Waarom zijn er weinig Blogs van Mango (+) rijders

Fujinfietser

to Ligfiets
Je word bijna dood gegooid met blogs van Quest rijders maar van Mango
rijders kom je er niet veel tegen , eigenlijk ken ik er maar 3 en dat
is die van XL Network oftewel ons vlammetje , wel een hele mooie
mango , en de blog van Harry en Peter , beide ook mooie mango,s.
Iemand nog meer ?

191.861.807

to Ligfiets
Heh, in de vorige Mangodraad stond een soort van blog:
http://www.xs4all.nl/~schemer/Recensie_Sinner_Mango/

grtjs, 191.861.807 - inkopper

Wim

to ligf...@googlegroups.com
Op 3 januari 2011 20:39 heeft Fujinfietser <gerrit...@online.nl>
het volgende geschreven:

http://page2rss.com/page?url=home.kpn.nl/keessch/Ligfiets/ervaringen_van_een_mango_rijder.htm
Het begin van de vm weblogs

http://hembrow.blogspot.com/ maar niet specifiek alleen over de Mango

Verder veel info op www.friendfeed.com/ligfiets

gr

Wim

Fujinfietser

to Ligfiets
merci , weer wat leesvoer.
Nog meer ?

On 3 jan, 20:56, Wim <ganseij.ligfi...@gmail.com> wrote:
> Op 3 januari 2011 20:39 heeft Fujinfietser <gerritscho...@online.nl>
> [...]

pjotr320

to Ligfiets
Tja, misschien wel net als de Cruiser. Daar rijden er veel van rond,
maar je leest er bijna nooit wat over. (behalve dan op mijn blog) En
toch is het een fiets die al 11 jaar succesvol in productie is. Gewoon
mensen die fietsen en niet veel op internet zetten/zitten. Niet de
drang hebben om verhalen te schrijven. Jaarlijks een beurt bij een
dealer en weer door.

Verder filosoferend: Er zijn misschien meer groepsdieren onder de Q
rijders, die willen hun verhalen delen. Ik ben dan weer een aparte, en
trek toch m'n eigen, wel afgewogen plan, en rijd een Mango.

Het zal wel psychisch zijn. Prima voor een gesprek bij het kampvuur na
een lange dag fietsen.

Peter - 3512km en Jenease is niet de enige in de stal - Pjotr320

Fujinfietser

to Ligfiets
Dat zou heel goed kunnen , Peter .Maar ik ben toch aardig benieuwd
naar ervaringen van mango rijders zeker na het lezen van de ervaringen
van deze rijder http://www.xs4all.nl/~schemer/Recensie_Sinner_Mango/
of is dit een pechvogel die de uitzondering op de regel bevestigt.
Je leest namelijk veel over de goede service van
velomobiel.nl ,waarschijnlijk ook vaak nodig dan , maar weinig over
lfgg.
Mocht ik eind van het jaar een mango bestellen dan heb ik geen zin in
iedere twee maanden heen en weer rijden vanuit zaandam naar
groningen .
De mango is met zijn lengte de enige van de velo,s die naast mijn
schuurtje past , erin gaat al helemaal niet.

grollie

to Ligfiets

> De mango is met zijn lengte de enige van de velo,s die naast mijn
> schuurtje past , erin gaat al helemaal niet.

maar als jij in de quest-xs past: die is nog maar 15 cm langer dan de
mango... misschien gaat dat een optie worden?

G -verdorie, weer een cabrio minder op de weg ;)- O

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On Tue, 4 Jan 2011 07:08:31 -0800 (PST), Fujinfietser wrote:
> [...]

> Je leest namelijk veel over de goede service van
> velomobiel.nl, waarschijnlijk ook vaak nodig dan, maar weinig over

Ik denk dat het een geval is van aantallen fietsen. Met het aantal
Questen en andere fietsen dat inmiddels door velomobiel.nl is geleverd,
zal je al snel (1) meer mensen hebben die over hun fiets bloggen, en (2)
meer opmerkingen horen over de service van velomobiel.nl. Met het aantal
kilometers dat met hun fietsen inmiddels is gereden, denk ik niet dat je
mag concluderen dat die service vaak nodig is, wel dat als je hem nodig
hebt, hij er ook is.

lfgg is minder lang bezig (open deur, ze hebben de mango immers
overgenomen van velomobiel.nl). Dat geeft (1) minder fietsen, (2) minder
fietsers die kunnen bloggen, (3) minder fietsers die dat daadwerkelijk
doen, en (4) minder verhalen over de service.

Iedereen mag zelf concluderen wat de invloed is van negatieve- en
positieve ervaringen op de selectie van commentaar dat boven komt
drijven.

> Mocht ik eind van het jaar een mango bestellen dan heb ik geen zin in
> iedere twee maanden heen en weer rijden vanuit zaandam naar
> groningen .

