Trike in de trein?

Gabri van Kaam.

to ligf...@googlegroups.com
Beste lijstleden,

Ik overweeg een trike aan te gaan schaffen.
Het model wat ik op het oog heb is niet vouwbaar.
Mijn vraag is dus dan ook heel simpel:

Mag je een trike meenemen in de trein van de Nederlandse Spoorwegen/Arriva?

Op het balkon natuurlijk, met de juiste kaartjes ervoor, maar dat lijkt me logisch.
Ik weet uit ervaring dat een normale ligfiets en een opvouwbare trike geen probleem is.
maar heb geen enkel idee, of het met een niet vouwbare trike ook mag.

Iemand op de lijst die mij verder kan helpen?  ( behalve dan met het antwoord dat ik eens navraag moet doen bij de NS.....)

Bij voorbaat dank.

Gabri van Kaam

Toni Cornelissen

to ligf...@googlegroups.com
Hallo Gabri,

> Mag je een trike meenemen in de trein van de Nederlandse Spoorwegen/Arriva?

Officeel alleen als je gehandicapt bent. Of je stopt hem in een sak en
dan is het handbagage.

Groetjes Toni

--
Toni Cornelissen
http://toni.technetium.be

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
On 2-7-2013 16:52, Gabri van Kaam. wrote:
> [...]
> Iemand op de lijst die mij verder kan helpen? ( behalve dan met het
> antwoord dat ik eens navraag moet doen bij de NS.....)

Dit zijn de regels:
--------------------------------->8---------------------------------
Fiets in de trein
Met een Dagkaart fiets kunt u uw fiets/ligfiets/gedemonteerde racefiets
of tandem meenemen in het aangegeven gedeelte van de trein, wanneer u
aan de volgende voorwaarden voldoet:
� De Dagkaart fiets is geldig in alle binnenlandse NS treinen, met
uitzondering van Fyra
� U mag uw fiets alleen buiten de spits meenemen in de trein. Daarbij
geldt als spitstijd: werkdagen van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.30 tot
18.00 uur. Deze beperking geldt niet in de weekenden, op feestdagen �n
in de maanden juli en augustus.
� Fietsen moeten geplaatst worden in het speciale fietsgedeelte in de
trein. U herkent dit aan de sticker op de buitenkant van de trein. Bij
ruimtegebrek in het fietsgedeelte, kunnen we u vragen om een volgende
trein te nemen.
� U bent v��r, tijdens en na de reis zelf verantwoordelijk voor uw
fiets. NS is niet verantwoordelijk voor verlies en beschadiging van uw
fiets (tenzij er sprake is van nalatigheid door NS). Het is niet
mogelijk uw fiets via ons te verzekeren.
� Eventuele bagage (zoals fietstassen) mag niet op uw fiets blijven zitten.
� Fietsen en andere vervoermiddelen met een verbrandingsmotor mogen uit
veiligheidsoverwegingen niet worden meegenomen.
� Fietsaanhangwagentjes kunt u niet in de trein meenemen.
� Het is niet toegestaan om te fietsen op stations en perrons.
� Op vertoon van uw internationale vervoerbewijs en internationale
fietsvervoerbewijs kunt u uw fiets ook in binnenlandse treinen
meenemen, ��k tijdens de spits.

De hoofdconducteur maakt in geval van twijfel zelf de inschatting of het
vervoermiddel wel of niet mag worden meegenomen in de trein.
---------------------------------8<---------------------------------
Het komt er op neer dat je overgeleverd bent aan de welwillendheid van
de conducteur. Als hij beslist dat de trike niet mee kan heb je geen
poot om op te staan. (Hij zal dan zeggen dat de veiligheid van de
reizigers in het geding is omdat de fiets door vrije doorgang te veel
blokkeert. En Veiligheid gaat natuurlijk boven alles.)

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Marjolein van Dillen

to ligf...@googlegroups.com
Hans geeft fantastisch nauwkeurig de regels weer.
Onze ervaring is dat zowel de trike als de velomobiel (die maar 1keer) gewoon meevochten. De conducteurs vonden t wel grappig. Wij gingen wel buiten spitstijd, en zetten de fiets zo netjes mogelijk neer, uit de weg enzo. Maar volgens wil gaby dat ook doen.
Dus onze ervaring geeft goede hoop. Maar helaas heeft Hans gelijk dat je een kans(je) loopt om niet mee te kunnen. Tenzij je de fiets kan completeren met een bewijs van handicap?

