Et ord til dagen: Følelsesmæssig manipulation (og afpresning)!

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

News:dk.videnskab.religion
News:no.samfunn.religion
Sent: Saturday, February 06, 2016, CET 13:18, GMT 12:18
Subject: Det stillestående vand (sumpene og vandhullerne) -
Re: Kristen dialog med muslimer
18923 news:n94o63$br1$1...@news.eternal-september.org
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/Ly_HGphbSw4/62Wo8BndAgAJ
https://groups.google.com/d/msg/dk.videnskab.religion/Ly_HGphbSw4/CPCEtZ7rBQAJ
https://groups.google.com/d/msg/no.samfunn.religion/pOEv4fC6hj0/CDCJq9s9DQAJ

> Bliv endelig IKKE stående inde på bredden, apropos kontrol-mani.
>
> (Mig stoler ikke på Jesus; mig derfor ikke gå ud i floden for sæt nu
> mig ikke kan bunde og drukner!)
>
> Kontrol-mani er et udtryk for mistillid, og den kan kvæle troen, så pas på!

I den senere tid har en andagtstekst brændt sig fast i min hukommelse,
så her nævnes den, så den ikke går i glemmebogen:

Et Ord til Dagen, www.ucb.dk
http://www.ccw.dk/dagensord/index.php?dato=01_13

(NB! Andagtstekst nedskrevet og trykt i hæfte ***FØR*** 24. nov 2015)

=== citat start ===

Ord for 2016-01-13 (onsdag)

Tag bladet fra munden!

"Alting har en tid ... En tid til at tie, en tid til at tale." Præd 3,1 & 7

Bibelen taler meget om ikke at kritisere og fordømme; med til tider
er tavshed ikke "guld" - men dræbende. For eksempel:

1) Tavshed er dødbringende, når du bruger den som en passiv,
gengældelsesaktion, et middel til at udtrykke din vrede eller
utilfredshed. Det kaldes "følelsesmæssig manipulation". ...

=== citat slut ===

samt ...

Et Ord til Dagen, www.ucb.dk
http://www.ccw.dk/dagensord/index.php?dato=01_18

(NB! Andagtstekst nedskrevet og trykt i hæfte ***FØR*** 24. nov 2015)

=== citat start ===

Ord for 2016-01-18 (Mandag)

Brug ikke manipulation

"Vær hinanden hengivne i broderkærlighed, kappes om at vise
hinanden agtelse." Rom 12,10

Dybt inde i os ligger der et ønske om at styre vort eget liv og
mange tilfælde også andres. Derfor bliver vi eksperter i at
manipulere hinanden. Dette ønske om at kunne kontrollere alt fører
forskellige adfærdsmønstre med sig. Her komme seks af slagsen, som
du skal være opmærksom på og forsøge at undgå, hvis du vil opbygge
gode relationer:

1) Følelsesmæssig afpresning. "Ret dig efter det, jeg siger, ellers
bliver jeg så vred, at jeg går ud af mit gode skind."

2) Påført skyldfølelse. "Hvordan kunne du bære dig sådan ad
overfor mig efter alt det, jeg har gjort for dig?"

3) Uendelig lidelse. "Hids mig nu ikke op. Kan du ikke se, at jeg
har det elendigt?"

4) Hjælp fra det hinsides. "Det ville din elskede far have givet
mig ret i."

5) Guddommelig åbenbaring. "Jeg har fra Gud, at du skal gøre, som
jeg siger dig."

6) Ydmygelse. "Gør som jeg vil, eller jeg involverer andre."

Det er alt sammen stærke virkemidler, vi benytter os af for at få
andre til at rette sig efter os. Og det er ikke kun voksne
mennesker, der er gode til at bruge dem; teenagere kan være
mestre i manipulation, især hvis de ikke tænker klart. "Jeg ønsker
dette her så meget, at jeg er parat til at gøre noget tosset (også
selv om det kommer til at gå ud over mig selv), hvis jeg ikke får
min vilje." En udtalelse, der bliver et farligt råb om hjælp og
det værste mareridt for mange forældre til teenagere.

Manipulation er et spil, alle kan dyrke - hjemme eller ude mellem
andre mennesker. Men de, der indlader sig på den slags, må være
parate til at betale en høj pris i form af konflikter, modvilje og
afvisning. Hvad skal man så gøre? Det fortæller Bibelen os: "Vær
hinanden hengivne i broderkærlighed, kappes om at vise hinanden
agtelse."

=== citat slut ===

Kommentar:

Der kan være situationer, hvor det er nødvendigt med tavshed, hvis fx. et kærlighedsobjekt
VIRKELIG har svigtet en (med blodskam, følelsesmæssig voldtægt eller noget lignende),
men ellers er og bliver tavshed blandt nære forbundne mennesker et udtryk for følelsesmæssig
***manipulation***!

Last OUTPUT: 18900 news:n89s02$a24$1...@news.eternal-september.org
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 18924