Asielkat

Ap van den Berg

Hoi,

Binnenkort ben ik van plan een kat te nemen; waarschijnlijk uit het
asiel. Ik heb redelijk duidelijk aan welke eisen de kat dient te
voldoen: kortharig, voorspelbaar en redelijk rustig karakter. Hoeft
niet vreselijk aanhankelijk zijn, maar ook niet contactgestoord.
Kinderen en honden mag ie een hekel aan hebben.

Dat gaat dus waarschijnlijk wel goed komen. Mijn vraag is nu echter:
je loopt de poort uit met het beest en wat dan? Wat is de beste manier
om 'm een goede manier aan zijn nieuwe omgeving en baas te laten
wennen? Hierbij moet ik aantekenen dat ik overdag's werk, maar zal wel
de eerste vier dagen thuis zijn.

Alvast bedankt voor je antwoord,

Groeten, Ap

gonny2

Eigenlijk maar een advies: rustig zijn gang laten gaan. Zorgen voor
eten/drinken en schone bak. Op die laatste zou je hem/haar een keer op
kunnen zetten dan weet hij/zij waar deze staat.

Vooral niet achteraan gaan sjouwen. Duurt soms wel even voordat de kat
gewend is.

"Ap van den Berg" <a...@waaier2.demon.nl> wrote in message

Astrid Streur

sluit ik me bij aan, de laatste asielkat die wij hebben gehaald, was na een
paar maand gewend, maar de een na laatste is eigenlijk nooit gewend (wij
hebben hem 2 jaar gehad) maar dit was een geval apart.
Rust, hij komt vanzelf bij je kijken, vooral als je wat lekkers hebt (kaas
of worst oid). Gewoon gaan zitten met lekkers en geduld hebben (dan denk ik
niet in seconden of minuten....)

Astrid "speciffiques"

gonny2 heeft geschreven in bericht ...

Kitty

Hallo,
Misschien mag ik daar nog aan toevoegen dat het misschien gezelliger is om
dan maar twee katten uit het asiel te halen. Omdat je iedere dag werkt. Zo
hebben ze aan elkaar de hele dag wat, en slopen ze je huis en jou minder
snel. Hij moet toch zijn jacht behoeftes kwijt. En...... je hebt nog een kat
uit een ellendige positie bevrijd.
Groetjes Kitty

PS over de extra kosten kan ik nog zeggen dat dat best meevalt. En de
kattenbak moet natuurlijk iets vaker schoon. Maar dat went. Ik heb er 19 en
dat lukt nog steeds hoor
Succes met je keuze!

Smartgirl

HOI

Ik voeg me helemaal aan bij kitty....
Twee katten is beter dan een kat ....deze kan dan vrij agresief
worden...Mijn colega heeft er ook maar een en die valt de mensen gewoon aan
omdat hij niet kan stoeien mat een andere kat....
Ik heb zelf 11 katten en dat gaat prima ze zijn allemaal even lief voor
elkaar en ook voor ons....En als je een kat neemt denk er dan wel aan om
hem/haar 3 weken binnen te laten anders is de kans groot dat hij/zij weg
loopt.
een kat moet aan zijn nieuwe omgeveing wennen....En voor de kosten hoef je
het niet echt te laten hoor zo duur is dat niet scheelt bijna niets of je nu
een of twee katten neemt...
Je bespaart alleen je inboedel er mee....
Ik wens je verder veel succes in je keuze mocht je meer willen weten laat
het maar weten...succes....groetjes SMARTGIRL

hinkeltje.com

Huh? 19 katten? Jeetje zeg, en verbouwen ze je huis nog niet?
Even voor Ap, wij hebben ook besloten om asielkatten te halen.
Wij hadden de enige wens dat het gelijk moest klikken. De vonk moest
overspringen.
Maar ik sluit me bij Kitty aan, neem er twee.
Mijn vriend en ik werken ook allebei overdag.
En twee katten vermaken zich samen beter.
Ze stoeien wat en ze zijn dan minder eenzaam.
De vreugde trouwens als je thuis komt, is met twee katten eens zo groot.
Mij lopen ze zowat omver. Als ze mijn auto zien/horen aankomen in de straat
staan ze al hard te mauwen volgens de buren (!)

Groetjes,
Hinke
http://www.hinkeltje.com

Gert & Carmen

Misschien kan je eens op mijn site kijken ik heb een paar katten die met
spoed geplaatst moeten worden?
Wie weet zit er iets voor je bij?

--
Met vriendelijke groeten,
Carmen (dierenbemiddelingsburo Nieuwenhuizen)

Ap van den Berg <a...@waaier2.demon.nl> schreef in berichtnieuws

Gertrude van Toorn

Hoi Ap,

Een heel goed idee om een kat uit het asiel te halen. Zoals
de anderen al suggereerden is het voor de kat zelf inderdaad
leuker om er twee te nemen.
Ik heb sinds anderhalf jaar alweer twee katten uit het asiel.
Het is me heel goed bevallen. Ik heb bewust gekeken naar
wat oudere en rustige dieren. Als je een kat gaat uitzoeken, zorg
dan dat je naar een goed asiel gaat. Een goed asiel heeft een
beschrijving van het karakter van de kat en wat zijn achtergrond
is. Vraag zo veel je kunt om een beeld van de kat te krijgen.
Slaap er dan nog een nachtje over en beslis dan. Ga vooral op
je gevoel af, hoe reageert de kat op jou en jij op de kat. Als je
er twee neemt, wat echt aan te raden is, vraag dan of ze in het
asiel al goed met elkaar kunnen opschieten, dat scheelt weer als
ze bij jou thuis moeten wennen.
Als je ze thuis hebt moet je ze gewoon een beetje hun gang laten
gaan. Ze willen alles graag onderzoeken en besnuffelen. Waar je
ze meteen mee wint is een lekkere bak met eten. Houd ze zeker
drie weken binnen anders komen ze niet meer terug!
Als je een wat rustige kat wilt met een voorspelbaar karakter kijk
dan eens naar een wat oudere kat. Die van mij zijn 5 en 6 jaar oud
en redelijk rustig. Jonge katten zijn nog vaak erg ondernemend en
vinden eerder een nieuw tehuis.
Heel veel succes!

Gertrude
p.s. Als je geen goed asiel weet heb ik een heel goed adres voor je.

