למלאת פגימת הלבנה

אוריאל פרנק

---------- Forwarded message ---------
מאת: נח הופנר <noac...@gmail.com>
‪Date: יום ד׳, 17 ביולי 2019 ב-23:41‬
‪Subject: Re: למלאת פגימת הלבנה‬

במחילת כת"ר, אני הקטן מבין שזה דוקא כן טבע העולם שהלבנה פגומה. ואין ראיה מהמדרש של שני מלכים בכתר אחד. וודאי שהקב"ה לא חטא במעשיו. ח"ו.
אשתדל בלי נדר למצוא מקור לדברי.

‫בתאריך יום ד׳, 17 ביולי 2019 ב-23:07 מאת ‪Mordechai Perlman‬‏ <‪mordecha...@gmail.com‬‏>:‬

על הבקשה למלאת פגימת הלבנה

ומה ששאלת עוד על מה שמבקשים בשעת קידוש הלבנה: "יהי רצון... למלאות פגימת הלבנה ולא יהי בה מיעוט" וכו'. א"כ כיצד נוכל לקיים את מצות קידוש החודש שתלויה דוקא בחסרון הלבנה. וזו אינה קושיא משום שעל - כרחנו פגימת הלבנה אינה טבע העולם, אלא עונשה של הלבנה על טענתה "כיצד שני מלכים משתמשים בכתר אחד", ואף הקדוש ברוך הוא הכתיב לעצמו לדברי רבותינו צורך בכפרה "על שמיעט את הירח" כדרשתם על הפסוק ושעיר עזים אחד לחטאת לה' (חולין ס ב), אמת שדברי רבותינו קשים ביותר והרבה קולמוסין נשתברו בביאורם, אך עכ"פ למדנו שפגימת הירח אינה טבע העולם. ולכן מתפללים בשעת קידוש הלבנה על תיקון פגימתה. ומה נעשה אז כדי לקדש חדשים, מה שהיינו עושים אלמלא נפגמה הלבנה, ובתיקון הפגם ייאמר לנו כיצד לנהוג. (ואציין שקהלות הספרדים לא נהגו כלל לבקש תיקון פגם הלבנה).

(שו"ת עשה לך רב [ח"ו סי' מ] למוה"ר חיים דוד ב"ר משה הלוי זצ"ל, ממלא מקום של מוה"ר עובדיה יוסף זצ"ל כרבה של תל אביב אחר שרב עובדיה עבר לרבנות הראשית של המדינה)