airco in velomobiel (was: bidon op de ligfiets)

Gé Boelders

to ligf...@googlegroups.com
Hermans schreef:

> Is er trouwens al een velomobilist die een airco heeft gemonteerd?

Afgelopen CV heb ikmezelf een Ventisit matje aangeschaft omdat de ZOS
vulling van het zitje in mijn Mango naar mijn zin veel te snel
verkruimelt (zal wel iets met mijn gewicht te maken hebben;)

De verkoper daar vertelde dat hij in zijn eigen Mango ventilatoren
(zoals je ze in computers vindt) aan de achtekant van zijn zitje
gemonteerd heeft die 's zomers door het matje heen op je rug blazen,
en in de winter juist afzuigen om niet te veel te koelen maar wel te
circuleren.

Weliswaar niet een airco, maar toch...

Kees Schouten

to Ligfiets

Geen goede reclame voor zijn eigen product :-)

Kees

Theo van Goor

to Ligfiets
On 13 jul, 09:07, "Gé Boelders" <boeld...@gmail.com> wrote:
> [...]
Elke Velomoiel heeft toch een Airco?
Je armen of ellebogen buiten de kuiprand hangen en je hebt een HPV
airco.

Theo - te lui om te sleutelen - van Goor

Hans Schreuder

to Ligfiets

On Jul 13, 9:07 am, "Gé Boelders" <boeld...@gmail.com> wrote:

<knip>

> [...]
> gemonteerd heeft die 's zomers door het matje heen op je rug blazen,
> en in de winter juist afzuigen om niet te veel te koelen maar wel te

Hoeveel stroom trekken die ventilatortjes? Extra accu nodig?

Hans - of een naafdynamo daarvoor gebruiken - Schreuder.

Ful Valstar

to Ligfiets
On 13 jul, 09:07, "Gé Boelders" <boeld...@gmail.com> wrote:
>.. Mango ventilatoren... die 's zomers door het matje heen op je rug blazen,

> Weliswaar niet een airco, maar toch...
Toch wel. Vaak berust airco op het principe van (kortweg) een
verdampende vloeistof die vanwege dat proces warmte onttrekt/
verkoeling geeft. Daar is in dit geval idd sprake van want door de
extra blowerlucht wordt extra vocht van de huid verdampt, dus
kunstmatige/geforceerde koeling; airco.

On 13 jul, 09:07, "Gé Boelders" <boeld...@gmail.com> wrote:
>Elke Velomoiel heeft toch een Airco? Je armen of ellebogen buiten de kuiprand hangen en je hebt een >HPV airco.

In dit geval zou ik niet over airco spreken maar over ventilatie/open
luiken/natuurlijke ventilatie.

On Jul 13, 9:07 am, "Gé Boelders" <boeld...@gmail.com> wrote:
>Hoeveel stroom trekken die ventilatortjes? Extra accu nodig? Hans - of een naafdynamo daarvoor gebruiken - Schreuder.

Naafdynamo; krijg je het warm van ofwel de wet van behoud van ellende.
Komt in de techniek helaas wel vaker voor.

Ful

Theo van Goor

to Ligfiets

Theo houd niet van stroomverbruikers in zjn fiets

> Elke Velomoiel heeft toch een Airco? Je armen of ellebogen buiten de kuiprand hangen en je hebt een >HPV airco.

Ful Valstar meent:

Ben ik niet met je eens Ful.
Ventilatie is het in- en uitstromen van frisse lucht in een afgesloten
ruimte.
Je geeft het zelf al aan:

> Vaak berust airco op het principe van (kortweg) een
> verdampende vloeistof die vanwege dat proces warmte onttrekt/
> verkoeling geeft.

Door mijn armen buitenboord te hangen koel ik wel degelijk de rest van
mijn lichaam.
Olifanten hebben niet voor niks grote oren. Daarmee koelen ze hun
grote lichaam.
Die oren bevatten net als mijn armen bloedvaten aan de oppervlakte.
Een olifant wappert met zijn oren om er wind langs te laten strijken.
Ik hang mijn armen buiten de kuip in de rijwind om de rest van mijn
lichaam (via mijn bloed) in de kuip te koelen.

Een mechanische airco doet eigenlijk niet veel anders. Een blok dat
warme (en vochtige)lucht opneemt in een vloeistof en een blok buiten
die opgenomen warmte (en vocht) daar weer afgeeft.
Armen, benen en het hoofd zijn voor het grootste deel verantwoordelijk
voor afgifte van warmte en vocht.
Bij zwaar klimwerk wil ik dan ook wel eens mijn helm afzetten. Dat is
weer extra koeling.
Ook als ik met de kap dicht (hard) rij leg ik mijn hand tussen de kap
en de kuiprand zodat rijwind langs mijn arm kan koelen.
Zelfs de koplanp uit de neus halen draagt bij aan het koelen van mijn
benen.

