe

Van Bakel <ba...@bakel.invalid> wrote:

> Dat is de scherpe S waar Nederlanders zo'n moeite mee hebben. Probeer
> maar eens een Nederlander te vinden die het Franse woord 'science' uit
> kan spreken.

Shjangsh wordt dat.

--
pe
Message has been deleted

A.G.

Op 03-09-13 09:41, pe schreef:
En anticedenten.

--
Afknel Grenen

M a r i o

Op 3-9-2013 10:10, Ruud Harmsen schreef:
Niet?

Hm, vreemd.

Mario... niet gedacht dat ik hier 'NSB-mentaliteit' nader zou moeten
definiëren. Jacques van Tol, die overigens zelf drager was van de
misselijkmakende NSB-mentaliteit, verwoordde dat vooroorlogs eens met:
'valse salamander', spreekt dat meer tot de verbeelding?

Woorddanser

On 03.sep.2013 11:36, M a r i o wrote:

> [...]
> misselijkmakende NSB-mentaliteit, verwoordde dat vooroorlogs eens met:
> 'valse salamander', spreekt dat meer tot de verbeelding?

Je lult uit die meurende nek van je.

iMark

M a r i o <ma...@easy.com> wrote:

> Ik zit hier niet voor 'de leuk' of om te klessebessen, daarvoor ben je
> beter af bij nl.theemutsen.

Uit jouw "bijdragen" wordt echter nooit duidelijk waarom je hier dan w�l
komt.

> Mario... en verder hou ik het vooralsnog wel voor gezien met u.

Tot nooit dan maar.

iMark

Van Bakel <ba...@bakel.invalid> wrote:

> Gelukkig worden we steeds beter in Engels.

Inderdaad. Jongeren beheersen het steenkolenengels vele malen beter dan
hun ouders.

Ruud Harmsen

Tue, 03 Sep 2013 18:27:37 +1000: Van Bakel <ba...@bakel.invalid>
schreef/wrote:

>Dat is de scherpe S waar Nederlanders zo'n moeite mee hebben. Probeer
>maar eens een Nederlander te vinden die het Franse woord 'science' uit
>kan spreken.

Niet moeilijk voor mij, wel lelijk. Gewoon een Nederlandse s en dan de
tongpunt iets meer naar voren schuiven. Dan met zo'n s [sjA~s(@)].

Ruud Harmsen

schreef/wrote:

>Dat is de scherpe S waar Nederlanders zo'n moeite mee hebben. Probeer
>maar eens een Nederlander te vinden die het Franse woord 'science' uit
>kan spreken.

Canadezen hebben zo'n s niet trouwens, maar die hebben weer andere
hele rare dingen in hun accent.

Ruud Harmsen

Nee hoor, [sj] en [S] zijn duidelijk verschillend in het Frans. Les
jeux vs. les yeux. (Maar dan met z'en.)

Ruud Harmsen

Tue, 03 Sep 2013 11:36:02 +0200: M a r i o <ma...@easy.com>
schreef/wrote:
> [...]
>misselijkmakende NSB-mentaliteit, verwoordde dat vooroorlogs eens met:
>'valse salamander', spreekt dat meer tot de verbeelding?

Ik heb geen idee waar je het over hebt, maar wel is duidelijk dat je
momenteel ernstig de weg kwijt bent en iemand totaal verkeerd
beoordeelt.
Message has been deleted

M a r i o

Op 3-9-2013 14:53, Ruud Harmsen schreef:
Welnee, d�t is over Jacques van Tol wel algemeen bekend naar ik
veronderstel.

Mario... zelfs hier toch?

Woorddanser

Je bent een meurende leugenaar!

Ruud Harmsen

Tue, 03 Sep 2013 15:15:25 +0200: M a r i o <ma...@easy.com>
schreef/wrote:
>Welnee, d�t is over Jacques van Tol wel algemeen bekend naar ik
>veronderstel.

Over hem had ik het natuurlijk niet, opzettelijkverkeerdbegrijper.

pe

Ik versta hun "engels" bijna net zo slecht als hun "nederlands", en ik heb
niet de indruk dat dat van de taal afhangt.

