Kristen dialog med muslimer

https://sites.google.com/site/kallfaith0/subject/dialogue/18-908

-

I 113 (af de 114 Suraer i Koranen) står der indledningsvist:

I Allah den barmhjertige den nådiges navn

Men hvad menes der i grunden med Nåde ?

Her er et kvalificeret bud:

Bog af Luis Palau: Åndelige vitaminpiller, 1988
Originaltittel: So you want to grow
ISBN: 87 7247 112 3
Side 80

=== citat start ===

En mor kom engang til Napoleon for at søge nåde for
sin søn. Kejseren svarede at den unge mand to gange
havde begået den samme forbrydelse, og at retfærdigheden
måtte ske fyldelst: den unge mand måtte dø.
"Jeg beder ikke om retfærdighed," tryglede moderen.
"Jeg beder om nåde."
"Men din søn fortjener ikke nåde," svarede Napoleon.
"Herre," græd moderen, "det ville ikke være nåde,
hvis min søn fortjente det. Derfor beder jeg netop om
nåde."
"Nuvel," svarede kejseren, "jeg vil vise nåde."
Således sparede han denne søns liv.

=== citat slut ===

Nåde er, når man får noget tildelt, selvom man ikke har fortjent det!

-

Men så står der OGSÅ i Koranen, at ...

(vedr. Jesu Korsdød)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/islam/sura/004/158

samt ...

(vedr. byrde)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/islam/sura/006/165

A. S. Madsens oversættelse 1967:

Sûra 6,165

... og ingen, der bærer en byrde, skal bære

en andens byrde. ... 31

31: Udtrykket 'ingen, der bærer en byrde, skal bære en andens

byrde' betyder ikke, at vi ikke skal hjælpe og bistå hinanden - og

altså i den forstand bære hinandens byrder. 'Byrde' betyder her

'synd', og verset indskærper da i det dobbelte udtryk, at synd er

noget personligt ('kommer til den selv alene') og ikke noget ned-

arvet, og at det enkelte menneske selv må bære ansvaret for sine

handlinger og ikke kan sætte sin lid til nogen andens 'stedfortræ-

dende lidelse'. Gud er alle tings Herre: Hos Ham alene må tilgivel-

sen da søges - og ikke hos menneskelige midlere, forsonere eller

frelsere.

Kommentar:

Selvom det ikke nævnes direkte, er det selvfølgelig Jesus, der her tænkes

på som frelsenen (ved sin død på golgathas kors), ...

Og indirekte siger Muhammed dermed, at man SELV skal gøre sig
**'fortjent*** til at opnå Guds gunst!

Det, som Muhammed så imidlertid har glemt at ta' højde for, er, at det så kommer
til at betyde, at ...

1.
Gud ikke længere får æren ***alene*** for menneskets frelse!

Nu har mennesket selv også en lille andel af æren (i kraft af de gode
gerninger, som skal opveje de onde).

Og det er SHIRK; altså ***afgudsdyrkelse***!

Se evt. et bibelsk læreeksempel på SHRIRK, hvor Moses ved et
uheld kommet til at ta' noget af æren fra Gud (som han ikke har ret
til) i forbindelse med et mirakel ...

(Numbers, 4.Mosebog 20,10-12)
https://www.biblegateway.com/passage/?search=num+20%3A10-12&version=BPH

dernæst at ...

2.
Guds kærlighed degraderes/redukseres fra fuldkommen kærlighed
(hvor menneskets elskes betingelsesløst, selvom dets gerninger
måske fordømmes pga. synd) til BETINGET kærlighed:

Du bli'r kun frelst, HVIS du gør dit og dat!

Kan du fatte det forklaringsproblem, der derved er opstået i Koranen, kære
muslim ?

Kan Gud med rette kaldes Nådig, hvis der samtidig opstilles ***betingelser***
for frelsen ?

MODSIGER dette ikke netop hinanden ?

(Og til Jer indenfor islam, der er fanatisk optændte af had med vold osv.:
Og det bliver IKKE mindre af at flyve ind i vores skyskrabere for at ihjelslå
så mange uskyldige mennesker som overhovedet mulig. TVÆRTIMOD! Det
***overbeviser*** os blot om, at der er noget alvorligt galt med islam, apropos
dæmonisk aktivitet!)

Last OUTPUT: 18900 news:n89s02$a24$1...@news.eternal-september.org
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 18908

Terje Henriksen

For å bli frelst, må vi overholde Guds bud, eller i det minste være
villige til å avstå fra synd. Den som ikke er villig til det og ikke
slutter å synde, blir ikke frelst. Han får heller ikke syndenes
forlatelse i nattverden. Det er altså betingelser.

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Andreas Falck

Den 03-02-2016 kl. 04:52 skrev Terje Henriksen:

> [...]
> slutter å synde, blir ikke frelst. Han får heller ikke syndenes
> forlatelse i nattverden. Det er altså betingelser.

Ingen bliver frelst ved at overholde nogen som helst bud.

