Wat is de levensduur van een ontvanger?

Max

?Ik heb de, goed werkende, 8,5 jaar oude Philips 6073.
Hoe lang zal hij het nog doen ongeveer?

Aangezien het HD gebeuren nog maar net v. d. grond is, en
mijn TV ruim een jaar oud, wacht ik wel een paar jaar.
Of het wezenlijk verschil nu wel zo groot is betwijfel ik.

Binnen niet al te lange tijd ga ik, als doorsnee TV kijker,
een Technisat Multytenne 45 plus ontvanger kopen.

De Strong 6850 of 6855 rond de 80 euro lijkt me wel wat.
Misschien dat iemand me kan tippen waarom ik de 6855
moet kopen in plaats v.d. 6850.

Er ligt hier geen kabel, dus ben ik afhankelijk v.d. schotel
Bij voorbaat dank voor de info.

Max

Adrie K

De beide ontvangers ken ik niet, maar ik zou je aanraden toch een HD
ontvanger te overwegen, en wel omdat steeds meer (reken maar bijna
alle nieuwe) SD kanalen mpeg4 codering gaan gebruiken en dat kunnen
deze strongs niet aan voor zover ik weet.

Verder vind ik persoonlijk de multytenne 45 erg klein, de schotel
levert je waarschijnlijk maar weinig regen- en sneeuwreserve op.
Als je de ruimte hebt kun je voor ongeveer hetzelfde geld ook een 80cm
schotel plaatsen en dat zou mijn voorkeur hebben.

Steeds Satter

Adrie K schreef op donderdag, 6-1-2011, het volgende:

Ben het volkomen eens met het advies van Adrie. Juist als je in een
gebied woont zonder kabel kun je beter investeren in een goedwerkende
satellietinstallatie. En als je dan toch voor een HD-ontvanger zou gaan
(en niet alleen omdat het HD is, maar juist ook omdat het ding dus
MPEG4 aankan), sla dan de Philips ("made by Pace") over, die geeft
alleen maar ellende.
Ga met een "open mind" naar een goede satelliethandelaar, zo eentje die
tijd voor je over heeft, en laat je goed voorlichten - en stel vragen!

Om op je beginvraag terug te komen, niemand kan zeggen hoelang die
Philips 6073 het nog zal doen, misschien nog wel tien jaar (al vraag ik
me af of het apparaat dan nog uitzendingen kan weergeven als alles dan
wel zal zijn overgegaan naar MPEG4), maar het ding kan ook wel morgen
kapot zijn. Persoonlijk vind ik dat je Philips nu al een respectabele
leeftijd heeft bereikt.

--
Cheers!
Steeds Satter

ina

Ik heb een philips ontvanger van 11 jaar en werkt nog perfect.
ina
"Max" <geen@mail> schreef in bericht

David

"Max" schreef in bericht news:4d25908f$0$8918$703f...@textnews.kpn.nl...

>Max
________________________

Koop een HD ontvanger, en een nieuwe HD televisie.
En een extra HD abonnement voor 5 euro p/m bij CD, en er gaat een wereld
voor je open.
Perfect beeld!

Mvrg David

Groenendaal

<David> schreef in bericht news:4d263709$1...@news4us.nl...
--------------------

Ook nog een Home Cinema system erbij, want over het geluid hoor je nu
niemand meer!
Gaan we echt ver mee terug in de tijd!
Beeld prima, geluid houdt echt niet over.
Die ouwe zwart wit TV met houten kast gaf nog eens een basje weer!
Begin alvast maar met rekenen: Cinema system 5.1 met Blu Ray / HD LED TV /
HD ontvanger / abo duurder.
Ik zou maar wachten tot ie stuk gaat. Ondertussen lekker sparen, die spullen
worden toch elk jaar goedkoper of je krijgt nw technologie voor het zelfde
geld.
vr. gr. Henri

Adrie K

On 7-1-2011 7:46, Groenendaal <jhgroenendaal wrote:

> Ook nog een Home Cinema system erbij, want over het geluid hoor je nu
> niemand meer!

Laat het 7.1 systeem maar zitten en koop een echt goeie stereo
installatie. Er zijn nog maar weinig home cinema sets die
een echt goed geluid produceren, en zeker niet die van 599 euro...

Hi...@hide.nl

Wel een "beetje" off-topic maar wel helemaal mee eens; een fatsoenlijk
klinkende luidspreker komt al gauw op zo'n 500 Euro per stuk en dat is
dan zonder versterker(s) enz.

