ר' יוסף כספי - דקדקן טהרני או בלשן ליברלי?

שלום למכותביי הלשוניים,
מצ"ב  דף המקורות מהרצאתי לפני שבוע בימי העיון בתנ"ך באלון שבות, בנושא "אי התאמה דקדוקית במין ובמספר".
לקמן שאלה שלי הנוגעת לשיטת ר' יוסף כספי ביישוב מקראות שאין בהם הקפדה על התאמה דִקדוקית במין ובמספר, ותשובות מעניינות שקיבלתי.
אפ"ר
נ"ב  התחילו לקרוא את השרשור מלמטה

בתאריך 16 ביולי 2018 בשעה 21:41, מאת אוריאל פרנק <frank...@gmail.com>:
שלום עליכם. תודה לשניכם
על התשובות המחכימות!

בתאריך 16 ביולי 2018 7:35 לפנה״צ,‏ "Moshe Kahan" <moshe...@mail.huji.ac.il> כתב:
זה ייתכן, במילים אחרות, הסמנטיקה היא גוף השפה והמורפולוגיה לא.
יש הסוברים להיפך.

בתאריך 13 ביולי 2018 בשעה 17:01, מאת יחיאל צייטקין <yet...@gmail.com>:
אני יכול להוסיף לאמור שלהבנתי אין כל סתירה בין זה שכספי דוגל בגמישות ואי דיוק בדקדוק: יחיד-רבים, זכר-נקבה, גופים וכו', ומצד שני שולל בתוקף את קיום הנרדפות.
הצורה הדקדוקית של המלה הוא "לבוש" חיצוני של המלה בלבד. הגמישות ב"לבוש" איננו פוגע במהות השפה. להפך, מדגיש שלא ה"לבוש" הוא החשוב.
ואילו נרדפות שייכת למהותה של השפה. קיום מילים נרדפות, קרי, מיותרות, מנמיך את הרמה של השפה, מערער את היסוד הלוגי שלה.

בתאריך 13 ביולי 2018 בשעה 12:40, מאת אוריאל פרנק <frank...@gmail.com>:
גם לאור היסוד הפילוסופי, סוף סוף ''ותכל, ויכל" לשיטתו צריכים להיחשב כמילים נרדפות, לא?!

בתאריך 13 ביולי 2018 בשעה 9:05, מאת Moshe Kahan <moshe...@mail.huji.ac.il>:
לשאלתך בנוגע לפשרנות וכו', כספי אינו רואה בכך פשרנות, אלא יסוד פילוסופי לפיו הכול ייתכן להתייחס כזכר וכנקבה יחיד ורבים וכו'.
אשר לסמנטיקה ובכלל לנושא הייתור, כספי אינו יכול לקבל תוספת מיותרת. נרדפות מלאה מייתרת את אחת המילים, וזה לא ייתכן.

בתאריך 9 ביולי 2018 בשעה 20:20, מאת אוריאל פרנק
 <frank...@gmail.com>:
כמי שעוסקים בתורתו, אולי תוכלו להשיב לי:
לכאורה, גישתו ה"פשרנית"/"פשטנית" בנושא הנ"ל, ש"הכל עובר", יחיד רבים זכר נקבה נוכח נסתר, אינה עולה בקנה אחד עם גישתו הדקדקנית בנושא המילים הנרדפות.
אם מבחינה הגיונית לא תיתכן נרדפות מלאה, והכל מדויק -- לאן נעלם הדיוק והדקדוק בנושא ההבחנה בין גופים ומינים?
מה דעתכם?
אפ"ר
אי התאמה דקדוקית במין ובמספר - תמסיר.pdf