Mormoner er ikke kristne

Kristeligt Dagblad bringer i dag onsdag 19. maj 2004:

(under debat)

MORMONISME: Mormonerne har annekteret Jesus Kristus i en underlig blanding
af kristendom, hedenskab, nåde og lovgerninger, der ikke harmonerer med
kristne grundsandheder.

af Hans Kristian Neerskov

Selv om hr. Eilif Rosenkilde (ER), medlem af Mormon-kirken, påstår, at
mormoner er kristne, og han søger at føre bevis for dette, så er Jesu Kristi
Kirke af Sidste Dages Hellige ikke en kristen kirke.

ER skal have tak for den sobre tone og for ønsket om, at jeg skal bevise,
hvad jeg skriver. Det gør jeg gerne også som en advarsel til alle om ikke at
blive medlem af denne kirke i den tro, at den er kristen.

Mormonerne har en sund livsførelse på mange områder, og de har et
familieskab, hvor man søger at holde sammen og dyrke sin religion sammen.
De har tit festaftener med dans for de unge, for at de skal finde deres
tilkommende inden for kirken.

Men mormonernes lære er en underlig blanding af kristendom og hedenskab,
af lov og nåde, af kristen etik og lovgeminger. Deres lære harmonerer slet
ikke med de kristne grundsandheder.

For mormonerne er syndefaldet den største velsignelse, mennesket kunne
komme ud for (Nephi 2 22-24). Ellers var vi blot vedblevet at være
skabninger. Nu har vi en større destination. Mormonernes gnostiske lære er
nemlig, at medlemmer af Mormonkirken skal ende med at blive guder. Det vil
de ikke have offentligt ud, men det er dog sandheden for deres mål - men det
er naturligvis et falsum. Kun de øverste i hierarkiet har foreløbig del i
denne "velsignelse".

Mormonismen er altså polyteistisk, idet der er plads til et ukendt antal
guder til at regere hver sin del af universet. Deres Gud, som vandrede her
på jorden, styrer nu sin del af verden. Tidligere var han altså menneske,
men ved at tilegne sig mere og mere af evangeliet blev han ophøjet til Gud.

Forsoningen er en af de grundlæggende teologiske sandheder, som
mormonerne slet ikke forstår. I traktaten "Forsoningen - evangeliets første
grundtrin" står der: "Den idé, at mennesket kan synde imod Gud og mennesker
og siden gennem blot og bar tro på Kristi fortjeneste blive befriet fra alle
følger af sin skyld, er en af de mange urimeligheder, som af mennesker er
blevet indpodet på religionens træ."

Derimod lærer de, at synden, som mennesker har begået, ikke kan forsvinde
blot ved at tro på Jesus og hans stedfortrædende død. Nej, frelse opnås
alene ved gode gerninger. Det er så ukristeligt, som det vel kan være. Netop
her findes forskellen på alle religionerne og kristendommen. Kristus har
fuldbragt værket for de kristne, men ikke for mormonerne.

Når mormonerne påstår, at alle kristne kirker er så sekulariserede, at de
ikke længere kan betegnes som kristne kirker, men alene mormonerne har nu
nøglen til himmeriget, så er det et åndeligt hovmod, som trodser ethvert
andet postulat.

Alle kristne gennem tiderne er ifølge mormonerne fortabte efter deres
død, hvis de ikke bliver døbt ved en stedfortrædende død hos mormonerne.
Derfor døber de rask væk vor Grundtvig, Luther osv.! Samtidig mener de, at
ingen kristne i alle de nuværende bestående kirker vil opnå at komme i
himmelen. Alene mennesker, som er døbt hos mormonerne, kan opnå frelse
hinsides!

Mormonerne påstår, at deres kirke er den eneste sande kristne kirke,
grundlagt på de åbenbaringer, som Joseph Smith fik i år 1830. Denne
åbenbaring førte til en kirke, som i opbygning, praksis, ritualer, hierarki
og lære er den eneste sande "Jesu Kristi Kirke", påstår de!

Men grundlæggeren af mormonismen led af amerikanske
mindreværdskomplekser. Derfor skulle denne nye religion kompensere for, at
ingen religion i verden har sit udspring i USA. Her kom derfor et tilbud fra
Amerika til hele verden! En ny religion, som skulle frelse verden og alle
dem, der allerede troede, at de var kristne.

Her er nogle eksempler fra mormonernes lære: 1) Amerika skulle være
blevet befolket af jødiske emigranter, som kom i flere hold. 2) Derfor
skulle også Kristus have åbenbaret sig i Amerika efter sin opstandelse. 3)
Når Kristus kommer igen, skal han komme til Amerika. 4) Da Kristus blev
født, blev det en stund lyst på Betlehems mark, men ifølge Mormons bog blev
det i Amerika dagslyst hele natten. 5) Ved Kristi forklarelse blev
disciplene forfærdede, men i Amerika strålede de som Jesus selv. 6) Da Jesus
døde, blev det ifølge Bibelen mørke i tre timer i Jerusalem, men ifølge
Mormons Bog blev det i Amerika mørke i tre dage, tilmed kunne ingen tænde
ild i den tid. 7) Bibelen beretter om et jordskælv, da Jesus døde, men i
Amerika var der jordskælv i tre timer, hvor 16 byer blev ødelagt, om vi da
skal tro Mormons Bog. 8) Naturligvis fik Joseph Smith også større
åbenbaringer end Moses, som kun så en brændende tornebusk. JS så et lys så
stort, at det nåede træernes top og oplyste skoven viden om. 9) Bibelen
beretter, at Jesus udvalgte 12 apostle i Jødeland. De er alle døde.
Alligevel tror mormonerne, at en af dem er udødelig, nemlig apostelen
Johannes. 10) Mormonerne tror også, at Jesus udvalgte 12 apostle i Amerika
(naturligvis alle mormoner), hvoraf tre er udødelige.

Deres 10 trosartikler ser tilforladelige ud, men når man sætter sig ind
i deres lære, så står de ikke længere til troende. De har annekteret Jesus
Kristus fra alle os andre, og nu har vi bare at være så gode at komme til
dem for at få del i frelsen. Den kan vi ikke opnå hos Gud ved Jesus Kristus,
men kun hos mormonerne ved deres mærkværdige dåb og menneskelærte påbud.

=== citat slut ====

Se endvidere også ...

Date: 29. april 2004 CET 22:51
Subject: Mormonerne - forklædt som kristne
2025 news:6Wdkc.151118$jf4.7...@news000.worldonline.dk

... og de dertil knyttede indlæg.

The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6...@news000.worldonline.dk
2124 news:HzXpc.164474$jf4.8...@news000.worldonline.dk

File-number:
2163

Bodil Grove Christensen

"Kall, Mogens" <Jo...@15.13> skrev i en meddelelse

> Kristeligt Dagblad bringer i dag onsdag 19. maj 2004:

Jeg har med interesse læst dit indlæg, som viderebragte
en artikel fra Kristeligt Dagblad, skrevet af Hans Kristian Neerskov.

Det kan jo nok ikke undre, at jeg har moret mig ret kosteligt
over de faktuelle fejl - og har undret mig over, at det er SÅ nødvendigt
at skrive, at vi ikke er kristne. Vi er kristne. Lad mig citere vore
trosartikler (dog kun de fire første, vi har ialt 13):
1. Vi tror på Gud, den evige Fader, på hans Søn, Jesus Kristus og
på den Helligånd.
2. Vi tror,at menneskene vil blive straffet for deres egne synder, og
ikke for Adams overtrædelse.
3. Vi tror, at hele menneskeheden gennem Kristi forsoning, kan blive
frelst ved at adlyde evangeliets love og forordninger.
4. Vi tror, at evangeliets første grundsætninger og forordninger er:
1) Tro på den Herre Jesus Kristus
2) Omvendelse
3) Dåb ved nedsænkning i vandet til syndernes forladelse
4) Håndpålæggelse for den Helligånds gave.

Så skulle der vist være sat en pæl igennem den første fordom.

Sådan går det såmænd også med resten, men desværre tillader
min tid mig ikke at sidde her foran maskinen hele dagen, jeg
har et hus, som skal ordnes, og jeg skal være til dåb kl. 16!
Og det glæder jeg mig særdeles meget til.

Hvis nogen iblandt jer skulle føle trang til at høre mere om,
hvad vi virkelig tænker og tror, kan I søge oplysninger på
denne side:

http://www.mormon.dk/

I venstre side finder I "Tro og lærdomme", som I så kan
dykke ned i efter forgodtbefindende.
I højre side finder I "Templet i København", og der kan
I dykke ned og se billeder fra det nye tempel også indvendigt,
og forklaringer på, hvad de forskellige rum bruges til.

Men, mon ikke kirkens øverste talsmænd i Danmark finder tid
til at imødegå disse påstande, måske ikke denne weekend,
da har vi nemlig travlt med at indvie vort nye tempel i København.

Mvh.Bodil.

PS. En af mine yndlingssalmer hedder iøvrigt "Jeg på Kristus tror",
den er skrevet af Bruce McConkie, en af kirkens generalautoriteter.

Bodil Grove Christensen

> [...]
Kristi
> Kirke af Sidste Dages Hellige ikke en kristen kirke.

Der kommer et program kl. 20-21 i aften på DR2,
"To år for Mormon" hedder det, på trods af, at vi hellere
havde set titlen "To år for Kristus".
Vi har ikke selv produceret det, og vi er meget spændte
på, hvad det indeholder, alt, vi ved, er at det handler om
en gruppe amerikanske missionærer i Tyskland i deres
to år som repræsentanter for kirken.
Prøv at se det.

Mvh. Bodil.

jørgen

"Bodil Grove Christensen" <grov...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40ac8463$0$173$edfa...@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> på, hvad det indeholder, alt, vi ved, er at det handler om
> en gruppe amerikanske missionærer i Tyskland i deres

Da jeg var dreng for mange år siden mødte jeg 2 Amerikanske mormoner i toget
fra Gilleleje til Hillerød. Jeg havde været ude at fiske hvilket gav
anledning til at vi kom i snak. Den ene viste mig stolt et billede af nogle
flotte laks han havde fanget derhjemme i USA. Da vi havde småsludret med det
lidt engelsk jeg kunne dengang tog han mormons bog frem og spurgte mig om
jeg ville have den, den kostede kun 2 kroner så jeg sagde ja tak, det er jo
sjældent at man får en bog for så lidt. Da jeg kom hjem kiggede jeg lidt i
den flotte bog men læste aldrig rigtigt i den.

På det tidspunkt var jeg ikke kristen og det som slår mig i dag er at de
ikke gav mig bibelen og viste mig frelsens vej og det siger vel en del om
hvad SDH anser for vigtigt. De to velklædte og flinke mormoner gav mig
hverken bibelen eller forkyndte evengeliet for mig, istedet fik jeg deres
bog. Så de missionerede mig jo egentlig ikke som kristne gør det. Så hvis
SDH vil kaldes kristne så bør de vel også vise det i praksis. Fra mit møde
med de 2 mormoner kunne jeg ihvertfald ikke klassificere dem som værende fra
et kristent trossamfund.

mvh jørgen.