Verder ben ik heel gelukkig met mijn 2 VU+ Duo satelliet-ontvangers.
Gebruik zelf een eenvoudig Canaal Digitaal kaartje en de rest wordt
geshared via internet. Na een beetje inlezen in de materie inzake
Linux-based satelliet-ontvangers is dit een fluitje van 'n cent.

Het voordeel met dit soort ontvangers is dat je geen beperkingen hebt
zoals met de meeste Canaal Digitaal goedgekeurde ontvangers en ook
technisch zit het goed in elkaar.

Tevens kun je je video-recorder bij het oud vuil (recycling) zetten.

Laatste opmerking : koele electronica leeft aanmerkelijk langer; goede
ventilatie en soms een extra koelblokje op erg hete componenten doet
wonderen voor de levensduur van het apparaat.

Groeten en succes, Tom

Message has been deleted

Steeds Satter

p.j. erlenbach schreef op vrijdag, 7-1-2011, het volgende:

> Maar is dat wezenlijk beter dan wat hij nu ziet met zijn een jaar oude tv?
> Dat vraagt hij. Moet hij dan de instellingen niet aanpassen om minder HD
> rimpels en HD gezichtshaar te zien? Om maar niet te spreken van de extra Gbs
> die HD op de hd schrijft.

Vraagsteller Max gaf al aan dat zijn TV "ruim een jaar oud" is, dus dat
apparaat zal al wel HD of tenminste HD-ready zijn - die hoeft hij dus
nog niet te vervangen.
De vraag van Max was trouwens niet of hij alle rimpels, gezichtshaar en
puistjes zo scherp en zo duidelijk mogelijk moet kunnen zien (het
antwoord is trouwens "ja"), maar hoelang zijn 8,5 jaar oude Philips
satellietontvanger het nog vol zal houden en daar kan niemand hem een
afdoende antwoord opgeven. Wel kunnen wij hem aanraden om in geval van
vervanging nu geen SD-ontvanger meer te kopen en een HD-ontvanger aan
te schaffen, niet alleen voor de rimpels, het gezichtshaar en de
puistjes maar ook, misschien wel vooral om dat zo'n ontvanger de steeds
meer gebruikte MPEG4-standaard aankan.

Mijn huidige ontvanger is een HD-ontvanger, die ik in de eerste plaats
kocht omdat de thema-kanalen in MPEG4 gingen uitzenden - en die wilde
ik niet missen. Voor die paar HD-kanalen (toen, ruim een half jaar
geleden) kocht ik hem niet. Maar er komen langzaam maar zeker steeds
meer HD-kanalen en het beeld daarvan is gewoon veel beter. Inderdaad,
ik raak niet uitgekeken op de rimpels, het gezichtshaar en de puistjes.
Tijdens een voetbalwedstrijd die HD wordt uitgezonden zie je echt ieder
grasprietje afzonderlijk groeien en als Nigel de Jong de knie van een
tegenstander raakt, weet je ook precies waar! Fantastisch! Zou ik niet
meer willen missen die ontvanger. En het extra afgesloten
HD-abonnement, niet noodzakelijk, maar het is wel iedere cent waard.

--
Cheers!
Steeds Satter

Euker Voorn

On Thu, 6 Jan 2011 09:23:26 +0100, "Max" <geen@mail> wrote:

>?Ik heb de, goed werkende, 8,5 jaar oude Philips 6073.

Een Philips die het al 8.5 jaar goed doet? Dat is een wonder,
inlijsten dat ding!

Koop geen nieuwe Philips ontvanger, wat je ook doet, geen Philips!
Ondingen zijn het!

David

"p.j. erlenbach" schreef in bericht

"David" <David> wrote:

> [...]

>Dat vraagt hij. Moet hij dan de instellingen niet aanpassen om minder HD
>rimpels en HD gezichtshaar te zien? Om maar niet te spreken van de extra

Ik was op het verkeerde been gezet door >8,5 jaar oude Philips 6073<
Ik dacht eigenlijk dat ze tv 8.5 jaar was.
Zodoende !

Mvrg,

Max

?Allemaal dank voor de info.

Welke CD goedgekeurde ontvanger raden jullie mij aan.
Gewoon een huis_tuin en keuken HD ontvanger.
Maar wel kwalitatief een goede.

Ben 69, al die extra's etc. gebruik ik toch niet.
Mijn tv is niet HD (Ready.)

Bij voorbaat dank voor het advies.

Max

Steeds Satter

Max schreef op zaterdag, 8-1-2011, het volgende:

Wat ik al eerder schreef: ga naar een goede satelliethandelaar, eentje
die de tijd voor je neemt en laat je daar voorlichten. Vertel wat je
hebt (niet alleen de huidige ontvanger, maar ook merk en type TV) en
wat jij verwacht dat je nieuwe ontvanger zal doen. Vraag ook - in alle
gevallen - hoe moeilijk de ontvanger is, die je eventueel op het oog
gaat krijgen, is om te bedienen.

