2015 uge 44 (news samlet)

https://sites.google.com/site/kallpol4/home/countries/iran/13-542/cut-01
https://sites.google.com/site/kallpol4/home/countries/iran/15-302
and ...
http://sites.google.com/site/kallfiles1/politics
https://sites.google.com/site/kallpol4

[ ... ]
[ ... 2015-10-26, Monday, day no 299 in the year ... ]
[ ... ]
> 983 dage siden Asteroid and Meteor near hit Russia, 2013-02-15

Hvad vil du gøre, hvis du blev Statsminister (eller Præsident) ?

Svar 1:

Hmm .. (memory on from) ...

https://sites.google.com/site/kallpol4/home/issues/udn

Jeg ville øjeblikkelig ta' kontakt til vores allierede
i NATO og/eller EU og forsøge at overbevise dem om
***nødvendigheden*** af at oprette De Forenede
Demokratiske Nationer (United Democratic Nations, UDN)
som en ***sund*** modvægt til FN (UN)!

Hvorfor ?

Fordi fordelene ved UDN er for mange (herunder sund
favorisering af eksilregeringer til erstatning for
et ikke-demokratisk styre), og ulemperne er for få! ... :-)

Det ville ændre Verden til det bedre med tiden,
skønner jeg!

Svar 2:

Nu ikke længere blot et udsagn:

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Sent: Monday, October 26, 2015, CET 08:34, GMT 07:34
Subject: 2015 uge 44 (news samlet)
18724 news:n0kkth$64l$1...@news.eternal-september.org
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/ELxFdKIzmi8/spX_01Y-DwAJ

> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-) ?

Jerusalem mufti: Temple Mount never housed Jewish Temple
HRW: "Ryssland bör utreda krigsbrott" i Syrien

-

DR S146 man 26 okt 08:41:39
25.oktober dr.dk/nyheder 22:12

2 AF 3 NATULYKKER SKYLDES ALKOHOL
En ny undersøgelse fra Havarikommis-
sionen for Vejtrafikulykker viser, at
to ud af tre af de undersøgte ulykker
om natten skyldtes alkohol.

En stor del af de ulykker, der indgår i
undersøgelsen, er soloulykker med mænd
i alderen 25-50 år, der er på vej til
eller fra et socialt arrangement, hvor
der havde været alkohol indblandet.

De kørte typisk galt i et sving i
stærkt påvirket tilstand og ofte ved
meget høj hastighed.

Størstedelen havde en promille over 1,
og dem med en mindre promille var
samtidig påvirket af narkotika.

Rapport: To ud af tre ulykker om natten skyldes alkohol
25. Okt. 2015 kl. 22:12
http://www.dr.dk/nyheder/indland/rapport-ud-af-tre-ulykker-om-natten-skyldes-alkohol

TV 2 LIVECENTER: Medie: Russiske spioner prøvede at hacke MH17-rapport
Af Rikke Struck / Christian Krabbe Barfoed
24. oktober 2015, 22:06
Opd. 25. oktober 2015, 20:44
http://nyhederne.tv2.dk/2015-10-24-tv-2-livecenter-medie-russiske-spioner-proevede-at-hacke-mh17-rapport

20:40

Medie: Russiske spioner prøvede at hacke MH17-rapport

Ifølge mediet Airlive.net forsøgte russiske spioner at hacke
de computer-systemer, som tilhører den hollandske
sikkerhedskommission, der udarbejdede rapporten om
nedskydningen af et fly fra Malaysia Airline passagerfly
MH17, der blev skudt ned over Ukraine. Det er
sikkerhedseksperten fra gruppen Trend Micro, der har afsløret
forsøgene på at få adgang til den endelige rapport fra den
hollandske undersøgelse.

-

Klodens største oliestat kan være på vej mod konkurs
Af Jonas Hamidavi R. Moestrup
26. oktober 2015, 06:32
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-10-26-klodens-stoerste-oliestat-kan-vaere-paa-vej-mod-konkurs

Verdens største eksportør af olie, Saudi-Arabien, er i fare
for at gå bankerot i løbet af de næste fem år.

Selvom det kan lyde mærkeligt, at et af verdens rigeste
kongedømmer skulle være på vej mod bunden, så er det ikke
desto mindre konklusionen i en ny rapport fra Den
Internationale Valutafond (IMF).

104 SVT Text Måndag 26 okt 2015

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

* Oväntat jämnt i argentinska valet..130
Konservativa valsegrare i Polen...131-

Minitoppmöte enades om 17 punkter 133-

* Ex-komiker mot seger i Guatemala...135
"Syriens al-Assad redo för nyval"..136

"Ryssland bör utreda krigsbrott"...137
Få röstade i Kongo-Brazzaville.....138

Ryska separatister: MSF spionerade 139
* Notiser: Drunknade vid valsafari..148f

-

137 SVT Text Måndag 26 okt 2015
UTRIKES PUBLICERAD 25 OKTOBER

"Ryssland bör utreda krigsbrott"

Ryssland bör utreda misstänkta krigs-
brott i Syrien efter två sannolikt
ryska flygangrepp i provinsen Homs den
15 oktober som dödade minst 59 civila.
Det kräver människorättsorganisationen
Human Rights Watch (HRW).

I ett angrepp mot ett hus i Ghantou,
dödades 46 civila ur samma släkt,
varav 32 barn. Offren var släkt med en
lokal befälhavare för den moderata re-
bellgruppen Fria syriska armén (FSA).

Vid ett angrepp mot ett bageri i Ter
Maaleh, dödades 13 civila och en
FSA-befälhavare som deserterat från
den reguljära syriska armén.

-

NRK:
25. oktober 2015 kl. 20:54 - 26. oktober 2015 kl. 07:52, error

26. oktober 2015 kl. 08:57

-

The mosque was 'built by the angels' in Adam's time, says
Abbas-appointed cleric

Jerusalem mufti: Temple Mount never housed Jewish Temple

Sheikh Muhammad Ahmad Hussein says Al-Aqsa Mosque has been
atop disputed holy site 'since creation of the world'

By Ilan Ben Zion October 25, 2015, 8:06 pm
http://www.timesofisrael.com/jerusalem-mufti-denies-temple-mount-ever-housed-jewish-shrine/

Kommentar:

Det eneste, I opnår ved at lyve, er, at man mister respekten
for Jer!

Og jo: For en tid lader det til - tilsyneladende - at det kan
betale sig at lyve og benægte sandheden og ligefrem fjerne og
ødelægge arkæologiske beviser på Tempelbjerget! ... :-(

Men gør det også det på længere sigt ?

Det håber jeg ikke!

Gosch hvor jeg FRYDER mig over, at I aldrig kan slette de
beviser vi har fundet inside the Bible, apropos ...
https://sites.google.com/site/etbible/home

Hvem vidste for over 2000 år siden, at Platin-193 har en
halveringstid på 50 år ?

Det var i hvert fald IKKE Jeres ***afgud***!

Og hvem havde kendskab til vores galakses centrum for over
2000 år siden ?

Det var i hvert fald IKKE Jeres ***afgud***!

Så ...

Don't be too sure!

"Kanske" israels Hellige vender tilbage til Mount Zion!

Måske endog i nær fremtid, apropos tegnene ...
https://sites.google.com/site/etfootsteps/home

I det hele taget synes jeg, at det er et udtryk for hovmord,
at I ikke respekterer den jødiske tro!

Det er nemlig slet ikke tilladt for hedninger - heller ej
hedningekristne som jeg - at betræde Templet på
Tempelbjerget (altså mount Zion i Jerusalem).

I under bare simpelthen ikke andre det godt! ... :-(

Og det er nok heri hele problemet ophav består i!