Arno de Vries

Ap van den Berg schreef op Mon, 28 Feb 2000 20:41:58 +0100:

> [...]
>je loopt de poort uit met het beest en wat dan? Wat is de beste manier
>om 'm een goede manier aan zijn nieuwe omgeving en baas te laten

Zorg in ieder geval voor een goede plek voor de kat: een lekkere mand
waarin ie liever gaat liggen dan op de bank.
Laat meteen duidelijk blijken wat de huisregels zijn.
Bij ons was dat: alleen 's morgens te eten krijgen, niet op
tafel/aanrecht/bank/bed.

Wij hebben twee katten uit het asiel gehaald (wel zo gezellig als je net
als wij lange dagen weg bent).
Een mand gekocht, drie waterbakken verspreid door het huis, wat
speeltjes waar ze nooit naar omkijken, een klautergeval annex krabpaal.

By the way, krabben dient ook als een soort territoriumafbakening. Als
je een krabpaal in een hoekje weggestopt staat, vindt de kat 'm niet
interessant en gaat ie alsnog je bank te lijf.

En *altijd* aandacht geven als je thuis komt. Even aanhalen, vasthouden
voor je je jas uittrekt.

Arno de Vries
--
Zoek je een mooi reisverhaal?
Kijk dan op www.reisverhalen.net

gonny2

helemaal mee eens en in het asiel weten ze wel wat een leuk koppel is.
nb wij hebben er 3 + 2 honden
"hinkeltje.com" <hi...@hinkeltje.com> wrote in message

gonny2

Wij halen s avonds laat wel de bak weg, maar dat is meer om te voorkomen dat
nummer 2 de hongerlap de bak leegeet. Hij laat het staan tot wij naar bed
gaan.

Karina

Kitty schreef:

> PS over de extra kosten kan ik nog zeggen dat dat best meevalt. En de
> kattenbak moet natuurlijk iets vaker schoon. Maar dat went. Ik heb er 19 en
> dat lukt nog steeds hoor
> Succes met je keuze!

Hoi Kitty,

Je hebt me overtroffen :-)) Ik heb 17 katten.

groetjes Karina

ps. Was jij die Kitty die een keer langs wilde komen om het beestenspul
hier eens te zien? Heb nl nog veeeeel meer dieren.

Kitty

>Huh? 19 katten? Jeetje zeg, en verbouwen ze je huis nog niet?

Valt wel mee. Je leert er mee leven en op een gegeven moment geef je vanzelf
op. Je koopt een bank bij de kringloop in plaats van de meubelzaak. Een
nieuw servies op de rommelmarkt en je laat gewoon alle poespas weg die niet
noodzakelijk is en dus ook niet stuk kan vallen. Nog wel een tip voor iemand
die ook zo gek wil worden; NEEM NOOIT GEEN
VLOERBEDEKKING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Een ongeluk zit in
een klein hoekje.
Kitty

Ap van den Berg

On Mon, 28 Feb 2000 23:37:35 +0100, "Kitty" <s...@wanadoo.nl> wrote:

> [...]
>

>PS over de extra kosten kan ik nog zeggen dat dat best meevalt. En de
>kattenbak moet natuurlijk iets vaker schoon. Maar dat went. Ik heb er 19 en

Hoi,

Heb ik ook over gedacht twee katten, maar meestal worden ze per stuk
aangeboden. Het lijkt mij vooraf moeilijk voorspelbaar of er twee
samengaan, en als het echt uit hand loopt dan zit 1 van de 2 katten
met een probleem: die gaat dus wel terug. Nu zou het tegenargument
kunnen zijn: twee katten die elkaar niet kennen in een vreemd huis zou
minder problemen moeten geven dan 1 kat die al gewend is en dan
geconfronteerd met een tweede kat, die voor hem dan een indringer is.
Wat is verstandig? Het maakt mij niet zoveel uit 1 of 2 katten (twee
is wel het maximum). De consequentie zou ook kunnen zijn: geen kat.

De extra kosten lijkt me inderdaad beperkt, dubbel voer en de
kattenbak kunnen ze beiden gebruiken. Door goed voer (Hills, Iams etc)
te gebruiken vermindert de hoeveelheid die in de kattenbak wordt
gedumpt heb ik gemerkt.

Gr. Ap

Ap van den Berg

> [...]
>kunnen zetten dan weet hij/zij waar deze staat.
>
>Vooral niet achteraan gaan sjouwen. Duurt soms wel even voordat de kat

Hoi,

Da's duidelijk, en dat had ik me ook al voorgenomen. Door van alles te
forceren veroorzaak ik alleen maar stress. Een tijdje geleden had ik
gedurende enige weken een 'logeerkat'in huis gehad (dat beviel dus
wel), daar heb ik hetzelfde recept op toegepast (het was geen
asielkat). Dat ging binnen twee dagen heel goed, eigenlijk iets te
goed. De eigenaar dacht dat zij een heel exclusieve band met de kat
had, die illusie bestaat dus niet meer...

Gr. Ap

Ap van den Berg

Hoi Getrude,

Geen flauw idee wat een goed asiel is, ik woon in Amsterdam en zover
ik kan achterhalen zit het asiel op de Polderweg in Oost. Geen flauw
idee hoe goed/slecht dat is. De website houdt niet over, maar ik ga er
binnenkort eens in 'real-time' langs. Juist om geen domme dingen te
doen (is uiteindelijk een beest de dupe van) weet ik vrij duidelijk
wat ik wil. Dat binnenblijven is geen probleem, ik heb een groot
balkon dat mag gebruikt worden maar verder naar buiten gaat niet
lukken want ik woon in het centrum.

Qua leeftijd dacht ik globaal aan tussen 2 en 6 jaar. Ik heb vier
weken een kater van 8 maanden in huis gehad (een Birmaan) en dat was
per dag een uur stoffen-muis-door-het-huis-slepen workout. Dat was
iets te veel van het goede. Eten gaat wel lukken, ik heb begrepen dat
wat bij de kruidenier staat kwalitatief laagwaardig voer is en je
beter iets meer kan betalen voor Hills o.i.d.

Gr. Ap

Ap van den Berg

On Tue, 29 Feb 2000 20:12:49 +0100, Arno de Vries
<arno.d...@euronet.nl> wrote:

>Zorg in ieder geval voor een goede plek voor de kat: een lekkere mand
>waarin ie liever gaat liggen dan op de bank.
>Laat meteen duidelijk blijken wat de huisregels zijn.

