שתי רשימות לקראת יום הכיפורים תשפ"א (איני יודע מי חיברן)

‫בתאריך יום א׳, 27 בספט׳ 2020 ב-9:43 מאת עדיאל סבג <‪saba...@gmail.com‬‏>:‬
אתמול בלילה ישבתי ושקלתי בכובד ראש איזה קיצורים רצוי שבעלי התפילה יעשו השנה בנוסח תפילות יום הכיפורים. מצד אחד חשוב לי שתהיה אווירה נכונה ועוצמתית, אבל מצד שני הקורונה, והחום, והצום, וחוסר הנוחות... אני חושב לעצמי איזה פיוט כדאי להוריד, איזה לקצר, והיכן נכון להשאיר את הנוסח במתכונתו הרגילה והמוכרת.
ואז, הם הופיעו, ללא הזמנה מראש, נעמדו בשורה ישרה, מחכים ומצפים שיגיע תורם, בו ינסו לשכנע ולנסות להסביר.
ראשון הדוברים היה הפיוט ונתנה תוקף. בארשת פנים חמורה הוא אמר: רבי אמנון ממגנצא מסר נפשו למען ה' אלוקי ישראל, ובזכות הפיוט שחיבר, שערי שמים נפתחים. איך אפשר לוותר על הרטט שעובר על המתפללים, עת מנגינת הפיוט נשמעת בחלל האוויר?
השני שנשא תחינתו היה הפיוט 'אוחילה'. הוא ביקש ממני שאזכר לרגע במנגינתו המיוחדת, הפורטת על מיתרי הנפש. הוא ביקש שאעצום עיני ואזכר, ניגן במשך דקה  את מילות הפיוט, מחה דמעה, סתם, ולא פירש.
לאחריו, בזריזות רבה, נכנס אחר כבוד 'סדר העבודה' . זה מה שנשאר לנו. הוא קבע בנחרצות. בית המקדש. אין. הקטרת הקטורת. אין. גם לא שני שעירים. מה שנשאר הוא 'כבשת הרש' של עבודת הכהן בבית המקדש, על זה אתה מתכוון לוותר? אמר, ויצא.
הרביעית לחבורה הנכבדה הגיעה, תפילת 'כל נדרי'. אני זאת שפותחת את יום הכיפורים. אם תוותר עליי, יום כיפור לא יהיה אותו הדבר. אני נאמרת בלילה, עת  מזג האוויר עדיין נעים, והצום רק בראשיתו. היא משכנעת.
וכך, אחד אחרי השני, נכנסו הפיוטים ובפיהם נימוקים משוכנעים. אמרו לאלוקים, האדרת והאמונה, וכל מאמינים, הנני העני מעש, ועוד רבים. ואני, שומע בקשב רק את הטענות המשכנעות, וליבי מוצף. שוהה לרגע, מפנים את גודל המאורע.
לאחר דין ודברים אני מבקש לומר להם כמה מילים מלב אל לב: 'תראו פיוטים נכבדים, הקשיבו תפילות נכבדות. תבינו אותי. אני חס על עם ישראל. רוצה שלא ייפגעו... כולכם חשובים, כולכם נצרכים, אבל אם טובת עם ישראל לנגד עיניכם, פשוט תוותרו'.
ואז, ללא שהות, אחד אחד, הם נסוגים. 'אני מותר' אומר 'סדר העבודה'. 'אני גם' אומר בכאב 'ונתנה תוקף', 'שכנעת אותי' ממלמל 'וכל מאמינים', וכך אחד אחרי השני, הם נסוגים מבקשתם, כי באמת, טובת עם ישראל, לנגד עיניהם.
ורגע אחד לפני שהם נפרדים, פונה אליי 'הנני העני ממעש' בשם כל החבורה ובפיו בקשה חשובה: 'תמסור להם בשמנו בבקשה, שלמרות שחלקנו לא נהיה השנה, אנחנו מבקשים שבמיוחד השנה, הם יתאמצו, מעומק הלב, לשפוך את ליבם, להתחנן לבקש מבורא עולם, שיגזור על כולנו שנה טובה, מלאה באור ובשמחה.
ואני, שליח נאמן, מוסר לכם את בקשתם, מילה במילה. ומקווה בכל מאודי, שתקבלו את המלצתם.
גמר חתימה טובה. אלי

תפילה בשדה
***

א.
את אחת התורות הכי חריפות של הרב עדין (שטיינזלץ) שמעתי דווקא כאשר הוא דיבר עם בני, שהיה אז בן חמש.
בגלל שהדברים נאמרו בהקשר מסוים, ובגלל שבהקשרים אחרים הרב עדין דיבר אחרת- נמנעתי מלפרסם את הסיפור ברבים.
אבל, סגירת בתי הכנסת ביום הכיפורים גרמה לי לחשוב, שאולי הסיפור יוכל לחזק את הציבור, ואולי לשעה זו הוא נועד.

