En af årsagerne til anti-semitisme kan måske også være, at det i jødernes tro er tilladt at kritisere

En af årsagerne til anti-semitisme kan måske også være, at det i jødernes tro er
tilladt at kritisere!

I dag læste jeg andagtstekst fra www.blr.dk hvor emnet for tiden er taget udfra
Ezekiels Bog kap. 34, hvor lederne kritiseres for at være dårlige hyrder, som ikke
har omsorg for hjorden. Se evt. ...
http://www.biblegateway.com/passage/?search=Ez%2034&version=BPH

Og - religiøst set - er vi opdraget til at tro på, at Gud (gennem Hans profeter) har
ret til at gå i rette med sit folk.

Men ...

Der er jo også en anden side af sagen (den psykologisk):

Man leverer jo den anden part (fjenden) kasteskyts!

Og i kraft af den kendsgerning, at en af menneskets ubevidste forsvarsmekanismer jo
netop er at give de andre skylden (fremfor en selv og dermed vedkende sig sit medansvar,
for så slipper man jo selv af med denne ubehagelige følelse af skyld og skam for en tid) ,
så er kursen mod afgrunden jo ligesom udstukket - PÅ FORHÅND, ikke sandt ?

(PS. Ikke dermed sagt, at jeg går ind for manglende selvkritik, for det gør jeg ikke!)

Last OUTPUT: 15750 news:5209cdda$0$303$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 15778