Dat was ik ook van plan, een kat is een beest en geen knuffelbeer op
pootjes. Zal er dan ook niet mee lopen te zeulen, maar een aai over
zijn bolletje op zijn tijd moet kunnen. De bank is trouwens de reden
om een korthaar te willen, anders blijf ik stofzuigen.

>Bij ons was dat: alleen 's morgens te eten krijgen, niet op
>tafel/aanrecht/bank/bed.

Ik heb een paar weken mogen oefenen (leenkat): voer stond op 1 vaste
plek. Af en toe een kattensnoepje en verder niets (wel water
natuurlijk). Dat werkte prima.

>By the way, krabben dient ook als een soort territoriumafbakening. Als
>je een krabpaal in een hoekje weggestopt staat, vindt de kat 'm niet
>interessant en gaat ie alsnog je bank te lijf.

Wat denk je, de paal staat naast de bank.

>En *altijd* aandacht geven als je thuis komt. Even aanhalen, vasthouden
>voor je je jas uittrekt.

Mijn 'leenkat' wist wanneer ik thuis kwam en zat achter de deur te
wachten. Aanhalen was een verplicht nummer, daar was geen ontkomen
aan. Grappig genoeg reageerde hij niet als ik mijn jas (knalrood)
aantrok om naar buiten/werk te gaan.

>Arno de Vries

Gr. Ap

Ap van den Berg

On Tue, 29 Feb 2000 10:49:42 +0100, "Gert & Carmen"
<nieuwe...@gelrevision.nl> wrote:

>Misschien kan je eens op mijn site kijken ik heb een paar katten die met
>spoed geplaatst moeten worden?
>Wie weet zit er iets voor je bij?

Hoi,

Omdat ik in het centrum van Amsterdam woon heb ik geen auto, en is
voor mij een asiel wat met de tram/bus bereikt kan worden wel zo
handig. Dat is mijn geval het asiel op de Polderweg in Oost. Ik was
van plan daar eerst eens mijn licht op te steken. Ik heb jullie site
bekeken, wellicht is handig voor iedere kat de lokatie te vermelden?
Nu zag ik alleen Groningen, en dat is echt te ver weg.

Gr. Ap

Message has been deleted

Anna

Kitty heeft geschreven in bericht <89hfdl$1i93$1...@buty.wanadoo.nl>...

> [...]

>die ook zo gek wil worden; NEEM NOOIT GEEN
>VLOERBEDEKKING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Een ongeluk zit in

Dubbele ontkenning is toch bevestiging ? Nooit geen ... m a w je raadt
het iedereen aan ?
LOL ... geintje :)

Grtz,

** I seldom explain; **
** My friends don't need it, **
** and my enemies won't believe it. **

Gertrude van Toorn

Hoi Ap,

Een goed asiel moet naar mijn mening aan de volgende voorwaarden
voldoen: het moet er schoon zijn, men moet er alle tijd voor je hebben
als je een kat komt uitzoeken en bereid zijn heel veel informatie te geven

over de dieren. Een goed asiel laat je er ook een nachtje over slapen en
geeft niet meteen een kat mee. Verder moeten de katten zijn ingeent en
voorzien zijn van een chip en gesteriliseerd of gecastreerd zijn. Verder
moet een dierenarts ze hebben onderzocht en verklaard hebben dat
het dier gezond is. Het asiel waar mijn katten vandaan komen voldeed
volledig aan die voorwaarden en meer, want ik vind het een superasiel:
fantastische mensen die er (vrijwillig) werken en heel lief voor de
dieren!
(Dierentehuis Austerlitz bij Zeist). Helaas waarschijnlijk te ver voor
jou.
Let gewoon op hoe je het in dat asiel in Amsterdam vindt en ga op je
eigen intuitie af. Laat de sfeer die er hangt op je inwerken en geef je
ogen
goed de kost dan kom je al een heel eind hoor.

Aangezien jouw kat binnen moet blijven is het wellicht handig om bij het
asiel
te vragen naar een kat die dat al gewend is. Van een buitenkat een
binnenkat
maken is vaak heel moeilijk.

Wat het voer betreft: ik geef mijn katten droge brokken van Hills en Royal

Canin. Verder krijgen ze wat Whiskas, omdat de blikvoeders van Iams
te zwaar bleken te zijn. Mijn kater heeft een darmpoliep en door het
Iams voer kreeg hij daar meer last van. Tja, ik weet eigenlijk niet of
Iams nou zoveel beter is dan Whiskas. Volgens mijn dierenarts is dat
allemaal sterk overdreven. Mijn vorige katten zijn 15 geworden op
Whiskas, dus... Ik durf je daar eigenlijk geen uitsluitsel over te geven.

Gertrude

JB

Ap van den Berg wrote:

> Wat denk je, de paal staat naast de bank.

Even klein aanvullinkje: als je wat Valeriaandruppels (verkrijgbaar bij
drogist/apoteker) op de paal doet, dan vinden katten de paal altijd en
(haast) overal! Je moet wel even van tevoren kijken of jouw kat er ook gek
op is. Er zijn namelijk uitzonderingen.
Groetjes, Jolanda.

Cosmic Dancer

On Wed, 01 Mar 2000 14:48:40 +0100, JB <phi...@cistron.nl> wrote:

> [...]
>drogist/apoteker) op de paal doet, dan vinden katten de paal altijd en
>(haast) overal! Je moet wel even van tevoren kijken of jouw kat er ook gek

Moet je eens valiumdruppels nemen..... veranderd katmans/vrouw subiet
in een ragdoll! ;o)
(Sorry....kon het weer niet laten...ik weet het, ikke stout...) ;o)

Smurfje©

> Hoi Getrude,
>
> Geen flauw idee wat een goed asiel is, ik woon in Amsterdam en zover
> ik kan achterhalen zit het asiel op de Polderweg in Oost. Geen flauw
> idee hoe goed/slecht dat is.

