rebreather huur

dutchsun

Waar in amsterdam kan je evt. een rebreather huren ?

Michel

Je hebt er al eens mee gedoken?
Je moet daar een Nitrox en Rebreather brevet voor hebben namelijk!!

Groeten,

Michel

dutchsun

Ik heb daar nog niet mee gedoken maar ik denk er wal aan om een specialty te
volgen daarvoor.

Maar om er een te kopen is een beetje duur. dus als er een winkel/shop is
waar er een te huur is....

======================
"Michel" <j...@weetwel.ofniet> schreef in bericht

lenj

Volgens mij mag je mag pas huren na overleg van je Nitrox en rebreather
brevet. Ik geef je dus weinig kans......
Lex

Aurora Borealis

Zou het echt?....*vroeger* moest je ook een brevet overleggen als je gewoon
nitrox wilde vullen.....tegenwoordig word er meer naar snelle babbels
geluisterd

"lenj" <le...@weblevel.nl> schreef in bericht

dutchsun

Volgens mij lees je verkeerd !

Ik ben van plan om die specialty te volgen...

Maar ik wil weten of het enigzins zin voor mij heeft omdat ik geen
rebreather zal kopen maar er af en toe 1 wil huren.

snapie ????

als het mogelijk is om er 1 te huren dan zal ik dus eerst een specialty
volgen

snapjewel !!!!

"lenj" <le...@weblevel.nl> schreef in bericht

Michel

Dingen zijn te huur ja.
Divecollege te kempervennen heeft er tig hangen. Weet niet of ze die ook
verhuren, maar bellen kan altijd natuurlijk:

040-2017465

vragen naar Neno

groeten,

Mich

"dutchsun" <dutc...@xs4all.nl> wrote in message

Dive-a-Lot@underwater.blub Sir Dive-a-Lot

Fout: Rebreather is ZONDER bellen !

--
Thomas
(aka Sir Dive-a-Lot)

>snip <

Dive-a-Lot@underwater.blub Sir Dive-a-Lot

Het was een grapje :-((

--
Thomas
(aka Sir Dive-a-Lot)

"Aurora Borealis" <noorde...@noway.pk> schreef in bericht
> Niet allemaal.............er zijn types die evengoed bellen
produceren.....

> "Sir Dive-a-Lot" <Sir Dive-...@underwater.blub> schreef in bericht

Michel

FOUT.... de rebreathers die met sportduiken worden gebruikt zijn half-open
systemen.
Die donderen evengoed 4 liter per minuut aan restlucht eruit....
de closed O2 rebreathers kunnen door ons, normale stervelingen niet worden
gebruikt.. (dodelijk onder 6 a 7 meter!!)

Dive-a-Lot@underwater.blub Sir Dive-a-Lot

Ik stop er mee,
ik maak allen nog woordgrapjes op www.sdal.nl !!

--
Thomas
(aka Sir Dive-a-Lot)

Aurora Borealis

Niet allemaal.............er zijn types die evengoed bellen produceren.....

"Sir Dive-a-Lot" <Sir Dive-...@underwater.blub> schreef in bericht

Michel

Zet je theorietjes lekker hier terug joh!
Nu vergis ik me weer in wanneer je ook al weer serieus was ;-)

ik˙

> Zet je theorietjes lekker hier terug joh!

alsjeblieft niet

> Nu vergis ik me weer in wanneer je ook al weer serieus was ;-)

moet je niet zoveel zuipen

Erwin

Alsjeblieft niet stoppen!!! Ik heb er smakelijk om gelachen!

Erwin

"Sir Dive-a-Lot" <Sir Dive-...@underwater.blub> schreef in bericht

Will Robben

O wat leuk

Dive-a-Lot@underwater.blub Sir Dive-a-Lot

Nou, je bent de enige ...

--
Thomas
(aka Sir Dive-a-Lot)

"Will Robben" <will....@home.nl> schreef in bericht

Erwin

Nee hoor, ik vond m ook leuk, dat zijn er al 2 !!!

Erwin

"Sir Dive-a-Lot" <Sir Dive-...@underwater.blub> schreef in bericht

Webmaster

Iky is pas echt leuk.
Beetje gedateerd wel dude...

Groeten,

Michel

Ron van der Klip

lenj <le...@weblevel.nl> schreef in berichtnieuws
3DD77C12...@weblevel.nl...

