Mystiske signaler fra rummet er nu opsnappet for anden gang - (Videnskab news samlet fra 19. november 2018)

Science Newsfiles DATA-arkiv ...
https://sites.google.com/site/kallscie/home/000-files
Backup-system (aktiv om 5 dage): Input website + (0000 + x, x=31) ...
https://sites.google.com/site/kallscie0031/home/000-files

-

Astronomibladet.dk http://www.astronomibladet.dk/ or
Videnskab.dk http://videnskab.dk/ or
DR, TV2 skriver, at ...

Vigtigste overskrifter:

Mystiske signaler fra rummet er nu opsnappet for anden gang
Ilt ikke et tegn på liv
Teori om ekstreme rumstråler bekræftet: »Det var fantastisk«
Astrofysiker: Om 5 til 10 år ved vi, om der er andet liv i vores afkrog
af universet

Gennembrud for fusionskraft: Forskere løser brandvarmt problem

Enorm dværggalakse om Mælkevejen

Jagten på den historiske Jesus
Forsker: Det er meget usandsynligt, at Jesus kaldte sig Guds søn

Mørkt stof dominerer gennem tiden
Mørkt stof flytter sig

Enorm eksplosion i galakse

Nyt studie: Antarktis' is smelter 6 gange hurtigere end i 1970'erne
Nyt studie: Afsmeltningen af Grønlands indlandsis er firedoblet på 10 år
60% flere storme i 2100

Kunstige stjerneskud og satellit-reklamer på himlen er måske fremtiden
Kunstige stjerneskud

-

Forskere advarer: Samfundsøkonomien smadrer vores planet
https://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-advarer-samfundsoekonomien-smadrer-vores-planet

Naturen og miljøet er på katastrofekurs, fordi vi er besatte
af økonomisk vækst, lyder opråbet.

-

Jordens indre vand kom fra den protostellare sky

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Jorden
Publiceret: 21. november 2018
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/jorden/jordens-indre-vand-kom-fra-den-protostellare-sky.html

-

Overraskende fund: Dødbringende stjerne gemmer sig i Mælkevejen
Pernille Kjeldgaard Kristensen
kl. 13.29
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/overraskende-fund-doedbringende-stjerne-gemmer-sig-i-maelkevejen?SNSubscribed=true

Stjernen har potentiale til at eksplodere i et dræbende
gammaglimt. Dansk forsker ser dog ingen grund til bekymring.

[ ... ]

Forskerne mener, at stjernerne befinder sig 8000 lysår væk fra
vores planet, og at de muligvis en dag kan kollapse i et
gammaglimt.

+

Fund af præ-GRB i mælkevejen

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Stjerner
Publiceret: 22. november 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/stjerner/fund-af-prae-grb-i-maelkevejen.html

+

https://www.popularmechanics.com/space/deep-space/a25221758/two-young-stars-death-spiral/

Given how bright they'll burn, these stars (given the
easy-to-remember name 2XMM J160050.7–514245) will prove a
perfect case study in the sort of pinwheel death spiral
usually seen billions—not millions—of light years away, and
should provide insight into why these relatively young stars
are acting like ones much, much older.

"It’s kind of throwing a lot of odd balls of us," Callingham
says before comparing it to Eta Carinae, another binary of
giant stars whose behavior is so bizarre that it keeps
scientists constantly on their toes. "We’re thinking that it’s
an Eta Carinae like object in that it’s throwing everything
you know in your face."

Kommentar:

IKKE sikkert, at det er det rigtige objekt, men try:

http://simbad.u-strasbg.fr/simbad/sim-id?Ident=AX+J1600.9-5142&NbIdent=1

AX J1600.9-5142 -- X-ray source
Galactic 330.0507 +00.9012
J 16 00 50.7 –51 42 45

-

Solens tvilling

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Exobiologi/SETI
Publiceret: 27. november 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/exobiologi/seti/solens-tvilling.html

-

Klimamodel for 7 planeter om Trappist1

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Exoplaneter
Publiceret: 27. november 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/exoplaneter/klimamodel-for-7-planeter-om-trappist1.html

-

Anerkendte forskere: Ja, man kan godt skrue ned for Solen, men vi
anbefaler det ikke
Kilde:
Earther.gizmodo.com
https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-ja-det-giver-klimafordele-at-skrue-ned-for-solen-men-vi-anbefaler-det-ikke

-

Afstanden til slørtågen mindskes

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Interstellart stof
Publiceret: 29. november 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/interstellart-stof/afstanden-til-slortagen-mindskes.html

... Et af de mest kendte tætte supernovarester er Cygnus-løkken
eller Slørtågen, som er en supernovarest der fylder det meste
af stjernebilledet Cygnus (Svanen), men netop er ret lyssvag
af samme årsag.