Vraag niet alleen naar CD-goedgekeurde ontvangers (dat CD-certificaat
is meestal een wassen neus!) maar ook naar ontvangers die hetzelfde
kunnen maar misschien wel prettiger zijn om te bedienen (en er zijn
heel wat mensen in deze groep die daar ervaring mee hebben). De Philips
die je nu hebt en waar je in die 8,5 jaar verknocht aan bent geworden,
is ook geen prettig apparaat in de omgang, net zomin als de nieuwste
(die wel HD is) en die allerlei gebreken heeft in zijn software die
nooit goed zijn verholpen.

Kortom, dat wordt een middagje kletsen en daarna een dagje nadenken,
want besluit niet onmiddellijk.

Succes!

--
Cheers!
Steeds Satter

Aka

"Max" schreef in bericht

Max

(a) Neem inderdaad een HD-ontvanger, anders kun je binnenkort heel
weinig meer zien.
(b) Uit de reacties van anderen kun je al concluderen dat niemand een
merk durft aanbevelen, omdat alle satellietontvangers lijden aan slechte
(Koreaanse) software en/of heel ingewikkelde software (Dreambox etc.),
m.a.w. alle satelliettuners zijn shit. Zorg dus dat je een apparaat
koopt bij een handelaar in de buurt bij wie je af en toe kunt uithuilen
(d.w.z. die er dan voor jou weer de nieuwste software opzet, als je zelf
niet handig bent). Zelf heb ik een Rebox 9000 en een Homecast 9000,
beide stikvol met bugs, en zeer slechte handleidingen. Kijk maar eens op
deze web site: http://www.sat4all.com/, voor alle jammerklachten. Maar
er valt mee te leven met zulke apparaten, mits je handig bent of vlak
bij een behulpzame handelaar woont.
(c) Hoe eenvoudiger de ontvanger des te minder kans op storingen, dus
als je geen dubbele tuner wilt en geen harde schijf en geen
netwerkaansluiting, dan zou je best eens een door CanalDigitaal
goedgekeurde ontvangen kunnen proberen. Zie:
http://www.canaldigitaal.nl/producten/satellietontvangers.aspx. Maar die
van Philips worden alom afgekraakt.
(d) Bekijk ook eens welke zenders je eigenlijk wilt ontvangen, en of je
die dan niet net zo goed met een simpele kabel- of glasvezelaansluiting
kunt ontvangen... En op de Duitse commerciële satellietzenders
bijvoorbeeld zit tegenwoordig een extra codering waarvoor je een
ontvanger met een CI+ slot (en speciaal Duits abonnement) nodig hebt.
(e) De levensduur van de ontvangers is langer dan hun bruikbaarheid,
d.w.z. dat de apparaten na verloop van tijd nog heel zijn maar dat de
fabrikant ophoudt er nieuwe software voor te ontwikkelen.

Zelf (70 jaar jong) zweer ik bij een dubbele satelliettuner met hard
disk en een schotel die alle 3 Astra's en Hotbird ontvangt. Maar een
merk durf ik niet aan te bevelen...

Sterkte, Aka

Aka

<knip>

Ik vergat nog wat: zorg ervoor dat jouw handelaar een apparaat levert
afkomstig van de officiële Nederlandse importeur, dus geen
parallelimport door een obscuur ander bedrijfje. Controleer dat op de
web site van die officiële Nederlandse importeur, want je kunt geen
enkele winkelier vertrouwen. Waarom? Omdat je bij zo'n (goedkoper)
parallelimport-apparaat steeds weer gedonder krijgt met de
Canaldigitaal-kaart en de bijbehorende CAM (conditional access module)
als er weer eens een software update nodig is.

Max

? Aka

Je hebt het waarschijnlijk over b.v. de Homecast en Denson?

Max

Max

?Dit is wat duidelijker

Aka

Je hebt het waarschijnlijk over b.v. de Homecast en Denson?

Max

"Aka" <Nom...@nowhere.com> schreef in bericht

Aka

"Max" schreef in bericht

?Dit is wat duidelijker

Aka

Je hebt het waarschijnlijk over b.v. de Homecast en Denson?

