Foresp�rgsel vedr. �konomisk administration af bistandshj�lp til misbruger

Jeg har lige skrevet følgende til den kommune, hvor jeg bor:

=== citat start ===

Hej,

Jeg har en ven, der desværre er misbruger af alkohol og al, al for STORE
mængder tobak.

(Vedkommende har før været i behandling hos bl.a. Blå Kors, men tingene
lader sig ikke løse her og nu.)

Vedkommende kan godt lægge tobakken på hylden men KUN med "kniven

på struben" (altså truslen om cancer).

Dette bevirker, at vedkommende IKKE kan administrere sin bistandshjælp
med dertil hørende risiko for at ende på gaden, fordi huslejen ikke bliver
betalt. Vedkommende har før været hjemløs men er nu blevet for gammel til
dette hårde ubarmhjertige liv.

Jeg vil selvfølgelig gerne hjælpe vedkommende, men jeg kan jo ikke financere
dennes misbrug, ...

Så derfor vil jeg gerne spørge Jer, OM I kan tilbyde en ordning, hvor bistandshjælpen
ikke bliver udbetalt direkte, men hvor I - efter aftale med klienten - administrerer
dennes penge, således at regningerne til bolig, el, gas/varme, licens, kabeltv og
telefon bliver betalt til tiden ?

(Mange gange skal der jo lægges penge til side 2-3 måneder FORUD.)

Eksempelvis kunne vedkommende så efterfølgende få udbetalt den resterende andel
af bistandshjælpen pr. uge, således at næste uge kan vedkommende starte på en
frisk, selvom vedkommende har kvajet sig (for 117. gang).

Hvis det er noget I kan tilbyde, da vil jeg forsøge at overtale vedkommende.

=== citat slut ===

Last OUTPUT: 18000 news:5487e1ef$0$302$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 18003

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

> [...]
> dette hårde ubarmhjertige liv.
>
> Jeg vil selvfølgelig gerne hjælpe vedkommende, men jeg kan jo ikke financere

Forleden dag blev jeg indirekte ***advaret***, idet ... (input memory from) ...

Et Ord til dagen

http://www.ccw.dk/dagensord/index.php?dato=12_04
http://www.ccw.dk/dagensord/index.php?dato=2014_12_04 (perhaps kommende link)

=== citat start ===

Torsdag 4. december (2014)

[ ... ]

Bibelen siger: "Kosteligt forråd og olie er i den vises bolig, men et tåbeligt menneske
æder det op." (Ordsp 21,20) ...

=== citat slut ===

> [...]
> frisk, selvom vedkommende har kvajet sig (for 117. gang).
>
> Hvis det er noget I kan tilbyde, da vil jeg forsøge at overtale vedkommende.

Og der kom et meget hurtigt svar fra kommunen,og tak for det ... :-)

Dato: 11. december 2014 kl. 13.54

=== citat start ===

Hej Mogens.

Hvis din ven er på kontanthjælp eller anden form for offentlig forsørgelse,
kan kommunen adm. din ven, d.v.s. vi trækker penge hver måned til husleje,
el og varme, og vi kan udbetale rest hjælpen som ugentlig eller 2 gange om måneden.

Håber dette er svar på dit spørgemål ellers må du vende tilbage

=== citat slut ===

Herefter skrev jeg et brev til min ven, hvori jeg måtte ***insistere*** på - hvis
jeg fortsat skulle hjælpe vedkommende - (til dennes eget bedste), at vedkommende
indgår en aftale med kommunen.

Om vedkommende blev begejstret for denne meddelse ?

Nej, selvfølgelig ikke!

Men der var ikke noget alternativ:

Ligesom i filmen French connection II, hvor en politimand bliver TVUNGET til at låse
en narko-afhængig kollega inde bag tremmer, indtil denne er narko-fri ...

På tilsvarende vis må jeg varetage min vens vital-interesser, endskønt denne ikke
påskønnet det!

Måske en dag vil vedkommende takke mig for, at jeg gjorde mit for at redde høn
bort fra den afgrund, vedkommende styrede mod ved at udskyde sin problemer
dag for dag og ikke indse, at "snebolden" blot blev større og større.

Last OUTPUT: 18000 news:5487e1ef$0$302$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 18009

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Dato: 17. december 2014 kl. 13.34

=== citat start ===

Hej igen,

Mange tak for det hurtige svar ... :-)

Jeg har talt med vedkommende, og denne synes det er en god ordning men frygter,
at I så vil tvinge vedkommende på antabus.

Er dette korrekt ?

Og i så fald:

Kan vi gøre en undtagelse ?

Dernæst:

Kan ordningen udvides til også at omfatte Licens, Stofa/YouSee, bredbånd og evt.
telefon, fordi ...

Det værste, man kan gøre, er nok at efterlade misbrugere uden nogen som helst
afledningsmanøvre (fx. TV), når de ikke har stoffet!

På forhånd mange tak for svar ... :-)

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 18030

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Dato: 17. december 2014 kl. 13.57

=== citat start ===

Hej Mogens.

Jeg har svaret på hvordan det kan lade sig gøre her i Kontanthjælp
og Rådgivning.

Vi hjælper personer med det økonomiske, og blander os IKKE i
om folk drikker eller har andre misbrugsproblemer, så vi vil IKKE
blande os i om borger har misbrugsproblemer og vi vil ALDRIG
tvinge folk til at tage Antabus for at hjælpe personen med økonomien.

Vi har før hjulpet personer med andet end boligbetalinger, så lad os
se hvad vi ellers kan hjælpe med.

Håber dette er svar på dit spørgsmål.

=== citat slut ===

Skide godt, Egon ... :-)

Last OUTPUT: 18000 news:5487e1ef$0$302$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 18032

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev i en meddelelse news:5491d7bd$0$290$1472...@news.sunsite.dk...
Men det blev desværre nødvendigt i dag at skære det ud i pap for misbrugeren!

Jeg skrev (til vedkommende følgende:

=== citat start ===

Hej ... (name classifyed) ...,

Jeg kan ikke låne dig flere penge, ***hvis du ikke vil hjælpe dig selv***.

Næste gang må du derfor ha' kontaktet kommunen mhp., at de fremover
administrerer din økonomi.

Og gør det nu, så ordningen kan træde i kraft allerede til januar.

Forhalingstaktik gør kun det hele værre!!!

De bedste hilsner
Monner

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 18041