'Hoe zit de wereld eigenlijk in elkaar?' Introductiecursus.

perik

Vervreemding alom. Waarom heb ik een neus, met welke hand feliciteer ik,
wat bedoelt iemand met 'eivormig', wat bedoelen ze eigenlijk met
'iemand', waarom smaakt biefstuk niet naar pizza, waartoe leidt
filosofie? Perik Industries Inc.! maakt zich grote zorgen over de
realiteitszin van de homo sapiens online. Deze zorg gaat uiteraard
gepaard met hoge winstverwachtingen.

De afdeling Socioflow van Perik Industries Inc.! heeft daarom de cursus
'Hoe zit de wereld in elkaar' ontwikkeld. Vragen als 'wat is de kleur
van buitenlucht?', 'Is filosofie nuttig?', 'Waarom eten?' en vele andere
prangende vragen worden middels powerpointalike presentaties aan de
cursisten beantwoord.

Perik Industries Inc.! heeft bij ontwikkelen van het cursusconcept
middels luchtfoto's een reeel beeld van de wereld om ons heen kunnen
creeeren. Graag laten wij de cursisten na betaling in deze know-how
delen. Ter introductie binnenkort: gratis deel 1 uit het cursusboek:
Filosofie. Met daarin het antwoord op de vraag aller vragen.

Voor de overige delen uit de cursus wordt u verzocht na lezing van het
cursusmateriaal 10 fop over te maken op giro 555, tnv Perik Industries
Inc.! ovv 'Zo zit de wereld dus in elkaar'.

perik

--
De Peets van Perik Industries Inc.!
www.perik-industries.com

perik

Cursusmateriaal: niet vouwen svp.

1. Filosofie (gratis!)

Wat is filosofie? En wat zijn borrelnootjes? Heel veel mensen stellen
zich dagelijks deze vragen. Er zijn ook mensen die zich deze vraag
nauwelijks stellen: juist voor die mensen is dit hoofdstuk bedoeld.
Leest u het cursusmateriaal rustig door, en concentreer u op de
hoofdzaken.

Filosofie is kwantitatief uit te drukken als: de tijd die men besteedt
aan de vraag 'Wat is filosofie?' Filosofie kan dus 3 seconden zijn, of
zeven jaar of zelfs langer duren. Filosofie = 0, komt men vooral tegen
buiten de grenzen van het Nederlandse spraakgebruik.
Filosofie is kwalitatief te omschrijven als een mentaal perpetuum
mobile: het antwoord is de vraag en de vraag is het antwoord. Ondanks
dat bestaan er mensen die heel veel tijd besteden aan filosofie.
Misschien doet u dat zelf thuis ook wel eens. Toch willen wij u in deze
cursus wijzen op de vele gevaren die schuilen in veelvuldig rondjes
draaien in de filosofie. En dat is gevaarlijk!

Filosofie is prettig als garnering bij een borrel. Er bestaan veel
gezelligheidsfilosofen. Ze blazen hun cirkeltjes en op het eerste
gezicht lijkt dat onschuldig vermaak. Echter, schijn bedriegt, filosofie
is gevaarlijk. Filosofie leidt tot filosofie, meer niet. Wij zullen dit
illustreren middels een aantal praktijkvoorbeelden.

Opdracht:
Omcirkel met en rode pen de gevaren van filosofie in onderstaande
praktijkvoorbeeldsituaties.

Praktijkvoorbeeldsituatie A - Twee gezeligheidsfilosofen

(20:00:00) A - Wat is filosifie?
(20:00:03) B - Filosofie.
(20:00:06) A - Wat is filosofie?
(20:00:09) B - Filosofie.
(...)
(23:24:09) A - Wat is Filosofie?
(23:27:39) B - Filosofie. Het was gezellig kletsen Arnold.
(23:27:59) A - Leuk dat je er was, dat moeten we nog eens doen.

Praktijkvoorbeeldsituatie B - Drie gezelligheidsfilosofen

(20:00:00) A - Wat is filosofie?
(20:00:03) B - Filosofie.
(20:00:06) C - Wat is filosofie?
(20:00:09) A - Filosofie.
(20:00:12) B - Wat is filosofie?
(20:00:15) C - Filosofie.
(20:00:18) A - Wat is filosofie?
(...)
(23:24:09) A - Wat is filosofie
(23:26:12) B - Filosofie. Het was gezellig kletsen Arnold.
(23:26:34) C - Zeker Arnold. Ik vond het ook gezellig. En diepgaand.
(23:26:45) A - Leuk dat jullie er waren, dat moeten we nog eens doen.

