Efter fire milliarder år er livets kode begyndt at skrumpe - (Videnskab news samlet fra 31. juli 2019)

Science Newsfiles DATA-arkiv ...
https://sites.google.com/site/kallscie/home/000-files
Backup-system (aktiv om 1 dag): Input website + (0000 + x, x=34) ...
https://sites.google.com/site/kallscie0034/home/000-files

-

Astronomibladet.dk http://www.astronomibladet.dk/ or
Videnskab.dk http://videnskab.dk/ or
DR, TV2 skriver, at ...

Vigtigste overskrifter:

Efter fire milliarder år er livets kode begyndt at skrumpe

Nu er det officielt: Det andet interstellare objekt er fundet i vores
solsystem

-

Nu er det officielt: Det andet interstellare objekt er fundet i vores
solsystem
Kilde:
ScienceAlert
(
The Second Interstellar Object Has Been Officially Detected in Our Solar
System
MICHELLE STARR
https://www.sciencealert.com/our-new-interstellar-visitor-is-now-official-and-it-has-a-name
)
https://videnskab.dk/naturvidenskab/nu-er-det-officielt-det-andet-interstellare-objekt-er-fundet-i-vores-solsystem

-

3 sorte huller på kollisionskurs

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Stjerner
Publiceret: 26. september 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/stjerner/3-sorte-huller-pa-kollisionskurs.html

-

Visualisering af sorte hullers akkretionsdisk

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Stjerner
Publiceret: 26. september 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/stjerner/visualisering-af-sorte-hullers-akkretionsdisk.html

-

Wauw! Se NASA's flotte nye illustrationer af et sort hul
Kilde:
ScienceAlert
MICHELLE STARR
https://videnskab.dk/krop-sundhed/wauw-se-nasas-flotte-nye-illustrationer-af-et-sort-hul

-

Flere interstellare asteroider på vej

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Interstellart stof
Publiceret: 27. september 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/interstellart-stof/der-kommer-flere-interstellare-asteroider.html

-

Den interstellare komet 2i/Borisov

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Interstellart stof
Publiceret: 29. september 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/interstellart-stof/den-interstellare-komet-2i-borisov.html

-

Elektrolyse kan lagre grøn energi –
ny forskningsmetode skal gøre teknologien rentabel
Søren Bredmose Simonsen
ph.d., seniorforsker, Institut for Energikonvertering og -lagring, DTU
Energi
https://videnskab.dk/naturvidenskab/elektrolyse-kan-lagre-groen-energi-ny-forskningsmetode-skal-goere-teknologien

For at blive CO2-neutrale, skal vi kunne lagre energi billigt
og effektivt. Ny metode skal forbedre elektrolyseteknologien
ved at undersøge, hvorfor elektrolysecellerne langsomt
nedbrydes og mister deres effekt.

-

Usædvanlig opdagelse: Enorm planet fundet nær lille stjerne 'burde ikke
eksistere'
Kilde:
BBC
https://videnskab.dk/naturvidenskab/usaedvanlig-opdagelse-enorm-planet-fundet-naer-lille-stjerne-burde-ikke-eksistere

-

Kan Mars' klima ændres?

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Mars
Publiceret: 1. oktober 2019
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/mars/kan-mars-klima-aendres.html

-

Forskere påstår i nyt studie: Planet 9 kan være et lille sort hul
Kilde:
Gizmodo
https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-planet-9-kan-vaere-et-lille-sort-hul

-

Fylder to gange Fyn: Gigantisk isbjerg er brækket af i Antarktis
Kilde:
BBC
https://videnskab.dk/naturvidenskab/fylder-to-gange-fyn-gigantisk-isbjerg-er-braekket-af-i-antarktis

-

Aminosyrer på Saturnmåne

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Exobiologi/SETI
Publiceret: 3. oktober 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/exobiologi/seti/aminosyrer-pa-saturnmane.html

-

Mælkevejen eksploderede for nylig

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Galakser
Publiceret: 7. oktober 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/galakser/maelkevejen-eksploderede-for-nylig.html