Bijna elke andere optie komt neer op zaandam-dronten. Is ook een aardig
eind, zeker als je fiets kapot is. Minimaal (preventief) onderhoud moet
je zelf kunnen uitvoeren, en juist op dat punt maakt het verhaal dat jij
hierboven aanhaalt niet vrolijk. Kritisch kijken bij afhalen (scheef is
weigeren, aanlopende rem bij testrit beslist laten verhelpen, ...), en
goede afspraken maken over wie onderhoud uitvoert. En laten we hopen dat
iedereen van dat verhaal heeft geleerd.

> De mango is met zijn lengte de enige van de velo's die naast mijn
> schuurtje past, erin gaat al helemaal niet.

Tweedehands velomobiel.nl mango? In onderhoud bij de noord-hollandse
bende? Onderhoud via een andere professional? Een Versatile, pardon
Orca, is 243 cm, een mango+ is 245 cm lang. Hoewel prijzig, zijn er ook
andere opties.

Maarten - Mijn fiets is ook langer dan het schuurtje, who cares? -
Sneep

Fujinfietser

to Ligfiets
ik moet nog een keertje ff goed meten , maar vlgs mij word de Quest xs
toch nog iets langer als b.v de strada en de cabrio gaat niet weg hoor
die blijft gewoon voor de zomer,ik ben gek op de zon namelijk, en een
paar wedstrijden. ga zo wel wat opzoeken op de site van velomo.

Fujinfietser

to Ligfiets
Verkeerd gelezen , Qxs word 5 cm korter dan de strada , waarschijnlijk
toch wel een leuke optie , eerst meten.

Fujinfietser

to Ligfiets
Je hebt helemaal gelijk Maarten , ik moet ook eerst zelf gaan
kennismaken en proefrijden en dan een eigen mening vormen , vaak is
het ook hoe je jezelf opstelt tov reparaties en garantie dingen , ik
bedoel als je van tevoren al gaat schreeuwen of zeuren krijg je dat
ook terug natuurlijk.
Het gerucht gaat dat een winkel in amsterdam dealer voor mango word
maar ik geloof dat dat nog geheim moet blijven dus niet verder
vertellen.

On 4 jan, 17:07, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:
> [...]

Wim

to ligf...@googlegroups.com
Op 4 januari 2011 17:07 heeft Maarten Sneep <maarte...@xs4all.nl>
het volgende geschreven:

> Ik denk dat het een geval is van aantallen fietsen. Met het aantal Questen
> en andere fietsen dat inmiddels door velomobiel.nl is geleverd, zal je al
> snel (1) meer mensen hebben die over hun fiets bloggen, en

Je hebt zelfs japanse bloggers
http://velomobile.posterous.com/no1

Wim

Marc

to Ligfiets
> Verkeerd gelezen , Qxs word 5 cm korter dan de strada , waarschijnlijk
> toch wel een leuke optie , eerst meten.

Hou er wel rekening mee dat de Quest XS voor berijders 'tot +/- 175 cm
lengte' is...

Afgelopen najaar heb ik ook zitten dubben over de vm-keuze, mede
gezien de bergingsruimte. Het is een Quest geworden, ook al past-ie
niet (althans niet fatsoenlijk) in de berging. (M'n RaptoBike staat
zelfs rechtop in een hoekje, te wachten op de zomer). Gelukkig kan de
Quest wel precies door de bergingdeur en de achterdeur waar-ie een
parkeerplaatje (met afdekhoes) in de tuin heeft.

Ook al is de bergingsmogelijkheid een niet onbelangrijk praktisch
argument, ik denk dat andere argumenten belangrijker zouden moeten
zijn bij de juiste vm-keuze.

Marc - blogt ook een beetje: quest439.blogspot.com - van Waardenburg

Reinier

to Ligfiets

On 3 jan, 20:39, Fujinfietser <gerritscho...@online.nl> wrote:
Er zijn meer questen dan Mango's.
Ik had een Mango en ben daarover ooit een blogje begonnen, maar vrij
snel ook weer gestopt met vullen wegens geen tijd.
Blog van slechst een paar stukjes nog wel te lezen: http://mango098.blogspot.com
Rijd nu quest 414 waarmee vanmiddag eerste schuiver ;( .
Nauwelijks bodyschade, kwam in gras op de kant, wel even goed naar
linkervoorwielophanging laten kijken, loopt nu aan tegen voorste
spoorstang bij sturen naar rechts.
Was verder eigen schuld dikke bult (lees: schrammetje van 2 mm. op de
knokkel van mijn ringvinger).
Vrees hoe dan ook niet zo'n goeie reclame voor de vm te hebben gemaakt
vandaag.
Alhoewel, de vrouw die ik in mijn enthousiasme inhaalde, vlak voor een
tegenligger en vlak voor de bocht, die vrouw, die het wel zag gebeuren
maar te beroerd was om te stoppen of überhaupt te vragen of het ging
of dat ik hulp nodig had, zag er toch al niet uit of ze ooit in een vm
zou stappen.