Praktijkvoorbeeldsituatie C - Drie gezelligheidsfilosofen, waarvan er
een denkt op alles een antwoord te weten.

(20:00:00) A - Wat is filosofie?
(20:00:03) B - Filosofie.
(20:00:06) C - Wat is filosofie?
(20:00:09) B - Filosofie.
(20:00:12) A - Wat is filosofie?
(20:00:15) B - Filosofie.
(20:00:18) C - Wat is filosofie?
(20:00:21) B - Filosofie.
(...)
(23:14:09) A - Wat is filosofie.
(23:16:12) B - Filosofie.
(23:16:34) C - Tsjee, het was leuk vanavond Arnold. Maar ik moet echt
gaan.
(23:16:30) B - He jammer. Maar het was inderdaad leuk hier Arnold.
(23:16:45) A - Leuk dat jullie er waren, dat moeten we nog eens doen.

Praktijkvoorbeeldsituatie D - Drie gezelligheidsfilosofen, waarvan er
een denkt dat hij telkens slimme vragen stelt.

(20:00:00) A - Wat is filosofie?
(20:00:03) B - Filosofie.
(20:00:06) A - Wat is filosofie?
(20:00:09) C - Filosofie.
(20:00:12) A - Wat is filosofie?
(20:00:15) B - Filosofie.
(20:00:18) A - Wat is filosofie?
(20:00:21) C - Filosofie.
(...)
(22:24:09) A - Wat is filosofie?
(22:26:12) B - Filosofie. Het was wel aardig vanavond Arnold.
(22:26:34) C - Ja ik moet ook nodig naar bed Arnold.
(22:26:45) A - Ik vond het te gek dat jullie er waren. Jammer dat jullie
weggaan.

Praktijkvoorbeeldsituatie E - Drie gezelligheidsfilosofen, waarvan er
een denkt dat hij telkens slimme vragen stelt, de andere twee door
elkaar praten en er een om half tien borrelnootjes en kaas op tafel zet.

(20:00:00) A - Wat is filosofie?
(20:00:03) B - Filosofie.
(20:00:03) C - Filosofie.
(20:00:06) A - Wat is filosofie?
(20:00:09) B - Filosofie.
(20:00:09) C - Filosofie.
(20:00:12) A - Wat is filosofie?
(20:00:15) B - Filosofie.
(20:00:15) C - Filosofie.
(...)
(21:30:00) A - Wat is filosofie?
(21:30:05) B - Filosofie.
(21:30:05) C - Filosofie.
(21:30:10) A - Borrelnootjes?
(21:30:12) B - Lekker.
(21:30:12) C - Nee, doe mij wat blokjes kaas.
(21:32:27) A - Waar hadden we het ook al weer over?
(21:32:30) B - Fsifosofie.
(21:32:30) C - Wilosowie.
(21:32:35) A - Wsat is fsifosofie?
(...)
[...]

Praktijkvoorbeeldsituatie F - Een beroepsfilosoof die weinig
communiceert en in 2046 een Nobelprijs wint.

(1972) Wat is filosofie?
(2045) Filosofie!

Vragentoetsing bij Hoofdstuk 1 (slechts 1 antwoord mogelijk, antwoorden
z.o.z.)

1. Wat is het grootste gevaar van filosofie?
a. Het bevat cadmium.
b. Je wordt er doof van als je het te veel doet.
c. Er komt twee keer 'f' in het woord filosofie voor, daardoor eroderen
je voortanden sneller.

2. Wat is filosofie?
a. Filosofie.
b. Wat is filsofie?
c. Filosofie.

3. Leg in drie woorden uit wat je van filosofie vindt?
a. Ik vind het een mooi vak.
b. Heel erg gevaarlijk.
c. Boeiend.

4. Wie filosofeert begeeft zich op metaniveau. Welk van de onderstaande
historische figuren is filosofiejunk?
a. Metakant.
b. Metadon Juan.
c. Metamulisch.

5. Wat at Arnold in praktijkvoorbeeldsituatie E?
a. kaas.
b. borrelnootjes.
c. kaas.

In deel 2 behandelen we: deel 2.

uw cursuscoordinatiehoofd, perik

Amis

"perik" <the-ketchu...@perik-industries.com> wrote in message

> Cursusmateriaal: niet vouwen svp.
> 1. Filosofie (gratis!)

Ik heb genoten.

