Hvorfor har dyr ikke foto-syntese ?

"Jesus-loves-you" skrev
6511 news:_ch1i.67$1j5...@news.get2net.dk

[ ... ]
> ... einem pilfinger ...

Forestil dig, at vi går en travetur ude i naturen.

Vi bliver sultne, men der er ikke noget mad, fordi vi befinder os i en
ørken, fx. Sahara.

Pyt med det, tænker vi og folder vores store, grønne vinger ud og slikker
solskin.

Ah ... Sikke et dejligt måltid, siger vi så og lusker videre ... :-)

Hmm ...

Hvorfor har dyr ikke foto-syntese ?

Burde evolutionen ikke have frembragt dette pga. alle fordelene ?

-

Last file-OUTPUT:
6518 news:wHs1i.97$RZ5...@news.get2net.dk
6517 news:rFs1i.96$c3...@news.get2net.dk

Info: 6291 news:ZszJh.38$rd6...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
File-number: 6519

Uffe Ravn

Jesus-loves-you wrote:

> [...]
> slikker solskin.
>
> Ah ... Sikke et dejligt måltid, siger vi så og lusker videre ... :-)

Ikke langt, for vi vil stadig mangle vand.

Mvh, Uffe Ravn

Thomas Hejl Pilgaard

Jesus-loves-you wrote:

> [...]
>
> Hmm ...
> Hvorfor har dyr ikke foto-syntese ?
> Burde evolutionen ikke have frembragt dette pga. alle

Nu er der ikke lige så meget vand i Sahara...
Eller ørkener, generelt.

H2O + CO2 + sollys -> C6H12O6 + O2, husker du nok.
¯¯¯

Det er jo ikke sult vi dør af først. Det er tørst.
Og hvor der er vand i naturen, er der som regel også
mad.

/ Ostenfeldtsvej 8c II tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved - Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Poul E Hansen

On 13 Maj, 03:44, "Jesus-loves-you" <John15...@1.John4.8.Heaven>
wrote:
> [...]

> 6517news:rFs1i.96$c3...@news.get2net.dk

> Med venlig hilsen,
> Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.

Kunne du tænke dig der voksede blade på dig? I øvrigt indgår vand i
fotosyntesen.

Allan Kusk

> [...]
> ørken, fx. Sahara.
>
> Pyt med det, tænker vi og folder vores store, grønne vinger ud og slikker

Der er noget, der hedder lysernæring.

http://www.thirax.dk/Lysernaering/index.htm

http://www.visionspartiet.dk/cms/side.php?nr=16

"Jesus-loves-you" skrev
6519 news:14u1i.99$4a7...@news.get2net.dk

Hertil skrev "Uffe Ravn"
Sent: Sunday, May 13, 2007 CET 10:24, GMT 08:24

> Ikke langt, for vi vil stadig mangle vand.

Endvidere skrev "Thomas Hejl Pilgaard"
Sent: Sunday, May 13, 2007 CET 10:56

> [...]
> ¯¯¯
>
> Det er jo ikke sult vi dør af først. Det er tørst.
> Og hvor der er vand i naturen, er der som regel også

Samt "Poul E Hansen"
Sent: Sunday, May 13, 2007 CET 11:22

[ ... ]

> Kunne du tænke dig der voksede blade på dig? I øvrigt indgår vand i
> fotosyntesen.

Mange tak for Jeres besvarelse ... :-)

I skriver alle om, at forudsætningen er H2O, og heri er jeg enig ... :-)

Hmm ...

I ørkner vokser der planter, fx. kaktur-planten. Og kameler, som kan krydse
ørkner, medbringer ret meget vand.

Men dét der med ørkener var blot et *ekstremt* eksempel for herigennem at
fremhæve fordelene ved foto-syntese.

Min dybereliggende tanke var ...

(Lad os prøve at "forske" lidt i det)

Search-string: Evolutionens stamtræ

Traditionelt set plejer man at inddele de fleste af de levende organismer i
henholdsvis dyreriget (- cellevæg) og planteriget (+ cellevæg).
Begge er de Eukaryoter (dvs. kerneholdige indeholdne arvemassen)
Og i cytoplasmaet har de begge mitochondrier. Prokaryoter (herunder
blågrønalger med foto-syntese) indeholder IKKE mitochondrier.

Mitochondrier er en art kraftværk, hvor de organiske stoffer nedbrydes
gennem oxidation under energifrigørelse i form af dannelsen af ATP
(adenosin-tri-phosphat), som cellen herefter benytter som kemisk-energi.

Endvidere findes der i grønne plante-celler grønkorn, hvormed planter er
i stand til at udnytte lysenergi (foto-syntese).