Afstanden til slørtågen har i 80 år været estimeret til ca.
2.500lysår. Men en ny nøje undersøgelse af tågen, viser af
afstanden til "boblens"centrum er 2.420 lysår.

Kommentar:

2400 lysår ?

Subject: Found 48 (distance to target) -
Re: Found perhaps Pi (22/7) at Revelation in connection to
Chandrasekhar limit (1,44 Sunmass) and Antichrist (+ 2+42) -
Re: 2018 uge 43 (news samlet)
Date: Tue, 23 Oct 2018 02:22:08 +0200, GMT 00:22
20987 news:5bce69b7$0$678$1472...@news.sunsite.dk
https://sites.google.com/site/etbible/home/antichrist/20-987
https://sites.google.com/site/etbible/home/objects/homestar-of-et/distance/20-987
https://sites.google.com/site/etbible/home/objects/homestar-of-et/g-lon/20-987
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/5LZet8M6SM8/OEK_U1wOCQAJ

> I disse filer angives distancen til at være på:
>
> 48 * 50 (78-Platin-193, ½-life 50 år)
> =
> 2400 lysår (lightyears)

Præcis HVORNÅR eksploderede Supernovaen ?

Veil Nebula
https://en.wikipedia.org/wiki/Veil_Nebula

Eq J2000
Right ascension 20h 45m 38.0s[1]
Declination +30° 42' 30?[1]

[ ... ]

The Veil Nebula is a cloud of heated and ionized gas and
dust in the constellation Cygnus.[4]

It constitutes the visible portions of the Cygnus Loop,[5]
a supernova remnant, many portions of which have acquired
their own individual names and catalogue identifiers. The
source supernova was a star 20 times more massive than the
Sun, which exploded around 8,000 years ago.

Dette svarer til ...

360:
Galaktisk længdegrad 073,291955
Galaktisk breddegrad -07,633453

600:
Galaktisk længdegrad 122,1532583...
Galaktisk breddegrad -12,7224216...

-

Enorm dværggalakse om Mælkevejen

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Galakser
Publiceret: 29. november 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/galakser/enorm-dvaerggalakse-om-maelkevejen.html

-

Tusinde kuglehobe mellem galakserne

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Galakser
Publiceret: 30. november 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/galakser/tusinde-kuglehobe-mellem-galakserne.html

-

Jagten på den historiske Jesus
Kasper Bro Larsen
lektor, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet
https://videnskab.dk/kultur-samfund/jagten-paa-den-historiske-jesus

TÆNKEPAUSER: At Jesus har vandret på Jorden er historikere og
kristne enige om. Men hvilke af de mange beretninger om Jesus’
liv og levned er sande, og hvilke er kristen fanfiktion?

[ ... ]

Justitsmordet på Jesus blev gjort til happy ending

-

»Forbløffende« data fra stjerneeksplosion peger på fejl i teorier
Charlotte Price Persson
Journalist
https://videnskab.dk/naturvidenskab/forbloeffende-data-fra-stjerneeksplosion-peger-paa-fejl-i-teorier

Men forskerne er uenige om tolkningen af de nye data.

-

Forsker: Det er meget usandsynligt, at Jesus kaldte sig Guds søn
5. december 2018, kl. 7:23, opdateret kl. 8:33
Af Jens From Lyng
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/jesusforsker-evangelierne-er-historie-tilsat-fanfiktion

"Det kunne tyde på, at Jesus som Gud er en idé, der er opstået
blandt hans disciple efter hans død, mens den historiske Jesus
slet ikke har opfattet sig som sådan,” siger Kasper Bro Larsen,
lektor i Det Nye Testamente på Aarhus Universitet og forfatter
til bogen "Jesus", som er en del af universitetets
tænkepause-serie.