Max

Ik heb het over alle satelliet-tuners, maar ken alleen Topfield,
Homecast en Rebox. Voor Rebox bestaan geloof ik (?) geen
parallel-importeurs, omdat deze of soortgelijke apparaten door de
Koreaanse fabrikant onder diverse namen in de hele wereld worden
uitgebracht; in Nederland als Rebox.
Homecast Nederland heeft ook een eigen discussiegroep:
http://www.myhomecast.nl/forum/, maar de beheerder is #@$%& (kijk zelf
maar 's).
De Nederlandse Rebox-site heeft een soort van FAQ
(http://www.rebox.tv/help/afmmain.aspx?topicid=&faqid=&question=), maar
reageert althans bij mij niet op vragen.
Met Topfield had ik slechte ervaringen doordat mijn aardige handelaar me
toch een parallelimport kneus in de maag splitste zodat ik eeuwig
gedonder kreeg met software updates.

Wat ook nog wel eens problemen oplevert is een verkeerde hard disk in de
tuner. De importeur levert dan een apparaat zonder harde schijf, en de
handelaar stopt er vervolgens zelf een goedkoop krengetje in. Dus zelfs
bij apparatuur van de officiële Nederlandse importeur kan dat dan alsnog
problemen opleveren.

Beste wensen, Aka

Euker Voorn

Wat vind jij als ervaringsdeskundige een goed merk/goede tuner?

Aka

<knip>

Wat vind jij als ervaringsdeskundige een goed merk/goede tuner?

Zoals ik al schreef: ik durf er geen een aan te bevelen.

Een klein voorbeeldje: gister probeerde ik een paar files (14 resp. 17
GB groot - die HD-opnames zijn berengroot) van de hard disk in mijn
Rebox 9000 te kopiėren naar een externe harde schijf. Diverse keren brak
het kopieerproces af bij ca. 5 ą 6 GB. Pas nadat ik de Rebox vooraf even
helemaal stroomloos had gemaakt lukte het uiteindelijk. M.a.w., je kunt
met die apparatuur best wat bereiken, maar je moet een heel arsenaal
trucjes achter de hand hebben, trucjes die je opdoet door de
jammerklachten op het internet regelmatig te doorworstelen.

Ik zou een hele serie mankementen kunnen opnoemen van mijn Homecast 9000
(niet meer in gebruik) en Rebox 9000, maar met elke nieuwe software
update verdwijnen sommige en verschijnen er nieuwe bugs. En dat gaat
jaren door, totdat de fabrikant/importeur met nieuwe apparatuur komt,
ook weer vol bugs, en dan verder geen aandacht meer besteedt aan "die
verouderde apparatuur".

Maar laat dit je niet weerhouden van een satelliet-tuner - in
vergelijking met het miserabele programma-aanbod van onze kabel- en
glasvezelboeren is de satellietwereld een feest!

Groeten, Aka

Message has been deleted

Hi...@hide.nl

On Tue, 11 Jan 2011 08:20:56 +0100, "Aka" <Nom...@nowhere.com> wrote:

> [...]

>vergelijking met het miserabele programma-aanbod van onze kabel- en
>glasvezelboeren is de satellietwereld een feest!

Mijn ervaringen met DreamBoxen en de huidige VU+ Duo's met diverse image's
zijn toch heel wat positiever. Het is wel verstandig om niet direct een
nieuwere versie te installeren maar eerst even de reacties en update's
op het thuis-forum van het gewenste image af te wachten. Zo'n image wordt
vaak gemaakt door een team van enthousiaste hobbyisten en zij reageren ook
goed op de wensen van de gebruikers, zeker het VIX-team.

Het loont de moeite om eerst eens precies te bepalen wat je eigenlijk wil
ontvangen, dit i.v.m. de keuze van de schotel en de ook ontvanger.

Als je voldoende hebt aan het aanbod van Canal Digitaal :
http://www.canaldigitaal.nl/zenders/canaldigitaal-zenders.aspx

en geen belangstelling voor andere (gecodeerde) kanalen :
http://www.lyngsat.com/

heeft de aanschaf van een op Linux gebaseerde tuner weinig zin gezien de
hardware aanbiedingen van Canal Digitaal gecombineerd met een wat langer
lopend abonnement.

- Bij meerdere ontvangers (slaapkamer enz.) is door lokale cardsharing
een Linux-based ontvanger z'n extra geld al gauw waard.

- Wel of geen harddisk recording als vervanger voor de video-recorder.

- Meerdere programma's op verschillende transponders tegelijk opnemen op 'n
harddisk vereist minimaal 2 ingebouwde tuners.

- Je ontvanger gebruiken als media-center voor andere audio- en video-
bestanden lukt ook vaak veel beter met een Linux-based ontvanger.

Succes, Tom

Euker Voorn

> [...]

>vergelijking met het miserabele programma-aanbod van onze kabel- en
>glasvezelboeren is de satellietwereld een feest!