Og der er også noget ***dæmonisk*** ved det, fordi ...

Hvis vi ser blot fra al verbal kommunikation og blot anskuer
adfærden.

Hvad kommer der så ud af foretagnet ?

Jeg siger Jer sandheden: Vold, mord, død og ødelæggelse - det
er, hvad der kommer ud af Jeres foretagne!

Og dette er tegn på ***dæmonisk*** aktivitet! Se evt. Jesu
Ord desangående i Matt. 7,15-20 ...
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matt+7%3A15-20&version=BPH

Ægte muslimer HADER således uret men er blevet ***forført***
af djævelen og derfor udøver uret!

Mit eneste råd til Jer er derfor:

Når du opdager, at du er blevet ***bedraget***, da omvend
dig og ta' imod frelsen i Kristus Jesus; fordi Jesus døde
for dig ALLEREDE mens du var (og er) en synder. Han gjorde
det, fordi Han ELSKER sin skabning herunder dig!

Hvorfor gå fortabt?

Indse dog, at Jeres gud er død som en sten. Den kan hverken
gå, se, høre eller tale!

Derimod bliver beviserne mer' og mer' tydeligt, at den
jødiske og kristne Gud er levende, apropos tegnene ...
https://sites.google.com/site/etbible/home
+
https://sites.google.com/site/etfootsteps/home

Det er også et udtryk for hovmod, når du benægter disse
kendsgerninger!

Jo! Sæt du bare verden i brand (ved at flyve ind i vores
skyskrabere und so weiter), men det ændrer ikke et komma ved
tingene:

Du gud vedbliver at være tavs; altså død som en sten. Den
kan jo hverken gå, se, høre eller tale!

Derimod lokker den folk til at begå drab, og der er
USMAGELIGT! Og vi fordømmer det - i Jesu navn!

Det minder jo ikke så lidt om de ækle afguder hedningefolket
tilbad i Det Hellige Land førend jøderne fik landet i eje
af Gud!

De ofrede endog deres børn til disse væmmelige afguder.

Og det er jo til at brække sig over!

Og på samme måde TILSIDESÆTTER I - i Jeres hovmod -
menneskeliv og endog bilder folk ind, at det er godt at
blive en selvmordsterrorist og ligefrem hylder dem med ord
som martyr!

Man bli'r sg_ IKKE martyur af at myrde andre!

Det er kun den ækle dæmoniske afgud, der vil ha' dig til at
tro på det!

Du er hjernevasket og kan derfor ikke længere kende forskel
på højre og venstre; godt fra ondt!

Åh ... Hvordan skal jeg få dig ud af denne hjernevask?

Vil det hjælpe, om ild farede ned fra himlen ?

Ville du da tro mig pga. tegnet?

Indse dog at ilden allerede er begyndt at fare ned fra
himlen!

Og det kan du ikke ændre på; heller ej om du klamrer dig til
disse sten på Tempelbjerget som hverken kan gå, se, høre
eller tale!

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Sent: Monday, October 26, 2015, CET 09:49, GMT 08:49
Subject: Jerusalem mufti: Temple Mount never housed Jewish Temple -
Re: 2015 uge 44 (news samlet)
18725 news:n0kpap$k1e$1...@news.eternal-september.org
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/ELxFdKIzmi8/KIn3M3NCDwAJ
"FATWA":

Grædemuren er - så vidt jeg er orienteret - en del af Templets ***ydermur***.

Det vil sige, at hedningenes forgård, og kvindernes forgård, mændenes forgård,
Præsternes forgård, selve Tempelområdet inklusiv det Hellige og det Allerhelligste
(hvor kun Ypperstepræsten måtte gå ind éen gang om året for at sone folkets syner),
ligger ***indenfor*** denne ydermur. Se evt. billede ...
https://sites.google.com/site/kallfaith0/pictures/temple

Du vanærer altså IKKE jødernes tro - og dermed Gud Jahve (JHVH) - ved som
hedningekristen at besøge Grædemuren, skønner jeg!

Så hav fred i dette ... :-)
Last OUTPUT: 18634 news:mtb2nt$5a6$1...@news.eternal-september.org
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 18726

Martin Larsen

On 10/26/2015 10:20 AM, Kall, Mogens wrote:

> [...]

Ja, de er *bindegale* disse muha-førere - Merkels kammerater

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Sent: Monday, October 26, 2015, CET 08:34, GMT 07:34
> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-) ?

USA: Mystiske skibe set nær internettets livsnerver
Den Frie Syriske Hær til Rusland: Stop med at bombe os

-

DR S117 man 26 okt 15:45:46
26.oktober dr.dk/nyheder 13:38

KVINDER STRESSER TIL SENT AFTEN
Kvinder skal lære at smide sig på
sofaen, når de kommer hjem fra arbejde.
Sådan lyder opfordringen fra Ane Marie
Thulstrup, der er ledende overlæge på
Arbejdsmedicinsk Klinik på Aarhus
Universitetshospital.

En undersøgelse af urin hos mænd og
kvinder før og efter arbejdstiden viser
nemlig, at der er store kønsforskelle i
mænd og kvinders stressniveau, når de
får fri.
- Stressniveauet falder ret hurtigt for
mændene efter fyraften, mens kvindernes
først falder mellem klokken 22 og 23,
siger Ane Marie Thulstrup.

Det tyder på, at kvinder fortsætter med
at have travlt efter arbejdet.

Overlæge: Kvinder burde have sofa på recept
26. Okt. 2015 kl. 13:38
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/overlaege-kvinder-burde-have-sofa-paa-recept

-

Afghansk topleder: Det værste jordskælv i årtier
26. Okt. 2015 kl. 14:55
http://www.dr.dk/nyheder/udland/afghansk-topleder-det-vaerste-jordskaelv-i-aartier

-

DR S129 tir 27 okt 06:41:50
26.oktober dr.dk/nyheder 17:44

NARKOFANGST: SAUDISK PRINS ANHOLDT
Sikkerhedskilder i den internationale
lufthavn i Beirut, Libanons hovedstad,
og det libanesiske nyhedsbureau
National News Agency siger, at fem
saudiarabere er anholdt.

De ville smugle to ton Captagon-piller,
der skal være en slags amfetamin, og
noget kokain ud af landet. Det skulle
ske i et privatfly.

En sikkerhedskilde siger til det
franske nyhedsbureau AFP, at en af de
fem er en saudiarabisk prins.

- Denne smugleroperation er den
største, der nogensinde er blevet
forpurret i Beiruts Internationale
Lufthavn, siger en kilde.

Kæmpe narkofangst: Saudisk prins anholdt
26. Okt. 2015 kl. 17:44
http://www.dr.dk/nyheder/udland/kaempe-narkofangst-saudisk-prins-anholdt

-

TIDSLINJE En kontroversiel helligdom
26. Okt. 2015 kl. 19:30
http://www.dr.dk/nyheder/udland/tidslinje-en-kontroversiel-helligdom

Knivangreb og voldelige sammenstød fortsætter med at finde
sted mellem israelere og palæstinensere - kilden til den
seneste tids konflikter er den delte helligdom Tempelbjerget
eller Haram al-Sharif.

Kommentar:

Se indlæg ...

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Sent: Monday, October 26, 2015, CET 08:34, GMT 07:34
> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-) ?

Øget overvågning skal modbevise palæstinensiske beskyldninger

Se listen: Flere af verdens største oliestater truet af bankerot
Af Christian Kjær
26. oktober 2015, 15:51
Opd. 26. oktober 2015, 16:04
http://nyhederne.tv2.dk/finans/2015-10-26-se-listen-flere-af-verdens-stoerste-oliestater-truet-af-bankerot

... Saudi Arabien ... Brasilien ... Rusland ... Venezuela ...
Irak ... Iran ... Nigeria ... Norge

Norge er anderledes end ovenstående lande. Alligevel bliver
især økonomien i Norge voldsomt påvirket, hvis olieprisen
bliver halveret.