Reinier - les van de dag: verdeel een bocht naar rechts niet zonder
snelheid te minderen in één naar rechst, één naar links en nog één
naar rechts. Dat past nét niet - van Rij

191.861.807

to Ligfiets
On Jan 4, 4:08 pm, Fujinfietser <gerritscho...@online.nl> wrote:
> [...]
> van deze rijderhttp://www.xs4all.nl/~schemer/Recensie_Sinner_Mango/
> of is dit een pechvogel die de uitzondering op de regel bevestigt.

Over service en communicatie doe ik geen uitspraken, maar als
werktuigbouwkundig ingenieur zie ik op foto 28 en verder wel een
constructie die echt niet door de beugel kan.
http://www.xs4all.nl/~schemer/Recensie_Sinner_Mango/tn/9b_scheur_frame_1_detail_help_line.jpg.html

Je ziet hier een stuk van een hoekprofiel waarvan de bovenste
(horizontale) flens gedeeltelijk is weggezaagd om een pat te maken.
Dat is op zich prima. Probleem is alleen dat de zaagsnedes direct op
elkaar uitkomen. Hierdoor ontstaat een scherpe hoek in het metaal, wat
tot spanningsconcentraties leidt, "kerfwerking" in het jargon van de
werktuigbouwer.
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Stress_concentration

Doordat er een zaag gebruikt is, zijn de oppervlaktes ruwer wat de
zaak nog erger maakt. Dat zie je goed op foto 32:
http://www.xs4all.nl/~schemer/Recensie_Sinner_Mango/tn/9f_scheur_frame_3_detail_help_lines.jpg.html

To add insult to injury, is het profiel juist op deze plek gebogen. De
scheurvorming is daarmee nagenoeg onvermijdelijk geworden. Het
probleem zou echter eenvoudig te vermijden zijn geweest door op de
plek waar de zaagsnedes elkaar ontmoeten, eerst een gat te boren van 5
à 10 mm. Vervolgens richting dat gat zagen en tenslotte even de
schuurschijf er over. Dan was dit nooit gebeurd.

De fabrikant schijnt gezegd te hebben dat het geen kwaad kan. Ik acht
dit onwaarschijnlijk. Ik weet niet wat de exacte formulering is
geweest, maar stel dat het inderdaad heel blijft, dan nog beschouw ik
het als een brevet van onvermogen. Als een onderdeel namelijk zo'n
grote, vermijdbare doch altijd optredende scheur kan verdragen, is het
zwaar overgedimensioneerd. Bij een fiets, zelfs een relatief zware als
de Mango, is overdimensioneren onacceptabel.

Dit was een van de eerste dingen die ik op de MTS leerde. Ik durf
daarom niet aan te nemen dat de fiets van Rode Pioneer geen
uitzondering is.

Groetjes,

191.861.807

191.861.807

to Ligfiets
Sorry, ontkenning teveel:

On Jan 4, 8:15 pm, "191.861.807" <ligfi...@gmail.com> wrote:
> Dit was een van de eerste dingen die ik op de MTS leerde. Ik durf
> daarom niet aan te nemen dat de fiets van Rode Pioneer geen
> uitzondering is.

Moet zijn: "Ik durf daarom niet aan te nemen dat de fiets van Rode
Pioneer een uitzondering is.

Grtjs, 191.861.807

Roelof de Vries

> [...]

> Mocht ik eind van het jaar een mango bestellen dan heb ik geen zin in
> iedere twee maanden heen en weer rijden vanuit zaandam naar

Misschien ter geruststelling: ik rijd Mango plus (nr 190) vanaf 11
augustus 2009.
Inmiddels heb ik er bijna 7000 onbezorgde kilometers op zitten. Ik heb
tot nu toe 2 lekke banden gehad.
De banden op spanning houden en de ketting goed ge-olied houden is
het enige onderhoud in bijna anderhalf jaar.
Gewoon een klassefiets, ik zou hem zo weer kopen!!!!!

Roelof - uiterst tevreden over zijn Mango Plus en heeft de service van
Sinner
gewoon dus nog niet nodig gehad - de Vries

Fujinfietser

to Ligfiets
On 4 jan, 23:37, Roelof de Vries <roelof.ijde.de.vr...@gmail.com>
wrote:
> On Jan 4, 4:08 pm, Fujinfietser <gerritscho...@online.nl> wrote:
>
>Okido , zo kan het dus ook , die lekke banden zou ik voor terug gaan , dat mag niet :-)
nee hoor , bedankt voor je positieve geluid , de keus blijft moeilijk
en proefrijden maakt het denk ik nog moeilijker maar is wel
noodzakelijk.