Det karismatiske bedrag

E.D

Her i DK.L.K er begrebet eller betegnelsen, karismatisk kristendom, et
skældsord, en fornærmelse, en anklage, brugt mod en fremmed kristendom, af
personer som i afmagt eller i ren vrede, forsøger at opstille præmisser i
en evendelig diskussion om betydningen af at være bibeltro. Men ikke kun
det bidrager, også den særlige fundamentalisme som kræver bogstavtro råber
med i koret om den karismatiske kristendoms bedrageriske og falske tro.

Som en bruger der ofte møder den "karismatiske anklage", vil jeg derfor, en
gang for alle vise jer hvad karismatisk kristendom er idag. Forhåbentlig
kan det bidrage til at fastslå hvad betegnelsen står for og i hvilken
betydningen begrebet skal opfattes.

/Pope Francis Met Televangelists Kenneth Copeland and James Robison (Video)
http://www.worthynews.com/16631-pope-francis-met-televanglelists-kenneth-copeland-and-james-robison-video

Note: Hvis du ikke ser videoen nederst på siden finder du aldrig ud af hvad
den moderne karismatiske kristendom handler om og hvorledes den har
overtaget og transformeret betydningen og betegnelsen fra sit oprindelige
bibeltro udtryk, der begrundes i de store vækkelser som kendetegnede
indgangen til det 20 århundrede. Langsomt men sikkert har infiltrationen
fundet sted, gennem en eksplosion af forskellige såkaldt "karismatiske"
retninger med mere forkus på åndelighed, fremgang, oplevelser og
begejstring, end på bibeltro lære om livet i troen på Jesus Kristus.

Note: Den karismatiske taler, Tony Palmer(anglikansk Biskop) har formidlet
kontakten mellem Paven og den amerikanske trosbevægelse, hvilket har
medført at en række ledere fra stortset alle retninger slutter op om det
amerikanske knæfald og forbrødring med Rom. Tony Palmer erklærer Luthers
protester for ført til ende, er du født på ny, er du faktisk katolik, siger
han. Uden at drage en direkte parrallel til hans tale og hans formidling på
Pavens vegne, skal det med at den dygtige og veltalende anglikaner, kort
tid efter forlod denne verden i en voldsom mortorcykkel ulykke, som altså
kostede ham livet.

/British-born Tony Palmer has died in hospital following hours of surgery
after a motorcycle accident in the UK.

Kilde :
http://www.christiantoday.com/article/christians.mourn.death.of.bishop.who.was.friend.of.pope.francis/38973.htm

--

E.Dalgas

Vidal

Den 28-04-2016 kl. 12:32 skrev E.D:
> [...]
> retninger med mere forkus på åndelighed, fremgang, oplevelser og
> begejstring, end på bibeltro lære om livet i troen på Jesus Kristus.

Jeg må erkende, jeg ikke holder til at se på en alenlang
tale med paven og en karismatisk prædikant.

Jeg interesserer mig ikke synderligt for den
karismatiske
bevægelse og om den er katolsk eller ej.

Hvad er dine konklusioner? Er du i virkeligheden en slags
katolik?

Det jeg har bidt mærke i, er, at I karismatikere normalt
rubriceres under det, der betegnes om bibeltro og kreatio-
nisme og fundamentalisme, en bogstavelig forståelse af
biblen.

Hvis det at være bibeltro, fundamentalist og kreationist i
virkeligheden er noget helt andet, end den almindelige
forståelse af ordene er, kunne du måske kort redegøre for
det det, i stedet for at henvise til paven.

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Henvise til Paven, er det ikke "Papisme"? Det tror jeg ikke Luther ville
synes om.;-)

MvH
Jens

E.D

Jeg kan ikke se Vidal`s indlæg, men jeg kan forstå at han har svaret og
igen forsøger at opbygge en anklage mod mig. Om din kommentar har det samme
motiv er uklart? Men til jer begge vil jeg lige gøre opmærksom på at det
indlæg som i kommentere på har overskriften :

Det karismatiske --> *bedrag*

--

E.Dalgas

Vidal

Det synes jeg ikke jeg gør, jeg forsøger at slippe for
et længere paveligt foredrag.

> Om din kommentar har det samme
> motiv er uklart? Men til jer begge vil jeg lige gøre opmærksom på at det
> indlæg som i kommentere på har overskriften :
>
> Det karismatiske --> *bedrag*

Kan du ikke beskrive med egne ord, hvad du mener?

E.D

Ja, du har i mange år efterhånden, værget dig for at undersøge hvad det
egentlig er du du taler om i dine besvarelser til mig. Hvorfor lave om på
det nu, hvor du har brugt så meget tid på det.

> Kan du ikke beskrive med egne ord, hvad du mener?

Pointen er den at jeg ikke er karismatisk kristen i den betydning som
betegnelsen har idag.

> Jeg interesserer mig ikke synderligt for den
> karismatiske bevægelse og om den er katolsk eller ej.

Nej det ved jeg. men det afholder dig ikke fra at bruge betegnelsen når du
fører dig frem med negative og misvisende beskrivelser af mig. Næste gang
du får lyst til at udbrede dig om den karismatiske kristendom på min
bekostning, vil jeg foreslå at du ser videoen inden. Så gem den og se den
ved passende lejlighed...og bliv klogere!

--

E.Dalgas

Vidal

Den 29-04-2016 kl. 14:13 skrev E.D:

> Pointen er den at jeg ikke er karismatisk kristen i den betydning som
> betegnelsen har idag.

Tak for oplysningen

> [...]
> bekostning, vil jeg foreslå at du ser videoen inden. Så gem den og se den
> ved passende lejlighed...og bliv klogere!

Det kan jeg nok ikke love. Jeg må forholde mig til det
du skriver, som om det er skrevet i en normal forståelse
af det danske sprog.

"E.D" <e....@live.dk> skrev ...

Sent: Thursday, April 28, 2016, CET 12:32, GMT 10:32
Subject: Det karismatiske bedrag
Tillad mig at komme med mit bidrag:

Jeg er vokset op i Folkekirken i et sogn, der -åndelig set - var ved at uddø.
Kulturkristendom kalder vi det vist nok på dabsk.

Men jeg var så heldig at møde nogle kristne unge fra Emdrup sogn 8en forstad
til København) i begyndelsen af 1980'erne.

De var glade og havde en naturlig måde at praktisere deres kristendom på.

Og ja. Den var karismatisk, men ikke overgearet, hysterisk.

Sidenhen forsøgte vi at "genoplive" det halvdøde sogn, hvorfra jeg kom,
og vi havde bl.a. besøg af nogle karismatiske katolske præster fra København.

Og vi havde det pragtfuldt sammen ... :-)

Jeg selv taler faktisk meget i tunger; eller rettere sagt: Jeg SYNGER i nye tunger,
og skønt jeg ikke forstår et kuk af, hvad det er for ord, min mund siger, da
hænder det nu og da, at jeg alligevel opsnapper et ord hist og her. Ordet
Maria nævnes således nogengange! Måske var/er det en hyldelst til hende.

"Kanske" derfor har jeg respekt for katolikker, skønt jeg ikke selv er katolik men
"blot" en kristen ... :-)

Så min erfaring med den karismatiske bevægelse er god ... :-)

Sidenhen har jeg dog været TVUNGET til at ... øh ...

Tja, hvordan skal jeg udtrykke mig?

Her et citat fra et indlæg, der forklarer det hele :