TBC

"Bodil Grove Christensen" <grov...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40ac82a9$0$173$edfa...@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> denne side:
>
> http://www.mormon.dk/
>
> I venstre side finder I "Tro og lærdomme", som I så kan

En tese jeg til fulde kan tilslutte mig. Skal man kunne bedømme hvad en
person eller en trosretning reelt tror på, så er det personens eller
trosretningens tro man må agte på at undersøge, og ikke alene henholde sig
til alle mulige eksterne kommentatorers mere eller mindre farvede fokus og
bedømmelser om samme.

Den hensigt og det formål en ekstern kommentators synspunkter kan tjene er
på plussiden at stille spørgsmål der måske kunne være god og reel grund til
at debattere, ved nogle forhold ved den tro han kommenterer og bedømmer på
egne præmisser. Men jeg har aldrig ment at man kan tage andet end selve den
tro der findes hos den troende til indtægt for hvad den troende reelt tror
på. At henholde sig til andres ofte farvede bedømmelser og fokus fører på
minussiden oftest og gerne til direkte forvanskninger som et hele. Og man
bør gøre sig klart at det ligefrem i nogle grelle tilfælde endog i sig selv
kan være målet med kommenteringen.

Så ovenstående svar som du har givet det, mener jeg faktisk er det bedste
svar der kan gives.

TBC

Bodil Grove Christensen

"jørgen" <brothe...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Har du overvejet, at de faktisk antog, at
du kendte Bibelen, idet de var i et kristent
land?
Vi giver Mormons Bog væk i dag, vi har
nu så mange penge i kirken, at vi ikke behøver
at få 2 kr. for trykkeudgiftern.
Men se nu filmen i aften.

Mvh.Bodil.

"Bodil Grove Christensen" skrev

Næh goddag Bodil, hvilken "overraskelse".

[ ... ]

> 3. Vi tror, at hele menneskeheden gennem Kristi forsoning, kan blive
> frelst ved at adlyde evangeliets love og forordninger.

Evangeliets love:
----------------

Law no 1:

"Du må IKKE have andre guder end Mig (JHVH, red.)."

Sandheden om Mormonerne:
-----------------------------

Name: Kenn L. Schjødt
Date: 30. april 2004 CET 17:27
Subject: Re: Mormonerne - forklædt som kristne

=== citat start ===
Vi tror på at retfærdige mennesker (dvs. alle ikke kun SDH'ere) kan blive
ophøjet til guder ...
=== citat slut ====

Altså konstaterer vi her klart og tydeligt, at der ér tale om overtrædelse
af det første Bud!

Name: Bodil Grove Christensen
Date: 6. maj 2004 CET 14:15

=== citat start ===
Nej, det skal du ikke forvente - Kenn har jo svaret,
og jeg er nu enig med ham.
=== citat slut ====

Og Bodil er åbenbart enig med Kenn om, at det er OK at overtræde dette
første Bud!

Uddybende begrundelse herfor er givet i ...

Date: 4. maj 2004 CET 00:10
2035 news:Ltzlc.152566$jf4.8...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

Mit forslag til jer Mormoner er:

Tillad Gud bare lidt plads i jeres hjerter. Læs mere herom i ...

Date: 20. maj 2004 CET 16:44
Subject: Kærlighedsloven
2174 news:Wu3rc.764$Vf.1...@news000.worldonline.dk

The servant of Michael

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,

da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

File-number:
2176

Knut

On Thu, 20 May 2004 12:04:24 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grov...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

Det er ingen grunn til å ta påstander som "mormonere er ikke kristne"
alvorlige. Dette er bare grums fra trinitare kristne. La dem seile sin
egen sjø. Trinitarene kjennetegnes ved en arrogant avvisende holdning
overfor alle kristne som ikke er enige med dem, og dessuten inbiller
dem seg å kunne bestemme hva som er og hva som ikke er en del av
betegnelsen "kristen".

Glem disse arogante.

--
Yours, Knut.

Why are Unitarians so disjointed at hymn singing?
Because they are always reading a few lines ahead
to see if they agree with the words.

Andreas, Ravsted

I news:Kv3rc.766$Vf.1...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

> [...]
> ----------------
>
> Law no 1:
>
> "Du må IKKE have andre guder end Mig (JHVH, red.)."
>

> Sandheden om Mormonerne:
> -----------------------------
>
> Name: Kenn L. Schjødt
> Date: 30. april 2004 CET 17:27
> Subject: Re: Mormonerne - forklædt som kristne
>
> === citat start ===
> Vi tror på at retfærdige mennesker (dvs. alle ikke kun SDH'ere) kan
> blive ophøjet til guder ...
> === citat slut ====
>

> Altså konstaterer vi her klart og tydeligt, at der ér tale om

Så enkelt er det altså bare ikke!

I GT står: "Har jeg ikke sagt at i er guder" - eller noget i den
retning, citeret frit efter hukommeren.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Erik.D

"Knut" <unit...@christian.netREMOVETHIS> skrev

> Det er ingen grunn til å ta påstander som "mormonere er ikke kristne"
> alvorlige. Dette er bare grums fra trinitare kristne.../cut

Der er absolut gode grunde til at tage trådens overskrift alvorlig. Dette er
jo fundamentalt, et spørgsmål om hvem der bære sandheden og hvem der ikke
gør det, hvilket NT skriften jo selv, op til flere steder betoner som et
dybt alvorligt problem.

Derfor - Repost af følgende :

Er det muligt at flere forskellige religioner har udbredt falske
fremstillinger af og om personen Jesus Kristus. Er det muligt at der på
denne måde er opstået et virvar af Kristus figurer der hverisær er tilpasset
sine respektive religioners overbevisning. Bibelens svar på spørgsmål som
disse er et klart ja. Ikke bare som mulighed men som realitet. Der er og har
altid været igangsat et misbrug af Gud og de åbenbaringer Han har skænket
til menneskeheden. I den kristne tidsperiode som er nu, taler skriften om
frafald fra den sande tro, gennem falske Kristus figurer med falske
budskaber. Lige fra den kristne menigheds spæde start har dette forgået og
tjent et mørke og bedrag hvis konsekvenser er forkastelse og dom.

I elskede, tro ikke enhver ånd, men prøv ånderne, om de er af Gud; thi mange
falske profeter er draget ud i verden. 1Joh.4,1.

Det er brøderne, Johhannes her henvender sig til, hans elskede i Herren. Om
de kunne undfly løgnen og bedraget, han ved bare vil vokse og vokse, som
tiden nærmer sig denne verdens undergang og endelige dom. Prøv ånderne og
tro ikke enhver, skriver Apostlen og fortsætter sin opfordring i brevet.

Derpå kan I kende Guds Ånd: enhver ånd, der bekender, at Jesus er Kristus,
kommen i kødet, er af Gud. Og enhver ånd, der ikke bekender Jesus, er ikke
af Gud; men dette er Antikrists ånd, som I har hørt skal komme, og den er
allerede nu i verden. 1Joh.4,2-3.

Jesus Kristus kommen i kødet, er bekendelsen brøderne skal lytte efter,
derfor er det yderst vigtigt at betydningen af denne bekendelse er kendt af
den enkelte, således at falske ånder kan afsløres. For afsløres de falske
ånder ikke, vil Antikrists ånd kaste sit mørke og begynde sin ødelæggende
virksomhed.

Men hvad menes der egentlig med de ord, Johannes advare sine kristne brødre
med, også idag. For det første taler han om en bekendelse og det kunne tyde
på at han mener - den der blot siger at Jesus er Kristus, kommen i kødet,
har en ånd der kommer fra Gud. Men jeg vil godt slå fast, at det er ikke
hvad der menes med ordene fra Johannes. For at bekende Jesus Kristus har en
langt dybere betydning end blot det at udtale nogle ord og at bekende Jesus
Kristus kommen i kødet har en langt dybere betydning - end blot det at
anderkende Jesus som frelseren.

En Kristen bekendelse, betyder ikke at vi taler nogle få ord og så regner os
for kristne. For ordet - bekendelse - betyder på sit grundsprog at den der
bekender, samstemmer med det han bekender. I dette tilfælde, fra 1Joh brev,
menes der derfor at bekenderen må samstemme med det bekendelsen udtrykker.

Altså : Bekendelsen må foruden de tallte ord, samstemme med det evangelium
der engang er givet gennem Jesus Kristus selv, både det Han egenhændigt gav
os i de fire evangelier og det Han gav os gennem Paulus og de øvrige
Apostle. Det er hvad Johannes taler om, en samstemning der afspejler den
åndelige enhed de kristne brødre fik del i da de kom til tro på Herren og
modtog den Hellige Ånd. (se.Ef.4,1-5.)

At Jesus Kristus kom i kød og blod er en hemmelighed. Forstået på den måde
at dette kun fattes ved åbenbaring fra Helligånden. Brødrene har alle
modtaget denne åbenbaring og oplevet den forvandlende og nyskabende kraft
den indeholdt, de har set at Jesus Kristus var og er lig med Gud selv. Dette
binder de kristne sammen i et uløseligt forhold mellem dem som forsamling og
Jesus Kristus selv og er grundlag, ja udgangspunkt for hele tilgangen til de
øvrige herligheder i Guds ord. Enhver anden bekendelse om Kristus, end den
at han er og var Gud selv, betyder derfor at den der bekender ikke har lod
eller del i Guds Ånd og alt efter omstændighederne enten er uoplyst eller
tjener for den Antikristlige ånd, Johannes advare imod.

--

E.Dalgas

Mass...@paradis.tdcadsl.dk

"Bodil Grove Christensen" <grov...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in message

> "Kall, Mogens" <Jo...@15.13> skrev i en meddelelse
>
> 3. Vi tror, at hele menneskeheden gennem Kristi forsoning, kan blive
> frelst ved at adlyde evangeliets love og forordninger.

nu er det ikke så lidt væsentligt hvordan man forstår dette, det med at
adlyde evangeliets love, fordi de eneste love der skal adlydes er faktisk
dem Jesus skal adlyde igennem det liv vi giver ham lov til at leve igennem
os, så vi skal ikke adlyde en eller anden lov som om at vi skulle leve op
til noget

lov er lov selv om den måske somme tider bliver klædt i evangelie ord,
evangeliet er, det er fuldbrugt og nu er det Jesus der skal gøre resten

Ole

Andreas, Ravsted

I news:40accc09$0$242$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
Erik.D følgende:

[ ... ]

> Derfor - Repost af følgende :

Hvor har du den artikel fra??

"Andreas, Ravsted" skrev

[ ... ]

> Så enkelt er det altså bare ikke!
>
> I GT står: "Har jeg ikke sagt at i er guder" - eller noget i den
> retning, citeret frit efter hukommeren.