-

Når Jorden går under: Her skal vi absolut IKKE flytte hen
Af Lasse Koldkjær Kristoffersen
26. oktober 2015, 20:25
http://nyhederne.tv2.dk/tech/2015-10-26-naar-jorden-gaar-under-her-skal-vi-absolut-ikke-flytte-hen

Vores dage på jorden er talte. Asteroider rammer os, vandet
stiger på grund af global opvarmning, vi fælder verdens
skove, og vi overbefolker jorden.

Klarer vi os igennem alle naturkatastroferne, er vores dage
på jorden alligevel talte, da Jorden ifølge forskere går
under om 4,5 milliarder år. I bedste fald.

-

Flyvende objekt er på vej mod Jorden - rammer 13. november
Af Esben Christensen
27. oktober 2015, 06:03
http://nyhederne.tv2.dk/2015-10-27-flyvende-objekt-er-paa-vej-mod-jorden-rammer-13-november

Det omtalte objekt er formentlig et stykke rumskrald på 1
til 2 meters størrelse. Efter alt at dømme et menneskeskabt
objekt, der er efterladt i en rummission. Og 13. november
vil det ramme Jorden.

-

Flertal: Asylsøgere skal undervises i danske sex-normer - et kys er ikke et ja til sex
Af Ritzau
27. oktober 2015, 06:55
Opd. 27. oktober 2015, 07:13
http://politik.tv2.dk/2015-10-27-flertal-asylsoegere-skal-undervises-i-danske-sex-normer-et-kys-er-ikke-et-ja-til-sex

-

Khader: Et dansk statsborgerskab er noget man skal gøre sig fortjent til
Af Jonas Hamidavi R. Moestrup / Sophie Bremer
27. oktober 2015, 10:44
http://politik.tv2.dk/2015-10-27-khader-et-dansk-statsborgerskab-er-noget-man-skal-goere-sig-fortjent-til

104 SVT Text Tisdag 27 okt 2015

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

Andra valomgång väntar i Argentina 130
Ännu inga kameror i al-Aqsamoskén..131

Självmordsattack mot moské.........132
* Attentat efter Colombia-val........133

* Fler döda i skalvet i Afghanistan..134
Saudisk prins gripen i knarkhärva..135

Brunkolsanläggningar avvecklas.....136
15-åring gripen för hackerattack...137

Sannfinländarna utesluter ledamot..138
* Notiser: Elefanter förgiftade.....148f

-

NRK:
26. oktober 2015 kl. 12:19 - 27. oktober 2015 kl. 09:58

27. oktober 2015 kl. 10:12
Ukrainsk soldat drept i Donetsk
http://www.nrk.no/nyheter/1.12623659

Kampene mellom opprørere og ukrainske soldater øker i omfang
ved flyplassen ved Donetsk. En ukrainsk soldat er drept,
melder en talsperson for det ukrainske militæret.

-

27. oktober 2015 kl. 10:51

-

Øget overvågning skal modbevise palæstinensiske beskyldninger
26. oktober 2015
http://www.ordetogisrael.dk/nyheder.php?action=laesnyhed&id=3908

I weekenden blev det besluttet, at der på Tempelpladsen nu
skal være videoovervågning døgnet rundt. USA's
udenrigsminister, John Kerry, holdt samtaler med hhv.
Benjamin Netanyahu og kong Abdullah fra Jordan. Og de
besluttede altså at øge den nuværende overvågning. Jordan
har stadig en rolle med hensyn til at holde øje med og
passe på Tempelpladsen.

Netanyahu udtalte efterfølgende, at Israel er interesseret i,
at Tempelpladsen videoovervåges i døgndrift, fordi det kan
være med til at modbevise påstanden om, at Israel vil ændre
status quo på pladsen. Påstandene går især på, at man vil
opdele Tempelpladsen, så jøder også får lov til at bede
deroppe. Som det ser ud nu, er det kun muslimerne, der må
bede deroppe, mens jøder blot må besøge stedet.

En af palæstinensernes begrundelser for de mange overfald,
som terrorister har udført mod israelere i de sidste fire
uger, er netop beskyldningen om, at Israel er i færd med at
indskrænke muslimers rettigheder til Tempelpladsen.

Det er dog yderst tvivlsomt, at overvågningen vil overbevise
palæstinenserne om, at beskyldningen ikke holder. Til
gengæld kan man håbe, at det kan overbevise det
internationale samfund om det. Lykkes det, vil det
internationale pres flyttes i det mindste en smule fra
Israel og Netanyahu til de palæstinensiske ledere.

Kommentar:

Hmm ... (input memory from) ...

Et udsagn:

Det vigtigste er ikke, OM Gud hører vor bøn, men udelukkende
at bønnen skal fremsættes på det rigtige sted!

Kan I ikke selv høre det idiotiske heri?

Ergo ...

Sandheden er, at det mere handler om (politisk) magt (pakket
ind i religiøse ting)!

-

Jødisk tempel diskuteres verden over

kirken i verden
Morten Hørning Jensen
27. oktober 2015 00:00
http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/joedisk-tempel-diskuteres-verden-over

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Sent: Monday, October 26, 2015, CET 08:34, GMT 07:34
> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-) ?

USA indkalder til møde for at afsætte Assad

-

Store byer i Mellemøsten kan blive for varme for mennesker
kl. 12:02
http://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/store-byer-i-mellemoesten-kan-blive-varme-mennesker

-

DR S172 tir 27 okt 17:44:48
27.oktober dr.dk/nyheder 16:00

IRAN: ATOMSANKTIONER VÆK FØR NYTÅR
Internationale atomsanktioner mod Iran
ophæves inden udgangen af i år, lyder
det fra den iranske præsident.

- Ifølge vores plan skal de tyngende
sanktioner mod Irans islamiske republik
ophæves med udgangen af i år, siger
Hassan Rouhani.

Irans øverste leder, ayatollah Ali Kha-
menei, godkendte i sidste uge atomaf-
talen med de fem permanente medlemmer
af FN's Sikkerhedsråd og Tyskland - dog
skulle den implementeres på "visse
betingelser".

Irans største autoritet kræver, at USA
og EU klart bør meddele, at sanktion-
erne mod Iran fjernes.

Rouhani lover atomsanktioner mod Iran hævet inden nytår
kl. 16:00
http://www.dr.dk/nyheder/udland/rouhani-lover-atomsanktioner-mod-iran-haevet-inden-nytaar

-

DR S177 ons 28 okt 07:31:43
27.oktober dr.dk/nyheder 18:22

FØRSTE RUSSISKE SOLDAT DØD I SYRIEN
En 19-årig russisk soldat er død på en
luftbase i Syrien. Han er så vidt vides
det første dødsoffer i den russiske hær
i det krigshærgede land.

Forsvarsministeriet i Moskva, har ikke
identificeret den dræbte, men siger, at
det var selvmord.

Den 19-åriges forældre fik liget over-
bragt tirsdag. De siger til Reuters, at
de ikke tror på militærets oplysninger
om, at den unge mand hængte sig.

- Vi fik at vide, at han havde hængt
sig på grund af en pige. Det ville han
aldrig gøre. Jeg kender min søn, siger
faderen Aleksander Kostenko.

Rusland: Soldats død i Syrien var selvmord
kl. 18:22
http://www.dr.dk/nyheder/udland/rusland-soldats-doed-i-syrien-var-selvmord

Første russiske soldat er død i Syrien. Selvmord, siger
militæret. Passer ikke, siger forældrene.

