Universet udvider sig, men...

Malte Runz

... jeg får ikke længere til arbejde. Andomeda nærmer sig endda!

Så hvor sker udvidelesen af Universet?

Og spurgt på en lidt famlende måde, bliver Universet 'trukket tyndt', eller
'tilføres der rumtid' til Universet i takt med udvidelsen?

PS: At jeg udvider mig i forhold til mine bukser er en helt anden
problematik.

--
Malte Runz

Jan Pedersen

Universet udvider sig jo ikke i vores 3 rumlige og den ene tidsmæssige dimension :P Tænk vores univers om til 2 dimensionelt...så lever vi på overfladen af en ballon der udvides :)

Bertel Lund Hansen

Jan Pedersen skrev:

> Universet udvider sig jo ikke i vores 3 rumlige og den ene
> tidsmæssige dimension :P Tænk vores univers om til 2
> dimensionelt...så lever vi på overfladen af en ballon der
> udvides :)

Okay. Afstandene på ballonen bliver større og større. Det strider
imod hvad du skrev om at vores 2 (i virkeligheden 3) dimensioner
ikke udvides.

--
Bertel
bertel.lundhansen.dk fiduso.dk

Jan Pedersen

KOrrekt at afstandene forholdsmæssigt imellem objekter der ikke holdes sammen af tyngdekraften øges :) Mellem visse galakse hobe og galakser :)
Men jo ikke på det nære plan inden i galakserne hvor et solsystems afstande ikke øges f.eks.
Der hvor filmen tit knækker for folk er at de mener at når afstandene til objekter i rummet øges må man også kunne gå den anden vej og så finde det "sted" i rummet hvor alting startede...det er så ikke muligt da det ikke er i vores 4 dimensioner (rumtid) :) I analogien med ballonen vil det være et sted inden i ballonen i en dimension vi ikke kan opfatte.

Jan Rasmussen

"Malte Runz" skrev i meddelelsen news:5473eb54$0$23231$edfa...@dtext01.news.tele.dk...
... jeg får ikke længere til arbejde. Andomeda nærmer sig endda!

>Så hvor sker udvidelesen af Universet?

"...in the space between the galaxies"

>bliver Universet 'trukket tyndt', eller 'tilføres der rumtid' til Universet i takt med udvidelsen?

Ja det bliver trukket tyndt.

spring til 06:30 og se så meget du orker.

https://www.youtube.com/watch?v=EjaGktVQdNg
A Universe From Nothing" - Lawrence Krauss

Jan Rasmussen

Malte Runz

"Jan Rasmussen" skrev i meddelelsen

> "Malte Runz" skrev i meddelelsen
> ... jeg får ikke længere til arbejde. And[r]omeda nærmer sig endda!

> "...in the space between the galaxies"

Også mellem de galakser, der nærmer sig hinanden, går jeg ud fra...?

> Ja det bliver trukket tyndt.

Det regnede jeg også med, men jeg ved også, at 'sund fornuft' ikke altid er
anvendelig, når det handler om kosmologi.

> spring til 06:30 og se så meget du orker.
>
> https://www.youtube.com/watch?v=EjaGktVQdNg
> A Universe From Nothing" - Lawrence Krauss

Jeg mener, at jeg har set den, men jeg bør nok tage den én gang til.

--
Malte Runz

"Malte Runz" <malte...@forgitit.dk> skrev i en meddelelse news:5478bbd7$0$23227$edfa...@dtext01.news.tele.dk...

> Også mellem de galakser, der nærmer sig hinanden, går jeg ud fra...?

Også andre kræfter spiller ind. Galakser klumper sig sammen i galaksehope
pga. gravitation. Derfor nærmer Andromeda-galaksen, M31, sig vores
galakse. De fleste galakser i det synlige univers bliver trukket i retning af
den såkaldte store tiltrækker.

https://www.youtube.com/watch?v=EjaGktVQdNg#t=06m30

> Jeg mener, at jeg har set den, men jeg bør nok tage den én gang til.
>

> --
> Malte Runz

Last OUTPUT: 17950 news:546775eb$0$292$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 17981

Jørgen Farum Jensen

Foreligger også som bog.
amazon.co.uk £5.99
Alle pengene værd.

--

Jørgen Farum Jensen
"Den rationelle person ved uden at være sikker.

Pettersen,Roald

In dk.videnskab on topic: "Universet udvider sig, men..."

> Også andre kræfter spiller ind. Galakser klumper sig sammen i galaksehope
> pga. gravitation. Derfor nærmer Andromeda-galaksen, M31, sig vores galakse.

Ja, tyngdekraften er ikke ophævet, men den aftager med kvadratet på afstanden.
Omvendt vokser Universets udvidelse propertionalt med afstanden.

> De fleste galakser i det synlige univers
> bliver trukket i retning af den såkaldte store tiltrækker.

Det er kun en mindre afvigelse fra rummets udvidelse hos nogen galakser,
der har afsløret en stor masse skjult for os bag Mælkevejen.
Afvigelsen er på +/- 700 km/s i forhold til 10.000 km/s

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Attractor
http://astro.wku.edu/astr106/H_K_redshift.jpg

Malte Runz

"Pettersen,Roald" skrev i meddelelsen

> In dk.videnskab on topic: "Universet udvider sig, men..."

(Min news reader (Windows Live Mail) roder lidt, og jeg kan ikke se
indlægget, som Pettersen,Roald her svarer på, og som jeg så svarer på.
'Piggybacking' siger man på engelsk i sådan et tilfælde... anyway.)

Et umuligt tankeeksperiment:
Vi slukker for tyngdekraften og stopper al relativ bevægelse mellem to
galakser for et øjeblik. Vil udvidelsen af Universet få de to galakser til
at begynde at fjerne sig fra hinanden?

> Ja, tyngdekraften er ikke ophævet, men den aftager med kvadratet på
> afstanden.
> Omvendt vokser Universets udvidelse propertionalt med afstanden.

Men deres bevægelse er ikke forårsaget af, og heller ikke påvirket af
Universets udvidelse?

(snip)

--
Malte Runz

Pettersen,Roald

Newsgroups: dk.videnskab
Subject: Re: Universet udvider sig, men...

> [...]
> Vi slukker for tyngdekraften og stopper al relativ bevægelse mellem to
> galakser for et øjeblik. Vil udvidelsen af Universet få de to galakser til

Ja, men de skal være langt fra hinanden før det er måleligt.
Hubbels konstant er ca 2,3 x 10^-18 s^-1
Afstande mellem Jorden og Månen er 0,384 x 10^12 mm
Et år er 2,6 x 10^6 sekunder
Det giver 2,3 mm om året mellem Jorden og Månen.