Amstel Gold Race 2005

Dolfy

Zondag 17 april 2005 werd er voor de 40ste maal Amstel Gold Race
gereden, het parkoers is 250,7 kilometer lang en kent 31 hellingen, met
de finisch op de Cauberg.

Om 10.21 uur namen 194 renners in de mist de officiele start aan de
grootste klassieker van Nederland. Door de mist was er in het begin van
de koers weinig te melden. Maar uiteindelijk reden, na zo'n 12
kilometer, er toch wat renners weg uit het peloton. Christophe Moreau
(Fra - Crédit Agricole), Erwin Thijs (Bel - MrBookmaker.com-SportsTech),
Andriy Grivko (Ukr - Domina Vacanze) en Alain Van Katwijk (Ned -
Shimano-Memory Corp). De vier pakte al snel een grote voorsprong. Op de
eerste van driemaal de Cauberg, na 64 kilometer gereden te hebben,
hadden de koplopers 12 minuten en 19 secondes voorsprong op het peloton,
waar nog vrij rustig werd gereden. De voorsprong steeg daarom nog naar
12 minuten en 50 secondes. Daarna zakte de voorsprong weer langzaam. Na
100 kilometer gereden te hebben was de voorsprong nog 12 minuten en 10
secondes. 20 kilometer verder had het peloton dat dan echt in gang is
geschoten er 2 minuten van af gereden.

Op één van de klimmetjes lost Van Katwijk uit de kopgroep, niet veel
later reed Grivko lek en viel terug bij Van Katwijk. Na 145 kilometer en
nog 106 kilometer reden de twee geloste renners op 1 minuut en 35
secondes van hun voormalige medevluchters, Moreau en Thijs. Het peloton,
waar Rabobank vooral op kop van het peloton, volgde op 9 minuten van de
koplopers. Het weer rond het parkoers is daarmate slecht, dichte mist,
dat de helikopters om het live signaal door te geven voor de
TV-uitzending niet konden opstijgen op het moment dat de TV-uitzending
eigenlijk zou moeten beginnnen. De mist was tegen de verwachting in
dikker geworden naarmate de wedstrijd vorderde. De twee geloste renners
verloren vrij snel terrein op de koplopers. Met nog 96 kilometer te gaan
hadden ze echterstand van 4 en halve minuut. Het peloton volgde op 8
minuten en 50 secondes.

Live beelden waren er wel van de tweede beklimming van de Cauberg, waar
wat vaste TV-camera's stonden, met nog 80 kilometer te gaan. Monreau had
de klim geheel voor zijn rekening genomen met Thijs in het wiel. Van
Katwijk en Grivko kwamen op 7 minuten en 35 secodes van koplopers boven.
Het peloton zat er vlakachter op 8 minuten en 1 seconde. Illes Balears
(Esp) en Discovery Channel Pro Cycling Team (Usa) hadden naast Rabobank
wat renners op kop gezet van het peloton. De twee geloste renners werden
even later ingelopen door het peloton. Met nog 76 kilometer te gaan
hadden de twee koplopers nog 7 en halve minuut op het peloton. Met nog
53 kilometer was dat gezakt naar 5 minuten en 10 secondes. Leon Van Bon
(Ned - Davitamon-Lotto) was ondertussen op de Bemelerberg in de aanval
gegaan. En trok zo het tempo in het peloton nog sterker de hoogte in.

Steffen Wesemann (Ger - T-Mobile Team) sprong even later naar Van Bon
toe. Ze hadden een achterstand van 4 en halve minuut op de koplopers.
Het peloton volgde op zo'n 25 secondes daarachter. Met nog 43 kilometer
te gaan was het Jens Voigt (Ger - Team CSC) die in de tegenaanval ging
en zo de sprong te maken naar Van Bon en Wesemann. Uit de opgenomen
beelden die de NOS bracht was duidelijk te zien hoe dicht de mist was en
dat het inderdaad niet echt mogelijk was een helikopter de lucht in te
krijgen. Voigt werd paar kilometer na zijn aanval ingelopen door het
peloton dat volgde op 2 minuten van de koplopers, Van Bon en Wesemann
reden op anderhalve minuut van de koplopers met nog 37 kilometer te
gaan. 4 kilometer verder, op de Loorberg was die gezakt onder de minuut
en het peloton volgde op een kleine anderhalve minuut van de koplopers.