Normaal gesproken komt er voldoende rijwind in de kuip voor koeling
bij een Quest.(zonder schuimkap)

Theo - Zondag alle koeling nodig met de fortentocht van ALF.....-van
Goor

Ful Valstar

to Ligfiets
On 14 jul, 09:25, Theo van Goor <tvang...@kpnplanet.nl> wrote:
> Normaal gesproken komt er voldoende rijwind in de kuip voor koeling bij een Quest.(zonder schuimkap)
Grappig; het verschil is dat je meestal niet gaat fietsen om rijwind
te creeeren om daarmee je zelf af te koelen. Tenzij het zo is dat het
barstens warm is en je zegt; kom ik haal even de Velomobiel van stal
en ga me laten afkoelen door de rijwind; dan gebruik je hem als airco
en niet om van A naar B te gaan. Normaal gesproken spreek je ook niet
van airco als je je arm uit je autoportierraampje steekt. Ik neem aan
dat een (airco-)blowertje op accu-voeding bij wedstrijden verboden is;
airco-doping. Maar aan de andere kant is het meenemen van een
thermoskan met ijsblokjes niet verboden. Toch zit er energiebron-
technisch geen verschil tussen een ijsblokje en een accu; allebei niet
H(uman)P.

Ful

Zwaluw

to Ligfiets

On 13 jul, 21:30, Ful Valstar <ful_vals...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Naafdynamo; krijg je het warm van ofwel de wet van behoud van ellende.
> Komt in de techniek helaas wel vaker voor.

Die naafdynamo draait toch of je hem nu alleen gebruikt voor je
verlichting of overdag ook als energiebron voor je (Laptop)
ventilatoren voor je rug. Lijken me ook zeer energie zuinige en lichte
dingetjes. Mooi idee dus lijkt me.

Groetenis,
Koendert

Mark-Jan Bastian

to ligf...@googlegroups.com
On Sat, Jul 14, 2007 at 12:52:13PM -0700, Ful Valstar wrote:

> [...]

Zoveel dat je geen natte rug krijgt ? Een luchthapper onder de quest die
rijwind door een ventisit-achtige mat stuwt kan misschien helpen. Nog een
regelcircuit erbij die de huidtemperatuur, stroomsnelheid, druk,
luchttemperatuur en de luchtvochtigheid van de in- en uitstromende lucht meet
en de inlaatklep regelt. Afvoer van de lucht ook via een dunne pijp naar de
wielkast, eventueel met nog een klep zodat de stroomsnelheid en druk in
het systeem geregeld kan worden. En bij zware regen met opspattend water
beide kleppen dichtsturen ;-)

> en niet om van A naar B te gaan. Normaal gesproken spreek je ook niet
> van airco als je je arm uit je autoportierraampje steekt.

Armen zitten wel een heel end van de warmtebron in je lichaam, en hebben
maar een beperkt oppervlak voor koeling.

> Ik neem aan
> dat een (airco-)blowertje op accu-voeding bij wedstrijden verboden is;
> airco-doping.

Volgens IHPVA regels:
Non-human power sources (batteries, solar cells, etc.) are permitted only
for powering sensors, displays, communication equipment and lights.
Control devices, cooling fans, powered aerodynamic devices, etc., may not
be powered from non-human sources.

Maar, voor dagelijks gebruik hoef je je daar niet voor te weerhouden.
Een warme of koude douche puur met human power is ook vrijwel onmogelijk...

> [...]
> thermoskan met ijsblokjes niet verboden. Toch zit er energiebron-
> technisch geen verschil tussen een ijsblokje en een accu; allebei niet

Mark-Jan

Mark van Gorkom

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
>wielkast, eventueel met nog een klep zodat de stroomsnelheid en druk in
>het systeem geregeld kan worden. En bij zware regen met opspattend water

Een gaaszitting en extra grote voetgaten doen ook al een heleboel.
Al moet ik toegeven ook al aan spoilertjes voor die voetengaten heb
lopen denken, die dan de buitenlucht in of juist langs de VM leiden.
En die luchtuitlaat kun je beter naar de achterkant van je Q. leiden;
dat is beter voor je aerodynamiek, als ik het goed begrepen heb.

Mark - moet nog eens een winterstoeltje voor z'n AAW bedenken - van Gorkom.

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 15-07-07 heeft Mark-Jan Bastian<mar...@xs4all.nl> het volgende geschreven:

> [...]
> wielkast, eventueel met nog een klep zodat de stroomsnelheid en druk in
> het systeem geregeld kan worden. En bij zware regen met opspattend water

Lijkt me een goed idee. Maar niet gelijk te ingewikkeld maken. Een
Naca-duct onder de quest, naar de stoel met een mechanisch klepje erin
om hem te sluiten. Da's volgens mij voldoende.