"Af nåden er I frelst ved tro; det skyldes ikke jer selv, Guds er gaven;
det skyldes ikke gerninger, så nogen kan rose sig", Ef. 2, 8-9.

Både muslimer og andre hedninger kan ved troen blive en del af, og
medlem af, Guds folk:

"Kristi hemmelighed ... nemlig den hemmelighed, at *hedningerne er
medarvinger, medindlemmede i legemet, og meddelagtige i forjættelserne-
- og alt dette i Kristus Jesus ved evangeliet ... mig [Paulus] ... blev
den nåde givet ... at oplyse, hvorledes den *frelsesplan* er, der fra
evighed har ligget gemt som en hemmelighed hos Gud, alle tings skaber.
... Således var fra evige tider det forsæt, som han [Gud, Faderen]
udførte i Kristus Jesus, vor Herre", Fil. 3, 4-11.

Vi kan tage imod frelsen som den gave fra Gud som det er. Eller vi kan
vælge at takke nej tak til denne frelse. Afgørelsen er vores.

Takker vi ja til frelsen vil det naturligvis få konsekvenser i vort liv.
Nemlig "at Kristus må bo ved troen i jeres hjerter" så vi med "ham som
over al måde formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud
over det, som vi beder om eller forstår", -fil. 3, 17-20.

Tager vi imod frelsen, vil vi i tillæg modtage Jesu kraft, der i os vil
bevirke en omvendelse og anger over synd, og dermed vil vi begynde at
leve et helt nyt liv, som det er beskrevet i Romerbrevets kapitel 6.
Andreas Falck
http://solascriptura.dk/
*Nu også med video-klip*

Andreas Falck

> [...]

evighed har ligget gemt som en hemmelighed hos Gud, alle tings skaber.
.... Således var fra evige tider det forsæt, som han [Gud, Faderen]

Terje Henriksen

Dette utelukker ikke at vi må avstå fra synd for å bli frelst, selv om
troen er det viktigste. De som ikke angrer sine synder og er villig til
å slutte med å synde, får ikke syndenes forlatelse, og blir altså ikke
frelst.

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Andreas Falck

Du kan aldrig blive frelst ved at afstå fra synd.

Men når du er et omvendt menneske, der har givet Jesus plads i dit
hjerte, vil man ikke længere have lyst til at begå synd, tvært imod.

Det er altså Guds nåde, den der giver os frelsen, der også giver os
viljen til at afstå fra synden.

Og det er jo noget helt andet end det du siger, hvor medtager "frelse
ved egne gerninger" for at kunne opnå frelsen, og det er præcis lige der
du tager fundamentalt fejl.

Bekendelse og anger over synd er på samme måde et resultat af Guds nåde,
og bekendelse og anger fører så frem til tilgivelsen. At bekende og
angre sin synd indebærer også at man fra da af ikke længere ønsker at
begå synd, men i stedet ønsker at leve op til det forbillede Jesus med
sit liv gav os.

gerninger fører ikke til frelse, da alle har syndet. De "rigtige"
gerninger er en følge af omvendelsen og tilgivelsen, men da alle jo har
syndet findes der ingen af vore egne gerninger der formår at kunne
frelse os og sone den synd vi allerede har begået. Det er det kun Jesu
død der kan.

"Andreas Falck" <ne...@bibeltro.dk> skrev ...

Glimrende skriftsted ... :-)
Amen!

Men når al dette er sagt, kan man stå tilbage med et spørgsmål:

Hvad var fidusen så (med det kristne budskab) ?

For mig at se er det - symbolsk set - lidt ligesom en have, hvor mange planter
kan vokse, både gode, nyttige og dårlige; og ja: Også ligefrem skadelige, også
kladet ukrudt.

Synd er som ukrudt. Hvis det får lov til at vokse, har det med at kvæle alle andre
planter, inklusiv de gode!

Så fidusen består i, at vi kristne ***kommer til Jesus*** med vort problem.

Det kan fx. være, at jeg begærer naboens ægtefælle, hvilket er en synd ifølge
Loven (altså Guds Ord).

Denne ukrudtsplante vil jeg gerne ha', at ***Jesus*** hakker over ved roden
(noget jeg åbenbart ikke selv kan, billedlig set), så den dør og ikke længere
kan forvolde skade i haven min (og naboens).

Som kristne tror vi nemlig på, at Jesus har magt hertil!

Så vi behøver altså IKKE først at gøre os FORTJENT hertil.

Vi kan komme til Gud, MENS VI ER SYNDERE, og be' Ham om hjælp!

Når regnskabet så en dag gøres op, apropos Dommedag, da ser resultatet
forhåbentlig således ud, at ...

1.
alle de, der kom til Jesus med deres problemer og bad Ham om hjælp,
de fik STANDSET alle ukrudtsplanterne, mens de allerede var små og knap
så farlige. Deres have var/er/bliver smuk og pæn og vedligeholdt.