Ok, bedankt voor het uitvoerige antwoord. Het stemt me wel droevig.
Iemand anders schrijft positief over de Dreambox maar voor mij moet TV
kijken een passieve ontspanning zijn, dus plug en play uit de doos.

Worden de meeste problemen momenteel veroorzaakt in PVRs, en zoja, is
het dan niet beter om met afzonderlijke tuners en DVD of harddisk
recorders te werken?

David

> [...]

>Worden de meeste problemen momenteel veroorzaakt in PVRs, en zoja, is
>het dan niet beter om met afzonderlijke tuners en DVD of harddisk

Om ook eens wat anders te horen, ik zelf heb een Rebox HD PVR, met een
harddisk van 1 Tb van Western Digitaal.
En dat ding werkt perfect, nooit storingen, of vast lopers.

Mvrg,

David

--
>Cheers!
>Steeds Satter

Ik denk niet dat een winkelier dat blij mee is, een middagje kletsen, en dan
niets verkopen.
Buiten de klanten om, die staan te wachten, en wel weten wat ze willen
kopen.

Mvrg,

Message has been deleted

Rob

Edward <add...@not.valid> wrote:

> Een Dreambox of VU+Duo werkt _ook_ direct uit de box. Er moet dan alleen een
> CI (common interface) bij worden gekocht, omdat de fabrikant geen specifieke
> decryptie heeft ingebouwd om de ontvanger zo breed mogelijk inzetbaar te
> maken.
> Het enige dat je zelf moet doen is het instellen van de voorkeuze kanalen,
> wat bij Canal Digitaal "goedgekeurde" dozen door CD wordt geregeld.

Dan is het toch wel handig om er even een OpenPLi-1.0 in te flashen want
dan heb je geen CAM nodig en kun je ook gewoon die CanalDigitaal lijst
in de ontvanger zetten zonder dat je zelf hoeft te scannen.

> Dat is veel meer een voor- dan een nadeel. Je wil immers zelf bepalen welke
> kanalen je voorkeur genieten en dat niet door een ander laten bepalen.

Dat kan altijd nog, ernaast. Voor de gemiddelde gebruiker is een vanzelf
updatende programmalijst een groot gemak.

> Het scenario dat "AKA" in deze draad schetst is volgens mij veel minder
> zwart dan hij het doet voorkomen. Er zijn honderdduizenden satellietkijkers
> en die hebben echt niet al de problemen die "AKA" opsomt.

Ik denk dat er een grote grond van waarheid in zit. Door alle digitale
TV aanbieders is de kwaliteit van de spullen die ze leveren op een enorm
laag peil gehouden, doordat ze zich altijd alleen maar bezig hebben gehouden
met het zo laag mogelijk houden van de instapkosten in verband met de
onderlinge concurrentie. Omdat er alleen maar gekeken wordt naar de prijs
en het lijden van de consument toch niet interessant is voor zo'n aanbieder
wordt er afgrijselijke bagger op de markt uitgestort waar een ontvanger ook
gewoon goed zou kunnen werken.

Ik heb zelf naast mijn satelliet dreambox een kabel DVB ontvanger gehad die
door Ziggo was aangeraden en zowat gratis beschikbaar gesteld, en nu ik
een DM8000 heb zie ik goed wat ik met dat Samsung ding altijd gemist heb...

Die was trouwens ook al overleden aan de elco-rot. Om maar weer eens op
het onderwerp van de levensduur terug te komen.

Message has been deleted

Rob

Edward <add...@not.valid> wrote:

> Als je voor de laagste prijs gaat mag je ook niet verwachten dat je dezelfde
> kwaliteit krijgt als een doos die twee keer zoveel kost. Het is de consument
> zelf die bepaalt of hij voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten of
> juist zoekt naar kwalitatief betere spullen.

Dat bepaalt dus niet de consument maar de aanbieder.
Door een goedkeuringsstempel op een minderwaardige ontvanger te zetten
en een bepaling op te nemen dat bij problemen alleen goedgekeurde ontvangers
ondersteund worden dwingt de aanbieder de consument om rotzooi te kopen.

> De adviezen van providers, of het nu kabel, satelliet of dvb-t is, zijn er
> alleen op gericht zoveel mogelijk omzet aan abonnementen te behalen. En je
> lokt klanten makkelijker met een aanbieding van 3 tientjes dan met een
> aanbieding van 100 euro.

Dat zei ik al.

> Elco's zijn in de meeste consumentenapparaten, en zelfs in professionele
> spullen, een probleem door hun beperkte levensduur.