... hvilket jo så blot er et bevis på, at du IKKE fik sat dig ordenligt ind
i sagerne inden du udtalte dig!

Jeg skrev jo ...

> Uddybende begrundelse herfor er givet i ...
>
> Date: 4. maj 2004 CET 00:10

> Subject: Re: Mormonerne - forklædt som kristne

Tillad mig derfor at genopfriske din hukommelse:

(søgestring: John 10,34-36. Salme 82,6 )

=== citat start (fra fil 2035, forkortet udgave) ===

Der er her helt klart og tydeligt tale om vranglære !!!

Tillad mig at begrunde hvorfor:

Kristne, jøder og muslimer er fælles om at tro på én Skaber, Som har skabt
dette Univers, inklusiv mennesket. Mennesket er således en *skabning*.

Allerede i løbet af de første kapitler i Bibelen kommer *fristelsen*:

"... (gør således) ... så bliver I som Gud ..."
(1.Mos.3,5)

Ah, det lyder jo besnærende, ikke sandt ?

Gud! Jeg kunne for resten godt tænke mig at lege Dommer over levende og døde
(ligesom al-Qaeda). Må jeg godt få lov til det ?

DADDY:
(2004-05-03, CET 22:23)
- "Nej!"

Tak Himmelske Fader (jeg er jo blot Din skabning).

:-)

Moses var et menneske ligesom alle os andre. Gud kaldte ham til profet, og
Gud lod undere og tegn ske gennem ham.
En dag begik Moses en alvorlig bommert:

Der var vandmangel i Meriba (under ørkenvandringen). Folket brokkede sig til
Moses, og han spurgte Herren (JHVH) til råds. Gud Herren sagde så, hvad
Moses skulle gøre (og Gud vil så mirakuløst lade vand springe frem fra en
klippe). Derpå siger Moses til folket:

"Mon *vi* formår at få vand til at strømme frem ..."
(4.Mos.20,10)

Dét, vi skal lægge mærke til her, er, at Moses faktisk medregner sig-selv i
mirakel-processen!!!

Men Moses kan jo IKKE lave mirakler. Han er jo blot et menneske!

Dét, Moses burde have sagt, var ..."Mon *Gud* formår at ..."

Moses *stjal* faktisk noget af æren fra Gud. I hans tanker kom Moses til at
opfatte sig selv som værende en art med-gud !!!

Og dét er grov afgudsdyrkelse (SHIRK) !!!

(Heri ligger også forklaringen på, at så få har mirakel-nådegaven. Vi er
endnu for úmodne, som kristne, og kan blive fristet-over-evne, ligesom Moses
blev).

Derfor irettesættes Moses efterfølgende af Gud (4.Mos.20,12)

Dette er noget både jøder, kristne og muslimer kan forstå
(men åbenbart ikke Mormoner)

-

Når der står skrevet i Bibelen, at ...

"...(vi kristne skal) ... få del i guddommelig natur ..."
(2.Pet.1,4)

... så betyder det IKKE, at vi bliver guder, men blot dette ene, at Guds
Ånd tager bolig i vort indre (læs John.14,23. Rom 5,5; 8,15-16. Ef.3,17
m.fl.)

Du kan ALDRIG blive en gud, fordi ...

"Jeg er HERREN (JHVH), så lyder Mit navn.
Jeg giver ej andre Min ære, ej gudebilleder
Min pris."
(Es.42,8)

På tilsvarende vis i NT:

"Thi selv om der også er såkaldte
guder, enten det nu er i himmelen
eller på jorden - sådan som der jo er
mange "guder" og mange "herrer°" -

så er der for os dog kun én Gud,
Faderen (se: 5.Mos.1,31), fra hvem alt er, og til
hvem vi er skabt, og én Herre, Jesus
Kristus, ved hvem alt er, og ved
hvem vi er skabt."
(1.Kor.8,5-6)

Drop vranglæren

-

Jamen, hvad så med Jesus ?

Talte Han ikke om, at vi skulle blive guder (John 10,34-36. Salme 82,6)?

Uforstandige tåbe! Forstår du dimensionen i, hvad der står skrevet ?

Pointen ér jo netop, at disse såkaldte "guder" *svigter* deres kald som
dommere. De dømmer úredeligt (Sl.82,2)!

Og det gælder SELVFØLGELIG også nutidens dommere ...

Gud går i rette med dem, disse dommere, og siger: "Burde I ikke skaffe de
forfulgte hjælp (apropos Ordsp.3,27-28)?"

Det stod i din magt at hjælpe dem! Hvorfor gjorde du intet ?

And I heard a voice said:

"... (I skal blive som Gud) ..."

Og en alarmklokke gik igang!

Det er muligt, du ikke tiltales med ordet en-gud, men du kan lide din magt.
Du har beruset dig i den og er blevet magtsyg!

Sandheden ér, at du er en lejesvend! Du tjener slet ikke folkets ve og vel,
men du meler blot din egen kage!

Du er en hykler!

Dérfor går Gud (den ægte vare, Skaberen) i rette med dig, og siger:

"... dog skal I dø som mennesker, styrte
som en af fyrsterne!"

(og så er der ikke meget gud tilbage i han/hende)

Salme 82 gør nar af disse såkaldte "guder".

Det er Gud som al æren skal ha' !!!

Jesus, derimod, gør faktisk KRAV på at være selve Dommeren° (Sl,82,8.
Matt.25,31-46) !!!

-

Jamen var der ikke noget med, at jeg skulle *arve* et-eller-andet ?

I Galaterbrevet står der jo, at ...

"Altså er du ikke længer træl, men
søn. Men er du søn, da er du også
*arving*, indsat dertil af Gud."
(Gal.4,5-7)

Der er korrekt, at en kristen er *arving*, men det er ikke ensbetydende med,
at vi bliver guder. Helligånden er *panten* på vor arv (Ef.1,14). Arven er
det-evige-liv-med-Gud !!!

-

Lyt til mit råd, min ven:

Gud ér kærlighed.
(1.John.4,8)

Gav nogen alt sit jordiske godt for kærlighed, hvem ville agte ham/hende
ringe ?
(Højsangen 8,7)

Hvis du vil leve-med-Gud må du følge Jesus, og ofre alt dit jordiske gods,
inklusiv dit liv, hvad enten du var konge, præst eller bonde eller en
såkaldt "gud"!

Følg Jesus - stræb mod at blive en fuldkommen *skabning*, således som Han
var her på jorden (Fil.2,7).

Jesus-Break:
(2004-05-04, CET 00:07)
- "Følg Mig!"

=== citat slut (fra fil 2045) ====

Håber hermed at *du*, Andreas, tager KRAFTIGT afstand fra denne vranglære,
Mormon-"kirken" prædiker !!!

Hav' en god dag/aften :-)

The servant of Michael

File-number:
2178

Erik.D

"Andreas, Ravsted" <so...@hul.invalid> skrev i en meddelelse

> I news:40accc09$0$242$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
> Erik.D følgende:
>
> [ ... ]
>
> Hvor har du den artikel fra??

Hej Andreas

En jeg selv skrev, da Kenn og jeg havde vores "debat" angående SDH vs
Evangelisk Kristendom !

Øhhh....hvorfor spørger du ??

--

E.Dalgas

Andreas, Ravsted

I news:ig4rc.777$Vf.1...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

> ... hvilket jo så blot er et bevis på, at du IKKE fik sat dig
> ordenligt ind i sagerne inden du udtalte dig!

Jo og din forvirrede snak ændrer ikke på at der i GT står som jeg
citerede.

Der er altså forskel på Gud og på guder!

Skal du fradømme SDH kristennavnet skal du finde noget med langt mere
kød på!! - For der er ikke her tale om at vi bliver til Gud (YHWH).

Andreas, Ravsted

I news:40acec8e$0$243$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
Erik.D følgende:

> Hej Andreas
>
> En jeg selv skrev, da Kenn og jeg havde vores "debat" angående SDH
> vs Evangelisk Kristendom !
>
> Øhhh....hvorfor spørger du ??

Ok, tak. Sprogbrugen synes jeg blot ikke lød helt som du plejer at
formulere dig. Derfor tænkte jeg at det måske var noget du engang i
tidernes morgen havde hentet et sted fra.

Noget helt andet:
Kunne du tænke dig at være med i en netbaseret studiegruppe om
forholdet mellem jødedom og kristendom samt forholdet mellem GT og NT?

Erik.D

> [...]
> Kunne du tænke dig at være med i en netbaseret studiegruppe om
> forholdet mellem jødedom og kristendom samt forholdet mellem GT og NT?

Tjaa.....med det forbehold at det ikke tager for meget tid, er jeg da ikke
afvisende :-))

--

E.Dalgas

"Andreas, Ravsted" skrev

[ ... ]

> [...]
>
> Skal du fradømme SDH kristennavnet skal du finde noget med langt mere
> kød på!! - For der er ikke her tale om at vi bliver til Gud (YHWH).

Er *du* nu også begyndt at hoppe på den (1.Mos.3,3-4) - du er godt nok nem
at narre :-(

En lille *gud* ved siden af Gud (JHVH) - wow!

Kan du så også frelse nogen (dødelige *skabning, Sl.82,7) ?

:-)

The servant of Michael

File-number:

"Erik.D" skrev

[ ... ]
> ... 1Joh.4,1. ...

> ... 1Joh.4,2-3. ...

> den indeholdt, de har set at Jesus Kristus var og er lig med Gud selv. ...

... og altså ikke en såkaldt *med*-Gud, John.14,9 :-)

> [...]

> eller del i Guds Ånd og alt efter omstændighederne enten er uoplyst eller
> tjener for den Antikristlige ånd, Johannes advare imod.

Dejligt at høre denne din bekendelse.

Hva' - tror du, ligesom Andreas desværre nu er hoppet på ...

Date: 20. maj 2004 CET 19:45

... at du ... skal blive som en lille *gud* ved siden af Gud (YHWH) ?

Date: 4. maj 2004 CET 00:10
2035 news:Ltzlc.152566$jf4.8...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

=== citat start ( indlæg 2035, forkortet og tilpasset lidt) ===

Talte Jesus ikke om, at vi skulle blive guder (John 10,34-36. Salme 82,6)?

[...]

Dérfor går Gud (den ægte vare, Skaberen) i rette med dem, og siger:

[...]

Svar udbedes (der tjekkes, om du står på sandheds grund).

The servant of Michael

File-number:
2182

Knut

On Thu, 20 May 2004 17:15:57 +0200, "Erik.D" <e....@webspeed.dk>
wrote:

>"Knut" <unit...@christian.netREMOVETHIS> skrev

Du gjør meg urett. Jeg er _svært_ alvorlig når jeg sier at det er

Knut

wrote:

>Er det muligt at flere forskellige religioner har udbredt falske

>fremstillinger af og om personen Jesus Kristus.