-

DR S117 ons 28 okt 07:31:40
27.oktober dr.dk/nyheder 20:18

USA VIL AFSÆTTE AL-ASSAD PÅ ET MØDE
USA's udenrigsminister, John Kerry,
rejser onsdag til Europa, hvor han vil
lede efter en model for at få kontrol
over Syrien-konflikten.

Fredag er der i Wien i Østrig er ind-
kaldt til multilaterale forhandlinger
mellem de centrale lande i konflikten.

I Wien ventes det, ifølge en talsmand
for ministeriet, at deltagerne sammen
vil drøfte en aftale, der "fører frem
til en regering, som ikke ledes af
Bashar al-Assad".

- Vi venter, at Iran bliver inviteret
til at deltage, siger John Kirby, tals-
mand for det amerikanske udenrigsmini-
sterium i Washington DC.

USA indkalder til møde for at afsætte Assad
27. Okt. 2015 kl. 20:18
http://www.dr.dk/nyheder/udland/usa-indkalder-til-moede-afsaette-assad

-

VIDEO Debat om voldtægt: Vi kan ikke bare klæde os som vi vil
27. Okt. 2015 kl. 21:03
http://www.dr.dk/nyheder/indland/video-debat-om-voldtaegt-vi-kan-ikke-bare-klaede-os-som-vi-vil

Højspændt drama mellem USA og Kina: Krigsskibe truer hinanden
Af Peter Møller
27. oktober 2015, 14:48
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-10-27-hoejspaendt-drama-mellem-usa-og-kina-krigsskibe-truer-hinanden

104 SVT Text Onsdag 28 okt 2015

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

* USA bjuder in Iran till samtal.....130
* Elfenbenskustens president omvald..131
Obama talade till polischefer......132

68-åring dömd till livstid.........133
MSF-sjukhus beskjutet i Jemen......134
Stridsplan störtade i Nordsjön.....135

Polens konservativa får majoritet..136
Knivmän sköts på Västbanken........137
Nio döda i helikopterkrasch........138

Förundersökning mot VW-chefer......139
GM återkallar 1,3 miljoner bilar...140

-

130 SVT Text Onsdag 28 okt 2015
UTRIKES PUBLICERAD 28 OKTOBER

USA bjuder in Iran till samtal

USA meddelade i går att Iran kommer
att bjudas in att delta i de
överläggningar om krigett i Syrien
som ska hållas i Wien på fredag,
rapporterar AFP.

Det amerikanska försvarshögkvarteret
Pentagon varnar nu också för att
striderna mot den extrema
jihadiströrelsen Islamiska staten (IS)
nu kommer att intensifieras.

Enligt USA:s försvarsminister Ashton
Carter tvekar man inte heller att
genomföra vissa "direkta markaktioner"
mot IS.

-

NRK:
27. oktober 2015 kl. 10:51 - 27. oktober 2015 kl. 17:47, error

27. oktober 2015 kl. 18:24 - 28. oktober 2015 kl. 07:21, error

28. oktober 2015 kl. 07:56

-

Soldat blev dagens terroroffer
27. oktober 2015
http://www.ordetogisrael.dk/nyheder.php?action=laesnyhed&id=3909

-

Jordanians slam Palestinian Authority for rejecting idea of
security cameras at Temple Mount

By KHALED ABU TOAMEH \
10/27/2015 20:02
http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Jordanians-slam-Palestinian-Authority-for-rejecting-idea-of-security-cameras-at-Temple-Mount-430207

PA officials have over the past few days dismissed the idea,
arguing that Israel would use the cameras to arrest
Palestinians "under the pretext of incitement."

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Sent: Monday, October 26, 2015, CET 08:34, GMT 07:34
> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-) ?

Pope says denying Israel's right to exist is anti-Semitism
Erdogan slår ned på medier før valg

-

146 - 162, error

-

DR S163 ons 28 okt 19:16:10
28.oktober dr.dk/nyheder 13:27

IRAN SIGER JA TIL TOPMØDE OM SYRIEN
Iran har for første gang sagt ja til at
deltage i et internationalt møde om
krigen i Syrien og forsøget på at finde
en løsning, der kan afslutte den
blodige konflikt.

Det bekræfter en embedsmand over for
iransk tv.

Til mødet i den østrigske hovedstad,
Wien, kommer udenrigsminister Javad
Zarif.

- Vi har gennemlæst invitationen, og
det er besluttet, at udenrigsministeren
vil deltage i forhandlingerne, siger
embedsmanden.

Iran siger ja til at deltage i topmøde om Syrien
kl. 13:27
http://www.dr.dk/nyheder/udland/iran-siger-ja-til-deltage-i-topmoede-om-syrien

-

Colombias præsident vil have våbenhvile med Farc inden nytår
28. Okt. 2015 kl. 20:56
http://www.dr.dk/nyheder/udland/colombias-praesident-vil-have-vaabenhvile-med-farc-inden-nytaar

-

DR S131 tor 29 okt 06:41:22
29.oktober dr.dk/nyheder 06:37

ERDOGAN SLÅR NED PÅ MEDIER FØR VALG
Tyrkiets præsident Recep Tayyip Erdogan
og hans parti AKP strammer grebet om
både opposition og mediernes
ytringsfrihed forud for
parlamentsvalget på søndag, og dét er
blevet et af de helt centrale
valgemner.
- Erdogan har meget travlt med at slå
ned på alt hvad der ligner
oppositionsmedier, fortæller Daniella
Kuzmanovic, lektor og Tyrkiet-kender på
Københavns Universitet.
- Der har været pres på
oppositionsmedier hele vejen igennem,
men i forbindelse med den nuværende
valgkamp er det pres øget.

Erdogan slår hårdt ned på medier før valg
kl. 06:37
http://www.dr.dk/nyheder/udland/erdogan-slaar-haardt-ned-paa-medier-foer-valg

Kina er internettets store stygge ulv
Af Ritzau
28. oktober 2015, 11:39
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-10-28-kina-er-internettets-store-stygge-ulv

Intet sted undertrykkes friheden til at ytre sig på
internettet så hårdt som i Kina, viser den årlige rapport
fra Freedom House, der overvåger, hvordan det står til med
demokrati og menneskerettigheder i verden.

Kina lægger sig foran lande som Syrien og Iran, som i
forvejen har mørke kapitler i opgørelsen fra Freedom House.

-

Politiet stormer to tv-stationer i Tyrkiet
Af Ritzau
28. oktober 2015, 17:48
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-10-28-politiet-stormer-to-tv-stationer-i-tyrkiet

Kommentar:

Det er "vist nok" det, man kalder magtmisbrug på dansk!

-

USA bestiller nye bombefly til 3,8 mia kr stykket
Af Magnus Bjerg
28. oktober 2015, 22:05
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-10-28-usa-bestiller-nye-bombefly-til-38-mia-kr-stykket

De amerikanske generaler er glade. USA har nemlig lige
bestilt nye, langtrækkende bombefly, og det blev firmaet
Northtrop Grumman, der fik ordren.

De 100 nye bombemaskiner skal erstatte de aldrende B-2
"Spirit" og de endnu ældre B-52 "Stratofortress".

Målet er, at det amerikanske flyvevåben skal kunne bruge
atomvåben mod hvem som helst, når som helst og hvor som
helst på kloden.