Amis
------
dank

--
Posted by news://news.nb.nu

Branko Collin

On Thu, 10 Aug 2000 20:37:59 +0200,
the-ketchu...@perik-industries.com (perik) wrote:

>In deel 2 behandelen we: deel 2.

heeft u ook afleveringen over neuken, stef, editors en kippen?

--
Branko Collin
teks...@dds.nl, http://huizen.dds.nl/~tekst-if/

mare

perik <the-ketchu...@perik-industries.com> wrote:

> b. Wat is filsofie?

Weer sex, en ik dacht nog wel dat het over filosofie ging...

--
mare

perik

Branko Collin:
> perik:

> heeft u ook afleveringen over neuken, stef, editors en kippen?

Uiteraard, bij de vraag hoe de wereld in elkaar zit kunnen we Stef niet
vergeten, noch wat hij doet, noch wat hij eet. En voor die editors is
vast wel een aanleiding te verzinnen, qua cursusmateriaalintegratie.

Stef

perik schreef:

>Uiteraard, bij de vraag hoe de wereld in elkaar zit kunnen we Stef niet
>vergeten, noch wat hij doet, noch wat hij eet

Vanochtend om 10.05 werd ik wakkergemaakt door jongedame Bacchus die
me vertelde dat de favoriete buurvrouw mij eraan wilde herinneren dat
ik haar gisteravond beloofd had om om 10.00 uur een niet nader
omschreven aantal zakken keldergrond en kelderstenen in een
vrachtwagen te laden om de rotzooi vervolgens in het containerpark te
dumpen.

Om 10.09 strompelde ik met een kop koffie richting favoriete buurvrouw
en misschien had ik beter gewacht tot 10.14 want dan zou de koffie
helemaal doorgelopen zijn in plaats van slechts voor 1 derde en me
niet zo sterk en bitter op de nuchtere maag overvallen hebben.

Enkele uren en vele tonnen zand en stenen later kreeg ik de indruk dat
geen enkele straat meer horizontaal lag en dat ook de horizont aan het
einde van de straten merkwaardig scheef hing en zich niet langer haaks
in een hoek van negentig graden ten opzichte van de straten bevond.

Toen besloot ik dat het, inmiddels 12.07, tijd was om even te stoppen
met 'doen' (subtopic 1) en bovendien hoog tijd om wat te 'eten'
(subtopic 2).

Stef

J3B

In article <aPiXOT2RSOZ4=wlbq8FR...@4ax.com>, Stef

<URL:mailto:stef.ko...@vt4.net> wrote:

> [...]
> einde van de straten merkwaardig scheef hing en zich niet langer haaks
> in een hoek van negentig graden ten opzichte van de straten bevond.

ik heb mijn leefomgeving al lang geleden afgeleerd op mij dergelijke
verzoeken te doen.

Sinds de laatste keer dat ik de volkstuin van m'n vader heb helpen
spitten zorgt mijn familie er altijd wel voor dat iedereen
op de hoogte is van het 'loopgraaf' incident....

In Eemnes is nog altijd een voortuin te vinden die voor niets
anders meer deugt dan als vijver.....

Je hebt het toch verkeerd aangepakt, denk ik......

--

3
e-mail: j3b...@xs4all.nl

Izak van Langevelde

In article <ant14211...@j3bkjjm.xs4all.nl>, J3B
<j3b...@xs4all.nl> wrote:

>ik heb mijn leefomgeving al lang geleden afgeleerd op mij dergelijke
>verzoeken te doen.

Och, lae'k zeggen da'k in dezen een zekere terughoudendheid betracht,
sinds een mijner zussen mij vroeg 'een stuk of zestien' grindtegels uit
haer tuintje mee te nemen. Het werden er, geloof ik, 48...

--
Grinnikend door het leven...

Branko Collin

On Mon, 14 Aug 2000 15:53:44 +0200, Stef <stef.ko...@vt4.net>
wrote:

> [...]
>

>Toen besloot ik dat het, inmiddels 12.07, tijd was om even te stoppen
>met 'doen' (subtopic 1) en bovendien hoog tijd om wat te 'eten'

deja is geweldig (was geweldig, om eerlijk te zijn, maar als dat zeg
klinkt het als een foute grap,of moet ik dan zeggen 'deja is telkens
weer geweldig'?), maar gelukkig hebben we eric om als een
sneeuwschuiver die voor de postauto uit over de wegen van de Yukon
gaat orde te brengen in de hoeveelheid materie.

wat is filosofie?