Mange af evangeliernes beretninger er sandsynligvis digtning,
siger bogaktuel teologilektor. Det kan være nedslående læsning
for troende mennesker, men det behøver det ikke være, mener
forfatteren, der også i forgårs medvirkede ved en
teateropsætning om bogen "Jesus"

-

Gennembrud for fusionskraft: Forskere løser brandvarmt problem
Jeppe Kyhne Knudsen
04. dec. 2018 kl. 18.32
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/gennembrud-fusionskraft-forskere-loeser-brandvarmt-problem?SNSubscribed=true

Længe har det været et problem at slippe af med brandvarme
overskuds-partikler fra fusionsreaktorer, men engelske forskere
har nu en mulig løsning.

[ ... ]

Fordi brændstoffet i en fusionsreaktor bliver mere end 200
millioner grader varm, er det en udfordring, når man skal lukke
spildproduktet helium ud. Det er nemlig så varmt, at det
ødelægger de fleste materialer, det kommer i kontakt med, på
ganske kort tid.

Men det har englænderne, ifølge Søren Bang Korsholm, der
forsker i fusionskraft ved DTU, potentielt fundet en smart
løsning på.

- De har udviklet en metode, hvor de via magneter kan fokusere
partiklerne til en slags stråle, som de kan styre. Det betyder,
at de kan fordele varmen - eller heatfluxen, som vi kalder det
- ud over et større område, og så kan materialet holde i
længere tid, siger han.

-

Saturnmåne kommer udefra

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Saturn
Publiceret: 5. december 2018
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/saturn/saturnmane-kommer-udefra.html

-

SPECULOOS first ligth

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Historisk astronomi
Publiceret: 7. december 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/historisk-astronomi/speculoos-first-ligth.html

-

8 meteornedslag/time på Månen

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Månen
Publiceret: 9. december 2018
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/manen/8-meteornedslag-time-pa-manen.html

-

ESO overgår Hubble

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Historisk astronomi
Publiceret: 12. december 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/historisk-astronomi/eso-overgar-hubble.html

-

Ceres overflade fuld af organisk kemi

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Småplaneter
Publiceret: 12. december 2018
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/smaplaneter/ceres-overflade-fuld-af-organisk-kemi.html

-

Voyager2 i interstellart rum

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Rumfart
Kategori: Rumteleskoper
Publiceret: 12. december 2018
http://www.astronomibladet.dk/rumfart/rumteleskoper/voyager2-i-interstellart-rum.html

-

Rystelserne fra meteor, der eksploderede over Grønland, er målt for
første gang
Kilde:
Live Science
https://videnskab.dk/naturvidenskab/seismograf-har-opfanget-rystelserne-fra-meteor-der-eksploderede-over-groenland

I sommer, nærmere bestemt 25. juli 2018, eksploderede en
meteor over Grønland i bare 43 kilometers højde og med en
fart på 87.000 kilometer i timen.

Eksplosionen blev fulgt af voldsomme jordrystelser.

-

Klar komet på himlen

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Aktiv Astronomi
Kategori: Den Aktuelle Himmel
Publiceret: 14. december 2018
http://www.astronomibladet.dk/aktiv-astronomi/den-aktuelle-himmel/klar-komet-pa-himlen-2.html

-

Exoplanet ved at forsvinde

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Exoplaneter
Publiceret: 17. december 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/exoplaneter/exoplanet-ved-at-forsvinde.html

-

Kosmisk forstørrelsesglas skaber superzoom på fjern galakse
Anne Sophie Thingsted
Journalist
https://videnskab.dk/naturvidenskab/kosmisk-forstoerrelsesglas-skaber-superzoom-paa-fjern-galakse

»Det er som at være et barn i en slikbutik« at kunne stille
skarpt på en galakse så langt borte, siger forsker.

-

Se den grønne 'jule-komet' flyve historisk tæt forbi Jorden
Kilde:
New York Times
https://videnskab.dk/naturvidenskab/se-den-groenne-jule-komet-flyve-historisk-taet-forbi-jorden

-

Langt ude: Forskere finder den fjerneste dværgplanet nogensinde
kl. 14:31
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/langt-ude-forskere-finder-den-fjerneste-dvaergplanet-nogensinde

Objektet, der kaldes 'Farout', er over 100 gange længere væk
fra Solen end Jorden - og over tre gange længere væk end Pluto.

