Afbrænding af (dansk) flag

Morten Blinksbjerg Nielsen

Hej,

Jeg mener ikke at det er tilladt at brænde et dansk flag, men jeg
kan ikke finde nogen lov på retsinfo der kan bekræfte det. Er der
nogen herinde der kan komme med et hint?

--
Morten Blinksbjerg Nielsen, Odense
http://www.mbn.dk/ - http://www.websmed.dk/

Ole Andersen

Morten Blinksbjerg Nielsen wrote:
> Jeg mener ikke at det er tilladt at brænde et dansk flag, men jeg
> kan ikke finde nogen lov på retsinfo der kan bekræfte det. Er der
> nogen herinde der kan komme med et hint?

Man må naturligvis ikke afbrænde andres flag, og man må heller ikke være
til fare, men hvorfor skulle det ikke være tilladt at brænde et flag,
man har købt og betalt?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
"Power concedes nothing without a demand. It never has, and it never

ram2

"Morten Blinksbjerg Nielsen" skrev d. 24-04-03 11:24 dette indlæg :

> Hej,
>
> Jeg mener ikke at det er tilladt at brænde et dansk flag, men jeg
> kan ikke finde nogen lov på retsinfo der kan bekræfte det. Er der
> nogen herinde der kan komme med et hint?

Straffeloven
»§ 110 e. Med bøde, hæfte eller under skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 2 år straffes den, der offentlig forhåner en fremmed
nation, en fremmed stat, dens flag eller andet anerkendt nationalmærke
eller De Forenede Nationers eller Det Europæiske Råds flag.«

Jeg ved godt, at der i denne § kun omtales fremmede nationers flag. Men
den må så være gældende hvis en herboende uden dansk statsborgerskab
afbrænder et dansk flag, da dette flag for vedkommende repræsenterer en
fremmed stat.
Det fremgår ikke klart om det er forbudt, hvis en dansk statsborger
afbrænder et dansk flag, men udelukkende hvis vedkommende afbrænder et
ikke dansk flag.

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/

Bertel Lund Hansen

Ole Andersen skrev:

>til fare, men hvorfor skulle det ikke være tilladt at brænde et flag,
>man har købt og betalt?

Fordi det er et nationalt symbol, naturligvis. Jeg kan dog ikke
svare på det juridiske.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

ram2

> [...]
> kan ikke finde nogen lov på retsinfo der kan bekræfte det. Er der
> nogen herinde der kan komme med et hint?

Hej Morten. Du kan lige få det link, hvorpå jeg fandt det tidligere
citerede.

http://www.folketinget.dk/Samling/20001/spor_sv/S130.htm

Lasse

Hej

> [...]
> den må så være gældende hvis en herboende uden dansk statsborgerskab
> afbrænder et dansk flag, da dette flag for vedkommende repræsenterer en

Nu er straffeloven vel lavet for Danmark, og ikke for hvem der bryder loven?
Så det vil vel altid være "fremmede flag" der er taleom, selvom det skulle
være en ikke dansk statsborger.

Så ville jeg da tolke "fremmed" som fremmed for straffeloven.

Eller tager jeg helt fejl her?

- Lasse

Ole Andersen

ram2 wrote:
> [...]
> den må så være gældende hvis en herboende uden dansk statsborgerskab
> afbrænder et dansk flag, da dette flag for vedkommende repræsenterer en

Nej, fremmedheden skal, som også Lasse nævner, naturligvis ses fra
lovens udgangspunkt.

> Det fremgår ikke klart om det er forbudt, hvis en dansk statsborger
> afbrænder et dansk flag, men udelukkende hvis vedkommende afbrænder et
> ikke dansk flag.

Om man som dansker overhovedet er i stand til at forhåne den danske
nation, ved jeg ikke rigtig - det forekommer at svare til at spytte sig
selv i hovedet, men for at forhåne den danske stat, bliver man vel nødt
til at afbrænde statsflaget, altså splitflaget.