Det interessante er nu - evolutionsmæssig set - at vi har mulighed for at
følge nogle trin i de levende cellers udviklingen, idet arvemassen har været
*bemærkelsesværdig* underforandring.

Arvemassen består (som oftest) i de levende celler af DNA-strenge. De
findes i eukaryoter både i kernen, men også i Mitochondrierne samt i
cytoplasmaet i form af plasmid'er (vist nok).

DNA-trådene fungerer som en art arkitekt-tegning, som beskriver hvordan
et organisk molekyle skal opbygges af aminosyrer.

DNA-trådene benytter altså en genetisk kode (bestående af 64 DNA-kodeord)
for at identificere 20 aminosyrer. Nogle af DNA-kodeordene er derfor
gentagelser, og enkelte dækker over START- og STOP-koder i syntesen.

Hidentil har jeg troet, at der kun fandtes ét enkelt DNA-kode-sprog, men en
Hr. Jacob Andersen gjorde mig for noget tid siden bekendt med, se evt. ...

"Allan Kusk" skrev

Disse web-sider indeholder IKKE noget vedr. foto-syntesen, men drejer sig
udelukkende om et-eller-andet vedr. biodynamisk faste.

Men alligevel tak for dit bidrag, Allan. Bedre held næste gang ... :-)

-

Last file-OUTPUT:
6524 news:c2D1i.27$JY...@news.get2net.dk

Info: 6291 news:ZszJh.38$rd6...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

File-number: 6525

"Jesus-loves-you" skrev
> [...]

> Er der tale om en NY-dannelse eller "import" fra andre arter (fx.
> blågrønalgen (prokaryot), som (vist nok) også har foto-syntese) ?

Æh ... Jeg er desværre ikke sat godt nok ind i genetisk forskning, men -
hypotetisk set - kan vi jo godt forestille os, at del-objekter i
grønkornenes foto-synteses "arkitekt-tegning" (altså i DNA-molekylet) kunne
bestå af sekvensen ...

(NB! fiktivt eksempel)

Nr____DNA___RNA___Aminosyre
a001___TAC___AUG___Methionin ____ (Startkode *1)
a002___CCC___GGG___Glycin
a003___TAC___AUG___Methionin
a004___CTC___GAG___Glutaminsyre
a005...

*1:
Når en aminosyre-syntese skal opstartes, benyttes en startkode. Denne bliver
dog (vist nok) bortklippet efterfølgende.

Men den kunne jo ligeså godt været ...

Nr____DNA___RNA___Aminosyre
b001___TAC___AUG___Methionin ____ (Startkode)
b002___CCC___GGG___Glycin
b003___TAC___AUG___Methionin
b004___CTT___GAA___Glutaminsyre
b005...

... fordi forskellen *udelukkende* (i så fald) forefindes i DNA-molekylet
(og altså IKKE i det midlertidige færdige produkt, aminosyre-strengen).

Forskellen er ...
Nr____DNA___RNA___Aminosyre
a004___CTC___GAG___Glutaminsyre
b004___CTT___GAA___Glutaminsyre

Et *praktisk* spørgsmål melder sig derfor (ang. evolution):

Er DNA-kode-sekvensen for syntesen af grønkorn *identisk* i alle planter,
eller forefindes der væsentlige varianter ?

Såfremt ingen varianter findes, da må vi antage, at alle planter nedstammer
fra blot én fælles stamcelle.

-

Last file-OUTPUT:
6525 news:FCD1i.29$rq...@news.get2net.dk

Info: 6291 news:ZszJh.38$rd6...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

File-number: 6526

"Allan Kusk" skrev

> Der er noget, der hedder ...

Interrupt from ...
6391 news:ospTh.33$vo...@news.get2net.dk

Jeg har et *videnskabligt* spørgsmål til dig, Allan ... :-)

Først en konstatering:

Du skriver ikke så ofte her på nyhedsgruppen news:dk.videnskab

Dine indlæg består siden 2004-03-24 således blot af følgende:

(Alle dateret efter dansk sommertid 2007, dvs. alle GMT +2)

1. 4. marts 2004 20:54
2. 7. marts 2004 09:11
3. 26. marts 2004 22:12
4. 13. januar 2005 17:55
5. 15. januar 2005 23:57
6. 24. januar 2005 18:24
7. 13. maj 2007 11:59

-

Mit spørgsmål til dig er:

Hvorfor valgte du at indrykke en opfølgning på netop lige dette indlæg ?

Hvad fik dig til at reagere ?

Foregik der noget usædvanlig i dit *personlige* liv ?

Eller hva' ?