-

Fjerklædte flyveøgler omskriver dinosaurenes historie
kl. 18:30
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/fjerklaedte-flyveoegler-omskriver-dinosaurenes-historie

-

Saturn mister sine ringe tre gange hurtigere end først troet
kl. 06:30
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/saturn-mister-sine-ringe-tre-gange-hurtigere-end-foerst-troet

-

Fjernest observerede objekt i solsystemet

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Småplaneter
Publiceret: 20. december 2018
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/smaplaneter/fjernest-observerede-objekt-i-solsystemet.html

-

Satellit tager utroligt billede af kæmpe is-krater på Mars
Kilde:
ESA
https://videnskab.dk/teknologi-innovation/satellit-tager-billede-af-kaempe-is-krater-paa-den-roede-planet-se-det-her

-

Snedækket krater på Mars

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Mars
Publiceret: 23. december 2018
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/mars/snedaekket-krater-pa-mars.html

-

Mørkt stof dominerer gennem tiden

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Interstellart stof
Publiceret: 25. december 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/interstellart-stof/morkt-stof-dominerer-gennem-tiden.html

-

Hubble kortlægger mørkt stof

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Interstellart stof
Publiceret: 27. december 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/interstellart-stof/hubble-kortlaegger-morkt-stof.html

-

Kina landet på Månens bagside

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Rumfart
Kategori: Månesonder
Publiceret: 3. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/rumfart/manesonder/kina-landet-pa-manens-bagside.html

-

Russiske tests af revolutionerende plasmamotor

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Rumfart
Kategori: Civil rumfart
Publiceret: 3. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/rumfart/civil-rumfart/russiske-tests-af-revolutionerende-plasmamotor.html

-

Meteor styrter ned over Grønlands hovedstad: Se de
fascinerende videoer
Asbjørn Mølgaard Sørensen
Journalist
https://videnskab.dk/naturvidenskab/meteor-lyser-groenland-op-se-de-fascinerende-billeder

Kommentar:

Se indlæg ...

Subject: UFO-indicium: Ildkugle oplyser himlen over Nuuk til tiden
1335 (2019-01-03, CET 22:54:16) efter UFO-hændelsen -
Re: 2019 uge 01 (news samlet)
Date: Sat, 5 Jan 2019 09:54:20 +0100, GMT 08:54
21174 news:5c307056$0$691$1472...@news.sunsite.dk
https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/danish-meteor-indicia/output/v-001/0022/21-174
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/EQVfEEqtoHU/AsMZUtcEEAAJ

-

Billeder fra Månens bagside

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Månen
Publiceret: 4. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/manen/forste-billeder-fra-manens-bagside.html

-

Mørkt stof flytter sig

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Interstellart stof
Publiceret: 4. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/interstellart-stof/morkt-stof-flytter-sig.html

-

Ilt ikke et tegn på liv

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Exobiologi/SETI
Publiceret: 6. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/exobiologi/seti/ilt-ikke-et-tegn-pa-liv.html

-

3 nye stjernehobe i Mælkevejen

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Stjerner
Publiceret: 8. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/stjerner/3-nye-stjernehobe-i-maelkevejen.html

-

Danskledet teleskop-netværk udvider projektet med to teleskoper i Australien
Kilde:
Aarhus Universitet
https://videnskab.dk/teknologi-innovation/danskledet-teleskop-netvaerk-udvider-projektet-med-to-teleskoper-i-australien

-

Forskere har måske fundet de gener, der gør nogle dyr monogame
Kilde:
Sciencemag.org
https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-finder-genetisk-markoer-for-monogami-i-flere-dyr

-

Mystiske signaler fra rummet er nu opsnappet for anden gang
Kilde:
The Guardian
https://videnskab.dk/naturvidenskab/mystiske-signaler-fra-rummet-opsnappet-anden-gang

Der er dog også nogle, der er fremkommet med nogle lidt
vildere teorier, herunder Avi Loeb, der er professor i
astrofysik fra det anerkendte Harvard-Smithsonian-universitet.

Han foreslår, at de mystiske radioglimt kan være et bevis på
en utroligt avanceret teknologi fra aliens, hvilket vi i 2017
beskrev i artiklen Mystiske radioglimt stammer fra ekstremt
miljø i fjern galakse.