Dat is pas de laatste jaren hoor.
Toen fabrikanten van elco's nog gerenomeerde bedrijven waren had je dat
probleem niet. Maar toen bedrijven als Philips ineens stopten met
fabricage van onderdelen en gingen inkopen in China had je ineens die
ellende.
En door het bekende industriele spionage incident werd het ineens duidelijk
dat zowel de fabrikanten van c-merk consumentenspullen als die van
"professionele spullen" allemaal gewoon kopen wat het goedkoopst is.
Want ze gingen allemaal nat!

> Vaak is dat niet de fabrikant van de "doos" te verwijten, want die gaat af
> op de informatie die de elcofabrikant verstrekt. De problemen doen zich pas
> na enkele jaren gebruik voor, en zoveel tijd om te testen heeft de
> ontvangerfabrikant niet.

Het grote probleem is dat de westerse wereld spullen in China koopt met
een westerse inkoopmentaliteit. Men denkt er niet aan dat een oosters
persoon op iedere vraag altijd uit beleefdheid "ja" antwoordt.
De inkoper vraagt "kunt u de prijs verlagen" en dan zal een Chinese
leverancier altijd "ja" zeggen. Gaat dat ten koste van de kwaliteit,
het milieu, de arbeidsomstandigheden van de medewerkers dan moet dat
maar, de klant krijgt zijn zin.
En daardoor komen er bergen rommel (niet alleen electronica) op de
afvalberg terecht, want de Chinezen maken wat wij vragen. Goedkope
rommel.

Aka

<knip>

Ach, zo dramatisch is het kiezen van een satelliettuner nou ook weer
niet. Houd er gewoon rekening mee dat in elke Koreaanse of Chinese tuner
een primitief computertje zit dat is geprogrammeerd door een
achterneefje van de baas. Dat gaat wel eens (= altijd) een beetje mis,
maar vrijwel altijd valt er mee te leven. Je moet in ieder geval
accepteren dat je zelfs bij de simpelste tuner af en toe nieuwe software
moet downloaden van de web site van de Nederlandse importeur (check of
die ook inderdaad bestaat) en moet uploaden in de tuner (check hoe dat
in z'n werk gaat), en daarna de tuner weer helemaal opnieuw moet
instellen (check of de web site vertelt hoe je dat moet doen - bij Rebox
vergeten ze bijvoorbeeld te vertellen dat je vooraf moet noteren hoe de
LNBs zijn ingesteld, zodat je het na de verplichte hardware reset weer
correct kunt instellen). Marrrrr: ga niet updaten als je tevreden bent
met de huidige software!

Bepaal eerst zelf wat voor soort tuner je wilt hebben. Ik zou voor een
dubbele tuner gaan, met opnamemogelijkheid (interne of externe harde
schijf), want dat is goed tegen tandenslijtage, wanneer je ontdekt dat
er gelijktijdig twee programma's worden uitgezonden die je beslist
allebei wilt zien. Je moet dan wel extra investeren in je schotel: LNBs
met dubbele uitgang en twee kabels naar binnen. Neem NIET de
Triple-Sat-schotel van CanalDigitaal, want die is te klein (45 cm),
zodat je bij zware regen- en onweerswolken veel sneller geen beeld meer
hebt. Bekijk 's de Visiosat Bigsat schotels. Of externe harde schijven
altijd goed werken weet ik niet; een nadeel is in ieder geval dat je met
een extra rommelig kastje met snoeren zit. Op die uitgebreidere tuners
zitten meer extra functies zoals een netwerk, maar als je die niet
gebruikt heb je er meestal ook geen last van.

Bepaal ook hoeveel satellieten je wilt bekijken. Neem in ieder geval de
drie Astra's. Ik heb ook nog een vierde, Hotbird, maar alleen omdat daar
wat Zwitserse radiozenders op zitten die ik graag beluister.

En Google eerst een paar weken naar de commentaren op het internet over
een tuner-kandidaat. De door jou genoemde Denson ken ik niet. Even wat
gesnuffel op het internet en ik zag dat hij slechts 3000
programmaplaatsen heeft, wat veel te weinig is als je alle tv- en
radiozenders van b.v. de drie Astra's inlaadt, maar wel voldoende als je
uitsluitend de Fastscan-lijst van CanalDigitaal inlaadt (momenteel 1002
tv- en 988 radiozenders). Maar �f de Denson Fastscan heeft heb ik in de
gauwigheid niet gezien. Voordeel van de Denson (heel vluchtig bekeken)
is dat je er geen aparte dure CI-module (CAM) voor nodig hebt: dat
scheelt je geld en eventueel codeerproblemen, want ook die CAMs hebben
af en toe een software update nodig. En welk merk CAM je moet kiezen
leidt ook altijd weer tot verwoede discussies op het internet.