Hoi Ap,

Ikzelf woon ook in Amsterdam en heb een kat van asiel Ookmeerweg (heet nieuw
amsterdam geloof ik) vandaan.
Dat asiel is erg schoon, mensen erg begaan, maar kat kan wel meteen mee en
ik heb te horen gekregen dat deze kat geen buitenkat was, maar op een
bovenwoning kan. Inmiddels zijn we meer dan 2,5 jaar verder en dat kat is
super gefrustreerd en kan volgens mij helemaal niet op een bovenwoning.
Sinds kort hebben we eindelijk hčt middel gevonden de kat veilig op balkon
te laten en nu staat zo'n beetje de hele dag de balkondeur open en is hij
wel wat rustiger (blerde altijd de hele dag door).

Bij Polderweg ben ik ook geweest. Ziet er heel anders uit. Vooral wat
betreft de honden hebben ze een heel andere aanpak. Bij Polderweg kan je
vrijwel overal in en uit lopen (ook bij de katten - behalve de quarantaine
natuurlijk) met daarbij wel alle ziekte-risico's vandien.

Ookmeerweg laat pas een hond zien als je er naar vraagt. Je kan eerst een
boek met de honden doornemen, dit doen ze zodat de honden niet zo onrustig
worden. De katten kan je ook pas bekijken als je je hebt aangemeld. Er loopt
dan iemand mee en je moet van die plastic hoezen om je schoenen aan.

Polderweg weet ook veel van de katten. Er zijn bij beide voors en tegens
denk ik. Ze doen allebei hun uiterste best en zijn zeker niet slecht. Je
moet inderdaad zelf sterk in je schoenen staan en er een nachtje over
slapen.

Dan heb je ook nog een kattenasiel in Oostzaan. Die hebben echt alleen maar
katten. Deze zit aan de Zuideinde 220, net op de grens naar Amsterdam Noord.
Telnr: 6335400. Ben je met de auto? Rij dan Oostzaan in vanaf de
Coentunnelweg en dan rechtsaf. Voordat je onder de snelweg doorrijdt zie je
aan je rechterhand een poezenasiel zitten. Zij weten volgens mij echt veel
van de katten af! Je mag daar vrij rondkijken, dat gaat ook echt gemoedelijk
en leuk. Eigenlijk zou ik zelf - als ik weer een katje wil - hiernaartoe
gaan.

>De website houdt niet over, maar ik ga er
> binnenkort eens in 'real-time' langs.

De website ziet er in verhouding erg goed uit vind ik. Ik heb een tijdje
geleden heel veel gesurft naar de websites van asiels en deze is toch echt
een van de betere. Wellicht dat het beter kan, maar ja, veelal zijn het
vrijwilligers die het doen en ik kan me voorstellen dat ze liever meer tijd
in de dieren willen steken.

> Qua leeftijd dacht ik globaal aan tussen 2 en 6 jaar. Ik heb vier
> weken een kater van 8 maanden in huis gehad (een Birmaan) en dat was
> per dag een uur stoffen-muis-door-het-huis-slepen workout.

Eh, even off-topic hoor: maar ik denk er over een Birmaan in huis te nemen
(jaja, het heftig onderzoek natuurlijk :o)) ... hoe ervaarde jij zijn/haar
karakter?
En is het echt zo dat ze niet zo veel hun stem laten horen?

>Dat was
> iets te veel van het goede. Eten gaat wel lukken, ik heb begrepen dat
> wat bij de kruidenier staat kwalitatief laagwaardig voer is en je
> beter iets meer kan betalen voor Hills o.i.d.

Ik geef Iams en daar gaat de kat uitstekend op. We hebben een glanzende kat,
zelfs op het witte deel van de vacht zie je de glans!

Ap, groeten en laat je je ervaringen met de diverse asiels en je
uiteindelijke keus nog eens weten?
O ja .... en zou je me wat meer over je - tijdelijke - Birmaan kunnen
vertellen?

Petra

Winnifred

Hoi Ap,

Wij hebben onze katten ook van de Polderweg. Vroeger twee in een koop
aangeschaft en na het overlijden van ons "Lobbes" hebben we bij dat asiel
onze nieuwe kat gehaald. Er zaten toen in meerdere kooien twee katten (twee
maanden terug), dus als je er twee wil aanschaffen, die zijn dan al aan
elkaar gewend. Er zit ook een asiel in Amsterdam-Noord, maar daar ben ik
nog nooit geweest. En Amstelveen is ook met bus en tram bereikbaar, mits ze
weer open zijn. (Twee maanden geleden waren ze aan het verbouwen.) Veel
succes met je keuze, en ik kan je echt aanraden twee katten te nemen. Die
van ons vermaken zich prima als wij er overdag niet zijn gezien de rotzooi
die we altijd aantreffen :-), maar ze slopen nooit iets expres uit
verveling. Dit deed onze oudste kat, toen hij na het overlijden van zijn
maatje een tijd alleen was, wel.

Groetjes, Winnifred

"Ap van den Berg"

Ap van den Berg

On Wed, 1 Mar 2000 16:06:04 +0100, "Winnifred"
<Winni...@tophotmail.com> wrote:

> [...]
>die we altijd aantreffen :-), maar ze slopen nooit iets expres uit
>verveling. Dit deed onze oudste kat, toen hij na het overlijden van zijn

Morgen ga ik eens kijken, ben heel benieuwd waar ik mee thuis ga
komen. Als ik niet thuis ben is de huiskamer een no-go area, dit
decimeert de sloopmogelijkheden al heel aardig.

Gr. Ap

Ap van den Berg

On Wed, 1 Mar 2000 15:27:26 +0100, "Smurfje©" <smu...@xs4all.nl>
wrote:

> [...]
>karakter?
>En is het echt zo dat ze niet zo veel hun stem laten horen?

Ik heb 'm maar vier weken meegemaakt, maar het zijn heel leuke
beesten. Vriendelijk maar niet klef, geen schootzitters liggen wel
naast je. Ze mauwen behoorlijk veel, en lopen veel achter je aan. Deze
besloot na een nacht dat mijn bed ook zijn bed was. Daarin had ik
weinig keuze, mauwen en bonken tegen de slaapkamerdeur werkt wel.

Erg goed tegen alleen zijn kunnen ze niet, het is echt een belevenis
voor de kat als je weer thuiskomt. Deze was ook erg speels, dat
schijnt tot hoge leeftijd door te gaan. Je komt er niet vanaf met een
kwartiertje. Agressief zijn ze niet, heb wel een keer een haal gehad,
maar dat was meer een ongelukje.