Met nog 27 kilometer te gaan waren Van Bon en Wesemann bij Moreau en
Thijs gekomen. Het peloton volgde op 20 secondes op dat moment. Op de
Kruisberg moesten Monreau en Thijs lossen. Het peloton kwam steeds
dichter met nog 10 secondes. Dan springen op de Eyserbosweg David
Etxebarria Alkorta (Esp - Liberty Seguros-Würth Team), Kasten Kroon (Ned
- Rabobank), Marc Lotz (Ned - Quick.Step-Innergetic) naar de twee
koplopers toe en op dat moment moest Van Bon lossen. De vier
overgebleven renners hadden op de top 20 secondes voorsprong op het
peloton. Met nog 15 kilometer te gaan waren de vier koplopers op de top
van de Fromberg en hadden een voorsprong van 22 secondes op het peloton,
na de klim liep dat op naar 35 secondes, met nog 11 kilometer te gaan.

Op de Keutenberg reed een groep renners weg uit het peloton, Davide
Rebellin (Ita - Team Gerolsteiner), Björn Leukemans (Bel -
Davitamon-Lotto), Patrik Sinkewitz (Ger - Quick.Step-Innergetic),
lejandro Valverde Belmonte (Esp - Illes Balears), Joaquin Rodriguez
Oliver (Esp - Saunier Duval-Prodir), Mirko Celestino (Ita - Domina
Vacanze), Kim Kirchen (Lux - Fassa Bortolo), Danilo Di Luca (Ita -
Liquidgas-Bianchi), Michael Boogerd (Ned - Rabobank) en Oscar Freire
Gomez (Esp - Rabobank). De koplopers hadden nog 18 secondes op de top.
Met 7 kilometer te gaan hadden de koplopers nog 10 secondes. Met nog 4
kilometer te gaan kwamen de achtervolgers bij de koplopers aan te
sluiten. Een kilometer later sloot het kleine peloton ook nog aan.

Erik Dekker (Ned - Rabobank) en Kroon maakte tempo in het peloton. Een
grote groep begon aan de slotklim van de Cauberg, Kroon nam als eerste
de kop daarna was het Dekker die tempo maakte. Dan was het Boogerd met
Freire in het wiel, en dan plots een aanval van Uros Murn (Svn - Phonak
Hearing Systems), Boogerd reageerde goed maar Freire was het wiel kwijt.
Boogerd trok sterk door, alleen Di Luca kon direkt in zijn wiel volgen,
Di Luca ging de spurt aan en Boogerd kon niet meer reageren, en zo won
Di Luca vrij simpel deze 40ste edite van deze Nederlandse klassieker.

Uitslag (Top 9):
01 Danilo Di Luca (Ita - Liquidgas-Bianchi)
02 Michael Boogerd (Ned - Rabobank)
03 Mirko Celestino (Ita - Domina Vacanze)

04 Davide Rebellin (Ita - Team Gerolsteiner)
05 Miguel Angel Martin Perdiguero (Esp - Phonak Hearing Systems)
06 Patrik Sinkewitz (Ger - Quick.Step-Innergetic)
07 Björn Leukemans (Bel - Davitamon-Lotto)
08 David Etxebarria Alkorta (Esp - Liberty Seguros-Würth Team)
09 Oscar Freire Gomez (Esp - Rabobank)

--
Dolfy
- Webstek : http://www33.brinkster.com/dolfy1978

Message has been deleted

Dolfy

Peer Mankpoot <peer.m...@xs4all.nl> wrote:

> Daar had natuurlijk Freire, Boogerd of Kroon moeten staan.
>
> Kroon, die zich super voelde, klaagde dat zijn drie medevluchters (Lotz,
> Wesemann, Etxebassia Alkorta) niet konden of wilden rijden. Nou vriend,
> dan ga je toch lekker zelluf? Niet geschoten is altijd mis, zoals je ziet.
> Waar ben je bang voor - Frans Maassen?

