Re: Lagdelt psyke

"Jørgen" <jorge...@mail.dk> skrev i en meddelelse news:50e1ce0a$0$290$1472...@news.sunsite.dk...
> [...]

Virker meget fint ... :-)

> Bruger du Mozilla?
>
> Jeg har også lagt den ud som youtube video:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=B2PyxjNf3Lg
>
> mvh jørgen.

Virker ligeledes meget fint ... :-)

Æh ...

(Jeg tillader mig lige at koble psykologi-gruppen med, fordi det er
sådan set meget interessant, hvad du kommer ind på, OGSÅ set fra
en psykologisk synsvinkel. Håber ikke det gør noget.)

For lige at vende tilbage til det oprindelige emne vedr. psyken ...

Sent: Monday, December 31, 2012, CET 14:25, GMT 13:25
Subject: Re: Lagdelt psyke
15031 news:50e1922e$0$288$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/tbOUObVVZDc/wmXAzWdVE-YJ

+

http://www.lazarus.dk/psyke.gif

Billedtekst:

Flere lag i psyken

Det ene lag skal fjernes
før det næste kan tages væk.

Mig selv laget skal helbredes.
Det demoniske lag skal fjernes.

Mig selv
Demonisk
Mig selv
Demonisk

+

http://www.lazarus.dk/psyke2.gif'

Billedtekst:

De enkelte lag spærre(r) for de andre.
For at det demoniske lag kan fjernes
må "mig selv" laget helbredes og omvendt.

Det ydre menneske
Mig selv
Demonisk
Mig selv
Demonisk
Det indre menneske

Jeg forstod ikke helt, ***hvorfor*** du kommer ind på noget dæmonisk
i psyken (din?) i dine to billed-filer?

Der står jo skrevet i Bibelen, at vi mennesker er skabt i ***Guds***
billede (1.Mos. 1,26), og Han° er i hvert fald IKKE dæmonisk, ifølge
Bibelen.

God nok kommer syndefaldet så ind i verden, og vi bliver adskilt fra Gud
pga. selve synden, som nu bor i os og blevet en del af vores menneskenatur.
Det vi i psykologiens verden kalder for 'Jeg-et's ubevidste forsvarsmekanismer
rummer således fx. trangen til at gi' andre skylden (når noget går galt, skønt
det var en selv, der var synderen) og ligeledes dyrkelsen af den såkaldte
syndebuk!

Synden er desværre blevet en del af selve vor natur som mennesker!

Men det kan man da vel næppe - i sig selv - kalde for dæmonisk, vel ?

Kunne det tænkes, at du (med dit udtryk) IKKE har ment noget dæmonisk
men derimod vor syndige natur, som altid er i oprør mod Gud (den såkaldte
gamle Adam, der ikke er blevet korsfæstet med Kristus endnu eller som
fortsat stritter imod at dø med Jesus på korset)?

I så fald bliver regnestykket:

Gud ønsker som vores Far° at give os det bedste af alt,
både til legeme, sjæl og ånd.

Men fordi Han er en gentleman, der ikke bare trænger sig ind
på uhøflig vis, banker Han på hjertedøren vor og spørger, om
Han må komme ind (i vort liv).

Herinde i huset vor er der beskidt. Synden vor (og andres) har
svinet det hele til.

Jesus spørg, ***om*** Han må få lov til at rydde op i al det rod
og bringe det bort, akkurat som skraldemanden fjerner vor skrald.

Så hænder det at vi lever en lykkelig tid sammen med Jesus, men
ikke alt skrald er fjernet. Vi har gemt noget under gulvtæppet. Vi
troede - endog som kristne - at vi ku' skjule noget synd ved at feje
det ind under gulvtæppet.

Det ku' fx. være en lille "hvid" løgn, som dækker over nogle ting,
vi skammer os over. Fx. at vi har behandlet nogle mennesker
tarveligt for nogle år tilbage!

Nogle får ligefrem den "fikse" idé, at låse Jesus inde i kosteskabet,
så Han ikke blander sig alt for meget i, hvad der foregår i huset,
når bedemøderne er slut osv.

Og ***nu*** er det så, at Lyset° og Sandheden° (fra Jesus) har
afsløret denne "dæmoniske" side af os; eller måske rettere:

Og ***nu*** er det så, at Lyset° og Sandheden° (fra Jesus) har
afsløret denne hykleriske side af vores kristne liv, at der er noget
i os, som fortsat stritter imod Jesu herredømme (i vort liv).

Det, Jesus så be'r os om, er sådan set blot at komme til Ham med
vor synd ved at kalde tingene ved deres rette navn:

Fx.

Ja Herre! Jeg kan godt nu indse, at den plante dér i mit hus/have IKKE
er en nytteplante men derimod en ukrudtsplante. Hvis den får lov til fortsat
at vokse, ender det med, at den fuldstændig ta'r over hele huset og haven
min og kvæler alle nytteplanterne! Jesus! Hjælp min i min nød. Jeg evner
ikke selv at ihjelslå denne ukrudtsplante, men jeg tror på, at ***Du***
kan slå den ihjel (ved Din død på galgathas kors). Så må Din gode vilje
nu ske i mit liv (så jeg kan leve i fuldstændig frihed og være herre i eget
hus og ikke længere bundet af disse ødelæggende ting, som en ukrudtsplante
jo er!

Og så hænder det, at Jesus bønhører os ... :-)

Og denne processe genta'r sig mange gange i vort liv!

Tommelfingerreglen er, at ligesom skraldet skal bæres ud HVER DAG,
på samme måde er det mht. synden i vort liv. Ukrudtsplanterne bli'r ved
med at sende nye giftige frø (om ikke fra selve huset og haven, så dog
alligevel blæses de ind med vinden fra naboens grund og så fremdeles).

Så vend dig til, at skaldemanden Jesus HVER DAG banker på døren
og spørg, ***om*** der er noget skrald, Han° skal fjerne (så dit liv
må blive fyldt af en frisk duft, fremfor en rådden stank).

Han elsker dig og bebrejder dig ikke, at du er en synder. Det er synden,
Han (som ukrudtsbekæmper) vil udrydde; ikke dig (synderen)

Om der så også heri (i denne processe) kommer en (indre) helbredelse?

Ja, dét tror jeg!

I SÆRDELESHED!

Vores psyke er nemlig af natur indrettet på *fællesskab* og fungerer faktisk
elendigt alene.

Så blot det, at Jesus kommer ind i vort liv, har i sig selv en meget helbredende
effekt!

Godt nytår ... :-)

Last OUTPUT: 15001 news:50d4c53c$0$288$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 15033