Heeft een door CanalDigitaal goedgekeurde tuner de voorkeur? NEE. Mijn
Homecast 9000 is zo'n goedgekeurd apparaat, en hij staat nu op zolder
vanwege de eeuwige decodeer-problemen met dat onding.
Mijn Rebox 9000 is niet goedgekeurd, maar decodeerproblemen heb ik er
nooit mee gehad. Tweede voordeel van de Rebox is dat er geen dure CAM in
hoeft omdat hij twee kaartlezers heeft (ik hoop alleen dat ik die
kaartlezers nooit zal moeten herprogrammeren, omdat de info daarover bij
Rebox totaal ontbreekt). Problemen die ik wel had: na enkele seconden
hield de Rebox vaak op met opnemen (vooral als ik tegelijk 2 zenders
opnam), wat ik uiteindelijk verhielp door bij de timerinstelling ook de
te gebruiken tuner verplicht in te stellen. Verder: vastlopers, grote
programma-files die ik maar niet kon kopi�ren naar een andere harde
schijf, en een schandalig slechte handleiding (probeer maar 's te
ontdekken hoe je van tuner 1 kunt overschakelen naar tuner 2...). Hoera:
gister zag ik dat er weer nieuwe software is op de site van de
importeur!
Vroeger was Topfield het meest gerenommeerde merk, maar je leest
daarover tegenwoordig dacht ik alleen maar jammerklachten.
Kijk ook een 's naar de Vantage, en andere merken.

Tests in tijdschriften kun je niet vertrouwen. De tester bekijkt een
apparaat hoogstens een paar uur, terwijl mankementen pas na
dagen/maanden zichtbaar worden. Vooral Duitse tests moet je wantrouwen,
omdat ze nooit controleren hoe de Nederlandse CanalDigitaal-kaartjes
werken in die apparatuur. Koop daarom ook nooit een apparaat in
Duitsland, omdat die dan software heeft die afwijkt van de Nederlandse
software voor datzelfde apparaat.

Wil je het simpel: koop dan b.v. een Rebox of Dream bij een handelaar
dicht in de buurt die belooft (op schrift) dat hij de zaak steeds weer
opnieuw (gratis?) voor je zal afstellen bij problemen.

Wat ook simpel is als je toch nooit iets opneemt: bekijk de Nederlandse
zenders via Digitenne (met een goede buitenantenne), en de rest via een
satelliet-tuner zonder CanalDigitaal-kaartje. Het beeld van Digitenne is
weliswaar zeer matig, maar veel TVs (of AV-receivers) kunnen die met
upscaling nog heel aardig verbeteren. Digitenne erbij is ook leuk als
het heelal door hagel- en sneeuwwolken buiten zicht is geraakt...

En nu maar Googlen!

:-) Aka

Adrie K

On 13-1-2011 11:50, Rob wrote:

> [...]
> En daardoor komen er bergen rommel (niet alleen electronica) op de
> afvalberg terecht, want de Chinezen maken wat wij vragen. Goedkope

Een beetje offtopic misschien: een vriend heeft laatst een paar 22
jaar(!) oude pied piper luidsprekers laten 'upgraden' naar de actieve
versie... "geen enkel probleem meneer, ze kunnen nog wel 20 jaar mee."
(De eerlijkheid gebied te vertellen dat er ooit al eens een setje
middentoners was vervangen...) Kwaliteit bestaat dus nog wel.

Message has been deleted

Adrie K

On 13-1-2011 11:53, Aka wrote:

> Wil je het simpel: koop dan b.v. een Rebox of Dream bij een handelaar
> dicht in de buurt die belooft (op schrift) dat hij de zaak steeds weer
> opnieuw (gratis?) voor je zal afstellen bij problemen.

Dat zal hij nooit kunnen beloven bij een niet-canal-digitaal
gecertificeerde ontvanger! CD kan zomaar een gewijzigde codering
bedenken en dan is het uit met de pret, totdat er uit korea, of
uit de hobbywereld (met alle respect) een nieuwe software release komt.

> Wat ook simpel is als je toch nooit iets opneemt: bekijk de Nederlandse
> zenders via Digitenne (met een goede buitenantenne), en de rest via een

Dat kost ook al een tientje per maand als je geen genoegen wilt nemen
met alleen de publieken. CD levert imho meer waar voor dat geld.

> [...]
> upscaling nog heel aardig verbeteren. Digitenne erbij is ook leuk als
> het heelal door hagel- en sneeuwwolken buiten zicht is geraakt...

Het aantal uren sneeuw/regen 'pret' per jaar is erg beperkt, zelfs met
de afgelopen sneeuwperiode. (Al kan het soms handig zijn om de schotel
binnen bereik te hebben)

Naar verluidt helpt het om je schotel in de autowas te zetten: dan
glijdt de sneeuw er makkelijker af.