Nadeel (vind ik dan) is de gigantische hoeveelheid haar die op hun
lijf hebben, je vindt dat overal terug. Twee keer per jaar verruilen
ze hun vacht voor een zomer/winter model. De katers zijn behoorlijk
forse beesten, halen 7 a 8 kilo. Het zijn behoorlijk 'vierkante'
beesten van voren gezien.

De eigenaar zou geen ander type kat meer willen.

Helpt dit?

Gr. Ap

Ap van den Berg

> [...]

>drogist/apoteker) op de paal doet, dan vinden katten de paal altijd en
>(haast) overal! Je moet wel even van tevoren kijken of jouw kat er ook gek

Dit gaat in mijn handige tippenboek. Dank je wel.

Gr. Ap

Ap van den Berg

wrote:

>Sinds kort hebben we eindelijk hèt middel gevonden de kat veilig op balkon

>te laten en nu staat zo'n beetje de hele dag de balkondeur open en is hij
>wel wat rustiger (blerde altijd de hele dag door).

Wat is hèt middel op 'm veilig op het balkon te laten? Zelf heb ik
appratement een redelijk groot balkon met metalen spijltjeshek.

Gr. Ap

Smurfje©

"Ap van den Berg" <a...@waaier2.demon.nl> schreef in bericht

Slik! Nu wordt ik echt meteen besprongen door de hele ng..... maar goed,
daar gaan we. Hèt middel dat uiteindelijk bij mij helpt de kat op ons balkon
te houden en niet beneden in de binnentuin is schrikdraad. We hebben dit
aangelegd bij de komst van onze pup. De fokster had ons duidelijk gemaakt
dat de hond rare capriolen uit kan halen en zo beneden kan belanden. Ook als
hij later groot is zal hij graag springen en niet snappen dat hij dan de
diepte invalt.
Wat betreft de kat hadden we bijna alles geprobeerd. "Bijna" omdat we geen
net hebben gespannen daar dit niet mogelijk is bij ons balkon.
Nu lopen er 3 draden horizontaal voor de metalen spijlen langs en 1 over de
bovenrand. De kat komt er 1 keer mee in aanraking en meteen hoeft het van
hem niet meer. Nu kan ik eindelijk alles open laten staan want afgelopen
zomer heb ik met alles dicht gezeten (alleen bovenraampjes open en de
voorramen op een kier).

Er zullen heel wat mensen zijn die het hier niet mee eens zijn, maar daar
wil ik verder niet over in discussie gaan. Voor ons is dit dé oplossing en
voor een ander is er wellicht een andere oplossing dé oplossing :o)

Groeten,
Petra

Smurfje©

> Ik heb 'm maar vier weken meegemaakt, maar het zijn heel leuke
> beesten. Vriendelijk maar niet klef, geen schootzitters liggen wel
> naast je. Ze mauwen behoorlijk veel, en lopen veel achter je aan.

Huh? Ze mauwen veel .... maar in de rasbeschrijving kom je overal tegen dat
je ze niet hoort. Kan het zijn dat dit kwam doordat je maar 1 Birmaan (te
gast) had, terwijl het toch wel wordt aangeraden een gezelschap te bieden in
de vorm van nog een Birmaan of ander ras?

Afijn, ik heb hier al zo'n zeur van een mauwer rond lopen, en een tweede
hoef ik niet. Ik dacht dat ze lekker rustig waren. Ze zeggen dat je zelden
hun stem hoort maar dat hij zijn wensen op andere wijze laat blijken, zoals
door kopjes te geven. Dat laatste is wat meer mijn idee.

> Helpt dit?

Heel veel! Maar helaas wel dat de voors en tegens in de keuze nu ten
negatieve vallen!

Hartelijk dank,
Petra

anacos

Nou ik kan je goed begrijpen hoor..
Niet dat ik het zelf heb gehad, mnaar onze voormalige benedenbuurman haatte
katten..en als ie ze te pakken kreeg nou ..de eikel!.. Dan maar beter
schrikdraad.. doet niet zoveel...en soms kan het de oplossing zijn!

Veel plezier met je katten en je hondje!

Groetjes An
--
Steun de aktie "mail tegen zinloos geweld"!!
Geheel vernieuwde site!

Winnifred

Hoi Petra,

> [...]

dé oplossing en
> voor een ander is er wellicht een andere oplossing dé oplossing :o)

Het lijkt inderdaad errug zielig, maar ook wel DE oplossing. Liever even
een schokje dan een val van drie hoog naar beneden. Onze nieuwe katje heeft
groot jachtinstinct, hier zijn heel veel duiven, en het balkon lijkt
beschermd door een net. Niet dus. Springt ie dwars door heen. Aangezien hij
het heerlijk vind op het balkon, en ik het heerlijk vind om de deur open te
hebben, ga ik er toch maar eens over nadenken.

Groetjes, Winnifred

JB

Cosmic Dancer wrote:

> Moet je eens valiumdruppels nemen..... veranderd katmans/vrouw subiet
> in een ragdoll! ;o)

Ja maarre............ ze vragen niet HOE je een gewone kat kunt veranderen in
een Ragdoll?!?! :-))))

> (Sorry....kon het weer niet laten...ik weet het, ikke stout...) ;o)

Had je toevallig zelf wat van die druppels genomen??? :-)))))))

Groetjes, Jolanda.

Astrid Streur

tja....

Een dier gaat voor aandacht, maar toch ook voor iets lekkers....
En als je twijfelt of dat nieuwe mensgeval wel te vertrouwen is, ga je
natuurlijk eerder als er iets te halen valt!

BTW: er worden bij ons via de dierenopvang ed. toch wel redelijk vaak
meerdere katten uit een huis of gezin aangeboden met als opmerking: het
liefst willen de vorige eigenaren dat ze bij elkaar blijven.

Astrid "Specifiques"

Ap van den Berg heeft geschreven in bericht ...

Ap van den Berg

On Wed, 1 Mar 2000 22:55:47 +0100, "Smurfje©" <smu...@xs4all.nl>
wrote:

> [...]
>gast) had, terwijl het toch wel wordt aangeraden een gezelschap te bieden in
>de vorm van nog een Birmaan of ander ras?

Wellicht was ik niet duidelijk: ik bedoelde niet dat je de hele dag in
een hoop geknerp zit, maar mauwen is wel een manier om ook aandacht te
trekken. Ik bedoelde dus niet dat er de gehele dag gezeurd wordt, maar
meer dat het ook een communicatie middel is.