--
branko collin
col...@xs4all.nl

J3B

In article <eezacque-409A8E...@news.xs4all.nl>,

en de aanhanger ging door z'n assen .... ?

maar was dat dan niet wat naief van je .......

iedere jongen wist vroeger toch al op de lagere school dat zusjes niet
kunnen tellen .....

Stef

Branko Collin schreef:

>wat is filosofie?

filosofie

Stef
--
dat ik er zo'n 14 uren over gedaan heb om tot dit antwoord te komen
heeft ondermeer te maken met het feit dat ik geen kabelverbinding heb;

Izak van Langevelde

In article <ant14232...@j3bkjjm.xs4all.nl>, J3B
<j3b...@xs4all.nl> wrote:

>en de aanhanger ging door z'n assen .... ?

Dat niet, het was een dubbelasser...

>maar was dat dan niet wat naief van je .......

Meer naeief vamme zwaeger, die aengeboden had te helpen, ik werd
meegesleurd...

J3B

In article <eezacque-9F762F...@news.xs4all.nl>,

Izak van Langevelde <URL:mailto:eeza...@xs4all.nl> wrote:

> Dat niet, het was een dubbelasser...

dat vermoeden had ik al: ik schreef niet toevallig asSEN

> Meer naeief vamme zwaeger, die aengeboden had te helpen, ik werd
> meegesleurd...

Je liet je meesleuren.

Gek, dat je liever 48 grindtegels meesleurt
dan een keer een ss [tm] te frequenteren .....

... dat geeft toch wel te denken, hmmmm

Izak van Langevelde

In article <ant15232...@j3bkjjm.xs4all.nl>, J3B
<j3b...@xs4all.nl> wrote:

>Gek, dat je liever 48 grindtegels meesleurt
>dan een keer een ss [tm] te frequenteren .....

Een keer frequenteren: tsk...

J3B

In article <eezacque-33467D...@news.xs4all.nl>,

Izak van Langevelde <URL:mailto:eeza...@xs4all.nl> wrote:

> Een keer frequenteren: tsk...

*nog* een keer frequenteren ......

Branko Collin

On Wed, 16 Aug 2000 23:54:11 +0200, Izak van Langevelde

<eeza...@xs4all.nl> wrote:

>Een keer frequenteren: tsk...

een frequentie van 1 hz is zeer wel mogelijk

--
bc presents
the rogues of clwyd rhan, een strip in

Faye

:)<eeza...@xs4all.nl> wrote:
:)>In article <ant15232...@j3bkjjm.xs4all.nl>, J3B
:)><j3b...@xs4all.nl> wrote:
:)>
:)>>Gek, dat je liever 48 grindtegels meesleurt
:)>>dan een keer een ss [tm] te frequenteren .....
:)>
:)>Een keer frequenteren: tsk...
:)
:)een frequentie van 1 hz is zeer wel mogelijk

Heeft uw opmerking nog relatie met het voorgaande?

cheerIO,

Faye.
--------------
of sleept u 1 grindtegel per seconde?

Izak van Langevelde

Collin) wrote:

>een frequentie van 1 hz is zeer wel mogelijk

Dat spreek ik niet tegen, maer de frequentie van een eenmaelig event is
niet gedefinieerd...

J3B

In article <eezacque-1E9CC2...@news.xs4all.nl>,

Izak van Langevelde <URL:mailto:eeza...@xs4all.nl> wrote:

ik kreeg limieten al uitgelegd in de 4e klas VWO .........

Branko Collin

On Thu, 17 Aug 2000 20:29:03 +0200, Izak van Langevelde

<eeza...@xs4all.nl> wrote:

>Dat spreek ik niet tegen, maer de frequentie van een eenmaelig event is
>niet gedefinieerd...

hoe weet u dat het eenmalig is als de tweede maal nog niet heeft
plaatsgevonden?

Izak van Langevelde

In article <399c81d...@news.xs4all.nl>, col...@xs4all.nl (Branko
Collin) wrote:

>hoe weet u dat het eenmalig is als de tweede maal nog niet heeft
>plaatsgevonden?

J3B had het over 'een keer frequenteren' en daer ging ik tegen van leer
en te keer, zonder in te gaen op het precieze aental...

J3B

In article <eezacque-3FD986...@news.xs4all.nl>,

Izak van Langevelde <URL:mailto:eeza...@xs4all.nl> wrote:

> J3B had het over 'een keer frequenteren' en daer ging ik tegen van leer
> en te keer, zonder in te gaen op het precieze aental...

'van leer' en 'te keer' , alsof het een straf is naar een ss te mogen

als ik u komt, zal ik uw eerste glas sjokomel met rhum schenken