Ja als je dan zo klaag geef dan gewoon gas.. :-)

> Dan Boogerd. Die trekt op 400m de sprint aan voor Freire, want die had
> geseind dat i goed was. Twee trappies van Boogerd en Freire lag drie
> lengtes achter. Toen was er voor Boogerd natuurlijk ook geen redden meer
> aan.

Murn was de schuldige indeze, Boogerd reagerde daar iets te fel op
volgens mij waardoor Freire helemaal verdween.. Valverde viel me tegen,
hij behoort toch hier vooraan te rijden als ze met zo'n groep na boven
rijden.

> Ik denk niet dat Rabo lekker slaapt vannacht.

Dat denk ik ook.. Maar ik zag ook al dat het gezicht van Celestino op
wel erg zuur stond, nog meer eigenljk dan Boogerd enco...

Luc Bogaert

het aantal voorbeelden dat Rabobank geen al te snuggere ploegleiders heeft
wordt met de tijd alsmaar groter; en de renners zelf kunnen het ook al niet
klaarspelen!

"Dolfy" <dolfyG...@hotpop.com> schreef in bericht

p.gif

celibate

"Peer Mankpoot"

> Ik denk niet dat Rabo lekker slaapt vannacht.

fout van de pleogleiding, wie stelt er op 8 personen[toch?,
4 [Dekker,Kroon,Boogerd,Freire]kopmannen op...
dat botst toch...

die 4 gaan in de laatse 100 km echt geen flesjes water meer
halen...of een wiel afstaan...of iemand opwachten die lek
rijdt
Nu moest die arme Posthuma dat allemaal doen , verder
thomas die z'n 1e klassieker rijdt, en venenberg die afg.
woensdag al had gewonnen...de 8e persoon weet ik zo
niet

c~
... hoopt dat posthuma en thomas D. mee na de giro mogen...

Slagers

celibate wrote:

> fout van de pleogleiding, wie stelt er op 8 personen[toch?,
> 4 [Dekker,Kroon,Boogerd,Freire]kopmannen op...
> dat botst toch...

Mwoah, volgens mij hadden ze de laatste kilometers een aardig treintje
voor Freire gemaakt. Dat hij het dan niet afmaakt...

Slagers

Ewoud Dronkert

On Mon, 18 Apr 2005 09:30:51 +0200, celibate wrote:
> ... hoopt dat posthuma en thomas D. mee na de giro mogen...

't Is meer de vraag of Rabobank (en de andere Protour ploegen) wel naar
de Giro mogen, c.q. willen. Maar Posthuma waarsch. sowieso niet:

Van http://www.rabobank.nl/info/execute/node?node_id=226122&tab=14
Giro d'Italia (Ita)
7-29 mei (cat. UPT)

Renners
Thomas Dekker
Theo Eltink
Alexandr Kolobnev
Grischa Niermann
Michael Rasmussen
Roy Sentjens
Thorwald Veneberg
Marc Wauters
plus mogelijk 9e renner

Ploegleiders
Frans Maassen
Joop Zoetemelk

Voor een overzicht van de (financiele, wat anders) controverse, zie
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2005/apr05/apr18news

--
Firefox Web Browser - Rediscover the web - http://getffox.com/
Thunderbird E-mail and Newsgroups - http://gettbird.com/

Eef Russchen

"Luc Bogaert" schreef in bericht : het aantal voorbeelden dat Rabobank
geen al te snuggere ploegleiders heeft
> wordt met de tijd alsmaar groter; en de renners zelf kunnen het ook al
> niet klaarspelen!

Dit slaat nergens op!