Linux als netwerkserver?

Frank de Rond

Hoi,

Ik heb hier op kantoor nu een simpel utp netwerk gemaakt met een hubje hier
en een hubje daar, hier wil ik een server aanhangen, dus om programma's
centraal te draaien, centrale gegevensopslag etc etc.

Novell is erg duur, maar schijnt wel erg goed te zijn. Is linux ook geschikt
voor een netwerkserver. En is dit relatief makkelijk te configureren. Ik ben
op linux gebied niet goed thuis, maar met een stel goeie boeken, internet en
nieuwsgroepen :-)) kom ik meestal een heel eind.

Gaat dit met linux? Ik neem aan van wel, want als je linux webservers hebt
ga ik er vanuit dat je ook linux netwerkservers kunt configureren. Wat zijn
de mogelijkheden en event. beperkingen? En zijn er buiten de hardware dan
nog extra kosten of is het helemaal gratis? Hoe zit het met het aantal
gebruikers en licenties etc etc?

Wie kan mij adviseren?

BVD,

Frank de Rond

Johan Geuze

Frank de Rond <anti...@frank.com> schreef in berichtnieuws
7rqtih$n9k$1...@enterprise.cistron.net...

> [...]
> en een hubje daar, hier wil ik een server aanhangen, dus om programma's
> centraal te draaien, centrale gegevensopslag etc etc.

leuk

> [...]
en
> nieuwsgroepen :-)) kom ik meestal een heel eind.

jeppers

> [...]
> de mogelijkheden en event. beperkingen? En zijn er buiten de hardware dan
> nog extra kosten of is het helemaal gratis? Hoe zit het met het aantal

tis allemaal "gratis", en je hebt vrijwel geen beperkingen. Enigste
berperking is je eigen wil om dingen uit te zoeken.

mvg

Johan Geuze

Boudewijn W. Ch. Visser

"Frank de Rond" <anti...@frank.com> writes:

> [...]
>de mogelijkheden en event. beperkingen? En zijn er buiten de hardware dan
>nog extra kosten of is het helemaal gratis? Hoe zit het met het aantal

Geen gezeur, geen licentie nodig en zoveel gebruikers als je hardware
aankan.

Technisch kan alles wat je van plan lijkt te zijn (fileserver/printserver,
zo te zien).

Je zult er wel , zeker in het begin, een hoop tijd in moeten stoppen
om het te bouwen (als je dat zelf wilt doen).
Vergis je niet, dat moet je ook als je zelf een Novell of NT server
wilt inrichten, trouwens.
Sneller (maar wel duurder) is een soort dedicated intranet doos
bv een Cobalt Cube (www.cobaltnetworks.com) .
Of een Linux bedrijf inhuren om de server voor je op te bouwen,
en eventueel te supporten. Ook duurder dan zelfdoen, maar wel
sneller.

Boudewijn
|Boudewijn Visser | E-mail:vis...@ph.tn.tudelft.nl |
| -finger for PGP-keys.- | http://www.ph.tn.tudelft.nl/~visser |
+-- my own opinions etc ---------------------------------------+

Marco Steenbergen

On Thu, 16 Sep 1999 16:07:43 +0200, "Frank de Rond"
<anti...@frank.com> wrote:

> [...]

>de mogelijkheden en event. beperkingen? En zijn er buiten de hardware dan
>nog extra kosten of is het helemaal gratis? Hoe zit het met het aantal

Linux = Free, geen beperking van aantal gebruikers en onbeperkt aantal
kopieen van je systeem.

Alles wat je wilt kan, maar als je denkt geld te besparen door alles
zelf uit te (laten) zoeken heb je geen goede kijk op de zaken. Stel je
wensen- en eisenpakket op en ga ermee langs diverse dealers inclusief
eentje die Linux aanbied. Vergelijk prijzen. Vergelijk stabiliteit.
Vergelijk hardware behoefte. Kies voor Linux.....

Een dealer: http://www.stonebv.com/

Zoek eens op www.samba.org, dat is de Windows-NT-mulatie van linux.
Eventueel kun je ook de Netware 3.11 emulator mars_nwe gebruiken. Je
kunt ze ook samen gebruiken. De keuze is aan jou. Maar neem gerust aan

Greetings, Marco
----

Arthur Schut

Frank de Rond wrote:

> [...]
> en een hubje daar, hier wil ik een server aanhangen, dus om programma's
> centraal te draaien, centrale gegevensopslag etc etc.

Programma's centraal draaien??? Wanneer je Linux gebruikt als server zul je ook
Linux als client moeten gaan gebruiken om programma op je server te laten
draaien en de output op je scherm (client) te krijgen. Als je dat bedoelt met
programma's centraal draaien.

