der kommer en nat, da ingen kan arbejde

Ole Madsen

4 De gerninger, som han, der har sendt mig, vil have gjort, må vi gøre,
så længe det er dag. Der kommer en nat, da ingen kan arbejde. 5 Mens jeg
er i verden, er jeg verdens lys.«

Bibelen. Den hellige Skrifts kanoniske Bøger. (1992). (Jn 9:4–5). Det
Danske Bibelselskab.

det kan være svært at gennemskue i forhold til konteksten hvad Jesus her
siger, "hvilke nat?"

det kan være trængselstiden, men det kan også være nat i vores liv så at
sige, hvor man ikke får gjort noget som helst for Gud

igår satte en ældre kristen mit liv i perspektiv, fordi jeg ikke kunne
forstå hvorfor Gud ikke åbenbarede sig som han gjorde førhen, i de
sidste 14 år, hvorfor jeg næsten ikke havde fortalt nogen om Jesus, men
hun påpegede at det var helt normalt, at vi skal vokse nedad og ikke
blive nogle store nogen

Ole

"Ole Madsen" <o-ma...@privat.dk> skrev i en meddelelse news:548ebb25$0$23214$edfa...@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> det kan være trængselstiden, men det kan også være nat i vores liv så at sige, hvor man ikke får gjort noget som helst for Gud

Hej Ole,

Du kommer her ind på noget personligt, som jeg gerne vil kommentere:

> [...]
> skal vokse nedad og ikke blive nogle store nogen

Når vi er nyfrelse (og den første tid med Jesus), oplever de fleste en hel
masse positivt fx. i form af - som du skriver - åbenbaring osv.'

Sidenhen oplever vi ørkenvandringen, hvor vi føler Gud langt borte.

Mit opmuntrende ord til dig (og andre) er her:

Gud tester os, OM vi nu vitterlig elsker Ham, eller var det bare fordi, vi
oplevede en hel masse godt.

Troen må - med andre ord - bygges på noget mere end blot følelser.

(Også Jesus måtte gennemleve en test i form af fristelsen i ørkenen, umiddelbart
efter Hans dåb.)

Udholder vi testen - og her skal vi huske på, at selv guld bliver testet i
smeltediglen (1.Pet 1,6-7) ...
https://www.biblegateway.com/passage/?search=1.Pet+1%3A6-7&version=DN1933

Udholder vi testen, da er vi faktisk blevet styrket i vor tro og derved blevet
mere brugbare redskaber i Guds hænder.

Den bibelske parallel hertil må være:

Jesus siger:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Johannes+15%3A1-8&version=DN1933

Jeg er det sande Vintræ, og min Fader er Vingårdsmanden.

Hver Gren på mig, ... , som bærer Frugt, renser han, for at den skal bære mere Frugt.

(John 15,1-8, navnlig vers 2)

Det gør altid ondt at blive beskæret. Det kan føles som en ørken, hvor man er ved
at dø af tørst, som en skrigende hjort, der tørster, apropos Salme 42 ...
https://www.biblegateway.com/passage/?search=salme+42&version=DN1933

Andre steder i bibelen beskrives processen som sønderbrydelsen, hvor alle vor egne
såkaldte døde gerninger, Ismael'lerne, ***frivilligt*** af os dødes til Kristi kors, så
de forudberedte gerninger, som Gud selv forud har lagt til rette, kan vokse frem i os,
https://www.biblegateway.com/passage/?search=ef+2%3A10&version=DN1933

Noget (selvisk og dermed usundt i os) må altså dø (visne bort), for at noget bedre kan
vokse frem.

Helligørelsesprocessen hedder det vist nok.

Vi er kaldet af Ham til at være lys og salt, så ikke hele verden går til i råddenskab.
Dertil behøver vi Guds kraft, akkurat som saften fra vintræets rod.

-

Håber disse ord er til opmuntring (og øget udholdenhed). Gud ***elsker*** os og er
med-os alle dage indtil verdens ende ... :-)

Last OUTPUT: 18000 news:5487e1ef$0$302$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 18025

Ole Madsen

godt ord

noget der har hjulpet mig har været at snakke med ældre kristne, som
kunne sætte tingene i perspektiv for mig, Paulus siger at det er ikke
noget underligt der sker os, husker ikke lige hvad der står og hvor, men
bare et ord som at det jeg har oplevet de sidste 14 år er helt normalt
har hjulpet mig meget

Ole