104 SVT Text Torsdag 29 okt 2015

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

* Republikaner drabbade samman i tv..130

Grova övergrepp i Sydsudan.........131

Jemenstrider kan vara nära lösning 132

Budgetkris troligen avvärjd i USA..133

Österrike bygger gränsstängsel.....134
Också Slovenien överväger stängsel 135

Över 300 fritagna från Boko Haram..136

Grekland: Flyktingbarn drunknade...137

Övriga rubriker 105

-

105 SVT Text Torsdag 29 okt 2015

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

Nepal får kvinnlig president.......138

Obligatorisk arabiska i Israel.....139

Larm om mikropopcorn i Norge.......140

Turkisk tv-kanal stormad av polis..141

-

131 SVT Text Torsdag 29 okt 2015
UTRIKES PUBLICERAD 28 OKTOBER

Grova övergrepp i Sydsudan

Båda sidor i inbördeskriget i Sydsudan
har gjort sig skyldiga till krigsbrott
och "omänskliga övergrepp" mot civil-
befolkningen.

Det konstaterar Afrikanska unionens
(AU) kommission för mänskliga
rättigheter i en 342 sidor lång
rapport.

I utredningen återberättas vittnesmål
om hur överlevare tvingats dricka blod
eller äta delar av människor som
dödats. Mord, våldtäkter, sexuellt
våld och tortyr har begåtts av både
regeringsstyrkor och rebellgrupper,
enligt rapporten.

-

139 SVT Text Torsdag 29 okt 2015
UTRIKES PUBLICERAD 28 OKTOBER

Obligatorisk arabiska i Israel

Arabiska blir obligatoriskt ämne i
israeliska skolor från och med sjätte
klass, fastslog parlamentet i dag.

Knesset röstade enhälligt för
förslaget, men det ska nu granskas i
ett utskott innan parlamentet röstar
en andra gång om saken.

Förslaget läggs fram efter veckor av
knivattacker mot israeler,
dödsskjutningar av palestinier och
sammandrabbningar i de ockuperade
områdena. Språkreformens tillskyndare
hoppas att den ska leda till
förbättrade relationer mellan
israeliska araber och judar.

-

NRK:
28. oktober 2015 kl. 09:47 - 28. oktober 2015 kl. 18:29, error

28. oktober 2015 kl. 19:21 - 29. oktober 2015 kl. 05:45, error

29. oktober 2015 kl. 07:30
Vurderte atomvåpen på 80-tallet
http://www.nrk.no/nyheter/1.12627174

Iran vurderte å utvikle atomvåpen under krigen mot Irak på
80-tallet, ifølge en tidligere president. I et intervju med
magasinet Nuclear Hope denne uken antydet Akbar Hashemi
Rafsanjani at tjenestemenn vurderte muligheten da Irans
atomprogram først startet.

-

29. oktober 2015 kl. 07:30

-

Kameraer på Tempelbjerget løser næppe konflikten

Af Nikolaj Krak
korrespondent i Mellemøsten
28. oktober 2015 00:00
http://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/kameraer-paa-tempelbjerget-loeser-naeppe-konflikten

-

Norsk Åbne Døre: Kristne kan få minister til at hjælpe forfulgte
28. oktober, 44, 2015 Bodil Lanting
http://udfordringen.dk/2015/10/norsk-aabne-doere-kristne-kan-faa-minister-til-at-hjaelpe-forfulgte/

-

Otte mænd i retten for at plyndre tyske kirker til støtte for IS
28. oktober, 44, 2015 Bodil Lanting
http://udfordringen.dk/2015/10/otte-maend-i-retten-for-at-plyndre-tyske-kirker-til-stoette-for-is/

-

Europamissionen: 'Skriv til udenrigsministeren om Tyrkiets støtte til IS'
28. oktober, 44, 2015 Bodil Lanting
http://udfordringen.dk/2015/10/europamissionen-skriv-til-udenrigsministeren-om-tyrkiets-stoette-til-is/

-

FN støtter palæstinensisk krav på jødiske helligsteder i Israel
28. oktober, 44, 2015 Bodil Lanting
http://udfordringen.dk/2015/10/fn-stoetter-palaestinensisk-krav-paa-joediske-helligsteder-i-israel/

UNESCO har for nylig erklæret, at Patriarkernes Grav i
Hebron og Rakels Grav i Betlehem nu tilhører palæstinenserne.

Men det er et forsøg på at omskrive historien, mener
israelerne.

- Det er et arabisk og palæstinensisk forsøg på at ændre
historien og lade som om disse steder, der er hellige for
jødedommen og har været det i tusinder af år, i virkeligheden
er palæstinensiske eller muslimske helligsteder, siger
Emmanuel Nahshon, som er talsmand for Israels
udenrigsministerium.

Et forslag om at erklære Vestmuren palæstinensisk er
foreløbig blevet afvist. Men Nashon tror, at sagen bliver
genoptaget senere.

- Selv for en organisation som UNESCO, som er blevet en
marionetdukke i palæstinensernes hænder, er der en grænse
for, hvad man kan gøre. Men jeg tvivler ikke på, at de vil
prøve igen, siger Nahshon.

UNESCO udtaler sammen med erklæringen en beskyldning for
'israelsk aggression' på Tempelbjerget, selv om bl.a. CBN
News kan dokumentere, at det var palæstinensere, (.)

-

Kristne politikere fra 18 lande støtter Israel
28. oktober, 44, 2015 Vidar Norberg
http://udfordringen.dk/2015/10/kristne-politikere-fra-18-lande-stoetter-israel/

-

Hvordan er troen hos USAs præsidentkandidater?
28. oktober, 44, 2015 Bodil Lanting
http://udfordringen.dk/2015/10/hvordan-er-troen-hos-usas-praesidentkandidater/

-

Kan man være afhængig af sex?
28. oktober, 44, 2015 Suh Jacobsen
http://udfordringen.dk/2015/10/kan-man-vaere-afhaengig-af-sex/

-

Report: Russia transporting Iranian weapons into Syria in violation of UN embargo

By JPOST.COM STAFF \
10/28/2015 23:11
http://www.jpost.com/Middle-East/Report-Russia-transporting-Iranian-weapons-into-Syria-in-violation-of-UN-embargo-430354

-

Kerry: Palestinian leaders must stop incitement

By HERB KEINON, KHALED ABU TOAMEH \
10/28/2015 22:15
http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Kerry-Palestinian-leaders-must-stop-incitement-430347

-

God actor Morgan Freeman seeks answers in Jerusalem

By REUTERS \
10/28/2015 14:24
http://www.jpost.com/Israel-News/Culture/God-actor-Morgan-Freeman-seeks-answers-in-Jerusalem-430298

Morgan Freeman came to Jerusalem with questions about
religion still unsettled.

-

Pope says denying Israel's right to exist is anti-Semitism

At 50th anniversary of landmark document that transformed
Catholic-Jewish relations, Francis urges interfaith
cooperation to promote peace

By Times of Israel staff and AP October 29, 2015, 1:26 am
http://www.timesofisrael.com/pope-says-denying-israels-right-to-exist-is-anti-semitism/

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Sent: Monday, October 26, 2015, CET 08:34, GMT 07:34
> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-) ?

FN: Nordkorea sælger slavearbejde
Saudi-arabisk blogger får EU-pris

-

DR S138 tor 29 okt 08:53:23
29.oktober dr.dk/nyheder 08:31

FN: NORDKOREA SÆLGER SLAVEARBEJDE
Nordkorea er berygtet for at udnytte
befolkningen i voldsomme arbejdslejre,
og nu er slavearbejdet tilsyneladende
også blevet en større eksportvare for
eremitstaten, viser en ny rapport.

Ifølge FN tjener regimet stinkende på
at sende titusindvis til udlandet, hvor
de bliver tvunget til at arbejde helt
op til 20 timer om dagen uden nok mad.
Arbejdet foregår under konstant
overvågning.

Ifølge rapporten er størstedelen af
arbejderne udsendt til Kina og Rusland.
Resten er spredt over en lang række
lande i Asien, Mellemøsten, Afrika og
Europa.

