Nadver for enhver pris?

https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/sacramental/19-614

-

Jeg var ved at skrive en anmodning med overskriften:

Anmodning om dispensation ang. nadver

Baggrunden/årsagen hertil var, at jeg havde læst i en bog bl.a.
følgende:

Subject: Notater fra bogen Sjælesorg af pastor David A. Seamands
Date: Sat, 18 Mar 2017 11:59:14 +0100, (CET 11:59, GMT 10:59)
19606 oaj3os$mlo$1...@news.eternal-september.org
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/healing/19-606
https://sites.google.com/site/kalllitteratur/home/0/sjaelesaar/citater/19-606
https://sites.google.com/site/kallscie/home/psychology/therapy/19-606
https://groups.google.com/d/msg/dk.videnskab.psykologi/nBcaAyjQi-E/VELLnHMKAQAJ

> https://sites.google.com/site/kalllitteratur/home/0/sjaelesaar/
>
> Sjælesår
> af David A. Seamands
> ISBN 87 7247 988 4
> Forlaget Scandinavia, 1987
> https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis:20550198
[ ... ]
> 94
> Når vi tager af hans legeme og spiser det, modtager vi lægedom
> fra han sønderknuselse til helbredelse af vor egen. Når vi
> drikker af kalken, modtager vi hans tilgivelse og helbredende
> kærlighed i vor sjæl og krop.

Idéen var og er altså, at nadver-fejringen skal udløse den
Guddommelige *kraft*, der helbreder!

Et menneske havde bl.a. sagt til mig, at høn tænker visuelt.

Og dermed sagt, at ord ikke altid er fyldestgørende nok;
underforstået at vi mennesker er mere end blot sprogcentret i
venstre hjernehalvdel og har kanske også brug for noget konkret,
fx. et *fysisk* symbol, som nadveren jo er, altså noget man kan
se og føle på, for at hjernen vor kan rumme det!

Jeg kalder det non-verbal indlæring og terapi.

Men så læste jeg følgende:

http://www.frelsenshaer.dk/hvem_er_vi/hvad_tror_vi_paa/sakramenterne

___ citat start ___

Sakramenter

I dag er det nok Frelsens Hærs forhold til sakramenterne, som
udgør den væsentligste forskel i forhold til andre kirker.

Sakramenterne i kirkehistorien

Sakramenternes væsen, antal og betydning har op gennem
kirkehistorien været en stadig kilde til diskussion og
splittelser. Ved reformationen skiltes de protestantiske kirker
fra den Katolsk kirke bl.a. i synet på sakramenternes antal. Den
Katolske kirke hævdede syv sakramenter. Luther mente først tre
og siden to (dåb og nadver). Reformationens kirker kunne godt
blive enige om sakramenternes antal og om at kritisere den
katolske kirke, men siden blev også reformationens kirker
splittede i synet på nadveren, og siden i spørgsmålet om
barnedåb eller voksendåb.

Frelsens Hær ikke stiftet på grund af uenighed om sakramenter

Med dette i baghovedet er det vigtigt at slå fast, at Frelsens
Hær ikke blev stiftet på grund af synet på sakramenterne.
William Booth var uddannet metodistpræst, og Den Kristne Mission
praktiserede som metodisterne barnedåb og nadver.

Frelsens Hær ophørte med at forvalte sakramenterne

Men på et tidspunkt begyndte sakramenterne og diskussionerne om
dem at skabe nogle problemer, som gjorde, at Frelsens Hær
ophørte med at forvalte dem. William Booth udskød i 1883
spørgsmålet om sakramenterne til en fremtidsdag, hvor vi kan se
tingene i et klarere lys. Dette betyder ikke, at Frelsens Hær
fordømmer eller tager afstand for andre kirkesamfunds
forvaltning af sakramenterne, men Frelsens Hær praktiserer 'for
the time being' ikke sakramenterne.

Frelsen ikke afhængig af ydre tegn

Der var mange årsager til, at Frelsens Hær tog dette skridt. Der
var en manglende overbevisning om, at sakramenterne i sig selv
var nødvendige for frelse. Man ønskede ikke, at frelsen i
Kristus skulle gøres afhængig af noget man så som ydre ritualer.
Frelsens Hær ønsker at være et vidnesbyrd om, at Guds frelse
også kan nå det enkelte menneske uden brug af og afhængighed af
synlige ritualer og nådemidler. Der er en understregning af, at
det f.eks. ikke er dåben i sig selv, der frelser - men Gud. At
der er altså ikke er en slags automatik i dåben.

Jesus Kristus - ursakramentet

Man har i teologiens historie nogle gange talt om, at der er ét
sakramente - Jesus Kristus, men at der er flere sakramentale
tegn - dåb, nadver. Frelsens Hærs teologi kan på dette punkt ses
som et forsøg på at understrege Jesus Kristus som det eneste
sande sakramente. I en situation, hvor diskussioner om de
sakramentale tegn - dåb og nadver truede med at spærre vejen og
tage opmærksomheden fra Jesus Kristus – ursakramentet, valgte
man at ophøre med at praktisere de sakramentale tegn - dåb og
nadver. Så Frelsens Hærs teologi kan ses som forsøg på en slags
ursakramente-teologi, der ønsker at være vidnesbyrd om, at Guds
virkelighed også når mennesker udenom de to traditionelle
sakramentale tegn. Heri ligger vel og mærke ikke nogen
benægtelse af, at Gud også når mennesker gennem dåb og nadver.

Der var udover det allerede nævnte en lang række historiske
årsager til, at Frelsens Hær ophørte med at forvalte
sakramenterne. Frelsens Hær bestod af folk fra mange forskellige
traditioner. Det gav anledning til en lang række diskussioner -
skulle man f.eks. have barnedåb eller voksendåb? I den situation
var man bange for, at disse konflikter - om noget man anså for
at være ritualer - skulle skygge for det egentlige nemlig
forkyndelsen af Jesus Kristus i ord og handling.

Praktiske problemer

Samtidig havde man nogle helt konkrete praktiske problemer
nemlig, at en del af Frelsens Hærs soldater var tidligere
alkoholikere, for hvem vinen i nadveren var et problem.
Spørgsmålet om kvindelige præster spillede også ind her. Folk
kom fra forskellige traditioner - nogle måtte vænne sig til
kvindelige prædikanter, men kunne en kvinde også forvalte
sakramenterne? I denne situation 'vandt' kvinden. Der lå altså
til dels nogle teologiske overvejelser - den manglende
overbevisning om de sakramentale tegns nødvendighed i sig selv -
og dels en række historiske og praktiske årsager til grund for,
at Frelsens Hær ophørte med at forvalte sakramenterne.

___ citat slut ___

Hvad mener I?

Last OUTPUT: 19600 news:oabtts$uqg$1...@news.eternal-september.org
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 19614

---
Denne mail er kontrolleret for vira af AVG.
http://www.avg.com