Gr.
Marjolein

G.S.

to ligf...@googlegroups.com
Zelfs het meenemen van een grotere Ligfiets zorgt soms al voor problemen, bovendien staan op de plek waar je soms met veel moeite je Ligfiets wilt neerzetten van die #$£?#€& vouwfietsen, die eigenlijk als handbagage mee het reizigers gedeelte mee in moeten ..... Het is mij wel eens gelukt een aanhanger mee te krijgen, maar normaal gesproken kan je er wel vanuit gaan dat het meenemen van een niet inklapbare trike, een gevalletje van helaas zal zijn.......

Hoewel .... Als je er al inzit met je fiets, zul je er vast niet zomaar uitgezet worden.....

elvi...@gmail.com

to ligf...@googlegroups.com
| Mag je een trike meenemen in de trein van de Nederlandse Spoorwegen/Arriva?

Bij de NS is het ook sterk afhankelijk van de drukte in jouw trein, de soort trein en het fietsgedeelte.
Als je met de fiets de doorgang blokkeert kan de toegang geweigerd worden.
Nu is het wel zo dat de conducteurs vaak veel toelaten, zie ik ook wel als ik met de rolstoel daar weer eens zit. Ik heb al diverse keren gehad dat ik zo ongeveer letterlijk tussen de fietsen (ook soms trikes) gekneld zat en eerst alles naar buiten moest voordat ik uit kon stappen.
Daarnaast is er lang niet altijd plek om met een beetje trike in de trein te komen, zeker niet met treinen met een stang in het midden van de ingang zoals zeker bij sommige buitenlandse treinen het geval is die ook over het Nederlandse spoor rijden.

Veel fabrikanten van ligfietsen hebben inmiddels modellen broertjes/zusjes die wel (gedeeltelijk) vouwbaar / klapbaar zijn 'als het nodig is' dus als ik zou kunnen kiezen zou ik daar zeker naar kijken. Dan hoef je niet altijd te vouwen maar als het nodig is - bijvoorbeeld omdat er een rolstoeler staat - , kan het wel. Formaat blijft dan meestal buiten het toegelaten vouwfietsformaat dus je hebt nog wel een kaartje voor de fiets nodig trouwens en alleen rijden buiten de spits en andere drukke tijden.

Marten Tacoma

to ligf...@googlegroups.com
On Thu, Jul 04, 2013 at 02:39:06PM -0700, G.S. wrote:
> Zelfs het meenemen van een grotere Ligfiets zorgt soms al voor problemen, bovendien staan op de plek waar je soms met veel moeite je Ligfiets wilt neerzetten van die #$£?#€& vouwfietsen, die eigenlijk als handbagage mee het reizigers gedeelte mee in moeten ..... Het is mij wel eens gelukt een aanhanger mee te krijgen, maar normaal gesproken kan je er wel vanuit gaan dat het meenemen van een niet inklapbare trike, een gevalletje van helaas zal zijn.......

Beste Ger, je vliegt weer eens compleet uit de bocht. Dat je stelt dat een vouwfiets het reizigersgedeelte in moet is onjuist, sterker nog, in veel gevallen mag dat niet eens. Zo mag een vouwfiets niet in een bagagerek en ook de doorgang niet blokkeren. Er blijven dus weinig plekken over in de gemiddelde treincoupe om je vouwfiets te plaatsen. Bron: http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/voorwaarden-en-folders/onze-huisregels.html

Hoe moet het dan wel met een vouwfiets? Bij de deur, maar zodanig dat ie niet in een doorgang staat, maar bij voorkeur idd ook niet op de plek voor een gewone fiets. In vrijwel elk treintype kan ik mijn vouwfiets zo neerzetten dat ie niemand tot last is.

> Hoewel .... Als je er al inzit met je fiets, zul je er vast niet zomaar uitgezet worden.....

Heus wel, begin vorig jaar werden zelfs mensen met vouwfiets uit de trein gezet in Ede omdat de trein te vol was.

Robert Lammerts

to ligf...@googlegroups.com
Op 4 jul. 2013 om 22:32 heeft Marjolein van Dillen <mvand...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> [...]
> Dus onze ervaring geeft goede hoop. Maar helaas heeft Hans gelijk dat je een kans(je) loopt om niet mee te kunnen. Tenzij je de fiets kan completeren met een bewijs van handicap?

Ik heb niet zoveel treinervaring.

Van Luik naar Antwerpen met tandem, was geen probleem. Twee kaartjes kopen, de tandem pas net schuin in het instapgedeelte.

Van Lelystad naar Amsterdam met tandem, geen probleem - prachtige fietswagon met klapstoeltjes

Van Amsterdam naar Den Haag met tandem was lastiger. De liften op Amsterdam cs werken niet en roltrappen verboden voor fietsen :-) Dus met tandem de roltrap op, deze trein was zo'n dubbeldekker. De tandem paste net in het gangpad (onder) alleen het conducteurskantoortje was daardoor niet bereikbaar, maar vond hij geen probleem.