> Volgens mij mag je mag pas huren na overleg van je Nitrox en rebreather
> brevet. Ik geef je dus weinig kans......
> Lex

Miju hebben ze ook altijd verteld dat je geen materiaal kan kopen zonder
brevet en dat men zeker geen persluchtcylinders vult zonder een brevet
gezien te hebben.
Maar de praktijk is dat ik het plastic kaartje nog nooit aan iemand heb
laten zien. (zonde eigenlijk)
Op de canarische eilanden heb ik ze wel moeilijk zien doen toen iemand een
complete set kwam huren. Daar wilde men brevet en logboek zien. Maar ja
nogmaals, dat ging om een complete uitrusting.

Ron

Jos Rosier

Ik geef rebreather cursussen met de Dräger Dolfin in Amsterdam en Amersfoort
en verhuur ze ook aan mensen die bij mij een cursus hebben gedaan zodat zij
de broodnodige ervaring op kunnen doen.
De Dolfin is een semi-gesloten rebreather waar dus af en toe wel wat
belletjes uitkomen en een Nitox mix in gaat van
32 t/m 80 % O2, afhangkelijk van de diepte waar je naar toe wil duiken.

Jos Rosier
Duikschool Wobbegong

"dutchsun" <dutc...@xs4all.nl> schreef in bericht

Keim, A.A.A.

Bij O2 druk van 2 bar = 10 meter.

Ik weet wel waar je een nitrox/trimix opleiding kunt volgen

Below sea level in Ilpendam (vlak bij Amsterdam)

Ik weet niet of er een set te huur is. Hij heeft Inspiration en Dolphin

Andre

Edwin van Riel

dat verhaal van dodelijk onder 6-7 meter is gelul. misschien kan er iemand
met verstand van zaken enige toelichting geven??? Lijkt me sterk, dat er per
definitie 100% O2 door de automaat geblazen wordt...

"Michel" <j...@weetwel.ofniet> schreef in bericht

oscar

ik heb met een dreager Ray tot 33m gedoken, dus inderdaad gelul, let wel dan
heb je wel een oxygauge nodig om continue de o2 druk in de gaten te houden.
"Edwin van Riel" <e.va...@chello.nl> schreef in bericht

Jos Rosier

Bij sommige zuurstof rebreathers welke hoofdzakelijk voor militaire
doeleinden gebruikt worden, adem je inderdaad rond de 100% O2. Het doel van
deze rebreathers is om bv. commando's ongezien in havens of bij boten te
krijgen.
Bij veel gesloten rebreathers wordt 100% O2 echter gemend door een computer
die de partiële zuurstofdruk op een vaste waarde houd. Bij de Inspiration is
dit bv. 1,3 bar. De meeste Tecduik bonden hebben de maximale PpO2 grens op
1,6 bar omdat de kans op zuurstofvergiftiging boven deze grens te groot
wordt. Zuurstofvergiftiging lijkt op een epileptische aanval, wat onderwater
veelal verdrinking tot gevolg heeft.
Voor meer informatie over rebreathers kun je op de geweldige site van
JanWillem Bech kijken:
http://www.therebreathersite.nl

Jos Rosier
Duikschool Wobbegong

"Edwin van Riel" <e.va...@chello.nl> schreef in bericht

Michel

10 meter?
Als je dieper dan 6 meter gaat...neem dan voor de zekerheid maar een
rescue-diver of zo mee... met verstand!!
Damn....

"Keim, A.A.A." <a.k...@quicknet.nl> wrote in message

Michel

hallohaheeeeeej.....
we hadden het over gesloten zuurstofrebreathers toch?

"oscar" <klu...@planet.nl> wrote in message

Keim, A.A.A.

Ik weet niet waar je jouw kennis vandaan haalt maar de toxische grens van
zuurstof is 2 bar. Bij een 100% mengsel is dat toch echt 10 meter
Ik denk dat ik met mijn duikervaring en opleidingen niet tot de
onverstandige behoor.
Als je vragen hebt kun je die stellen. Als je alleen niet onderbouwde
opmerkingen plaatst verwar je anderen alleen.
7 meter is uiteraard een veilige grens met 100 % O2. Als recreant moet je er
helemaal niet aan beginnen. Geen toegevoegde waarde.

Dick

ik˙

"Keim, A.A.A." <a.k...@quicknet.nl> schreef in bericht

> Ik weet niet waar je jouw kennis vandaan haalt maar de toxische grens van
> zuurstof is 2 bar.