I artiklen siger professor mso Johan Fynbo fra Niels Bohr
Institutet om Avi Loebs hypotese:

»Avi Loeb er professor på Harvard, så man skal ikke gøre grin
af ham. Han er respekteret og kendt for at tænke ud af boksen.
Når man står med et fænomen, som man ikke forstår, skal man
netop være åben over for alle muligheder. Men med den evidens,
som vi efterhånden har fået, er der ikke noget, der tyder på,
at vi skal ud i den slags vilde forklaringer.«

Subject: Mystiske radiosignaler (FRB) fra det ydre rum pirrer videnskaben -
Re: 2019 uge 02 (news samlet)
Date: Thu, 10 Jan 2019 11:59:58 +0100, GMT 10:59
21185 news:5c3725bc$0$678$1472...@news.sunsite.dk
Fast Radio Bursts, FRB (Hurtige radioudbrud):
https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/fast-radio-bursts/21-185
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/ZLhmoZeihBE/vv-rVCVBBgAJ

http://nyheder.tv2.dk/udland/2019-01-09-mystiske-radiosignaler-fra-det-ydre-rum-pirrer-videnskaben

> [...]
>
> Hmm ...
>
> 1,42 GHz / Pi
> =
> 0,452 GHz
>
> =>
>
> 0,452 * rødforskydning (10% ?)
> =
> 0,4068 GHz
> =
> 407 MHz
>

> Hmm ...
>
> Det må undersøges nærmere!
>
> Hvad er frekvenserne helt præcis?
>
> Og ...
>
> Hvor meget er rødforskydningen (på de forskellige objekter)?

De 2 spørgsmål skønner jeg *nødvendige* at få afklaret!
(selvom der måske nok tilsyneladende ikke er evidens for
alien-hypotesen.)

-

Ualmindeligt kloge krager: Kan vurdere objekters vægt uden at røre dem
Kilde:
ScienceAlert.com
https://videnskab.dk/naturvidenskab/ualmindeligt-kloge-krager-kan-vurdere-objekters-vaegt-uden-at-roere-dem

De kan bygge værktøj af ting, der hver for sig er ubrugelige.
De kan vente med at spise, hvis de ved, noget bedre mad venter,
og de kan finde ud af at udnytte, at nogle ting flyder ovenpå
vand, mens andre synker til bunds.

Det er flere gange blevet understreget, at krager er kloge dyr,
og nu har nye forsøg vist, at de også kan vurdere, om et
objekt er tungere end et andet uden at røre ved det. Det er
ellers ikke set hos andre end mennesker.

Det skriver Science Alert.

-

Ny exoplanet udfordrer planetteorier

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Exoplaneter
Publiceret: 10. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/exoplaneter/ny-exoplanet-udfordrer-planetteorier.html

-

Enorm eksplosion i galakse

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Stjerner
Publiceret: 12. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/stjerner/enorm-eksplosion-i-galakse.html

-

Nyt studie: Antarktis' is smelter 6 gange hurtigere end i 1970'erne
Kilde:
Washington Post
https://videnskab.dk/naturvidenskab/nyt-studie-antarktis-is-smelter-seks-gange-hurtigere-end-i-1970erne

-

Ny måde sorte huller 'spiser' på

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Stjerner
Publiceret: 16. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/stjerner/ny-made-sorte-huller-spiser-pa.html

-

Kunstige stjerneskud og satellit-reklamer på himlen er måske fremtiden
Kilde:
ScienceAlert
https://videnskab.dk/teknologi-innovation/kunstige-stjerneskud-og-satellit-reklamer-paa-himmelen-er-maaske-fremtiden

-

Fund af mellemstort sort hul

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Galakser
Publiceret: 18. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/galakser/fund-af-mellemstort-sort-hul.html

-

Kunstige stjerneskud

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Rumfart
Kategori: Civil rumfart
Publiceret: 19. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/rumfart/civil-rumfart/kunstige-stjerneskud.html

-

Ny type røntgenteleskop klart

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Historisk astronomi
Publiceret: 20. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/historisk-astronomi/ny-type-rontgenteleskop-klart.html

-

Antallet af meteornedslag er steget

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Jorden
Publiceret: 20. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/jorden/antallet-af-meteornedslag-er-steget.html

-

Mennesket udvikler sig ikke længere med samme hast som aberne
Asbjørn Mølgaard Sørensen
Journalist
https://videnskab.dk/naturvidenskab/mennesket-udvikler-sig-ikke-laengere-med-samme-hast-som-aberne

»Et barn hos mennesker bliver ikke født med lige så mange
mutationer, som et barn hos en chimpanse. Vores evolution går
cirka en tredjedel langsommere end hos de andre primater,«
siger Mikkel Heide Schierup, der er professor på Center for
Bioinformatik ved Aarhus Universitet og medforfatter på det
nye studie, til Videnskab.dk.