Er det mulig at noen trossamfunn monopoliserer fremstillinger av og om
personen Jesus Kristus, og så fremstiller alle avvikende
fremstillinger som falske? Er det mulig at disse trossamfunnene til og
med har torturert, ødelagt familier,drept mennesker og utryddet hele
kulturer som er av en annen oppfatning enn dem selv?

Jeg gidder ikke si mere.

Kenn L. Schjødt

"Kall, Mogens" <Jo...@15.13> wrote in message

> Og Bodil er åbenbart enig med Kenn om, at det er OK at overtræde dette
> første Bud!

2. Mosebog 20:16

"Du må ikke vidne falsk mod din næste."

Jeg har ikke sagt det er OK at overtræde det første bud. Derfor mener jeg du
klart bærer falskt vidnesbyrd om hvad jeg har sagt. Bla. tager du en lille
sætning ud af en større sammenhæng og kommer med en grov anklage udfra din
egen fortolkning, om at jeg synes det er OK at overtræde det første bud.

Dette er jo et godt bud på hvad der sker når man er angrebsivrig, som du
åbentbart er lige nu. Du beskylder nogen for at bryde et bud (udfra din egen
fortolkning) og i din iver bryder du selv et bud. Jeg kan tænke på en
udtalelse fra Jesus Kristus, der vejleder os når vi kommer til at gøre sådan
noget, nemlig Matthæusevangeliet 7:1-5:

"v1 Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. v2 For den dom, I dømmer
med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt
med. v3 Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke
til bjælken i dit eget øje? v4 Eller hvordan kan du sige til din broder:
Lad mig tage splinten ud af dit øje! og så er der en bjælke i dit eget øje?
v5 Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til
at tage splinten ud af din broders øje."

mvh Kenn

Kenn L. Schjødt

"Erik.D" <e....@webspeed.dk> wrote in message

Hej Erik

Lang tid siden, har savnet dig :-)

Undrer mig bare lidt over at man ikke ser indlæg fra dig i lang tid og du så
kaster dig ind i en mudderslængsdebat omkring det her emne. Det her er jo et
emne hvor man tit ser at folk misrepræsenterer eller overdriver SDH doktrin,
for "bedre" at kunne understrege deres argumenter.

Hvorfor kaster benzin på bålet, i stedet for at deltage i positive debatter.
Det her "jeg er en bedre Kristi discipel end du er" debat, er uinteressant
og fremkalder kun skænderier og dårlige følelser.

mvh Kenn

Kenn L. Schjødt

> [...]

det
> er naturligvis et falsum. Kun de øverste i hierarkiet har foreløbig del i

OK er CS. Lewis så Gnostiker, for han har da udtrykt præcis de samme tanker.
Men det virker som CS. Lewis godt må sige det, men at SDH'ere endelig ikke
må.....hmmmmm. Jeg har da ikke set folk betegne CS. Lewis som gnostiker
eller ikke-kristen.

Og at det ikke må komme offentligt ud, er en misrepræsentation fra denne
Hans Kristian Neerskov. Det står i vores offentlige tilgængelige skrifter,
som jeg har linket til tidligere i denne gruppe. Man undres til stadighed
over hvilke misrepræsentationer og overdrivelser folk synes det er OK at
bruge i deres angrebsiver.

mvh Kenn

Erik.D

"Knut" <unit...@christian.netREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Er det mulig at noen trossamfunn monopoliserer fremstillinger av og om
> personen Jesus Kristus, og så fremstiller alle avvikende
> fremstillinger som falske?

Ja det er muligt !

> [...]
> med har torturert, ødelagt familier,drept mennesker og utryddet hele
> kulturer som er av en annen oppfatning enn dem selv?

Hvis det er sådan du ser på dette, forstår jeg dig udemærket. Men jeg mener
du helt tilsidesætter egenskaben at skelne, Knut.

--

E.Dalgas

Erik.D

"Kenn L. Schjødt" <kenndåsekød...@xn--dsekd-mra0l.schjodt.net> skrev i en
meddelelse news:40ad09be$0$173$edfa...@dtext02.news.tele.dk...

> "Erik.D" <e....@webspeed.dk> wrote in message
>
> Hej Erik
>
> Lang tid siden, har savnet dig :-)

Hej Kenn, i ligemåde, ja det er længe siden efterhånden, men du har jo også
selv været borte i perrioder så du ved vel at man nemt kan bruge alt for
meget tid og dermed, blive "træt" herinde :-))

> Undrer mig bare lidt over at man ikke ser indlæg fra dig i lang tid og du

> kaster dig ind i en mudderslængsdebat omkring det her emne.

Ok, jeg har nu ikke tænkt mig at deltage i mudderkastning. Men jeg fandt
tråden egnet til et REPOST jeg selv syntes er på sin plads, mere er der ikke
i det.

> Det her er jo et
> emne hvor man tit ser at folk misrepræsenterer eller overdriver SDH
doktrin,
> for "bedre" at kunne understrege deres argumenter.

Det har du ret i.

> [...]
> Det her "jeg er en bedre Kristi discipel end du er" debat, er uinteressant
> og fremkalder kun skænderier og dårlige følelser.

Som sagt, var det ikke min mening at opildne til skænderi eller lign.

--

E.Dalgas

Rasmus Underbjerg Pinnerup

"Bodil Grove Christensen" <grov...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> mælte sligt:

Kristne, der skændes og kalder hinanden kættere? Nu har jeg aldrig! ;)

En væsentlig del af uenighederne på dette punkt skyldes, at man har
forskellige definitioner af, hvad der udgør "en kristen kirke". I stedet
for bare at råbe "Johorw!", "Naharj!" og "Kætter!" efter hinanden som
børnehavebørn, kunne man med fordel i stedet forsøge at afklare, hvordan
man forstår ordet "kristen" og hvorfor det i den forstand kan/ikke kan
bruges om mormonerne.

>Der kommer et program kl. 20-21 i aften på DR2,
>"To år for Mormon" hedder det, på trods af, at vi hellere
>havde set titlen "To år for Kristus".

Tja ... Jeg kan nu godt forstå, de valgte den første titel. Programmet
fokuserer jo eksplicit på SDH og gør en del ud af nogle forhold, der
specifikt er associerede med SDH, ikke mindst i de kritiske indslag med
eksmedlemmer.

> [...]
>på, hvad det indeholder, alt, vi ved, er at det handler om
>en gruppe amerikanske missionærer i Tyskland i deres

Det gjorde jeg. Tak for tippet. Det var meget interessant.

Mit overordnede indtryk er, at det var nogle utroligt modige og søde
unge mænd. Jeg kunne ikke lade være med at blive imponeret over deres
mod - særligt i den scene, hvor den unge ældste netop er ankommet til
Tyskland og alene forsøger på sit aldeles gebrokne tysk at missionere
for de pelsklædte damer i togkupeen.

Apropos "unge ældste" - hvornår får man titlen "ældste"? Og hvorfor
gives den til folk, der tydeligvis ikke er ældste? :) Jeg kommer altid
til at trække på smilebåndet, når jeg støder på det.

Jeg synes grundlæggende, at det var et fint program. Det gav et
sympatisk indtryk af de unge missionærer, der - skønt de er lige så
usikre på sig selv og ofte også på deres tro som alle andre på deres
alder - vier to år af deres liv til at rejse halvvejs rundt om verden
for at kæmpe for noget, de tror på, selv om de dermed udsætter sig selv
for lidt af hvert, ikke mindst et betydeligt kulturchok.

Samtidig havde programmet også en ret kritisk vinkel, idet de
forskellige optagelser med missionærerne blev kontrasteret med
interviews med eksmormoner, der fortalte om deres oplevelser med kirken
og missionærtjenesten. Det var godt også at få den vinkel med - særligt
husker jeg den unge mand, der blev hevet hjem fra missionærtjenesten,
fordi han var bøsse, og den intellektuelle, der kviede sig ved at rejse
halvvejs rundt om jorden for at fortælle folk, at de gamle amerikanske
indianere var kristne og skrev med hieroglyffer.

Dertil kommer så den mere "skjulte" kritik, som nok er mit væsentligste
kritikpunkt mod udsendelsen. F.eks. scenen, hvor missionærerne bereder
sig på at rejse hjemmefra og synger en sang med teksten "Oh Babylon, oh
Babylon, we bid thee farewell", medens der samtidig vises billeder af
templet i Salt Lake City, der tårner i natmørket. Eller da
mormonprædikantens tale om "the restored gospel" bliver til "det
reviderede evangelium" i underteksterne. Det er ikke fair (omend
underteksterne sikkert er DR2's fortjeneste).

Udsendelsen har forresten en hjemmeside:
<http://www.pbs.org/independentlens/getthefire/>

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"But what is Evil anyway? Is there reason to the rhyme?
Without Evil there can be no Good,

Andreas, Ravsted

I news:n37rc.808$Vf.1...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

> Er *du* nu også begyndt at hoppe på den (1.Mos.3,3-4) - du er godt
> nok nem at narre :-(
>
> En lille *gud* ved siden af Gud (JHVH) - wow!

Det var jo *IKKE* det jeg skrev, vel!!

Men dit argument med at du påstår at SDH vil gøre os til *Gud* , den
holder altså ikke vand!! - For det er *ikke* det de siger.

Andreas, Ravsted

I news:40ad0904$0$163$edfa...@dtext02.news.tele.dk skrev
Kenn L. Schjødt følgende:

> 2. Mosebog 20:16
>
> "Du må ikke vidne falsk mod din næste."

Hej Kenn!

Kan du huske hvor i GT det er der står: "Jeg har sagt at I er guder"
eller noget i den retning.

Jeg har ikke i skyndingen lige kunnet hitte det.

Andreas, Ravsted

I news:40acf40d$0$214$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
Erik.D følgende:

[ ... ]

> Tjaa.....med det forbehold at det ikke tager for meget tid, er jeg
> da ikke afvisende :-))

Det lyder godt!

Og du/vi er jo selv helt herre over hvor megen tid vi vil bruge på
dette.

Jeg er så småt ved at lave lidt forarbejde til et sådant studie, -
uden at jeg dermed skal bestemme noget som helst om indhold og
emnevalg. Det skal vi jo netop være fælles om.

Du kan evt. skrive til mig på min mail:
andreas (at) ravsted (prik) dk

Andreas, Ravsted

I news:r37rc.809$Vf.1...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

[ ... ]

> Hva' - tror du, ligesom Andreas desværre nu er hoppet på ...
>
> Date: 20. maj 2004 CET 19:45
>
> ... at du ... skal blive som en lille *gud* ved siden af Gud (YHWH)

Nu behøver du jo ikke ligefrem at forvanske hvad jeg har skrevet, vel
Mogens!!

Rasmus Underbjerg Pinnerup

"Erik.D" <e....@webspeed.dk> mælte sligt:

>Der er absolut gode grunde til at tage trådens overskrift alvorlig. Dette er
>jo fundamentalt, et spørgsmål om hvem der bære sandheden og hvem der ikke
>gør det,

Det er det da kun, hvis man med "kristen" nødvendigvis underforstår
"sand" - og hvorfor skulle man da det? Hvorfor skulle det, at en kirke
er kristen, nødvendigvis medføre, at den ikke kan lære fejl?