1.6

Keim, A.A.A.

"ik˙" <h...@ik.niet.com> schreef in bericht
Praat eens met de mensen van het duikmedisch centrum.............

ik˙

"Keim, A.A.A." <a.k...@quicknet.nl> schreef in bericht

mijn auto's kilometer teller gaat tot 275
De praktijk leert dat tie heel wat l;angzamer gaat.
Praat eens met je instructeur voor de nuances

Keim, A.A.A.

Ik ben zelf instructeur. Sedert 1972 duiker, sedert 1985 instructeur. Ook
mengsel en zuurstof.
Chronische zuurstofvergiftiging treedt op bij lagere drukken. Daar moet je
echter langer per week voor op zuurstof duiken om maar in de buurt te komen
van letsel. (0,5 bar)
Het gevaarlijke aspect van zuurstofgebruik bij een duiker is de acute
zuurstofvergiftiging dit gebeurt bij drukken boven de 2 bar. Dit wordt ook
gebruikt bij rekenmodellen voor mengselberekeningen.
Dat je ten eerste niet op 100 % zuurstof moet duiken (geen voordeel voor
recreatief duiken) en als je het dan toch doet dat je 6 of 7 meter als grens
aanhoudt is prima.
Ik reageerde op de stelling dat duiken op 100% zuurstof beneden de 6 of 7
meter dodelijk is. Dit is onzin

Meer nuances nodig?

Shoot

ik˙

> Ik ben zelf instructeur.

Wat een toeval.

> [...]
> zuurstofvergiftiging dit gebeurt bij drukken boven de 2 bar. Dit wordt ook
> gebruikt bij rekenmodellen voor mengselberekeningen.

Ik kan merken dat je van de oude school bent (ik ook hoor). De tijden dat
supermensen gebruikt werden als maatlat waarlangs alle sportduikers gelegd
konden worden zijn al een tijd voorbij.

> [...]
> aanhoudt is prima.
> Ik reageerde op de stelling dat duiken op 100% zuurstof beneden de 6 of 7

Volgens de modellen heb je helemaal gelijk, en als ik op mijn kilometer
teller kijk dan kan mijn auto 275 km per uur :)

> Meer nuances nodig?

Nee hoor, ik ben een praktijk mens

> Shoot

Hu? Zonet heette je nog Keim.

Keim, A.A.A.

Het is prima dat er over dingen gediscussieerd worden.
Dat hier gelijk op de persoon gespeeld wordt en mensen ronduit onwaarheden
neerschrijven is vreemd
Dat dan ook nog eens opmerkingen bij staan als:
praat eens met een rescue diver (is niet O2 onderricht btw)
praat eens met een instructeur (welke zijn zuurstof onderricht in NL in de
civiele sector? een stuk of 6?)

vind ik niet een bijdrage aan een NG die door duikend Nederland wordt
gelezen.

Als je wat te vragen of melden hebt moet je zeker bij duiken rekening houden
met het feit dat het geen exacte wetenschap is.

Voor wat betreft oude school: Klopt maar ik krijg wel herhalingscursussen om
het jaar waar alle nieuwste ontwikkelingen bij behandeld worden.
Blijft natuurlijk dat het nog steeds empirisch onderzoek is.

Duik ze

ik˙

> Het is prima dat er over dingen gediscussieerd worden.
Zou voor het eerst zijn hier

> Dat hier gelijk op de persoon gespeeld wordt en mensen ronduit onwaarheden
> neerschrijven is vreemd

Voor deze groep niet hoor

?

> vind ik niet een bijdrage aan een NG die door duikend Nederland wordt
> gelezen.

Oh maar da's precies wat hier verwacht wordt hoor

> Als je wat te vragen of melden hebt moet je zeker bij duiken rekening
houden
> met het feit dat het geen exacte wetenschap is.

Dank

> Voor wat betreft oude school: Klopt maar ik krijg wel herhalingscursussen
om
> het jaar waar alle nieuwste ontwikkelingen bij behandeld worden.

Ik ook

> Blijft natuurlijk dat het nog steeds empirisch onderzoek is.

Yep, helemaal waar.
Maar waar grenzen liggen is voor iedereen verschillend. Als je als maatstaf
een afgetraind persoon neemt en vervolgens de resultaten op de
bierdrinkenden rokende patat etende niet sportende duikers legt dan kan het
wel eens niet kloppen.