Please, tell me ... :-)

-

Last file-OUTPUT:
6529 news:ytF1i.41$WO7...@news.get2net.dk

Info: 6291 news:ZszJh.38$rd6...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

File-number: 6530

Allan Kusk

> Mit spørgsmål til dig er:
>
> Hvorfor valgte du at indrykke en opfølgning på netop lige dette indlæg ?
>
> Hvad fik dig til at reagere ?

Det jeg havde i tankerne var, at du var inde på at mennesket måske kunne
ernære sig på anden måde, og det er der så nogle der påstår.
Jeg kan godt se nu, at det du specielt var ude efter var noget med
fotosyntese.

vh. Allan

Anders J. Munch

Jesus-loves-you wrote:
> Hvorfor har dyr ikke foto-syntese ?
>
> Burde evolutionen ikke have frembragt dette pga. alle fordelene ?

Problemet er bevægelse. Dyr bruger for meget energi på deres ekstravagante
bevægelsesmønstre.

Energien fra fotosyntesen vil ikke opveje den energi, der skal bruges til at
flytte den ekstra vægt med rundt.

- Anders

"Allan Kusk" skrev

[ ... file 6530 ... ]

Det gør INTET, Allan. Det er helt i orden ... :-)

Men som du ser, har emnet skiftet karakter. Der er dukket noget helt *nyt*
op, som intet har at gøre med det oprindelige indlæg.

Tillad mig derfor at spørge dig igen:

(Du skriver jo ret sjældent på denne nyhedsgruppe)

Hvorfor valgte du at indrykke en opfølgning på netop lige dette indlæg ?

(Fremfor et af de mange andre, ang. dit og dat)

Hvad fik dig til at reagere ?

Foregik der noget usædvanlig i dit *personlige* liv (i disse dage) ?

Eller hva' ?

Please, tell me (more) ... :-)

-

Last file-OUTPUT:
6537 news:3tL1i.71$Ds5...@news.get2net.dk

Info: 6291 news:ZszJh.38$rd6...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

File-number: 6538

"Anders J. Munch" skrev

Det lyder da i grunden meget fornuftigt ... :-)

Hmm ... Men vejer sådan nogle små grønkorn SÅ meget ?

-

Last file-OUTPUT:
6538 news:cRL1i.72$pJ5...@news.get2net.dk

Info: 6291 news:ZszJh.38$rd6...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

File-number: 6539

Peter Ole Kvint

Jesus-loves-you skrev:

> Hvorfor har dyr ikke foto-syntese ?
>
> Burde evolutionen ikke have frembragt dette pga. alle fordelene ?

Der findes skam vanddyr som har foto-syntese. Mange encellede planter
kan bevægesig, og er derfor dyr. Der findes gennemsigtige dyr, som i
forskelig grad lever sammen med encelledeplanter. Lidt ligesom lav.

"Peter Ole Kvint" skrev

Meget interessant, Peter ... :-)

Hmm ... memory on:

Sent: Sunday, May 13, 2007 CET 13:56, GMT 11:56
Subject: Evolutionens stamtræ -
Was: Hvorfor har dyr ikke foto-syntese ?
> [...]

> mht. endosymbioseteorien, da må grønkornene (i grønne planter) jo så på en
> eller anden måde være kommet til SIDENHEN, eller hva' ?

Er nogle af disse gennemsigtige dyr så også flercellede med
celledifferentiering ? - Og indeholder de mitochondrier ?

Og mht. de encellede planter: Indeholder de også mitochondrier ?

-

Last file-OUTPUT:
6541 news:HXW1i.13$6l...@news.get2net.dk

Info: 6291 news:ZszJh.38$rd6...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

File-number: 6542

Allan Kusk

> [...]
>
> Hvorfor valgte du at indrykke en opfølgning på netop lige dette indlæg ?
>
> (Fremfor et af de mange andre, ang. dit og dat)

Hvis det havde drejet sig om en anderledes ernærig ,så jeg det som en
mulighed for en eller anden ville kigge nærmere på den påstand at man kan
leve uden at spise noget. Jeg har nemlig ikke tid til at studere det
nærmere. Det lyde vildt.

> Foregik der noget usædvanlig i dit *personlige* liv (i disse dage) ?

Nej, Jeg har bare ikke så meget at sige.

"Allan Kusk" skrev

[ ... file 6538 ... ]

> [...]
> leve uden at spise noget. Jeg har nemlig ikke tid til at studere det
> nærmere. Det lyde vildt.

> Nej, Jeg har bare ikke så meget at sige.

Okay. Mange tak for dit svar ... :-)

-

Last file-OUTPUT:
6547 news:Llm2i.43$yS...@news.get2net.dk