Iemand al eens aan gebouwd?

grtz
Henk - rug en oksels hebben meeste koeling nodig...

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 16-07-07 heeft hyz<hyz...@gmail.com> het volgende geschreven:

http://www.wisil.recumbents.com/wisil/nacaduct/naca-duct.htm
dus :)

Wetering, K. van de

to ligf...@googlegroups.com
Henk schreef:

Hmm. Als een klant of projectleider bij mij iets roept lijkt het ook altijd zo simpel. Maar pas bij de uitvoering komen
al die vervelende details die keihard om een antwoord vragen.

Een opening in de bodem zeg je. Waar precies? Te ver naar voren kan niet, daar zitten al voetgaten. Iets verder naar
achteren zit een kokerconstructie met stuurstangen, daar kun je niet dwars doorheen. Tussen de voetgaten en de koker dan
maar? Dat lijkt mij veel te kort voor een NACA-duct, bovendien moet de slang dan over de koker, maar trap je die dan
niet met je voeten kapot?
Achter de stuurconstructie dan?. Maar daar zit bij mij een bult, daar kun je geen mooie NACA-duct in plaatsen, bovendien
zit vlak daarboven een framebuis in de weg. Blijft over achter de stuurconstructie ,naast de bult. Dus schuin achter een
van de voorwielen. Maar daar is mijn Quest ('s winters) helemaal zwart van de aangekoekte modder die van het voorwiel
afkomt. Daar zet ik liever geen luchthapper neer.

Groeten,
Kees - eenvoud is kenmerk van het ware - van de Wetering

Theo van Goor

to Ligfiets

> Kees - eenvoud is kenmerk van het ware - van de Wetering

T'ís dat je een man bent Kees anders kon ik je wel zoenen.
Eindelijk een verstandig woord.
Voetgaten en open kuip dus. Das zat.
Als het te warm wordt, armen buitenboord.....

Als ik wil doortochten ga ik op wel op een open rechtop fiets zitten.

Theo - begin maar met eenvoudig, dat is meestal al moeilijk genoeg -
van Goor
(als het eenvoudig uitziet zal het wel heel ingewikkeld zijn)

Ful Valstar

to Ligfiets
On 16 jul, 20:21, Theo van Goor <tvang...@kpnplanet.nl> wrote:

> Theo - begin maar met eenvoudig, dat is meestal al moeilijk genoeg -
> van Goor
> (als het eenvoudig uitziet zal het wel heel ingewikkeld zijn)

Einstein: Het eenvoudigste dat werkt is het beste.

Ful

Zwaluw

to Ligfiets

Hou dan maar op met ligfietsen, laat staan velomobielen.
Lopen werkt toch ook?

Koendert (geen Einstein)

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
> Einstein: Het eenvoudigste dat werkt is het beste.
>
> Ful

Ooit een geweldig verhaal gehoord van de beddenbranche. Had iemand
iets geniaals uitgevonden waardoor zeer comfortabele bedden niet
alleen goedkoper werden, maar ook makkelijker in te stellen op
deinbaarheid/hardheid. Die man is jaren wezen leuren bij fabrikanten.
Niemand die het wilde produceren. Een tip die de man kreeg: het is te
simpel en te goedkoop.

(even trachten on topic te krijgen :) )
Blijkbaar is eenvoud het beste maar wordt je er niet rijk van. Behalve
dan bij velomobielen. Daar is het concept vrij simpel, de techniek
gelijk aan een normale fiets en gaan ze als zoete broodje (let op: ik
zeg niet massaal) de deur uit.

--
Groetjes
Hans

goochelsake

to Ligfiets
On 17 jul, 10:35, "Hans Huijgen" <ligh...@gmail.com> wrote:
> (even trachten on topic te krijgen :) )
> Blijkbaar is eenvoud het beste maar wordt je er niet rijk van. Behalve
> dan bij velomobielen.

Wie wordt daar dan rijk van?

Sake -ze zijn wel duur, maar niemand wordt er rijk van- Bloemhof
<http://members.home.nl/mirandabloemhof/ligfiets.htm>

Wetering, K. van de

to ligf...@googlegroups.com
Sake schreef:

>het beste
>
>Wie wordt daar dan rijk van?
>
>Sake -ze zijn wel duur, maar niemand wordt er rijk van-

Rijkdom is niet alleen het hebben van veel geld hoor.