-

Mælkevejen vokser

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Galakser
Publiceret: 9. oktober 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/galakser/maelkevejen-vokser.html

-

Solvind spreder "dug" på asteroider

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Asteroider
Publiceret: 9. oktober 2019
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/asteroider/solvinden-spreder-dug-pa-asteroider.html

-

Uheldig dobbeltstjerne

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Stjerner
Publiceret: 10. oktober 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/stjerner/uheldig-dobbeltstjerne.html

-

Månens is kommer flere steder fra

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Månen
Publiceret: 11. oktober 2019
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/manen/manens-is-kommer-flere-steder-fra.html

-

Varmt havvand angriber de mest sårbare dele af Antarktis' ishylder
Kilde: CIRES
https://videnskab.dk/naturvidenskab/varmt-havvand-angriber-de-mest-saarbare-dele-af-antarktis-ishylder

-

Trykket på Solsystemet

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Solsystemet
Kategori: Solen
Publiceret: 14. oktober 2019
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/solen/trykket-pa-solsystemet.html

-

Den første interstellare komet

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Interstellart stof
Publiceret: 15. oktober 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/interstellart-stof/den-forste-interstellare-komet.html

-

Fund af endnu ufødt pulsar

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Stjerner
Publiceret: 17. oktober 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/stjerner/ung-tung-rontgen-dobbelstjerne-pre-pulsar.html

-

Jordlignende exoplaneters geokemi ligner Jordens

Skrevet af Henrik Rosenørn
Overordnet kategori: Astronomi
Kategori: Exoplaneter
Publiceret: 17. oktober 2019
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/exoplaneter/jordlignende-exoplaneters-geokemi-ligner-jordens.html

-

Planter under angreb udvikler universelt 'skrig' til at advare andre
Kilde:
Science Alert
https://videnskab.dk/naturvidenskab/planter-under-angreb-udvikler-universelt-skrig-til-at-advare-andre

-

Giver søvnmangel dig trang til søde sager? Nu ved forskere måske hvorfor
Kilde:
ScienceMag
https://videnskab.dk/krop-sundhed/soevnmangel-kan-give-dig-stoerre-trang-til-soede-sager-nu-ved-forskere-maaske-hvorfor

Kommentar:

Søvnmangel KAN af kroppen (underbevidstheden) blive opfattet
som forårsaget af en *overanstrengelse*. Og ligesom enhver
anden overanstrengelse (fx. et gennemført maraton-løb) har
kroppen så brug for restituering/rekreering (genskabelse)! Og
HVORFOR så ofre DYRE resourcer på dannelse/skabelse af
enzymer, der nedbryder maden, hvis man - ligesom babyen - bare
kan få føden "færdigtygget"? - Modermælk indeholder jo netop
MEGET sødt stof!

-

Nobelprismodtager: Mennesker kommer aldrig til at flytte til en exoplanet
Kilde:
AFP
https://videnskab.dk/naturvidenskab/nobelprismodtager-menneskeheden-kommer-aldrig-til-at-flytte-til-en-exoplanet

Det duer ikke at give op på vores egen Jord og se ud mod
stjernene i håb om at finde en anden planet, vi i stedet kan
bo på.

Kommentar:

Das ist korrichtig, aber ...

Det er IKKE det samme som at sige, at mennesket IKKE en dag
kommer til at bo på en exo-planet, fordi ...

FORUDSAT at vi overlevet "vuggedøden", så VIL vi *rejse* ud
på opdagelse til nye solsystemer. Først med robotter; sidenhen
os selv. Og når vi ankommer til et nyt solsystem, og der her
findes eimen Earth-2, da vil vi NATURLIGVIS bosætte os der!

-

Hvordan opstod Hitlers jødehad?
Anne Ringgaard
Journalist
(medtaget i nyhedsbrev fra videnskab.dk 20/10-19)
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvordan-opstod-hitlers-joedehad

Den tyske diktator Adolf Hitler havde ansvaret for, at omkring
seks millioner jøder systematisk blev gasset eller på anden
vis omkom i løbet af 2. verdenskrig.