> Duik ze
Jij ook, en trek je van het gezeur maar niets aan. Dat hoort bij deze groep.
Blijf posten, je bijdragen worden zeer gewaardeerd

Michel

praat eens met een rescue diver heb ik nooit gezegd hoor. Alleen aangeraden
er een mee te nemen. (om je terug naar de oppervlakte te brengen als er iets
gebeurd.)
Als je recreatief duikt met verrijkte lucht tot 100%, dan neem je de
recreatieve grenzen in acht....welke bij 1.6 bar liggen.
Dat O2 misschien pas vanaf 2 bar acuut dodelijke gevolgen heeft... moet niet
al te luid worden verspreid... dan gaan recreatieve duikers alleen hun
grenzen maar verleggen.
Verwijs dan naar een goede opleiding.
Wat ik alleen maar wilde zeggen is dat een ontsnappingssetje met 100% O2,
niet erg nuttig is... toch?

Erik

"Michel" <j...@weetwel.ofniet> wrote in message
<knip>

> Wat ik alleen maar wilde zeggen is dat een ontsnappingssetje met 100% O2,
> niet erg nuttig is... toch?

Ligt eraan wat je wilt bereiken. Als het doel is iemand met DCS aan de
oppervlakte ipv zonder lucht op de bodem.....

Als je er vanuit gaat dat iemand begint met een ongecontroleerde opstijging
van laten we zeggen 100 meter diepte en het slachtoffer komt vanuit een
duikboot ofzo en heeft dus niet meer stikstof dan normaal in z'n bloed als
de opstijging begint. Laat het slachtoffer dan tijdens de opstijging lekker
uitademen en tegen de tijd dat ie niet meer kan uitademen zou ie ongeveer
wel boven moeten zijn. Vervolgens 100% zuurstof er in en wellicht overleeft
meer dan 50% de behandeling.

Het is verre van ideaal maar het is altijd nog beter dan niks.

Groeten

Erik
--
"I guess there's cool stuff about science, like space travel
and bombs. But that stuff is so hard, it's honestly not even

Edwin van Riel

nou ja, altijd nog beter boven met dcs dan beneden zonder "lucht", neem ik
aan...

"Erik" <o...@iae.nl> schreef in bericht

Erik

"Edwin van Riel" <e.va...@chello.nl> wrote in message

> nou ja, altijd nog beter boven met dcs dan beneden zonder "lucht", neem ik
> aan...

Precies wat ik zeg en wat ook de insteek is voor deze ontsnappingssetjes.
Werkt ook gewoon rustgevend op mensen ook al is het niet praktisch. (lijkt
in
dat opzicht wel een beetje op een buddy lijn :) )

Michel

"Erik" <o...@iae.nl> wrote in message

> "Edwin van Riel" <e.va...@chello.nl> wrote in message

lucht ja.

Michael Wolf

> [...]

> Dat O2 misschien pas vanaf 2 bar acuut dodelijke gevolgen heeft...
> moet niet al te luid worden verspreid... dan gaan recreatieve duikers

Tot een paar jaar geleden was dit ook de officiele grens die vermeld stond
in de cursus, dus je mag aannemen dat dit al algemeen verspreide kennis is.

--
Michael Wolf

-----

Cthulhu For President.
Why settle for the lesser evil?

remove stopspam to reply

Dick Keim

to Michael Wolf
Bij 2 bar is zuurstof NIET acuut dodelijk. Anders zouden er al heel wat
mensen op de aardkloot dood zijn. Het risico van acute
zuurstofvergiftiging is echter wel erg hoog en dus in combinatie met
duiken niet wenselijk.
Bedenk echter wel dat mensen onder 2,8 bar zuurstof behandeld kunnen
worden voor recompressieziekten. Niet om je om zeep te helpen.

Een rescuediver helpt een duiker op 100% zuurstof waarsschijnlijk om
zeep als die een aanval van zuurstofvergiftiging krijgt omdat hij niet
weet hoe te handelen. Hij is daar niet in onderwezen.

Ik denk dat je duiken op 100% zuurstof NOOIT recreatief is. Misschien
onder te brengen onder technisch duiken maar is dat nog recreatief?

Als je reactie in de trend was geweest "het is sterk af te raden om als
recreant dieper als 6 meter met 100% zuurstof te gaan" had ik daar niets
op gezegd en me er zelfs bij aangesloten. Sterker nog, ik vind dat je
als recreant niets op 100% O2 te zoeken hebt. Pak dan inderdaad een
verrijkt luchtmengsel.