Groeten,
Kees van de Wetering

Mark-Jan Bastian

to ligf...@googlegroups.com
On Tue, Jul 17, 2007 at 11:35:29AM +0300, Hans Huijgen wrote:

> [...]
> deinbaarheid/hardheid. Die man is jaren wezen leuren bij fabrikanten.
> Niemand die het wilde produceren. Een tip die de man kreeg: het is te

Beetje vreemd verhaal - iets wat te goedkoop (te maken) is, staat los van
wat mensen ervoor willen betalen. Het verhoogt alleen maar de marge.
Dus de desinteresse lijkt me onterecht, of het was helemaal niet zo'n goed
idee, of het idee was te duur om te kopen / licenseren. Geen verkoper wil
natuurlijk toegeven dat een idee relatief te duur is.
Je kunt ideeen proberen te slijten, eventueel met behulp van patenten
beschermen (erg duur, legal costs, erg veel geduld nodig voor je
zekerheid hebt). Maar het beste lijkt me dan zelf zoiets te gaan laten
maken met behulp van een businessplan, een bank en een contract
manufacturer. Niets overtuigd zo goed als een nieuwe concurrent erbij.

> Blijkbaar is eenvoud het beste maar wordt je er niet rijk van.

Vind ik een voorbarige conclusie.

Mark-Jan

Ful Valstar

to Ligfiets

On 17 jul, 12:01, Mark-Jan Bastian <mark...@xs4all.nl> wrote:
> Beetje vreemd verhaal - iets wat te goedkoop (te maken) is, staat los van
> wat mensen ervoor willen betalen.

Sterker nog; dat bedden verhaal is zo vaag (een via via verhaal zonder
weerlegbare feiten) dat we het gerust een broodje aap verhaal mogen
noemen. Net zoals het verhaal van de man die vermoord is door Shell
omdat hij een auto uitgevonden had die op water liep.

> Vind ik een voorbarige conclusie.

Sterker nog; je wordt er juist wel 'een soort' rijk (continuiteit)van.
Kijk maar naar Toyota. Door betrouwbare eenvoudige recht-toe recht-aan
producten te maken zijn ze de grootste ( en zeer rendabele !)
autofabrikant ter wereld geworden. Recent concreet voorbeeldje ? Toyo
moest een klein motortje hebben voor hun Aygo.Ze hebben een motor
genomen van dochter Daihatsu die op zich al perfect was. Dus hoewel
niet noodzakelijk hebben ze er toch eerst miljoenen ingestoken om hem
toch nog weer beter te maken. O.a. de klote getande distributieriem
vervangen door een ketting. Die ketting is namelijk 'het eenvoudigste
dat werkt'. 'Werkt' vooral in de zin van klantvriendelijk want dat
ding hoeft niet meer vervangen te worden. Enfin, deze auto (Aygo/
C1/107) is nu de meest verkochte auto in Nederland.

Ful

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Op 18-07-07 heeft Ful Valstar<ful_v...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> [...]
> noemen. Net zoals het verhaal van de man die vermoord is door Shell
> omdat hij een auto uitgevonden had die op water liep.

Dank voor het vertrouwen (-;

---
Groetjes
Hans -die auto's onnodig ingewikkeld vindt en die worden ook verkocht,
sterker nog: hoe onnodig ingewikkelder, hoe beter de verkopen.
http://kali.fali.nl

Ful Valstar

to Ligfiets
On 20 jul, 21:05, "Hans Huijgen" <ligh...@gmail.com> wrote:
> Hans -die auto's onnodig ingewikkeld vindt en die worden ook verkocht,
> sterker nog: hoe onnodig ingewikkelder, hoe beter de verkopen.

Speciaal voor jou Hans maakt Dacia(Renault) deze hele kale kali auto.
Nu zelfs wat zijruiten en achterbank weggelaten. Standaard zonder
stuurbekrachtiging. Toch is deze auto nog best wel luxe uitgerust want
hij heeft ruitenwissers en verwarming. En ruimer dan bijvoorbeeld de
MPV VW Touran.

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5877

Ful

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Op 21-07-07 heeft Ful Valstar<ful_v...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> [...]
> stuurbekrachtiging. Toch is deze auto nog best wel luxe uitgerust want
> hij heeft ruitenwissers en verwarming. En ruimer dan bijvoorbeeld de

:-)

Ik wacht eerst 10 jaar. Ik voel me niet thuis in zo'n nieuwe auto......

Dat ik in een oude vm rijd is eerder een noodzakelijk kwaad als een
bewuste keuze. Als ik nou maar eens bewuste keuzes zou maken ;-)

--
Groetjes
Hans -draad over airco's loopt zwaar uit de hand.

Ful Valstar

to Ligfiets
On 22 jul, 20:16, "Hans Huijgen" <ligh...@gmail.com> wrote:

> Dat ik in een oude vm rijd is eerder een noodzakelijk kwaad als een
> bewuste keuze.

(> Hans -draad over airco's loopt zwaar uit de hand.http://
www.fali.nl. Er zijn geen gewonden gevallen dus dat valt nog wel mee
hoor)

Een VM als noodzakelijk kwaad, goeiendag zeg. Nu willen natuurlijk wel
even weten hoe dat werkt, vertel.........

Ful