>Er det muligt at flere forskellige religioner har udbredt falske
>fremstillinger af og om personen Jesus Kristus.

Selvsagt.

>Er det muligt at der på denne måde er opstået et virvar af Kristus
>figurer der hverisær er tilpasset sine respektive religioners
>overbevisning.

Det er ikke bare muligt. Det er et faktum.

>I den kristne tidsperiode som er nu, taler skriften om
>frafald fra den sande tro, gennem falske Kristus figurer med falske
>budskaber.

Den kristne tidsperiode er kendetegnet ved frafald fra den sande tro?
Ja, det ... ;)

Andreas, Ravsted

I news:40ad1ce4$0$170$edfa...@dtext02.news.tele.dk skrev
Andreas, Ravsted følgende:

> [...]
> uden at jeg dermed skal bestemme noget som helst om indhold og
> emnevalg. Det skal vi jo netop være fælles om.

Du kan også prøve at kigge lidt her:
http://sda-net.dk/phpBB2/portal.php

Og klikke på "Forum" i menuen til venste, - hvor jeg har lavet meget
lidt "forarbejde" til et sådant studium (og der er ingen der siger at
det et evt. stuie netop *skal* foregå der).

Rasmus Underbjerg Pinnerup

"Andreas, Ravsted" <so...@hul.invalid> mælte sligt:

>Kan du huske hvor i GT det er der står: "Jeg har sagt at I er guder"
>eller noget i den retning.

Salme 82:6. En *polyteistisk* (uuuhh!) salme ;)

Andreas, Ravsted

I news:aa8qa01eifrhjd2r4...@4ax.com skrev
Rasmus Underbjerg Pinnerup følgende:

> Salme 82:6. En *polyteistisk* (uuuhh!) salme ;)

Jeps, det var lige præcis den jeg ledte efter.

Tak Rasmus

Knut

On Thu, 20 May 2004 22:13:15 +0200, "Erik.D" <e....@webspeed.dk>
wrote:

>"Knut" <unit...@christian.netREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

>Ja det er muligt !

Det er ikke bare mulig. Det er et faktum.

>Ja det er muligt !

Det er ikke bare mulig. Det er et faktum.

>Hvis det er sådan du ser på dette, forstår jeg dig udemærket.

Hadde du forstått meg utmerket, ville du ikke ha nøyd deg med å si
"Ja det er muligt !".

> Men jeg mener
>du helt tilsidesætter egenskaben at skelne, Knut.

Grunnen til at jeg ikke gidder si mere er nettopp at jeg skjelner noe
jeg savner hos deg, men du kan jo fortelle meg hvor du mener min
egenskap svikter.

Vidal

Andreas, Ravsted wrote:

> I GT står: "Har jeg ikke sagt at i er guder" - eller noget i den
> retning, citeret frit efter hukommeren.

v1 Salme af Asaf.

Gud træder frem i gudeforsamlingen,
blandt guderne holder han dom:
v2 Hvor længe vil I dømme uretfærdigt
og tage parti for de ugudelige? Sela
v3 Skaf de svage og faderløse deres ret,
frikend de hjælpeløse og arme,
v4 udfri de svage og fattige,
red dem fra de ugudeliges magt!

v5 De forstår og fatter intet,
de vandrer i mørke,
jordens grundvolde rokkes.
v6 Jeg har sagt: I er guder,
I er alle sønner af den Højeste.
v7 Dog skal I dø som mennesker,
og I skal falde som en af stormændene.

v8 Rejs dig, Gud, hold dom over jorden,
for du har alle folkene som ejendom.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Kenn L. Schjødt

"Andreas, Ravsted" <so...@hul.invalid> wrote in message

> Så enkelt er det altså bare ikke!
>

> I GT står: "Har jeg ikke sagt at i er guder" - eller noget i den
> retning, citeret frit efter hukommeren.

Det står ihvertfald følgende i NT i Joh 10:32 - 38, hvor Jesus referer til
at det står skrevet i loven:

"v32 Jesus sagde til dem: »Mange gode gerninger fra Faderen har jeg vist
jer; hvilken af de gerninger vil I stene mig for?« v33 Jøderne svarede
ham: »Det er ikke for nogen god gerning, vi vil stene dig, men for
bespottelse, fordi du, der er et menneske, gør dig selv til Gud.« v34 Jesus
svarede dem: »Står der ikke skrevet i jeres lov: >Jeg har sagt: I er guder<?
v35 Når loven kalder dem guder, som Guds ord er kommet til - og Skriften
kan ikke rokkes - v36 siger I så til ham, som Faderen har helliget og sendt
til verden: Du spotter Gud! fordi jeg sagde: Jeg er Guds søn? v37 Gør jeg
ikke min faders gerninger, skal I ikke tro mig. v38 Men gør jeg dem, så tro
gerningerne, selv om I ikke vil tro mig, for at I kan fatte og forstå, at
Faderen er i mig og jeg i Faderen."

mvh Kenn

Kenn L. Schjødt

"Andreas, Ravsted" <so...@hul.invalid> wrote in message

Ellers er der jo Joh 10:32-35, som jeg har sendt i et andet indlæg i denne
debat.

mvh Kenn

"Kenn L. Schjødt" skrev

> [...]
> egen fortolkning, om at jeg synes det er OK at overtræde det første bud.

Nåh! - ja, så må vi *undersøge* sagen, for vi kan jo ikke have, at du eller
jeg går rundt og overtræder Guds hellige Bud, vel ?

Det hebraiske ord, der benyttes i Law no.1 ...

"Du må IKKE have andre guder end Mig (JHVH, red.)."
(2.Mos.20,3 )

... for *guder*, er (gods, King James) el-o-heem' (430)
(ifølge Strong's Exhaustive Concordance by James H. Strong)

Det er dett SELVSAMME hebraiske ord, der anvendes i ..

Salme 82,1 ... "Gud står frem i *guders* forsamling ...", (430)
Salme 82,6 ... "Jeg har sagt, at I er *guder* ...", (430)

Ordet *Gud* i Salme 82,1 er på hebraisk LIGELEDES el-o-heem' (430)

I Salme 82 skelnes der altså IKKE mellem begrebet *Gud* og *guder*. De ér -
om jeg så må sige - to sider af samme sag.

Salme 82 *skal* derfor (ligesom resten af GT) tolkes i lyset af Law no.1-10!

(apropos anser Jødedommen Torahen (1-5.Mosebog) som højeste Guddommelig
inspirerede Skrift)

-

At udråbe sig selv til en *gud* er således Gudsbespottelse !!!

Sandheden ér jo, at du blot er en dødelig *skabning* (apropos Sl.82,7) !!!

-

Med hensyn til din anklage rettet mod mig ...
(angreb er jo altid det bedste forsvar)
... henviste jeg direkte til, hvad du havde sagt (således at enhver kunne
efterkontrollere mit udsagn). Men det skal åbenbart gentages:

Name: Kenn L. Schjødt
Date: 30. april 2004 CET 17:27

Hertil svarede jeg:

Date: 4. maj 2004 CET 00:10

And I heard a voice said:

[...]

=== citat slut (fra fil 2035) ====

Din anklage er således úbegrundet og blot et primitivt forsøg på at komme
bort fra emnet:
"Mormonerne er ikke kristne"

:-)

Internal:

DADDY-Break:
(2004-05-21, CET 11:58:08)

The servant of Michael

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

File-number:
2194

Andreas, Ravsted

I news:2alrc.1189$Vf.2...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

[ ... ]

> [...]
>
> I Salme 82 skelnes der altså IKKE mellem begrebet *Gud* og *guder*.
> De ér - om jeg så må sige - to sider af samme sag.

Hvad er det du ikke kan finde ud af vedr. Sal 82?

Der står jo udtrykkeligt at Gud siger til mennesket: "Jeg har sagt at
i er guder". - Hvad er det du ikke kan forstå i den sætning?

Jeg har klippet resten af dit indlæg, for det var uden hoved og hale
og gav ingen mening ud over at du tilsyneladende snakkede i ring om
noget helt andet end Salme 82,6.

Lyrik

> [...]

> af kristendom, hedenskab, nåde og lovgerninger, der ikke harmonerer med

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mormoner har mange skægge regler og love. Den skæggeste er deres
undertøj!;-))) som er meget hemmeligholdt-angiveligt fordi det er så utrolig
helligt!;-)))
Men man kan finde ud af det hvis man slår op på "Mormon underwear"-say no
more!;-)))

Deres bog om Abraham som angiveligt skulle være oversat af Joe Schmidt fra
en papyrus, som har været væk men som er genfundet, til SDH's store glæde,
men som til deres beskæmmelse er en ægyptisk dødebog som ikke indeholder
noget om Abraham.
Joe Schmidt kunne jo selvfølgelig ikke læse hieroglyffer i ægyptologiens
barndom. Men han var en fantasirig kristen, og han ville så gerne. Han var
en kristen "H.C.Andersen". Han fuppede for at nå målet:"USA var det
forjættede land, et Guds Israel og mormonerne var hans hellige folk af
kristne"!
Det blev stort og flot, det blev igennem ørkenvandringer og fejltagelser.
Der blev templer, familiesammenhold og spændende riter.
Det sociale fællesskab er det store plus som SDH har, men som evangeliske
kristne har mistet. Uden det sociale og menneskelige fællesskab går vores
kristne kultur i opløsning.

Alene det at enhver mormonfamilie har en sådan styrke at den kan sende
"alle" unge mænd ud som missionærer viser sammenholdet. Det er ikke et
klub-sammenhold, men et samfundssammenhold som er meget stærkere end et
kristen-klub-sammenhold, der i virkeligheden ikke er et sammenhold, men et
forum for splid, strid og spektakler!

Og så er spørgsmålet om de er kristne. Læs venligst ikke-sande-kristne, for
dem er der kun én af-Jesus!
Men er de kristne. Til dette bibelforum skulle vi så ikke lade bibelen fortæ
lle om hvilke kriterier som er minimumskrav for at kunne betegne sig som
kristen?
Nu er det så heldigt at jeg for år tilbage gennemtrawlede hele NT for at
finde disse minimumskriterier. Jeg kan derfor nonchelant udslynge resultatet
jeg kom til:
Johannes første brev kap. 4:2;
Derpå kan i kende Guds Ånd: Enhver ånd der bekender, at Jesus er Kristus
kommen i kødet, er af Gud.

Det vil sige bekender man sådan er det ved Guds Ånd!-Har man Guds Ånd er man
af Gud. Er man af Gud og har man Guds Ånd er man frelst!