Maar als 'm in de gang laat terwijl je zelf lekker in bed ligt, dan
werd toch wel redelijk duidelijk gemaakt dat dat niet de gewenste gang
van zaken was.

> [...]
>hun stem hoort maar dat hij zijn wensen op andere wijze laat blijken, zoals
>door kopjes te geven. Dat laatste is wat meer mijn idee.

Kopjes geven, likken, (voorzichtig) bijten etc. hoorde ook allemaal
bij het repertoire. Het zijn behoorlijk slimme beesten die al snel
door hebben waar je het beste op reageert. Wat heel leuk is dat ze
balletjes apporteren, en zelf met speelgoed aan komen zetten als het
speeltijd is (volgens hun dan).

>Heel veel! Maar helaas wel dat de voors en tegens in de keuze nu ten
>negatieve vallen!

Je hebt nu 1 mening, en ik wil me zeker geen kennis op dit gebied
toedichten. Zelf vond ik het een heel leuk beest, niet zo'n dooie muts
(excusez le mot).

Ap van den Berg

wrote:

>Ap, groeten en laat je je ervaringen met de diverse asiels en je

>uiteindelijke keus nog eens weten?

Hoi,

Gisterochtend ben ik naar de Polderweg gegaan, samen met iemand die
wat asiels uit Den Haag en Zoetermeer kent en daar niet zo goede
ervaringen mee heeft. De Polderweg is daar niet mee te vergelijken, zo
begreep ik.

Er zaten zo'n 16 katten wachtend op een nieuwe baas. Alle katten ,op
drie na, moesten een tuin hebben. Die heb ik niet, en zit er ook niet
aan te komen. De drie die overbleven om dan uit te kiezen:
grijs: 9 jaar met chronische niesziekte.
rood: 15 jaar, maar nog redelijk tierig.
zwart/wit: 1 jaar, aanhankelijk en tamelijk wild. (volgens de
omschrijving)

Daar was dus niet echt uit te kiezen, en twee stuks is al helemaal
onmogelijk. Van de medewerkster begreep dat er elke dinsdag 'nieuwe
aanvoer' is, er zaten er nog een hoop te wachten op sterilisatie e.d.

Gr. Ap

Smurfje©

> [...]
> wat asiels uit Den Haag en Zoetermeer kent en daar niet zo goede
> ervaringen mee heeft. De Polderweg is daar niet mee te vergelijken, zo

Dus Polderweg zag er volgens jouw metgezel wel goed uit? Of was de opzet zo
totaal anders dat daarom geen vergelijk kon worden gemaakt?

> Er zaten zo'n 16 katten wachtend op een nieuwe baas. Alle katten ,op
> drie na, moesten een tuin hebben. Die heb ik niet, en zit er ook niet
> aan te komen. De drie die overbleven om dan uit te kiezen:

Raar hè dat er in zo'n stad veel buitenkatten zijn. Zijn dat nou allemaal
verwilderde katten? Of zijn veel mensen met tuinen hun kat kwijt? Ik vind
het toch echt vreemd, want er zijn meer bovenwoningen dan tuinen.

> [...]
> onmogelijk. Van de medewerkster begreep dat er elke dinsdag 'nieuwe
> aanvoer' is, er zaten er nog een hoop te wachten op sterilisatie e.d.

Maar als er dinsdag nieuwe aanvoer is (dus blijkbaar komen ze niet allemaal
uit Amsterdam dan), dan zijn ze toch niet op donderdag allemaal al weg?

Ik zou je toch willen aanraden dat asiel in Oostzaan eens te proberen. Zelfs
met de bus bereikbaar (bus 92) vanaf CS.

Ik wacht weer met spanning af op nieuwe reisjes naar asiels!

Groeten,
Petra

Ap van den Berg

On Fri, 3 Mar 2000 11:31:15 +0100, "Smurfje©" <smu...@xs4all.nl>
wrote:

>Dus Polderweg zag er volgens jouw metgezel wel goed uit? Of was de opzet zo
>totaal anders dat daarom geen vergelijk kon worden gemaakt?

De beesten zagen er goed uit, gedroegen zich normaal en er werd
eerlijk gedaan over de mogelijke problemen (zoals de kat met
chronische niesziekte), waar een kat geplaatst dient te worden
(tuin/geen tuin etc.) en de herkomst.

>Raar hè dat er in zo'n stad veel buitenkatten zijn. Zijn dat nou allemaal
>verwilderde katten? Of zijn veel mensen met tuinen hun kat kwijt? Ik vind
>het toch echt vreemd, want er zijn meer bovenwoningen dan tuinen.

Nee dat viel wel mee (een paar maar), een deel was van overleden
mensen dan wel mensen die babies hadden gekregen. Zou het niet zo
kunnen zijn dat mensen met bovenwoningen minder katten hebben
vergeleken met mensen met een tuin?

Wat ik bedoelde met nieuwe aanvoer is dat er scheiding is gemaakt
tussen plaatsbare katten en nog niet plaatsbare katten. Die zaten een
gebouwtje verder weg, en wachten over het algemeen op sterilisatie.
Dat gebouwtje zat ook vol.

>Ik zou je toch willen aanraden dat asiel in Oostzaan eens te proberen. Zelfs
>met de bus bereikbaar (bus 92) vanaf CS.

Staat op de to-do list.

>Ik wacht weer met spanning af op nieuwe reisjes naar asiels!

Je hoort het vanzelf.

Gr. Ap

Ap van den Berg

wrote:

>Ap, groeten en laat je je ervaringen met de diverse asiels en je

>uiteindelijke keus nog eens weten?

Momenteel zit er op mijn schoot iets bruin/roodharigs met witte buik,
wasberen staart, teddybeer vacht en ogen dezelfde kleur als zijn
vacht. Deze komt uit Oostzaan, is 3 à 4 jaar en moet nog een beetje
wennen. Over zijn achtergrond is niet veel bekend want gevonden. Mijn
studeerkamer (eigenlijk computerkamer, ik heb meer pc's dan katten, en
dat blijft ook zo), heb ik gebruikt om hem het huis te laten leren
kennen. Dat wil zeggen als ik in de studeerkamer zit, dan duikt hij
spontaan op schoot. Dat gebeurde de eerste dag al, nadat ie drie uur
op het donkerste plekje achter mijn fileserver had gezeten.

