Studenten Windesheim Flevoland zetten fietssneeuwketting in de markt

P. Jonker

to Ligfiets

Studenten Windesheim Flevoland zetten fietssneeuwketting in de markt (10-02-2012)

Studenten
          Windesheim Flevoland zetten fietssneeuwketting in de markt

ZWOLLE - Een sneeuwketting voor op de fiets. Dat bestond nog niet. En juist tijdens deze koude wintermaanden is er behoefte aan zo'n ketting. Daarom zetten studenten van de opleiding Engineering, Design and Innovation (Ondernemen, Innovatie en Techniek) van hogeschool Windesheim Flevoland een eigen bedrijf op om deze fietssneeuwketting te maken. Daarmee voldeden zij aan hun studie-opdracht een innovatieve onderneming te starten.

Vrijdag 10 februari werd er in het RTL4-programma Koffietijd aandacht besteed aan het studentenbedrijf NieuwWiel en de sneeuwketting voor de fiets. Presentatrice Quinty Trustfull testte het product voor de camera na een interview met de studenten Eduke de Boer en Thierry Dekker.

Studentenbedrijf
Samen met medestudenten Cedric van den Berg en Justin Kleine begonnen de jongens in september al aan de ketting. Ze wilden een oplossing om 's winters veilig te kunnen fietsen. Na uitgebreide tests met prototypes van verschillende materialen kwamen ze tot hun huidige ketting, die niet alleen goed rijdt op ijs en sneeuw, maar ook op de gewone weg.

De eerste reacties zijn goed: "Op onze Facebookpagina en op de website van Koffietijd komen veel positieve reacties binnen, ook de vraag waar je de sneeuwketting kan bestellen", vertelt Thierry Dekker. "Er is zelfs al gevraagd of we geen sneeuwketting voor de rollator kunnen ontwikkelen."

Innovatief ondernemen als vak
De studenten hebben hun uitvinding ontwikkeld voor het vak Jong Ondernemen. In een Comakership kregen ze de opdracht een innovatief product te bedenken, te realiseren én in de markt te zetten. Comakerships vormen de kern van het onderwijs van Windesheim Flevoland, waarbij studenten zelfstandig aan externe opdrachten werken of een eigen idee uitwerken in een studentenbedrijf.

"In deze opdracht komt alles samen wat bij het echte ondernemen komt kijken", zegt docent Arthur Tolsma. "En dat valt niet mee, want een product bedenken is een ding, een innovatieve onderneming starten is lastiger." Maar hij is tevreden over de jongens: "Hun product is niet alleen maar leuk, ze hebben echt gewerkt vanuit een behoefte, het is een product waarvan iedereen het nut snapt."

© Nationale Onderwijsgids

--

___________________
"Het nadeel van quotes op het internet,

vriendelijke groeten, Peter -Young at heart. Slightly older in other places- Jonker
Breukelen, The Netherlands

registered Linux user number 308747.
[PGP-key available]

Quemo

to Ligfiets
On 11 feb, 10:31, "P. Jonker" <p.jon...@tip.nl> wrote:

> [...]
> Flevoland een eigen bedrijf op om deze fietssneeuwketting te maken.
> Daarmee voldeden zij aan hun studie-opdracht een innovatieve onderneming

Mooi idee maar de uitvoering heb ik m'n twijfels bij.

1) De sluiting is met klittenband en notabene een smal stuk
klittenband op het loopvlak. Dus een belangrijk onderdeel, wat toch
ook wel slijtagegevoelig is, zit op het loopvlak. Geen goed idee als
je het mij vraagt
2) In de uitzending wordt het ding gemonteerd. Lekker strak zit hij
ook niet om de velg/band. Op m'n fiets vind ik het onprettig om met
zachte banden te rijden omdat de fiets dan aan het zwalken gaat. In
sneeuw of op ijs lijkt me dat ook niet prettig. Een sneeuwketting die
zijdelings kan bewegen zou ik niet zo happy van worden om gelijke
redenen. Wat klittenbandjes over de velg heen zouden daar misschien
verandering in kunnen brengen

Verder ziet het product er best fraai uit.

Quemo -fietsketting om de buitenband sneed perfect door sneeuw heen
maar reed op asfalt minder aangenaam en de buitenband had duidelijk te
lijden van de ketting-

Arnold Ligtvoet

to ligf...@googlegroups.com
Op 11-2-2012 12:42, Quemo schreef:

> [...]
> ook niet om de velg/band. Op m'n fiets vind ik het onprettig om met
> zachte banden te rijden omdat de fiets dan aan het zwalken gaat.

Laat ik nou tot het lezen van 'om de velg/band' denken dat het om een
speciale ketting ging die niet zou roesten onder winterse invloeden....

Heb net het filmpje gekeken. Ziet er een beetje raar uit met klitteband,
maar volgens de makers gaat het gegarandeerd meerdere winters mee....

Arnold.