Samme kapitel 4 vers 15:
Den, der bekender, at Jesus er Guds Søn, i ham bliver Gud, og selv bliver
han i Gud.
og 16-
Og vi har lært den kærlighed at kende, som Gud har til os, og vi er kommet
til tro på den.(en tro på Gud er en tro på KÆRLIGHEDEN red.) Gud er
kærlighed, og den som bliver i kærligheden, bliver i Gud, og Gud bliver i
ham.

Og så er den ikke længere. Dette er minimumskravene. Ud fra disse
minimumskrav er SDH en kirke af kristne.

Hilsen
Jens Erik Bech

15,13 @heaven Kall, Mogens

"Andreas, Ravsted" skrev

[ ... ]

> [...]

(Es.42,8)

Sandheden ér jo, at du blot er en dødelig *skabning* (apropos Sl.82,7) !!!

Det kunne for øvrigt her være meget interessant at høre den jødiske
udlægning af Salme 82.

Hvorledes tolker I Salmens tilsyneladende ophøjelse af skabninger til
*guder* ?

Skal vi spørge Bent Lexner ?

The servant of Michael

File-number:
2196

Andreas, Ravsted

I news:cdmrc.1204$Vf.2...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

> [...]
>
> I Salme 82 skelnes der altså IKKE mellem begrebet *Gud* og *guder*.
> De ér - om jeg så må sige - to sider af samme sag.

Ja, som der står i Salme 82, 6 siger *Gud* til mennesket: " *JEG*
[Gud] har sagt, I [altså mennesket] er guder".

Gud siger altså at mennesket er guder. Hvad er det du ikke forstår i
Guds egen udtalelse.

15,13 @heaven Kall, Mogens

"Andreas, Ravsted" skrev

(jeg har tilladt mig at bytte lidt om på rækkefølgen)

[ ... ]

> Jeg har klippet resten af dit indlæg, for det var uden hoved og hale
> og gav ingen mening ud over at du tilsyneladende snakkede i ring om
> noget helt andet end Salme 82,6.

Du må IKKE flå et enkelt Skriftsted ud af dets helhed, således som sekten
Jehovas Vidner fx. gør !!!

:-)

> Hvad er det du ikke kan finde ud af vedr. Sal 82?

*Jeg* kan sagtens fatte Sl.82!

> Der står jo udtrykkeligt at Gud siger til mennesket: "Jeg har sagt at
> i er guder". - Hvad er det du ikke kan forstå i den sætning?

Læs vers 1 ... *Gud* ( el-o-heem', 430)

Der skelnes IKKE i original-teksten (den hebraiske) mellem ordene. De ér
IDENTISKE !!!

Gud gør *nar* i Sl.82 af disse selvudråbte *guder* :-)

Læs mere herom i indlæg ...

Date: 21. maj 2004 CET 14:02
Subject: "guder" (Sl.82) - Spørgsmål til Bent Lexner
2197 news:hdmrc.1205$Vf.2...@news000.worldonline.dk

Hav' en god dag, dødelige *skabning*, Hebr.9,27 :-)

Med venlig hilsen fra en anden dødelig *skabning*,

Mogens Kall
The servant of Michael

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6...@news000.worldonline.dk
2124 news:HzXpc.164474$jf4.8...@news000.worldonline.dk

File-number:
2199

Andreas, Ravsted

I news:elnrc.1210$Vf.2...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

[ ... ]

> Læs vers 1 ... *Gud* ( el-o-heem', 430)
>
> Der skelnes IKKE i original-teksten (den hebraiske) mellem ordene.
> De ér IDENTISKE !!!

Ja, det er jo også det jeg siger!!

> Gud gør *nar* i Sl.82 af disse selvudråbte *guder* :-)

Hvor står der at Gud gør nar??

Det er jo *GUD* der kalder *mennesket* for *guder* - Han kalder dem
ikke for *Gud*

"Andreas, Ravsted" skrev

[ ... ]

> Ja, som der står i Salme 82, 6 siger *Gud* til mennesket: " *JEG*
> [Gud] har sagt, I [altså mennesket] er guder".
>
> Gud siger altså at mennesket er guder. Hvad er det du ikke forstår i
> Guds egen udtalelse.

Og denne din bibeludlægning - finder du den i overensstemmelse med 1.Bud ?

Såfremt dit svar er *JA*, da forklar mig venligst hvorledes dette kan hænge
sammen, for - i mine øjne - er der en-eller-anden alarmklokke, der er gået i
gang :-(

Det bliver spændende at høre Bent Lexners svar :-)

Muligvis kan han se Sl.82 i lyset af slangens løgnagtige påstand i Edens
Have ...

"... så I bliver som *Gud* ... "
(1.Mos.3,5)

(lokke, lokke, lokke)

(Nej, nej, nej - 1.Mos.3,22)

Date: 21. maj 2004 CET 14:02
2197 news:hdmrc.1205$Vf.2...@news000.worldonline.dk

Hav' en god dag, Andreas.

The servant of Michael

File-number:
2203 ( T-1 ? )

Andreas, Ravsted

I news:9morc.1228$Vf.2...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

> Og denne din bibeludlægning - finder du den i overensstemmelse med
> 1.Bud ?

Ja, den er da i fuld overensstemmelse med 1. bud!

> Såfremt dit svar er *JA*, da forklar mig venligst hvorledes dette
> kan hænge sammen, for - i mine øjne - er der en-eller-anden
> alarmklokke, der er gået i gang :-(

Du skal såmænd blot lære at skelne mellem Gud og guder!

Moses var gud (ikke Gud) for jøderne i forbindelse med lovgivning på
Sinai Bjerg, i det han optrådte over for folket som Guds repræsentant.
Han talte altså til folket på Guds vegne - han overbragte Guds ord til
folket. Derfor var han i den forbindelse Guds talerør og benævnes i
den forbindelse som gud (Ikke Gud).

Erik.D

"Knut" <unit...@christian.netREMOVETHIS> skrev

> Grunnen til at jeg ikke gidder si mere er nettopp at jeg skjelner noe
> jeg savner hos deg, men du kan jo fortelle meg hvor du mener min
> egenskap svikter.

Du skelner tilsyneladende ikke mellem det kirke samfund gør/siger og så det
de rent faktisk har bibelsk belæg for. Mao, de kristne trosretninger du
nævner, som ødelægger familier...mv......har intet at gøre med kristendom,
som den er præsenteret i skrifterne.

--

E.Dalgas

Erik.D

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:586qa0pljkka0i3tq...@4ax.com...
> "Erik.D" <e....@webspeed.dk> mælte sligt:

/cut

> Det er ikke bare muligt. Det er et faktum.

> Den kristne tidsperiode er kendetegnet ved frafald fra den sande tro?
> Ja, det ... ;)

Hej Rasmus

Jeg kan se på dit svar at budskabet gik rent ind :-))...fint nok !

--

E.Dalgas

Knut

On Fri, 21 May 2004 17:38:03 +0200, "Erik.D" <e....@webspeed.dk>
wrote:

Gjesp.

Nå er det sabbat, forresten. Shabbat shalom.

Kenn L. Schjødt

"Kall, Mogens" <Jo...@15.13> wrote in message

> Nåh! - ja, så må vi *undersøge* sagen, for vi kan jo ikke have, at du
eller
> jeg går rundt og overtræder Guds hellige Bud, vel ?

Jesu bud omkring dette emne, er at vi skal lade være med at dømme andre, for
den dom vi dømmer andre med, vil vi selv blive dømt udfra. Det var mit
budskab i første email. Siden du fortsætter dit dømmeri, må jeg opfordre dig
til at granske din forståelse af Jesu ord til os alle i denne retning.

<snip...en masse gentagelser af de samme skriftsteder som i tidligere
indlæg>

Dine argumenter kører i ring og du har tydeligvis misforstået SDH doktrin i
denne retning. Bare fordi du skriver de samme argumenter igen og igen,
bliver de ikke bedre af.

> At udråbe sig selv til en *gud* er således Gudsbespottelse !!!
>
> Sandheden ér jo, at du blot er en dødelig *skabning* (apropos Sl.82,7) !!!

Jep jeg er dødelig og jeg har heller ikke udråbt mig selv som Gud, kan du
fremvise nogle af mine indlæg hvor jeg har sagt at jeg var udødelig eller
gud...?

Hvis ikke du kan finde indlæg med de udtalelser du påstår jeg har, så er
dine gentagne falske anklager stadigvæk uønskede og imod Guds bud om ikke at
bærer falskt vidnesbyrd.

> [...]
> ... henviste jeg direkte til, hvad du havde sagt (således at enhver kunne
> efterkontrollere mit udsagn). Men det skal åbenbart gentages:

Stadigvæk opfordrer jeg dig til at fremvise et indlæg, hvor jeg har skrevet
at det er OK at overtræde det første bud.

> [...]

> Kristne, jøder og muslimer er fælles om at tro på én Skaber, Som har skabt
> dette Univers, inklusiv mennesket. Mennesket er således en *skabning*.

Vi er alle Guds børn og Han er vores Himmelske Fader.

> Du er en hykler!

Sagt af en mand der opfinder falske anklager og overdriver betragteligt på
hvad jeg har sagt.

> Lyt til mit råd, min ven:

Jeg kan ikke se du kan kalde mig ven og dømme mig samtidig. Jeg modtager
generelt ikke råd for folk der anklager mig samtidig.

> Gud ér kærlighed.
> (1.John.4,8)

OK....hvilken kærlighed viser du i dine falske anklager og uopfordrede
angreb.

> Din anklage er således úbegrundet og blot et primitivt forsøg på at komme
> bort fra emnet:
> "Mormonerne er ikke kristne"

Fremvis indlæg hvor jeg har skrevet de ting du har påstået, hvilket er:

1. At jeg synes det er OK at bryde det første bud
2. At jeg er udødelig
3: At jeg er en gud

Så kan vi fortsætte debatten derefter. Men jeg vil under ingen
omstændigheder debattere med folk, der omgåes sandheden lemfældigt. Det har
du jo så en chance for at vise om jeg har skrevet de ting du påstår jeg har.

Ellers er du igang med en kendt metode visse "kristne" kører overfor andre
kristne de ikke er enige med, nemlig "eksklusion via misrepræsentation".
Dvs. at man overdriver visse doktriner for at kunne ekskludere dem fra
kristendommen. En sådan taktik er jo så ukristent som noget kan være, en
detalje dem der udfører den sjældnent bekymrer sig om.

SDH doktrin kan udtrykkes, eksempelvis med hvad C. S. Lewis skrevet i sin
(så vidt jeg ved) meget anerkendte bog om kristendom:

"The command Be ye perfect is not idealistic gas. Nor is it a command to
do the impossible. He is going to make us into creatures that can obey
that command. He said (in the Bible) that we were "gods" and He is going
to make good His words. If we let Him-for we can prevent Him, if we
choose-He will make the feeblest and filthiest of us into a god or
goddess, dazzling, radiant, immortal creature, pulsating all through
with such energy and joy and wisdom and love as we cannot now imagine, a
bright stainless mirror which reflects back to God perfectly (though, of
course, on a smaller scale) His own boundless power and delight and
goodness. The process will be long and in parts very painful; but that
is what we are in for. Nothing less. He meant what He said."