Door het nogal pretentieuze gedoe over "neem maar een rescue duiker mee"
etc zonder ook maar enigzins inhoudelijk op dingen in te gaan vind ik
ronduit storend.

Michel

Correctie....
Neem een resqueduiker mee die gewoon met lucht duikt en die weet hoe te
handelen als je al stuiptrekkend je automaat verliest.

Zo beter?

Groeten,

Mich

PS: zinloze discussie. Iemand die met 100% zuurstof, vanaf 30 meter een
noodopstijging maakt, heeft volgens mij weinig kans om ooit weer met z'n
meissie in het hooi te liggen.

"Dick Keim" <a.k...@verwijderquicknet.nl> wrote in message

Dick Keim

> PS: zinloze discussie. Iemand die met 100% zuurstof, vanaf 30 meter een
> noodopstijging maakt, heeft volgens mij weinig kans om ooit weer met z'n
> meissie in het hooi te liggen.

Dat is waar maar waarom merk je dat op?

dutchcelt

Omdat hij dan dat meissie wel wil troosten??

groet dutchcelt

Erik

> [...]

> zeep als die een aanval van zuurstofvergiftiging krijgt omdat hij niet
> weet hoe te handelen. Hij is daar niet in onderwezen.

Waar baseer je dat op ?
Wat zijn volgens jou de handelingen die een rescue diver vericht als ie
een patient op de kant aan het behandelen is met zuurstof en deze krijgt
de verschijnselen van zuurstof vergiftiging ?

En waarom is dat "om de zeep helpen" ?

En wat zouden ze volgens jou dan wel moeten zijn ?

En hoezo krijgt ie zuurstof vergiftiging met 100% zuurstof bij 1 bar ?

Keim, A.A.A.

> "Dick Keim" <a.k...@verwijderquicknet.nl> wrote in message
> <knip>

> Waar baseer je dat op ?
Standaard in een rescue duiker opleiding zitten niet de aspecten van iemand
assisteren/helpen die op 100% zuurstof duikt
1 van de dingen die daarbij belangrijk zijn is dat je tijdens de convulsies
niet de duiker mee moet nemen naar de oppervlakte maar moet wachten totdat
de aanval is afgelopen (op die diepte) ivm grote kans van embolie

> Wat zijn volgens jou de handelingen die een rescue diver vericht als ie
> een patient op de kant aan het behandelen is met zuurstof en deze krijgt
> de verschijnselen van zuurstof vergiftiging ?

De kans dat je een zuurstofvergiftiging krijgt terwijl je op de kant iemand
behandeld zijn minimaal omdat vrijwel geen enkele manier mogelijk is (ook
niet met behulp van een zuurstofkoffer) om de patient 100% zuurstof te
geven. Normaliter niet meer als 10 liter volgens behandeling
Zelfs als je iemand aan de oppervlakte met 100# zou behandelen zit je nog
maar op 1 bar wat een zuurstofvergiftiging in principe uitsluit.

> En waarom is dat "om de zeep helpen" ?

Door een duiker vanaf diepte mee te nemen (zonder kennis van zaken) zou je
hem dus van de regen in de drup kunnen helpen
maw van een zuurstofvergiftiging naar een luchtembolie. Dat doodt nogal snel

> En wat zouden ze volgens jou dan wel moeten zijn ?

Zie hierboven: wachten op diepte tot aanval/convulsies zijn afgelopen.
Mondstuk in de mond proberen te houden en pas na aanval naar de oppervlakte.
En ja, hoe tegenstrijdig het ook mogen klinken: behandelen met zuurstof

> En hoezo krijgt ie zuurstof vergiftiging met 100% zuurstof bij 1 bar ?

Die krijgt hij niet, maar dat staat ook nergens!

Michel

Volgens mij zijn we nu allemaal een andere discussie aan het voeren.
Overigens ben ik daar zelf mee begonnnen toen mijn reactie per ongeluk hier
verscheen, in plaats van de "ontsnappingsset" thread (draad)

Maar goed. een rescue duiker zal, als ie goed opgelet heeft, zijn eigen
leven nooit in gevaar brengen en dus automatisch al niet in de buurt van het
slachtoffer komen. De manier om iemand naar het oppervlak te krijgen zou
bekend moeten zijn. Hand over de automaat en normale snelheid opstijgen.