-

Nyt studie: Afsmeltningen af Grønlands indlandsis er firedoblet på 10 år
Kilde:
DR.dk
https://videnskab.dk/naturvidenskab/afsmeltningen-af-groenlands-indlandsis-er-firedoblet-paa-10-aar

-

Forslag om 'Genesis mission'

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Exobiologi/SETI
Publiceret: 22. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/exobiologi/seti/forslag-om-genesis-mission.html

-

Teori om ekstreme rumstråler bekræftet: »Det var fantastisk«
Charlotte Price Persson
Journalist
https://videnskab.dk/naturvidenskab/teori-om-ekstreme-rumstraaler-bekraeftet-det-var-fantastisk

Budskab fra en ikke-jordisk civilisation?

Gammaglimt er kortvarige udbrud af gammastråling, der kan vare
fra nogle få sekunder eller minutter og helt op til halve og
hele timer.

De er de mest lysstærke fænomener nogensinde observeret i
universet: Et enkelt glimt kan være så lysstærkt, at det kan
lyse lige så meget som alle stjerner i universet tilsammen.
Man skulle derfor ikke tro, at de var så svære at få øje på.

Når de ekstreme glimt alligevel aldrig tidligere var blevet
observeret, var det fordi, at gammaglimt kun kan opfanges af
satelliter. Jordens atmosfære beskytter os nemlig mod
gammastråler ...

-

Astrofysiker: Om 5 til 10 år ved vi, om der er andet liv i vores afkrog
af universet
Anne Sophie Thingsted
Journalist
https://videnskab.dk/teknologi-innovation/astrofysiker-om-5-til-10-aar-ved-vi-om-der-er-andet-liv-i-vores-afkrog-af

»Det er en utrolig tanke, at vi lever i en tid, hvor vi for
første gang vil kunne besvare et så fundamentalt spørgsmål.«

-

Forskere: Den kollision, der skabte Månen, gav os også grundlaget for liv
Kilde:
The Guardian
https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-den-kollision-der-skabte-maanen-gav-os-ogsaa-grundlaget-for-liv

-

Status på Jordens undergang: Dommedagsuret viser stadig 2 minutter i midnat
Kilde:
Bulletin of the Atomic Scientists
https://videnskab.dk/kultur-samfund/dommedagsuret-viser-stadig-2-minutter-midnat

-

Har Månen haft en måne?

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Månen
Publiceret: 24. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/manen/har-manen-haft-en-mane.html

-

Bedste billede af sort hul

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Astrofysik
Publiceret: 25. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/astrofysik/bedste-billede-af-sort-hul.html

-

60% flere storme i 2100

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Jorden
Publiceret: 28. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/jorden/60-flere-storme-i-2100.html

-

Missing-link asteroide

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Asteroider
Publiceret: 28. januar 2019
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/asteroider/missing-link-asteroide.html

-

Dansk forsker afliver hjernemyte: Mænd bruger også begge hjernehalvdele
Asbjørn Mølgaard Sørensen
Journalist
https://videnskab.dk/krop-sundhed/dansk-forsker-afliver-hjernemyte-maend-bruger-ogsaa-begge-hjernehalvdele

Studie peger på, at mænd og kvinder stort set lige ofte får
sprogforstyrrelser efter en blodprop i hjernen.

See perhaps also ...

How to build Your own radio-telescope and radio-lighthouse
Sådan bygger du dit eget radio-teleskop og radio-fyrtårn
https://sites.google.com/site/kallast08/

Og knæk evt. SETI-koden ...
https://sites.google.com/site/setiv103/home
(Signalet skal snart "affyres" ud i Rummet til bl.a. Andromeda-tågen,
vor nærmeste nabo-galakse, M31.)

Meget af koden er allerede brudt, så opgaven er forholdsvis nem!

Den, der kommer først til mølle, vinder hovedpræmien på 10.000 dask!
(Der kan også vindes 1000 dask på mindre del heraf!)

Så ... Why not (tjene nogle hurtige penge) ? ... :-)

Last OUTPUT: 21200 news:5c40637a$0$676$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/x_YsSgpuCAAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 21220