In Oostzaan hebben de katten meer ruimte dan op de Polderweg, ook een
buitenverblijf en zoldertje met trap. Vond het eigenlijk niet beter of
slechter dan de Polderweg, in alle gevallen kun je merken dat de
middelen beperkt zijn. De entourage eromheen is wat minder belangrijk.

Wat me opviel is dat alle beetje leuk gekleurde katten sneller weg
zijn dan de effen exemplaren, vooral als die zwart zijn.

Momenteel is de rest van het huis nog wat eng maar wel erg
interessant. Dat wordt stapje voor stapje verkend, het heeft echt tijd
nodig. Er wordt erg veel gesnuffeld en kopjes gegeven. Het is een heel
rustig beest, slaapt bijna de hele dag. Ik heb begrepen dat er
waarschijnlijk nogal wat brits korthaar in 'm verwerkt zit. Een beetje
een sulletje dus, het is (nog) geen sloper. Had ik goede brokken
gekocht (Iams), dat lustte die niet, de goedkope brokken (Kitkat, heel
handig dat AH op zondag open is) gingen er zo in. Meng het nu door
elkaar in steeds ruimere verhoudingen, dat eet ie ook.

Zo te zien heeft hij geen maatje nodig, ik kijk dat even aan. Dat kan
dan altijd nog geregeld worden.

Ik denk wel dat het met 'm gaat lukken.

Gr. Ap

JB

Hartstikke leuk verhaal! Heel veel plezier met de nieuwe kat, lijkt me
volgens jouw beschrijving een aparte kat.
Hoe heet-ie????
Groeetjes, Jolanda.

Ap van den Berg

On Tue, 07 Mar 2000 22:09:44 +0100, JB <phi...@cistron.nl> wrote:

>Hartstikke leuk verhaal! Heel veel plezier met de nieuwe kat, lijkt me
>volgens jouw beschrijving een aparte kat.

Ik vind een Pers of Rex pas apart, hij is rood/bruin met witte voetjes
en witte bef en buik. Tevens op het laatste stuk van zijn staart witte
ringen. De vacht is pluche, net als dat geschoren tapijt. Verder is
het een vreselijk slaapbeest. Als je een bol haar ziet, je prikt er
met je vinger in en het krijgt dan pootjes, oortjes en oogjes dan is
het waarschijnlijk mijn kat. Speeltjes zijn niet echt aan 'm besteed,
maar op de bank voor de tv liggen als een ordinaire couche potato daar
geneert hij zich niet echt voor. Ik heb dus maar veel BBC2 en
Nederland 3 aanstaan, misschien krijgt hij daar nog wat van mee ;-)

>Hoe heet-ie????

Joris.

>Groeetjes, Jolanda.

Groeten, Ap

Smurfje©

Ap van den Berg <a...@waaier2.demon.nl> schreef in berichtnieuws
md3bcskm2fcnjdlum...@4ax.com...

Hoi Ap,

Ik ben hartstikke jaloers! Wat een leuk beest die Joris van jou!!!! Echt van
harte gefeliciteerd!

Groeten,
Petra

Gertrude van Toorn

Hoi Ap,

Lijkt me een heel leuk beest die Joris van jou! Mijn katten (ook ex-asiel)

zijn ook zo lekker rustig. Ze slopen niks, krabben keurig aan de cocosmat.

Nu, na anderhalf jaar zijn ze wel lekker speels, achter elkaar
aanrennen en zo. Die van mij lusten ook geen Iams brokjes.
Ik geef ze Hills (net zo goed) en Royal Canin (ook heel goed),
dit vinden ze heel lekker. Kitekat is volgens mij van mindere
kwaliteit.
Goed van je hoor dat je een iets oudere kat hebt genomen, veel
lol ermee.

Gertrude

JB

Hallo Ap,

Ap van den Berg wrote:

> Ik vind een Pers of Rex pas apart, hij is rood/bruin met witte voetjes
> en witte bef en buik. Tevens op het laatste stuk van zijn staart witte
> ringen. De vacht is pluche, net als dat geschoren tapijt.

Toch zie je er niet veel met die omschrijving; toch een beetje apart niet?

> Verder is
> het een vreselijk slaapbeest. Als je een bol haar ziet, je prikt er
> met je vinger in en het krijgt dan pootjes, oortjes en oogjes dan is
> het waarschijnlijk mijn kat.

Misschien moet het beestje nog een beetje bijkomen van alle belevenissen de
afgelopen tijd??
Onze Joery slaapt ongeveer 26 uur per etmaal :-))) en toch heeft hij ook
nog af en toe tijd om te spelen! Maar we moeten hem wel aanwakkeren hoor,
anders doet-ie gewoon helemaal niks. Ik had hem van de week helemaal gek
met een stukje piepschuim in de tuin in de wind, daar ging hij als een gek
achteraan. Hij was zooooooo verschrikkelijk moe daarna (het was 's morgens
om een uur of 9, dat hij van ellende 2 keer niet gegeten heeft. Werd 's
avonds om half 12 eindelijk wakker en toen moest er nog even iets gegeten
worden.

> [...]
> geneert hij zich niet echt voor. Ik heb dus maar veel BBC2 en
> Nederland 3 aanstaan, misschien krijgt hij daar nog wat van mee ;-)

Och ja: hij kan nog veel leren, hihihi. Maar je moet natuurlijk wel zijn
ogen openhouden he? anders ziet-ie nog niks :-))

> Joris.

Leuke naam!

Ap van den Berg

On Wed, 08 Mar 2000 10:15:35 +0100, Gertrude van Toorn
<g.m.va...@inter.nl.net> wrote:

>Nu, na anderhalf jaar zijn ze wel lekker speels, achter elkaar
>aanrennen en zo.

Ik denk dat deze nog behoorlijk moet wennen, is zeer onderdanig. Kijkt
je niet aan enzo, het zelfvertrouwen moet wat worden opgevijzeld. Dat
speelse zal dan vanzelf ook wel weer terugkomen hoop ik, maar het zal
nog wel de nodige tijd kosten. Het is jammer dat ik de
voorgeschiedenis van 'm niet weet. Agressief is tie zeker niet, dat
was er tijdens de eerste dagen wel uitgekomen.

>Die van mij lusten ook geen Iams brokjes.
>Ik geef ze Hills (net zo goed) en Royal Canin (ook heel goed),
>dit vinden ze heel lekker. Kitekat is volgens mij van mindere
>kwaliteit.