Lewis, Mere Christianity, pp. 174-75.

Udtrykker CS. Lewis noget der er ukristent her...?

mvh Kenn

Kenn L. Schjødt

"Lyrik" <lyrik...@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> en kristen "H.C.Andersen". Han fuppede for at nå målet:"USA var det
> forjættede land, et Guds Israel og mormonerne var hans hellige folk af

Nu hed han jo godt nok Joseph Smith. Det andet er et spørgsmål om man tror
han var en moderne profet eller ej.

Men jeg kan udmærket se hvorledes nogle af de ting vi gør ivores kirke, kan
ses som mærkværdige.. Vi mener de er givet af Gud og derfor følger vi dem.

> [...]
> kristen-klub-sammenhold, der i virkeligheden ikke er et sammenhold, men et

Tak for alle komplimenterne, selvom vi da også kan vores spetakler i
familier og menigheder :-)

Hvor der er mennesker er der også potentiale for spetakler. Bare se denne
gruppe ;-)

> Johannes første brev kap. 4:2;
> Derpå kan i kende Guds Ånd: Enhver ånd der bekender, at Jesus er Kristus
> kommen i kødet, er af Gud.

Amen...Jesus er Kristus og den lovede Messias, Han døde for vore synder og
genopstod efter tre dag og overvandt derved døden. Han er vores Frelser og
forløser.

> Og så er den ikke længere. Dette er minimumskravene. Ud fra disse
> minimumskrav er SDH en kirke af kristne.

Tak igen :-)

Mvh Kenn

"Lyrik" skrev

Jens Erik - du ér altså útrolig nem at narre/bedrage

Ihukom mine ord:

Date: 19. maj 2004 CET 18:45
Subject: Re: Jakobs brev - Var: Talekilden (Q-skriftet)
2160 news:vaMqc.69$Vf....@news000.worldonline.dk

=== citat start ===

Jakob skriver bl.a. til nogle rige:

"Og nu, I rige! ...
Se, den løn, I har forholdt arbej-
derne, der høstede jeres marker ...
I har dømt den retfærdige skyldig
og myrdet ham ..."

(Jak. 5,1-6)

Der er ikke noget forkert i at have jordisk godt, men disse rige kristne har
gjort noget meget forkert (tyveri, Law no 8, 2.Mos. (Ex) 20,15), så meget at
Jakob faktisk sammenligner det med, at de henretter Jesus.

Hvis vi nu sammenligner skriftstedet med ...

(forhenværende kristne, red.)

"thi de korsfæster for deres del Guds
Søn IGEN og gør Ham til spot."

(Hebr. 6,6)

... da bliver konklusionen, at vi mennesker åbenbart KORSFÆSTER Jesus,
*hver* gang vi bryder Loven.

=== citat slut ====

Mormonerne bryder det 1.Bud:

"Du må IKKE have andre *guder* end Mig (JHVH, red.)."
(2.Mos.20,3)

Og dét er et meget alvorligt Bud at bryde !!!

At *tro* på Jesus Kristus er en en art "trylleformular" (Ap.G.19,13).

Apostler Johannes skriver:

"Enhver, der "går videre" og ikke
bliver i Kristi lære, har ikke Gud ..."
(2.John.9)

Mormonerne "går videre" (for mig at se), og dét er jo ikke så godt :-(

The servant of Michael

File-number:

"Kall, Mogens" skrev

RETTELSE:

[ ... ]

> At *tro* på Jesus Kristus er en en art "trylleformular" (Ap.G.19,13).

Der skulle have stået:

At *tro* på Jesus Kristus er IKKE en art "trylleformular" (Ap.G.19,13).

-

Beklager fejlen :-)

Internal:
Time out.

File-number:

"Andreas, Ravsted" skrev

[ ... ]

> [...]
> Han talte altså til folket på Guds vegne - han overbragte Guds ord til
> folket. Derfor var han i den forbindelse Guds talerør og benævnes i

Anhold sætning:

"Derfor var han i den forbindelse Guds talerør og benævnes i
den forbindelse som gud (Ikke Gud)."

("Komprimering":)
Moses benævnes som *gud* ...

Hvor står det PRÆCIST skrevet (i GT) ?

(mig bekendt INGEN steder)

The servant of Michael

File-number:

"Kenn L. Schjødt" skrev

Jesus legitimerer sig udfra Sl.82, at Han har ret til at kalde sig Guds-søn;
altså *mennesket* Adam-no-2 (1.Kor.15,45.47). Han gav jo NETOP *afkald* på
at være Gud (Fil.2,6-7) !!!

Lukas skriver jo også, at Adan-no-1 var *søn af Gud* (Luk.3,38).

-

Jamen - hvad er det så, Jesus her (i John.10,32-38) siger ?

1.

Jesus siger - for det første - en meget vigtig ting vedrørende loven, nemlig
at Han anerkender OGSÅ Salmernes Bog [The Book og David] som værende en del
af loven !!!

Dette bliver IKKE modsagt at tilhørerne (jøderne), hvorfor vi mulig kan
konkludere, at disse jøder *selv* har anerkendt Salmernes Bog som en del af
Loven !!!

Og hvorfor er det så interessant ?

Svaret er enkelt:

Nutidens ortodokse jøder er (religiøst set) efterkommere af det jødiske
parti: farisæerne.

Men datidens jøder har altså bestået af en langt mere omfattende gruppe
partier.

2.

Dernæst siger Jesus noget MEGET vigtigt vedrørende GT-skrifterne:

"... (og skriften kan ikke omstødes) ..."

... hvilket er et BEVIS på, at den nye Kærlighedslov, se ...

Date: 20. maj 2004 CET 16:44
2174 news:Wu3rc.764$Vf.1...@news000.worldonline.dk

... INGEN magtbeføjelser har til at "rette" i GT-skrifterne.

Hvis nogen ændrer så meget som et bogstav i GT, da er det altså IKKE med
Guds autoritet, vedkommende gør det.

Herved kan vi BEVISE, for eksempel, at muslimernes såkaldte hellige bog,
Koranen, IKKE har Guddommelig kompetance; idet der her (i Koranen) klart og
tydeligt er foretaget ændringer af original-skrifterne !!!

Med andre ord er altså Muhammed en *falsk* profet !!!

(det samme gælder andre såkaldte "hellige" skrifter, som er i
uoverensstemmelse med GT-skrifterne.)

3.

Endvidere siger Jesus faktisk i John.10,32-38, at *mennesker*, der har fået
Guds Ord betroet, kan kaldes *guder*; hvilket IKKE er identisk med, at de
*ér* de-dersens *guder*. Blot dette ene, at de kan kaldes det :-)

Afguder generelt, bliver jo OGSÅ kaldt såkaldte *guder*. 1. Bud lyder jo:

"Du må IKKE have andre *guder* end Mig."
(2.Mos.20,3)

-

Jamen - kunne du så spørge - hvorfor legitimerer Jesus sig så gennem dette
Skriftsted ?

Skriftstedet skal jo forstår i den sammenhæng, det indgår i.

Jesus havde jo lige sagt til disse mennesker:

"Jeg og Faderen, vi er ét."
(John.10,30)

Hertil blev tilhørerne rasende, fordi i deres øre fandt de dette
Jesus-udsagn blasfemisk, Gudsbespottelse !!!

"Sig mig - HVEM tror du i grunder, du ér, Jesus! Du ér jo bare en dødelig
*skabning* ligesom alle os andre mennesker", kunne disse mennesker vel have
tænkt.

Så henviser Jesus til alle de OVERNATURLIGE gerninger, Gud Fader har ladet
ske gennem Ham (Jesus) !!!

INGEN mennesker har denne konpetance, skulle jeg hilse og sige :-)

Jesus påpeger altså overfor dem, at Han rent faktisk ér Gud Hamselv !!!

Igen flipper tilhørerne ud pga. denne tilsyneladende blasfemiske udtalelse.
(og man kan jo godt forstå dem, skønt de - ifølge NT - tog fejl)

"Manden må jo være en bedrager (jævnfør 5.Mos.13)", kunne de vel have tænkt.

Og først nu - i dette skænderi - kommer Jesus-udtalelsen!

Jesus kunne have sagt:
"Jeg har lov til at kalde mig *Gud*, fordi Jeg rent faktisk ér det! I -
derimod - som vil forbyde Mig denne ret; I tillader jer i flæng at kalde jer
*guder*, skønt I dog blot er deødelige *skabninger*. Det er godt nok frækt,
det her!!! - Men, Okay, så lad os tale i galskab på jeres præmisser: Hvis I
tillader jer at ophøje jer selv til såkaldte *guder*, hvorfor skulle Jeg dog
så ikke også have denne ret ?"

Og hertil svarer Jesus ?

13:31
- "Vil du have et svar ?"

Yes, my Lord!

Jesus:
(2004-05-22, CET 13:31)
- "Jeg ELSKER jer - Kom tilbage til Mig, allesammen, for Jeg har jer
inderlig kær. Hilsen Mig."

13:32
- "Du må godt lade være."

Med hvad, Herre ?

13:33
- "Med at skrive mere ... [hold en fridag]."

Tak, Herre min Gud!

EL-Shaddai - ELSKER Dig.

The servant of Michael

File-number:
2213

a servant of Isa, Yeshua

"Andreas, Ravsted" skrev

[ ... ]

> Ja, det er jo også det jeg siger!!

Glæder mig at høre!

> Hvor står der at Gud gør nar??

Læs *hele* Salme 82!

> Det er jo *GUD* der kalder *mennesket* for *guder* - Han kalder dem
> ikke for *Gud*

Vås! - I original-teksten skelnes der IKKE imellem *Gud* og *gud* (det er
noget vi har opfundet sidenhen) !!!

The servant of Michael

File-number:
2216

a servant of Isa, Yeshua

"Kenn L. Schjødt" skrev

> Jesu bud omkring dette emne, er at vi skal lade være med at dømme andre,

Hold dig til emnet eller opret en ny tråd desangående, tak!

[ ... ]

Dit ordvalg lød:

Name: Kenn L. Schjødt
Date: 30. april 2004 CET 17:27

> [...]

> dine gentagne falske anklager stadigvæk uønskede og imod Guds bud om ikke

(se ovenfor)

> [...]

> dine gentagne falske anklager stadigvæk uønskede og imod Guds bud om ikke

(se ovenfor)

> Vi er alle Guds børn og Han er vores Himmelske Fader.

> Sagt af en mand der opfinder falske anklager og overdriver betragteligt på
> hvad jeg har sagt.

Læs original-versionen og du vil erkende, at dette mit ordvalg "Du er en
hyler!" faktisk blev sagt i en helt anden sammenhæng, nemlig til "visse"
nulevende Dommere, som dømmer úretfærdig. Altså var budskabet slet ikke dig
men nogle helt andre mennesker (du er jo IKKE den eneste, som læser indlæg
her på dk.livssyn.kristendom)!