[ ... ]

Adolf Hitler var ikke psykisk syg

[ ... ]

Jødehad florerede allerede inden 2. verdenskrig

https://sites.google.com/site/kallscie/home/psychiatry/diagnosis
+
https://sites.google.com/site/kalllitteratur/home/0/dynamisk-psykiatri

Dynamisk psykiatri
Af Johan Cullberg
Hans Reitzels Forlag
3. udgave
ISBN 87-412-3982-2

[ ... ]

Del VI
Borderline-personligheden og tidlige karakterforstyrrelser

27. Borderline-personligheden
28. Psykopati
Psychopathy (psykopati)

*Psykopati* ér - klinisk set - en sindssygdom!

Dernæst ...

MEGET tyder på at menneskets iboende (Jeg'ets) ubevidste
forsvarsmekanisme mht. at projektere skylden over på en anden;
en såkaldt *syndebuk* her gør sig gældende! Se evt. fx. ...
https://da.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)

Og det vil - i så fald - så også sige/medføre, at vi (som
Menneskehed) kommer til at bekæmpe dette uvæsen til evig tid!

-

Efter fire milliarder år er livets kode begyndt at skrumpe
Julius Fredens
Postdoc ved MRC Laboratory of Molecular Biology i Cambridge, UK
https://videnskab.dk/krop-sundhed/efter-fire-milliarder-aar-er-livets-kode-begyndt-at-skrumpe

Den genetiske kode er milliarder af år gammel og indeholder
opskriften på alt liv. Nu er forskere lykkedes med at ændre
den.

[ ... ]

Den næsten universelle kode

Når jeg skriver næsten alt liv, er det, fordi at der ud af
Jordens 1,3 millioner kendte arter er et par håndfulde af
mikroorganismer, der afkoder en eller to codoner lidt
anderledes.

Men det er også det hele – den genetiske kode er næsten
universel.

Hvor fascinerende det end er, er forklaringen simpel:
Afkodningen af genetisk information er den mest vitale
funktion i cellen og en nødvendighed for evolution.

Så snart koden var etableret i urtidens celle, blev den en
fundamental brik i det udviklende liv og er derfor forblevet
næsten uændret.

Et simplere liv

Tilbage til de 64 codoner. 61 af disse koder for de 20
aminosyrer, mens de resterende tre codoner signalerer, at
proteinsekvensen er slut, ligesom et punktum.

Med sådan en overflod af codoner er det klart, at der er
flere, end der er brug for, og adskillige synonyme codoner
koder for samme aminosyre.

https://sites.google.com/site/setiv103/home/seti-test-program

[ ... ]
> Hvad er *formålet* med at opgive disse biokemiske stoffer ?
>
> Det ved en eventuel modtager jo allerede [godt] i forvejen,
> ikke sandt ?
>
> Så *hvorfor* spilde en hel masse KOSTBAR tid på dette ?

Så *hvorfor* spilde en hel masse KOSTBAR tid på dette ?

See perhaps also ...

How to build Your own radio-telescope and radio-lighthouse
Sådan bygger du dit eget radio-teleskop og radio-fyrtårn
https://sites.google.com/site/kallast08/

Og knæk evt. SETI-koden ...
https://sites.google.com/site/setiv103/home
https://sites.google.com/site/setiv103/home/seti-test-program

(Signalet skal snart "affyres" ud i Rummet til bl.a. Andromeda-tågen,
vor nærmeste nabo-galakse, M31.)

Meget af koden er allerede brudt, så opgaven er forholdsvis nem!

Den, der kommer først til mølle, vinder hovedpræmien på 10.000 dask!
(Der kan også vindes 1000 dask på mindre del heraf!)

Så ... Why not (tjene nogle hurtige penge) ? ... :-)

Last OUTPUT: 21800 news:5d8b1600$0$699$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/d4CjpU_XBAAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 21861