Verder zei ik dat DUIKEN met 100% zuurstof zeer gevaarlijk was (op niet al
te grote diepte al). Aan het oppervlak is het een redmiddel.

Een rescue diver zal ALTIJD zuurstof geven indien voorradig, of het
slachtoffer nou O2 vergiftiging heeft opgelopen onder water of niet. Dat is
ook niet erg, want dit betreft in het geval van convulsies namelijk acute
zuurstofvergiftiging, welke op gereduceerde diepte al "verdwijnt" (de
gevolgen in deze dus niet.

Aan het oppervlak is er dus sprake van een verdrinking of bijna verdrinking,
waarbij je naast beademing zal pogen zuurstof toe te dienen (wat niet giftig
is bij 1 bar/100%)

Michel

Erik

> [...]

> niet de duiker mee moet nemen naar de oppervlakte maar moet wachten totdat
> de aanval is afgelopen (op die diepte) ivm grote kans van embolie

aha daar zit je probleem.
Maar was de manier om die convulsies te stoppen niet het verminderen van de
partiele zuurstofdruk ? Dan kan het wel eens een lange wacht
worden......(tot de fles leeg is)

Echter liever met een long embolie op de kant dan verdronken op de bodem.

Steven Tolleneer

"Erik" <o...@iae.nl> wrote:
> [...]
> worden......(tot de fles leeg is)
>
> Echter liever met een long embolie op de kant dan verdronken op de bodem.

Tijdens de convulsies ademt het slachtoffer niet (dat is ook de reden dat je
hem/haar beter niet naar boven pakt tijdens de consulsies). Na een kort
moment stoppen de convulsies echter aangezien de PPO2 afneemt omdat er niet
wordt geademd. Je zult dus niet moeten wachten tot de fles leeg geademd
is...

Bovendien blijft het gevolg van de opstijging niet noodzakelijk beperkt tot
een klaplong. Je loopt een zeer grote kans op een AGE (arteriële gas
embolie), en daar ga je sneller dood van dan van verdrinking, en als je het
al overleeft dan loop je een erg grote kans op zware en blijvende
invaliditeit.

Steven

Keim, A.A.A.

> [...]
> worden......(tot de fles leeg is)
>
> Echter liever met een long embolie op de kant dan verdronken op de bodem.

Gezien je antwoord heb je kennelijk wel belangstelling voor het onderwerp
maar heb je nog niet zelf een opleiding er in gehad.

Van zuurstofduiken - nogmaals - wordt (terecht) weinig tot niets verteld in
een rescue duikers opleiding, maar ik kan je hem aanraden want:

Wel leer je er meer over diverse soorten luchtembolie en dat je laatste
opmerking dus aardig naast de verstandige keus ligt

Dick

Jenny

Mensen, waar gaat dit over? Sportduikers duiken nooit met 100% zuurstof!!
En als je met een verrijkt mengsel wil duiken heb je weer een cursus nodig
om de nieuwe limieten te leren.

Jenny

"Dick Keim" <a.k...@verwijderquicknet.nl> schreef in bericht

Michel

Erik... wat heeft partieeldruk te maken met de druk in de fles dan?
Boven water heeft 100% O2 een partieeldruk van 1 bar.... nietwaar?

"And back to the drawing board... he said"

"Erik" <o...@iae.nl> wrote in message

Michel

Oops... ik was even scheel denk ik......
Maar goed Erik. je zit er naast ook met wat je wel zegt.

Nogmaals..... je komt als rescue duiker niet in de buurt van een
stuiptrekkend persoon want daarmee overtreed je regel 1:
"eigen veiligheid boven alles"
Dus een rescue-duiker die heeft opgelet, doet dit "instinktief" juist.
Wachten tot rust en dan voila... naar boven.
Mijn eigen veronderstelling dit te doen door automaat in de mond te houden
en op te stijgen is foutief...want de automaat is al lang uit de mond
verdwenen door kaak-convulsies.

Dat een verrijkte-lucht-opleiding erg goed is voor iedereen die een rescue
heeft gedaan is wel zeker juist denk ik.
Al is het maar om te proeven aan dergelijke situaties (video en uitleg)
Lang niet iedereen realiseert zich dat bijvoorbeeld Nitrox een prima
alternatief is voor een zuurstoffles in geval van nood, waar er geen
zuurstof aanwezig is.....bijvoorbeeld. Of als je DAN-flessie leeg is en er
is nog geen hulp....

weer een andere discussie? Welnee.