--
pe

pe

Als de Nederlander het probeert wordt het shjangsh

--
pe

iMark

Het blijft verbazingwekkend dat mensen die al jaren in nl.taal
rondbanjeren nog steeds niet begrijpen dat trollen beter niet gevoederd
kunnen worden.

Rein

Woorddanser <A...@acrobaas.invalid> wrote:

[knip]

> Je lult uit die meurende nek van je.

Ja, zo krijg je 'm wel weg.

--
<

Rein

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
> Van Bakel <ba...@bakel.invalid>:

[knip]

> Niet moeilijk voor mij, wel lelijk. Gewoon een Nederlandse s en dan de
> tongpunt iets meer naar voren schuiven. Dan met zo'n s [sjA~s(@)].

Kan ik daarbij de huig gewoon laten hangen?

--
<

H@wig

Woorddanser:

Wie zei dat, Ruud? Woorddanser? Lief. Dankjewel.

> Je bent een meurende leugenaar!

/Dat/ moet WD zijn. Ga je mond spoelen:)
En nog een draaikont ook!
Tja, wat Mario hierboven ergens zegt "niets menselijks is ook mij niet
vreemd..."
Proest.

Even over jouw rug, rechtstreeks naar Mario, die ik eigenlijk al
geplonkt had, maar die niet zomaar onbereageerd kan blijven als mijn
naam in NSB-verband genoemd wordt.

Dus Mario, hier komtie:

Mario,tegen Ruud, achter mijn rug om, in de draad "het gesmeden ijzer":
"het charter is er [..] voor de kut-, hiel- en laaielichters die je er
hier hinderlijk mee lastig lopen te vallen omdat ze verder niks bij te
dragen hebben."
Dat was nadat ik je verzocht om je aan het charter te houden. Ik wees
je er rechtstreeks op dat je beter privᅵ kunt mailen als je behoefte
hebt iemand te versieren. De nogal onsmakelijke teksten waarvan je zei
dat 'je jezelf er niet in herkende' en dat het 'inderdaad wel heftig
was, zo bijmekaar gezet', begonnen in nl.religie, hadden niets met
taal te maken maar werden hier vrolijk babbelend voortgezet. Ondanks
meerdere bezwaren. Dat 'wekte op mij de indruk dat je trolde'. Niet
vanwege de homo-heteroproblematiek die je aansneed maar wel omdat er
geen ziertje taligheid aan te pas kwam. Als de betroffen persoon daar
niet zelf een stokje voor had gestoken was je hem /nog/ aan het
uitdagen om 'met de billen bloot te gaan'.
Sindsdien sneer je achter mijn rug om op alles wat ik zeg. Dus hoezo
NSB-mentaliteit? Ik heb voorgesteld het vriendelijk te houden omdat ik
geen zin in ruzie had, maar je bleef doorgaan. Dat was voor mij,
omdat het zo gluiperig achter mijn rug omging 'valse nichterig'. Het
koekje van eigen deeg, weet je nog 'troel'?
En dat je lullig doet tegen Loekie komt waarschijnlijk omdat je denkt
dat het een vrouw is "mevrouw heeft een drankprobleem". Afzeiken en
insinueren dat zijn dochter een pot is ook. Als je doorhebt dat hij
een man is ga je hem zeker ook "aanbieden je kwakkie op te sturen omdat
je je kennissenkring wil uitbreiden". Jaja, in nl.religie of all
places, godbewaarme, waar ik nog niet dood gevonden wil worden, maar
waar jij me ongewild mee confronteerde.
Uitgekakt in nl.religie en nog zo wat groepen en denken dat het in dat
'softe nl.taal' wel lekker dollen is.
Dus, NSB-mentaliteit? Eerder een van de knokploeg:)
Hoe rechtstreeks wou je het hebben, Mario?

Proest en replonk.

En dan nu over tot de orde van de dag:
Woorddanser, weet jij wat een suskewiet is? Of moet ik dat aan Luc
vragen?:)

H@wig

Rein heeft uiteengezet op 3-9-2013 :
Ik dacht dat jouw huig al aan de wilgen hing?

It is loading more messages.