> Jeg kan ikke se du kan kalde mig ven og dømme mig samtidig. Jeg modtager
> generelt ikke råd for folk der anklager mig samtidig.

Skønt du ikke anerkender mig ... (osv.) ... kan jeg da godt tillade mig at
kalde dig for en ven (du har jo i mine øjne IKKE begået rædselsfulde ting
såsom "visse" andre med deres religiøse fanatiske rovmord).

:-)

> OK....hvilken kærlighed viser du i dine falske anklager og uopfordrede
> angreb.

Ordsp.23,13-14.

> Fremvis indlæg hvor jeg har skrevet de ting du har påstået, hvilket er:
>
> 1. At jeg synes det er OK at bryde det første bud
> 2. At jeg er udødelig
> 3: At jeg er en gud

(se ovenfor)

> [...]
> har
> du jo så en chance for at vise om jeg har skrevet de ting du påstår jeg

(se ovenfor)

> [...]
> kristne de ikke er enige med, nemlig "eksklusion via misrepræsentation".
> Dvs. at man overdriver visse doktriner for at kunne ekskludere dem fra

Mormonerne ér allerede ekskluderet!

Ihukom:

> [...]

> Lewis, Mere Christianity, pp. 174-75.
>
> Udtrykker CS. Lewis noget der er ukristent her...?

Uanset hvad CS.Lewis skriver står 1.Bud ved magt til *evig* tid (Matt.5,18)!

The servant of Michael

File-number:
2217

a servant of Isa, Yeshua

"Kall, Mogens" skrev

> [...]
> Johannes.10) Mormonerne tror også, at Jesus udvalgte 12 apostle i Amerika
> (naturligvis alle mormoner), hvoraf tre er udødelige.

... hvilket jo er noget skrækkeligt vås. Hebræerbrevets forfatter skriver:

" ... det ér menneskets lod én gang at dø og derefter dømmes,"
(Hebr.9,27 - jævnfør 1.Mos.3,22)

The servant of Michael

File-number:
2218

a servant of Isa, Yeshua

"Andreas, Ravsted" skrev

[ ... ]

> Nu behøver du jo ikke ligefrem at forvanske hvad jeg har skrevet, vel
> Mogens!!

Du skrev ...

=== citat start ===

Der er altså forskel på Gud og på guder!

Skal du fradømme SDH kristennavnet skal du finde noget med langt mere
kød på!! - For der er ikke her tale om at vi bliver til Gud (YHWH).

=== citat slut ====

... hvilket i mine øre ikke kan betyde andet end, at du aksepterer
Mormonernes vranglære om, at vi kan blive guder.

Og jeg beklager selvfølgelig dybt denne din udtalelse :-(

Og håber selvfølgelig på at du en dag vil dementere den :-)

The servant of Michael

File-number:
2219

Kenn L. Schjødt

"a servant of Isa, Yeshua" <John15.13@Heaven> wrote in message

> Hold dig til emnet eller opret en ny tråd desangående, tak!

Dette er indenfor emnet, du dømmer mig som ikke-kristen og jeg svarer at
Jesus har fortalt os ikke at dømme.

> Dit ordvalg lød:

Hvis du læste hele tråden ville du se det omhandler vores mulige ophøjelse
efter dette liv. Lad venligst være med at plukke enkelte sætninger ud fra
den samlede mening.

Det eneste du har vist, er at du kan tage en enkelt sætning ud af dens
sammenhæng. Jeg må så konkludere at du forsøger at manipulere med sandheden.

> [...]
dig
> men nogle helt andre mennesker (du er jo IKKE den eneste, som læser indlæg

Når du skriver "du er en hykler" er det svært ikke at tror du mener andet.
Til gengæld er dine indlæg så svære at tyde til tider, at du kan undskylde
dine angreb efterfølgende, med at budskabet var til andre. Hvad med i stedet
at skrive så man kan forstå det.

> Skønt du ikke anerkender mig ... (osv.) ... kan jeg da godt tillade mig at
> kalde dig for en ven (du har jo i mine øjne IKKE begået rædselsfulde ting
> såsom "visse" andre med deres religiøse fanatiske rovmord).

At du forsøger at fjerne mig fra min Frelser er en af de værste ting man kan
gøre i mine øjne!

> (se ovenfor)

Du har intet vist andet end at dine anklager er grundløse overfortolkninger
af en anden tråd. Overfortolkning er at omgåes sandheden lemfældigt.

> Uanset hvad CS.Lewis skriver står 1.Bud ved magt til *evig* tid
(Matt.5,18)!

Mener du så også CS. Lewis overtræder det 1. Bud ?

mvh Kenn

John Cooper

Den Mormonske Gud har en kone.

Mormoner har 2 slags præster - Melkisedekiske og Aroniske. De M-iske
præster er den højere grad. De har også ypperstepræster.

Mormoner har en jordiske helligdom.

Frelsen fås kun igemmen den Mormonske kirke og dens ritueler.
_______________________________________

Men hvad siger Bibelen?

Bibelen siger intet om Guds kone.

Vi har kun én ypperstepræst - Jesus, præst på Melkisedeks vis. Der er ingen
anden ypperstepræst, fordi kun én har en uopløseligt liv. Derfor har han et
uforgængeligt præstedømme (på græsk - som ikke kan overføres - Heb 7:24)

Den Aroniske præstedømme er blevet afskaffet ved Kristi død på korset, og
tilhører den Gamle Testament.

Vi har ingen jordiske helligdom, men en åndelige.

Frelsen fås igennem tro på Krist.

Alt dette må ses i Hebræerbrevet 5-9 især kapitel 7.

John Cooper

a servant of Isa, Yeshua

"Kenn L. Schjødt" skrev

> Dette er indenfor emnet, du dømmer mig som ikke-kristen og jeg svarer at
> Jesus har fortalt os ikke at dømme.

Fed afledningsmanøvre !
(alt kan jo komme ind under denne kategori)

> Hvis du læste hele tråden ville du se det omhandler vores mulige ophøjelse
> efter dette liv. Lad venligst være med at plukke enkelte sætninger ud fra
> den samlede mening.

Før-under-eller-efter; en *skabning* bliver til en *gud*!

[ ... ]

> Mener du så også CS. Lewis overtræder det 1. Bud ?

Jeg læser ikke CS. Lewis!

The servant of Michael

File-number:
2224

Andreas, Ravsted

I news:9dOrc.1535$Vf.3...@news000.worldonline.dk skrev
a servant of Isa, Yeshua følgende:

> Vås! -

Jeg giver op!!

EOD

Andreas, Ravsted

I news:odOrc.1539$Vf.3...@news000.worldonline.dk skrev

a servant of Isa, Yeshua følgende:

[ ... ]

> ... hvilket i mine øre ikke kan betyde andet end, at du aksepterer
> Mormonernes vranglære om, at vi kan blive guder.

At du ikke er i stand til at forstå hvad jeg skriver uden absolut at
skulle udlede en hel masse andet end det der står, kan jeg så egentlig
ikke rigtig gøre noget ved.

Der er ikke tale om hvad jeg accepterer og ikke accepterer, - der er
udelukkende tale om på hvilket grundlag du vil frakende SDH'erne
kristennavnet. Og det vil du åbenbart gøre uanset hvad man skriver
eller ikke skriver!

Harald Mossige

"John Cooper" <bl...@bishop1960.freeserve.co.uk> wrote in message

> [...]
>
> Mormoner har en jordiske helligdom.
>
> Frelsen fås kun igemmen den Mormonske kirke og dens ritueler.

Hvis gud har søn eller sønner, så har han kone eller koner. Om du påstår noe
annet skal det være interesant o se det teologiske argumentet.

> [...]
> tilhører den Gamle Testament.
>
> Vi har ingen jordiske helligdom, men en åndelige.

Å, kva er så Peterskirken? (i realiteten).

HM

Andreas, Ravsted

I news:40b0...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

> Å, kva er så Peterskirken? (i realiteten).

Pavens afgudstempel!

a servant of Isa, Yeshua

"John Cooper" skrev

:-)

The servant of Michael

File-number:
2227

Kenn L. Schjødt

"a servant of Isa, Yeshua" <John15.13@Heaven> wrote in message

> Fed afledningsmanøvre !

> (alt kan jo komme ind under denne kategori)

Nu har du i to indlæg ikke svaret på den eksterne kilde (CS. Lewis), så hvem
er det lige der ikke vil debatterer. Dine indlæg er ikke debat, der er en
monoton gentagelse af dine egne meninger.

Blandet sammen med dine mærkelige indlæg, hvor du svarer dig selv mange
gamge, kan man kun udlede at din opførsel ligner en usenet Troll.

> Jeg læser ikke CS. Lewis!

Jeg havde citeret noget for dig, men du kunne du åbenbart ikke læse. Igen du
debattere ikke, dvs. at Troll betegnelsen godt kan passe på dig.

mvh Kenn

Kenn L. Schjødt

"Andreas, Ravsted" <so...@hul.invalid> wrote in message

> Jeg giver op!!
>
> EOD

Meget forståeligt...gør det nok også selv. Umuligt at debattere med en mand,
hvis debatteknik er at afvise andres indlæg, gentage sine egne meninger i
det uendelige og derudover debattere med sig selv i underlige tråde.

mvh Kenn

Vidal

Harald Mossige wrote:

> Å, kva er så Peterskirken? (i realiteten).

Der er meget få katolikker her i gruppen. Dine indlæg
bekæftiger sig (i realiteten) meget med katolske forhold,
måske skulle du forsøge i en katolsk gruppe.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

a servant of Isa, Yeshua

Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2233 news:Gb3sc.1684$Vf.5...@news000.worldonline.dk

"Kenn L. Schjødt" skrev

> [...]
> du
> debattere ikke, dvs. at Troll betegnelsen godt kan passe på dig.

Jeg kan ikke læse engelsk særlig godt; jeg er en såkaldt *idiot* :-(

Men om så kong Gulerod skrev et-eller-andet ændrer det IKKE en tøddel på,
hvad der står skrevet i Bibelen.

Bibelen og KUN Bibelen er øverste *autoritet* (i denne sammenhæng) !!!

The servant of Michael

File-number:
2241

Bodil Grove Christensen

"a servant of Isa, Yeshua" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse

> Jeg læser ikke CS. Lewis!
>

> Med venlig hilsen
> Mogens Kall
> The servant of Michael
>
> File-number:
> 2224

Det er da godt nok en skam,
det er nok en af de forfattere, som
kommer bedst om ved at lave skønlitteratur
om emnet "Kristus som Forløseren".

Mvh.Bodil.

> [...]

>Det er da godt nok en skam,
>det er nok en af de forfattere, som
>kommer bedst om ved at lave skønlitteratur

Langt hoveddelen af hans værker, hvis ikke alle, er oversat til dansk -
og ikke bare Narnia-bøgerne, som alle vel kender.

Venlig hilsen,