Rob

Adrie K <a...@ergens.in.nl> wrote:

> [...]
> bedenken en dan is het uit met de pret, totdat er uit korea, of
> uit de hobbywereld (met alle respect) een nieuwe software release komt.

Daar helpt een canaal digitaal certificering niet tegen hoor!
Het is in het verleden al meerdere malen voorgekomen dat ooit
gecertificeerde ontvangers het na een wijziging niet meer deden en
dan vervangen moesten worden.

Rob

Ja als je een 22 jaar oude versterker hebt dan heeft die nu ook nog
geen last van elco rot. Als ie 6-7 jaar oud is dan wel.

Rob

Edward <add...@not.valid> wrote:
> Onzin. 40 jaar geleden verving ik al aan de lopende band elco's die na 3 tot
> 5 jaar defect waren. En dat was in professionele communicatieapparatuur.

Ik kende ooit eens iemand uit de ontwerpwereld wiens standpunt het was dat
de gemiddelde consumentenapparatuur beter was dan "professioneel".
Vooral spullen van defensie waren vaak droevig.

Probleem was dat een fabrikant van consumenten apparatuur wel wist dat hij
moet zorgen dat zijn spulletjes blijven werken anders krijgt ie duizenden
boze klanten en slechte reclame achter zich aan. Terugroepacties kosten
handen vol met geld.

Met professionals heb je dat probleem niet, en die hebben bovendien vaak
geen productgarantie maar hebben juist dure onderhoudscontracten en betalen
zelfs voor modificaties. Dus als er dan eens een foutje gemaakt is in het
ontwerp dan is het niet zo erg.

Hij had altijd voorbeelden uit duikboten en marineschepen waar apparatuur
fabrikanten maar bleven sleutelen aan spullen die als men ze van de plank
gekocht had veel betrouwbaarder geweest waren dan nu ze op speciale defensie
specs gekocht en speciaal gemaakt waren...

Aka

<knip>

> [...]
>vergeten ze bijvoorbeeld te vertellen dat je vooraf moet noteren hoe de
>LNBs zijn ingesteld, zodat je het na de verplichte hardware reset weer

Edward: Dat valt onder RTFM, ofwel lees de gebruiksaanwijzing.

Aka: Read the Fucking Manual helpt zoals ik al schreef bij Rebox geen
ene moer - de slechtste handleiding (ook de elektronische op hun web
site) die ik ooit heb gezien.

<knip>

Edward: Dat valt wel mee hoor. Ik kijk zelf met een Multytenne, wat de
complete
versie is van de uitgeklede Triple Sat van Canal Digitaal, en de uitval
door
weersomstandigheden is minimaal.
Zelfs toen er onlangs een laag van 20 cm sneeuw op de lnb's lag bleef de
ontvangst uitstekend.

Aka: Waarom kiezen voor minder als meer ook kan?

<knip>

Edward: Als je opgenomen programma's via je pc op dvd wilt branden is
zo'n
netwerkaansluiting wel heel erg handig. Hetzelfde geldt voor updates die
door sommige ontvangers rechtstreeks van internet kunnen worden
gedownload.

Aka: Met een USB-stikkie of een USB externe harde schijf gaat het nog
gemakkelijker.
Terzijde: Dat kopiëren via USB gaat overigens op de Rebox tergend
langzaam.

<knip>

>(ik hoop alleen dat ik die
>kaartlezers nooit zal moeten herprogrammeren,

Edward: Dat is meestal ook onnodig omdat dat al in de software van de
ontvanger zit
ingebakken.

Aka: Ik hoop het vurig.
Terzijde: Rebox levert op zijn web site twee soorten software - waar
"die andere soort" voor dient heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Aka: Nog een klachtje over de Rebox: bij enkele HD-zenders ijlt het
beeld soms even na bij snelle bewegingen, m.a.w.: het beeld schokt dan
even. Maar misschien ligt dat aan die zender (te lage bit rate?).

Aka: Ik heb nu net de allernieuwste software van de Rebox geïnstalleerd
(v1.08.75). Helaas stokte ook nu weer een timer-opname toen ik zapte
naar een andere zender. Ik zal dus voortaan maar weer bij alle
timer-opnames ook de tuner-ingang dwingend instellen.

Wees gegroet, Aka
(vol van genade voor de Rebox 9000)

Message has been deleted

Aka

<knip>

Snik - zoals helaas maar al te vaak gebruikelijk op Usenet is de
discussie nu ad hominem geworden. Dus beëindig ik nu mijn inbreng.

:-( Aka