Groeten Arthur Schut

Frank de Rond

Arthur Schut <hsc...@introweb.nl> schreef in berichtnieuws
37E1291D...@introweb.nl...

Dus ik kan met win9x of win nt niet de linuxserver benaderen? dat lijkt me
toch stug. En programma's die centraal worden gedraaid bedoel ik eigenlijk
meer dat de programma's die apart geinstalleerd worden maar de data op de
server wordt opgeslagen.

Rene van der Mark

Frank de Rond <anti...@frank.com> wrote in message

Dat kan. Met Win9x en Nt kun je Linux benaderen en data daarop wegschrijven,
dat kan ook gewoon, lijkt me.

Groetjes,
René

Marcel Nijenhof

Frank de Rond wrote:

> [...]
> meer dat de programma's die apart geinstalleerd worden maar de data op de

Ja wel hoor en op meer dan een manier.

1) Als file server via samba.
2) Als web server.
3) Als aplicatie server door in te logen via telnet en je programatuur
op linux te
draaien.
4) Als database server.

Wat jij wilt is vermoedelijk linux als file server gebruiken. Dat werkt
perfekt
maar de echte programma's blijven op de Win 9X/Nt clients draaien.

Unix/linux gebruikers kijken nu eenmaal soms iet verder als het om dit
soort
termelogie gaat.

Marceln

Maarten van Steenbergen

Frank de Rond <anti...@frank.com> wrote:
> Arthur Schut <hsc...@introweb.nl> schreef in berichtnieuws

> Dus ik kan met win9x of win nt niet de linuxserver benaderen? dat lijkt me
> toch stug.

Dat is inderdaad stug. Arthur is in de war met Microsoft.
Linux gebruikt open protocollen als telnet, ssh en X. Je kan met elk client
systeem programma's draaien op de server en lokaal afbeelden.

> En programma's die centraal worden gedraaid bedoel ik eigenlijk
> meer dat de programma's die apart geinstalleerd worden maar de data op de
> server wordt opgeslagen.

Kan ook. Met Samba, NFS, of Appletalk. Maar je hebt het over WinXX clients,
dus dat wordt Samba.

groeten,

Maarten

--
Maarten van Steenbergen <stee...@phys.uu.nl>
-----=====* http://www.phys.uu.nl/~steenbrg/ *=====-----

Erik Hensema

> [...]

>de mogelijkheden en event. beperkingen? En zijn er buiten de hardware dan
>nog extra kosten of is het helemaal gratis? Hoe zit het met het aantal

Wat bedoel je met programma's centraal draaien? Programma's draaien vanaf
een centrale schijf, of programma's echt centraal op een computer draaien?
Het laatste kan feitelijk alleen maar met een Unix (zoals Linux), maar zal
je wel niet bedoelen.
Als je Linux gewoon wilt gebruiken als print- en fileserver, dat is geen
enkel probleem. Hij lijkt gewoon op een NT server (voor de clients dan,
niet wat configuratie betreft). Je kunt er meteen email, news, enz opzetten
;-)
Linux is niet gratis, maar vrij (free as in freedom, not as in gratis). Je
zult hem toch echt moeten downloaden of kopen op CD. Voor de rest doe je er
zo'n beetje mee wat je wilt ;-) Geen maximaal aantal gebruikers of wat dan
ook.

Je zit trouwens in de verkeerde nieuwsgroep. Wat dacht je van
nl.comp.os.linux.netwerken? Followup aldaar.

--
Erik Hensema (er...@hensema.xs4all.nl)
Quoting-HOWTO: http://www.xs4all.nl/~hensema/quote/

John Huntjens

> [...]
>de mogelijkheden en event. beperkingen? En zijn er buiten de hardware dan
>nog extra kosten of is het helemaal gratis? Hoe zit het met het aantal

Als je niet zelf wilt bouwen: wij hebben een complete oplossing, kijk maar
eens op www.ceressoft.nl

Mocht je zelf willen bouwen dan wil je ik eventueel wel van advies dienen,
of je komt een keer kijken hoe wij het hier gedaan hebben.
Bij zelfbouw geld: veel lezen en uitzoeken. Ik heb voor alle functies ca 4
maanden nodig gehad.

John

Desolator

> [...]
>of je komt een keer kijken hoe wij het hier gedaan hebben.
>Bij zelfbouw geld: veel lezen en uitzoeken. Ik heb voor alle functies ca 4

Heb je ook een functie of een idee om een groupware pakket zoals M$
exchange server over te nemen? Waarbij de agenda's gedeeld worden
etc.....

MVG

Hendrik Nevels