Twee fietsvrienden gingen met ligfiets van Zwitserland naar NL en hadden toch veel problemen, ondanks de kaartjes voor de fietsen. In sommige treinen mochten ze niet in en moesten stoptreinen nemen.

Grt

Robert

OranjePaarseGM

to ligf...@googlegroups.com
heb jaren met fietsen in de trein gezeten, zelden een probleem gehad, soms een chagrijnige conducteur, maar daar gewoon niets van aan getrokken..
het toppunt was een conducteur die vond dat ik voor het kinderfietsje dat ik mee had een fietskaartje moest betalen..  die man maar eens vreemd aangekeken en uitgelegd dat dit geen fiets is maar handbagage en toen het fietsje maar in het bagagerek geslingerd.. conducteur is boos doorgelopen..
ook al eens meegemaakt dat ik met mijn condor van eindhoven naar venlo ging en in eindhoven een trein klaar stond met geen enkele wagon die voor fietsers geschikt was. de conducteur vond toen dat ik mijn fiets maar ergens mocht neerzetten in het gangpad. en aangezien dit oude belgische treinstellen waren hadden ze alleen smalle deuren en gangpaden. dus als ik mijn fiets er in reed, kon je er niet meer langs. Conducteur vond dit geen enkel probleem.  volgens zijn eigen bewoording. pech gehad voor die reizigers hadden ze er maar een fietsen deel tussen moeten hangen..   en hij heeft me in venlo ook nog geholpen met uitstappen, aangezien daar het perron aan de andere kant was dan in eindhoven..
dus gewoon meenemen en je vriendelijkste gezicht opzetten.. dan moet dat goedkomen..

groetjes Hanneke  - verhuizen scheelt een hoop getrein... -

elvi...@gmail.com

to ligf...@googlegroups.com
Oja, nog even een toevoeging als het over een fiets vanwege je beperkingen gaat:
[quote]

Uw aangepaste fiets meenemen in de trein?

  • Wanneer u gebruik maakt van een door het WVG verstrekte aangepaste fiets (driewieler), kunt u een Bijzondere Vergunning aanvragen.
  • Met die vergunning kunt u de fiets/driewieler gratis meenemen in de trein.
  • De fiets mag niet groter zijn dan 150 centimeter lang en 85 centimeter breed (buitenmaten).
  • Uw verzoek om een Bijzondere Vergunning wordt behandeld door Bureau OV-Begeleiderskaarten.

[/quote]

Voor een ligfiets dus al snel een te krappe maat om zo'n pas te krijgen.

Ook mijn rolstoel-handbike combinatie is op die maten aangepast en dus extra kort. Normaal zou een dergelijke combinatie snel 2 meter  tot 2,5 meter lang zijn maar dat kan dus niet mee in de trein (en ook niet in de bus of in de rolstoelbusjes vanwege de oprijplaat).

Vroeger wel diverse ligfietsen meegenomen, o.a. M5's, Zephyr en klanten hebben zo ongeveer alle soorten 2-wielers wel met de trein meegenomen, ook niet-vouwbaar dus. Niet altijd even makkelijk maar het gaat als je sterk genoeg bent.

Reinout van Rees

to ligf...@googlegroups.com
On 05-07-13 10:41, OranjePaarseGM wrote:
> dus gewoon meenemen en je vriendelijkste gezicht opzetten.. dan moet dat
> goedkomen..

Wat ook scheelt is een beetje planning. Daarmee kan je het voor
conducteurs ook makkelijker maken om geen bezwaren te maken. Mijn
ervaring is met 4 vakantiefietsen (1 ligfiets, 1 reguliere fiets en 2
kinderfietsen). Oh, en dus een stapel fietstassen en een fietskar.

- Beginnen op het beginstation is makkelijker. Alle tijd om in te laden.
Toen we vanuit Nieuwegein naar Zwolle moesten hebben we niet de
intercity genomen maar de stoptrein Utrecht-Zwolle: aan beide kanten zat
tijd. Kwartiertje langer in de trein maar veel minder stress.

- Zorg dat het een geoliede machine is. Dat je alles er netjes snel in
krijgt. In ons geval til ik de fietsen erin en staat de rest v/h gezin
netjes met de fiets in de aanslag. Dat gaat het snelste. Overleg van te
voren.

- Als je weet waar de fietsplekken zijn in het materieel dat op die lijn
rijdt scheelt dat. Als je eerst 3 minuten langs de trein loopt om een
plek te zoeken...

Reinout

--
Reinout van Rees rei...@vanrees.org