FN: Nordkorea tjener formue på eksport af slavearbejde
kl. 08:31
http://www.dr.dk/nyheder/udland/fn-nordkorea-tjener-formue-paa-eksport-af-slavearbejde

-

139 - 144, error

-

Iran med til nye, vanskelige forhandlinger om Syrien
kl. 09:06
http://www.dr.dk/nyheder/udland/iran-med-til-nye-vanskelige-forhandlinger-om-syrien

-

DR S152 tor 29 okt 15:10:06
29.oktober dr.dk/nyheder 11:39

SAUDI-ARABISK BLOGGER FÅR EU-PRIS
Raif Badawi, fængslet, saudi-arabisk
blogger, har modtaget EU-Parlamentets
Sakharov Prize for Freedom of Thought.

Han er blevet idømt 10 års fængsel og
1.000 piskeslag.

De nominerede i år var desuden den
russiske oppositionspolitiker Boris
Nemtsov, som blev dræbt i februar nær
Kreml og den demokratiske opposition i
Venezuela, Mesa de la Unidad
Democratica.

Saudi-arabisk blogger får årets Sakharov-pris
kl. 11:39
http://www.dr.dk/nyheder/kultur/saudi-arabisk-blogger-faar-aarets-sakharov-pris

-

DR S155 tor 29 okt 15:10:07
29.oktober dr.dk/nyheder 11:46

KINA: TILLADT AT FÅ TO BØRN I KINA
I Kina har der hidtil været et-
barnspolitik, men nu ændres
beslutningen, skriver nyhedsbureauet
Xinhua.

Fremover må forældre få to børn, og
beslutningen gælder angiveligt alle.

Et-barnspolitikken blev indført i 1979
i et forsøg på at begrænse en eksplosiv
befolkningstilvækst.

Beslutningen om, at forældre kun måtte
få et barn har dog ikke været helt
konsekvent.

I 2013 blev reglerne lempet for nogle
forældre, men nu er de lempet for alle.

Nyhedsbureau: Tilladt at få to børn i Kina
kl. 11:46
http://www.dr.dk/nyheder/udland/nyhedsbureau-tilladt-faa-boern-i-kina

-

Psykolog: Påklædning har ingen betydning for voldtægt
kl. 12:52
http://www.dr.dk/nyheder/indland/psykolog-paaklaedning-har-ingen-betydning-voldtaegt

-

DR S171 tor 29 okt 20:46:25
29.oktober dr.dk/nyheder 16:13

EU: HVIDERUSLAND-SANKTIONER PÅ IS
EU-landene har suspenderet de fleste af
deres sanktioner mod Hviderusland i fi-
re måneder, efter at præsident Aleksan-
der Lukasjenkos autoritære styre i au-
gust løslod alle politiske fanger.

Beslutningen skyldes også, at det gene-
relt går bedre med det tidligere så an-
strengte forhold mellem EU og landet.

- Løsladelsen af alle politiske fanger
er et skridt, som længe har været ef-
terlyst af Den Europæiske Union, skriv-
er ministerrådet i en pressemeddelelse.

170 personer - bl.a. Lukasjenko - får
hermed midlertidigt ophævet både deres
indrejseforbud og indefrys- ningen af
de midler, de måtte have i EU.

EU-sanktioner mod Hviderusland suspenderes fire måneder
kl. 16:13
http://www.dr.dk/nyheder/udland/eu-sanktioner-mod-hviderusland-suspenderes-fire-maaneder

kl. 05:59
http://www.dr.dk/nyheder/udland/signaler-fra-iran-villig-til-ofre-assad

Kommentar:

Folk skal straffes, ikke fordi de er, dem de er, men
udelukkende fordi det, de har gjort, er forkert. Og
massemord er og bliver forkert!

Og turen kommer også til Jer i Iran. I har jo også
forfulgt og myrdet anderledes tænkende! Og det kan
aldrig retfærdiggøres!

Egypterne gider ikke stemme - de kan ikke se meningen
Af Ritzau
29. oktober 2015, 08:35
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-10-29-egypterne-gider-ikke-stemme-de-kan-ikke-se-meningen

-

Observatør: Kun hvert fjerde russiske offer er IS-kriger
Af Ritzau
29. oktober 2015, 14:04
Opd. 29. oktober 2015, 14:16
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-10-29-observatoer-kun-hvert-fjerde-russiske-offer-er-is-kriger

-

Borgerkrigsofre tvunget til kannibalisme
Af Mads Therkildsen
29. oktober 2015, 13:31
Opd. 29. oktober 2015, 15:28
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-10-29-borgerkrigsofre-tvunget-til-kannibalisme

Tvungen kannibalisme, lemlæstelse af lig og værnepligt
til børn. Det er bare en del af de grusomheder, som
ifølge en ny rapport fra Afrikas svar på EU - Den
Afrikanske Union - præger borgerkrigen i Sydsudan.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

-

Ukendte gerningsmænd sætter ild til moské
Af Mads William Biener
29. oktober 2015, 21:42
http://nyhederne.tv2.dk/2015-10-29-ukendte-gerningsmaend-saetter-ild-til-moske

Sverige har oplevet adskillige brandattentater mod
moskéer den seneste tid.

Og nu har den kedelige trend tilsyneladende bredt sig
til Danmark.

Kommentar:

Og så er man jo ikke et hak bedre end dem, der flyver
ind i vores skyskrabere for at ihjelslå så mange
uskyldige som overhovedet mulig!

Jeg er bebøvende ligegald, om du kalder dig nazist,
kommunist eller islamist, hvis det, du gør, er ondt
mod andre, så er det forkert no matter what!

-

Iran signalerer villighed til at ofre vennen Assad
Af Ritzau
30. oktober 2015, 04:02
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-10-30-iran-signalerer-villighed-til-at-ofre-vennen-assad

104 SVT Text Fredag 30 okt 2015

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

* Iran antyder kompromiss om Syrien..130

* Homoäktenskap nu lag på Irland.....131

* Nordkorea samlas för kongress......132

Moldaviens regering tvingas avgå...133

Omstridda öar blir domstolssak.....134

Flera skadade när plan fattade eld 135

Träsprit i raki dödar turkar.......136

Övriga rubriker 105

-

105 SVT Text Fredag 30 okt 2015

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

Valresultat i Tanzania ifrågasätts 137

EU hävde vitryska sanktioner.......138

Världen runt
* Farlig sjuka hotar cocktails.......149

-

130 SVT Text Fredag 30 okt 2015
UTRIKES PUBLICERAD 30 OKTOBER

Iran antyder kompromiss om Syrien

Inför dagens Syriensamtal i Wien
kommer signaler från Iran - som stöder
den syriska regimen - att man kan
tänka sig en kompromiss om president
Bashar al-Assads position.

Det är en högt uppsatt Mellanöstern-
källa som uppger för Reuters att Iran
kan tänka sig en sexmånaders
övergångsperiod för Syrien där Assads
öde slutligt avgörs i ett val.

Dagens Syriensamtal hålls mellan USA,
Ryssland, Saudiarabien, Turkiet - och
för första gången Iran. I inbördes-
kriget i Syrien, som nu pågått i fyra
år, har 250.000 människor dött.

-

134 SVT Text Fredag 30 okt 2015
UTRIKES PUBLICERAD 29 OKTOBER

Omstridda öar blir domstolssak

En internationell skiljedomstol ska ta
upp frågan om de konstgjorda öar som
Kina byggt upp i Sydkinesiska sjön.

Filippinska regeringen har krävt att
ett FN-fördrag, som reglerar förhåll-
andena till havs, ska tillämpas på
tvisten om de isolerade öarna.