ב.
ובכן, מעשה שהיה כך היה:
ערב שבת אחד התפללנו, מניין תלמידים, עם הרב עדין.
כאשר יצאנו מבית הכנסת, ראינו שהבן שלי, הלל, מחכה בחוץ יחד עם טאוטאו - הכלב הג'ינג'י של סבא וסבתא.
הרב עדין היה חביב במיוחד כלפי ילדים, ואהב שהם מפתיעים אותו בשאלות.
(גם כלבים הוא מאוד אהב.. וכמו שתראו בהמשך הסיפור 😊)

ובכן, לערב שבת הזה, הלל הכין באמתחתו שאלה מחוכמת במיוחד:
"הרב" שאל הלל "למה בבית הכנסת יש עזרת נשים ועזרת גברים, אבל אין עזרת כלבים? זה לא פייר! גם הם רוצים להתפלל!".
אני מודה שהשאלה הזו קצת הביכה אותי ותהיתי האם הרב עדין יהיה מוכן לשאלה משונה כזו.
להפתעתי, היה נראה שלא רק שהרב עדין היה מוכן, אלא שכנראה הוא כבר חשב על זה..

הרב עדין רכן לכיוונו של הלל ואמר לו בשקט:
"אתה יודע? פעם, ממש מזמן, לא היו בתי כנסת.
באותה תקופה יצאו בני האדם ובעלי החיים כמה פעמים ביום אל השדה וקראו לה', התפללו אליו.
התפילות הללו החזיקו את העולם.
יום אחד, החליטו מספר גברים שלא נאה להם להתפלל כך, והם החליטו לבנות בית כנסת.
מאז, מתכנסים הגברים בבית כנסת מידי יום וצועקים: 'הב, הב'.
ברוך ה', תפילותיהן של הנשים וגם של בעלי החיים המשיכו להחזיק את העולם.
אבל יום אחד, החליטו הנשים שזה לא יפה שרק לגברים יש בית כנסת, ולהן אין.
אז.. הם בנו לעצמן עזרת נשים, והן נכנסו אליה גם וצעקו 'הב, הב'.
מאז, הכלבים מחזיקים את העולם בתפילותיהם."
"אתה מבין?" שאל הרב את הלל, "אם נבנה עזרת כלבים, כבר לא יישאר מי שתפילותיו יחזיקו את העולם".

לשמע התשובה השנונה, הלל התגלגל מצחוק.
ואני, נצרתי את הדברים בליבי, והרבה שנים אני הולך איתם.

ג.
בימים אלו, עם סגירת בתי הכנסת, חשבתי לעצמי פתאום:

אולי, אולי, בשעה כזו שנגיף משתולל בעולם, ובני אדם כ-'בהמות נדמו', באמת ראוי לנו לשוב להתפלל בחוץ.
כך - עם הצמחים, עם החיות ועם הכלבים, כדי שצעקה תתערבב בצעקה, ויתעוררו עלינו ועל העולם כולו, רחמים רבים.

נ.ב
אולי בגלל חריפות הדברים ראוי להזכיר שלדבריו של הרב יש סימוכין בזוהר ובמדרש.

וכך נאמר בזוהר לגבי העובדה שבבתי הכנסת אנו צועקים הב, הב (ומובא בקדושת לוי):
"בריש כל שתא ושתא אינון צווחין הב לן חיי הב לן מזונא"
תרגום: בראש כל שנה ושנה הם צווחין הב לנו חיים הב לנו מזון (ולא מתפללים על השכינה ועל מצוקות העולם)
ואילו בפרק שירה, שהוא מדרש עתיק בו מובאות תפילותיהם של כל החיות, זוכים הכלבים להיות חותמי תפילת החיות באומרם:
כְּלָבִים מָה הֵם אוֹמְרִים: בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי־ה' עֹשֵׂנוּ: (תהלים צ"ה
ו')

ואולי זו עבודת השנה, ודי למבין.

--
כתובת לשלוח לחברי הקבוצה: mitzpeh...@googlegroups.com