i skal blive som børn, siger Jesus

Ole Madsen

altid har jeg troet det var noget med at have en tillid som et barn til
deres forældre, sådan skulle vi have det overfor Gud, men jeg tror mere
det har med at adlyde Gud at gøre, og ikke tillid, for tillid kan ikke
kræves, den kan kun modtages og bruges så man får mere

men at adlyde kan Gud kræve af os alle, hvilket giver mere mening i
konteksten af at man ikke kommer i himlen hvis man ikke adlyder, mere
end hvis man ikke lige har tillid i alle ting

bare min tolkning, hvad mener i?

Ole

P.N.

"Ole Madsen" skrev i meddelelsen
Enten er man et barn eller også er man ikke et. Det er næppe noget der
ændres på ved bibelstudier.

"Ole Madsen" <o-ma...@privat.dk> skrev ...

Sent: Friday, June 14, 2013, CET 14:58, GMT 12:58
Subject: i skal blive som børn, siger Jesus
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/2HkU2GrT80c/ZkZTz0lYqMkJ
Hej Ole,

Dejligt at du fortsat er med on-line ... :-)

Æh ...

Da jeg i sin tid for mange, mange år siden kom til tro på Jesus, skete det
hvor jeg var i en tilstand, hvor jeg end ikke kunne skifte min egen ble (i
ordets overførte betydning). Jeg havde eksperimenteret med afguder og
var nærmest blevet ***besat*** af dem!

Men Kristus elskede mig (og alle Jer andre) MEDENS jeg endnu var en
synder og dermed fortabt (Rom. 58), og derfor oplevede jeg blot, at der
kom et væsen mig til undsætning og hjalp mig (med at slippe af med alle
disse dæmoner).
Fordi dette væsen elskede mig så dybt, valgte jeg at opsøge det, og
det blev en lang vandring, der endte ved Golgathas kors (hvor Jesus gav
sit liv for sine venner; altså dig og mig, John 15,13).
Men når jeg nu ser tilbage, kan jeg godt indse, at jeg dengang var så
lant ude, at jeg blot som et barn ikke kunne andet end blot tage imod
Hams kærlighed. Jeg end ikke fattede Ordene Hans. Jeg ku' bare
***føle*** Hans kærlighed, og det var dét, der gjorde forskellen.

Sidenhen er jeg så blevet opflasket med Ordet som et lille barn, der
drikker modermælk (Hebr. 5,12-14) og i dag spiser jeg fortsat Manna-korn
hver dag i form af andagtstekster, men det føles nogengange som som der
uddeles "madrationer" (som skal holde en hel uge), så jeg bliver trænet
op i udholdenhed, tålmodighed og selvbeherskelse og navnlig ***tillid***
til Ham, som jeg elsker.

Derfor ...

Det løber mig koldt ned af nakken, når jeg hører om, at folk betingelsesløst
vil adlyde Gud, fordi jeg STRAKS kommer i tanke om muslimske religiøse
galninge, der tror, at de tjener den Levende Gud, og betingelsesløst adlyder
ham (med vold, mord, død og ødelæggelse)!

Men det er selvfølgelig IKKE denne form for blind lydighed, du taler om,
Ole, men "blot" den ***ægte*** version, hvor vi kristne ***tilsidesætter***
vores egne behov (som jo kan være ret egocentriske nogengange) og lader
Gud og Hans Rige° komme i første række!
Og i så fald er barnet jo blevet modent, så det kan skelne - modsat en
islamisk religiøs galning fx. - mellem godt og ondt (jævnfør Hebr. 5,14),.
ikke sandt ?

PS:
(Jeg elsker - for øvrigt - at adlyde Gud, fordi min egen forstand OFTE
blokerer eller ligefrem ***hindrer*** Guds mirakuløse veje, jævnfør Ef. 2,10.
Det er IKKE i min menneskelige styrke, men i min svaghed, i min magtesløshed
at Guds Ånd i mig og igennem mig og andre virker mægtigt, jævnfør
2.Kor. 12,7-10)

Last OUTPUT: 15500 news:51800609$0$32108$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 15631

Andreas Falck

Den 14-06-2013 15:01, P.N. skrev:

> Enten er man et barn eller også er man ikke et. Det er næppe noget der
> ændres på ved bibelstudier.

du har nok deltaget i alt for få bibelstudier.
Andreas Falck
http://SDAnet.dk

jørgen

Den 14-06-2013 15:01, P.N. skrev:

Jeg tror Jesus taler om ydmyghed, som disciplene viser tydelig mangel på
ved deres skænderier om hvem af dem der er den største. Jesus tager et
barn og bruger det som eksempel på de karakteregenskaber han ønsker for
disciplene; ydmyghed, tillidsfuldhed og afhængighed.

--
mvh jørgen

Andreas Falck

slet ikke noget dårligt bud, Jørgen.

Ole Madsen

jeg er interesseret i et svar på dette, ikke for at overbevise dig om
andet, men høre hvorfra du har dette.....

ydmyghed, tillidsfuldhed og afhængighed, hvordan relatere de til
udelukkelse af himlen ved mangel på samme? hvor står det i bibelen?

Ole

KL

"Ole Madsen" <o-ma...@privat.dk> wrote in message

> [...]
>
> ydmyghed, tillidsfuldhed og afhængighed, hvordan relatere de til udelukkelse af
> himlen ved mangel på samme? hvor står det i bibelen?

Disse karakteregenskaber som jørgen nævner er de som går igennem bibelen, stort
set hele vejen.
Ydmyg, (humble, humility) - tillid (trust, confidence) - afhængig (depend, trust,
rely). Lav en search igennem bibelen hvor du anvender disse ord og se hvad for en
sammenhæng du finder dem i.

Sammenfatter man disse er de også et udtryk for kærlighed til Gud, eller Guds
kærlighed, om de rettes imod Gud, forstås.

jørgen

Disciplene var hovmodige, selviske og egenrådige. Deres holdning, tanker
og adfærd står i modsætning til den ydmyghed, afhængighed, og tillid der
naturligt præger et menneske der kommer til korsets fod for at opnå
tilgivelse og frelse og nyt liv som Guds barn. Hvis man vil selv, og
tror man kan selv, kommer man ikke til Kristus.

--
mvh jørgen

Ole Madsen

sådan har jeg ikke hørt det før
noget at tænke over

Ole

jørgen

Ja, det er forunderligt at Jesus udvalgte og brugte sådan helt
almindelige kødelige mennesker som sine disciple og grundstamme til
kristendommen.

--
mvh jørgen