מזוזה בתרגום אונקלוס

to מתורגמן עיוני אונקלוס, Eliyahu Levin, יהונתן פוזן, ילו״י, דויד כוכב, אליהוא, עקיבא פוזן
אולי: תוכן פרשת המזוזה מעיד בו, שבו ייחוד ה'

‫בתאריך יום ג׳, 29 בינו׳ 2019 ב-16:34 מאת עקיבא פוזן <‪ayp...@gmail.com‬‏>:‬
בספר פרשגן השאירו בצ"ע

‫בתאריך יום ג׳, 29 בינו׳ 2019 ב-14:00 מאת ‪Eliyahu Levin‬‏ <‪eliy...@gmail.com‬‏>:‬
מגליון שבת בשבתו משפטים סז הרב ד"ר רפאל בנימין פוזן ז"ל שואל את הקוראים
ג. הרי שאלה לקוראים, ואשמח לתשובותיכם: בתרגום אונקלוס נתייחד 'מְזוּזָה' לקלף הפרשיות: "וכתבתם על מְזֻזוֹת ביתך" (דב' ו,ט) - "וְתִכְתּוֹבִינּוּן עַל מְזוֹזְיָן". אבל 'מְזוּזָה' במשמע קורת הדלת תרגומה 'סִפָּא', כגון: "ולקחו מן הדם ונתנו על שתי הַמְּזוּזֹת" (שמ' יב,ז) - "עַל תְּרֵין סִפַּיָּא". לפי זה, קשה תרגומו "או אלהמזוזה" - "דִּלְוָת מְזוּזְתָא", וראוי היה לתרגם "דִּלְוָת סִפָּא", קורת הדלת. במיוחד קשה התרגום ממדרש רבי שמעון שברש"י: "דלת ומזוזה שהיו עדים במצרים כשפסחתי על המשקוף ועל שתי המזוזות ואמרתי 'כי לי בני ישראל עבדים'... ולא עבדים לעבדים, והלך זה וקנה אדון לעצמו - ירצע בפניהם", שהרי העדים הם המשקוף וקורות הדלת אך לא פרשת המזוזה, ומדוע תרגם "מְזוּזְתָא"? וצ"ע.
היש בפרשגן הנדפס תשובה לשאלה זו? אני מודה למי שישלח אלי את התשובה (צילום הדף, או מראה מקום שאפשר להוריד מאוצר החכמה אם ישנו שם [לי אין אוצר החכמה] או לבקש מספריית הרמב"ם)
או תשובה מדעתו
אליהו

to Eliyahu Levin, גלעד הרשושנים, מתורגמן עיוני אונקלוס, יהונתן פוזן, ילו״י, דויד כוכב, אליהוא, עקיבא פוזן
הואיל ובתרגום אונקלוס נתייחד 'מְזוּזָה' לקלף הפרשיות , לכן ת"א מתרגם בהקשר לרציעת העבד שהיא מתבצעת ליד פרשיות המזוזה, כדי שהעבד ילמד מוסר, על דרך דברי הרמב"ם בסוף הלכות מזוזה

‫בתאריך יום ג׳, 29 בינו׳ 2019 ב-20:06 מאת ‪Eliyahu Levin‬‏ <‪eliy...@gmail.com‬‏>:‬
אתה מתכוון על דרך הדרש להתרות בעבד שעושה דבר חמור?
השאלה הייתה למה במשמע מזוזה (לא הקלף) גופא אונקלוס מחלק שבכל מקום מפרש סיפיא וכאן מזוזה על זה לא ענית.
[או שלא הבנתי]
אליהו

‫בתאריך יום ג׳, 29 בינו׳ 2019 ב-17:52 מאת אוריאל פרנק <‪frank...@gmail.com‬‏>:‬

--