Kina hävdar att landet har oinskränkt
makt över i stort sett hela Sydkines-
iska sjön - strategiskt viktiga vatten
över vilka cirka en tredjedel av all
världens oljetransporter sker. Men
flera länder gör anspråk på delar av
de konstgjorda öarna: Vietnam, Malay-
sia, Filippinerna, Taiwan och Brunei.

-

NRK:
29. oktober 2015 kl. 08:56
Ikke invitert til fredssamtaler
http://www.nrk.no/nyheter/1.12627293

Den største syriske opposisjonsgruppen er ikke invitert til
de internasjonale samtalene om Syrias fremtid i Wien, ifølge
et medlem i Syrias nasjonalkoalisjon. - Dette viser at
prosjektet ikke er seriøst, men et spill for galleriet, sier
George Sabra til Reuters.

-

NRK:
29. oktober 2015 kl. 08:56 - 29. oktober 2015 kl. 21:10, error

29. oktober 2015 kl. 19:42 - 30. oktober 2015 kl. 07:24, error

30. oktober 2015 kl. 08:37

-

Kerry: Palæstinensiske ledere må handle
29. oktober 2015
http://www.ordetogisrael.dk/nyheder.php?action=laesnyhed&id=3910

"Det er altafgørende, at Israel sætter de
palæstinensiske ledere i stand til at forbedre de
økonomiske muligheder og kvaliteten af palæstinensernes
hverdagsliv.

Men det er lige så afgørende, at de palæstinensiske
ledere standser deres opildnen til vold og byder ind
med mere end bare snak."

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Sent: Monday, October 26, 2015, CET 08:34, GMT 07:34
> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-) ?

Kæmpe asteroide skræmmer Jorden til Halloween. Vi er forsvarsløse over for asteroider

-

DR S140 fre 30 okt 12:56:07
30.oktober dr.dk/nyheder 10:29

RUSLAND: OPRØRERE MED I SYRIEN-BORD
Flere oprørsgrupper, blandt dem Den
Frie Syriske Hær, skal sidde med ved
bordet, når centrale aktører forsøger
at forhandle fred i det krigshærgede
Syrien, mener Rusland.

Russerne vil ifølge landets
viceudenrigsminister med særligt ansvar
for Mellemøsten, Mikhail Bodonov, også
inddrage kurderne i processen.

Netop oprørsgrupper som Den Frie
Syriske Hær har været kilde til
spændinger mellem USA og Rusland, da
amerikanerne støtter disse direkte i
kampen mod præsident Bashar al-Assad.

Udenrigsministrene fra flere stormagter
er i øjeblikket samlet i Wien.

Rusland vil have moderate oprørere i Syrien-aftale
kl. 10:29
http://www.dr.dk/nyheder/udland/rusland-vil-have-moderate-oproerere-i-syrien-aftale

-

DR S142 fre 30 okt 12:56:07
30.oktober dr.dk/nyheder 11:23

MOSKÉ UDSAT FOR BRANDSTIFTELSE
Chok og sorg blandt medlemmerne i en
muslimsk forening i Skælskør, hvor
ukendte gerningsmænd i aftes anlagde
bål udenfor en ejendom, som er under
indretning til foreningshus og moské.

Fire år uden problemer for foreningen,
hvor borgere med serbisk-muslimsk
baggrund kan samles.

Men så skrev lokale medier om, at
ejendommen nu også skal være en Moské:

- I de sidste par dage har vi kunnet
mærke, der har lydt negative stemmer.
Folk rækker fingre og nogle er kommet
forbi uden at sige hej og tager
billeder i stedet for at komme tæt på,
siger Durmis Durakovic.

Brandstiftere forsøger at sætte ild til dansk moské
kl. 11:23
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/brandstiftere-forsoeger-saette-ild-til-dansk-moske

-

Syrien: Rivaliserende stormagter mødes i Wien
30. Okt. 2015 kl. 15:03
http://www.dr.dk/nyheder/udland/syrien-rivaliserende-stormagter-moedes-i-wien

-

DR S156 lør 31 okt 07:36:37
30.oktober dr.dk/nyheder 16:52

USA SENDER SOLDATER TIL SYRIEN
USA forventes senere i dag at
offentliggøre, at landet vil sende et
mindre antal specialstyrker til Syrien.

Det vil dermed være første gang,
amerikanske soldater opererer åbent på
landjorden i Syrien.

Beslutningen skal ifølge BBC's kilder
dog ikke ses som en ny linje fra Obama-
administrationen, som indtil nu har
afvist, at USA skal deltage direkte med
landtropper i den syriske borgerkrig.

Den amerikanske beslutning kommer efter
Rusland i de seneste uger har optrappet
sit engagement i krigen med bombefly.

USA sender specialstyrker til Syrien
30. Okt. 2015 kl. 16:52
http://www.dr.dk/nyheder/udland/usa-sender-specialstyrker-til-syrien

-

Talsmand: USA fastholder nej til landkrig
30. Okt. 2015 kl. 18:58
http://www.dr.dk/nyheder/udland/talsmand-usa-fastholder-nej-til-landkrig

-

Kerry efter topmøde om Syrien: Vi er enige om at være uenige
30. Okt. 2015 kl. 19:54
http://www.dr.dk/nyheder/udland/kerry-efter-topmoede-om-syrien-vi-er-enige-om-vaere-uenige

USA sender rådgivere til Syrien for at bekæmpe IS
Af Ritzau
30. oktober 2015, 16:27
Opd. 30. oktober 2015, 19:51
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-10-30-usa-sender-raadgivere-til-syrien-for-at-bekaempe-is

-

Kæmpe asteroide skræmmer Jorden til Halloween
Af Bianca Gajda Kirkeby
30. oktober 2015, 12:50
Opd. 30. oktober 2015, 22:52
http://nyhederne.tv2.dk/2015-10-30-kaempe-asteroide-skraemmer-jorden-til-halloween

Sådan en asteroide hører til sjældenhederne, for vi
skal tilbage til 2006, før der var asteroide, der
havde nogenlunde samme størrelse, og som susede forbi
i omtrent samme afstand. Ifølge NASA kommer der ikke
nogen større asteroide forbi Jorden før august 2027.

[ ... ]

Forskerne opdagede den med et teleskop på Hawaii, og
ifølge dem var asteroiden særlig svær at spotte, fordi
den befinder sig i et område, som forskerne kun
sjældent undersøger, da kun ganske få asteroider
befinder sig der.

104 SVT Text Lördag 31 okt 2015

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

* Ryskt plan kraschade i Egypten.....130
* Minst 27 döda i rumänsk klubbrand..131

Hackare hotar avslöja Ku Klux Klan 132
* Många döda vid byggras i Kina......133

* 15 döda vid brand på marknad.......134

USA skickar militär till Syrien....135
Vapenvila målet för Syriensamtal...136
Obama startar ny fas i kriget.....175-

Flyktingar lockas till dödsfällor..137
Barn drunknade i Medelhavet........138

Övriga rubriker 105

-

105 SVT Text Lördag 31 okt 2015

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

Indien vill få folket att flyga....139
Legaliserar hem i bosättningar.....140

Klimatfond stöttar fattiga länder..141

Världen runt
Jätteasteroid passerar i helgen....149

-

130 SVT Text Lördag 31 okt 2015
UTRIKES PUBLICERAD 31 OKTOBER

Ryskt plan kraschade i Egypten

Ett ryskt passagerarplan har kraschat
i Egypten, uppger landets
premiärminister, enligt AFP.

Planet hade 224 passagerare ombord.

Flygplanet var på väg från turist-
orten Sharm el-Sheikh i Egypten till
St Petersburg i Ryssland.