Brænding anbefales for øvrigt af Danmarks-Samfundet som
bortskaffelsesmetode: <http://www.danmarks-samfundet.dk/gamle.htm>

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net

The price of seeking to force our beliefs on others is that someday
they might force their beliefs on us. - Mario Cuomo

Henning Makholm

Scripsit "Lasse" <La...@ingen.dk>

> Nu er straffeloven vel lavet for Danmark, og ikke for hvem der bryder loven?
> Så det vil vel altid være "fremmede flag" der er taleom, selvom det skulle
> være en ikke dansk statsborger.

Sådan ville jeg også tolke det. En retsstat der tager de politiske
frihedsrettigheder alvorligt, må kunne finde sig i at enkeltpersoner
udtrykker deres utilfredshed eller disrespekt for den symbolsk, uden
at den finder det nødvendigt at hævne sig på dem. Derimod er der en
vis "folkeretlig" ræson i at staten forbyder sine indbyggere at forhåne
*andre* stater på egen hånd. (Det er den del af folke"retten" som ikke
bekymrer sig videre om demokrati, men mest om at herskerne, hvordan
de så end har opnået magten, opfører sig høfligt overfor hinanden så
længe de ikke direkte beslutter sig for at lade være).

Ovenstående skal naturligvis ikke læses som en argumentation for at
Folketinget ikke *kan* forbyde afbrænding af Dannebrog ved lov -
blot som argument for at det nok ikke er det lovgiver har *ment*.

Straffelovsbestemmelsen er nok desværre så gammel at det ikke er
lige til at få fat på forarbejder online. (Den er ihvertfald ældre end
den ældste udgave Retsinformation indeholder).

--
Henning Makholm "Joyce! May! Wayne! Carol! Majored!"

Rømer

Der bør vel skelnes mellem de årsager, der ligger til grund for
afbrændingen.
En af de "korrekte" måder at skaffe sig af med et udtjent flag er netop ved
afbrænding.
Jeg har et henved 70 år gammelt flag liggende, som jeg forventer at min mor
skal have med sig, når hun engang skal herfra.
Man smider ikke blot Dannbrog i "småt brændbart"...

Jacob Skaaning

Enig. Jeg har iøvrigt hørt, at hvis dannebrog bliver tabt på jorden eller
beskidt på anden måde, skal det brændes og et nyt anskaffes. Kogevask er
åbentbart ikke nok! :)

--
Jacob

I hope if dogs ever take over the world, and they chose a king, they
don't just go by size, because I bet there are some Chihuahuas with
some good ideas.

Matthias H Matthiessen

"Morten Blinksbjerg Nielsen" <use...@mbn.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener ikke at det er tilladt at brænde et dansk flag, men jeg
> kan ikke finde nogen lov på retsinfo der kan bekræfte det. Er der
> nogen herinde der kan komme med et hint?

Ifølge Danmarkssamfundet:

"Når et Dannebrog er blevet brugt så længe, at det ikke mere er
præsentabelt, skal man sørge for, at det bliver tilintetgjort, så det ikke
fx. bliver brugt som pudseklud eller blæser rundt på en losseplads! Hvor
barsk det end kan lyde, anbefales det, at det udtjente Dannebrog simpelthen
brændes - enten i et privat ildsted eller via affaldet, der går til
forbrændingsanstalten."

Peter Bjerre Rosa

ram2 skrev:

> Jeg ved godt, at der i denne § kun omtales fremmede nationers flag.

Du overser også, at der i loven står "offentlig". Morten nævner ikke
noget om, at det skal være offentligt i sit spørgsmål.

--
Mvh. Peter - http://filmsvar.dk
"Any relationship involves risk. And nobody can guarantee what will

id...@worldonline.dk

> [...]
> kan ikke finde nogen lov på retsinfo der kan bekræfte det. Er der
> nogen herinde der kan komme med et hint?

I USA er det ikke ulovligt at afbrænde Stars & Stripes da ses som en del
af den grundlovsbeskyttede ytringsfrihed, jeg kan forestille mig noget
tilsvarende må gælde for os og Dannebrog.

At det ved lov er forbudt at forhåne fremmedes staters national symboler
osv. har jeg svært ved at forestille mig holder i forhold til
ytringsfriheden, hvis USA forstsætter den stil de har for tiden så kan
det jo være jeg får lejlighed til at finde ud af det :-)

Mvh

Bruno