2.
De andre derimod, som IKKE kom til Jesus men selv prøvede at bekæmpe
ukrudtsplanterne udfra devisen "For å bli frelst, må vi overholde Guds bud"
eller ... You-name-it (apropos den muslimske tro på, at ens gode gerninger
kan opveje de onde) ... Alle deres haven var MISVEDLIGEHOLDT.

Det sejler fx. med blod fra uskyldige, når jeg ser på ISIS og andre fanatiske
muslimers "haver"!

Så fidusen er altså, at vi bekæmper synden, INDEN den får magten over os,
og vi således bliver dens slaver!

Det er det, der forstås med, at Jesus sætter os fri, når Han siger:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Joh+8%3A32&version=BPH

Johannes 8:32, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

(Jesus siger:)

32 I vil lære sandheden at kende, og sandheden skal sætte jer fri.«

Så alt, hvad du skal gøre, er - som Andreas skriver - at komme til Jesus, som
du er !

Lad være med at vente til du bliver fuldkommen, for det bliver du aldrig!

Hvis du udsætter det, da bliver det - erfaringsmæssig set - ikke bedre, men desværre
som oftest værre. Synden avler nemlig død!

Så vælg i dag - for din egen skyld - at lade Havemanden ordne din have. Han
har nemlig forstand på det her. Og Han vil dig det bedste ... :-)

Jamen var der ikke noget med, at I kristne dyrker flere guder ?
(Det står der jo i Koranen)

(Her må vi bruge ***sandheden*** som våben:)

Dette er IKKE korrekt!

Vi kristne dyrker, ligesom Jer, KUN én Gud, men vores opfattelse af Ham er
noget anderledes end Jeres:

Vi tror nemlig på, at Gud i sin kærlighed steg ned fra sin trone, der symboliserer
Guddomsmagten.

Ved at gi' ***afkald*** på sin guddomsret kunne Han vise os gennem et anskuelseseksempel
en vej ud/bort/væk fra synden.

Så fidusen består i, - ikke i at vi kristne har tjek på det hele - men blot i noget så
simpelt som at ABE EFTER JESUS.

Det kan nemlig selv et lille barn finde ud af!
(og dermed er frelsen mulig også for dette)

Ihukom hvad Jesus sagde, da Han gik på Jorden: Følg Mig!

Så vælg i dag, en gang for alle at få haven din ordnet.

Alt hvad du skal gøre er blot at gi' Havemanden TILLADELSE til at komme ind
(og gøre sit gode arbejde i haven)

Sig fx. blot:

Jesus! Jeg fatter ikke en pind af det hele, men kom ind i mit liv, fordi jeg har brug
for dig, og jeg tror på, at Du vil mig det godt. Amen!

Og hvis først du og Jesus er blevet gode venner, da skal Han nok lede dig resten
af vejen til Paradis.

Undervejs - ja, der vil Han sikkert også overbevise dig om synd, men frygt ikke.

Han gør det som en gentleman; som den kloge gartner!

Så fat blot mod

Han elsker dig!

Og kærligheden TVINGER ikke, så Han TILTVINGER sig ikke adgang i din have.

Du må derfor selv invitere Ham indenfor ved blot at sige: Jesus, kom ind!

Wish You luck and God's blessings ... :-)

-

Om vi kristne stadigvæk begår synd ?

Ja, SELVFØLGELIG!

Hver dag skal nye spirede frø fra ukrudtsplanter ***korsfæstes***, så de dør
og derved mister deres magt!

Jo før, desto bedre ... :-)

Vous comprenez?

Last OUTPUT: 18900 news:n89s02$a24$1...@news.eternal-september.org
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 18922

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Det er ikke det jeg sier. Jeg sier at dersom vi ikke er villige til å
avstå fra synd, får vi neppe Guds nåde.

> Bekendelse og anger over synd er på samme måde et resultat af Guds nåde,
> og bekendelse og anger fører så frem til tilgivelsen.

Det er nok en følge av vår egen vilje, som fører til Guds nåde.

> At bekende og
> angre sin synd indebærer også at man fra da af ikke længere ønsker at
> begå synd, men i stedet ønsker at leve op til det forbillede Jesus med
> sit liv gav os.

Men det er noe vi må bestemme oss for, bruke viljen til.

> [...]
> syndet findes der ingen af vore egne gerninger der formår at kunne
> frelse os og sone den synd vi allerede har begået. Det er det kun Jesu

Djevelen er ikke villig til å slutte å synde, og får derfor ikke Guds
nåde. Om han skulle finne på å slutte å synde, får han neppe Guds nåde
da heller, pga. av all djevelskap han står bak.

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Terje Henriksen

Det hender at folk som lever i utroskap og ikke er villige til å slutte
med det, går til alters i kirka for å få syndenes forlatelse. Det får de
ikke; Jesus, en Herre eller en engel som kan gi dem det, går forbi dem.
Det har jeg fått "se", og en som var i den situasjonen har forlalt om det.

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Terje Henriksen

Lignelsen kan sikkert også forstår bokstavelig. Det er ikke utenkelig at
Gud kan skape liv i Dødehavet.

--
Terje Henriksen
Kirkenes