Kraschen ska ha inträffat i centrala
Sinai, enligt Reuters.

-

136 SVT Text Lördag 31 okt 2015
UTRIKES PUBLICERAD 30 OKTOBER

Vapenvila målet för Syriensamtal

Mycket återstår att lösa, men man kom-
mer att jobba för att få fram en
vapenvila i Syrien, uppgav utrikesmi-
nistrar som samlades i Wien i dag för
att nå en politisk lösning på kriget.
För första gången deltog Iran.

Tysklands utrikesminister Frank-Walter
Steinmeier sade att alla kommit över-
ens om att jobba mot att få fram en
syrisk övergångsregering de kommande
månaderna.

Parterna ska försöka få till stånd en
vapenvila de närmaste veckorna men är
inte överens om al-Assads öde. Ett
nytt möte ska hållas om två veckor.

-

149 SVT Text Lördag 31 okt 2015
VÄRLDEN RUNT * Rymden

Jätteasteroid passerar i helgen

Under lördagen passerar "Halloween-
-pumpan" förbi jorden. Det handlar om
en 400 meter lång asteroid som rusar
fram genom rymden. Nära oss, riktigt
nära med rymdmått mätt - men på behö-
rigt avstånd, utan risk för kollisi-
on. Asteroiden kan ses med teleskop.

Asteroiden 2015 TB145 observerades
första gången den 10 oktober i år.
Den är den största asteroid som
passerat nära jorden sedan 2007.

Enligt Nasas beräkningar kommer
stenen att passera oss på 48.000 mils
avstånd, vilket motsvarar 1,3 gånger
månens avstånd från Jorden.

-

NRK:
30. oktober 2015 kl. 10:09 - 30. oktober 2015 kl. 14:15, error

30. oktober 2015 kl. 13:19 - 31. oktober 2015 kl. 01:58, error

31. oktober 2015 kl. 08:41 -
Iran er like farlig som IS
http://www.nrk.no/nyheter/1.12630857

- Irans støtte til undergravende virksomhet i arabiske
land er en like stor trussel som IS, sa
utenriksminister Sheikh Khaled bin Ahmed Al Khalif
under en sikkerhetskonferanse lørdag. Han sier Iran
blant annet har smuglet våpen inn i Bahrain (NTB).

-

31. oktober 2015 kl. 08:46

-

Vi er forsvarsløse over for asteroider

Af Lars Henriksen
31. oktober 2015 00:00
http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/vi-er-forsvarsloese-over-asteroider

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Sent: Monday, October 26, 2015, CET 08:34, GMT 07:34
> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-) ?

Den store asteroide har passeret Jorden

-

Kerry: Måske flere soldater til Syrien
kl. 16:47
http://www.dr.dk/nyheder/udland/kerry-maaske-flere-soldater-til-syrien

-

DR S177 søn 01 nov 07:05:09
31.oktober dr.dk/nyheder 20:27

KÆMPE-ASTEROIDE HAR PASSERET JORDEN
Som de jordiske astronomer havde
forudsagt, passerede asteroiden med den
formelle betegnelse 2015 TB145 Jorden i
sikker afstand lørdag aften.

Den fløj forbi Den Blå Planet i en
afstand af 486.000 kilometer, omkring
1,3 gange afstanden til Månen. Det
skete lørdag kl. 19.01 dansk tid, sådan
som astronomerne også havde beregnet.

Asteroiden har en diameter på 400
meter. Havde den ramt Jorden, kunne den
have forårsaget uhyggelige skader.

Passagen falder sammen med Halloween,
og i USA er den derfor blevet døbt
Kæmpegræskarret - Great Pumpkin.

Den store asteroide har passeret Jorden
31. Okt. 2015 kl. 20:27
http://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/den-store-asteroide-har-passeret-jorden

-

Ekspert: Stort lysglimt over Danmark var meteor
31. Okt. 2015 kl. 22:25
http://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/ekspert-stort-lysglimt-over-danmark-var-meteor

Fra Nordjylland til Nexø på Bornholm har danskere
berettet om et større lysglimt på himlen, der
angiveligt har skiftet farve undervejs.

Anton Norup Sørensen, der er videnskabelig medarbejder
på Niels Bohr Instituttet, bekræfter, at en meteor har
været synlig på himlen lørdag aften.

Startet over Polen

-

DR S119 søn 01 nov 07:05:08
1.november dr.dk/nyheder 06:44

UDENLANDSKE UBÅDE KAN FRIT SPIONERE
Fremmede magter har stort set frit spil
til at krænke Danmarks suverænitet ved
at sejle ubåde ind i farvandene omkring
Grønland og Færøerne.

Det skyldes, at det sonarudstyr, der
kan spore ubåde, er blevet sparet væk
på de danske inspektionsskibe.

Derudover er de ni helikoptere, der i
de kommende år bliver leveret til
Forsvarets skibe, hverken udstyret med
sonar eller våben til ubådsbekæmpelse.

Siden 1980 er der mindst 15 gange
blevet identificeret mulige ubåde ved
Grønland, og de kommende år kan
antallet af ubåde i området stige,
vurderer eksperter.

Udenlandske ubåde kan frit spionere i Arktis
kl. 06:44
http://www.dr.dk/nyheder/indland/udenlandske-ubaade-kan-frit-spionere-i-arktis

Trods tegn på det modsatte: Islamisk Stat tager ansvar for russisk flystyrt
Af Esben Christensen
31. oktober 2015, 15:39
Opd. 31. oktober 2015, 15:59
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-10-31-trods-tegn-paa-det-modsatte-islamisk-stat-tager-ansvar-for-russisk-flystyrt

-

Danskerne undrer sig: Mystisk lysglimt på himlen
Af Ritzau, Mads Suldrup, Bigk
31. oktober 2015, 22:44
http://nyhederne.tv2.dk/2015-10-31-danskerne-undrer-sig-mystisk-lysglimt-paa-himlen

Omkring 19:05 lørdag aften ...

[ ... ]

- Her fra landet har man i Hobro og København
registreret en meteor. Ud fra pejlingerne fra de to
billeder har vi konstateret, at den både er startet
og sluttet over Polen, siger han.

104 SVT Text Söndag 01 nov 2015

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

* Tolv döda vid attack i Somalia.....130

* Vallokalerna öppnade i Turkiet.....131

* Ryskt plan kraschade i Egypten.....132
Egypten: Inga överlevande..........133
Flygbolag ändrar rutter............134

Ban Ki-Moon: Assad inte avgörande..135
Kerry utesluter inte mer USA-trupp 136

Migranter hittades gömda i kylbil..137

Pakistan: Blodig start på lokalval 138

Övriga rubriker 105

-

105 SVT Text Söndag 01 nov 2015

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

Fortsatta strider i Jemen..........139

Sekulär förläggare mördad..........140

-

140 SVT Text Söndag 01 nov 2015
UTRIKES PUBLICERAD 31 OKTOBER

Sekulär förläggare mördad

En förläggare mördades på lördagen på
sitt kontor i Bangladesh huvudstad
Dhaka. Faisal Arefin avled av skadorna
när han hackades till döds, uppger
polisen.

Attacken ägde rum bara några timmar
efter att två sekulära bloggare och en
annan förläggare blivit attackerade av
tre okända män. För två av de tre
offren är tillståndet kritiskt.

Arefin har arbetat med sekulära för-
fattare vilket gör att extrema isla-
mister misstänks för dådet. Bland dem
han arbetade med var bloggaren Avijity
Roy som mördades i februari.

-

31. oktober 2015 kl. 08:46 - 31. oktober 2015 kl. 17:45, error

31. oktober 2015 kl. 20:18 - 1. november 2015 kl. 02:22, error

1. november 2015 kl. 06:55