Hij was in het asiel gewend aan goedkoper voer. Nu meng ik het en dat
werkt prima, alles wordt opgegeten. Wil alleen voorkomen dat het een
kieskeurige eter wordt, dus ga hem regelmatig ook wat andere merken
(degenen die je ook al noemde) geven.

>Goed van je hoor dat je een iets oudere kat hebt genomen, veel
>lol ermee.

Mijn zusje was vandaag over, die was akuut verkocht. De kat trouwens
ook, een warm dameslijf vond ie geloof ik toch wel wat prettiger. Daar
kan ik me wel iets bij voorstellen...

>Gertrude

Gr. Ap

Winnifred

Gefeliciteerd! Lijkt me een heerlijk kattebeest! Fijn dat je er een
gevonden hebt die bij je past. Dat rustige en vele slapen komt met erg
bekend voor, onze asielkatten deden de eerste dagen niet anders dan slapen,
blijkbaar toch vermoeiend zo'n asiel en nieuw onderkomen. Die
voorgeschiedenis kom je nooit helemaal achter, maar bepaalde dingen zie je
toch op de een of andere manier wel aan je kat. Ik weet zeker dat de vorige
eigenaar van mijn kat een ding-dong bel had, na zeven jaar reageert hij nog
op dit geluid op tv :-) Heel veel plezier met Joris!

--
Reply: remove 'top' from my mailadress

Gertrude van Toorn

Ap van den Berg wrote:

[...]

Tijd, geduld en veel liefde dat is wat ze nodig hebben. Je weet inderdaad
de voorgeschiedenis niet, maar aan het gedrag van de kat is het vaak
wel te merken. Mijn kater Sam was duidelijk mishandeld door de vorige
eigenaren. Hij was uitzonderlijk bang om op zijn kopje geaaid te worden en
dook dan angstig in elkaar. De eerste maanden was hij ook enorm schrik-
achtig, vooral als er mannen over de vloer kwamen. Van mannen en kleine
kinderen moest hij absoluut niets hebben. Nu, na lange tijd vertrouwt hij
mijn man eindelijk, maar bij bezoek zit hij zo weer op zolder. Gelukkig
was hij wel meteen dol op mij en dat is nog steeds zo.
De poes was ook erg moe de eerste weken, veel slapen en niet zo
actief, maar verder niet echt angstig. Zij was veel eerder gewend dan Sam.

Het komt wel goed hoor Ap, gun het gewoon de tijd.

[...]

Prima.

Mijn zusje was vandaag over, die was akuut verkocht. De kat trouwens
ook, een warm dameslijf vond ie geloof ik toch wel wat prettiger. Daar
kan ik me wel iets bij voorstellen...

Ach gut, dan doen ze bij ons nou ook. Ze zitten altijd bij mij en nooit bij mijn
man. Gekke beesten!

Gertrude

Gr. Ap

Corrina

Gefeliciteerd met Joris,

Katten uit het asiel moeten in het begin best wel wennen. Ze komen van een
thuis in het asiel en moeten dan weer verhuizen, dat is natuurlijk niet niks
voor een kat.

Bommel mijn kat die ik twee jaar geleden uit het asiel heb gehaald komt uit
een huis uitzetting. Hij was vreselijk mager en verwaarloosd. Toen wij hem
eenmaal bij ons thuis hadden kon je ook merken dat hij vreselijk mishandeld
was. Ik ben 4 weken elke avond na mijn werk met hem bezig geweest, ging bij
hem op de grond zitten en bleef maar tegen hem praten en probeerde hem ook
aan te halen. Mijn andere kat vond het gelukkig allemaal prima. Na heel veel
geduld en liefde is Bommel nu een prachtige cyperse kater. Hij is heel
speels en vreselijk aanhalig. Het enige wat je nog aan hem kunt merken is
dat hij bang is van harde geluiden, en als een vreemde per ongeluk zijn hand
opsteekt denkt ie dat ie geslagen gaat worden.

Ik wens je heel veel plezier met Joris, en weet zeker dat je er geen spijt
van zult krijgen.

Groetjes,
Corrina.

Ap van den Berg <a...@waaier2.demon.nl> schreef in berichtnieuws

k0kdcss33km8b5gpd...@4ax.com...

> [...]

> Mijn zusje was vandaag over, die was akuut verkocht. De kat trouwens
> ook, een warm dameslijf vond ie geloof ik toch wel wat prettiger. Daar

Ap van den Berg

On Mon, 13 Mar 2000 20:11:11 +0100, "Corrina"
<cor...@kaptein-2.tmfweb.nl> wrote:

> [...]
>thuis in het asiel en moeten dan weer verhuizen, dat is natuurlijk niet niks

Dat klopt wel, hij zit nu anderhalve week bij mij en het is een proces
van kleine stapjes. Hij krijgt ander voer dan in het asiel, dat heb ik
opgelost via het mengen van het oude en nieuwe merk. De eerste week
was de huiskamer erg eng. Die horde begint nu ook zichtbaar minder te
worden. Sinds twee dagen zijn gele rubber balletjes (om me te
voetballen) leuk, daar rende hij de eerste paar dagen hard voor weg.
Binnenkort gaan we het eens proberen met een imitatie muis aan een
touwtje.

De eerste week was ik nog het meest een voer en onderdak verstrekker
voor hem. Nu kan ik me heel goed voorstellen dat een vrouw op een kat
minder bedreigend overkomt dan een man (lagere stem en groter),
misschien dat het daarom wel enige tijd gaat duren.

Mijn slaapkamer is een no-go area voor hem, ik vind het toch wel erg
prettig slapen zonder kat op bed. Dit geldt al vanaf de eerste dag,
dat leek mij makkelijker dan hem later iets afleren.

> [...]
>dat hij bang is van harde geluiden, en als een vreemde per ongeluk zijn hand
>opsteekt denkt ie dat ie geslagen gaat worden.

Gelukkig heeft de mijne wat minder 'kreukels', ik weet niet of zoveel
geduld zou kunnen opbrengen. Heb er wel bewondering voor.

>Ik wens je heel veel plezier met Joris, en weet zeker dat je er geen spijt
>van zult krijgen.

Die zekerheid heb ik nog niet, maar hij en ik doen onze best.

Gr. Ap